-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 2
Електрична енергія, код 09310000-5 – Електрична енергія за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника
Період подачі пропозицій
до закінчення періоду залишилося 2 дні (до 15.12.25 01:00)
1 807 806.00
UAH з ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
02
дн
12
год
46
хв
53
сек
Оплата за участь: 2 040.00 UAH
Період уточнення:
02.12.2025 17:06 - 12.12.2025 00:00
Відповідь надана
Щодо вимоги про працівників
Номер:
05ab1d1e779c4c9f93b516e4a4b5e59c
Дата опублікування:
04.12.2025 23:20
Опис:
Шановний Замовник.
Тендерна документація та Додаток 1 містить незаконну вимогу, а саме: «5.6.2. Крім того, хоча б один працівник Учасника повинен пройти навчальний курс по оптимізації бізнес - процесів на основі стандарту ISO 9001:2015 або більш нової версії ISO. На підтвердження вищезазначеного, Учасник у складі пропозиції надає відповідний документ (сертифікат/ свідоцтво/диплом) та документ, що підтверджує наявність трудових правовідносин із особою на ім’я якої виданий сертифікат. »
Відповідно до абз.п.29 постанови КМУ від 12.10.2022 року №1178 - У РАЗІ ПРОВЕДЕННЯ ВІДКРИТИХ ТОРГІВ ЗГІДНО З ЦИМИ ОСОБЛИВОСТЯМИ ДЛЯ ЗАКУПІВЛІ твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ ПОЛОЖЕННЯ ПУНКТІВ 1 І 2 ЧАСТИНИ ДРУГОЇ СТАТТІ 16 ЗАКОНУ ЗАМОВНИКОМ НЕ ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ. Отже, Замовник не має права вимагати наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід (ч.2 ст.16) - це є прямим порушенням норм законодавства.
Відповідно до абз.2 п.29 Особливостей - У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Предмет закупівлі– електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5) для якого є чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023, в якому не передбачено вищевказаних вимог.
Видаліть дискримінаційні та НЕЗАКОННІ вимоги з тендерної документації та додатків до неї.
Відповідь:
Шановний Учаснику, у відповідь на Ваше запитання повідомляємо наступне: Перелік документів та/або інформації для підтвердження відповідності Учасника кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі», передбачені Розділом 1 Додатку №1 до тендерної документації, містить вимогу лише про один кваліфікаційний критерій «Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)». Щодо вимоги, про яку йде мова у Вашому запитанні, то вона вказана в Розділі 5 «Перелік інших документів та/або інформації, які встановлено відповідно до законодавства для Учасників (юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб — підприємців)» Додатку №1 до тендерної документації, а відтак, не має жодного відношення до кваліфікаційних вимог, та повністю відповідає вимогам законодавства.
Відповідно до вимог Додатку №1 система управління діяльністю Учасника з постачання електричної енергії повинна відповідати вимогам стандартів на системи управління ISO 9001:2015 «Система менеджменту якості. Вимоги». Вказаний сертифікат підтверджує тільки те, що підприємство має відповідну систему управління діяльністю, яка відповідає вимогам цього стандарту, але не підтверджує те, що підприємство організовує процеси для створення, впровадження, розвитку та підтримки системи управління якістю.
Вимога щодо наявності працівника, який пройшов навчальний курс по оптимізації бізнес - процесів на основі стандарту ISO 9001:2015 є підтвердженням наявності у підприємства відповідного сертифікованого працівника, який володіє необхідними знаннями та уповноважений відповідати за впровадження та підтримку системи управління якістю підприємства, а також є підтвердженням того, що підприємство має не тільки теоретичні знання про ISO 9001:2015, але і практично використовує їх для вдосконалення та забезпечення впровадження цього стандарту.
Відповідно до частини 3 статті 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку Замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Враховуючи вищенаведене, у Замовника відсутні підстави для внесення змін до тендерної документації.
Дата відповіді:
07.12.2025 13:52
Відповідь надана
Щодо статусу «переддефолтний»
Номер:
9caf43e7f1a94967a55e19c3ee9060bd
Дата опублікування:
04.12.2025 23:16
Опис:
Шановний Замовнику! У тендерній документації міститься вимога про те, що учасники повинні надати «Для забезпечення стабільного, безперебійного постачання електричної енергії Замовнику, Учасник повинен добросовісно виконувати свої зобов’язання, в тому числі фінансові, перед іншими учасниками ринку електричної енергії, зокрема передбачені «ПРАВИЛАМИ РИНКУ», затвердженими Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168) (далі – «Правила ринку») та не набувати статусу «дефолтного» та/або «переддефолтного».
Для підтвердження добросовісного виконання своїх фінансових зобов’язань та не набуття статусу «дефолтного» та/або «переддефолтного, Учасник у складі пропозиції повинен надати гарантійний лист про те, що за період з 01.01.2021 року по день подання пропозиції, учасник не набував статусу «дефолтного» та/або «переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі («НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до «Правил ринку».
У разі якщо Замовником буде виявлено, що Учасник набував статусу «дефолтного» та/або «переддефолтного» і відповідна інформація була оприлюднена на сайті оператора системи передачі («НЕК «Укренерго») та/або інших відкритих джерелах інформації, пропозиція такого Учасника буде відхилена.»
Для забезпечення дотримання "Правил ринку" (затверджених постановою НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168) та безперебійного постачання електричної енергії, передбачено, що учасник ринку повинен неухильно дотримуватись правил. Відповідно, передбачено надання статусу "переддефолтний" у разі настання однієї з подій, передбачених пункті 1.7.1 Правил ринку. В такому випадку, учаснику ринку надається два робочі дні для усунення підстав, які стали причиною надання статусу "переддефолтний". У разі тривалості статусу "переддефолтний" для учасника ринку більше двох робочих днів, учасник ринку набуває статусу "дефолтний" (пункт 1.7.4. Правил ринку). Відтак, чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності в разі набуття статусу "ПЕРЕДДЕФОЛТНИЙ". Цей статус може тривати лише два робочі дні, і у разі зняття такого статусу, постачальник електричної енергії здійснює свою діяльність незалежно від перебування в статусі "переддефолтний". Статус "переддефолтний" анулюється в разі вирішення подій або обставин пункту 1.7.1 Правил ринку. ОТЖЕ, СТАТУС "ПЕРЕДДЕФОЛТНИЙ" НОСИТЬ ВИКЛЮЧНО ПОПЕРЕДЖУВАЛЬНИЙ ХАРАКТЕР, І НІЯКИМ ЧИНОМ НЕ ВПЛИВАЄ НА ПОСТАЧАННЯ ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ І НЕ Є ПЕРЕПОНОЮ ДЛЯ ПОДАЛЬШОГО ПОСТАЧАННЯ, УЧАСТІ У ЗАКУПІВЛЯХ, ТОЩО. Лише статус "дефолтний" може ставити під сумнів постачання електричної енергії. Відповідно, якщо постачальник електричної енергії коли-небудь набував статусу "переддефолтний", і, відповідно, цей статус був анульований, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо. Встановлена вимога тендерною документацією щодо надання гарантійного листа щодо статусу «переддефолтний» може значно звужувати коло потенційних учасників, не маючи на це об’єктивних підстав та правового підґрунтя, оскільки перебування Постачальника у статусі «преддефолтний» у поточний чи минулий час жодним чином не впливає на можливість постачання електроенергії та взаємовідносини між Постачальником та Споживачем. Відповідно до абз.1 п.28 Особливостей - Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, а ч.4 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено: «Тендерна документація не повинна містити вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників», крім того в ч.3 ст.5 передбачено, що замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Враховуючи вищезазначене, просимо Замовника внести зміни до Тендерної документації і виключити дискримінаційні вимоги, щодо обов’язкової наявності відсутності факту набуття Учасником статусу «переддефолтний». Також радимо ознайомитись з рішеннями АМКУ з даного питання (АМКУ стає на сторону учасників) в наступних закупівлях:
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-12-04-007010-a?oldVersion=true;
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-12-03-014163-a?oldVersion=true https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-12-03-008934-a?oldVersion=true https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-12-03-000797-a?oldVersion=true https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-11-28-000847-a?oldVersion=true
Просимо видалити вимогу щодо надання гарантійних листів щодо статусу «переддефолтний».
Відповідь:
Шановний Учаснику, Замовник здійснює цю закупівлю у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Предметом цієї закупівлі є ДК 021:2015: 09310000-5 «Електрична енергія», яка є специфічним товаром та її постачання нерозривно пов’язане з наданням електропостачальником відповідних послуг споживачу. Пунктом 28 Особливостей визначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Відповідно до Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №307 учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу "Переддефолтний" при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку не забезпечив своєчасно, у строки, визначені цими Правилами, на рахунку ескроу ППБ/СВБ наявність коштів, вільних від інших зобов’язань з оплати поточної заборгованості ППБ/СВБ та погашення простроченої заборгованості ППБ/СВБ, в обсязі, достатньому для оплати відповідно до декадного звіту ППБ, місячного звіту ППБ, декадного звіту СВБ, місячного звіту СВБ, позапланового звіту СВБ та звіту про коригування, з урахуванням вимог цих Правил; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансову гарантію в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил. Як слідує із вищезазначеного, статус "Переддефолтний" отримує безвідповідальний недобросовісний учасник ринку, який не може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання. Водночас якщо ж тривалість статусу "Переддефолтний" для учасника ринку становить більше двох робочих днів, то такий учасник набуває статусу "Дефолтний". Після набуття постачальником електричної енергії, як учасника ринку, статусу "Дефолтний" постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку здійснюється постачальником "останньої надії" відповідно до Правил роздрібного ринку. Звертаємо Вашу увагу, що предметом цієї закупівлі є Електрична енергія (згідно коду ДК 021:2015:09310000-5) та послуги з постачання та передачі електричної енергії, а тому вимога про те, що в період з 01.01.2021 року по день подання пропозиції Учасник не набував статусу «дефолтного» та/або «переддефолтного», є одним із критеріїв якості надання Учасником процедури закупівлі послуг з постачання. Ми, як Замовник, з метою уникнення понесення додаткових витрат та ризиків, пов’язаних із закупівлею електроенергії за цінами постачальника "останньої надії" у разі перемоги учасника, який мав/має статус "дефолтного" або "переддефолтного" та з метою дотримання принципів, встановлених в статті 3 Закону, а саме - здійснення закупівлі з максимальною економією та ефективністю маємо намір закуповувати електричну енергію у відповідального, добросовісного учасника ринку, який може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання, що є однією з ключових критеріїв якості надання послуг з постачання. Інформація на вебсайті Адміністратора розрахунків оновлюється щодня, тобто відображається лише актуальна інформація на час перегляду, однак цей вебпортал не містить історії набуття постачальником статусу "дефолтного" або "переддефолтного". Таким чином, Замовник не має можливості перевірити в період кваліфікації інформацію про набуття статусу Учасником "дефолтного" або "переддефолтного" на момент подачі ним пропозиції тим паче з 01.01.2021 року по день подання пропозиції. Отже, відповідна інформація не міститься у відкритому доступі, а її перевірка Замовником може здійснюватись лише через офіційні запити.
Встановлення вказаної Замовником вимоги не ставить в дискримінаційне становище потенційних учасників, а є наслідком об’єктивних критеріїв оцінки фінансової спроможності Замовника та пов’язана із тим, щоб убезпечити себе від небажаних ризиків, пов’язаних із невиконанням договору на постачання електричної енергії.
Враховуючи вищенаведене, у Замовника відсутні підстави для внесення змін до тендерної документації.
Дата відповіді:
07.12.2025 13:52
Відповідь надана
Щодо класу напруги
Номер:
2b7df6b0b8bb4ebb84d37684598ad5f4
Дата опублікування:
04.12.2025 23:13
Опис:
Шановний Замовник.
Постановою НКРЕКП від 25.08.2021 № 1430, внесено зміни до Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 05.10.2018 № 1175.
Абзацами другим-четвертим пункту 8.1 глави 8 Порядку визначено, що споживачі, які отримують електричну енергію від оператора системи розподілу на межі балансової належності номінальною напругою 27,5 кВ та вище, а також споживачі, приєднані до шин електростанцій (за винятком суб'єктів господарювання, що виробляють електричну енергію з альтернативних джерел, а саме з енергії сонячного випромінювання, біогазу, біомаси, енергії вітру та мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), відносяться до 1 класу напруги.
Споживачі, які отримують електричну енергію від оператора системи розподілу на межі балансової належності номінальною напругою нижче 27,5 кВ, відносяться до 2 класу напруги.
Клас напруги встановлюється споживачу окремо за кожною межею балансової належності.
Дана інформація є доступною для Замовника і взяти її можна у оператора системи розподілу.
Просимо повідомити який клас напруги Ваших площадок вимірювання.
Дана інформація необхідна для проведення розрахунку і визначення вартості товару.
Дякуємо!
Відповідь:
Шановний Учаснику, площадки вимірювання належать до 2(другого) класу напруги.
Дата відповіді:
07.12.2025 13:51
Відповідь надана
Щодо групи площадок вимірювання А стимулююча
Номер:
fbafb494310d45cfb134f16ff1deccbc
Дата опублікування:
04.12.2025 23:13
Опис:
Шановний Замовник.
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), 10.12.2024 прийняла постанову №2079, якою скасовано процедуру віднесення площадок вимірювання споживачів до групи "а". Відтепер визначення площадок комерційного обліку, які належать до групи «а», здійснюється згідно з п.4.4.11 Кодексу комерційного обліку електричної енергії (ККОЕЕ).
Відповідно до групи «а» належать об’єкти, які мають електроустановки з приєднаною потужністю 150 кВт і більше або середньомісячним обсягом споживання електроенергії понад 50 тис. кВт/год (фактичним за попередній календарний рік або заявленим для нових електроустановок), крім багатоквартирних житлових будинків та побутових споживачів.
Нагадуємо, що з 01.01.2025 споживачі які віднесені до групи «а», зобов’язані:
забезпечити свої вузли комерційного обліку сучасними інтелектуальними лічильниками, які повинні функціонувати у складі автоматизованої системи та гарантувати щодобове дистанційне зчитування інтервальних даних (п.4.4.12 ККОЕЕ); розробити та погодити з Оператором системи розподілу програму модернізації вузлів обліку у частині встановлення таких лічильників; реалізувати програму модернізації.
На підставі п.12.1.5-12.1.6 ККОЕЕ, модернізація вузлів обліку та розробка «Програми модернізації» відбувається за рахунок власника точки комерційного обліку (ВТКО).
Звертаємо увагу: з 01.01.26 для споживачів групи «а», які не забезпечать гарантоване автоматичне дистанційне зчитування інтервальних даних, буде застосовано стимулюючий погодинний графік із врахуванням ринкових цін, що може призвести до збільшення загальної вартості електроенергії для таких споживачів.
Оператори системи розподілу направляли повідомлення споживачам щодо переходу в групу «а» або необхідністю укладання договору з ППКО((ДК 021:2015 код 72310000-1 — Послуги з обробки даних) у зв’язку з тим, що деякі точки, відповідно до п.4.4.11 ККОЕЕ по критеріям стали відповідати групі «а», а до цього відносились до групи «б». У зв’язку з таким переходом ціна електричної енергії по таким точкам суттєво зросла. Отже, якщо на Вашому підприємстві є точки які перейшли в групу «а», а в тендерній документації Вами не зазначена дана інформація (або не надано чіткої відповіді на запитання Учасника), то в майбутньому це призведе до можливого розірвання договору, так як розрахунок по таким точкам буде відповідно до стимулюючого погодинного графіку із врахуванням ринкових цін, про що Учасник розраховуючи ціну для пропозиції фактично не знав і не розумів як саме необхідно проводити розрахунок ціни для пропозиції.
Просимо повідомити чи є на вашому підприємстві точки з приєднаною потужністю 150 кВт і більше або середньомісячним обсягом споживання електроенергії понад 50 тис. кВт/год – які наразі відносяться до групи «а» і чи встановлено на таких точках ЛУЗОД/АСКОЕ/АСЗД.
Інформацію, щодо переведення точок групи «б» на групу «а» стимулююча Ви можете отримати у свого діючого постачальника або оператора системи розподілу з яким укладено договір про надання послуг з розподілу електричної енергії.
Ознайомитися з роз’ясненнями та рекомендаціями НКРЕКП щодо переходу на дистанційне зчитування даних для групи «А» можна на офіційному сайті НКРЕКП за посиланням:
https://www.nerc.gov.ua/news/osoblivosti-perehodu-spozhivachiv-z-ploshchadkamikomercijnogo-obliku-grupi-na-distancijne-zchituvannya-pokaziv-lichilnikiv-elektrichnoyienergiyi
Відповідь:
Шановний Учаснику, повідомляю, що на нашому підприємстві відсутні точки з приєднаною потужністю 150 кВт і більше або середньомісячним обсягом споживання електроенергії понад 50 тис. кВт*год
Дата відповіді:
07.12.2025 13:50
Відповідь надана
Щодо групи площадок вимірювання
Номер:
2da4a7c6536544158e38eceba46a1641
Дата опублікування:
04.12.2025 23:13
Опис:
Шановний Замовник.
Споживачі розподіляються на групи відносно організації обліку (група «А»/група «Б»).
Споживачі групи «А» – це споживачі, площадки вимірювання яких забезпечені прийнятою до розрахунків за електричну енергію схемою обліку електричної енергії (де вимірюється надходження електричної енергії на площадку) із встановленими та введеними в експлуатацію ЛУЗОД, АСКОЕ, АСЗД або лічильниками диференційного (погодинного, зонного) обліку електричної енергії із гарантованим щодобовим зчитуванням показів, належать до групи «А» за умови забезпечення визначеним споживачем, Оператором АСКОЕ або ППКО щодобового зчитування, формування та передачі сформованих погодинних даних комерційного обліку до ОСР/НЕК.
Споживачі групи «Б» – це споживачі, площадки вимірювання яких, не відповідають вимогам щодо організації обліку електроенергії для групи «а».
Процедура віднесення площадок вимірювання споживачів до групи “А” врегульована додатком до Тимчасового порядку визначення обсягів купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії електропостачальниками та операторами систем розподілу на перехідний період, затвердженого постановою НКРЕКП від 28 грудня 2018 року N 2118.
Принципи нарахування за електроенергію для споживачів групи «А»/групи «Б». Для споживачів групи «А», що є споживачами за вільними цінами, погодинна ціна буде розраховуватися на основі фактичного графіка погодинного електроспоживання цих клієнтів та погодинних цін закупівлі електроенергії на ринку. Для споживачів групи «Б» ціна буде розраховуватися з урахуванням графіку погодинного споживання усіх клієнтів групи «Б» постачальника в цілому та погодинної вартості на ринку.
Отже, для правильного розрахунку економічно вигідної ціни пропозиції для торгів учаснику необхідно знати яка група відносно організації обліку у Замовника.
Дана інформація є доступною для Замовника і взяти її можна у оператора системи розподілу.
Просимо надати інформацію щодо групи відносно організації обліку Замовника група «А» чи група «Б».
Від даної інформації залежить і правильність розрахунку економічно вигідної ціни і подальший супровід Замовника в разі укладення договору.
Відповідь:
Шановний Учаснику, відносно організації обліку усі площадки вимірювання належать до групи «Б»
Дата відповіді:
07.12.2025 13:50
Відповідь надана
АСКОЕ
Номер:
c1ddfd38a2b64925b1afdd75c162642d
Дата опублікування:
04.12.2025 23:12
Опис:
Шановний Замовник.
Для споживачів групи «А», що є споживачами за вільними цінами, погодинна ціна буде розраховуватися на основі фактичного графіка погодинного електроспоживання цих клієнтів та погодинних цін закупівлі електроенергії на ринку.
Якщо на Вашому підприємстві присутні точки, які відносяться до групи «А» - прохання надати орієнтовний погодинний графік споживання електричної енергії за місяць по цим точкам.
Дана інформація є доступною для Замовника і взяти її можна у оператора системи розподілу.
Дана інформація необхідна для розрахунку ціни учасниками, для надання Вам найкращого варіанту.
Відповідь:
Шановний Учаснику, на нашому підприємстві відсутні точки, які відносяться до групи «А»
Дата відповіді:
07.12.2025 13:49
Відповідь надана
Цифровий підпис
Номер:
63ec7a7fec6f43f0a39da7f6a5d98b32
Дата опублікування:
04.12.2025 23:12
Опис:
Шановний Замовнику! Ваша вимога щодо підписання документів кваліфікованим електронним підписом є дискримінаційною та такою, що порушує Закон України “Про електронні довірчі послуги”, тому пропонуємо Вам внести зміни до тендерної документації і замість вимоги накладення КЕП вказати КЕП/ УЕП. УЕП - (удосконалений електронний підпис) – удосконалена форма електронного підпису, призначена для використання пересічними громадянами для зручності та мобільності останніх. Зберігається на звичайних флешках або на файлових носіях. КЕП - (кваліфікований електронний підпис) – передбачає найвищий рівень безпеки даних. Зберігається лише на захищених носіях – токенах. Відповідно до п.23 ч.1 ст.1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. КЕП/ УЕП застосовується для ідентифікації особи, яка підписала документ, а відповідно до п.20 ч.1 ст.1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» ідентифікація особи - процедура використання ідентифікаційних даних особи з документів, створених на матеріальних носіях, та/або електронних даних, в результаті виконання якої забезпечується однозначне встановлення фізичної, юридичної особи або представника юридичної особи. І КЕП, і УЕП містить інформацію, яка ідентифікує особу, яка підписала документи тендерної пропозиції. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12 грудня 2023 р. № 1298 використання удосконалених електронних підписів учасниками не забороняється. Приватний бізнес має право використовувати в своїй діяльності Удосконалені електронні підписи (УЕП) чи печатки, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів. . До того ж ч.5 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» також дозволяє використання Учасниками УЕП, так як Замовникам забороняється вимагати від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги". Жоден, чинний на сьогоднішній день, законодавчий нормативно-правовий акт, не містить прямої заборони або обмеження у використанні Учасниками, які є приватними юридичними особами, при поданні пропозиції саме удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті. Отже, виходячи з викладеного, внесіть зміни у тендерну документацію та її додатки і замініть КЕП на КЕП/УЕП, щоб не перешкоджати приватним юридичним особам брати участь у закупівлі і таким чином штучно звужуючи кількість учасників. Врахуйте також, що при аварійних відключеннях світла електронний підпис (КЕП) не зчитується системою, так як мережі Інтернет (в т.ч. мобільних операторів) не вистачає потужностей.
Відповідь:
Шановний Учаснику, Замовником встановлена вимога до учасників щодо накладання саме КЕП електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису , а не УЕП (удосконаленого електронного підпису) у повній відповідності до вимог частини 3 статті 12, частини 5 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», а також пункту 3 «Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі» , затвердженого Наказом Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11 червня 2020 року № 1082.
Можливості накладання УЕП цими документами не передбачено. Замовник самостійно встановлює вимоги до учасників та спосіб їх підтвердження, у тому числі щодо засвідчення документів тендерної пропозиції електронним підписом з дотриманням законодавства в цілому. При цьому Замовником враховано норми, передбачені Порядком № 1082, зокрема в частині накладення кваліфікованого електронного підпису посадової особи після внесення учасником інформації в електронні поля, який має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис, та має презумпцію його відповідності власноручному підпису.
Враховуючи вищенаведене, у Замовника відсутні підстави для внесення змін до тендерної документації.
Дата відповіді:
07.12.2025 13:48
Відповідь надана
НАЯВНІСТЬ СТРУКТУРНОГО ПІДРОЗДІЛУ
Номер:
b9d2cb17eeb34416bfca3b18b5afa889
Дата опублікування:
04.12.2025 23:11
Опис:
Шановний Замовнику. Вимагаємо прибрати дискримінаційні вимоги. В разі не усунення Вами дискримінаційних вимог в обов’язковому порядку будемо звертатись до АМКУ зі скаргою. Дискримінаційні вимоги полягають в наступному: Додаток 1 тендерної документації «5.2. Учасник, у якого не створено власний центр обслуговування споживачів (клієнтів), у відповідності до вимог Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, оскільки створення центрів обслуговування споживачів (клієнтів) не є для нього обов’язковим, надає довідку за формою 2 про наявність:
- власного окремого структурного підрозділу на території Львівської області або суміжних областей - Тернопільської/Рівненської/Волинської/Закарпатської/Івано-Франківської області, або
- посадової особи, з робочим місцем на території Львівської області або суміжних областей - Тернопільської/Рівненської/Волинської/Закарпатської/Івано-Франківської області, на яку покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів»
В чинному законодавстві України не має жодного нормативно-правового акту, який би зобов’язував Учасника мати власний окремий структурний підрозділ на території визначеної області або посадової особи, з робочим місцем на території визначеної області/міста (в Вашому випадку Львівської області або суміжних областей - Тернопільської/Рівненської/Волинської/Закарпатської/Івано-Франківської області область).
Відповідно до п.8.3.6 Правил роздрібного ринку електричної енергії - Учасники роздрібного ринку мають здійснювати особистий прийом споживачів, реєстрацію та збереження звернень/скарг/претензій споживачів та додатків до них відповідно до порядку, визначеного цими Правилами та/або положенням про інформаційно-консультаційний центр по роботі зі споживачами електричної енергії, затвердженим Регулятором. Учасники роздрібного ринку мають виконувати функції, які виконує інформаційно-консультаційний центр, незалежно від того, чи створено учасником роздрібного ринку такий центр. Забезпечення виконання такої роботи може виконуватись відповідним структурним підрозділом (сектором) учасника роздрібного ринку чи окремим його працівником. Відповідно до п.8.3.2 Правил роздрібного ринку електричної енергії – споживач може звернутись зі зверненням/скаргою/претензією до електропостачальника через офіційний веб-сайт без проведення особистого прийому споживачів. Відповідно до п.8.3.11 Правил роздрібного ринку електричної енергії - Учасник роздрібного ринку розглядає звернення/скаргу/претензію в найкоротший строк, але не більше 30 календарних днів з дати отримання звернення/скарги/претензії, якщо менший строк не встановлено чинним законодавством, цими Правилами, Кодексом системи передачі та Кодексом системи розподілу. Якщо під час розгляду звернення (скарги/претензії) необхідно здійснити технічну перевірку або провести експертизу засобу комерційного обліку, строк розгляду звернення/скарги/претензії призупиняється на час проведення технічної перевірки або експертизи, про що повідомляється споживач, який подав звернення (скаргу/претензію). Відлік перебігу строку розгляду у цьому разі поновлюється з дати отримання результатів технічної перевірки або експертизи, про що повідомляється споживач, який подав звернення (скаргу/претензію). При цьому загальний строк розгляду зазначеного звернення (скарги/претензії) не може перевищувати 45 днів. Звернення (скарги/претензії) побутових споживачів, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються першочергово. Електропостачальник розглядає звернення споживачів щодо перевірки правильності рахунку за електричну енергію, а оператор системи - рахунку за послуги з розподілу (передачі) електричної енергії, у строк до 5 робочих днів з дня отримання ними такого звернення. Разом із відповіддю споживачу надається інформація щодо альтернативних механізмів та шляхів вирішення відповідних спорів (питань) та контактні дані відповідальних органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових осіб, уповноважених розглядати такі звернення/скарги/претензії. Відповідно до п. 8.3.17. «Правил роздрібного ринку електричної енергії», учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством. ЗВЕРТАЄМО УВАГУ, ЩО ВКАЗАНА НОРМА НЕ ПЕРЕДБАЧАЄ СТВОРЕННЯ ЦЕНТРУ ОБСЛУГОВУВАННЯ СПОЖИВАЧІВ У КОЖНІЙ ОБЛАСТІ ЧИ РЕГІОНІ КУДИ ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ ПОСТАЧАННЯ ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ. Відповідно до абзацу третього п. 8.3.17. «Правил роздрібного ринку електроенергії» для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку. Тобто, чинне законодавство, електропостачальникам надає право вибору або створювати окремий структурний підрозділ або покласти обов’язки на окремого працівника за умови, що підприємство має менше 50000 споживачів. У той же час, відсутні вимоги про облаштування окремого структурного підрозділу або знаходження посадової особи постачальника, на яку покладено такі функції, на території регіонів куди здійснюється або планується постачання електроенергії. Так, в чинному законодавстві відсутні прямі норми, які б вказували на необхідність створення структурного підрозділу на відповідній території. Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема, ч.11 ст.26, документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником. Дискримінаційними вважаються вимоги, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників. Таким чином, у одних Постачальників виникає необґрунтована перевага над іншими. Вищенаведену позицію підтримує й постійно діюча колегія, зокрема, просимо ознайомитись з рішенням Антимонопольного комітету з аналогічного питання No1758-р/пк-пз від 04.04.2017. Жодним нормативно-правовим актом не передбачено обов’язок створення структурного підрозділу постачальника або наявність посадової особи, з робочим місцем або створення Центру обслуговування споживачів на території Львівської області або суміжних областей - Тернопільської/Рівненської/Волинської/Закарпатської/Івано-Франківської області. Наявність таких вимог – пряма дискримінація учасників і вказавши дані вимоги в тендерній документації Ви штучно зменшуєте коло потенційних Учасників торгів, що є дискримінацією та порушенням ст.5, ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі». Просимо Вас усунути порушення норм законодавства в сфері публічних закупівель шляхом виключення (видалення) з тендерної документації вищезазначених дискримінаційних вимог.
Відповідь:
Шановний Учаснику, у відповідь на Вашу вимогу повідомляємо наступне: Дискримінація передбачає створення нерівних умов для конкретної особи або груп осіб. Відповідно вимоги, встановлені Замовником у Додатку 1 до Тендерної документації поширювались не лише на певного суб’єкта або конкретну групу суб’єктів господарювання, а на всіх потенційних учасників процедури закупівлі і були обовʼязкові до виконання всіма потенційними учасниками. З метою забезпечення європейських стандартів обслуговування споживачів на всіх рівнях, надання оперативного зворотнього зв’язку та здійснення контролю якості наданих послуг для усіх споживачів функціонує центр обслуговування споживачів електричної енергії. Відповідно до Розділу 5 Додатку 1 до Тендерної документації учасник надає документ на підтвердження можливості забезпечення Постачальником реалізації права замовника (Споживача) на особистий прийом відповідною службовою (посадовою) особою постачальника електричної енергії, з метою можливості оперативного вирішення проблемних питань, які можуть виникати під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником та споживачем, у відповідності до вимог п. 8.3.17 та п.8.3.6. «Правил роздрібного ринку електричної енергії», а саме: 1. Довідку про створення Учасником на території Львівської області або суміжних областей - Тернопільської/Рівненської/Волинської/Закарпатської/Івано-Франківської області власного структурного підрозділу - Центру обслуговування споживачів (клієнтів), згідно з вимогами «Правил роздрібного ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (зі змінами), який щоденно (окрім вихідних та святкових днів, встановлених законодавством України) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством, з єдиним вікном для прийому та видачі документів щодо постачання електричної енергії та в якому проводиться особистий прийом споживачів. Довідка надається за формою 1, тими учасниками, у яких створено власний центр обслуговування споживачів (клієнтів), у відповідності до вимог Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312. або 2. Учасник, у якого не створено власний центр обслуговування споживачів (клієнтів), у відповідності до вимог Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, оскільки ним обслуговується менше 50 000 тисяч споживачів і створення центрів обслуговування споживачів (клієнтів) не є для нього обов’язковим, надає довідку за формою 2 про наявність: - власного окремого структурного підрозділу на території Львівської області або суміжних областей - Тернопільської/Рівненської/Волинської/Закарпатської/Івано-Франківської області, або - посадової особи, з робочим місцем на території Львівської області або суміжних областей - Тернопільської/Рівненської/Волинської/Закарпатської/Івано-Франківської області, на яку покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів. Відповідно дана вимога не може вважатись дискримінаційною, оскільки Замовник надав диспозитивне право Учаснику надати підтвердження відповідності, встановивши сполучник «або», для того щоб Учасник, який не має власного структурного підрозділу - Центру обслуговування споживачів (клієнтів), мав змогу взяти участь у процедурі закупівлі шляхом надання вищезазначеної довідки. Отже, дана вимога не звужує коло потенційних Учасників процедури закупівлі, а, навпаки, розширює кількість та забезпечує рівні умови для всіх Учасників, що повністю відповідає принципам здійснення публічних закупівель. Інформуємо, що тендерна документація складена у відповідності до вимог чинного законодавства, що регулює здійснення публічних закупівель, Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та Постанови КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). В той же час повідомляємо, що Замовником буде внесено відповідні зміни до даної вимоги щодо зазначеної території.
Дата відповіді:
07.12.2025 13:48