-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Проектні роботи згідно об’єкту: «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту комунального закладу «Зачепилівський ліцей» Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області за адресою: 64401, Харківська область, Красноградський район, смт. Зачепилівка, вул. Центральна, 36»
Згідно умов цієї процедури закупівлі тендерною документацією вважається сукупність інформації у вигляді заповнених електронних полів в розділі "Тендерна документація" та прикріпленого текстового документу "ТЕНДЕРНА ДОКУМЕНТАЦІЯ", що містить всю іншу інформацію, передбачену згідно ст. 22 Закону. З урахуванням обсягу фінансування видатків замовника до розгляду не приймається тендерна пропозиція, ціна якої є вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення цих відкритих торгів. Обсяг робіт визначено у відповідності до додатку 2 до тендерної документації.
Завершена
2 600 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 13 260.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 13 260.00 UAH
Період оскарження:
23.07.2024 11:36 - 24.08.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга на порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації
Номер:
c5544971c5924b05a2446c637e28e1c6
Ідентифікатор запиту:
UA-2024-07-23-003736-a.a1
Назва:
Скарга на порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації
Скарга:
Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльності замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати:
Замовником торгів – Зачепилівською селищною радою (далі – Замовник) на виконання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі по тексту – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами) (далі по тексту – Особливості), 23 липня 2024 року в електронній системі закупівель оголошено процедуру закупівлі (відкриті торги з урахуванням Особливостей) за предметом: Проектні роботи згідно об’єкту: «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту комунального закладу «Зачепилівський ліцей» Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області за адресою: 64401, Харківська область, Красноградський район, смт. Зачепилівка, вул. Центральна, 36» ДК 021:2015 (CPV) - 71320000-7 - Послуги з інженерного проектування, ідентифікатор закупівлі UA-2024-07-23-003736-a (далі - закупівля UA-2024-07-23-003736-a).
Разом з оголошенням про проведення відкритих торгів (з особливостями) Замовник оприлюднив тендерну документацію нова редакція, затверджену рішенням уповноваженої особи від 31 липня 2024 р. (далі – ТД).
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЛІДСТАР ТРЕЙД» (надалі – ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД», Скаржник), основним видом діяльності якого є розробка проектно-кошторисної документації, має намір взяти участь у вищезазначеній закупівлі UA-2024-07-23-003736-a, а тому уважно ознайомилося з ТД.
Скаржник вважає умови відкритих торгів (з особливостями) на закупівлю UA-2024-07-23-003736-a, викладені в ТД, є такими, що суперечать нормам законодавства України у сфері публічних закупівель, зокрема принципам здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, визначеним у статті 5 Закону, у зв’язку з чим, керуючись статтею 18 Закону та у строк, визначений абзацом 1 пункту 59 Особливостей (не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій), звертається до Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія) зі скаргою.
Скаржник як потенційний учасник відкритих торгів за Особливостями переконаний в тому, що окремі вимоги ТД, поставлені Замовником до потенційних учасників, в тому числі Скаржника, є дискримінаційними та такими, що порушують права Скаржника, зокрема на рівну конкуренцію, з огляду на таке.
Фактичні обставини
Відповідно до пункту 1 розділу 1 ТД Замовником визначено вживання окремих термінів згідно ТД, зокрема, щодо визначення у підпункті 1.1. терміну «Аналогічний договір», а саме:
«1.1. «Аналогічний договір» – господарський договір, що передбачає виконання проектних робіт згідно об’єкту нового будівництва споруди цивільного захисту, з отриманням позитивного експертного звіту, та з урахуванням інших вимог, що передбачені цією тендерною документацією.» (Доказ 1).
Скаржник зазначає, що має досвід виконання договору з виконання проектних робіт щодо захисної споруди цивільного захисту з отриманням позитивного експертного звіту за видом будівництва – реконструкція і має можливість виконати розроблення проєктної документації по предмету закупівлі: Проектні роботи згідно об’єкту: «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту комунального закладу «Зачепилівський ліцей» Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області за адресою: 64401, Харківська область, Красноградський район, смт. Зачепилівка, вул. Центральна, 36» ДК 021:2015 (CPV) - 71320000-7 - Послуги з інженерного проектування, але не має можливості прийняти участь в даній закупівлі, оскільки Замовником, порушуючи норми статей 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (Доказ 2) та абзацу першого пункту 28 Особливостей Закону (Доказ 3), внесено до ТД дискримінаційну вимогу щодо обмеження аналогічного договору за видом будівництва – для підтвердження досвіду до розгляду в якості аналогічних договорів приймаються договори з виконання проектних робіт щодо споруди цивільного захисту лише за окремим видом будівництва - нове будівництво, і не приймаються до розгляду, у якості аналогічних, договори з виконання проектних робіт по інших видах будівництва, зокрема реконструкції.
Такі вимоги ТД призводять до позбавлення Скаржника, як потенційного учасника, можливості належним чином підготувати свою тендерну пропозицію, взяти участь у закупівлі UA-2024-07-23-003736-a та добросовісно і вільно конкурувати з іншими учасниками цієї закупівлі.
Необхідно зазначити, що згідно пункту 1 частини першої статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» термін будівництво – вживається у значенні нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об’єкта будівництва. (Доказ 4)
Закон України «Про архітектурну діяльність» та Порядок проведення професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 р. № 651) (далі – Порядок) також визначають правові норми, які регулюють будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури, яке здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, розробленої відповідними відповідальними виконавцями окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, що пройшли професійну атестацію, і мають відповідний кваліфікаційний сертифікат. (Доказ 5, Доказ 6)
Так, відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про архітектурну діяльність»:
- архітектурна діяльність - діяльність по створенню об'єктів архітектури, яка включає творчий процес пошуку архітектурного рішення та його втілення, координацію дій учасників розроблення всіх складових частин проектів з планування, забудови і благоустрою територій, будівництва (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту) будівель і споруд, здійснення архітектурно-будівельного контролю і авторського нагляду за їх будівництвом, а також здійснення науково-дослідної та викладацької роботи у цій сфері;
- проект - документація для будівництва об'єктів архітектури, що складається з креслень, графічних і текстових матеріалів, інженерних і кошторисних розрахунків, які визначають містобудівні, об'ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні та технологічні рішення, вартісні показники конкретного об'єкта архітектури, та відповідає будівельним нормам і правилам;
Крім того, згідно статті 4 Закону України «Про архітектурну діяльність» для створення об'єкта архітектури виконується комплекс робіт, який включає, зокрема, будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт).
Також, частина перша статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» визначає, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Своєю чергою, відповідно до статті 17 Закону України «Про архітектурну діяльність» (Доказ 9) відповідальні виконавці окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, проходять професійну атестацію, за результатами якої видається відповідний кваліфікаційний сертифікат. Громадяни, які одержали відповідний кваліфікаційний сертифікат, несуть відповідальність за неналежне виконання робіт (послуг), право виконання яких визначено кваліфікаційним сертифікатом, та порушення вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил.
Згідно стаття 26 вищезазначеного закону архітектор, інші проектувальники, які здійснюють роботи по створенню об'єктів архітектури, зобов'язані, зокрема, додержуватися норм і правил, вимог вихідних даних на проектування; не порушувати під час проектування, організації і виконання будівельних робіт законні права та інтереси власників і користувачів будинків і споруд, прилеглих до ділянки забудови, а також проектна організація, яка розробляла проектну документацію, а також головний архітектор та головний інженер проекту несуть відповідальність за відповідність проектної документації вихідним даним на проектування, вимогам норм і правил.
Натомість, замовники та підрядники під час створення об'єкта архітектури зобов'язані доручати виконання окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, особам, які мають відповідний кваліфікаційний сертифікат або отримали сертифікат за напрямом професійної атестації в органах з сертифікації персоналу, акредитованих відповідно до Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності", та включені до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (абзац другий частини першої статті 27 Закону України «Про архітектурну діяльність»).
Пункт 2 та 14 Порядку визначають, що:
- виконавці окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури (далі - виконавці), - архітектор, інженер-проектувальник, інженер технічного нагляду та експерт, які здобули вищу освіту за напрямом професійної атестації відповідно до кваліфікаційних вимог та мають стаж роботи за фахом не менш як три роки;
- кваліфікаційний сертифікат - документ, що підтверджує відповідність виконавця кваліфікаційним характеристикам професій працівників або відповідним професійним стандартам та його спроможність виконувати окремі роботи (надавати послуги), пов’язані із створенням об’єктів архітектури, що зазначені в такому документі і належать до видів робіт (послуг), перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 41, ст. 1668);
- професійна атестація - процедура, під час проведення якої підтверджується професійна спеціалізація, рівень кваліфікації і знань виконавця.
- виконавці, які одержали кваліфікаційний сертифікат, можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єктів класу наслідків (відповідальності), що визначаються кваліфікаційними вимогами, які діють на час виконання робіт (послуг) для відповідної або нижчої категорії працівників.
Таким чином, діючим законодавством не передбачено поділ спеціалізації для виконання проектних робіт в залежності від виду будівництва - нове будівництво, реконструкцію чи капітальний ремонт, а всі ці види проектів з будівництва можуть виконувати сертифіковані спеціалісти, розподіл яких визначається не за видом будівництва, а згідно професійної спеціалізації та класам наслідків (відповідальності) (СС1, СС2, СС3) обʼєктів будівництва, що і зазначено у відповідному кваліфікаційному сертифікаті.
Так у Скаржника наявний виконаний договір № 113 про надання послуг від 13.10.2023 р. (додається – Докази 7-10) щодо розробки проектно-кошторисної документації відповідно до ДБН В.2.2-5:2023 «Захисні споруди цивільного захисту» (далі – ПКД): “Реконструкція підвальних приміщень адмінбудинку для використання під захисну споруду подвійного призначення за адресою: 03150, м. Київ, вул. Антоновича, 174” згідно з кодом ДК 021:2015 -“71320000-7 Послуги з інженерного проектування” (далі – Договір № 113), а також позитивний експертний звіт №1380/е/23 щодо вищезазначеної розробленої ПКД (Доказ 7). Також у Скаржника наявні сертифіковані спеціалісти, які можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єкту класу наслідків (відповідальності) незалежно від виду будівництва (Доказ 11), наявність яких, зокрема, вимагається Замовником відповідно до п. 2.1. розділу 1 Додатку 3 ТД. Крім того, в залежності від специфіки проекту, Скаржником для виконання конкретних розділів проектно-кошторисної документації можуть залучатися необхідні кваліфіковані спеціалісти на підставі цивільно-правових договорів.
Враховуючи вищезазначене, маючи на меті взяти участь у процедурі закупівлі UA-2024-07-23-003736-a та належний відповідний досвід розробки ПКД щодо захисних споруд подвійного призначення і відповідних кваліфікованих спеціалістів, Скаржник позбавлений такого права через наявність дискримінаційної вимоги у визначенні Замовником поняття аналогічного договору в контексті даної закупівлі.
Висновок із наведеного вище:
Встановленням обмеження у підпункті 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД щодо обмеження аналогічного договору за видом будівництва, а саме: в контексті даної закупівлі аналогічним вважається господарський договір, що передбачає виконання проектних робіт тільки згідно об’єкту нового будівництва споруди цивільного захисту, що виключає надання учасниками, у якості аналогічних, договорів з виконання проектних робіт по інших видах будівництва, зокрема реконструкції, Замовник СВІДОМО та НАВМИСНО обмежує коло учасників, які можуть взяти участь у торгах та на рівних засадах конкурувати в цій закупівлі за визнання переможцем торгів.
За таких умов взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які мають Аналогічні договори, які передбачають виконання проектних робіт тільки згідно об’єкту нового будівництва споруди цивільного захисту, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника та інших учасників.
Обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи:
У ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД» наявні підстави для подання скарги, у зв’язку з необґрунтованим та безпідставним встановленням у ТД дискримінаційної вимоги, що обмежує коло учасників процедури закупівлі.
Відповідно до частини 4 статті 5 Закону, Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Натомість, підпункт 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД містить вимогу, яка суперечать нормам чинного законодавства, необґрунтовано та безпідставно обмежує коло учасників процедури закупівлі UA-2024-07-23-003736-a, що призводить до обмеження конкуренції.
Скаржник, який має досвід у сфері проектування захисних споруд відповідно до ДБН В.2.2-5:2023 «Захисні споруди цивільного захисту» - має виконаний договір № 113 від 13.10.2023 р. та позитивний експертний звіт (посилання на ДБН В.2.2-5:2023 на сторінці 10 позитивного експертного звіту - Доказ 10), має відповідних кваліфікованих спеціалістів, які можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єкту класу наслідків (відповідальності) незалежно від виду будівництва та в змозі виконати проектні роботи згідно об’єкту: «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту комунального закладу «Зачепилівський ліцей» Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області за адресою: 64401, Харківська область, Красноградський район, смт. Зачепилівка, вул. Центральна, 36» ДК 021:2015 (CPV) - 71320000-7 - Послуги з інженерного проектування, натомість, не має можливості взяти участь в даній закупівлі, оскільки Замовником до підпункту 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД внесено дискримінаційну вимогу щодо обмеження аналогічного договору за видом будівництва, а саме: в контексті даної закупівлі аналогічним вважається господарський договір, що передбачає виконання проектних робіт тільки згідно об’єкту нового будівництва споруди цивільного захисту, що виключає надання учасниками, у якості аналогічних, договорів з виконання проектних робіт по інших видах будівництва, зокрема реконструкції.
Таке обмеження у ТД призводять до того, що Скаржник, як потенційний учасник, позбавлений можливості належним чином підготувати свою тендерну пропозицію, взяти участь у закупівлі UA-2024-07-23-003736-a та добросовісно і вільно конкурувати з іншими учасниками цієї закупівлі.
Вищезазначена ситуація є наслідком того, що під час розробки і затвердження ТД Замовником торгів було допущено порушення Закону, зокрема, частини 4 статті 5, частини 4 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей, що не може забезпечити добросовісну конкуренцію серед учасників та призвело до дискримінації по відношенню до Скаржника, оскільки при існуючих умовах ТД, визначених у підпункті 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД, тендерна пропозиція Скаржника буде відхилена Замовником, зокрема через невідповідність умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей або через неможливість виправити виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Незаконні дії Замовника, зловживання правами Замовника, а саме включення до ТД дискримінаційної вимоги, яка містяться у підпункті 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД і необґрунтована відмова на звернення Скаржника через електронну систему закупівель щодо внесення відповідних змін до ТД стосовно виключення вищезазначеної дискримінаційної вимоги, призвели до порушення прав та законних інтересів Скаржника на взяття участі у закупівлі UA-2024-07-23-003736-a на принципах добросовісної конкуренції серед учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі, на об’єктивну та неупереджену оцінку тендерних пропозицій, недискримінацію учасників, як це гарантовано нормами, передбаченими статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», що визначають принципи здійснення закупівель та пунктом 3 Особливостей, який зобов’язує замовників здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводити закупівлі з урахуванням цих Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі:
Порядок оскарження процедур закупівлі визначений пунктами 55 – 67 Особливостей та ст. 18 Закону.
Окремо слід зазначити, що частково документальне підтвердження (докази), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, міститься у електронній системі закупівель за посиланням – https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-07-23-003736-a та додаються до цієї скарги разом з іншими доказами, на які посилається Скаржник, згідно Додатків:
Доказ 1. Тендерна документація нова редакція, затверджену рішенням уповноваженої особи від 31 липня 2024 р.;
Доказ 2. Закон України «Про публічні закупівлі» за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/en/922-19?lang=uk#Text;
Доказ 3. Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами) за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1178-2022-%D0%BF#Text;
Доказ 4. Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3038-17#Text;
Доказ 5. Закон України «Про архітектурну діяльність» за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/687-14#Text;
Доказ 6. Порядок проведення професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 р. № 651) «Деякі питання професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури» за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/554-2011-%D0%BF#Text;
Доказ 7. Договір № 113 про надання послуг від 13.10.2023 р. (сканкопія з оригіналу);
Доказ 8. Акт 1 від 21.12.2023 р. прийому-передавання ПКД в рамках договору № 113 від 13.10.2023 р.;
Доказ 9. Акт № 415 від 27.12.2023 р. приймання-передачі наданих послуг;
Доказ 10. Позитивний експертний звіт щодо розробленої проектно-кошторисної документації на виконання договору
№ 113;
Доказ 11. Кваліфікаційні сертифікати працівників ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД», які не містять обмежень щодо розробки ПКД за видом будівництва.
Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування:
Зважаючи на вищевикладене, включенням до ТД необґрунтованої та дискримінаційної вимоги, яка міститься у підпункті 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД, Замовник зловживає своїми правами та порушує порядок проведення торгів, передбачений законодавством у сфері публічних закупівель, зокрема, частину 4 статті 5, частину 4 статті 22 Закону, положення статті 5 Закону та пункт 28 Особливостей.
Незаконні дії Замовника призводять до дискримінації Скаржника ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД», внаслідок чого порушуються його права на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінацію як учасника під час взяття участі у закупівлі UA-2024-07-23-003736-a на принципах добросовісної конкуренції серед учасників, на об’єктивну та неупереджену оцінку тендерних пропозицій, недискримінацію учасників та неупереджене визначення переможця закупівлі.
Права та законні інтереси ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД» можуть бути захищені шляхом скасування незаконного рішення Замовника стосовно розробки та затвердження ТД, яка містить підпункт 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД в існуючій редакції, з огляду на те, що діючим законодавством не передбачено поділ спеціалізації для виконання проектних робіт в залежності від виду будівництва - нове будівництво, реконструкцію чи капітальний ремонт, а всі ці види проектів з будівництва можуть виконувати сертифіковані спеціалісти, розподіл яких визначається не за видом будівництва, а згідно професійної спеціалізації та класам наслідків (відповідальності) (СС1, СС2, СС3) обʼєктів будівництва що і зазначено у відповідному кваліфікаційному сертифікаті.
Натомість, Замовником вимагається, щоб аналогічні договори передбачали виконання проектних робіт тільки згідно об’єкту нового будівництва споруди цивільного захисту, що виключає надання учасниками, у якості аналогічних, договорів з виконання проектних робіт по інших видах будівництва, зокрема реконструкції.
Скаржник вважає, що умови підпункту 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД мають бути змінені з метою усунення зазначеної вище дискримінаційної вимоги та узгодження вимог Замовника з приписами Особливостей та Закону, шляхом викладення визначення терміну аналогічного договору в контексті даної закупівлі у новій редакції, що передбачає можливість підтвердження наявності досвіду учасника щодо виконання проектних робіт не тільки згідно нового будівництва, а і по інших видах будівництва, зокрема реконструкції, враховуючи відсутність у діючому законодавстві норм, які передбачають поділ спеціалізації для виконання проектних робіт по видам будівництва - на нове будівництво, реконструкцію чи капітальний ремонт, а також те, що всі ці види проектів з будівництва можуть виконувати сертифіковані спеціалісти, розподіл яких йде не згідно видів будівництва, а згідно професійної спеціалізації та класам наслідків (відповідальності) (СС1, СС2, СС3) обʼєктів будівництва, що зазначено у відповідному кваліфікаційному сертифікаті - «1.1. «Аналогічний договір» – господарський договір, що передбачає виконання проектних робіт згідно об’єкту нового будівництва / реконструкції/ капітального ремонту споруди цивільного захисту, з отриманням позитивного експертного звіту, та з урахуванням інших вимог, що передбачені цією тендерною документацією.»
Враховуючи вищевикладене, керуючись пунктами 3, 28 та 56 Особливостей, а також статтями 5, 16, 18, 22, 24 Закону України «Про публічні закупівлі»
ПРОСИМО:
1. Прийняти скаргу ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД» до розгляду.
2. Прийняти рішення про встановлення порушень під час проведення процедури закупівлі за предметом: Проектні роботи згідно об’єкту: «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту комунального закладу «Зачепилівський ліцей» Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області за адресою: 64401, Харківська область, Красноградський район, смт. Зачепилівка, вул. Центральна, 36» ДК 021:2015 (CPV) - 71320000-7 - Послуги з інженерного проектування, ідентифікатор закупівлі UA-2024-07-23-003736-a.
3. Зобов’язати Замовника - Зачепилівську селищну раду привести тендерну документацію на закупівлю UA-2024-07-23-003736-a у відповідність нормам чинного законодавства шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації шляхом виключення дискримінаційної вимоги, яка міститься у підпункті 1.1. пункту 1 розділу 1 тендерної документації, а саме викласти визначення терміну аналогічного договору в контексті даної закупівлі у новій редакції, що передбачає можливість підтвердження наявності досвіду учасника щодо виконання проектних робіт не тільки згідно нового будівництва, а і по інших видах будівництва, зокрема реконструкції: «1.1. «Аналогічний договір» – господарський договір, що передбачає виконання проектних робіт згідно об’єкту нового будівництва / реконструкції/ капітального ремонту споруди цивільного захисту, з отриманням позитивного експертного звіту, та з урахуванням інших вимог, що передбачені цією тендерною документацією.»
Директор КЕП Олена БУНІШ
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга.pdf 03.08.2024 15:52
- Скарга.pdf.p7s 03.08.2024 15:52
- Доказ 1 ТЕНДЕРНА ДОКУМЕНТАЦІЯ нова редакція від 31.07.2024р..docx.p7s 03.08.2024 15:52
- Доказ 1 ТЕНДЕРНА ДОКУМЕНТАЦІЯ нова редакція від 31.07.2024р..docx 03.08.2024 15:52
- Доказ 3 Особливості.docx 03.08.2024 15:52
- Доказ 2 ЗУ Про публічні закупівлі.docx 03.08.2024 15:52
- Доказ 2 ЗУ Про публічні закупівлі.docx.p7s 03.08.2024 15:52
- Доказ 4 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності.docx 03.08.2024 15:52
- Доказ 3 Особливості.docx.p7s 03.08.2024 15:52
- Доказ 4 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності.docx.p7s 03.08.2024 15:52
- Доказ 5 ЗУ Про архітектурну діяльність.docx 03.08.2024 15:52
- Доказ 6 Порядок.docx 03.08.2024 15:52
- Доказ 5 ЗУ Про архітектурну діяльність.docx.p7s 03.08.2024 15:52
- Доказ 6 Порядок.docx.p7s 03.08.2024 15:52
- Доказ 7 Аналогічний договір 113 від 13.10.2023р.pdf 03.08.2024 15:52
- Доказ 7 Аналогічний договір 113 від 13.10.2023р.pdf.p7s 03.08.2024 15:52
- Доказ 8 Акт 1 прийому-передавання ПКД.pdf 03.08.2024 15:52
- Доказ 8 Акт 1 прийому-передавання ПКД.pdf.p7s 03.08.2024 15:52
- Доказ 9 Акт 415 приймання-передачі послуг.pdf 03.08.2024 15:52
- Доказ 10 Позитивний експертний звіт.pdf 03.08.2024 15:52
- Доказ 9 Акт 415 приймання-передачі послуг.pdf.p7s 03.08.2024 15:52
- Доказ 11 Кваліфікаційні сертифікати працівників Скаржника.pdf 03.08.2024 15:52
- Доказ 10 Позитивний експертний звіт.pdf.p7s 03.08.2024 15:52
- Доказ 11 Кваліфікаційні сертифікати працівників Скаржника.pdf.p7s 03.08.2024 15:52
- sign.p7s 03.08.2024 15:53
- рішення від 06.08.2024 № 13288.pdf 06.08.2024 16:27
- Інформація про резолютивну частину рішення від 14.08.2024 № 13765.pdf 15.08.2024 11:05
- рішення від 14.08.2024 № 13765.pdf 19.08.2024 15:56
- Лист АМКУ.pdf 08.08.2024 15:00
- Лист відповідь АМКУ.docx 08.08.2024 15:00
Дата прийняття скарги до розгляду:
03.08.2024 15:56
Дата розгляду скарги:
14.08.2024 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
06.08.2024 16:28
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
19.08.2024 15:57
Дата виконання рішення Замовником:
20.08.2024 11:58
Коментар замовника щодо усунення порушень:
На виконання рішення Органу оскарження №13765 -р/пк-пз від 14.08.2024р. до тендерної документації згідно предмету закупівлі "Проектні роботи згідно об’єкту: «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту комунального закладу «Зачепилівський ліцей» Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області за адресою: 64401, Харківська область, Красноградський район, смт. Зачепилівка, вул. Центральна, 36» ДК 021:2015 (CPV) - 71320000-7 - Послуги з інженерного проектування" рішенням уповноваженої особи від 20.08.2024р. внесено відповідні зміни, та на виконання п. 54 Особливостей оприлюднено в електронній системі закупівель нову редакцію тендерною документації з переліком змін, а також продовжено строк на подання тендерних пропозицій
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
8138293fa5c84885a50fefb277fe477c
Заголовок пункту скарги:
Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльності замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Відповідно до пункту 1 розділу 1 ТД Замовником визначено вживання окремих термінів згідно ТД, зокрема, щодо визначення у підпункті 1.1. терміну «Аналогічний договір», а саме:
«1.1. «Аналогічний договір» – господарський договір, що передбачає виконання проектних робіт згідно об’єкту нового будівництва споруди цивільного захисту, з отриманням позитивного експертного звіту, та з урахуванням інших вимог, що передбачені цією тендерною документацією.» (Доказ 1).
Скаржник зазначає, що має досвід виконання договору з виконання проектних робіт щодо захисної споруди цивільного захисту з отриманням позитивного експертного звіту за видом будівництва – реконструкція і має можливість виконати розроблення проєктної документації по предмету закупівлі: Проектні роботи згідно об’єкту: «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту комунального закладу «Зачепилівський ліцей» Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області за адресою: 64401, Харківська область, Красноградський район, смт. Зачепилівка, вул. Центральна, 36» ДК 021:2015 (CPV) - 71320000-7 - Послуги з інженерного проектування, але не має можливості прийняти участь в даній закупівлі, оскільки Замовником, порушуючи норми статей 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (Доказ 2) та абзацу першого пункту 28 Особливостей Закону (Доказ 3), внесено до ТД дискримінаційну вимогу щодо обмеження аналогічного договору за видом будівництва – для підтвердження досвіду до розгляду в якості аналогічних договорів приймаються договори з виконання проектних робіт щодо споруди цивільного захисту лише за окремим видом будівництва - нове будівництво, і не приймаються до розгляду, у якості аналогічних, договори з виконання проектних робіт по інших видах будівництва, зокрема реконструкції.
Такі вимоги ТД призводять до позбавлення Скаржника, як потенційного учасника, можливості належним чином підготувати свою тендерну пропозицію, взяти участь у закупівлі UA-2024-07-23-003736-a та добросовісно і вільно конкурувати з іншими учасниками цієї закупівлі.
Необхідно зазначити, що згідно пункту 1 частини першої статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» термін будівництво – вживається у значенні нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об’єкта будівництва. (Доказ 4)
Закон України «Про архітектурну діяльність» та Порядок проведення професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 р. № 651) (далі – Порядок) також визначають правові норми, які регулюють будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури, яке здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, розробленої відповідними відповідальними виконавцями окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, що пройшли професійну атестацію, і мають відповідний кваліфікаційний сертифікат. (Доказ 5, Доказ 6)
Так, відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про архітектурну діяльність»:
- архітектурна діяльність - діяльність по створенню об'єктів архітектури, яка включає творчий процес пошуку архітектурного рішення та його втілення, координацію дій учасників розроблення всіх складових частин проектів з планування, забудови і благоустрою територій, будівництва (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту) будівель і споруд, здійснення архітектурно-будівельного контролю і авторського нагляду за їх будівництвом, а також здійснення науково-дослідної та викладацької роботи у цій сфері;
- проект - документація для будівництва об'єктів архітектури, що складається з креслень, графічних і текстових матеріалів, інженерних і кошторисних розрахунків, які визначають містобудівні, об'ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні та технологічні рішення, вартісні показники конкретного об'єкта архітектури, та відповідає будівельним нормам і правилам;
Крім того, згідно статті 4 Закону України «Про архітектурну діяльність» для створення об'єкта архітектури виконується комплекс робіт, який включає, зокрема, будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт).
Також, частина перша статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» визначає, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Своєю чергою, відповідно до статті 17 Закону України «Про архітектурну діяльність» (Доказ 9) відповідальні виконавці окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, проходять професійну атестацію, за результатами якої видається відповідний кваліфікаційний сертифікат. Громадяни, які одержали відповідний кваліфікаційний сертифікат, несуть відповідальність за неналежне виконання робіт (послуг), право виконання яких визначено кваліфікаційним сертифікатом, та порушення вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил.
Згідно стаття 26 вищезазначеного закону архітектор, інші проектувальники, які здійснюють роботи по створенню об'єктів архітектури, зобов'язані, зокрема, додержуватися норм і правил, вимог вихідних даних на проектування; не порушувати під час проектування, організації і виконання будівельних робіт законні права та інтереси власників і користувачів будинків і споруд, прилеглих до ділянки забудови, а також проектна організація, яка розробляла проектну документацію, а також головний архітектор та головний інженер проекту несуть відповідальність за відповідність проектної документації вихідним даним на проектування, вимогам норм і правил.
Натомість, замовники та підрядники під час створення об'єкта архітектури зобов'язані доручати виконання окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, особам, які мають відповідний кваліфікаційний сертифікат або отримали сертифікат за напрямом професійної атестації в органах з сертифікації персоналу, акредитованих відповідно до Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності", та включені до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (абзац другий частини першої статті 27 Закону України «Про архітектурну діяльність»).
Пункт 2 та 14 Порядку визначають, що:
- виконавці окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури (далі - виконавці), - архітектор, інженер-проектувальник, інженер технічного нагляду та експерт, які здобули вищу освіту за напрямом професійної атестації відповідно до кваліфікаційних вимог та мають стаж роботи за фахом не менш як три роки;
- кваліфікаційний сертифікат - документ, що підтверджує відповідність виконавця кваліфікаційним характеристикам професій працівників або відповідним професійним стандартам та його спроможність виконувати окремі роботи (надавати послуги), пов’язані із створенням об’єктів архітектури, що зазначені в такому документі і належать до видів робіт (послуг), перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 41, ст. 1668);
- професійна атестація - процедура, під час проведення якої підтверджується професійна спеціалізація, рівень кваліфікації і знань виконавця.
- виконавці, які одержали кваліфікаційний сертифікат, можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єктів класу наслідків (відповідальності), що визначаються кваліфікаційними вимогами, які діють на час виконання робіт (послуг) для відповідної або нижчої категорії працівників.
Таким чином, діючим законодавством не передбачено поділ спеціалізації для виконання проектних робіт в залежності від виду будівництва - нове будівництво, реконструкцію чи капітальний ремонт, а всі ці види проектів з будівництва можуть виконувати сертифіковані спеціалісти, розподіл яких визначається не за видом будівництва, а згідно професійної спеціалізації та класам наслідків (відповідальності) (СС1, СС2, СС3) обʼєктів будівництва, що і зазначено у відповідному кваліфікаційному сертифікаті.
Так у Скаржника наявний виконаний договір № 113 про надання послуг від 13.10.2023 р. (додається – Докази 7-10) щодо розробки проектно-кошторисної документації відповідно до ДБН В.2.2-5:2023 «Захисні споруди цивільного захисту» (далі – ПКД): “Реконструкція підвальних приміщень адмінбудинку для використання під захисну споруду подвійного призначення за адресою: 03150, м. Київ, вул. Антоновича, 174” згідно з кодом ДК 021:2015 -“71320000-7 Послуги з інженерного проектування” (далі – Договір № 113), а також позитивний експертний звіт №1380/е/23 щодо вищезазначеної розробленої ПКД (Доказ 7). Також у Скаржника наявні сертифіковані спеціалісти, які можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єкту класу наслідків (відповідальності) незалежно від виду будівництва (Доказ 11), наявність яких, зокрема, вимагається Замовником відповідно до п. 2.1. розділу 1 Додатку 3 ТД. Крім того, в залежності від специфіки проекту, Скаржником для виконання конкретних розділів проектно-кошторисної документації можуть залучатися необхідні кваліфіковані спеціалісти на підставі цивільно-правових договорів.
Враховуючи вищезазначене, маючи на меті взяти участь у процедурі закупівлі UA-2024-07-23-003736-a та належний відповідний досвід розробки ПКД щодо захисних споруд подвійного призначення і відповідних кваліфікованих спеціалістів, Скаржник позбавлений такого права через наявність дискримінаційної вимоги у визначенні Замовником поняття аналогічного договору в контексті даної закупівлі.
Висновок із наведеного вище:
Встановленням обмеження у підпункті 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД щодо обмеження аналогічного договору за видом будівництва, а саме: в контексті даної закупівлі аналогічним вважається господарський договір, що передбачає виконання проектних робіт тільки згідно об’єкту нового будівництва споруди цивільного захисту, що виключає надання учасниками, у якості аналогічних, договорів з виконання проектних робіт по інших видах будівництва, зокрема реконструкції, Замовник СВІДОМО та НАВМИСНО обмежує коло учасників, які можуть взяти участь у торгах та на рівних засадах конкурувати в цій закупівлі за визнання переможцем торгів.
За таких умов взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які мають Аналогічні договори, які передбачають виконання проектних робіт тільки згідно об’єкту нового будівництва споруди цивільного захисту, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника та інших учасників.
У ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД» наявні підстави для подання скарги, у зв’язку з необґрунтованим та безпідставним встановленням у ТД дискримінаційної вимоги, що обмежує коло учасників процедури закупівлі.
Відповідно до частини 4 статті 5 Закону, Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Натомість, підпункт 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД містить вимогу, яка суперечать нормам чинного законодавства, необґрунтовано та безпідставно обмежує коло учасників процедури закупівлі UA-2024-07-23-003736-a, що призводить до обмеження конкуренції.
Скаржник, який має досвід у сфері проектування захисних споруд відповідно до ДБН В.2.2-5:2023 «Захисні споруди цивільного захисту» - має виконаний договір № 113 від 13.10.2023 р. та позитивний експертний звіт (посилання на ДБН В.2.2-5:2023 на сторінці 10 позитивного експертного звіту - Доказ 10), має відповідних кваліфікованих спеціалістів, які можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єкту класу наслідків (відповідальності) незалежно від виду будівництва та в змозі виконати проектні роботи згідно об’єкту: «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту комунального закладу «Зачепилівський ліцей» Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області за адресою: 64401, Харківська область, Красноградський район, смт. Зачепилівка, вул. Центральна, 36» ДК 021:2015 (CPV) - 71320000-7 - Послуги з інженерного проектування, натомість, не має можливості взяти участь в даній закупівлі, оскільки Замовником до підпункту 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД внесено дискримінаційну вимогу щодо обмеження аналогічного договору за видом будівництва, а саме: в контексті даної закупівлі аналогічним вважається господарський договір, що передбачає виконання проектних робіт тільки згідно об’єкту нового будівництва споруди цивільного захисту, що виключає надання учасниками, у якості аналогічних, договорів з виконання проектних робіт по інших видах будівництва, зокрема реконструкції.
Таке обмеження у ТД призводять до того, що Скаржник, як потенційний учасник, позбавлений можливості належним чином підготувати свою тендерну пропозицію, взяти участь у закупівлі UA-2024-07-23-003736-a та добросовісно і вільно конкурувати з іншими учасниками цієї закупівлі.
Вищезазначена ситуація є наслідком того, що під час розробки і затвердження ТД Замовником торгів було допущено порушення Закону, зокрема, частини 4 статті 5, частини 4 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей, що не може забезпечити добросовісну конкуренцію серед учасників та призвело до дискримінації по відношенню до Скаржника, оскільки при існуючих умовах ТД, визначених у підпункті 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД, тендерна пропозиція Скаржника буде відхилена Замовником, зокрема через невідповідність умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей або через неможливість виправити виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Незаконні дії Замовника, зловживання правами Замовника, а саме включення до ТД дискримінаційної вимоги, яка містяться у підпункті 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД і необґрунтована відмова на звернення Скаржника через електронну систему закупівель щодо внесення відповідних змін до ТД стосовно виключення вищезазначеної дискримінаційної вимоги, призвели до порушення прав та законних інтересів Скаржника на взяття участі у закупівлі UA-2024-07-23-003736-a на принципах добросовісної конкуренції серед учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі, на об’єктивну та неупереджену оцінку тендерних пропозицій, недискримінацію учасників, як це гарантовано нормами, передбаченими статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», що визначають принципи здійснення закупівель та пунктом 3 Особливостей, який зобов’язує замовників здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводити закупівлі з урахуванням цих Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
«1.1. «Аналогічний договір» – господарський договір, що передбачає виконання проектних робіт згідно об’єкту нового будівництва споруди цивільного захисту, з отриманням позитивного експертного звіту, та з урахуванням інших вимог, що передбачені цією тендерною документацією.» (Доказ 1).
Скаржник зазначає, що має досвід виконання договору з виконання проектних робіт щодо захисної споруди цивільного захисту з отриманням позитивного експертного звіту за видом будівництва – реконструкція і має можливість виконати розроблення проєктної документації по предмету закупівлі: Проектні роботи згідно об’єкту: «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту комунального закладу «Зачепилівський ліцей» Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області за адресою: 64401, Харківська область, Красноградський район, смт. Зачепилівка, вул. Центральна, 36» ДК 021:2015 (CPV) - 71320000-7 - Послуги з інженерного проектування, але не має можливості прийняти участь в даній закупівлі, оскільки Замовником, порушуючи норми статей 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (Доказ 2) та абзацу першого пункту 28 Особливостей Закону (Доказ 3), внесено до ТД дискримінаційну вимогу щодо обмеження аналогічного договору за видом будівництва – для підтвердження досвіду до розгляду в якості аналогічних договорів приймаються договори з виконання проектних робіт щодо споруди цивільного захисту лише за окремим видом будівництва - нове будівництво, і не приймаються до розгляду, у якості аналогічних, договори з виконання проектних робіт по інших видах будівництва, зокрема реконструкції.
Такі вимоги ТД призводять до позбавлення Скаржника, як потенційного учасника, можливості належним чином підготувати свою тендерну пропозицію, взяти участь у закупівлі UA-2024-07-23-003736-a та добросовісно і вільно конкурувати з іншими учасниками цієї закупівлі.
Необхідно зазначити, що згідно пункту 1 частини першої статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» термін будівництво – вживається у значенні нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об’єкта будівництва. (Доказ 4)
Закон України «Про архітектурну діяльність» та Порядок проведення професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 р. № 651) (далі – Порядок) також визначають правові норми, які регулюють будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури, яке здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, розробленої відповідними відповідальними виконавцями окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, що пройшли професійну атестацію, і мають відповідний кваліфікаційний сертифікат. (Доказ 5, Доказ 6)
Так, відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про архітектурну діяльність»:
- архітектурна діяльність - діяльність по створенню об'єктів архітектури, яка включає творчий процес пошуку архітектурного рішення та його втілення, координацію дій учасників розроблення всіх складових частин проектів з планування, забудови і благоустрою територій, будівництва (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту) будівель і споруд, здійснення архітектурно-будівельного контролю і авторського нагляду за їх будівництвом, а також здійснення науково-дослідної та викладацької роботи у цій сфері;
- проект - документація для будівництва об'єктів архітектури, що складається з креслень, графічних і текстових матеріалів, інженерних і кошторисних розрахунків, які визначають містобудівні, об'ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні та технологічні рішення, вартісні показники конкретного об'єкта архітектури, та відповідає будівельним нормам і правилам;
Крім того, згідно статті 4 Закону України «Про архітектурну діяльність» для створення об'єкта архітектури виконується комплекс робіт, який включає, зокрема, будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт).
Також, частина перша статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» визначає, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Своєю чергою, відповідно до статті 17 Закону України «Про архітектурну діяльність» (Доказ 9) відповідальні виконавці окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, проходять професійну атестацію, за результатами якої видається відповідний кваліфікаційний сертифікат. Громадяни, які одержали відповідний кваліфікаційний сертифікат, несуть відповідальність за неналежне виконання робіт (послуг), право виконання яких визначено кваліфікаційним сертифікатом, та порушення вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил.
Згідно стаття 26 вищезазначеного закону архітектор, інші проектувальники, які здійснюють роботи по створенню об'єктів архітектури, зобов'язані, зокрема, додержуватися норм і правил, вимог вихідних даних на проектування; не порушувати під час проектування, організації і виконання будівельних робіт законні права та інтереси власників і користувачів будинків і споруд, прилеглих до ділянки забудови, а також проектна організація, яка розробляла проектну документацію, а також головний архітектор та головний інженер проекту несуть відповідальність за відповідність проектної документації вихідним даним на проектування, вимогам норм і правил.
Натомість, замовники та підрядники під час створення об'єкта архітектури зобов'язані доручати виконання окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, особам, які мають відповідний кваліфікаційний сертифікат або отримали сертифікат за напрямом професійної атестації в органах з сертифікації персоналу, акредитованих відповідно до Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності", та включені до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (абзац другий частини першої статті 27 Закону України «Про архітектурну діяльність»).
Пункт 2 та 14 Порядку визначають, що:
- виконавці окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури (далі - виконавці), - архітектор, інженер-проектувальник, інженер технічного нагляду та експерт, які здобули вищу освіту за напрямом професійної атестації відповідно до кваліфікаційних вимог та мають стаж роботи за фахом не менш як три роки;
- кваліфікаційний сертифікат - документ, що підтверджує відповідність виконавця кваліфікаційним характеристикам професій працівників або відповідним професійним стандартам та його спроможність виконувати окремі роботи (надавати послуги), пов’язані із створенням об’єктів архітектури, що зазначені в такому документі і належать до видів робіт (послуг), перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 41, ст. 1668);
- професійна атестація - процедура, під час проведення якої підтверджується професійна спеціалізація, рівень кваліфікації і знань виконавця.
- виконавці, які одержали кваліфікаційний сертифікат, можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єктів класу наслідків (відповідальності), що визначаються кваліфікаційними вимогами, які діють на час виконання робіт (послуг) для відповідної або нижчої категорії працівників.
Таким чином, діючим законодавством не передбачено поділ спеціалізації для виконання проектних робіт в залежності від виду будівництва - нове будівництво, реконструкцію чи капітальний ремонт, а всі ці види проектів з будівництва можуть виконувати сертифіковані спеціалісти, розподіл яких визначається не за видом будівництва, а згідно професійної спеціалізації та класам наслідків (відповідальності) (СС1, СС2, СС3) обʼєктів будівництва, що і зазначено у відповідному кваліфікаційному сертифікаті.
Так у Скаржника наявний виконаний договір № 113 про надання послуг від 13.10.2023 р. (додається – Докази 7-10) щодо розробки проектно-кошторисної документації відповідно до ДБН В.2.2-5:2023 «Захисні споруди цивільного захисту» (далі – ПКД): “Реконструкція підвальних приміщень адмінбудинку для використання під захисну споруду подвійного призначення за адресою: 03150, м. Київ, вул. Антоновича, 174” згідно з кодом ДК 021:2015 -“71320000-7 Послуги з інженерного проектування” (далі – Договір № 113), а також позитивний експертний звіт №1380/е/23 щодо вищезазначеної розробленої ПКД (Доказ 7). Також у Скаржника наявні сертифіковані спеціалісти, які можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єкту класу наслідків (відповідальності) незалежно від виду будівництва (Доказ 11), наявність яких, зокрема, вимагається Замовником відповідно до п. 2.1. розділу 1 Додатку 3 ТД. Крім того, в залежності від специфіки проекту, Скаржником для виконання конкретних розділів проектно-кошторисної документації можуть залучатися необхідні кваліфіковані спеціалісти на підставі цивільно-правових договорів.
Враховуючи вищезазначене, маючи на меті взяти участь у процедурі закупівлі UA-2024-07-23-003736-a та належний відповідний досвід розробки ПКД щодо захисних споруд подвійного призначення і відповідних кваліфікованих спеціалістів, Скаржник позбавлений такого права через наявність дискримінаційної вимоги у визначенні Замовником поняття аналогічного договору в контексті даної закупівлі.
Висновок із наведеного вище:
Встановленням обмеження у підпункті 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД щодо обмеження аналогічного договору за видом будівництва, а саме: в контексті даної закупівлі аналогічним вважається господарський договір, що передбачає виконання проектних робіт тільки згідно об’єкту нового будівництва споруди цивільного захисту, що виключає надання учасниками, у якості аналогічних, договорів з виконання проектних робіт по інших видах будівництва, зокрема реконструкції, Замовник СВІДОМО та НАВМИСНО обмежує коло учасників, які можуть взяти участь у торгах та на рівних засадах конкурувати в цій закупівлі за визнання переможцем торгів.
За таких умов взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які мають Аналогічні договори, які передбачають виконання проектних робіт тільки згідно об’єкту нового будівництва споруди цивільного захисту, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника та інших учасників.
У ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД» наявні підстави для подання скарги, у зв’язку з необґрунтованим та безпідставним встановленням у ТД дискримінаційної вимоги, що обмежує коло учасників процедури закупівлі.
Відповідно до частини 4 статті 5 Закону, Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Натомість, підпункт 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД містить вимогу, яка суперечать нормам чинного законодавства, необґрунтовано та безпідставно обмежує коло учасників процедури закупівлі UA-2024-07-23-003736-a, що призводить до обмеження конкуренції.
Скаржник, який має досвід у сфері проектування захисних споруд відповідно до ДБН В.2.2-5:2023 «Захисні споруди цивільного захисту» - має виконаний договір № 113 від 13.10.2023 р. та позитивний експертний звіт (посилання на ДБН В.2.2-5:2023 на сторінці 10 позитивного експертного звіту - Доказ 10), має відповідних кваліфікованих спеціалістів, які можуть виконувати роботи (послуги) щодо об’єкту класу наслідків (відповідальності) незалежно від виду будівництва та в змозі виконати проектні роботи згідно об’єкту: «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту комунального закладу «Зачепилівський ліцей» Зачепилівської селищної ради Красноградського району Харківської області за адресою: 64401, Харківська область, Красноградський район, смт. Зачепилівка, вул. Центральна, 36» ДК 021:2015 (CPV) - 71320000-7 - Послуги з інженерного проектування, натомість, не має можливості взяти участь в даній закупівлі, оскільки Замовником до підпункту 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД внесено дискримінаційну вимогу щодо обмеження аналогічного договору за видом будівництва, а саме: в контексті даної закупівлі аналогічним вважається господарський договір, що передбачає виконання проектних робіт тільки згідно об’єкту нового будівництва споруди цивільного захисту, що виключає надання учасниками, у якості аналогічних, договорів з виконання проектних робіт по інших видах будівництва, зокрема реконструкції.
Таке обмеження у ТД призводять до того, що Скаржник, як потенційний учасник, позбавлений можливості належним чином підготувати свою тендерну пропозицію, взяти участь у закупівлі UA-2024-07-23-003736-a та добросовісно і вільно конкурувати з іншими учасниками цієї закупівлі.
Вищезазначена ситуація є наслідком того, що під час розробки і затвердження ТД Замовником торгів було допущено порушення Закону, зокрема, частини 4 статті 5, частини 4 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей, що не може забезпечити добросовісну конкуренцію серед учасників та призвело до дискримінації по відношенню до Скаржника, оскільки при існуючих умовах ТД, визначених у підпункті 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД, тендерна пропозиція Скаржника буде відхилена Замовником, зокрема через невідповідність умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей або через неможливість виправити виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Незаконні дії Замовника, зловживання правами Замовника, а саме включення до ТД дискримінаційної вимоги, яка містяться у підпункті 1.1. пункту 1 розділу 1 ТД і необґрунтована відмова на звернення Скаржника через електронну систему закупівель щодо внесення відповідних змін до ТД стосовно виключення вищезазначеної дискримінаційної вимоги, призвели до порушення прав та законних інтересів Скаржника на взяття участі у закупівлі UA-2024-07-23-003736-a на принципах добросовісної конкуренції серед учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі, на об’єктивну та неупереджену оцінку тендерних пропозицій, недискримінацію учасників, як це гарантовано нормами, передбаченими статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», що визначають принципи здійснення закупівель та пунктом 3 Особливостей, який зобов’язує замовників здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводити закупівлі з урахуванням цих Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
×
-
Назва доказу:
Кваліфікаційні сертифікати працівників ТОВ «ЛІДСТАР ТРЕЙД»
-
Повʼязаний документ:
Доказ 11 Кваліфікаційні сертифікати працівників Скаржника.pdf
-
-
Назва доказу:
Позитивний експертний звіт
-
Повʼязаний документ:
Доказ 10 Позитивний експертний звіт.pdf
-
-
Назва доказу:
Акт № 415 від 27.12.2023 р. приймання-передачі наданих послуг
-
Повʼязаний документ:
Доказ 9 Акт 415 приймання-передачі послуг.pdf
-
-
Назва доказу:
Акт 1 від 21.12.2023 р. прийому-передавання ПКД
-
Повʼязаний документ:
Доказ 8 Акт 1 прийому-передавання ПКД.pdf
-
-
Назва доказу:
Договір № 113 про надання послуг від 13.10.2023 р.
-
Повʼязаний документ:
Доказ 7 Аналогічний договір 113 від 13.10.2023р.pdf
-
-
Назва доказу:
Порядок проведення професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури
-
Повʼязаний документ:
Доказ 6 Порядок.docx
-
-
Назва доказу:
Закон України «Про архітектурну діяльність»
-
Повʼязаний документ:
Доказ 5 ЗУ Про архітектурну діяльність.docx
-
-
Назва доказу:
Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності»
-
Повʼязаний документ:
Доказ 4 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності.docx
-
-
Назва доказу:
Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників
-
Повʼязаний документ:
Доказ 3 Особливості.docx
-
-
Назва доказу:
Закон України «Про публічні закупівлі»
-
Повʼязаний документ:
Доказ 2 ЗУ Про публічні закупівлі.docx
-
-
Назва доказу:
Тендерна документація нова редакція
-
Повʼязаний документ:
Доказ 1 ТЕНДЕРНА ДОКУМЕНТАЦІЯ нова редакція від 31.07.2024р..docx
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати Замовника - Зачепилівську селищну раду привести тендерну документацію на закупівлю UA-2024-07-23-003736-a у відповідність нормам чинного законодавства шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації шляхом виключення дискримінаційної вимоги, яка міститься у підпункті 1.1. пункту 1 розділу 1 тендерної документації, а саме викласти визначення терміну аналогічного договору в контексті даної закупівлі у новій редакції, що передбачає можливість підтвердження наявності досвіду учасника щодо виконання проектних робіт не тільки згідно нового будівництва, а і по інших видах будівництва, зокрема реконструкції: «1.1. «Аналогічний договір» – господарський договір, що передбачає виконання проектних робіт згідно об’єкту нового будівництва / реконструкції/ капітального ремонту споруди цивільного захисту, з отриманням позитивного експертного звіту, та з урахуванням інших вимог, що передбачені цією тендерною документацією.»