-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 2
Електрична енергія (ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» – 09310000-5 - Електрична енергія)
Кваліфікація
від початку періоду пройшло 5 робочих днів
1 070 000.00
UAH з ПДВ
Період уточнення:
28.11.2025 09:51 - 05.12.2025 00:00
Відповідь надана
завуальована вимога
Номер:
4f9ab3a65cf6410d869c58e4a6f8f025
Дата опублікування:
30.11.2025 21:01
Опис:
Шановний Замовник.
В тендерній документації Додаток 5 міститься вимога "3.4. Учасник торгів зобов'язаний надати скановану копію дійсного Сертифіката відповідності, що підтверджує відповідність наданих послуг з постачання електричної енергії вимогам законодавства України, зокрема Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312."
Який саме Сертифікат відповідності мається на увазі, дана вимога є маніпулятивною, так як до таких сертифікатів відносяться і ISO, які надаються спеціалізованими організаціями на підтвердження послуг відповідно до стандартів? Який саме сертифікат ISO Ви вимагаєте від учасників. Дуже багато шляхів для маніпуляції в сторону вже заздалегідь обраного постачальника.
Визначтесь що саме вимагаєте або приберіть маніпулятивну та незрозумілувимогу.
Відповідь:
Повідомляємо, що вимога, передбачена п. 3.4 Додатку 5 тендерної документації, не є маніпулятивною та не спрямована на обмеження конкуренції, а встановлена виключно з метою підтвердження відповідності товару – електричної енергії – вимогам чинного законодавства України.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» електрична енергія є товаром.
Також згідно зі статтями 655, 712 Цивільного кодексу України постачання електричної енергії здійснюється на підставі договору купівлі-продажу (поставки), який є різновидом договору купівлі-продажу.
У свою чергу, стаття 14 Закону України «Про захист прав споживачів» прямо надає замовнику (споживачу) право вимагати надання документів, які підтверджують якість та відповідність товару встановленим вимогам. Таким чином, вимога надати сертифікат відповідності на товар є законною та обґрунтованою.
Звертаємо увагу, що зазначена вимога не стосується ISO-сертифікатів.
Мова йде не про сертифікацію систем управління учасника, а про документ, який підтверджує, що товар (електрична енергія) відповідає вимогам законодавства, зокрема Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії.
Таким документом може бути, зокрема, сертифікат відповідності (декларація/сертифікат якості), виданий відповідно до вимог законодавства у сфері оцінки відповідності або технічного регулювання, який підтверджує відповідність товару нормативним вимогам.
Вказана вимога не може бути дискримінаційною з огляду на наступне. Якщо учасник впевнений у якості своєї продукції, то проведення лабораторних досліджень підтвердить належність поставки товару постачальником. При цьому, керуючись Законом України «Про захист прав споживачів» за статтею 8 передбачені права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості. До таких прав зокрема належить:
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:
1) пропорційного зменшення ціни;
2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.
Вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті, пред'являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.
Статтею 15 Закону України «Про захист прав споживачів» унормовано: «Споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги).»
Споживач має право пред'явити одну з вимог, передбачених частиною першою цієї статті, а в разі її невиконання заявити іншу вимогу, передбачену частиною першою цієї статті. Споживач має право пред'явити виробнику (продавцю) вимогу про безоплатне усунення недоліків товару після закінчення гарантійного строку. Ця вимога може бути пред'явлена протягом установленого строку служби, а якщо такий не встановлено - протягом десяти років, якщо в товарі було виявлено недоліки (істотні недоліки), допущені з вини виробника. Якщо цю вимогу не задоволено у строки, передбачені частиною дев'ятою цієї статті, споживач має право на свій вибір пред'явити виробникові (продавцеві) інші вимоги, відповідно до частини першої цієї статті.
З огляду на вказане вимога про лабораторне дослідження товару і оплату вартості послуг Учасником в разі підтвердження неналежної якості товару повністю узгоджується з діючим законодавством.
Поряд з цим, учасником-Скаржником не доведено неможливості виконати вказані умови тендерної документації шляхом підготовки та подання запитуваного документу.
Вважаємо, що такі дії учасника спрямовані виключно на ініціювання відміни або затягування Процедури закупівлі, що призведе по суті до зриву закупівлі без усвідомлення настання негативних наслідків із забезпечення закладу необхідним товаром для успішного ведення діяльності, що в свою чергу може призвести до соціальної напруги в громаді.
Таким чином:
Вимога обумовлена правовими нормами, що регулюють купівлю-продаж товару, та спрямована виключно на забезпечення належної якості електричної енергії як товару.
Жодних передумов для маніпулювання або визначення «заздалегідь обраного постачальника» вимога не створює.
Дата відповіді:
03.12.2025 09:45
Відповідь надана
АСКОЕ
Номер:
818a37477c714b7cb55717d46b59febc
Дата опублікування:
30.11.2025 20:54
Опис:
Шановний Замовник.
Для споживачів групи «А», що є споживачами за вільними цінами, погодинна ціна буде розраховуватися на основі фактичного графіка погодинного електроспоживання цих клієнтів та погодинних цін закупівлі електроенергії на ринку.
Якщо на Вашому підприємстві присутні точки, які відносяться до групи «А» - прохання надати орієнтовний погодинний графік споживання електричної енергії за місяць по цим точкам.
Дана інформація є доступною для Замовника і взяти її можна у оператора системи розподілу.
Дана інформація необхідна для розрахунку ціни учасниками, для надання Вам найкращого варіанту.
Дякуємо
Відповідь:
Повідомляємо, що відповідно до наявних технічних даних та інформації, отриманої від оператора системи розподілу, усі об’єкти електроспоживання Замовника належать до групи «Б».
Точки комерційного обліку Замовника не обладнані АСКОЕ, ЛУЗОД чи іншими системами погодинного зчитування, що підтверджує віднесення їх саме до групи «Б».
У зв’язку з цим Замовник не володіє погодинними графіками споживання, оскільки такі дані не формуються на об’єктах групи «Б» та не передаються до ОСР у погодинному форматі.
Водночас зазначаємо, що тендерна документація складена відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії»; Кодексу комерційного обліку електричної енергії; Ліцензійних умов НКРЕКП.
Дата відповіді:
03.12.2025 09:19
Відповідь надана
Щодо групи площадок вимірювання
Номер:
612d3948927c47b0b1c93faea3e69b06
Дата опублікування:
30.11.2025 20:54
Опис:
Шановний Замовник.
Споживачі розподіляються на групи відносно організації обліку (група «А»/група «Б»).
Споживачі групи «А» – це споживачі, площадки вимірювання яких забезпечені прийнятою до розрахунків за електричну енергію схемою обліку електричної енергії (де вимірюється надходження електричної енергії на площадку) із встановленими та введеними в експлуатацію ЛУЗОД, АСКОЕ, АСЗД або лічильниками диференційного (погодинного, зонного) обліку електричної енергії із гарантованим щодобовим зчитуванням показів, належать до групи «А» за умови забезпечення визначеним споживачем, Оператором АСКОЕ або ППКО щодобового зчитування, формування та передачі сформованих погодинних даних комерційного обліку до ОСР/НЕК.
Споживачі групи «Б» – це споживачі, площадки вимірювання яких, не відповідають вимогам щодо організації обліку електроенергії для групи «а».
Процедура віднесення площадок вимірювання споживачів до групи “А” врегульована додатком до Тимчасового порядку визначення обсягів купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії електропостачальниками та операторами систем розподілу на перехідний період, затвердженого постановою НКРЕКП від 28 грудня 2018 року N 2118.
Принципи нарахування за електроенергію для споживачів групи «А»/групи «Б». Для споживачів групи «А», що є споживачами за вільними цінами, погодинна ціна буде розраховуватися на основі фактичного графіка погодинного електроспоживання цих клієнтів та погодинних цін закупівлі електроенергії на ринку. Для споживачів групи «Б» ціна буде розраховуватися з урахуванням графіку погодинного споживання усіх клієнтів групи «Б» постачальника в цілому та погодинної вартості на ринку.
Отже, для правильного розрахунку економічно вигідної ціни пропозиції для торгів учаснику необхідно знати яка група відносно організації обліку у Замовника.
Дана інформація є доступною для Замовника і взяти її можна у оператора системи розподілу.
Просимо надати інформацію щодо групи відносно організації обліку Замовника група «А» чи група «Б».
Від даної інформації залежить і правильність розрахунку економічно вигідної ціни і подальший супровід Замовника в разі укладення договору.
Дякуємо.
Відповідь:
Повідомляємо, що відповідно до підтвердженої інформації оператора системи розподілу, всі об’єкти електроспоживання Замовника віднесені до групи «Б».
Площадки вимірювання:
- не мають АСКОЕ, ЛУЗОД або систем дистанційного зчитування;
- не забезпечують щодобового зчитування інтервальних даних;
- мають приєднану потужність менше 150 кВт та середньомісячне споживання менше 50 тис. кВт•год.
Таким чином, підстав для віднесення об’єктів Замовника до групи «А» згідно з ККОЕЕ — відсутні.
Тендерна документація враховує статус Замовника як споживача групи «Б» і повністю відповідає вимогам чинного законодавства.
Дата відповіді:
03.12.2025 09:18
Відповідь надана
Господарський кодекс втратив чинність
Номер:
7409decb2886402fba92d2db1fd1b3c6
Дата опублікування:
30.11.2025 20:54
Опис:
Згідно з частиною третьою статті 17 “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 9 січня 2025 року № 4196-IX “Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб” (далі – Закон № 4196-IX) Господарський кодекс України (далі - ГК України) визнано таким, що втратив чинність, з дня введення в дію цього Закону 28 серпня 2025 року. у разі придбання товарів, робіт та послуг у спосіб згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей, такі договори укладаються, зокрема відповідно до ЦК України та з урахуванням особливостей, визначених у тому числі пунктом 19 Особливостей. Отже, посилання на Господарський кодекс після втрати його чинності є порушенням.
Вам необхідно привести у відповідність тендерну документацію так як оголошення про проведення торгів оприлюднено після втрати чинності ГКУ, тому маєте вилучити всі посилання на положення ГКУ замінивши їх на відповідні положення ЦКУ або інші закони, що регулюють відповідні правовідносини.
Відповідь:
Шановний Учаснику!
Повідомляємо, що проект договору (Додаток 4 до тендерної документації) не містить посилань на Господарський кодекс України, а всі його положення побудовані відповідно до норм Цивільного кодексу України та спеціального законодавства у сфері енергетики.
Щодо наявних у тексті тендерної документації посилань на Господарський кодекс України, зауважуємо, що вони відтворюють чинні на дату оголошення закупівлі приписи законодавства, зокрема:
- частину першу статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», яка прямо встановлює: «Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом»;
- пункт 17 Особливостей, затверджених постановою КМУ №1178, який також передбачає, що договір укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України. Останні зміни до пункту 17 набули чинності у жовтні 2025 року та залишили посилання на ГКУ в актуальній редакції.
Таким чином, Замовник при формуванні тендерної документації керується чинними нормативно-правовими актами, які продовжують містити посилання на Господарський кодекс України, незважаючи на ухвалення Закону №4196-ІХ. Відсутність приведення вказаних норм у відповідність не належить до компетенції Замовника.
З огляду на викладене та відсутність посилань на ГКУ у проекті договору, підстав для внесення змін до тендерної документації немає. У разі необхідності роз’яснення співвідношення норм Закону №4196-IX та вимог статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» пропонуємо звернутися до законодавця або центрального органу виконавчої влади, уповноваженого на формування державної політики у сфері закупівель.
Дата відповіді:
03.12.2025 09:18
Відповідь надана
Відсутність порушень Ліцензійних умов з постачання електричної енергії
Номер:
c557c8450da4490faaa43cda097b97e3
Дата опублікування:
30.11.2025 20:53
Опис:
Шановний Замовнику, просимо надати роз’яснення стосовно встановлених Вами вимог, а саме в розділі V. Оцінка тендерної пропозиції тендерної документації в пункті 3."У складі тендерної пропозиції учасник надає гарантійний лист про відсутність порушень (з моменту отримання ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та по дату оголошення відкритих торгів з особливостями) Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469 (далі – Ліцензійні умови). Наведена у гарантійному листі інформація повинна бути достовірною та може бути перевірена замовником. У разі, якщо замовником буде виявлено, що учасник порушував вказані вище Ліцензійні умови, пропозиція такого Учасника буде відхилена" Звертаємо вашу увагу, що порушення ліцензійних умов не впливає на виконання майбутніх контрактів. Дані вимоги, які встановлені Вами в тендерній документації, неодноразово були оскаржені АМКУ, у результаті чого Замовники закупівель були зобов'язані внести зміни до тендерної документації, що призвело до затягування процедури. Додатково, Повідомляємо, що з даного питання є практика АМКУ, згідно з якою Замовників зобов’язують вносити зміни до ТД: 1.рішення від 17.12.2024 № 20072,оголошення UA-2024-12-03-012921-a. 2.рішення від 17.12.2024 № 20071,оголошення UA-2024-12-04-008473-a. 3. Оголошення UA-2024-12-03-015025-a. 4. оголошення UA-2024-12-27-010436-a., де АМКУ зобов’язує замовника внести зміни до тендерної документації і де чітко сформульоване заключення Антимонопольного комітету, що: 1. «наявність у суб'єкта господарювання, зокрема, порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії, застережень щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, штрафів, та за умови усунення суб'єктом господарювання підстав, що стали причиною для зупинення дії ліцензії, а також відсутність рішень НКРЕКП, зокрема, щодо анулювання дії ліцензії не позбавляє можливості суб'єкта господарювання здійснювати відповідну господарську діяльність, зокрема щодо постачання електричної енергії» 2. «Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним». Просимо видалити дану вимогу з тендерної документації
Відповідь:
Шановний Учаснику!
Вимога щодо надання гарантійного листа про відсутність порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії встановлена Замовником з метою підтвердження належної ділової репутації та доброчесності учасника, а також його здатності забезпечити стабільне та якісне виконання договору постачання електричної енергії.
Дотримання Ліцензійних умов є одним із ключових факторів належного надання послуг електропостачання та безпосередньо впливає на виконання зобов’язань перед споживачами, у тому числі на якість організації постачання, взаємодію з ОСП/ОСР, фінансову дисципліну та своєчасність виконання вимог нормативно-правових актів у сфері енергетики.
Інформація щодо можливих порушень Ліцензійних умов не міститься у відкритих державних реєстрах у повному обсязі та не є доступною Замовнику для самостійної перевірки. Тому гарантійний лист є єдиним можливим способом отримати від учасника підтвердження достовірності відповідної інформації. Зазначена вимога не передбачає надання додаткових документів та не створює необґрунтованих бар’єрів для участі в процедурі.
Вимога є однаковою для всіх учасників, не обмежує конкуренцію та має безпосередній зв’язок із предметом закупівлі, оскільки спрямована на мінімізацію ризиків неналежного виконання зобов’язань за майбутнім договором.
Підстав для внесення змін у частині виключення зазначеної вимоги немає.
Дата відповіді:
03.12.2025 09:18
Відповідь надана
Цифровий підпис
Номер:
d72de97f068e4504a149cc12009eb4ae
Дата опублікування:
30.11.2025 20:51
Опис:
Шановний Замовнику!
Ваша вимога щодо підписання документів кваліфікованим електронним підписом є дискримінаційною та такою, що порушує Закон України “Про електронні довірчі послуги”, тому пропонуємо Вам внести зміни до тендерної документації і замість вимоги накладення КЕП вказати КЕП/ УЕП.
УЕП - (удосконалений електронний підпис) – удосконалена форма електронного підпису, призначена для використання пересічними громадянами для зручності та мобільності останніх. Зберігається на звичайних флешках або на файлових носіях.
КЕП - (кваліфікований електронний підпис) – передбачає найвищий рівень безпеки даних. Зберігається лише на захищених носіях – токенах.
Відповідно до п.23 ч.1 ст.1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. КЕП/ УЕП застосовується для ідентифікації особи, яка підписала документ, а відповідно до п.20 ч.1 ст.1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» ідентифікація особи - процедура використання ідентифікаційних даних особи з документів, створених на матеріальних носіях, та/або електронних даних, в результаті виконання якої забезпечується однозначне встановлення фізичної, юридичної особи або представника юридичної особи.
І КЕП, і УЕП містить інформацію, яка ідентифікує особу, яка підписала документи тендерної пропозиції.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12 грудня 2023 р. № 1298 використання удосконалених електронних підписів учасниками не забороняється.
Приватний бізнес має право використовувати в своїй діяльності Удосконалені електронні підписи (УЕП) чи печатки, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів. .
До того ж ч.5 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» також дозволяє використання Учасниками УЕП, так як Замовникам забороняється вимагати від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги".
Жоден, чинний на сьогоднішній день, законодавчий нормативно-правовий акт, не містить прямої заборони або обмеження у використанні Учасниками, які є приватними юридичними особами, при поданні пропозиції саме удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті.
Отже, виходячи з викладеного, внесіть зміни у тендерну документацію та її додатки і замініть КЕП на КЕП/УЕП, щоб не перешкоджати приватним юридичним особам брати участь у закупівлі і таким чином штучно звужуючи кількість учасників.
Врахуйте також, що при аварійних відключеннях світла електронний підпис (КЕП) не зчитується системою, так як мережі Інтернет (в т.ч. мобільних операторів) не вистачає потужностей.
Дякуємо.
Відповідь:
Замовник уважно ознайомився з Вашим зверненням щодо застосування УЕП замість КЕП при підписанні документів тендерної пропозиції. Не погоджуємось із таким поверхневим вивченням законодавчого регулювання, у зв’язку із чим повідомляємо про наступне.
Вимога саме КЕП встановлена законодавством та є обов’язковою: відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 193 від 03 березня 2020 року “Про реалізацію експериментального проєкту щодо забезпечення можливості використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів”, з 05 березня 2022 року дія експерименту завершена, а отже з 05.03.2022 УЕП не може застосовуватися у випадках, коли законодавство вимагає саме КЕП.
У сфері публічних закупівель такою вимогою є обов’язкове використання КЕП, що прямо підтверджено Адміністратором Prozorro.
Офіційна позиція Prozorro (Infobox) однозначна: «Усі документи тендерної пропозиції мають бути підписані саме кваліфікованим електронним підписом (КЕП), а не УЕП».
Inforbox Prozorro наголошує:
- Учасники не мають права накладати УЕП, якщо Замовником встановлена вимога щодо КЕП.
- УЕП підходить лише тоді, коли нормативні акти не вимагають КЕП.
- Публічні закупівлі належать до сфер, де КЕП є обов’язковим.
Закон України «Про електронні довірчі послуги» не містить жодних виключень для воєнного стану: Законом чітко визначено поняття КЕП та УЕП; встановлено сфери їх застосування; не передбачено жодних перехідних норм, що у період воєнного стану вимога щодо КЕП не застосовується або може замінюватися на УЕП. Тобто КЕП залишається обов’язковим, закон жодних послаблень не містить.
Норма ч.5 ст.22 Закону «Про публічні закупівлі» не дозволяє замінювати КЕП на УЕП. У вказаній нормі йдеться про заборону вимагати дублювання підписів на матеріальних носіях, якщо документ подано в електронному вигляді з накладанням КЕП.
Проте ця стаття не скасовує вимоги застосування КЕП; не дозволяє використання УЕП у разі вимоги КЕП; не встановлює можливості заміни КЕП на УЕП.
Замовник не порушує принцип недискримінації. Вимога КЕП є не вимогою Замовника, а прямою вимогою закону та Постанови №193.
Отже, така вимога не може вважатися дискримінаційною, оскільки застосовується до всіх учасників однаково; ґрунтується на нормативно-правових актах; не створює необґрунтованих бар’єрів.
Щодо технічних труднощів зчитування КЕП під час відключень електроенергії. Питання інтернет-з’єднання або зчитування носія є технічним аспектом, який не регулює Закон або Замовник.
Електронна система закупівель Prozorro працює в безперервному режимі, а накладення КЕП можливе за будь-яких технічних умов, які забезпечує Учасник на власний розсуд.
Отже на підставі Постанови КМУ №193; Закону України «Про електронні довірчі послуги»; офіційних роз’яснень Prozorro; відсутності будь-яких виключень щодо можливості використання УЕП у публічних закупівлях,
Замовник не має правових підстав для внесення змін до тендерної документації та заміни КЕП на КЕП/УЕП.
Усі документи тендерної пропозиції повинні бути підписані кваліфікованим електронним підписом (КЕП).
Дата відповіді:
03.12.2025 09:18
Відповідь надана
Щодо групи площадок вимірювання А стимулююча
Номер:
b64e5cb83789417cbdde0a006e74a780
Дата опублікування:
30.11.2025 20:50
Опис:
Шановний Замовник. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), 10.12.2024 прийняла постанову №2079, якою скасовано процедуру віднесення площадок вимірювання споживачів до групи "а". Відтепер визначення площадок комерційного обліку, які належать до групи «а», здійснюється згідно з п.4.4.11 Кодексу комерційного обліку електричної енергії (ККОЕЕ). Відповідно до групи «а» належать об’єкти, які мають електроустановки з приєднаною потужністю 150 кВт і більше або середньомісячним обсягом споживання електроенергії понад 50 тис. кВт/год (фактичним за попередній календарний рік або заявленим для нових електроустановок), крім багатоквартирних житлових будинків та побутових споживачів. Нагадуємо, що з 01.01.2025 споживачі які віднесені до групи «а», зобов’язані: забезпечити свої вузли комерційного обліку сучасними інтелектуальними лічильниками, які повинні функціонувати у складі автоматизованої системи та гарантувати щодобове дистанційне зчитування інтервальних даних (п.4.4.12 ККОЕЕ); розробити та погодити з Оператором системи розподілу програму модернізації вузлів обліку у частині встановлення таких лічильників; реалізувати програму модернізації. На підставі п.12.1.5-12.1.6 ККОЕЕ, модернізація вузлів обліку та розробка «Програми модернізації» відбувається за рахунок власника точки комерційного обліку (ВТКО). Звертаємо увагу: з 01.01.26 для споживачів групи «а», які не забезпечать гарантоване автоматичне дистанційне зчитування інтервальних даних, буде застосовано стимулюючий погодинний графік із врахуванням ринкових цін, що може призвести до збільшення загальної вартості електроенергії для таких споживачів. Оператори системи розподілу направляли повідомлення споживачам щодо переходу в групу «а» або необхідністю укладання договору з ППКО((ДК 021:2015 код 72310000-1 — Послуги з обробки даних) у зв’язку з тим, що деякі точки, відповідно до п.4.4.11 ККОЕЕ по критеріям стали відповідати групі «а», а до цього відносились до групи «б». У зв’язку з таким переходом ціна електричної енергії по таким точкам суттєво зросла. Отже, якщо на Вашому підприємстві є точки які перейшли в групу «а», а в тендерній документації Вами не зазначена дана інформація (або не надано чіткої відповіді на запитання Учасника), то в майбутньому це призведе до можливого розірвання договору, так як розрахунок по таким точкам буде відповідно до стимулюючого погодинного графіку із врахуванням ринкових цін, про що Учасник розраховуючи ціну для пропозиції фактично не знав і не розумів як саме необхідно проводити розрахунок ціни для пропозиції. Просимо повідомити чи є на вашому підприємстві точки з приєднаною потужністю 150 кВт і більше або середньомісячним обсягом споживання електроенергії понад 50 тис. кВт/год – які наразі відносяться до групи «а» і чи встановлено на таких точках ЛУЗОД/АСКОЕ/АСЗД. Інформацію, щодо переведення точок групи «б» на групу «а» стимулююча Ви можете отримати у свого діючого постачальника або оператора системи розподілу з яким укладено договір про надання послуг з розподілу електричної енергії. Ознайомитися з роз’ясненнями та рекомендаціями НКРЕКП щодо переходу на дистанційне зчитування даних для групи «А» можна на офіційному сайті НКРЕКП за посиланням: https://www.nerc.gov.ua/news/osoblivosti-perehodu-spozhivachiv-z-ploshchadkamikomercijnogo-obliku-grupi-na-distancijne-zchituvannya-pokaziv-lichilnikiv-elektrichnoyienergiyi
Відповідь:
Замовник ознайомлений із положеннями постанови НКРЕКП №2079 від 10.12.2024 та вимогами пп. 4.4.11–4.4.12 ККОЕЕ щодо переходу споживачів до групи «а».
Повідомляємо, що жоден із об’єктів Замовника НЕ відповідає критеріям групи «А», а саме:
- приєднана потужність кожної точки — менше 150 кВт;
- середньомісячне споживання кожної точки — значно менше 50 тис. кВт•год;
- ОСР не надсилав Замовнику повідомлень про переведення будь-яких точок у групу «а».
Також на жодному об’єкті Замовника не встановлено інтелектуальних лічильників, ЛУЗОД, АСКОЕ або АСЗД, які є обов’язковими для групи «а».
Тому ризики застосування стимулюючого погодинного графіку до Замовника — відсутні.
Уся інформація про належність Замовника до групи «Б» відображена у тендерній документації, яка складена відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та ККОЕЕ.
Дата відповіді:
03.12.2025 09:18
Відповідь надана
незаконні часові обмеження
Номер:
08dafbe094d74ffdae50d1c9c468792c
Дата опублікування:
30.11.2025 20:50
Опис:
Шановний Замовник. Розділ ІІІ Інструкція з підготовки тендерної пропозиції, пункт 6 "Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі" та Додаток 5 тендерної документації містить наступну вимогу "- протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160:2023 разом із наочним графіком усереднених значень відхилень напруги протягом терміну вимірювання. ВІДПОВІДНИЙ ПРОТОКОЛ ПОВИНЕН БУТИ ВИДАНИЙ МІСЯЦЕМ ОГОЛОШЕННЯ ДАНОЇ ЗАКУПІВЛІ на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства. Для підтвердження повноважень метрологічної лабораторії учасник у складі пропозиції подає копію чинного сертифікату визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії, що виданий уповноваженим органом"
Яким чином часове обмеження (місяць оголошення закупівлі) та і саме надання протоколу стосується взаємовідносин між Постачальником і Споживачем? Даний протокол доцільно вимагати при укладенні договору на послуги з розподілу електричної енергії у оператора системи розподілу, а не у даних відкритих торгах. Рекомендуємо видалити дану вимогу, для забезпечення проведення закупівлі без звернення Учасників до АМКУ.
Відповідь:
Вимога безпосередньо стосується відносин між Постачальником та Споживачем. Відповідно до ст. 8 Закону України «Про ринок електричної енергії», Правил роздрібного ринку електричної енергії (постанова НКРЕКП №312), Кодексу системи розподілу, ДСТУ EN 50160:2023, саме електропостачальник, як сторона договору постачання, несе відповідальність за якість комерційної пропозиції, організацію постачання, дотримання стандартів та реагування на звернення споживачів щодо якості.
Замовник, як споживач, укладає договір саме з електропостачальником, а не з оператором системи розподілу. Саме тому Замовник має право і обов'язок переконатися в тому, що учасник спроможний підтвердити відповідність якості електроенергії встановленим стандартам. Протокол є індикатором реальної технічної спроможності учасника. Протокол ДСТУ EN 50160:2023, виданий саме на ім’я учасника, підтверджує наявність у учасника налагодженої взаємодії з метрологічною лабораторією; можливість контролювати якість власних комерційних портфелів та комутаційних процесів; технічну компетентність у сфері постачання електричної енергії; відповідність фактичних параметрів електроенергії вимогам стандартів ЄС, які імплементуються в Україні. Це є важливою складовою належного виконання договору постачання.
Часове обмеження (місяць оголошення) забезпечує актуальність інформації. Оскільки параметри якості електроенергії є змінними в часі, протоколи, видані 6–12 місяців тому, у попередніх комерційних періодах, за іншими точками вимірювання, не можуть вважатися актуальними доказами відповідності учасника вимогам закупівлі.
Встановлення межі «місяць оголошення» гарантує Замовнику отримання актуальної, достовірної та підтверджуваної інформації, що повністю відповідає принципам: ст. 5 Закону «Про публічні закупівлі» (пропорційність, недискримінація), ст. 22 Закону (право замовника визначати спосіб підтвердження відповідності технічним характеристикам).
Вимога не дублює та не замінює функцій оператора системи розподілу. Протокол відповідно до ДСТУ EN 50160:2023: не є документом оператора системи, не підтверджує виконання послуг з розподілу, не стосується виключно компетенції ОСР. Йдеться не про перевірку роботи ОСР, а про оцінку здатності самого електропостачальника забезпечувати якісне постачання, з урахуванням його комерційних, технологічних та організаційних можливостей. Практика показує, що постачальники різняться за рівнем сервісу, реагуванням на скарги, обробкою аварійних ситуацій, комунікацією зі споживачем та здатністю належним чином взаємодіяти з операторами системи. Саме це Замовник і перевіряє. Вимога є пропорційною та не порушує конкуренцію. Протокол може бути отриманий будь-яким постачальником у ліцензованій метрологічній лабораторії.
Вартість та час отримання не створюють незаконних бар’єрів.
Жоден учасник не отримує перевагу — умова однакова для всіх. АМКУ у подібних справах неодноразово визнавав правомірним встановлення документів, які підтверджують фактичну технічну спроможність учасника виконувати договір (рішення 2023–2024 рр. щодо підтвердження якості послуг, наявності досвіду, вимірюваних параметрів тощо).
Вимога щодо надання протоколу ДСТУ EN 50160:2023, виданого у місяць оголошення закупівлі спрямована на підтвердження здатності учасника забезпечити якісне постачання електроенергії, має безпосередній зв’язок із предметом закупівлі, є законною, пропорційною та однаковою для всіх учасників, не порушує конкуренцію, є необхідною для забезпечення інтересів Замовника та мінімізації ризиків неналежного виконання договору.
Підстав для видалення вимоги немає.
Дата відповіді:
03.12.2025 09:18