-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Лампа світлодіодна високопотужна 30 Вт ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 31530000-0 Частини до світильників та освітлювального обладнання
Завершена
360 800.00
UAH з ПДВ
Період уточнення:
08.10.2025 15:01 - 02.11.2025 00:00
Відповідь надана
Дискримінційні вимоги
Номер:
106b79c02ecd4d3b99067891a32ec65b
Дата опублікування:
11.10.2025 04:16
Опис:
1.Тендерна документація передбачає вимогу надати видану на учасника копію сертифікату учасником сертифікатів відповідності систем управління ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019 виданого безпосередньо на ім’я учасника". Дану вимогу вважаємо необґрунтованою та дискримінаційною, адже Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Стандарт ISO 45001 стосується безпосередньо менеджменту та бізнес процесів, які в результаті опосередковано впливатимуть на якість продукції, захист довкілля та безпеку праці. Організація ISO не сертифікує компанії на відповідність стандартам і відповідно до своїх повноважень не може зобов`язати сертифікувати у обов`язковому порядку ні певну компанію, ні певну галузь. Ці рішення приймаються виключно на рівні кожної окремої держави, а в Україні діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар чи підприємство, оскільки дана вимога відсутня в чинному законодавстві. Сертифікат ISO 45001 є стандартом по охороні здоров’я та безпеки праці на робочому місці. Виробники товарів та послуг не зобов`язані її проходити а тем паче Постачальники. З 01.01.2018 в Україні скасована обов'язкова сертифікація продукції. Відповідно до Наказу ДП "УкрНДНЦ" "Про скасування національних нормативних документів" №500 від 29 грудня 2017 року з 01.01.2018 скасовані стандарти державної системи сертифікації. Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України №93 від 26.01.2018 року втратив чинність «Перелік продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні». Відповідно до ч. 11 ст. 26 Закону України «Про публічні закупівлі»: «Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.» Тобто, вимога про надання сертифікату ISO не є впливовим критерієм щодо гарантії постачання предмету закупівлі, а тому спричиняє лише обмеження конкуренції та призводить до дискримінації учасників. Оскільки, встановивши таку вимогу, можна припустити, що Уповноважена особа лобіює інтереси одного учасника, який відповідає цьому критерію. Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель у торгах UA-2021-02-05-012171-a (посилання на сайт - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-02-05-012171-a ) розглядала Скаргу, щодо вимоги до учасників надати Сертифікат ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ISO 45001:2019, за результатами засідання колегія зобов’язала Замовника виключити вказану вимогу з Тендерної документації.
Враховуючи викладене, вважаємо, що дії Замовника в частині встановлення зазначеної вище умови Тендерної документації порушують вимоги ч. 4 ст. 22 та ч. 4 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» відповідно до яких Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також порушують принципи здійснення публічних закупівель, згідно з ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема – добросовісна конкуренція серед учасників, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Виходячи із вищенаведеного та користуючись принципами прозорості та недискримінації потенційних Учасників вимагаємо у Замовника внести зміни до Тендерної документації та усунути пункт вимоги: ДОДАТОК 2 до тендерної документації п.1, п/п5: «Учасник повинен надати сертифікати чинні на момент подання пропозиції: ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019. Сертифікати повинні бути видані безпосередньо на Учасника». В Законі України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015 року 2.ч. 4 ст. 16 передбачено: «Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції та не вимагаються. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції не може бути підставою для її відхилення замовником».
Крім того, Замовник встановлюючи вимогу надати у складі пропозиції сертифікати: ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019, порушує права учасників на участь у закупівлі, адже, така вимога є дискримінаційною, нівелює саму суть «публічних закупівель» та обмежує реалізацію положень ст. 3 та 5 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015 року.
2. Стаття 19. Конституції України проголошує: правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Пункт 11.ст 26 Закону України «Про публічні закупівлі», стверджує: документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб -підприємців, у складі тендерної пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником. Тобто, вимога про надання вищезазначеного документу не є впливовим критерієм щодо гарантії постачання предмету закупівлі (надання послуг), а тому спричиняє лише обмеження конкуренції та призводить до дискримінації учасників. Вимога щодо надання сертифікатів ISO в даному випадку слугує лобіюванням інтересів одного учасника, який відповідає цьому критерію. Враховуючи викладене, вважаємо, що дії Замовника в частині встановлення зазначеної вище умови Тендерної документації порушують вимоги ч. 4 ст. 22 та ч. 4 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» відповідно до яких Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також порушують принципи здійснення публічних закупівель, згідно з ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема – добросовісна конкуренція серед учасників, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. З подібним рішенням АМКУ Замовник може ознайомитись за ідентефікатором UA-2024-01-31-002174-a.
3. Європейський суд з прав людини дав роз’яснення визначенню дискримінація, “дискримінація” у застосуванні до процедур закупівель – це суб’єктивне ставлення Замовника торгів до Учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об’єктивно виправданими. Додатково повідомляємо, що встановлюючи вимогу надання сертифікатів ISO - Замовник не має право встановлювати додаткові вимоги такі (видані на ім'я учасника, або видані конкретним органом/підприємством, видані органом з конкретним КВЕД).
4. Прохання розглянути вимоги тендерної документації на відповідність законодавству України. Повідомляємо Замовника, що у разі не внесення змін наше підприємство зверниться до колегії АМКУ та складе скаргу з ідентичними скаргами і рішеннями колегії, які зобов'язали замовника внести зміни.
Відповідь:
Доброго дня, шановний Учаснику, станом на 13.10.2025 року зареєстрована скарга в АМКУ, чекаємо її розгляду, після чого буде прийнято рішення.
Дата відповіді:
13.10.2025 10:34
Відповідь надана
Дискримінаційні вимоги
Номер:
841bae3659044fa0a60226c5e7d5e0ae
Дата опублікування:
10.10.2025 13:11
Опис:
Шановний Замовнику!
У тендерній документації передбачено вимогу щодо надання учасником сертифікатів відповідності систем управління ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019, виданих безпосередньо на учасника.
Повідомляємо, що зазначена вимога є надмірною та дискримінаційною, оскільки предмет закупівлі — лампа світлодіодна 30 Вт — не потребує наявності у постачальника сертифікатів систем управління, які не пов’язані з якістю чи безпечністю самого товару.
Відповідно до частини 4 статті 5 Закону України “Про публічні закупівлі”, замовник не має права встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників, а умови тендерної документації повинні бути пов’язані з предметом закупівлі та пропорційні.
Крім того, згідно з численними рішеннями Антимонопольного комітету України, вимога щодо наявності ISO-сертифікатів саме у учасника при постачанні електротехнічної продукції (зокрема ламп, кабелів, світильників) визнається дискримінаційною.
Просимо внести зміни до тендерної документації, вилучивши вимогу щодо надання зазначених сертифікатів.
У разі невнесення змін будемо змушені звернутися до органу оскарження (АМКУ) з відповідною скаргою.
Відповідь:
Доброго дня, шановний Учаснику, станом на 13.10.2025 року зареєстрована скарга в АМКУ, чекаємо її розгляду, після чого буде прийнято рішення.
Дата відповіді:
13.10.2025 10:34