• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Лампа світлодіодна високопотужна 30 Вт ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 31530000-0 Частини до світильників та освітлювального обладнання

Завершена

360 800.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 08.10.2025 15:01 - 02.11.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на незаконні умови тендерної документації

Номер: 530e5b7b31d1442badc02d042ee78a7b
Ідентифікатор запиту: UA-2025-10-08-010201-a.c1
Назва: СКАРГА на незаконні умови тендерної документації
Скарга:
Дана скарга сформована та подана у відповідності до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості, Постанова №1178) на рішення замовника, у порядку та строки, визначених статтею 18 Закону та пунктом 59 Особливостей). ХМЕЛЬНИЦЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "МІСЬКСВІТЛО" (далі – Замовник) 08.10.25 року було оголошено процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями): «Лампа світлодіодна високопотужна 30 Вт ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 31530000-0 Частини до світильників та освітлювального обладнання» (далі – Закупівля.) Уважно ознайомившись із умовами та вимогами, викладеними у тендерній документації на закупівлю товарів, затвердженої рішенням Замовника, переконані у тому, що деякі вимоги, поставлені Замовником до потенційних Учасників, є дискримінаційними та такими, що порушують права ПП «БОЯРСЬКІ РЯДИ» (надалі - Скаржник) на рівну конкуренцію. Принцип недискримінації учасників закріплений у ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), у ст. 5 Закону прямо передбачено, що Замовники забезпечують вільний доступ всіх Учасників до інформації про закупівлю та не можуть встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників. Заборону на включення до тендерної документації вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, містить ст. 22 Закону. Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних, — це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції Учасників. Тобто Замовник встановлює такі вимоги до Учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які зазвичай висувають та які вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю. Включаючи до тендерної документації дискримінаційні умови, Замовник (навмисно або ні) необґрунтовано звужує коло потенційних Учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурентному змаганні. Відповідно до Закону тендерна документація — це обов’язковий документ, який розробляє та затверджує Замовник з подальшим оприлюдненням на вебпорталі Уповноваженого органу. Саме відповідно до вимог тендерної документації Учасники готують тендерну пропозицію, тобто головне правило є таким: тендерна пропозиція = тендерна документація. Пункт 1, п.п. 5 ДОДАТОК 2 до тендерної документації передбачає: «Учасник повинен надати сертифікати чинні на момент подання пропозиції: ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019. Сертифікати повинні бути видані безпосередньо на Учасника»
Дата розгляду скарги: 22.10.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 14.10.2025 15:50
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 27.10.2025 10:27
Дата виконання рішення Замовником: 28.10.2025 13:25
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення АМКУ №15940-р/пк-пз від 22.10.2025 зміни до тендерної документації внесено.
Автор: ПП «БОЯРСЬКІ РЯДИ», Аніпір Володимир Іванович +380950121860 br_kiev@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: e1fa8eacff4244088651ae397ab538fa
Заголовок пункту скарги: Вимога про надання сертифікації ДСТУ EN ISO що не передбачена і не стосується предмету закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на лот
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: ПУНКТ 1. Вимога про надання сертифікації ДСТУ EN ISO 9001, що не передбачена і не стосується предмету закупівлі
Скаржник вважає вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Добровільність сертифікації ISO: Відповідно до Закону України "Про стандартизацію" (№1315-VII від 05.06.2014 р.), впровадження стандартів ISO в Україні є добровільним. Це означає, що підприємства можуть впроваджувати стандарти ISO за власним бажанням, але не зобов’язані їх мати. Встановлення вимоги сертифікату ISO 9001 як обов'язкової умови участі в тендері є прямим порушенням принципу добровільності, що створює бар’єри для потенційних учасників, які можуть забезпечити належну якість продукції або послуг, але не мають сертифікації ISO.
Відсутність законодавчої вимоги: Частина 11 статті 26 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачає, що документи, не передбачені законодавством для учасників - юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, не подаються у складі тендерної пропозиції. Оскільки сертифікат ISO 9001 не є обов’язковим за законодавством для підприємств, його відсутність не може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції.
Дискримінація учасників: Згідно з частиною 4 статті 5 та частиною 4 статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі", тендерна документація не повинна містити умов, що обмежують конкуренцію або призводять до дискримінації учасників. Вимога сертифікації ISO 9001 є дискримінаційною, оскільки надає перевагу лише тим учасникам, які мають цей сертифікат, не враховуючи тих, хто може забезпечити якісне виконання робіт або поставку товарів без цього сертифікату.
Таким чином Скаржник має документи на підтвердження відповідності запропонованого товару щодо якості у вигляді декларацій виробника, інструкцій, технічних умов , проте Скаржник не має наведеного сертифікату, що по суті не стосується якості предмету закупівлі, а лише створює обмеження.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть сертифікат до вищенаведеної вимог що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника, і дана вимога не можлива до виконання в період 7 днів подачі тендерних пропозиції.

ПУНКТ 2. Вимога про надання сертифікації ДСТУ ISO 14001, що не передбачена і не стосується предмету закупівлі
Скаржник вважає вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Відсутність прямого зв’язку з предметом закупівлі: Стандарт ISO 14001 стосується екологічного управління на підприємстві, але не є технічною характеристикою товару або послуги. Цей сертифікат регулює внутрішні процеси компанії, а не якість або екологічну безпеку конкретного товару, що є предметом закупівлі. Таким чином, вимога надання ISO 14001 є необґрунтованою та не має прямого відношення до предмета закупівлі.
Недискримінаційний підхід: Відповідно до частини 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі", замовник зобов’язаний дотримуватись принципу недискримінації. Встановлення вимоги сертифікації ISO 14001 обмежує можливість участі підприємств, які не мають цього сертифіката, незважаючи на їх здатність забезпечити екологічно чистий та якісний товар або послугу.
Добровільність стандартів ISO: ISO 14001 не є обов'язковим стандартом і вимагає значних ресурсів для впровадження та сертифікації. Вимога наявності цього сертифікату обмежує участь у тендері підприємств, які не мають ISO 14001 через відсутність необхідності в їхній діяльності, але при цьому здатні забезпечити виконання предмета закупівлі.
Таким чином Скаржник має документи на підтвердження відповідності запропонованого товару щодо якості у вигляді декларацій виробника, інструкцій, технічних умов , проте Скаржник не має наведеного сертифікату, що по суті не стосується якості предмету закупівлі, а лише створює обмеження.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть сертифікат до вищенаведеної вимог що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника, і дана вимога не можлива до виконання в період 7 днів подачі тендерних пропозиції.


ПУНКТ 3. Вимога про надання сертифікації ДСТУ ISO 37000 , що не передбачена і не стосується предмету закупівлі
Скаржник вважає вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Відсутність відношення до предмета закупівлі: Стандарт ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції». впливає на організаційні процеси компанії, а не на технічні характеристики товару або послуги. Дана вимога є необґрунтованою, оскільки не пов’язана з якістю або безпекою самого товару, який є предметом закупівлі.
Відсутність законодавчої вимоги: Частина 11 статті 26 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачає, що документи, не передбачені законодавством для учасників, не можуть вимагатися як обов'язкові. Відсутність сертифікату ISO 37001 не може бути підставою для дискваліфікації, оскільки він не є обов’язковим для виконання зобов’язань за державними закупівлями.
Порушення принципу добросовісної конкуренції: Частина 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" зобов’язує замовників забезпечувати добросовісну конкуренцію серед учасників. Вимога сертифікації ISO 37001 обмежує доступ учасників, які не мають цього сертифікату, але здатні забезпечити якісну та безпечну поставку товарів. Це створює неконкурентні умови для учасників, які не мають потреби у впровадженні такого стандарту.
ПУНКТ 4. Вимога про надання сертифікації ДСТУ ISO 45001 , що не передбачена і не стосується предмету закупівлі.
Скаржник вважає вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Відсутність відношення до предмета закупівлі: Стандарт ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці». впливає на організаційні процеси компанії, а не на технічні характеристики товару або послуги. Дана вимога є необґрунтованою, оскільки не пов’язана з якістю або безпекою самого товару, який є предметом закупівлі.
Відсутність законодавчої вимоги: Частина 11 статті 26 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачає, що документи, не передбачені законодавством для учасників, не можуть вимагатися як обов'язкові. Відсутність сертифікату 45001:2019 не може бути підставою для дискваліфікації, оскільки він не є обов’язковим для виконання зобов’язань за державними закупівлями.
Порушення принципу добросовісної конкуренції: Частина 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" зобов’язує замовників забезпечувати добросовісну конкуренцію серед учасників. Вимога сертифікації 45001:2019 обмежує доступ учасників, які не мають цього сертифікату, але здатні забезпечити якісну та безпечну поставку товарів. Це створює неконкурентні умови для учасників, які не мають потреби у впровадженні такого стандарту.
Таким чином Скаржник має документи на підтвердження відповідності запропонованого товару щодо якості у вигляді Сертифіката відповідності та/або Декларації відповідності на запропоновану продукцію, інструкцій, технічних умов, проте Скаржник не має наведеного сертифікату, що по суті не стосується якості предмету закупівлі, а лише створює обмеження.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть сертифікат до вищенаведеної вимог що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника, і дана вимога не можлива до виконання в період 7 днів подачі тендерних пропозиції.

З огляду на вищевикладене, Скаржник вважає, що вимоги про надання сертифікатів ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019 у тендерній документації є необґрунтованими та дискримінаційними. Ці сертифікати регламентують внутрішні процеси управління підприємством, а не характеристики товарів чи послуг, що є предметом закупівлі. Відповідно до частини 4 статті 22 та частини 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі", тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

ПУНКТ 5. Щодо загальних підстав незаконності вищезгаданих вимог
Сертифікація ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019 не поширюється до предмету цієї закупівлі «Лампа світлодіодна високопотужна 30 Вт згідно ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 31530000-0 Частини до світильників та освітлювального обладнання» згідно чинних норм законодавства України, який хоче запропонувати у складі своєї тендерної пропозиції учасник, тому немає підстав та учасник не зобов'язаний отримувати зазначений сертифікат, а також Замовник не має права впливати на Учасника з вимогою про отримання будь-яких документів,
Що стосуються акредитації чи сертифікації, якщо такі документи не є обов'язковими. Крім того, такий сертифікат жодним чином не впливає на технічні характеристики запропонованого товару, також не є обов'язковим для здійснення продажу товарів даної категорії, а тому є дискримінаційною вимогою Замовника, що штучно звужує коло учасників.
Таким чином вимагання Замовником у Учасників закупівлі, сертифікатів ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019 є безпідставним та дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, зокрема, Скаржника.
Слід звернути увагу, що Замовником встановлено надмірно формально сурове (бюрократичне) застосування правових норм й вчинення дій, без врахування їх доцільності (розумності, добросовісності).
Отже зазначені Замовником вимоги щодо надання сертифікату ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019, який не має відношення до визначеного товару у тендерній документації, свідчать про прояв надмірного формалізму у своїй діяльності.
Вищезазначені вимоги обмежують права скаржника на рівну конкуренцію та містять дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. Тому відповідно статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Крім того, сертифікація не є обов’язковою на території України, а вартість отримання такого сертифіката може становити 30 000 грн та більше. У разі наявності сертифіката ISO, якого вимагає Замовник, учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, що може вплинути на ціну тендерної пропозиції. Також, оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця, а строк подання тендерних пропозицій становить 7 днів з моменту оголошення закупівлі. Тому вимога Замовника про надання учасниками документального підтвердження стосовно зазначеної сертифікації уповноваженою організацією є законодавчо не обґрунтованою та суперечить ст. 31 Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовник ставить Учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, причому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і до того ж не зобов’язані його отримувати), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Також на підтвердження наявності інтересу та досвіду участі в аналогічних закупівлях надаю номер закупівлі в системі Прозоро у відкритому доступі, де Скаржник визначений переможцем із надання послуги за аналогічним кодом ДК ДК 021:2015 – 31530000-0 Частини до світильників та освітлювального обладнання (Лампи, патрони), що доводить необ’єктивність та дискримінаційність вимоги Тендерної документації, що розглядається в цій скаргі:
1) https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2022-10-05-003454-a;

Вищезазначені вимоги обмежують права скаржника на рівну конкуренцію та містять дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. Тому відповідно статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Тому вимога Замовника про участить лише обмеженого кола учасників- «державної чи комунальної форми власності» є не обґрунтованою та суперечить ст. 31 Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовник ставить Учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, причому одних в гірше (фактично виключаючи із процедури всіх суб’єктів господарювання, що належать до приватної форми власності), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Європейський суд з прав людини дав роз’яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об’єктивного і розумного виправдання”, тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети».
Отже, з дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об’єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель – це суб’єктивне ставлення Замовника торгів до Учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об’єктивно виправданими.»

Враховуючи вищенаведене, Скаржник вимагає видалити вимоги:
Пункт 1, п.п. 5 ДОДАТОК 2 до тендерної документації: «Учасник повинен надати сертифікати чинні на момент подання пропозиції: ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019. Сертифікати повинні бути видані безпосередньо на Учасника. У разі, коли строк дії сертифікату спливає раніше строку дії договору, що буде укладений за результатами закупівлі, Учасник у складі своєї пропозиції повинен надати гарантійний лист про надання нових (чинних) копій сертифікатів на момент поставки.»

Відповідно до частини другої статті 18 Закону, якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою мають бути завантажені документальне підтвердження/докази.
Відповідно до пункту 5 частини п’ятої статті 18 Закону скарга повинна містити, зокрема, перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій. Пункт 6 частини п’ятої статті 18 Закону до скарги додаються документи та матеріали (за наявності) в електронній формі (в тому числі у форматі pdf), що підтверджують інформацію, викладену у скарзі, та порушення процедури закупівлі або неправомірність рішень, дій або бездіяльності замовника.
Відповідно до пункту 56 Особливостей скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель. Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження/докази.
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення уповноваженої особи Замовника, про затвердження Тендерної документації року що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі :
1. Тендерна документація що містить дані вимоги.
2. Укладені за результатами проведення публічних закупівель договори, в яких Скаржник є постачальником товару відповідно КВЕД його діяльності.
3. Витяг з ЄДР юридичних осіб щодо Скаржника – ПП «БОЯРСЬКІ РЯДИ», із зазначенням видів економічної діяльності.

Позиція щодо визначення дискримінаційоною вимог про сертифікат ISO у рішеннях колегії АМКУ:
- Рішеннях колегії АМКУ № №9174-р/пк-пз від 22.06.2023– 6 арк;
- Рішеннях колегії АМКУ №17599 від 02.11.2023 – 6 аркушах
Отже вищезазначені вимоги обмежують права скаржника на рівну конкуренцію та містить дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. Вважаю, що в цілому, ці вимоги Замовника є абсолютно необґрунтованими.

Скаржник переконаний, що зміна у тендерної документації цих вимог наддасть можливість брати участь у процедурі Закупівлі всім потенційним Учасникам, в тому суб’єктним господарювання, що належать до приватної форми власності, але при цьому мають відповідно дозвільні документи для надання послуг, що є предметом закупівлі.

З урахуванням запропонованих змін, Замовником не будуть порушуватись права та законні інтереси Учасників та законодавчо встановлені принципи здійснення публічних закупівель.

Відповідно до пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей та відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов'язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи,
А тому на підставі наявних роз'яснень, Скаржник просить усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною Документації), та привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства для забезпечення участі повного кола учасників.

Керуючись пунктом 56, 59 Особливостей та статтями 5, 8, 18, Закону України «Про публічні закупівлі»,
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження