-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
09310000-5 Електрична енергія (для навчальних та виробничих приміщень)
Кваліфікація
від початку періоду пройшло 6 робочих днів
516 000.00
UAH з ПДВ
Період уточнення:
14.11.2025 11:33 - 30.11.2025 00:00
Відповідь надана
Щодо не внесення змін за рішенням АМКУ
Номер:
87e731655c7d4019838661f776ac51dd
Дата опублікування:
28.11.2025 10:39
Опис:
Шановний Замовник.
А Ви збираєтесь вносити зміни , які Вас зобов`язав внести АМКУ??
Рішення є, а внесених змін немає.
Внесіть зміни та видаліть вмиогу "Учасник повинен надати гарантійний лист про те, що протягом 2022, 2023 років та 2024 року він не набував статусу "дефолтного" або "переддефолтного" та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі (ДП "НЕК "Укренерго"), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до 5 "Правил ринку", затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168)"
Та видаліть вимогу: "на підтвердження дотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії та відсутності порушень Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, учасник надає довідку в довільній формі, щодо дотримання ним вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та відсутності порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469"
Відповідь:
Шановний учаснику. Зміни то ТД згідно рішення АМКУ внесено. Перелік змін , протокол, нова редакція ТД опубліковано.
Дата відповіді:
28.11.2025 11:39
Відповідь надана
Дискримінаційні вимоги
Номер:
bf5ed36927bc4fed89eb9d368dae8f87
Дата опублікування:
17.11.2025 13:09
Опис:
Шановний Замовник. В Додатку 4 Тендерної документації міститься дискримінаційна вимога «5.11. На підтвердження дотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії та відсутності порушень Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, учасник надає довідку в довільній формі, щодо дотримання ним вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та відсутності порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469.». Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT), який, у свою чергу, не передбачає жодних підтверджень щодо Ліцензійних вимог, в т.ч. їх порушень чи відсутність порушень, накладення чи не накладення штрафів НКРЕКП, призупинення ліцензії та інші. Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним». В АМКУ неодноразово оскаржувались такі дискримінаційні вимоги і рішення були прийняті не на користь Замовників, а навпаки. Додатково, Повідомляємо, що з даного питання є практика АМКУ, згідно з якою Замовників зобов’язують вносити зміни до ТД: 1. Рішення від 17.12.2024 № 20072,оголошення UA-2024-12-03-012921-a. 2. Рішення від 17.12.2024 № 20071,оголошення UA-2024-12-04-008473-a. 3. Рішення від 09.01.2025 №401 оголошення UA-2024-12-27-010436-a., де АМКУ зобов’язує замовника внести зміни до тендерної документації і де чітко сформульоване заключення Антимонопольного комітету, що: 1. «наявність у суб'єкта господарювання, зокрема, порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії, застережень щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, штрафів, та за умови усунення суб'єктом господарювання підстав, що стали причиною для зупинення дії ліцензії, а також відсутність рішень НКРЕКП, зокрема, щодо анулювання дії ліцензії не позбавляє можливості суб'єкта господарювання здійснювати відповідну господарську діяльність, зокрема щодо постачання електричної енергії» 2. «Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним». Видаліть дискримінаційну вимогу та не порушуйте вимоги чинного законодавства України.
Відповідь:
Шановний учаснику! Щодо питання порушення ліцензійних умов Замовник вважає за необхідне повідомити про наступне: Дана закупівля проводиться у порядку проведення відкритих торгів, що визначений особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості). Згідно з пунктом 28 Особливостей, Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною 2 статті 22 Закону містить невичерпний перелік відомостей, які зазначаються у тендерній документації. Відповідно до пункту 31 Особливостей, Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом надання довідки яка, передбачена Додатком 4 та підтверджує що проти Учасника не застосовувалися, з боку Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, застереження щодо недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушень Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу та/або штрафи. Зазначена вимога (довідка) є законною, обґрунтованою та дає впевненість Замовнику у тому, що Учасники які будуть здійснювати постачання товару не ПОРУШУВАЛИ чинне законодавство, оскільки це може прямо вплинути на постачання електричної енергії. Також, враховуючі наявну практику НКРЕКП неодноразове порушення умов ліцензії може привести до її анулювання (призупинення), чим буде нанесено непоправимої шкоди Замовнику, оскільки такий Учасник не зможе здійснювати законну діяльність з постачання електричної енергії Замовнику.
Відсутність порушень ліцензійних умов дає впевненість Замовнику в безперебійному постачання товару та підтверджує що товари, відповідають вимогам нормативних актів, при цьому всі технічні, адміністративні та людські чинники, що впливають на надання таких послуг, знаходяться під контролем, проблеми негайно усуваються. Замовник, має на меті працювати з Учасниками, які створюють безпечні і здорові умови праці шляхом введення умов, які дозволяють підприємству систематично виявляти та контролювати ризики безпеки і здоров'я, знижувати вірогідність потенційних аварій, надзвичайних ситуацій, тощо. Враховуючи відсутність нормативно-правової заборони на включення до тендерної документації вимог щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників вищевказаних вимог Замовником було прийнято рішення про включення таких вимог до тендерної документації.
Підсумовуючи вищевикладене, Замовник дійшов висновку про відсутність підстав для внесення змін до тендерної документації (згідно з абзацом 3 пункту 54 Особливостей), адже остання складена у повній відповідності до вимог чинного законодавства, у тому числі у сфері публічних закупівель.
Звертаємо Вашу увагу, що вимоги закупівлі стосуються всіх Учасників, які мають намір прийняти участь у даній закупівлі. Також необхідно зазначити, що основна частина компаній в Україні здатні забезпечити вказані вимоги, тож вище зазначена вимоги не є дискримінаційними, і можуть бути виконані на стадії підготовки пропозиції учасниками.
Дата відповіді:
17.11.2025 14:10
Відповідь надана
Переддефолт
Номер:
9f926b8a0745400a8e236bf249ac5176
Дата опублікування:
17.11.2025 13:08
Опис:
Шановний Замовнику!
У Додатку 5 до тендерній документації міститься вимога про те, що учасники повинні надати «Учасник повинен надати гарантійний лист про те, що протягом 2022. 2023 років та 2024 року він не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі (ДП «НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до «Правил ринку», затверджених Поста-новою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року N 307 у редакції постанови НКРЕКП від 24 червня 2019 року N 116..»
Для забезпечення дотримання "Правил ринку" (затверджених постановою НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168) та безперебійного постачання електричної енергії, передбачено, що учасник ринку повинен неухильно дотримуватись правил. Відповідно, передбачено надання статусу "переддефолтний" у разі настання однієї з подій, передбачених пункті 1.7.1 Правил ринку. В такому випадку, учаснику ринку надається два робочі дні для усунення підстав, які стали причиною надання статусу "переддефолтний". У разі тривалості статусу "переддефолтний" для учасника ринку більше двох робочих днів, учасник ринку набуває статусу "дефолтний" (пункт 1.7.4. Правил ринку). Відтак, чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності в разі набуття статусу "ПЕРЕДДЕФОЛТНИЙ". Цей статус може тривати лише два робочі дні, і у разі зняття такого статусу, постачальник електричної енергії здійснює свою діяльність незалежно від перебування в статусі "переддефолтний". Статус "переддефолтний" анулюється в разі вирішення подій або обставин пункту 1.7.1 Правил ринку. ОТЖЕ, СТАТУС "ПЕРЕДДЕФОЛТНИЙ" НОСИТЬ ВИКЛЮЧНО ПОПЕРЕДЖУВАЛЬНИЙ ХАРАКТЕР, І НІЯКИМ ЧИНОМ НЕ ВПЛИВАЄ НА ПОСТАЧАННЯ ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ І НЕ Є ПЕРЕПОНОЮ ДЛЯ ПОДАЛЬШОГО ПОСТАЧАННЯ, УЧАСТІ У ЗАКУПІВЛЯХ, ТОЩО.
Лише статус "дефолтний" може ставити під сумнів постачання електричної енергії. Відповідно, якщо постачальник електричної енергії коли-небудь набував статусу "переддефолтний", і, відповідно, цей статус був анульований, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо.
Встановлена вимога тендерною документацією щодо надання гарантійного листа щодо статусу «переддефолтний» може значно звужувати коло потенційних учасників, не маючи на це об’єктивних підстав та правового підґрунтя, оскільки перебування Постачальника у статусі «преддефолтний» у поточний чи минулий час жодним чином не впливає на можливість постачання електроенергії та взаємовідносини між Постачальником та Споживачем.
Відповідно до абз.1 п.28 Особливостей - Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, а ч.4 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено: «Тендерна документація не повинна містити вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників», крім того в ч.3 ст.5 передбачено, що замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Враховуючи вищезазначене, просимо Замовника внести зміни до Тендерної документації і виключити дискримінаційні вимоги, щодо обов’язкової наявності відсутності факту набуття Учасником статусу «переддефолтний».
Також радимо ознайомитись з рішеннями АМКУ з даного питання (АМКУ стає на сторону учасників) в наступних закупівлях:
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-12-04-007010-a?oldVersion=true
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-12-03-014163-a?oldVersion=true
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-12-03-008934-a?oldVersion=true
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-12-03-000797-a?oldVersion=true
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-11-28-000847-a?oldVersion=true
Просимо видалити вимогу щодо надання гарантійного листа щодо статусу «переддефолтний».
Відповідь:
Шановний учаснику!
Згідно п.1.7.1. р. 1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 26.11.2019 № 2485): «Учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу «Переддефолтний» при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку до 18:00 робочого дня, наступного за днем, коли він отримав через систему управління ринком платіжний документ від АР, не здійснив відповідну оплату; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансові гарантії в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил. 1.7.2. При набутті статусу «Переддефолтний» АР на період існування такого статусу: 1) надсилає учаснику ринку та Регулятору повідомлення про набуття учасником ринку статусу «Переддефолтний»; 2) публікує на офіційному веб-сайті АР повідомлення про набуття учасником ринку статусу "Переддефолтний" із зазначенням дати набуття такого статусу; 3) призупиняє реєстрацію ДД щодо продажу електричної енергії учасником ринку; 4) кожного дня (о 18:00) скасовує реєстрацію ДД щодо продажу електричної енергії на післязавтра; 5) використовує фінансові гарантії, що надаються учасником ринку, для покриття його заборгованості перед ОСП; 6) установлює нульовий максимальний обсяг продажу електричної енергії на РДН та ВДР для такого учасника ринку; 7) якщо учасник ринку також виступає в якості електропостачальника, після набуття ним статусу «Переддефолтний» кожного банківського дня (о 12:00) направляє до уповноважених банків довідку, що містить інформацію щодо повного та скороченого найменування учасника ринку або ПІБ (якщо учасником ринку є фізична особа або фізична особа-підприємець), ЄДРПОУ або РНОКПП (якщо учасником ринку є фізична особа або фізична особа - підприємець), розмір простроченої електропостачальником оплати вартості його небалансів електричної енергії.». Таким чином, статус «Переддефолтний» не «носить виключно попереджувальний характер», як стверджує учасник, а застосовується до недобросовісних учасників ринку, які неналежним чином виконують свої фінансові зобов‘язання. Крім того, статус «Переддефолтний» суттєво впливає на можливість постачання електричної енергії, оскільки для такого учасника установлюється нульовий максимальний обсяг продажу електричної енергії на РДН (ринку на добу наперед) та ВДР (внутрішньодобовому ринку). Згідно п. 1.7.4. р.1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 26.11.2019 № 2485): «Учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу «Дефолтний» при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) тривалість статусу «Переддефолтний» для учасника ринку становить більше двох робочих днів; 2) судом прийнято рішення про визнання учасника ринку банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури або учасником ринку або його уповноваженими органами прийнято рішення про ліквідацію учасника ринку; 3) у випадку анулювання ліцензії учасника ринку.». Згідно п.п. 5 п. 1.7.5. р. 1.7. Невиконання зобов’язань «Правил ринку», якщо учасник ринку також виступає в якості електропостачальника (або споживача), після набуття ним статусу «Дефолтний» постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку (або такому учаснику ринку) здійснюється постачальником «останньої надії» відповідно до Правил роздрібного ринку. Тобто статус «Дефолтний» не просто «може ставити під сумнів постачання електричної енергії», а повністю унеможливлює постачання, внаслідок чого споживач переходить до постачальника «останньої надії», тарифи якого значно вище ринкових, що призведе до фінансових втрат замовника. Отже замовник не може укласти договір про постачання електричної енергії із недобросовісним учасником ринку електричної енергії, який допускав невиконання своїх фінансових зобов‘язань, оскільки це несе великі ризики для замовника та збільшення фінансових витрат для замовника. Враховуючи те, що за інформацією з сайту НКРЕКП в Україні видано більше ніж 800 ліцензій на постачання електричної енергії споживачу, більшість учасників є добросовісними та здійснюють свою діяльність відповідно до вимог чинного законодавства, дана вимога не може звужувати конкуренцію серед учасників. Вважаємо, що вимога надати підтвердження, що учасник не перебував у статусі «переддефолтний » або «дефолтний» не суперечить вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» та є обґрунтованою. Необхідно зауважити, що аналогічна позиція викладена в рішенні постійно діючої адміністративної колегії України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 09.10.2019 № 14553-р/пк-пз. Що стосується загальнодоступності вищевказаної інформації, то нагадуємо, що згідно Постанови КМУ від 12.03.2022 року №263, яка застосовується до припинення чи скасування воєнного стану встановлюється,, що на період дії воєнного стану міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, державні та комунальні підприємства, установи, організації, що належать до сфери їх управління, для забезпечення належного функціонування інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів, володільцями (держателями) та/або адміністраторами яких вони є, та захисту інформації, що обробляється в них, а також захисту державних інформаційних ресурсів, можуть вживати таких додаткових заходів: а саме зупиняти, обмежувати роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів. Тобто замовнику не гарантовано отримання інформації саме з відкритих джерел, як стверджує Учасник.
Дата відповіді:
17.11.2025 13:52
Відповідь надана
ІСО
Номер:
d855f08ac2fa43e4bfc9c3b831dbbe7f
Дата опублікування:
17.11.2025 13:07
Опис:
Шановний Замовник в порушення п. 29 Особливостей та принципу недискримінації в Додаток 2 тендерної документації встановлено наступну вимогу «…. ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT.»
Предметом закупівлі є товар – електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5). Для нього існує чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023, який і визначає параметри якості напруги в мережі. Абзац другий п. 29 Особливостей прямо забороняє замовникам установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом. ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT є стандартами систем управління (менеджменту якості, менеджменту ризиків) і стосуються організації та процесів постачальника, а не споживчих властивостей електричної енергії як товару.
Відповідно до постанови НКРЕКП від 14.03.2018 року №310 - якість електричної енергії - сукупність властивостей електричної енергії відповідно до встановлених стандартів, які визначають ступінь її придатності для використання за призначенням, відповідальність за якість електричної енергії покладено на оператора системи розподілу та виробник електричної енергії. Постачальник електричної енергії несе відповідальність виключно за якість надання послуг з постачання електричної енергії.
Практика АМКУ (рішення № 7876-р/пк-пз від 02.05.2024, UA-2024-04-19-001549-a) підтверджує, що вимоги про надання сертифікатів ISO, які не передбачені відповідним ДСТУ, є порушенням п. 29 Особливостей та підлягають виключенню з тендерної документації.
Вимога ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT об’єктивно звужує коло потенційних учасників до тих постачальників, які вже сертифікували свої системи управління, хоча законодавство та національний стандарт цього не вимагають. Це суперечить принципу недискримінації та вільної конкуренції (ч. 1, 4 ст. 5 Закону).
Тому вимагаємо видалити дану вимогу та не порушувати норми чинного законодавства України
Відповідь:
Шановний учаснику!
Згідно частини 3 статті 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити”, також частиною 5 статті 23 ЗУ «Про публічні закупівлі», замовник може вимагати від учасників, у тому числі, і сертифікати, які підтверджують відповідність предмета закупівлі екологічним чи іншим характеристикам, установленим у тендерній документації. Тобто Закон: передбачає, що замовник може вимагати від учасників сертифікати; не забороняє вимагати саме сертифікат ISO. Стосовно рішень АМКУ, то завжди можна підібрати для прикладу такі, які будуть позитивними як для однієї сторони, так і для другої. Головним в торгах має бути доброчесна конкуренція, відсутність аномально низької ціни з її подальшим нарощуванням і інші відхилення від прозорого середовища у сфері публічних закупівель. Стосовно надання підтвердження відповідності вимогам стандартів системи управління ISO. Одним із доказів необхідного рівня якості товарів чи наданих послуг є підтвердження відповідності технічних і споживчих характеристик товару (послуги тощо) загальновизнаним вимогам (ДСТУ, ГОСТ, ТУ) шляхом проведення незалежної оцінки або сертифікації ISO. Звертаємо також вашу увагу, що дискримінаційними вважаються тільки ті вимоги, яким можуть відповідати лише один або не більше двох учасників / або якщо такі вимоги встановлюють переваги чи привілеїв окремим учасникам. Наша умова щодо надання учасниками підтвердження відповідності вимогам стандартів на системи управління ISO не являється дискримінаційною, оскільки не встановлює жодних переваг чи привілеїв окремим учасникам. Окрім того, ми проаналізували за допомогою відкритих джерел, зокрема через електронну систему закупівель ProZorro, вже проведені іншими замовниками процедури відкритих торгів на закупівлю електричної енергії. Також розглянули значну кількість поданих тендерних пропозицій учасників, що знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель ProZorro. Враховуючи проведений аналіз документів, ми дійшли висновку про наявність достатньої кількості учасників із наявними документами на підтвердження відповідності вимогам стандартів ISO .
Окремо зазначаємо. що вимога щодо наявності сертифікатів ISO (ДСТУ) в Учасників дає впевненість Замовнику у тому, що надані Учасником послуги, відповідають вимогам нормативних актів, при цьому всі технічні, адміністративні та людські чинники, що впливають на надання таких послуг, знаходяться під контролем, проблеми негайно усуваються, а учасник постійно вживає відповідні заходи з поліпшення якості та безпечності своїх послуг. Замовник, має на меті працювати з Учасниками, які створюють безпечні і здорові умови праці шляхом введення умов, які дозволяють підприємству систематично виявляти та контролювати ризики безпеки і здоров'я, знижувати вірогідність потенційних аварій, надзвичайних ситуацій, тощо, не завдаючи при цьому шкоди навколишньому середовищу. Зазначені вище сертифікати передбачені законодавством України та їх вільно, без будь-яких перешкод може отримати будь який суб'єкт господарювання. Таким чином жодна із вищевказаних вимог щодо наявності сертифікатів не містить ознак дискримінаційності, оскільки: Замовник має право включати до тендерної документації вимоги, що не заборонені чинним законодавством. Враховуючи відсутність нормативно-правової заборони на включення до тендерної документації вимог щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників сертифікатів про відповідність міжнародним стандартам у різних галузях, Замовником було прийнято рішення про включення таких вимог до тендерної документації.
Також, як вбачається із багатьох рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Колегія) (рішення № 2309 -р/пк-пз від 06.02.2020; №19422-р/пк-пз від 27.12.2019)Колегія схвально відноситься до умови тендерної документації щодо надання документів на підтвердження відповідності Учасників вимогам стандартів ISO.
Ще згідно з позицією Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, що викладена, зокрема, в рішеннях від 09.09.2020 № 16980-р/пк-пз, від 01.06.2020 № 10800-р/пк-пз, від 23.10.2019 № 15333-р/пк-пз та інших, не є дискримінацією встановлення умови надання учасниками у складі тендерної пропозиції сертифікатів.
Також колегія суддів Касаційного адміністративного суду Верховного суду в постанові від 24.06.2020 у справі № 826/15639/17 виклала позицію, що, хоча виробництво не підлягає обов’язковій сертифікації, це не позбавляє учасника можливості отримати сертифікат у добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов конкурсу (торгів).
Підсумовуючи вищевикладене, Замовник дійшов висновку про відсутність підстав для внесення змін до тендерної документації (згідно з абзацом 3 пункту 54 Особливостей), адже остання складена у повній відповідності до вимог чинного законодавства, у тому числі у сфері публічних закупівель.
Дата відповіді:
17.11.2025 13:47