• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Електрична енергія, код 09310000-5 – Електрична енергія за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника

Період подачі пропозицій

до закінчення періоду залишилося 3 дні (до 15.12.25 01:00)

1 807 806.00 UAH з ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
03
дн
20
год
33
хв
47
сек
Довідка МВС Пов'язаний план
Оплата за участь: 2 040.00 UAH
Період оскарження: 02.12.2025 17:06 - 12.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 58a9c072bec242b1804a6e7d27f7e638
Ідентифікатор запиту: UA-2025-12-02-018394-a.a1
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ 365» (далі – Скаржник) здійснює господарську діяльність з постачання електричної енергії споживачу на підставі Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII та ліцензії, виданої Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469. Виконавчим комітетом Дрогобицької міської ради Львівської області затверджено тендерну документацію для проведення процедури відкритих торгів з особливостями на закупівлю електричної енергії на 2026 рік. Тендерна документація оприлюднена в електронній системі закупівель та містить умови, що оскаржуються Скаржником. Скаржник має намір взяти участь у процедурі закупівлі, однак вважає, що окремі вимоги тендерної документації є дискримінаційними та не відповідають вимогам законодавства, зокрема вимога щодо КЕП, статусу «дефолтний» та «переддефолтний», центрів обслуговування споживачів, та навчальних курсів для працівників.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 17.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 09.12.2025 17:30
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365", Підлісний Юрій 380985886362 OFFICE@ENERGY365.COM.UA https://energy365.com.ua/uk/main

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 122ea7d1570f4f7dbbfd3381dc71b39e
Заголовок пункту скарги: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Стаття 5 Закону № 922-VIII встановлює принципи здійснення публічних закупівель, серед яких: добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія та ефективність, пропорційність, недискримінація учасників, рівне ставлення до них, об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій.
Частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII передбачає, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Також забороняється вимагати документальне підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих реєстрах або у відкритих даних.
Пункт 29 Особливостей (Постанова № 1178) встановлює, що при закупівлі електричної енергії замовник не застосовує пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону № 922-VIII (щодо обладнання, матеріально-технічної бази, технологій та працівників відповідної кваліфікації) та не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Закон України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII, Правила роздрібного ринку електричної енергії (постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 312), Кодекс систем розподілу (постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 310) та Ліцензійні умови НКРЕКП № 1469 регулюють діяльність постачальників електричної енергії, але не містять вимог щодо обов’язкового підтвердження учасником «відсутності будь-яких порушень Ліцензійних умов» як умови участі у публічних закупівлях.
Закон України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII (далі – Закон № 2155-VIII) в пункті 23 частини першої статті 1 визначає кваліфікований електронний підпис як удосконалений електронний підпис, що створюється з використанням кваліфікованого засобу електронного підпису та базується на кваліфікованому сертифікаті. Закон № 2155-VIII не запроваджує двох окремих правових режимів для «КЕП» та «удосконаленого електронного підпису на кваліфікованому сертифікаті», а фактично розглядає КЕП як конкретний різновид удосконаленого підпису.
Частина третя статті 12 Закону № 922-VIII встановлює, що при використанні електронної системи закупівель документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Судова практика Верховного Суду (зокрема, постанова КАС ВС від 23.04.2020 у справі № 160/5735/19 та постанова КАС ВС від 01.06.2023 у справі № 160/16553/20) виходить з того, що:
замовник не вправі встановлювати в тендерній документації додаткові критерії допуску учасників, які не передбачені Законом № 922-VIII;
замовник не може встановлювати вимоги, які фактично створюють нові підстави для відмови в участі чи відхилення пропозиції, не передбачені статтею 17 Закону № 922-VIII;
встановлення вимог, які дублюють або заміщують функції спеціальних органів (НКРЕКП тощо) щодо контролю за дотриманням ліцензійних умов, розглядається як вихід Замовника за межі компетенції.
Узагальнення практики Антимонопольного комітету України щодо закупівель електричної енергії (схвалене 22.02.2024, офіційно оприлюднене на сайті АМКУ) прямо відносить до типових порушень:
вимоги тендерної документації, які вимагають від учасників подання гарантійних листів/довідок про «відсутність порушень Ліцензійних умов», «відсутність статусу дефолтного» тощо, якщо ці обставини є предметом регуляторного контролю НКРЕКП і не названі Законом № 922-VIII як підстави для відмови в участі;
надмірний формалізм у вимогах до технічної форми подання пропозицій, який створює ризик безпідставного відхилення тендерних пропозицій.
Національним стандартом для товару «електрична енергія» є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160:2022, IDT)». Цей стандарт регулює лише технічні параметри якості (напруга, частота, симетрія фаз, вміст гармонік), але не встановлює вимог до організаційної структури постачальника, місця розташування його підрозділів, а також не містить умов щодо «дефолтного» статусу або «бездоганності» ліцензійної історії.
Правила ринку, затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307, визначають порядок функціонування ринку електричної енергії, у тому числі процедуру набуття статусу «дефолтний» та «переддефолтний», а також покладають на адміністратора розрахунків (НЕК «Укренерго») обов’язок оприлюднювати на своєму офіційному веб-сайті інформацію про учасників ринку, які набули такого статусу.
Правила роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, у пункті 8.3.17 встановлюють, що створення центру обслуговування споживачів є обов’язком постачальників, які обслуговують 50 000 і більше споживачів. Для постачальників, які обслуговують менше 50 000 споживачів, ПРРЕЕ передбачають виконання функцій з обслуговування споживачів окремим структурним підрозділом або посадовою особою, але не містять вимоги про розташування таких центрів чи підрозділів у кожній області чи на території конкретного замовника.
Узагальнення практики розгляду скарг щодо закупівель електричної енергії, схвалене Комітетом 22.02.2024, оприлюднене на офіційному веб-сайті АМКУ, фіксує як типові такі порушення:
– вимоги тендерної документації щодо надання довідок/листів від НЕК «Укренерго» або гарантійних листів учасника про відсутність статусу «дефолтний»/«переддефолтний», якщо така інформація є публічною та розміщується на сайті адміністратора розрахунків;
– вимоги щодо підтвердження «відсутності порушень Ліцензійних умов» як кваліфікаційного критерію;
– вимоги щодо створення центру обслуговування споживачів або структурного підрозділу саме у конкретній області, що не передбачено ПРРЕЕ.
Комітет у зазначеному Узагальненні вказав, що такі вимоги порушують статтю 5 та частину четверту статті 22 Закону № 922-VIII, а також пункт 29 Особливостей.
Верховний Суд у постанові від 23.04.2020 у справі № 160/5735/19 (адміністративне провадження № К/9901/1269/20) дійшов висновку, що замовник не має права доповнювати законодавчо визначені кваліфікаційні критерії власними умовами, які звужують коло потенційних учасників та не передбачені законом. У постанові від 01.06.2023 у справі № 160/16553/20 (адміністративне провадження № К/990/31570/22) Верховний Суд підкреслив, що вимога надання документів для підтвердження інформації, яка є публічною та

ІІІ. Суть скарги та оскаржувані вимоги
Кваліфікований електронний підпис (КЕП), накладений на тендерну пропозицію відповідно до пункту 1 розділу 3 тендерної документації.
Згідно з Законом України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» № 2155-VIII (ст. 1, ч. 23), КЕП є різновидом удосконаленого електронного підпису на кваліфікованому сертифікаті. Закон не запроваджує розрізнення між КЕП і УЕП, вказуючи, що вони є рівнозначними за юридичною силою.
Вимога тендерної документації щодо використання КЕП без згадки про УЕП на кваліфікованому сертифікаті є надмірною і обмежує доступ учасників до тендеру, якщо вони використовують УЕП, що відповідає законодавчим вимогам.
Згідно з частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII, «тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Також забороняється вимагати документальне підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих реєстрах або у відкритих даних». Вимога щодо використання тільки КЕП без згадування УЕП є дискримінаційною.
Закон України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» № 2155-VIII (ст. 1, ч. 23): «Кваліфікований електронний підпис є удосконаленим електронним підписом, що створюється з використанням кваліфікованого засобу електронного підпису та базується на кваліфікованому сертифікаті.»
Таким чином необхідно зобов'язати замовника внести зміни в тендерну документацію, дозволивши використання УЕП на кваліфікованому сертифікаті, оскільки він є рівнозначним за юридичною силою з КЕП.
Верховний Суд у постанові у справі № 160/5735/19 від 23.04.2020 наголосив на неприпустимості надмірного формалізму з боку Замовника, якщо такий формалізм не впливає на сутнісну оцінку тендерної пропозиції та не пов’язаний із дотриманням обов’язкових норм закону. Використання КЕП/УЕП на базі кваліфікованого сертифіката забезпечує однаковий рівень юридичної сили документа, і тому фокус на назві типу підпису (КЕП чи УЕП), а не на його правовому статусі (кваліфікований сертифікат, засіб КЕП), може мати наслідком дискримінаційне тлумачення вимоги.
Таким чином, у цій частині Скаржник просить орган оскарження:
оцінити, чи узгоджується вимога Замовника про «виключно КЕП» з нормами Закону № 2155-VIII у тому розумінні, що кваліфікований електронний підпис є удосконаленим електронним підписом на базі кваліфікованого сертифіката, незалежно від технічної назви;
у разі відсутності чіткого уточнення в тендерній документації зобов’язати Замовника привести формулювання розділу 2 Додатку 1 у відповідність до Закону № 2155-VIII, передбачивши, що тендерна пропозиція підписується електронним підписом, який базується на кваліфікованому сертифікаті (кваліфікованим електронним підписом або удосконаленим електронним підписом на кваліфікованому сертифікаті).
Вимоги до Учасника, у якого не створено власний центр обслуговування споживачів (клієнтів), у відповідності до вимог Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, оскільки створення центрів обслуговування споживачів (клієнтів) не є для нього обов’язковим, надає довідку за формою 2 про наявність:
- власного окремого структурного підрозділу на території Львівської області або суміжних областей - Тернопільської/Рівненської/Волинської/Закарпатської/Івано-Франківської області, або
- посадової особи, з робочим місцем на території а території Львівської області або суміжних областей - Тернопільської/Рівненської/Волинської/Закарпатської/Івано-Франківської області, на яку покладається забезпечення дотримання визначеного «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів
Постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 у пункті 8.3.17 передбачено, що створення центру обслуговування споживачів є обов’язком постачальників, які обслуговують 50 000 і більше споживачів. Для постачальників, які обслуговують менше 50 000 споживачів, ПРРЕЕ передбачають виконання функцій з обслуговування споживачів окремим структурним підрозділом або посадовою особою, але не містять вимоги про розташування таких центрів чи підрозділів у кожній області чи на території конкретного замовника.
Національним стандартом для товару «електрична енергія» є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160:2022, IDT)». Цей стандарт регулює лише технічні параметри якості (напруга, частота, симетрія фаз, вміст гармонік), але не встановлює вимог до організаційної структури постачальника, місця розташування його підрозділів.
Встановлення вимоги, що обов'язково вимагає надання довідки про наявність центру або відповідальної посадової особи в конкретній географічній зоні є надмірною і дискримінаційною вимогою для учасників, які не мають фізичних офісів у цих областях.
Згідно з пунктом 29 Особливостей (постанова КМУ № 1178), замовники, які здійснюють закупівлю електричної енергії, не можуть встановлювати вимоги, що стосуються організаційної структури учасника, що не є обов'язковим для виконання закупівлі.
Вимоги Додатку 1 п.5.5. Для забезпечення стабільного, безперебійного постачання електричної енергії Замовнику, Учасник повинен добросовісно виконувати свої зобов’язання, в тому числі фінансові, перед іншими учасниками ринку електричної енергії, зокрема передбачені «ПРАВИЛАМИ РИНКУ», затвердженими Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168) (далі – «Правила ринку») та не набувати статусу «дефолтного» та/або «переддефолтного».
Для підтвердження добросовісного виконання своїх фінансових зобов’язань та не набуття статусу «дефолтного» та/або «переддефолтного, Учасник у складі пропозиції повинен надати гарантійний лист про те, що за період з 01.01.2021 року по день подання пропозиції, учасник не набував статусу «дефолтного» та/або «переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі («НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до «Правил ринку».
У разі якщо Замовником буде виявлено, що Учасник набував статусу «дефолтного» та/або «переддефолтного» і відповідна інформація була оприлюднена на сайті оператора системи передачі («НЕК «Укренерго») та/або інших відкритих джерелах інформації, пропозиція такого Учасника буде відхилена.
Національним стандартом для товару «електрична енергія» є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160:2022, IDT)». Цей стандарт регулює лише технічні параметри якості (напруга, частота, симетрія фаз, вміст гармонік), але не містить умов щодо «дефолтного» статусу або «бездоганності» ліцензійної історії.
Вимоги п. 5.6.2. Крім того, хоча б один працівник Учасника повинен пройти навчальний курс по оптимізації бізнес - процесів на основі стандарту ISO 9001:2015 або більш нової версії ISO. На підтвердження вищезазначеного, Учасник у складі пропозиції надає відповідний документ (сертифікат/ свідоцтво/диплом) та документ, що підтверджує наявність трудових правовідносин із особою на ім’я якої виданий сертифікат
Національним стандартом для товару «електрична енергія» є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160:2022, IDT)». Цей стандарт регулює лише технічні параметри якості (напруга, частота, симетрія фаз, вміст гармонік), але не встановлює вимог щодо додаткових ISO для постачальника.
Згідно з пунктом 29 Особливостей (постанова КМУ № 1178), замовники, які здійснюють закупівлю електричної енергії, не можуть встановлювати вимоги, що стосуються організаційної структури учасника, що не є обов'язковим для виконання закупівлі.
Вимога щодо надання документа про проходження навчального курсу ISO 9001 для працівників є надмірною і може обмежити доступ до участі в тендері для тих учасників, які мають інші підходи до організації бізнес-процесів, не пов'язані з сертифікацією за стандартами ISO. Це є надмірною вимогою, не передбаченою для учасників, що постачають електричну енергію.
ISO 9001:2015 є загальним стандартом управління якістю і не є спеціалізованим для постачальників електричної енергії, тому вимога щодо надання сертифікатів ISO для учасників вимагає коригування, оскільки вона не відповідає специфікаціям цієї закупівлі.
Нормативні акти:
Згідно з частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII, «тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.»

Порушення прав та інтересів Скаржника.
Скаржник є ліцензованим постачальником електричної енергії, включеним до реєстру ліцензіатів НКРЕКП, та має право брати участь у процедурах закупівель електричної енергії на території України.
Оскаржувані вимоги щодо довідки про повну відсутність будь-яких порушень Ліцензійних умов, унеможливлюють участь Скаржника у процедурі закупівлі на рівних умовах з іншими учасниками, незважаючи на наявність чинної ліцензії і можливість забезпечити належну якість електричної енергії відповідно до ДСТУ EN 50160:2023.
За відсутності змін до тендерної документації Скаржник або змушений утриматися від подання пропозиції, або його пропозицію буде відхилено виключно через невідповідність дискримінаційним вимогам, не передбаченим законодавством.
Це порушує принципи недискримінації, рівного ставлення, відкритості та добросовісної конкуренції, встановлені ст. 5 Закону.
Таким чином, Замовник порушує:
частину четверту статті 5 та частину четверту статті 22 Закону № 922;
пункт 29 Особливостей (постанова КМУ № 1178);
принципи добросовісної конкуренції, недискримінації учасників і максимальної економії бюджетних коштів.
Ці порушення безпосередньо зачіпають права та законні інтереси Скаржника як потенційного учасника процедури закупівлі.
Частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII передбачає, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Також забороняється вимагати документальне підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих реєстрах або у відкритих даних.
Пункт 29 Особливостей (Постанова № 1178) встановлює, що при закупівлі електричної енергії замовник не застосовує пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону № 922-VIII (щодо обладнання, матеріально-технічної бази, технологій та працівників відповідної кваліфікації) та не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом. Закон України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII,
Правила роздрібного ринку електричної енергії (постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 312), Кодекс систем розподілу (постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 310) та Ліцензійні умови НКРЕКП № 1469 регулюють діяльність постачальників електричної енергії, але не містять вимог щодо обов’язкового підтвердження учасником «відсутності будь-яких порушень Ліцензійних умов» як умови участі у публічних закупівлях.
Єдиним національним стандартом, який визначає технічні вимоги до якості електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності», який регулює параметри напруги, частоти та інші електротехнічні характеристики, але не містить вимог щодо отримання додаткових сертифікатів не встановлює вимог до організаційної структури постачальника, місця розташування його підрозділів, довідок про перебування в певному статусі і т.д.
Пункт 29 Особливостей забороняє замовникам, які здійснюють закупівлю електричної енергії, встановлювати у тендерній документації вимоги до предмета закупівлі (електроенергії) та організації діяльності постачальника, що не передбачені національним стандартом.
Вимога щодо обов’язкового створення центру обслуговування споживачів: стосується не властивостей предмета закупівлі (електричної енергії), а організаційної структури учасника; по суті є вимогою до матеріально-технічної бази та персоналу (критерії статті 16 Закону № 922-VIII), застосування яких прямо заборонено пунктом 29 Особливостей до закупівель електроенергії; не передбачена жодною нормою ДСТУ EN 50160:2023.
Антимонопольний комітет України в узагальненнях послідовно зазначає, що вищезазначені вимоги: не випливають з ПРРЕЕ; суперечать пункту 29 Особливостей; порушують статтю 5 та частину четверту статті 22 Закону № 922-VIII.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження