-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Багатофункціональні пристрої (для структурних підрозділів Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, які територіально розміщені в Івано-Франківській та Закарпатській областях)
Завершена
732 051.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 3 660.30 UAH
мін. крок: 0.5% або 3 660.30 UAH
Період оскарження:
15.09.2023 16:13 - 22.09.2023 00:00
Вимога
Відхилено
Дискримінаційна вимога
Номер:
b22702ed898c41cfa909f900054e90b8
Ідентифікатор запиту:
UA-2023-09-15-011896-a.b1
Назва:
Дискримінаційна вимога
Вимога:
Добрий день. Шановний Замовнику, 15.09.2023 року було оголошено про відкриті торги з особливостями на закупівлю UA-2023-09-15-011896-a за предметом: – Багатофункціональні пристрої (для структурних підрозділів Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, які територіально розміщені в Івано-Франківській та Закарпатській областях) (код ДК 021:2015:30120000-6 – Фотокопіювальне та поліграфічне обладнання для офсетного друку).
Під час аналізу Тендерної документації було виявлено ряд вимог, що суперечать положенням ст. 3 і 5 Закону України (далі – ЗУ) «Про публічні закупівлі» № 922-VIII» від 25.12.2015 року та спричиняють дискримінацію учасників процедури закупівлі.
На вимогу Замовника до Учасника щодо «На підтвердження спроможності учасника здійснити поставку багатофункіональних пристроїв та з метою недопущення придбання неофіційного товару (який завозиться на територію України без сплати митних платежів) та у разі, якщо учасник не є виробником необхідно надати у складі своєї тендерної пропозиції авторизаційний лист (лист в довільній формі) від виробника/офіційного представника виробника/офіційного дистриб’ютора виробника в Україні, адресований учаснику для участі в торгах на постачання багатофункціональних пристроїв, що підтверджує, що запропонований товар є оригінальним та Учасник процедури закупівлі має змогу поставити товар, який є предметом закупівлі цих торгів.» повідомляємо наступне:
Головним принципом підприємницької діяльності згідно П.1 Ст. 44.ГКУ є вільний вибір підприємцем видів підприємницької діяльності; самостійного формування підприємцем програми діяльності, вільного вибору постачальників продукції, залучення матеріально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежено законом. Відповідно до п.2. Ст. 43 ГКУ та п. 2 ст. 3 Закону України № 698-XII «Про підприємництво» — Редакції від 11.02.2022 року, особливості здійснення окремих видів підприємництва встановлюються законодавчими актами. Для здійснення господарської діяльності за кодом КВЕД, що відповідає даній закупівлі 46.51 Оптова торгівля комп'ютерами, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням законодавством України не передбачена необхідність отримання дозволу на право постачання Товару у виробника цього товару, або його офіційного представника, документальним засвідченням якого є «Сертифікат дистриб'ютора», або «лист від виробника» та згідно статті 4. Закону України № 698-XII «Про підприємництво» — Редакції від 11.02.2022- торгівля даним предметом закупівлі не відноситься до переліку видів діяльності, щодо яких застосовуються обмеження у здійсненні підприємницької діяльності.
Окремо звертаємо увагу на рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель за № 4521 -р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-14-000597-a за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-14-000597-a) та № 4534 -р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-15-000266-c за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-15-000266-c), якими визнано дискримінаційними вимоги щодо надання листа від виробника запропонованого обладнання, який підтверджує повноваження учасника щодо розповсюдження товарів цього виробника, оскільки за висновком органу оскарження вказані вимоги є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, так як за таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають договірні тощо стосунки саме з виробником.
Також, предмет закупівлі за законодавством України, не є об’єктом спеціалізованого державного регулювання та відносно нього не встановлені будь-які обмеження щодо кола осіб, які мають права здійснювати їх продаж. Норми ГКУ, Закону України «Про підприємництво», Закону України «Про публічні закупівлі», ані норми інших Законів України, що регулюють господарську діяльність підприємницва не містять положення стосовно того, що оптова торгівля даним предметом закупівлі лише з дозволу виробника товару, або його офіційного представника в країні та при пред’явленні «листа від виробника».
Стаття 19. Конституції України проголошує: правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Пункт 11.ст 26 Закону України «Про публічні закупівлі», стверджує: документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб -підприємців, у складі тендерної пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником. 12 листопада 2019 року президент України Володимир Зеленський підписав закон №202-ІХ , про внесення змін до Митного кодексу України щодо захисту прав інтелектуальної власності при переміщенні товарів через митний кордон України, який має на меті наблизити митне законодавство України до стандартів та практики Європейського Союзу. Це є одним з обов’язків України в рамках Угоди про асоціацію з ЄС. За даним Законом в нашій країні законодавчо визнається міжнародний принцип вичерпання прав, якого де-факто дотримувалися і до введення даного закону, і який означає, що правом на реалізацію продуктів має будь-хто, хто офіційно придбав легальний товар. Цим Законом підтверджується можливість ввезення оригінальної продукції і товарів офіційної торгової марки на територію держави не лише самим виробником, або його офіційним дистриб'ютором, а будь ким, хто здійснює легальне ввезення товару в країну. У ст. 15 Закону України № 2210-III «Про захист економічної конкуренції», — Редакції від 31.03.2023 року зазначено: не передбачені законами України заборони та обмеження самостійності підприємств, у тому числі щодо придбання чи реалізації товарів, … …визначаються антиконкурентними узгодженими діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, згідно п.3. ч. 2 Ст 6. антиконкурентними узгодженими діями суб’єктів господарювання, зокрема, визнаються узгоджені дії, які стосуються: розподілу ринків чи джерел постачання за колом продавців, що відповідно Ст 50. є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
Гарантія успішного виконання договору, у разі акцепту, забезпечується не листом від виробника, а умовами договору та Господарським кодексом України.
Відповідно ч. 4. ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників. Вказаний Авторизаційний лист є дискримінаційною та неправомірною вимогою і суперечить положенням ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015р. (зі змінами). Згідно загальних принципів господарювання за ст. 6 Господарського кодексу України та ст. 627 Цивільного кодексу України, суб’єкт господарювання вільний у виборі контрагентів за договорами для досягнення своїх господарських цілей та отримання прибутку. Встановлення вимоги щодо надання вищевказаного Авторизаційного листа обмежує коло можливих учасників закупівлі лише тими, що мають безпосередні правовідносини із виробником продукції та дискримінує тих потенційних учасників, хто таких відносин на пряму із підприємствами не мають. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Вимагаємо виключити зазначену дискримінаційну вимогу.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
21.09.2023 11:28
Вирішення:
Шановний Учаснику, розглянувши Вашу вимогу, інформуємо.
Нормативно-правовим актом, який установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади, а також забезпечує ефективне та прозоре здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, є Закон України «Про публічні закупівлі» .
Пунктом 3-7 розділу X Закону України «Про публічні закупівлі» установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Отже, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості).
Відповідно до пунктів 31,32 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель; тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації;
Пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до пункту другого частини другої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» у тендерній документації зазначаються такі відомості, зокрема один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Пунктом 4 частини першої статті 1 Закону України «Про захист прав с споживачів» визначено, що виробник - суб'єкт господарювання, який: виробляє товар або заявляє про себе як про виробника товару чи про виготовлення такого товару на замовлення, розміщуючи на товарі та/або на упаковці чи супровідних документах, що разом з товаром передаються споживачеві, своє найменування (ім'я), торговельну марку або інший елемент, який ідентифікує такого суб'єкта господарювання; або імпортує товар.
Наголошуємо, що Замовником оголошено закупівлю на відповідні багатофункціональні пристрої або еквівалент, що відповідає зазначеним в тендерній документації технічним вимогам. Отже, тендерні пропозиції, що може надати учасник, конкретним товаром (маркою, тощо) не обмежено.
Разом з тим, відповідно до частини першої статті 4 Закону України «Про захист прав с споживачів» споживачі під час укладення, зміни, виконання та припинення договорів щодо отримання (придбання, замовлення тощо) продукції, а також при використанні продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на: 1) захист своїх прав державою; 2) належну якість продукції та обслуговування; 3) безпеку продукції; 4) необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію державною мовою про продукцію, її кількість, якість, асортимент, її виробника (виконавця, продавця) відповідно до Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної"; 4-1) обслуговування державною мовою відповідно до Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної"; 5) відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону; 6) звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав; 7) об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).
Отже, замовник, як споживач, оголосив тендерну закупівлю на товар, який має бути належної якості.
Окремо звертаємо увагу, що посилання на рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель за № 4521 -р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-14-000597-a за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-14-000597-a) та № 4534 -р/пк-пз від 15.04.2019 (може бути перевірено на сторінці закупівлі UA-2019-03-15-000266-c за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-03-15-000266-c), якими визнано дискримінаційними вимоги щодо надання листа від виробника запропонованого обладнання, є недоречним та не відноситься до умов Тендерної документації по закупівлі UA-2023-09-15-011896-a, на тендерну документацію якої подано вимогу, на підставі наступного: згідно документації зазначених торгів, замовником було встановлено наступні вимоги до листа: «2)учасник в складі своєї пропозиції повинен надати кольорову скан-копію оригіналу листа від виробника (HP) запропонованих витратних матеріалів та обладнання який підтверджує повноваження учасника щодо розповсюдження товарів цього виробника (лист від виробника адресований на данні торги). В разі пропонування еквівалентів витратних матеріалів (картриджі) HP необхідно надати кольорову скан-копію оригіналу листа від виробників оргтехніки HP в якому зазначено, що запропоновані еквівалентні витратні матеріали повністю відповідають оригінальним та їх використання не призведе до зняття оргтехніки з гарантії.»
Натомість у Додатку 3 тендерної документації нами, як Замовником, встановлено інші вимоги, що передбачають альтернативи, а саме довільну форму листа не лише від виробника а і від офіційного представника виробника/офіційного дистриб’ютора виробника в Україні: «На підтвердження спроможності учасника здійснити поставку багатофункіональних пристроїв та з метою недопущення придбання неофіційного товару (який завозиться на територію України без сплати митних платежів) та у разі, якщо учасник не є виробником необхідно надати у складі своєї тендерної пропозиції авторизаційний лист (лист в довільній формі) від виробника/офіційного представника виробника/офіційного дистриб’ютора виробника в Україні, адресований учаснику для участі в торгах на постачання багатофункціональних пристроїв, що підтверджує, що запропонований товар є оригінальним та Учасник процедури закупівлі має змогу поставити товар, який є предметом закупівлі цих торгів.».
Крім того, зазначаємо, що практика надання авторизаційних листів чи інших документів, що підтверджують правовідносини учасника із виробником широко поширена як у приватних закупівлях, так і у публічних закупівлях, що розміщується у системі PROZORRO. Авторизаційний лист від виробника або від офіційного представника виробника/офіційного дистриб’ютора виробника в Україні є документальним підтвердженням щодо надання учасником гарантій поставки товару відповідно до вимог тендерної документації. Зазначена вимога сформована з метою визначення найбільш надійного постачальника, який поставить якісний товар та забезпечить його подальше гарантійне обслуговування через мережу офіційних сервісних центрів, яке може бути лише за умови офіційного постачання товару на територію України. Замовник не обмежує прав учасників та не створює перешкод для їх реалізації, а також не надає необґрунтованих переваг іншим учасникам, оскільки будь-який учасник ринку має можливість звернутись до виробника товару або його представника і отримати такий лист. Замовник повинен бути впевнений в тому, що товар є оригінальним та має легальне походження. Крім цього, встановлюючи вимогу про надання даного документу у складі пропозиції ми отримуємо певні гарантії того, що пропонований товар легально ввезений на територію України. Цим Замовник не порушує принципів здійснення закупівель, а саме: недискримінації учасників.
Повторно наголошуємо, що дана вимога є альтернативною, що виключає її дискримінаційний характер, оскільки встановлює можливість отримання авторизаційного листа не лише від виробника, а й від офіційного представника виробника/офіційного дистриб’ютора виробника в Україні. Окрім того, зазначаємо, що за умови законності правовідносин між учасником та виробником або офіційним представником виробника/офіційним дистриб’ютором виробника в Україні, отримання вищевказаного авторизаційного листа не є проблематичним. Зважаючи на викладене вище, у Замовника відсутні правові підстави для внесення змін до документації.
Додатково зазначаємо, Дискримінація (лат. discriminatio «розрізнення») — будь-яка відмінність, виключення, обмеження або перевага, що заперечує або зменшує рівне здійснення прав. Поняття охоплює виключення або обмеження можливостей для членів певної групи відносно можливостей інших груп.
Постановою Верховного Суду України від 29.01.2021 року по справі № 640/1042/19 зроблено висновок з підстав дискримінаційних вимог, а саме: визначено, що відповідачем (учасником) не наведено належних та змістовних обґрунтувань на підтвердження того, яким чином вимога, зазначена у тендерній документації є дискримінаційною саме відношенню до одного з учасників або до іншого потенційного учасника процедури закупівлі, а поняття дискримінації передбачає створення нерівних умов для конкретної особи або групи осіб серед інших. У даному ж випадку вказані вимоги тендерної документації поширювались не лише на окремого учасника або конкретну групу суб`єктів господарювання, а на всіх потенційних учасників конкурсних торгів і обов`язкові до виконання всіма суб`єктами господарювання, які бажають взяти участь у процедурі закупівлі. Незгода суб`єкта господарювання з умовами тендерної документації процедури закупівлі, в якій він має намір взяти участь, як і невідповідність тендерної пропозиції суб`єкта господарювання вказаним вимогам, не є підставою для визнання умов тендерної документації дискримінаційними.
Таким чином, Замовник ніяким чином не порушує вимоги законодавства щодо недискримінаціїучасників та рівного ставлення до них, оскільки, дані вимоги Закону та практика закупівель були враховані при оголошенні закупівлі. А отже, - дана вимога є єдиною для всіх учасників, тому не є дискримінаційною для окремо взятого Учасника; чинне законодавство не забороняє запрошувати гарантійні/авторизаційні листи; Вами не наведено фактів, які доводили б відмову виробника/офіційного представника виробника/офіційного дистриб’ютора виробника в Україні надати будь-якому Учаснику авторизаційні листи (лист в довільній формі).
Статус вимоги:
Відхилено