• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

09310000-5 Електрична енергія (для навчальних та виробничих приміщень)

Кваліфікація

від початку періоду пройшло 6 робочих днів

516 000.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 14.11.2025 11:33 - 30.11.2025 00:00
Період оскарження для учасника ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕН...: 08.12.2025 14:13 - 14.12.2025 00:00
Скарга
Очікує розгляду
КЕП

Скарга на неправомірне відхилення тендерної пропозиції

Номер: c4dc99b7201745759dfcb4979901ef52
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-14-003616-a.a2
Назва: Скарга на неправомірне відхилення тендерної пропозиції
Скарга:
відхилення неправомірне, так як вимога відсутня в тендерній документації (ТД) і не стосується обов’язкових вимог закону чи «Особливостей» (наприклад, кваліфікаційні критерії за ст. 16 чи ст. 17 Закону про публічні закупівлі, які можуть застосовуватися). Якщо учасник не надав документ, не передбачений ТД, це не є підставою для відхилення, оскільки відхилення можливе лише за невідповідність умовам ТД (ст. 31 Закону). Відхилення за п. 46 Особливостей стосується звернення учасника, чию пропозицію відхилено, для отримання роз’яснень, а не підстави для самого відхилення учасника, якого не визнано переможцем
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365", Підлісний Юрій 380985886362 OFFICE@ENERGY365.COM.UA https://energy365.com.ua/uk/main

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 473567430b5140309737924287321fc5
Заголовок пункту скарги: Скарга на неправомірне відхилення тендерної пропозиції
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до оголошення № UA-2025-11-14-003616-a, яке розміщене на авторизованому електронному майданчику на веб-порталі Уповноваженого органу 14 листопада 2025 року (https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2025-11-14-003616-a) Замовником – Заклад професійної (професійно-технічної) освіти "ВИНОГРАДІВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ КОЛЕДЖ", було оголошено процедуру відкритих торгів (відкритих торгів з особливостями) на закупівлю Електричної енергії.
ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» оскаржило вимоги Тендерної документації, а саме Додаток № 2 до тендерної документації
У розділі «Особливі вимоги до предмету закупівлі» Замовник встановив, що: «Параметри якості електричної енергії в нормальних умовах експлуатації повинні відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT). ДСТУEN ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT.»
Скаржник оскаржує зазначену вимогу в частині обов’язковості наявності у учасника сертифікованих систем управління за ДСТУ EN ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT, як таку, що:
Включення вимоги про наявність сертифікатів ДСТУ EN ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT. до розділу «Особливі вимоги до предмета закупівлі» фактично перетворює їх на умови до предмета закупівлі, що прямо заборонено п. 29 Особливостей.
Рішенням № 17570-р/пк-пз від 26.11.23025 року Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Комісія) в п. 3.2 зазначила :
«3.2. Довідка в довільній формі про згоду з технічними вимогами закупівлі та
підтвердження сертифікації системи управління якості згідно Додатку №2.
Слід зазначити, що Документація не містить окремих вимог до надання у складі
Пропозиції саме сертифікатів системи управління якістю ISO 9001:2015 (ДСТУ EN ISO
9001:2018) та системи управління ризиками ISO 31000 / ISO 31001.
Відповідно до підпункту 4.1 пункту 4 розділу І Документації назва предмета
закупівлі – Електрична енергія за ДК 021:2015: 09310000-5 — "Електрична енергія".
Відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з
цими особливостями для закупівлі твердого палива, природного газу, газу скрапленого для
комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення
пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники
не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним
національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета
закупівлі).
Документацією встановлено, що параметри якості електричної енергії в нормальних
умовах експлуатації повинні відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023
"Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної
призначеності" (EN 50160:2022, IDT).
При цьому, Документація не містить окремих вимог, що параметри якості
електричної енергії в нормальних умовах експлуатації повинні відповідати параметрам,
визначеним у ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT)
Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT.
Враховуючи наведене, Скаржник не довів та документально не підтвердив
необхідність внесення змін до Документації в цій частині, а також документально не
підтвердив неможливість виконання вказаної умови Документації та не довів, яким чином
наведена вище умова Документації порушує права та законні інтереси Скаржника,
пов’язані з участю у Процедурі закупівлі, у зв'язку з чим відсутні підстави для задоволення
Скарги в цій частині.»
За результатами аукціону ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365 слав переможцем з ціною 506 520,00 грн. з ПДВ
Замовник розглянувши тендерну пропозицію, яка визначена системою електронних закупівель Прозорро найбільш економічно вигідною по закупівлі за ідентифікатором UA-2025-11-14-003616-a, на відповідність до вимог Тендерної документації встановлено наступне:
П .3.2. Додатку №4 ТД вимагається надати Довідку в довільній формі про згоду з технічними вимогами закупівлі та підтвердження сертифікації системи управління якості згідно Додатку №2 тендерної документації.
В Додатку № 2 тендерної документації зазначено, що Учасник повинен забезпечувати дотримання загальних та гарантованих стандартів якості постачання електричної енергії, в тому числі передбачених Порядком забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання, затвердженим Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг України від 12.06.2018 р. №375, Законом України «Про ринок електричної енергії», Правилами роздрібного ринку електричної енергії, іншими нормативно-правовими актами. Параметри якості електричної енергії в нормальних умовах експлуатації повинні відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT). ДСТУEN ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 ID.
Вимоги п.3.2 Додатку №4 ТД , Ви виконали частково, надали; Довідку в довільній формі про згоду з технічними вимогами закупівлі. Надали підтвердження сертифікації ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT). Підтвердження щодо сертифікації ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 ID відсутнє в документах тендерної пропозиції .
Учасник має протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей, виправити невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції. Якщо до кінця розгляду тендерної пропозиції залишилось менше ніж 2 р.д., замовник може продовжити термін розгляду і надати 24 години.
На виконання вимоги були надано лист – розяснення від 06.12.2025 року № 06/12/25-1, відповідно до якого ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» надало довідку в довільній формі в якій погоджуємось з технічними вимогами №19/11/25-3 від 19.11.2025 та підтвердження сертифікації системи управління якості у вигляді ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT).
ДСТУ EN ISO 9001:2018 – це українська версія міжнародного стандарту ISO 9001:2015, що встановлює вимоги до Системи Управління Якістю (СУЯ), допомагаючи компаніям стабільно надавати продукти/послуги, відповідати вимогам клієнтів та постійно покращуватись, фокусуючись на процесах та задоволеності споживачів.
А от щодо ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 ID – Стандарт ISO 31000:2018 – це міжнародний стандарт, який надає принципи та настанови з управління ризиками. Основна мета стандарту — допомогти організаціям інтегрувати управління ризиками в усі бізнес-процеси, від стратегічного планування до операційної діяльності. Він не призначений для сертифікації (на відміну від, наприклад, ISO 9001).
Отже, ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 ID не відноситься до системи управління якістю, тому немає необхідності надавати підтвердження сертифікації управління
ризиками. Відповідно до п.44 Особливостей та п.4 Розділу V Тендерної документації – відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту.
До того ж слід зазначити, що АМКУ у своєму рішенні від 26.11.2025 № 17570 зазначило: «Документація не містить окремих вимог до надання у складі Пропозиції саме сертифікатів системи управління якістю ISO 9001:2015 (ДСТУ EN ISO 9001:2018) та системи управління ризиками ISO 31000 / ISO 31001.
Однак відповідно до протоколу № 16 від 08.12.2025 року рішенням уповноваженої особи Замовника тендерна пропозиція ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» буда відхилена з підстав що вимоги п.3.2 Додатку №4 ТД , ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365" виконали частково відсутнє: підтвердження щодо сертифікації ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 ID, які так само вимагаються п.3.2 додатку №4.
Відповідно до підпункту 1 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Частиною 1 статті 29 Закону визначено, що оцінка тендерних пропозицій / пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону.
Відповідно до частини 9 статті 29 Закону після оцінки тендерних пропозицій / пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію/пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною.
Згідно з частиною 10 статті 29 Закону строк розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.
Враховуючи, що АМКУ в своєму рішенні констатував факт відсутності вимоги щодо підтвердження сертифікації ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 ID, які так само вимагаються п.3.2 додатку №4 у Замовника відсутні підстави для відмови в зв’язку не надання вищезазначеного Сертифіката.
Якщо вимога відсутня в тендерній документації, замовник не може правомірно відхилити пропозицію учасника на цій підставі, оскільки відхилення можливі лише з підстав, чітко визначених у Законі України «Про публічні закупівлі» (ст. 30, 31), а відсутність не вимаганого документу не є підставою для відхилення. Навпаки, відхилення пропозиції за відсутність "зайвих" документів, які не вимагалися, є неправомірним, і замовник зобов'язаний відхиляти пропозиції лише за суттєві невідповідності умовам документації, кваліфікаційним критеріям чи вимогам закону.
Щодо встановлення Замовником у розділі «Особливі вимоги до предмету закупівлі» того, що параметри якості електричної енергії в нормальних умовах експлуатації повинні відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT). ДСТУEN ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT.» необхідно зазначити наступне.
Обов’язковість наявності у учасника сертифікованих систем управління за ДСТУ EN ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT, не передбачена національними стандартами, які регулюють якість електричної енергії.
Предмет закупівлі – товар «електрична енергія», для якого національні стандарти ДСТУ EN 50160:2023 та ДСТУ 3466-96 регламентують виключно параметри якості напруги та термінологію, а не вимоги до систем управління постачальника. ДСТУEN ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT. не визначають жодних технічних характеристик товару «електрична енергія», не згадуються в ДСТУ EN 50160:2023.
Стандарт ISO 31000:2018 – це настанова з управління ризиками, а не стандарт для сертифікації
Таким чином відхилення неправомірне, так як вимога відсутня в тендерній документації (ТД) і не стосується обов’язкових вимог закону чи «Особливостей» (наприклад, кваліфікаційні критерії за ст. 16 чи ст. 17 Закону про публічні закупівлі, які можуть застосовуватися). Якщо учасник не надав документ, не передбачений ТД, це не є підставою для відхилення, оскільки відхилення можливе лише за невідповідність умовам ТД (ст. 31 Закону). Відхилення за п. 46 Особливостей стосується звернення учасника, чию пропозицію відхилено, для отримання роз’яснень, а не підстави для самого відхилення учасника, якого не визнано переможцем
Прийняте рішення порушує права Товариства з обмежено відповідальністю «ЕНЕРДЖІ 365» на чесні та прозорі торги, які здійснюються з дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель, у т. ч. принципів здійснення закупівель. Товариства з обмежено відповідальністю «ЕНЕРДЖІ 365» вважає, що його права можуть бути захищені шляхом зобов’язання Замовника здійснити вищезазначені дії.
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 91ac8c44b7c34e199a6897a7b9817572
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-14-003616-a.a1
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
1.1. Додаток № 2 до тендерної документації У розділі «Особливі вимоги до предмету закупівлі» Замовник встановив, що: «Параметри якості електричної енергії в нормальних умовах експлуатації повинні відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT). ДСТУEN ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT.» Скаржник оскаржує зазначену вимогу в частині обов’язковості наявності у учасника сертифікованих систем управління за ДСТУ EN ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT, як таку, що: - не передбачена національними стандартами, які регулюють якість електричної енергії; - фактично встановлює додаткові умови до предмета закупівлі всупереч пункту 29 Особливостей. Предмет закупівлі – товар «електрична енергія», для якого національні стандарти ДСТУ EN 50160:2023 та ДСТУ 3466-96 регламентують виключно параметри якості напруги та термінологію, а не вимоги до систем управління постачальника. Абзац другий п. 29 Особливостей прямо забороняє при закупівлі електричної енергії встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом. ДСТУEN ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT. не визначають жодних технічних характеристик товару «електрична енергія», не згадуються в ДСТУ EN 50160:2023. Включення вимоги про наявність сертифікатів ДСТУ EN ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT. до розділу «Особливі вимоги до предмета закупівлі» фактично перетворює їх на умови до предмета закупівлі, що прямо заборонено п. 29 Особливостей. Узагальнення АМКУ від 22.02.2024 прямо відносить вимоги про сертифікацію за ДСТУ ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001, ISO 28000, ISO 37001, ISO 45001 в закупівлях електричної енергії до категорії порушень п. 29 Особливостей, з посиланням на рішення № 6270-р/пк-пз від 10.05.2023, № 13858-р/пк-пз від 31.08.2023. Отже, в частині, що вимагає від учасників відповідності стандартам ДСТУ EN ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT, Додаток № 2 порушує: - абз. 2 п. 29 Особливостей; - ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону (встановлення дискримінаційних та надмірних вимог, не пов’язаних з предметом закупівлі). 1.2. Додаток № 4, пункт 5.8 Пунктом 5.8 Додатку № 4 встановлено: «Учасник повинен надати гарантійний лист про те, що протягом 2022, 2023 років та 2024 року він не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі (ДП «НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до «Правил ринку», затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168).» Скаржник оспорює вимогу в частині обов’язкового підтвердження не набуття статусу «переддефолтного» за 2022–2024 роки, оскільки: - статус «переддефолтний» має попереджувальний характер і не є підставою для автоматичної заборони провадження господарської діяльності; - інформація про статус «дефолтний» / «переддефолтний» є публічною та доступною на офіційному сайті адміністратора розрахунків (НЕК «Укренерго»), отже не потребує додаткового документального підтвердження від учасника; - подібні вимоги вже неодноразово визнавалися АМКУ дискримінаційними. Статус «дефолтний» пов’язаний, зокрема, з анулюванням ліцензій та втратою права здійснювати діяльність, що об’єктивно ставить під сумнів можливість постачання електроенергії. Натомість статус «переддефолтний» є тимчасовим попереджувальним статусом, який не означає автоматичної втрати права постачання. Він може виникати через короткострокові порушення платіжної дисципліни, які були усунуті. Згідно з «Правилами ринку» статус «переддефолтний» є лише однією з підстав для потенційного переходу у статус «дефолтний», якщо ситуація не виправлена. Вимога Замовника вимагає від учасника абсолютної відсутності статусу «переддефолтний» за три роки (2022–2024), безпідставно виключає суб’єктів, які могли мати короткострокові технічні / тимчасові проблеми, але наразі є повністю платоспроможними та виконують всі зобов’язання та не узгоджується з законодавством, яке не встановлює жодних обмежень щодо участі в закупівлях для суб’єктів, які колись перебували у статусі «переддефолтний» та продовжують законно здійснювати діяльність. АМКУ в узагальненні практики (22.02.2024) прямо відніс вимоги щодо надання документів, які підтверджують, що учасник «не набував статусу „дефолтного“ / „переддефолтного“», до порушень п. 29 Особливостей, навівши приклади рішень № 19867-р/пк-пз від 11.12.2023, № 20477-р/пк-пз від 19.12.2023. У рекомендаціях АМКУ від 05.03.2020 № 5-рк Комітет окремо наголосив, що вимога про надання гарантійного листа щодо ненабуття статусу «дефолтного» / «переддефолтного» є надмірною та такою, що створює додатковий бар’єр, оскільки вся релевантна інформація і так доступна на офіційному сайті адміністратора розрахунків НЕК «Укренерго» і може бути перевірена Замовником без участі учасників. Інформація про статус «дефолтний» / «переддефолтний» учасників ринку підлягає оприлюдненню адміністратором розрахунків у публічному доступі, отже відповідає критеріям публічної інформації, для якої ч. 4 ст. 22 Закону забороняє вимагати документального підтвердження від учасника. Таким чином, у частині, де вимагається гарантувати відсутність статусу «переддефолтного» за 2022–2024 роки, п. 5.8 Додатку № 4: - порушує п. 29 Особливостей (вимога не передбачена національним стандартом); - суперечить ч. 4 ст. 22 Закону (вимога підтвердження публічної інформації); - є дискримінаційною за змістом ч. 4 ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону. Скаржник при цьому не заперечує права Замовника враховувати інформацію про статус «дефолтний» за чинним законодавством, однак вважає неправомірною вимогу абсолютної відсутності статусу «переддефолтний» за минулі періоди. 1.3. Додаток № 4, пункт 5.11 Пунктом 5.11 Додатку № 4 передбачено: «На підтвердження дотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії та відсутності порушень Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, учасник надає довідку в довільній формі, щодо дотримання ним вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та відсутності порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469.» Фактично Замовник вимагає, щоб учасник підтвердив, що за весь період дії ліцензії у нього ніколи не було жодних порушень Ліцензійних умов, застережень, штрафів, інших заходів впливу НКРЕКП. Такі вимоги: - виходять за межі предмета закупівлі (товар – електрична енергія); - повторно оцінюють ліцензійну дисципліну учасника, яка вже перебуває у компетенції НКРЕКП; - суперечать сформованій практиці АМКУ, яка виходить з того, що наявність у ліцензіата порушень Ліцензійних умов не позбавляє права здійснювати діяльність, якщо ліцензію не анульовано. Вважаємо що, умови, викладені у тендерній документації, є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі, виходячи з наступного. Відповідно до постанови НКРЕКП № 1469, Ліцензійні умовами передбачено можливість застосування до ліцензіата застереження, штрафу, зупинення ліцензії, анулювання ліцензії, та право ліцензіата продовжувати діяльність до моменту анулювання ліцензії або закінчення строку дії ліцензії. Вимога Замовника надати довідку про повну відсутність будь-яких порушень Ліцензійних умов, штрафів, застережень тощо унеможливлює участь у процедурі усіх ліцензіатів, щодо яких НКРЕКП коли-небудь застосовувало застереження чи штраф, навіть якщо порушення усунуто і ліцензія чинна. Тобто така вимога створює додатковий фільтр, не передбачений ані Ліцензійними умовами, ані Законом. Як підтверджує практика АМКУ (рішення № 5544-р/пк-пз від 27.03.2024 у справі UA-2024-03-12-013227-a), вимоги щодо довідок НКРЕКП про відсутність штрафів / порушень Ліцензійних умов у закупівлях електроенергії: - не передбачені національним стандартом ДСТУ EN 50160; - порушують п. 29 Особливостей; - звужують коло учасників та є дискримінаційними. Додатково, з аналізу рішень АМКУ № 20072-р/пк-пз від 17.12.2024 (UA-2024-12-03-012921-a), № 20071-р/пк-пз від 17.12.2024 (UA-2024-12-04-008473-a), № 401-р/пк-пз від 09.01.2025 (UA-2024-12-27-010436-a), випливає правова позиція, яка системно використовується Комітетом: - наявність у суб’єкта господарювання порушень Ліцензійних умов, застережень, штрафів, зупинення ліцензії з подальшим усуненням підстав не позбавляє його можливості здійснювати діяльність з постачання електричної енергії, якщо немає рішення НКРЕКП про анулювання ліцензії; - відповідно, вимога «відсутності порушень» як умови участі у закупівлі не має нормативного підґрунтя і є дискримінаційною. Інформація про штрафи та застереження НКРЕКП є публічною (розміщується на сайті Регулятора, у відкритих реєстрах). Вимога від учасника довідки про «відсутність порушень» суперечить ч. 4 ст. 22 Закону, оскільки покладає на учасника обов’язок повторно підтверджувати публічні дані. Вона створює непрямий бар’єр для учасників зі «історією» дисциплінарних заходів, хоча чинне законодавство не обмежує їх право здійснювати ліцензовану діяльність. Національні стандарти для електричної енергії (ДСТУ EN 50160:2023, ДСТУ 3466-96) не передбачають жодних вимог щодо відсутності порушень Ліцензійних умов чи штрафів НКРЕКП. Отже, така вимога не може вважатися вимогою до предмета закупівлі в розумінні п. 29 Особливостей. Таким чином, п. 5.11 Додатку № 4 порушує п. 29 Особливостей (вимога до предмета закупівлі, не передбачена національними стандартами), суперечить ч. 4 ст. 22 Закону (вимога документального підтвердження публічної інформації) та є дискримінаційною вимогою у розумінні ч. 4 ст. 5 і ч. 4 ст. 22 Закону. Розділ ІІІ. Тендерної документації « Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Вимога щодо підписання пропозиції виключно КЕП Розділ ІІІ. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції містить вимогу: « Учасники процедури закупівлі подають тендерні пропозиції у формі електронного документа чи скан-копій через електронну систему закупівель. Тендерна пропозиція учасника має відповідати ряду вимог: 1) документи мають бути чіткими та розбірливими для читання; 2) тендерна пропозиція учасника повинна бути підписана кваліфікованим електронним підписом (КЕП); 3) якщо тендерна пропозиція містить і скановані, і електронні документи, потрібно накласти КЕП на тендерну пропозицію в цілому та на кожен електронний документ окремо. Винятки: 1) якщо електронні документи тендерної пропозиції видано іншою організацією і на них уже накладено КЕП цієї організації, учаснику не потрібно накладати на нього свій КЕП.» 14.11.2025 15:46 Організатор аукціону у відповіді на запитання зазначив що тендерну пропозицію слід підписувати кваліфікованим електронним підписом (КЕП) для забезпечення найвищого рівня безпеки, ідентифікації учасника та цілісності документа. КЕП гарантує, що пропозицію подала саме уповноважена особа, а її неможливо підробити чи змінити після підписання. Причини використання КЕП: Ідентифікація учасника: Система закупівель використовує КЕП як єдиний спосіб ідентифікації учасника під час процедури. Це означає, що система може з упевненістю визначити, хто саме подав пропозицію. Високий рівень безпеки: КЕП забезпечує найвищий рівень захисту, оскільки його особистий ключ зберігається на захищеному носії (наприклад, токені), який неможливо скопіювати. Підтвердження цілісності: Накладання КЕП на пропозицію є юридичним підтвердженням дій учасника та гарантує, що документ не був змінений після підписання. Законна вимога: Законодавство вимагає використання КЕП, особливо для певних категорій осіб, і замовники можуть вимагати його використання в тендерній документації. Уникнення відхилень: Неправильне використання електронного підпису (наприклад, підпис Удосконаленим електронним підписом (УЕП), коли вимагається КЕП) може призвести до дискваліфікації пропозиції учасника. Частина п’ята статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлює, що Замовникам забороняється вимагати від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи … надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги". Тобто Закон про публічні закупівлі не обмежує учасників виключно КЕП у вузькому технічному розумінні, а оперує формулою «електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті», яка охоплює і КЕП, і УЕП за умови, що такий УЕП базується на кваліфікованому сертифікаті. У роз’ясненнях Мінекономіки та експертних матеріалах у сфері закупівель зазначається, що учасники мають право використовувати удосконалений електронний підпис, який базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, у випадках, коли законодавством передбачено використання кваліфікованого електронного підпису, за умови відсутності спеціальної заборони у тендерній документації.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 26.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 19.11.2025 17:22
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 27.11.2025 18:18
Дата виконання рішення Замовником: 28.11.2025 11:36
Коментар замовника щодо усунення порушень: Згідно рішення АМКУ №17570-р/пк-пз від 26.11.2025 року внесено зміни до тендерної документації.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365", Підлісний Юрій 380985886362 OFFICE@ENERGY365.COM.UA https://energy365.com.ua/uk/main

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 40189c59f22a4845a64200903d65c547
Заголовок пункту скарги: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Національні стандарти для електричної енергії, яка є предметом закупівлі ДК 021:2015 – 09310000-5 «Електрична енергія» чинними є, зокрема:
ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT) – прийнятий наказом ДП «УкрНДНЦ» від 04.12.2023 № 330, набрав чинності з 08.12.2023 (у частині технічних параметрів – як стандарт якості напруги) та з 01.03.2025 як нова редакція для Кодексу систем розподілу.
ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення» – чинний з 01.01.1998, встановлює терміни та поняття стосовно якості електричної енергії.
Жоден із цих стандартів не містить вимог щодо:
- наявності у постачальника сертифікатів ДСТУ EN ISO9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015,IDT) Системи управління якістю з урахуванням ДСТУ ISO 31000:2018, ISO 31001:2018 IDT;
- відсутності у ліцензіата будь-яких порушень Ліцензійних умов, штрафів чи застережень НКРЕКП;
- підтвердження ненабуття статусу «переддефолтний» у певний період.
Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджені постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469 – визначають вичерпний перелік вимог до ліцензіата та порядок застосування заходів впливу (застереження, штраф, зупинення, анулювання ліцензії тощо).
«Правила ринку», затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307 (у редакції постанови від 24.06.2019 № 1168) – регулюють статуси «дефолтний» і «переддефолтний».
Зокрема, статус «дефолтний» виникає, зокрема, при анулюванні ліцензії або тривалому знаходженні у статусі «переддефолтний», а інформація про набуття статусу «дефолтний» опубліковується адміністратором розрахунків на офіційному сайті.
Статус «переддефолтний» має попереджувальний тимчасовий характер, сам по собі не означає втрати права здійснювати діяльність і є одним із елементів процедури контролю розрахунків на оптовому ринку.
В «Узагальненні практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії» від 22.02.2024 АМКУ чітко зазначив, що серед поширених порушень є вимоги до предмета закупівлі, не передбачені національним стандартом, зокрема – вимоги про надання документів щодо сертифікації за стандартами ДСТУ ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 37001, ISO 27001, ISO 28000, ISO 45001 тощо. Як приклади наведено рішення Комісії:
- від 10.05.2023 № 6270-р/пк-пз (UA-2023-04-26-009178-a);
- від 31.08.2023 № 13858-р/пк-пз (UA-2023-08-17-012915-a).
Комітет підкреслив, що:
- системні стандарти ISO 9001, ISO 14001 тощо характеризують систему менеджменту суб’єкта господарювання, а не власне товар «електрична енергія»;
- вимога надання таких сертифікатів у процедурі закупівлі електроенергії є надмірною, не пов’язана із національним стандартом ДСТУ EN 50160 і суперечить пункту 29 Особливостей.
АМКУ 22.02.2024 окремо виділяє вимоги щодо надання документів про те, що учасник не набував статусу «дефолтного» / «переддефолтного», і відносить їх до порушень п. 29 Особливостей. ( рішення АМКУ від 11.12.2023 № 19867-р/пк-пз (UA-2023-11-23-016305-a), від 19.12.2023 № 20477-р/пк-пз (UA-2023-12-01-016612-a).
Окремо Антимонопольний комітет в рекомендаціях від 05.03.2020 № 5-рк щодо закупівель електричної енергії прямо вказав, що вимога гарантійних листів про ненабуття статусу «дефолтного» / «переддефолтного» створює додаткові бар’єри для учасників і є надмірною, оскільки необхідна інформація вже оприлюднюється адміністратором розрахунків у відкритому доступі.
У рішенні Колегії АМКУ № 5544-р/пк-пз від 27.03.2024 (UA-2024-03-12-013227-a) розглядалася вимога тендерної документації про надання довідки НКРЕКП про відсутність штрафів за порушення нормативно-правових актів та Ліцензійних умов постачання електроенергії. Комітет визнав таку вимогу дискримінаційною і такою, що порушує п. 29 Особливостей, оскільки:
- документ не передбачений національним стандартом для електричної енергії;
- вимога звужує коло учасників до тих, хто встиг отримати таку довідку у НКРЕКП у стислий строк;
- наявність штрафів чи застережень сама по собі не позбавляє ліцензіата права здійснювати діяльність, якщо ліцензію не анульовано.
Додатково, у скаргах за процедурами UA-2024-12-03-012921-a, UA-2024-12-04-008473-a, UA-2024-12-27-010436-a (рішення колегії АМКУ від 17.12.2024 № 20072-р/пк-пз, від 17.12.2024 № 20071-р/пк-пз, від 09.01.2025 № 401-р/пк-пз) Комітет сформулював правовий висновок, згідно з яким сама по собі наявність у суб’єкта господарювання порушень Ліцензійних умов, застережень, штрафів, а також факт зупинення ліцензії з подальшим усуненням підстав не позбавляє такого суб’єкта права здійснювати господарську діяльність з постачання електричної енергії, доки не прийнято рішення НКРЕКП про анулювання ліцензії.
АМКУ прямо пов’язує подібні вимоги з порушенням:
- принципу недискримінації (ч. 1, 4 ст. 5 Закону);
- п. 29 Особливостей (вимоги не передбачені національним стандартом);
- ч. 4 ст. 22 Закону (вимога документального підтвердження інформації, яка є публічною або не стосується предмета закупівлі).
У тендерній документації Замовника міститься вимога, відповідно до якої усі документи тендерної пропозиції учасника мають бути підписані виключно кваліфікованим електронним підписом (КЕП) уповноваженої особи учасника. Можливість використання удосконаленого електронного підпису (УЕП), що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, тендерна документація не передбачає.
Скаржник вважає таку вимогу дискримінаційною та такою, що не відповідає законодавству України у сфері електронних довірчих послуг та публічних закупівель, оскільки вона безпідставно виключає з участі суб’єктів господарювання, які у своїй діяльності використовують УЕП, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Жодна норма чинного законодавства не містить прямої заборони для приватних юридичних осіб – учасників публічних закупівель – використовувати удосконалений електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, при поданні тендерних пропозицій.
Навпаки, із системного аналізу норм Закону України «Про електронні довірчі послуги» (стаття 1), Закону України «Про публічні закупівлі» (частина п’ята статті 22), а також постанов КМУ № 193 від 03.03.2020 та № 1298 від 12.12.2023, випливає, що:
- мета застосування електронного підпису у публічних закупівлях – забезпечити ідентифікацію підписувача та цілісність даних, а не нав’язати конкретний тип носія особистого ключа (захищений токен чи файловий носій);
- удосконалений електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті, забезпечує такий самий рівень ідентифікації особи та перевірки цілісності, як і КЕП;
- держава спеціально врегулювала механізми використання УЕП при наданні електронних публічних послуг (постанова КМУ № 1298), не встановивши заборони на їх застосування у відносинах з приватним сектором.
Установлюючи вимогу лише КЕП без альтернативи КЕП/УЕП, Замовник:
- штучно обмежує коло потенційних учасників, які використовують УЕП для господарської діяльності та мають кваліфіковані сертифікати відкритих ключів;
- вимагає вищий рівень криптографічного захисту (захищений носій), ніж це є необхідним для досягнення цілей Закону у сфері публічних закупівель (ідентифікація підписувача та цілісність даних);
- фактично встановлює додаткову вимогу до форми подання пропозиції, яка не випливає прямо з Закону «Про публічні закупівлі» та Закону «Про електронні довірчі послуги».
Згідно з частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження