-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
Вугілля кам`яне АС
Завершена
480 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 400.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 2 400.00 UAH
Період уточнення:
13.05.2021 11:48 - 27.06.2021 00:00
Відповідь надана
Дискримінаційні вимоги
Номер:
992ebc7a9f304b48a7fd5955cc73f8c1
Дата опублікування:
17.05.2021 13:00
Опис:
У Розділі ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» підрозділі 6 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» п. 1. п. п. 8 до Тендерної документації зазначено:
«Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником:
- копію висновку з оцінки впливу на довкілля, що є обов’язковим для вітчизняного виробника вугілля на виконання Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» № 2059 - VІІІ від 23.05.2017 року. Висновок має бути виданий на виробника, чия вугільна продукція пропонується до постачання та оприлюднений в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля»
Також, у додатку 3 до Тендерної документації «Технічні, якісні, кількісні та інші характеристики предмета закупівлі» п. 3 передбачено:
«Якість товару має відповідати вимогам державних стандартів та/або технічним умовам, а також умовам, встановленим чинним законодавством до товару даного виду.
Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі повинні відповідати встановленим/зареєстрованим діючим нормативним актам діючого законодавства (державним стандартам (технічним умовам)), які передбачають застосування заходів із захисту довкілля.
На підтвердження дотримання заходів із захисту довкілля учасник надає копію висновку СЕЕ на вугілля кам’яне, що є предметом закупівлі, завірену виробником пропонованого вугілля, а також копію дозволу, виданого Державною службою України з питань праці (Держпраці) на суб’єкта господарювання, продукція якого пропонується учасником, завіреного виробником пропонованого вугілля, діючого на весь період постачання щодо експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки для дроблення, сортування та транспортування корисних копалин у вугільній галузі промисловості».
Вважаємо, що Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведених вище умов.
Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб’єкти господарювання, які мають в наявності або зможуть надати дозвіл, виданий Державною службою України з питань праці (Держпраці) суб’єкта господарювання на експлуатацію (використання) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, висновок з оцінки впливу на довкілля, та висновок СЕЕ на вугілля кам’яне, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання – тобіж самих Учасників. Вищезазначені дозволи та висновки зобов’язані мати саме виробники відповідної продукції, адже без них вони не зможуть вести свою господарську діяльність загалом. Подання Учасником копій документів дозвільного характеру, виданих виробнику вугілля, ніяким чином не підтверджує відповідність самого Учасника процедури закупівлі.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Постійно діючою адміністративною колегію Антимонопольного комітету України приймались рішення із зобов’язанням Замовника про усунення дискримінаційних вимог стосовно даного питання та внесення відповідних змін до документації (рішення №7272 -р/пк-пз від 07.04.2021).
Отже, просимо Вас виключити дану вимогу з документації.
Відповідь:
Відповідно до Додатку 3 тендерної документації, технічні, якісні характеристики предмета закупівлі повинні відповідати встановленим/зареєстрованим діючим нормативним актам діючого законодавства (державним стандартам (технічним умовам)), які передбачають застосування заходів із захисту довкілля. На підтвердження дотримання заходів із захисту довкілля учасник надає копію висновку СЕЕ на вугілля кам’яне, що є предметом закупівлі, завірену виробником пропонованого вугілля, а також копію дозволу, виданого Державною службою України з питань праці (Держпраці) на суб’єкта господарювання, продукція якого пропонується учасником, завіреного виробником пропонованого вугілля, діючого на весь період постачання щодо експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки для дроблення, сортування та транспортування корисних копалин у вугільній галузі промисловості».
Такі вимоги не є дискримінаційними, оскільки застосовується без винятку до всіх потенційних учасників процедури закупівлі. Будь-який учасник, незалежно від наявності прямих зв’язків з виробником, може звернутися до виробника з проханням надати копію висновку СЕЕ на вугілля кам’яне та копію дозволу, виданого Державною службою з питань праці.
Так, відповідно до п. 1 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107 (далі – Порядок), цей Порядок визначає процедуру видачі або відмови у видачі, переоформлення, анулювання Держпраці та її територіальними органами дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл).
Відповідно до п. 7 Порядку, дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки видається територіальним органом Держпраці за місцем державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи - підприємця. Додатком 3 до Порядку встановлено перелік машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, зокрема гірничошахтне та гірничорятувальне устаткування та устатковання для видобутку, транспортування, дроблення, сортування та збагачення корисних копалин та огрудкування руд і концентратів у вугільній, гірничорудній, нерудній та коксохімічній промисловостях.
Таким чином, виробник, який здійснює легальне виробництво вугілля зобов’язаний мати дозвіл Держпраці, а чинне законодавство України не забороняє Замовнику пересвідчитись в легальному виробництві/походженні товару.
Крім того, питання щодо встановлення вимоги надання учасниками копії дозволу, виданого Державною службою України з питань праці (Держпраці), неодноразово розглядалося постійно діючою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та виносилися рішення про правомірність зазначення такої вимоги в тендерній документації: рішення від 21.04.2021 р. № № 8628, закупівля № UA-2021-03-18-000591-b.
Законом України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» встановлений Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності.
Відповідно до ст.11 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" державній санітарно-епідеміологічній експертизі підлягають продукція, напівфабрикати, речовини, матеріали та небезпечні фактори, використання, передача або збут яких може завдати шкоди здоров'ю людей.
Отже, наявність висновку державної санітарно - епідеміологічної експертизи на вугілля підтверджує безпеку продукції для життя і здоров'я людини, а також відповідність вимогам гігієнічних норм, а отже правомірно встановлений Замовником умовами тендерної документації.
Пунктом 6 Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» встановлено:
Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником:
- копію висновку з оцінки впливу на довкілля, що є обов’язковим для вітчизняного виробника вугілля на виконання Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» № 2059 - VІІІ від 23.05.2017 року. Висновок має бути виданий на виробника, чия вугільна продукція пропонується до постачання та оприлюднений в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля».
Вищезазначена вимога повністю відповідає діючому законодавству та не може вважатись дискримінаційною умовою по відношенню до учасників закупівлі.
Законом України «Про оцінку впливу на довкілля» № 2059-VІІІ від 23.05.2017 року встановлюються правові та організаційні засади оцінки впливу на довкілля, спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 ЗУ «Про оцінку впливу на довкілля», здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Відповідно до ч.3 ст.3 ЗУ «Про оцінку впливу на довкілля», друга категорія видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, включає, зокрема - перероблення корисних копалин, у тому числі збагачення.
Отже, Замовником правомірно встановлено вимогу щодо надання учасниками такого висновку який є обов’язковим для виробника вугілля.
Крім того, питання щодо встановлення вимоги надання учасниками копії висновку з оцінки впливу на довкілля, неодноразово розглядалося постійно діючою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та виносилися рішення про правомірність зазначення такої вимоги в тендерній документації:
- рішення від 01.03.2021 р. № № 3757, закупівля № UA-2021-02-05-003315-b;
- рішення від 01.03.2021 р. № № 3751, закупівля № UA-2021-02-07-000069-a.
Враховуючи вищенаведене, жодних порушень з боку Замовника немає, а умови закупівлі дозволяють придбати якісний товар у виробника, що має реальність свого походження, тому підстави для внесення змін до оголошення в цій частині відсутні.
Дата відповіді:
19.05.2021 09:09
Відповідь надана
Наявність дискримінаційних вимог у тендерній документації
Номер:
4dfc3edce7f84bff85dd5243fb990a44
Дата опублікування:
17.05.2021 12:38
Опис:
У Розділі ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» підрозділі 6 «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» п. 1. п. п. 4 до тендерної документації зазначено:
«Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником:
- копію посвідчення про якість вугілля, що є предметом закупівлі, видане на учасника або іншого споживача (у разі, якщо посвідчення про якість видане на іншого споживача, учасник має додатково надати підтвердження набуття права власності на вугілля згідно посвідчення якості (товаро- транспортні накладні або залізничні накладні та видаткові накладні або акти приймання – передачі)».
Вважаємо вказану вимогу незаконною та такою, що обмежує конкуренцію учасників з огляду на наступне. Відповідно до ДСТУ 4096:2002, ДСТУ 7146:2010 посвідчення якості вугілля видається на відвантажену чи вироблену партію вугілля відповідним органом. Таким чином, учасник повинен мати в наявності марку вугілля, що є предметом закупівлі. Проте, враховуючи значну кількість предмету закупівлі, учасники можуть не мати в наявності необхідну кількість товару на момент подання пропозиції. Враховуючи викладене, зазначену вище вимогу документації зможуть виконати лише ті учасники, які вже мають в наявності вугілля, що є предметом закупівлі, у зв’язку з чим мають можливість підтвердити постачання вугілля. Отже, Замовник, встановивши вимогу щодо надання копії посвідчення про якість вугілля, відвантаженого учаснику на марку вугілля кам’яного, надав перевагу тим учасникам, які вже мають в наявності предмет закупівлі, і тим самим обмежив право взяти участь у процедурі закупівлі інших суб’єктів господарювання, у тому числі нашого підприємства, які планують придбання вугілля у майбутньому для конкретного замовника.
Відповідно до ДСТУ 7146:2010 під час укладання договору на поставку вугілля повинен бути представлений лише сертифікат генетичних, технологічних та якісних характеристик, який і засвідчує можливість виробляти та постачати певну марку вугілля. Наведена вище умова тендерної документації порушує вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси потенційних учасників, пов'язані з їх участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Постійно діючою адміністративною колегію Антимонопольного комітету України неодноразово приймались рішення із зобов’язанням Замовника про усунення дискримінаційних вимог стосовно даного питання та внесення відповідних змін до документації (рішення № 1730-р/пк-ск. від 04.08.2016 р., рішення № 1784-р/пк-ск, від 11.08.2016 р., рішення № 1715-р/пк-ск від 01.08.2016 та інші).
Отже, просимо Вас виключити дану вимогу з документації.
Відповідь:
Пунктом 6 Розділу III до тендерної документації встановлена вимога:
Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником:
- копію посвідчення про якість вугілля, що є предметом закупівлі, видане на учасника або іншого споживача (у разі, якщо посвідчення про якість видане на іншого споживача, учасник має додатково надати підтвердження набуття права власності на вугілля згідно посвідчення якості (товаро- транспортні накладні або залізничні накладні та видаткові накладні або акти приймання – передачі);
Дана вимога не є дискримінаційною по відношенню до учасників процедури закупівлі через наступне.
Національним стандартом України ДСТУ 7146:2010 "Вугілля кам'яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови" (надалі – ДСТУ 7146:2010) визначено, що цей стандарт поширюється на кам'яне вугілля, антрацит та продукти їх перероблення, яке використовуються для побутових потреб. Пунктом 3.6. ДСТУ 7146:2010 для вугілля встановлено обов’язкове оформлення сертифікату генетичних, технологічних та якісних характеристик, а пунктом 7.4 - посвідчення якості, в якому зазначається:
- назва підприємства – виробника;
- назва продукції;
- назву споживача та дату відправлення;
- номер та дату договору про постачання;
- номери вагонів або інших транспортних засобів;
- масу нетто;
- результати аналізування або підтвердження відповідності якості вугілля вимогам цього стандарту;
- позначення цього стандарту.
Отже, встановлена вимога щодо надання посвідчення якості на вугілля, виданої на учасника або іншого споживача, не є дискримінаційною, а є обгрунтованою і ніяким чином не перешкоджає участі у торгах потенційним учасникам.
Замовник вважає, що для підтвердження якості товару, Учасник повинен надати копії посвідчень про якість товару на запропоновану марку, що в свою чергу свідчить про спроможність учасника виконати вимоги Замовника та поставити товар належної якості.
Крім того, питання щодо встановлення вимоги надання учасниками посвідчення якості на вугілля, виданої на учасника, неодноразово розглядалося постійно діючою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та виносилися рішення про правомірність зазначення такої вимоги в тендерній документації:
- рішення від 02.03.2020 № 3938, закупівля № UA-2020-01-16-000510-a;
- рішення від 11.05.2019 № 5800, закупівля № UA-2019-04-05-001683-b.
Дата відповіді:
19.05.2021 09:07