• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги у сфері поводження з медичними відходами

На підставі Указу Президента України № 64/2022 від 24.02.2022р. «Про введення воєнного стану в Україні» та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 зі змінами

Завершена

1 376 000.00 UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 6 880.00 UAH
Період оскарження: 01.04.2024 15:31 - 07.04.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скага

Номер: 89edfb590dfd49dab04c44a66829996c
Ідентифікатор запиту: UA-2024-04-01-008430-a.b1
Назва: Скага
Скарга:
Послуги у сфері поводження з медичними відходами, за кодом ДК 021:2015 - 90520000-8 - Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами Відповідно до інформації розміщеної в системі електронних закупівель ProZorro, КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "МІСЬКА КЛІНІЧНА ЛІКАРНЯ № 16" ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ) було проведено відкриті торги з особливостями ID у PROZORRO 0415c64d828f4315a9388271d59960da (Ідентифікатор закупівлі UA-2024-04-01-008430-a) Послуги у сфері поводження з медичними відходами, за кодом ДК 021:2015 - 90520000-8 - Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами. Закупівлю було оголошено: 01.04.2024 р. Учасниками аукціону були ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ» та ТОВ "А-ЕНЕРГО". 17.04.2024 р. згідно протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою № 108 було визначено переможцем торгів учасника ТОВ "А-ЕНЕРГО". ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ» як учасник даної процедури закупівлі не погоджується із зазначеним рішенням, та вважає його протиправним на підставі нижчевикладеного. 1) Відповідно до п.1.2 Додатку 1 до тендерної документації, Замовник вимагав: Надати витяг з інвентаризаційного опису, копії договорів та первинні документи (накладні, розрахункові документи, акти введення в експлуатацію) на придбання основних зсобів та засобів праці – сміттєспалювальної печі, а також обладнання на переробку люмінесцентних ламп. Натомість, у складі пропозиції учасника ТОВ «А-Енерго» відсутні копії договорів та первинні документи (накладні, розрахункові документи, акти введення в експлуатацію) на придбання обладнання на переробку люмінесцентних ламп. З огляду зазначеного, пропозиція учасника ТОВ «А-Енерго» не відповідала кваліфікаційним вимогам предмету закупівлі. 2) Відповідно до п.3 Розділу 4 Додатку 1 тендерної документації, Замовник вимагав «Документ, яким визначено право підпису договорів керівником/уповноваженою особою: (для посадових (службових) осіб учасника, які уповноважені підписувати документи пропозиції та вчиняти інші юридично значущі дії від імені учасника на підставі положень установчих документів – розпорядчий документ про призначення (обрання) на посаду відповідної особи (наказ про призначення та/ або протокол зборів засновників, тощо); для осіб, що уповноважені представляти інтереси учасника під час проведення процедури закупівлі, та які не входять до кола осіб, які представляють інтереси учасника без довіреності – довіреність, оформлена у відповідності до вимог чинного законодавства, із зазначенням повноважень повіреного, разом з документами, що у відповідності до цього пункту підтверджують повноваження посадової (службової) особи учасника, що підписала від імені учасника вказану довіреність. У разу наявності вартісних обмежень в установчих документах Учасника, надати розпорядчий документ або довіреність на право підписання значного правочину.» Підписантом документів у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ "А-ЕНЕРГО" є в.о. директора фінансовий директор Андреєв В.А. згідно довіреності від 11.09.2023 р. Натомість, відповідно до переліку повноважень за довіреністю від 11.09.2023 р., у фінансового директора Андреєва В.А. – відсутнє повноваження щодо підпису документів тендерної пропозиції. З огляду зазначеного, пропозиція учасника ТОВ «А-Енерго» не відповідала вимогам предмету закупівлі. 3) Відповідно до технічної специфікації у додатку предметом закупівлі є надання послуги у сфері поводження з медичними відходами, зокрема Лампи люмінесцентні відпрацьовані( в т.ч. бактерицидні). В порушення вимог тендерної документації ТОВ «А-ЕНЕРГО» не надало ані сканований оригінал ліцензії, ані сканований наказ про видачу ліцензії, яка б відповідала зазначеним замовником технічним вимогам. З метою створення хибного уявлення щодо відповідності ТОВ «А-ЕНЕРГО» технічним вимогам тендерної документації, даним учасником у складі тендерної пропозиції було надано: - Довідку (вих. №1СВ від 08.04.2024р.); - копію Наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України № 301 від 20.03.2024 «Про видачу ліцензії ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» – згідно якого ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» (ідентифікаційний код юридичної особи 38469527) було видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами; - копію додатку до Наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України № 301 від 20.03.2024 «Про видачу ліцензії ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» – відповідно до якого ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» було видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами на комплекс операцій із збирання та оброблення небезпечних відходів, в тому числі щодо небезпечних відходів – 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи (операції D9, D13, D15); - копію Договору № 8 про надання послуг у сфері управління відходами від 09.04.2024 – згідно якого ТОВ «А-ЕНЕРГО» (Замовник) доручило, ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» (Виконавець) прийняло на себе зобов’язання надати послуги із управління відходами Замовника, визначених у Специфікації до договору (в тому числі щодо відходів – 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи (коди операції D9, D13, D15)). Так, відповідно до вказаної довідки ТОВ «А-ЕНЕРГО» засвідчило, що воно не надає всіх документів на підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям суб’єкта господарювання співвиконавця оскільки обсяг послуг до якого планується залучити співвиконавця ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю (тендерної пропозиції). Частинами 1, 2 статті 16 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) передбачено, що замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); 4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. Отже, вимога тендерної документації щодо наявності ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, із зазначенням у ній конкретного виду та коду відходів, відповідно до Національного переліку відходів і додатків 8, 9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, та конкретного виду операції, відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами», не є кваліфікаційним критерієм та відноситься до технічних вимог. Згідно абзацу другого частини 3 статті 16 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців. Із змісту вказаного положення Закону вбачається, що учасник може залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців виключно для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям. Таким чином, у ТОВ «А-ЕНЕРГО» були відсутні правові підстави для залучення ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» у якості субпідрядника/співвиконавця з метою забезпечення відповідності технічній вимозі тендерної документації. Окремо звертаємо увагу на протиправність залучення ТОВ «А-ЕНЕРГО» в якості субпідрядника (співвиконавця) ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» для надання послуг з управління відходами, на які у ТОВ «А-ЕНЕРГО» відсутня відповідна ліцензія. Закон України від 02.03.2015 № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі – Закон № 222-VIII) регулює суспільні відносини у сфері ліцензування видів господарської діяльності, визначає виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, встановлює уніфікований порядок їх ліцензування, нагляд і контроль у сфері ліцензування, відповідальність за порушення законодавства у сфері ліцензування видів господарської діяльності. Частиною 4 статті 2 Закону № 222-VIII визначено, що суб’єкт господарювання може здійснювати види господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, з дня внесення відомостей до ліцензійного реєстру щодо рішення органу ліцензування про видачу йому ліцензії. Відповідно до пункту 14-1 частини 1 статті 7 Закону № 222-VIII ліцензуванню підлягає, зокрема, такий вид господарської діяльності як діяльність з управління небезпечними відходами, яка ліцензується з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про управління відходами». Згідно пункту 10 частини 2 статті 17 Закону України від 20.06.2022 № 2320-IX «Про управління відходами» (далі – Закон № 2320-IX) суб’єкти господарювання у сфері управління відходами зобов’язані мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами та/або письмову згоду (повідомлення) на транскордонне перевезення небезпечних відходів чи висновок на транскордонне перевезення відходів відповідно до закону, тощо. При цьому, відповідно до положень пункту 3 частини 2 статті 16 Закону № 2320-IX, на утворювачів відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, зокрема, покладено зобов’язання обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передавати їх для оброблення суб’єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл. Частиною другою статті 27 Закону № 2320-IX встановлено, що утворювачі та власники небезпечних відходів, крім небезпечних відходів у складі побутових відходів, зобов’язані: - забезпечувати збирання, перевезення, оброблення відходів самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, або шляхом укладення договору з суб’єктом господарювання у сфері управління відходами (підпункт 2); - не допускати передачі небезпечних відходів суб’єктам господарювання, які не мають дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами (підпункт 3). Частиною третьою цієї ж статті Закону № 2320-IX передбачено, що суб’єкт господарювання у сфері управління відходами для провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами зобов’язаний: - мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами (підпункт 1); - провадити діяльність на об’єктах оброблення відходів, які відповідають вимогам законодавства. Види відходів, що підлягають обробленню на таких об’єктах, повинні відповідати дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів (підпункт 2). Постановою Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» передбачено подання до органів ліцензування, дозвільних органів та суб’єктів надання публічних послуг декларації про провадження господарської діяльності без отримання дозвільних документів, тобто отримання дозвільних документів за декларативним принципом. Постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2023 № 1137 «Про внесення змін у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022р. № 314», установлено, що подані суб’єктами господарювання декларації про провадження видів господарської діяльності щодо здійснення операцій з оброблення відходів до дня набрання чинності пунктом 2 змін, затверджених цією постановою, є дійсними протягом п’яти місяців з дня набрання чинності такими змінами. Протягом зазначеного строку суб’єкти господарювання для подальшого провадження своєї діяльності повинні отримати відповідні дозвільні документи у порядку, строки та на умовах, що передбачені Законом України «Про управління відходами». Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування, крім пункту 2 змін, затверджених цією постановою, який набирає чинності з 9 січня 2024 року. Частиною 1 статті 1 Закону № 2320-IX визначено, що: - видалення відходів – операція, що не є відновленням відходів, навіть якщо одним із наслідків такої операції є використання речовин або енергії. Перелік операцій з видалення відходів наведено в додатку 1 (пункт 3); - відновлення відходів – операція, у результаті якої відходи використовуються для корисних цілей, замінюючи матеріали, які мали бути використані для виконання певної функції або які підготовлені для виконання цієї функції на підприємстві чи в іншій господарській діяльності. Перелік операцій з відновлення відходів наведено в додатку 2 (пункт 5); - управління відходами – комплекс заходів із збирання, перевезення, оброблення (відновлення, у тому числі сортування, та видалення) відходів, включаючи нагляд за такими операціями та подальший догляд за об’єктами видалення відходів (пункт 38). Із аналізу викладених положень нормативно-правових актів вбачається наступне: 1) для здійснення конкретних операцій з оброблення конкретних відходів, суб’єкт господарювання зобов’язаний мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, в якій буде зазначено відповідний перелік небезпечних відходів із зазначенням кодів та відповідний перелік операцій, наведений у додатках 1, 2 Закону України «Про управління відходами»; 2) утворювачі та власники небезпечних відходів, крім небезпечних відходів у складі побутових відходів, зобов’язані не допускати передачі конкретних небезпечних відходів суб’єктам господарювання, які не мають ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, в якій буде зазначено відповідний перелік небезпечних відходів із зазначенням кодів та відповідний перелік операцій, наведений у додатках 1, 2 Закону України «Про управління відходами». Основні засади господарювання в Україні визначаються Господарським кодексом України (далі – ГК України), який регулює господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб’єктами господарювання, а також між цими суб’єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання. Частиною 7 статті 179 ГК України визначено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів. Відповідно до статті 838 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України) підрядник має право, якщо інше не встановлено договором, залучити до виконання роботи інших осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед замовником за результат їхньої роботи. У цьому разі підрядник виступає перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником - як замовник. Генеральний підрядник відповідає перед субпідрядником за невиконання або неналежне виконання замовником своїх обов’язків за договором підряду, а перед замовником - за порушення субпідрядником свого обов’язку. Замовник і субпідрядник не мають права пред’являти один одному вимоги, пов’язані з порушенням договорів, укладених кожним з них з генеральним підрядником, якщо інше не встановлено договором або законом. З наведених положень ЦК України вбачається, що, у випадку залучення до виконання роботи іншої особи (субпідрядника), послуги надаються субпідрядником не безпосередньо замовнику, а генеральному підряднику. Підрядник виступатиме перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником – як замовник. Наведений характер взаємовідносин сторін виключає можливість залучення субпідрядників у випадку необхідності надання замовнику послуг, що підлягають ліцензуванню, оскільки при залученні генеральним підрядником, який не має необхідної ліцензії, субпідрядника, який має необхідну ліцензію, для надання замовнику відповідних ліцензійних послуг, генеральний підрядник виступатиме перед замовником надавачем відповідних ліцензійних послуг, на надання яких у нього будуть відсутні законні підстави. Таким чином, є порушенням у сфері управління відходами: 1) передача замовниками (утворювачами та власниками небезпечних відходів, крім небезпечних відходів у складі побутових відходів) небезпечних відходів ТОВ «А-ЕНЕРГО», яке не має ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління відповідними небезпечними відходами, в якій зазначено відповідний перелік небезпечних відходів із зазначенням кодів та відповідний перелік операцій, наведений у додатках 1, 2 Закону України «Про управління відходами»; 2) залучення ТОВ «А-ЕНЕРГО» в якості субпідрядника (співвиконавця) ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» для надання замовникам за прямими договорами послуг з управління відходами, на надання яких безпосередньо у ТОВ «А-ЕНЕРГО» відсутня відповідна ліцензія, в якій зазначено відповідний перелік небезпечних відходів із зазначенням кодів та відповідний перелік операцій, наведений у додатках 1, 2 Закону України «Про управління відходами». Частиною 1 статті 57 Закону № 2320-IX закріплено, що особи, винні за порушення у сфері управління відходами, несуть відповідно до закону дисциплінарну, адміністративну, адміністративно-господарську, цивільну чи кримінальну відповідальність за здійснення операцій у сфері управління відходами без відповідного дозволу на здійснення таких операцій або недотримання умов дозволу (підпункт 1). З огляду зазначеного, пропозиція учасника ТОВ «А-Енерго» не відповідала технічним вимогам тендерної документації та підлягала відхиленню. Також підкреслюємо, що скаржник ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ» - є учасником відповідної процедури та реально претендує на визнання його пропозиції як найкращої та укладання договору із Замовником КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "МІСЬКА КЛІНІЧНА ЛІКАРНЯ № 16" ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ у майбутньому, крім того скаржник є реальним учасником ринку надання послуг з управління відходами. Зазначеними вище рішенням Замовника про визнання переможцем торгів учасника ТОВ «А-Енерго», пропозиція якого не відповідала технічним умовам тендерної документації та предмету закупівлі - було порушено право та охоронювані законом інтереси скаржника, який поніс затрати на підготовку пропозиції, з метою стати переможцем даних торгів та в подальшому здійснювати свою господарську діяльність, направлену на управління небезпечними відходами та отримання прибутку. Вважаємо, що наведені дії Замовника свідчать про суб’єктивну та упереджену оцінку пропозиції конкурсних торгів та спонукання корупційним діям. На підставі вищевикладеного, керуючись ст.18 ЗУ «Про публічні закупівлі» та Конституцією України, ПРОСИМО: 1) Прийняти дану скаргу до розгляду; 2) Прийняти рішення про встановлення порушень процедури закупівлі ідентифікатор закупівлі: UA-2024-04-01-008430-a ID у PROZORRO 0415c64d828f4315a9388271d59960da (Ідентифікатор закупівлі UA-2024-04-01-008430-a Послуги у сфері поводження з медичними відходами, за кодом ДК 021:2015 - 90520000-8 - Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами. Замовник: КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "МІСЬКА КЛІНІЧНА ЛІКАРНЯ № 16" ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ. 3) Зобов’язати Замовника скасувати своє рішення про визначення переможцем торгів учасника ТОВ «А-Енерго».
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 30.04.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 22.04.2024 17:15
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 02.05.2024 11:13
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішенням Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 30.04.2024 № 7701-р/пк-пз зобов’язано Комунальне некомерційне підприємство «Міська клінічна лікарня № 16» Дніпровської міської ради (КНП «МКЛ № 16» ДМР) скасувати Рішення. Рішенням від 02.05.2024 р. № 122 Замовник скасував рішення про визнання переможцем ТОВ "А-ЕНЕРГО".
Автор: ТОВ "НВК "УКРЕКОПРОМ", Катышев Дмитрий 0504990920 DIM_KT@UECO.COM.UA https://ueco.com.ua

Пункт скарги

Номер: 3a7955b3ee014ea688bd6125f0dd25d7
Заголовок пункту скарги: Скарга
Опис заперечення: Послуги у сфері поводження з медичними відходами, за кодом ДК 021:2015 - 90520000-8 - Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами
Відповідно до інформації розміщеної в системі електронних закупівель ProZorro, КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "МІСЬКА КЛІНІЧНА ЛІКАРНЯ № 16" ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ) було проведено відкриті торги з особливостями ID у PROZORRO 0415c64d828f4315a9388271d59960da (Ідентифікатор закупівлі UA-2024-04-01-008430-a) Послуги у сфері поводження з медичними відходами, за кодом ДК 021:2015 - 90520000-8 - Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами.
Закупівлю було оголошено: 01.04.2024 р.
Учасниками аукціону були ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ» та ТОВ "А-ЕНЕРГО".
17.04.2024 р. згідно протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою № 108 було визначено переможцем торгів учасника ТОВ "А-ЕНЕРГО".
ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ» як учасник даної процедури закупівлі не погоджується із зазначеним рішенням, та вважає його протиправним на підставі нижчевикладеного.
1) Відповідно до п.1.2 Додатку 1 до тендерної документації, Замовник вимагав: Надати витяг з інвентаризаційного опису, копії договорів та первинні документи (накладні, розрахункові документи, акти введення в експлуатацію) на придбання основних зсобів та засобів праці – сміттєспалювальної печі, а також обладнання на переробку люмінесцентних ламп.

Натомість, у складі пропозиції учасника ТОВ «А-Енерго» відсутні копії договорів та первинні документи (накладні, розрахункові документи, акти введення в експлуатацію) на придбання обладнання на переробку люмінесцентних ламп. З огляду зазначеного, пропозиція учасника ТОВ «А-Енерго» не відповідала кваліфікаційним вимогам предмету закупівлі.

2) Відповідно до п.3 Розділу 4 Додатку 1 тендерної документації, Замовник вимагав «Документ, яким визначено право підпису договорів керівником/уповноваженою особою: (для посадових (службових) осіб учасника, які уповноважені підписувати документи пропозиції та вчиняти інші юридично значущі дії від імені учасника на підставі положень установчих документів – розпорядчий документ про призначення (обрання) на посаду відповідної особи (наказ про призначення та/ або протокол зборів засновників, тощо); для осіб, що уповноважені представляти інтереси учасника під час проведення процедури закупівлі, та які не входять до кола осіб, які представляють інтереси учасника без довіреності – довіреність, оформлена у відповідності до вимог чинного законодавства, із зазначенням повноважень повіреного, разом з документами, що у відповідності до цього пункту підтверджують повноваження посадової (службової) особи учасника, що підписала від імені учасника вказану довіреність. У разу наявності вартісних обмежень в установчих документах Учасника, надати розпорядчий документ або довіреність на право підписання значного правочину.»

Підписантом документів у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ "А-ЕНЕРГО" є в.о. директора фінансовий директор Андреєв В.А. згідно довіреності від 11.09.2023 р.
Натомість, відповідно до переліку повноважень за довіреністю від 11.09.2023 р., у фінансового директора Андреєва В.А. – відсутнє повноваження щодо підпису документів тендерної пропозиції. З огляду зазначеного, пропозиція учасника ТОВ «А-Енерго» не відповідала вимогам предмету закупівлі.

3) Відповідно до технічної специфікації у додатку предметом закупівлі є надання послуги у сфері поводження з медичними відходами, зокрема Лампи люмінесцентні відпрацьовані( в т.ч. бактерицидні).
В порушення вимог тендерної документації ТОВ «А-ЕНЕРГО» не надало ані сканований оригінал ліцензії, ані сканований наказ про видачу ліцензії, яка б відповідала зазначеним замовником технічним вимогам.
З метою створення хибного уявлення щодо відповідності ТОВ «А-ЕНЕРГО» технічним вимогам тендерної документації, даним учасником у складі тендерної пропозиції було надано:
- Довідку (вих. №1СВ від 08.04.2024р.);
- копію Наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України № 301 від 20.03.2024 «Про видачу ліцензії ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» – згідно якого ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» (ідентифікаційний код юридичної особи 38469527) було видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами;
- копію додатку до Наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України № 301 від 20.03.2024 «Про видачу ліцензії ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» – відповідно до якого ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» було видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами на комплекс операцій із збирання та оброблення небезпечних відходів, в тому числі щодо небезпечних відходів – 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи (операції D9, D13, D15);
- копію Договору № 8 про надання послуг у сфері управління відходами від 09.04.2024 – згідно якого ТОВ «А-ЕНЕРГО» (Замовник) доручило, ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» (Виконавець) прийняло на себе зобов’язання надати послуги із управління відходами Замовника, визначених у Специфікації до договору (в тому числі щодо відходів – 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи (коди операції D9, D13, D15)).

Так, відповідно до вказаної довідки ТОВ «А-ЕНЕРГО» засвідчило, що воно не надає всіх документів на підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям суб’єкта господарювання співвиконавця оскільки обсяг послуг до якого планується залучити співвиконавця ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю (тендерної пропозиції).

Частинами 1, 2 статті 16 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) передбачено, що замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.

Отже, вимога тендерної документації щодо наявності ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, із зазначенням у ній конкретного виду та коду відходів, відповідно до Національного переліку відходів і додатків 8, 9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, та конкретного виду операції, відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами», не є кваліфікаційним критерієм та відноситься до технічних вимог.

Згідно абзацу другого частини 3 статті 16 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.
Із змісту вказаного положення Закону вбачається, що учасник може залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців виключно для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям.

Таким чином, у ТОВ «А-ЕНЕРГО» були відсутні правові підстави для залучення ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» у якості субпідрядника/співвиконавця з метою забезпечення відповідності технічній вимозі тендерної документації.

Окремо звертаємо увагу на протиправність залучення ТОВ «А-ЕНЕРГО» в якості субпідрядника (співвиконавця) ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» для надання послуг з управління відходами, на які у ТОВ «А-ЕНЕРГО» відсутня відповідна ліцензія.
Закон України від 02.03.2015 № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі – Закон № 222-VIII) регулює суспільні відносини у сфері ліцензування видів господарської діяльності, визначає виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, встановлює уніфікований порядок їх ліцензування, нагляд і контроль у сфері ліцензування, відповідальність за порушення законодавства у сфері ліцензування видів господарської діяльності.
Частиною 4 статті 2 Закону № 222-VIII визначено, що суб’єкт господарювання може здійснювати види господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, з дня внесення відомостей до ліцензійного реєстру щодо рішення органу ліцензування про видачу йому ліцензії.

Відповідно до пункту 14-1 частини 1 статті 7 Закону № 222-VIII ліцензуванню підлягає, зокрема, такий вид господарської діяльності як діяльність з управління небезпечними відходами, яка ліцензується з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про управління відходами».

Згідно пункту 10 частини 2 статті 17 Закону України від 20.06.2022 № 2320-IX «Про управління відходами» (далі – Закон № 2320-IX) суб’єкти господарювання у сфері управління відходами зобов’язані мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами та/або письмову згоду (повідомлення) на транскордонне перевезення небезпечних відходів чи висновок на транскордонне перевезення відходів відповідно до закону, тощо.
При цьому, відповідно до положень пункту 3 частини 2 статті 16 Закону № 2320-IX, на утворювачів відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, зокрема, покладено зобов’язання обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передавати їх для оброблення суб’єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл.

Частиною другою статті 27 Закону № 2320-IX встановлено, що утворювачі та власники небезпечних відходів, крім небезпечних відходів у складі побутових відходів, зобов’язані:
- забезпечувати збирання, перевезення, оброблення відходів самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, або шляхом укладення договору з суб’єктом господарювання у сфері управління відходами (підпункт 2);
- не допускати передачі небезпечних відходів суб’єктам господарювання, які не мають дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами (підпункт 3).

Частиною третьою цієї ж статті Закону № 2320-IX передбачено, що суб’єкт господарювання у сфері управління відходами для провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами зобов’язаний:
- мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами (підпункт 1);
- провадити діяльність на об’єктах оброблення відходів, які відповідають вимогам законодавства. Види відходів, що підлягають обробленню на таких об’єктах, повинні відповідати дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів (підпункт 2).

Постановою Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» передбачено подання до органів ліцензування, дозвільних органів та суб’єктів надання публічних послуг декларації про провадження господарської діяльності без отримання дозвільних документів, тобто отримання дозвільних документів за декларативним принципом.
Постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2023 № 1137 «Про внесення змін у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022р. № 314», установлено, що подані суб’єктами господарювання декларації про провадження видів господарської діяльності щодо здійснення операцій з оброблення відходів до дня набрання чинності пунктом 2 змін, затверджених цією постановою, є дійсними протягом п’яти місяців з дня набрання чинності такими змінами. Протягом зазначеного строку суб’єкти господарювання для подальшого провадження своєї діяльності повинні отримати відповідні дозвільні документи у порядку, строки та на умовах, що передбачені Законом України «Про управління відходами». Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування, крім пункту 2 змін, затверджених цією постановою, який набирає чинності з 9 січня 2024 року.

Частиною 1 статті 1 Закону № 2320-IX визначено, що:
- видалення відходів – операція, що не є відновленням відходів, навіть якщо одним із наслідків такої операції є використання речовин або енергії. Перелік операцій з видалення відходів наведено в додатку 1 (пункт 3);
- відновлення відходів – операція, у результаті якої відходи використовуються для корисних цілей, замінюючи матеріали, які мали бути використані для виконання певної функції або які підготовлені для виконання цієї функції на підприємстві чи в іншій господарській діяльності. Перелік операцій з відновлення відходів наведено в додатку 2 (пункт 5);
- управління відходами – комплекс заходів із збирання, перевезення, оброблення (відновлення, у тому числі сортування, та видалення) відходів, включаючи нагляд за такими операціями та подальший догляд за об’єктами видалення відходів (пункт 38).

Із аналізу викладених положень нормативно-правових актів вбачається наступне:

1) для здійснення конкретних операцій з оброблення конкретних відходів, суб’єкт господарювання зобов’язаний мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, в якій буде зазначено відповідний перелік небезпечних відходів із зазначенням кодів та відповідний перелік операцій, наведений у додатках 1, 2 Закону України «Про управління відходами»;

2) утворювачі та власники небезпечних відходів, крім небезпечних відходів у складі побутових відходів, зобов’язані не допускати передачі конкретних небезпечних відходів суб’єктам господарювання, які не мають ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, в якій буде зазначено відповідний перелік небезпечних відходів із зазначенням кодів та відповідний перелік операцій, наведений у додатках 1, 2 Закону України «Про управління відходами».

Основні засади господарювання в Україні визначаються Господарським кодексом України (далі – ГК України), який регулює господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб’єктами господарювання, а також між цими суб’єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання.
Частиною 7 статті 179 ГК України визначено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Відповідно до статті 838 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України) підрядник має право, якщо інше не встановлено договором, залучити до виконання роботи інших осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед замовником за результат їхньої роботи. У цьому разі підрядник виступає перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником - як замовник.
Генеральний підрядник відповідає перед субпідрядником за невиконання або неналежне виконання замовником своїх обов’язків за договором підряду, а перед замовником - за порушення субпідрядником свого обов’язку.
Замовник і субпідрядник не мають права пред’являти один одному вимоги, пов’язані з порушенням договорів, укладених кожним з них з генеральним підрядником, якщо інше не встановлено договором або законом.

З наведених положень ЦК України вбачається, що, у випадку залучення до виконання роботи іншої особи (субпідрядника), послуги надаються субпідрядником не безпосередньо замовнику, а генеральному підряднику. Підрядник виступатиме перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником – як замовник.

Наведений характер взаємовідносин сторін виключає можливість залучення субпідрядників у випадку необхідності надання замовнику послуг, що підлягають ліцензуванню, оскільки при залученні генеральним підрядником, який не має необхідної ліцензії, субпідрядника, який має необхідну ліцензію, для надання замовнику відповідних ліцензійних послуг, генеральний підрядник виступатиме перед замовником надавачем відповідних ліцензійних послуг, на надання яких у нього будуть відсутні законні підстави.

Таким чином, є порушенням у сфері управління відходами:
1) передача замовниками (утворювачами та власниками небезпечних відходів, крім небезпечних відходів у складі побутових відходів) небезпечних відходів ТОВ «А-ЕНЕРГО», яке не має ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління відповідними небезпечними відходами, в якій зазначено відповідний перелік небезпечних відходів із зазначенням кодів та відповідний перелік операцій, наведений у додатках 1, 2 Закону України «Про управління відходами»;
2) залучення ТОВ «А-ЕНЕРГО» в якості субпідрядника (співвиконавця) ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» для надання замовникам за прямими договорами послуг з управління відходами, на надання яких безпосередньо у ТОВ «А-ЕНЕРГО» відсутня відповідна ліцензія, в якій зазначено відповідний перелік небезпечних відходів із зазначенням кодів та відповідний перелік операцій, наведений у додатках 1, 2 Закону України «Про управління відходами».

Частиною 1 статті 57 Закону № 2320-IX закріплено, що особи, винні за порушення у сфері управління відходами, несуть відповідно до закону дисциплінарну, адміністративну, адміністративно-господарську, цивільну чи кримінальну відповідальність за здійснення операцій у сфері управління відходами без відповідного дозволу на здійснення таких операцій або недотримання умов дозволу (підпункт 1).

З огляду зазначеного, пропозиція учасника ТОВ «А-Енерго» не відповідала технічним вимогам тендерної документації та підлягала відхиленню.

Також підкреслюємо, що скаржник ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ» - є учасником відповідної процедури та реально претендує на визнання його пропозиції як найкращої та укладання договору із Замовником КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "МІСЬКА КЛІНІЧНА ЛІКАРНЯ № 16" ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ у майбутньому, крім того скаржник є реальним учасником ринку надання послуг з управління відходами. Зазначеними вище рішенням Замовника про визнання переможцем торгів учасника ТОВ «А-Енерго», пропозиція якого не відповідала технічним умовам тендерної документації та предмету закупівлі - було порушено право та охоронювані законом інтереси скаржника, який поніс затрати на підготовку пропозиції, з метою стати переможцем даних торгів та в подальшому здійснювати свою господарську діяльність, направлену на управління небезпечними відходами та отримання прибутку.
Вважаємо, що наведені дії Замовника свідчать про суб’єктивну та упереджену оцінку пропозиції конкурсних торгів та спонукання корупційним діям.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.18 ЗУ «Про публічні закупівлі» та Конституцією України,

ПРОСИМО:
1) Прийняти дану скаргу до розгляду;
2) Прийняти рішення про встановлення порушень процедури закупівлі ідентифікатор закупівлі: UA-2024-04-01-008430-a ID у PROZORRO 0415c64d828f4315a9388271d59960da (Ідентифікатор закупівлі UA-2024-04-01-008430-a Послуги у сфері поводження з медичними відходами, за кодом ДК 021:2015 - 90520000-8 - Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами. Замовник: КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "МІСЬКА КЛІНІЧНА ЛІКАРНЯ № 16" ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ.
3) Зобов’язати Замовника скасувати своє рішення про визначення переможцем торгів учасника ТОВ «А-Енерго».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Інші дії замовника
Ідентифікатор класифікації: Технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі
Тип порушення: Технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі
Опис суті пункту скарги: Послуги у сфері поводження з медичними відходами, за кодом ДК 021:2015 - 90520000-8 - Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами
Відповідно до інформації розміщеної в системі електронних закупівель ProZorro, КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "МІСЬКА КЛІНІЧНА ЛІКАРНЯ № 16" ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ) було проведено відкриті торги з особливостями ID у PROZORRO 0415c64d828f4315a9388271d59960da (Ідентифікатор закупівлі UA-2024-04-01-008430-a) Послуги у сфері поводження з медичними відходами, за кодом ДК 021:2015 - 90520000-8 - Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами.
Закупівлю було оголошено: 01.04.2024 р.
Учасниками аукціону були ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ» та ТОВ "А-ЕНЕРГО".
17.04.2024 р. згідно протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою № 108 було визначено переможцем торгів учасника ТОВ "А-ЕНЕРГО".
ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ» як учасник даної процедури закупівлі не погоджується із зазначеним рішенням, та вважає його протиправним на підставі нижчевикладеного.
1) Відповідно до п.1.2 Додатку 1 до тендерної документації, Замовник вимагав: Надати витяг з інвентаризаційного опису, копії договорів та первинні документи (накладні, розрахункові документи, акти введення в експлуатацію) на придбання основних зсобів та засобів праці – сміттєспалювальної печі, а також обладнання на переробку люмінесцентних ламп.

Натомість, у складі пропозиції учасника ТОВ «А-Енерго» відсутні копії договорів та первинні документи (накладні, розрахункові документи, акти введення в експлуатацію) на придбання обладнання на переробку люмінесцентних ламп. З огляду зазначеного, пропозиція учасника ТОВ «А-Енерго» не відповідала кваліфікаційним вимогам предмету закупівлі.

2) Відповідно до п.3 Розділу 4 Додатку 1 тендерної документації, Замовник вимагав «Документ, яким визначено право підпису договорів керівником/уповноваженою особою: (для посадових (службових) осіб учасника, які уповноважені підписувати документи пропозиції та вчиняти інші юридично значущі дії від імені учасника на підставі положень установчих документів – розпорядчий документ про призначення (обрання) на посаду відповідної особи (наказ про призначення та/ або протокол зборів засновників, тощо); для осіб, що уповноважені представляти інтереси учасника під час проведення процедури закупівлі, та які не входять до кола осіб, які представляють інтереси учасника без довіреності – довіреність, оформлена у відповідності до вимог чинного законодавства, із зазначенням повноважень повіреного, разом з документами, що у відповідності до цього пункту підтверджують повноваження посадової (службової) особи учасника, що підписала від імені учасника вказану довіреність. У разу наявності вартісних обмежень в установчих документах Учасника, надати розпорядчий документ або довіреність на право підписання значного правочину.»

Підписантом документів у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ "А-ЕНЕРГО" є в.о. директора фінансовий директор Андреєв В.А. згідно довіреності від 11.09.2023 р.
Натомість, відповідно до переліку повноважень за довіреністю від 11.09.2023 р., у фінансового директора Андреєва В.А. – відсутнє повноваження щодо підпису документів тендерної пропозиції. З огляду зазначеного, пропозиція учасника ТОВ «А-Енерго» не відповідала вимогам предмету закупівлі.

3) Відповідно до технічної специфікації у додатку предметом закупівлі є надання послуги у сфері поводження з медичними відходами, зокрема Лампи люмінесцентні відпрацьовані( в т.ч. бактерицидні).
В порушення вимог тендерної документації ТОВ «А-ЕНЕРГО» не надало ані сканований оригінал ліцензії, ані сканований наказ про видачу ліцензії, яка б відповідала зазначеним замовником технічним вимогам.
З метою створення хибного уявлення щодо відповідності ТОВ «А-ЕНЕРГО» технічним вимогам тендерної документації, даним учасником у складі тендерної пропозиції було надано:
- Довідку (вих. №1СВ від 08.04.2024р.);
- копію Наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України № 301 від 20.03.2024 «Про видачу ліцензії ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» – згідно якого ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» (ідентифікаційний код юридичної особи 38469527) було видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами;
- копію додатку до Наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України № 301 від 20.03.2024 «Про видачу ліцензії ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» – відповідно до якого ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» було видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами на комплекс операцій із збирання та оброблення небезпечних відходів, в тому числі щодо небезпечних відходів – 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи (операції D9, D13, D15);
- копію Договору № 8 про надання послуг у сфері управління відходами від 09.04.2024 – згідно якого ТОВ «А-ЕНЕРГО» (Замовник) доручило, ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» (Виконавець) прийняло на себе зобов’язання надати послуги із управління відходами Замовника, визначених у Специфікації до договору (в тому числі щодо відходів – 20 01 21* Люмінесцентні лампи та інші ртутьвмісні відходи (коди операції D9, D13, D15)).

Так, відповідно до вказаної довідки ТОВ «А-ЕНЕРГО» засвідчило, що воно не надає всіх документів на підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям суб’єкта господарювання співвиконавця оскільки обсяг послуг до якого планується залучити співвиконавця ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю (тендерної пропозиції).

Частинами 1, 2 статті 16 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) передбачено, що замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.

Отже, вимога тендерної документації щодо наявності ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, із зазначенням у ній конкретного виду та коду відходів, відповідно до Національного переліку відходів і додатків 8, 9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, та конкретного виду операції, відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами», не є кваліфікаційним критерієм та відноситься до технічних вимог.

Згідно абзацу другого частини 3 статті 16 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.
Із змісту вказаного положення Закону вбачається, що учасник може залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців виключно для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям.

Таким чином, у ТОВ «А-ЕНЕРГО» були відсутні правові підстави для залучення ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» у якості субпідрядника/співвиконавця з метою забезпечення відповідності технічній вимозі тендерної документації.

Окремо звертаємо увагу на протиправність залучення ТОВ «А-ЕНЕРГО» в якості субпідрядника (співвиконавця) ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» для надання послуг з управління відходами, на які у ТОВ «А-ЕНЕРГО» відсутня відповідна ліцензія.
Закон України від 02.03.2015 № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі – Закон № 222-VIII) регулює суспільні відносини у сфері ліцензування видів господарської діяльності, визначає виключний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, встановлює уніфікований порядок їх ліцензування, нагляд і контроль у сфері ліцензування, відповідальність за порушення законодавства у сфері ліцензування видів господарської діяльності.
Частиною 4 статті 2 Закону № 222-VIII визначено, що суб’єкт господарювання може здійснювати види господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, з дня внесення відомостей до ліцензійного реєстру щодо рішення органу ліцензування про видачу йому ліцензії.

Відповідно до пункту 14-1 частини 1 статті 7 Закону № 222-VIII ліцензуванню підлягає, зокрема, такий вид господарської діяльності як діяльність з управління небезпечними відходами, яка ліцензується з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про управління відходами».

Згідно пункту 10 частини 2 статті 17 Закону України від 20.06.2022 № 2320-IX «Про управління відходами» (далі – Закон № 2320-IX) суб’єкти господарювання у сфері управління відходами зобов’язані мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами та/або письмову згоду (повідомлення) на транскордонне перевезення небезпечних відходів чи висновок на транскордонне перевезення відходів відповідно до закону, тощо.
При цьому, відповідно до положень пункту 3 частини 2 статті 16 Закону № 2320-IX, на утворювачів відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, зокрема, покладено зобов’язання обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передавати їх для оброблення суб’єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл.

Частиною другою статті 27 Закону № 2320-IX встановлено, що утворювачі та власники небезпечних відходів, крім небезпечних відходів у складі побутових відходів, зобов’язані:
- забезпечувати збирання, перевезення, оброблення відходів самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, або шляхом укладення договору з суб’єктом господарювання у сфері управління відходами (підпункт 2);
- не допускати передачі небезпечних відходів суб’єктам господарювання, які не мають дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами (підпункт 3).

Частиною третьою цієї ж статті Закону № 2320-IX передбачено, що суб’єкт господарювання у сфері управління відходами для провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами зобов’язаний:
- мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами (підпункт 1);
- провадити діяльність на об’єктах оброблення відходів, які відповідають вимогам законодавства. Види відходів, що підлягають обробленню на таких об’єктах, повинні відповідати дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів (підпункт 2).

Постановою Кабінету Міністрів України від 18.03.2022 № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» передбачено подання до органів ліцензування, дозвільних органів та суб’єктів надання публічних послуг декларації про провадження господарської діяльності без отримання дозвільних документів, тобто отримання дозвільних документів за декларативним принципом.
Постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2023 № 1137 «Про внесення змін у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022р. № 314», установлено, що подані суб’єктами господарювання декларації про провадження видів господарської діяльності щодо здійснення операцій з оброблення відходів до дня набрання чинності пунктом 2 змін, затверджених цією постановою, є дійсними протягом п’яти місяців з дня набрання чинності такими змінами. Протягом зазначеного строку суб’єкти господарювання для подальшого провадження своєї діяльності повинні отримати відповідні дозвільні документи у порядку, строки та на умовах, що передбачені Законом України «Про управління відходами». Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування, крім пункту 2 змін, затверджених цією постановою, який набирає чинності з 9 січня 2024 року.

Частиною 1 статті 1 Закону № 2320-IX визначено, що:
- видалення відходів – операція, що не є відновленням відходів, навіть якщо одним із наслідків такої операції є використання речовин або енергії. Перелік операцій з видалення відходів наведено в додатку 1 (пункт 3);
- відновлення відходів – операція, у результаті якої відходи використовуються для корисних цілей, замінюючи матеріали, які мали бути використані для виконання певної функції або які підготовлені для виконання цієї функції на підприємстві чи в іншій господарській діяльності. Перелік операцій з відновлення відходів наведено в додатку 2 (пункт 5);
- управління відходами – комплекс заходів із збирання, перевезення, оброблення (відновлення, у тому числі сортування, та видалення) відходів, включаючи нагляд за такими операціями та подальший догляд за об’єктами видалення відходів (пункт 38).

Із аналізу викладених положень нормативно-правових актів вбачається наступне:

1) для здійснення конкретних операцій з оброблення конкретних відходів, суб’єкт господарювання зобов’язаний мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, в якій буде зазначено відповідний перелік небезпечних відходів із зазначенням кодів та відповідний перелік операцій, наведений у додатках 1, 2 Закону України «Про управління відходами»;

2) утворювачі та власники небезпечних відходів, крім небезпечних відходів у складі побутових відходів, зобов’язані не допускати передачі конкретних небезпечних відходів суб’єктам господарювання, які не мають ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, в якій буде зазначено відповідний перелік небезпечних відходів із зазначенням кодів та відповідний перелік операцій, наведений у додатках 1, 2 Закону України «Про управління відходами».

Основні засади господарювання в Україні визначаються Господарським кодексом України (далі – ГК України), який регулює господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб’єктами господарювання, а також між цими суб’єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання.
Частиною 7 статті 179 ГК України визначено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Відповідно до статті 838 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України) підрядник має право, якщо інше не встановлено договором, залучити до виконання роботи інших осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед замовником за результат їхньої роботи. У цьому разі підрядник виступає перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником - як замовник.
Генеральний підрядник відповідає перед субпідрядником за невиконання або неналежне виконання замовником своїх обов’язків за договором підряду, а перед замовником - за порушення субпідрядником свого обов’язку.
Замовник і субпідрядник не мають права пред’являти один одному вимоги, пов’язані з порушенням договорів, укладених кожним з них з генеральним підрядником, якщо інше не встановлено договором або законом.

З наведених положень ЦК України вбачається, що, у випадку залучення до виконання роботи іншої особи (субпідрядника), послуги надаються субпідрядником не безпосередньо замовнику, а генеральному підряднику. Підрядник виступатиме перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником – як замовник.

Наведений характер взаємовідносин сторін виключає можливість залучення субпідрядників у випадку необхідності надання замовнику послуг, що підлягають ліцензуванню, оскільки при залученні генеральним підрядником, який не має необхідної ліцензії, субпідрядника, який має необхідну ліцензію, для надання замовнику відповідних ліцензійних послуг, генеральний підрядник виступатиме перед замовником надавачем відповідних ліцензійних послуг, на надання яких у нього будуть відсутні законні підстави.

Таким чином, є порушенням у сфері управління відходами:
1) передача замовниками (утворювачами та власниками небезпечних відходів, крім небезпечних відходів у складі побутових відходів) небезпечних відходів ТОВ «А-ЕНЕРГО», яке не має ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління відповідними небезпечними відходами, в якій зазначено відповідний перелік небезпечних відходів із зазначенням кодів та відповідний перелік операцій, наведений у додатках 1, 2 Закону України «Про управління відходами»;
2) залучення ТОВ «А-ЕНЕРГО» в якості субпідрядника (співвиконавця) ТОВ «ОЛЕСТАС ЕКО» для надання замовникам за прямими договорами послуг з управління відходами, на надання яких безпосередньо у ТОВ «А-ЕНЕРГО» відсутня відповідна ліцензія, в якій зазначено відповідний перелік небезпечних відходів із зазначенням кодів та відповідний перелік операцій, наведений у додатках 1, 2 Закону України «Про управління відходами».

Частиною 1 статті 57 Закону № 2320-IX закріплено, що особи, винні за порушення у сфері управління відходами, несуть відповідно до закону дисциплінарну, адміністративну, адміністративно-господарську, цивільну чи кримінальну відповідальність за здійснення операцій у сфері управління відходами без відповідного дозволу на здійснення таких операцій або недотримання умов дозволу (підпункт 1).

З огляду зазначеного, пропозиція учасника ТОВ «А-Енерго» не відповідала технічним вимогам тендерної документації та підлягала відхиленню.

Також підкреслюємо, що скаржник ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ» - є учасником відповідної процедури та реально претендує на визнання його пропозиції як найкращої та укладання договору із Замовником КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "МІСЬКА КЛІНІЧНА ЛІКАРНЯ № 16" ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ у майбутньому, крім того скаржник є реальним учасником ринку надання послуг з управління відходами. Зазначеними вище рішенням Замовника про визнання переможцем торгів учасника ТОВ «А-Енерго», пропозиція якого не відповідала технічним умовам тендерної документації та предмету закупівлі - було порушено право та охоронювані законом інтереси скаржника, який поніс затрати на підготовку пропозиції, з метою стати переможцем даних торгів та в подальшому здійснювати свою господарську діяльність, направлену на управління небезпечними відходами та отримання прибутку.
Вважаємо, що наведені дії Замовника свідчать про суб’єктивну та упереджену оцінку пропозиції конкурсних торгів та спонукання корупційним діям.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.18 ЗУ «Про публічні закупівлі» та Конституцією України,

ПРОСИМО:
1) Прийняти дану скаргу до розгляду;
2) Прийняти рішення про встановлення порушень процедури закупівлі ідентифікатор закупівлі: UA-2024-04-01-008430-a ID у PROZORRO 0415c64d828f4315a9388271d59960da (Ідентифікатор закупівлі UA-2024-04-01-008430-a Послуги у сфері поводження з медичними відходами, за кодом ДК 021:2015 - 90520000-8 - Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами. Замовник: КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "МІСЬКА КЛІНІЧНА ЛІКАРНЯ № 16" ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ.
3) Зобов’язати Замовника скасувати своє рішення про визначення переможцем торгів учасника ТОВ «А-Енерго».
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця процедури закупівлі та повідомлення про намір укласти договір