-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Лампа світлодіодна високопотужна 30 Вт ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 31530000-0 Частини до світильників та освітлювального обладнання
Завершена
360 800.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
08.10.2025 15:01 - 02.11.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
СКАРГА на незаконні умови тендерної документації
Номер:
530e5b7b31d1442badc02d042ee78a7b
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-10-08-010201-a.c1
Назва:
СКАРГА на незаконні умови тендерної документації
Скарга:
Дана скарга сформована та подана у відповідності до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості, Постанова №1178) на рішення замовника, у порядку та строки, визначених статтею 18 Закону та пунктом 59 Особливостей).
ХМЕЛЬНИЦЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "МІСЬКСВІТЛО" (далі – Замовник) 08.10.25 року було оголошено процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями): «Лампа світлодіодна високопотужна 30 Вт ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 31530000-0 Частини до світильників та освітлювального обладнання» (далі – Закупівля.)
Уважно ознайомившись із умовами та вимогами, викладеними у тендерній документації на закупівлю товарів, затвердженої рішенням Замовника, переконані у тому, що деякі вимоги, поставлені Замовником до потенційних Учасників, є дискримінаційними та такими, що порушують права ПП «БОЯРСЬКІ РЯДИ» (надалі - Скаржник) на рівну конкуренцію.
Принцип недискримінації учасників закріплений у ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), у ст. 5 Закону прямо передбачено, що Замовники забезпечують вільний доступ всіх Учасників до інформації про закупівлю та не можуть встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників. Заборону на включення до тендерної документації вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, містить ст. 22 Закону.
Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних, — це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції Учасників. Тобто Замовник встановлює такі вимоги до Учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які зазвичай висувають та які вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю.
Включаючи до тендерної документації дискримінаційні умови, Замовник (навмисно або ні) необґрунтовано звужує коло потенційних Учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурентному змаганні.
Відповідно до Закону тендерна документація — це обов’язковий документ, який розробляє та затверджує Замовник з подальшим оприлюдненням на вебпорталі Уповноваженого органу. Саме відповідно до вимог тендерної документації Учасники готують тендерну пропозицію, тобто головне правило є таким: тендерна пропозиція = тендерна документація.
Пункт 1, п.п. 5 ДОДАТОК 2 до тендерної документації передбачає: «Учасник повинен надати сертифікати чинні на момент подання пропозиції: ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019. Сертифікати повинні бути видані безпосередньо на Учасника»
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга на дискримінаційні умови закупівлі.pdf 12.10.2025 22:22
- Тендерна документація.docx 12.10.2025 22:22
- рішення від 22.06.2023 _ 9174.pdf 12.10.2025 22:22
- Рішення від 02.11.2023 _17599.pdf 12.10.2025 22:22
- Договор. 64.pdf 12.10.2025 22:22
- Витяг ЄДР БР червень.pdf.p7s.zip 12.10.2025 22:22
- Скарга на дискримінаційні умови закупівлі бп.docx 12.10.2025 22:22
- Додаток 2.docx 12.10.2025 22:22
- sign.p7s 12.10.2025 22:23
- рішення від 14.10.2025 № 15442.pdf 14.10.2025 15:50
- інформація про резолютивну частину рішення від 22.10.2025 № 15940.pdf 23.10.2025 13:02
- рішення від 22.10.2025 № 15940.pdf 27.10.2025 10:25
- Пояснення по суті скарги.pdf 16.10.2025 10:34
- Пояснення на скаргу.docx 16.10.2025 10:34
Дата прийняття скарги до розгляду:
12.10.2025 22:40
Дата розгляду скарги:
22.10.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
14.10.2025 15:50
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
27.10.2025 10:27
Дата виконання рішення Замовником:
28.10.2025 13:25
Коментар замовника щодо усунення порушень:
На виконання рішення АМКУ №15940-р/пк-пз від 22.10.2025 зміни до тендерної документації внесено.
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
e1fa8eacff4244088651ae397ab538fa
Заголовок пункту скарги:
Вимога про надання сертифікації ДСТУ EN ISO що не передбачена і не стосується предмету закупівлі
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на лот
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
ПУНКТ 1. Вимога про надання сертифікації ДСТУ EN ISO 9001, що не передбачена і не стосується предмету закупівлі
Скаржник вважає вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Добровільність сертифікації ISO: Відповідно до Закону України "Про стандартизацію" (№1315-VII від 05.06.2014 р.), впровадження стандартів ISO в Україні є добровільним. Це означає, що підприємства можуть впроваджувати стандарти ISO за власним бажанням, але не зобов’язані їх мати. Встановлення вимоги сертифікату ISO 9001 як обов'язкової умови участі в тендері є прямим порушенням принципу добровільності, що створює бар’єри для потенційних учасників, які можуть забезпечити належну якість продукції або послуг, але не мають сертифікації ISO.
Відсутність законодавчої вимоги: Частина 11 статті 26 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачає, що документи, не передбачені законодавством для учасників - юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, не подаються у складі тендерної пропозиції. Оскільки сертифікат ISO 9001 не є обов’язковим за законодавством для підприємств, його відсутність не може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції.
Дискримінація учасників: Згідно з частиною 4 статті 5 та частиною 4 статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі", тендерна документація не повинна містити умов, що обмежують конкуренцію або призводять до дискримінації учасників. Вимога сертифікації ISO 9001 є дискримінаційною, оскільки надає перевагу лише тим учасникам, які мають цей сертифікат, не враховуючи тих, хто може забезпечити якісне виконання робіт або поставку товарів без цього сертифікату.
Таким чином Скаржник має документи на підтвердження відповідності запропонованого товару щодо якості у вигляді декларацій виробника, інструкцій, технічних умов , проте Скаржник не має наведеного сертифікату, що по суті не стосується якості предмету закупівлі, а лише створює обмеження.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть сертифікат до вищенаведеної вимог що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника, і дана вимога не можлива до виконання в період 7 днів подачі тендерних пропозиції.
ПУНКТ 2. Вимога про надання сертифікації ДСТУ ISO 14001, що не передбачена і не стосується предмету закупівлі
Скаржник вважає вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Відсутність прямого зв’язку з предметом закупівлі: Стандарт ISO 14001 стосується екологічного управління на підприємстві, але не є технічною характеристикою товару або послуги. Цей сертифікат регулює внутрішні процеси компанії, а не якість або екологічну безпеку конкретного товару, що є предметом закупівлі. Таким чином, вимога надання ISO 14001 є необґрунтованою та не має прямого відношення до предмета закупівлі.
Недискримінаційний підхід: Відповідно до частини 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі", замовник зобов’язаний дотримуватись принципу недискримінації. Встановлення вимоги сертифікації ISO 14001 обмежує можливість участі підприємств, які не мають цього сертифіката, незважаючи на їх здатність забезпечити екологічно чистий та якісний товар або послугу.
Добровільність стандартів ISO: ISO 14001 не є обов'язковим стандартом і вимагає значних ресурсів для впровадження та сертифікації. Вимога наявності цього сертифікату обмежує участь у тендері підприємств, які не мають ISO 14001 через відсутність необхідності в їхній діяльності, але при цьому здатні забезпечити виконання предмета закупівлі.
Таким чином Скаржник має документи на підтвердження відповідності запропонованого товару щодо якості у вигляді декларацій виробника, інструкцій, технічних умов , проте Скаржник не має наведеного сертифікату, що по суті не стосується якості предмету закупівлі, а лише створює обмеження.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть сертифікат до вищенаведеної вимог що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника, і дана вимога не можлива до виконання в період 7 днів подачі тендерних пропозиції.
ПУНКТ 3. Вимога про надання сертифікації ДСТУ ISO 37000 , що не передбачена і не стосується предмету закупівлі
Скаржник вважає вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Відсутність відношення до предмета закупівлі: Стандарт ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції». впливає на організаційні процеси компанії, а не на технічні характеристики товару або послуги. Дана вимога є необґрунтованою, оскільки не пов’язана з якістю або безпекою самого товару, який є предметом закупівлі.
Відсутність законодавчої вимоги: Частина 11 статті 26 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачає, що документи, не передбачені законодавством для учасників, не можуть вимагатися як обов'язкові. Відсутність сертифікату ISO 37001 не може бути підставою для дискваліфікації, оскільки він не є обов’язковим для виконання зобов’язань за державними закупівлями.
Порушення принципу добросовісної конкуренції: Частина 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" зобов’язує замовників забезпечувати добросовісну конкуренцію серед учасників. Вимога сертифікації ISO 37001 обмежує доступ учасників, які не мають цього сертифікату, але здатні забезпечити якісну та безпечну поставку товарів. Це створює неконкурентні умови для учасників, які не мають потреби у впровадженні такого стандарту.
ПУНКТ 4. Вимога про надання сертифікації ДСТУ ISO 45001 , що не передбачена і не стосується предмету закупівлі.
Скаржник вважає вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Відсутність відношення до предмета закупівлі: Стандарт ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці». впливає на організаційні процеси компанії, а не на технічні характеристики товару або послуги. Дана вимога є необґрунтованою, оскільки не пов’язана з якістю або безпекою самого товару, який є предметом закупівлі.
Відсутність законодавчої вимоги: Частина 11 статті 26 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачає, що документи, не передбачені законодавством для учасників, не можуть вимагатися як обов'язкові. Відсутність сертифікату 45001:2019 не може бути підставою для дискваліфікації, оскільки він не є обов’язковим для виконання зобов’язань за державними закупівлями.
Порушення принципу добросовісної конкуренції: Частина 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" зобов’язує замовників забезпечувати добросовісну конкуренцію серед учасників. Вимога сертифікації 45001:2019 обмежує доступ учасників, які не мають цього сертифікату, але здатні забезпечити якісну та безпечну поставку товарів. Це створює неконкурентні умови для учасників, які не мають потреби у впровадженні такого стандарту.
Таким чином Скаржник має документи на підтвердження відповідності запропонованого товару щодо якості у вигляді Сертифіката відповідності та/або Декларації відповідності на запропоновану продукцію, інструкцій, технічних умов, проте Скаржник не має наведеного сертифікату, що по суті не стосується якості предмету закупівлі, а лише створює обмеження.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть сертифікат до вищенаведеної вимог що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника, і дана вимога не можлива до виконання в період 7 днів подачі тендерних пропозиції.
З огляду на вищевикладене, Скаржник вважає, що вимоги про надання сертифікатів ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019 у тендерній документації є необґрунтованими та дискримінаційними. Ці сертифікати регламентують внутрішні процеси управління підприємством, а не характеристики товарів чи послуг, що є предметом закупівлі. Відповідно до частини 4 статті 22 та частини 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі", тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
ПУНКТ 5. Щодо загальних підстав незаконності вищезгаданих вимог
Сертифікація ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019 не поширюється до предмету цієї закупівлі «Лампа світлодіодна високопотужна 30 Вт згідно ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 31530000-0 Частини до світильників та освітлювального обладнання» згідно чинних норм законодавства України, який хоче запропонувати у складі своєї тендерної пропозиції учасник, тому немає підстав та учасник не зобов'язаний отримувати зазначений сертифікат, а також Замовник не має права впливати на Учасника з вимогою про отримання будь-яких документів,
Що стосуються акредитації чи сертифікації, якщо такі документи не є обов'язковими. Крім того, такий сертифікат жодним чином не впливає на технічні характеристики запропонованого товару, також не є обов'язковим для здійснення продажу товарів даної категорії, а тому є дискримінаційною вимогою Замовника, що штучно звужує коло учасників.
Таким чином вимагання Замовником у Учасників закупівлі, сертифікатів ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019 є безпідставним та дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, зокрема, Скаржника.
Слід звернути увагу, що Замовником встановлено надмірно формально сурове (бюрократичне) застосування правових норм й вчинення дій, без врахування їх доцільності (розумності, добросовісності).
Отже зазначені Замовником вимоги щодо надання сертифікату ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019, який не має відношення до визначеного товару у тендерній документації, свідчать про прояв надмірного формалізму у своїй діяльності.
Вищезазначені вимоги обмежують права скаржника на рівну конкуренцію та містять дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. Тому відповідно статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Крім того, сертифікація не є обов’язковою на території України, а вартість отримання такого сертифіката може становити 30 000 грн та більше. У разі наявності сертифіката ISO, якого вимагає Замовник, учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, що може вплинути на ціну тендерної пропозиції. Також, оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця, а строк подання тендерних пропозицій становить 7 днів з моменту оголошення закупівлі. Тому вимога Замовника про надання учасниками документального підтвердження стосовно зазначеної сертифікації уповноваженою організацією є законодавчо не обґрунтованою та суперечить ст. 31 Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовник ставить Учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, причому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і до того ж не зобов’язані його отримувати), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Також на підтвердження наявності інтересу та досвіду участі в аналогічних закупівлях надаю номер закупівлі в системі Прозоро у відкритому доступі, де Скаржник визначений переможцем із надання послуги за аналогічним кодом ДК ДК 021:2015 – 31530000-0 Частини до світильників та освітлювального обладнання (Лампи, патрони), що доводить необ’єктивність та дискримінаційність вимоги Тендерної документації, що розглядається в цій скаргі:
1) https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2022-10-05-003454-a;
Вищезазначені вимоги обмежують права скаржника на рівну конкуренцію та містять дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. Тому відповідно статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Тому вимога Замовника про участить лише обмеженого кола учасників- «державної чи комунальної форми власності» є не обґрунтованою та суперечить ст. 31 Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовник ставить Учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, причому одних в гірше (фактично виключаючи із процедури всіх суб’єктів господарювання, що належать до приватної форми власності), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Європейський суд з прав людини дав роз’яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об’єктивного і розумного виправдання”, тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети».
Отже, з дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об’єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель – це суб’єктивне ставлення Замовника торгів до Учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об’єктивно виправданими.»
Враховуючи вищенаведене, Скаржник вимагає видалити вимоги:
Пункт 1, п.п. 5 ДОДАТОК 2 до тендерної документації: «Учасник повинен надати сертифікати чинні на момент подання пропозиції: ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019. Сертифікати повинні бути видані безпосередньо на Учасника. У разі, коли строк дії сертифікату спливає раніше строку дії договору, що буде укладений за результатами закупівлі, Учасник у складі своєї пропозиції повинен надати гарантійний лист про надання нових (чинних) копій сертифікатів на момент поставки.»
Відповідно до частини другої статті 18 Закону, якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою мають бути завантажені документальне підтвердження/докази.
Відповідно до пункту 5 частини п’ятої статті 18 Закону скарга повинна містити, зокрема, перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій. Пункт 6 частини п’ятої статті 18 Закону до скарги додаються документи та матеріали (за наявності) в електронній формі (в тому числі у форматі pdf), що підтверджують інформацію, викладену у скарзі, та порушення процедури закупівлі або неправомірність рішень, дій або бездіяльності замовника.
Відповідно до пункту 56 Особливостей скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель. Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження/докази.
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення уповноваженої особи Замовника, про затвердження Тендерної документації року що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі :
1. Тендерна документація що містить дані вимоги.
2. Укладені за результатами проведення публічних закупівель договори, в яких Скаржник є постачальником товару відповідно КВЕД його діяльності.
3. Витяг з ЄДР юридичних осіб щодо Скаржника – ПП «БОЯРСЬКІ РЯДИ», із зазначенням видів економічної діяльності.
Позиція щодо визначення дискримінаційоною вимог про сертифікат ISO у рішеннях колегії АМКУ:
- Рішеннях колегії АМКУ № №9174-р/пк-пз від 22.06.2023– 6 арк;
- Рішеннях колегії АМКУ №17599 від 02.11.2023 – 6 аркушах
Отже вищезазначені вимоги обмежують права скаржника на рівну конкуренцію та містить дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. Вважаю, що в цілому, ці вимоги Замовника є абсолютно необґрунтованими.
Скаржник переконаний, що зміна у тендерної документації цих вимог наддасть можливість брати участь у процедурі Закупівлі всім потенційним Учасникам, в тому суб’єктним господарювання, що належать до приватної форми власності, але при цьому мають відповідно дозвільні документи для надання послуг, що є предметом закупівлі.
З урахуванням запропонованих змін, Замовником не будуть порушуватись права та законні інтереси Учасників та законодавчо встановлені принципи здійснення публічних закупівель.
Відповідно до пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей та відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов'язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи,
А тому на підставі наявних роз'яснень, Скаржник просить усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною Документації), та привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства для забезпечення участі повного кола учасників.
Керуючись пунктом 56, 59 Особливостей та статтями 5, 8, 18, Закону України «Про публічні закупівлі»,
Скаржник вважає вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Добровільність сертифікації ISO: Відповідно до Закону України "Про стандартизацію" (№1315-VII від 05.06.2014 р.), впровадження стандартів ISO в Україні є добровільним. Це означає, що підприємства можуть впроваджувати стандарти ISO за власним бажанням, але не зобов’язані їх мати. Встановлення вимоги сертифікату ISO 9001 як обов'язкової умови участі в тендері є прямим порушенням принципу добровільності, що створює бар’єри для потенційних учасників, які можуть забезпечити належну якість продукції або послуг, але не мають сертифікації ISO.
Відсутність законодавчої вимоги: Частина 11 статті 26 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачає, що документи, не передбачені законодавством для учасників - юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, не подаються у складі тендерної пропозиції. Оскільки сертифікат ISO 9001 не є обов’язковим за законодавством для підприємств, його відсутність не може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції.
Дискримінація учасників: Згідно з частиною 4 статті 5 та частиною 4 статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі", тендерна документація не повинна містити умов, що обмежують конкуренцію або призводять до дискримінації учасників. Вимога сертифікації ISO 9001 є дискримінаційною, оскільки надає перевагу лише тим учасникам, які мають цей сертифікат, не враховуючи тих, хто може забезпечити якісне виконання робіт або поставку товарів без цього сертифікату.
Таким чином Скаржник має документи на підтвердження відповідності запропонованого товару щодо якості у вигляді декларацій виробника, інструкцій, технічних умов , проте Скаржник не має наведеного сертифікату, що по суті не стосується якості предмету закупівлі, а лише створює обмеження.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть сертифікат до вищенаведеної вимог що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника, і дана вимога не можлива до виконання в період 7 днів подачі тендерних пропозиції.
ПУНКТ 2. Вимога про надання сертифікації ДСТУ ISO 14001, що не передбачена і не стосується предмету закупівлі
Скаржник вважає вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Відсутність прямого зв’язку з предметом закупівлі: Стандарт ISO 14001 стосується екологічного управління на підприємстві, але не є технічною характеристикою товару або послуги. Цей сертифікат регулює внутрішні процеси компанії, а не якість або екологічну безпеку конкретного товару, що є предметом закупівлі. Таким чином, вимога надання ISO 14001 є необґрунтованою та не має прямого відношення до предмета закупівлі.
Недискримінаційний підхід: Відповідно до частини 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі", замовник зобов’язаний дотримуватись принципу недискримінації. Встановлення вимоги сертифікації ISO 14001 обмежує можливість участі підприємств, які не мають цього сертифіката, незважаючи на їх здатність забезпечити екологічно чистий та якісний товар або послугу.
Добровільність стандартів ISO: ISO 14001 не є обов'язковим стандартом і вимагає значних ресурсів для впровадження та сертифікації. Вимога наявності цього сертифікату обмежує участь у тендері підприємств, які не мають ISO 14001 через відсутність необхідності в їхній діяльності, але при цьому здатні забезпечити виконання предмета закупівлі.
Таким чином Скаржник має документи на підтвердження відповідності запропонованого товару щодо якості у вигляді декларацій виробника, інструкцій, технічних умов , проте Скаржник не має наведеного сертифікату, що по суті не стосується якості предмету закупівлі, а лише створює обмеження.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть сертифікат до вищенаведеної вимог що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника, і дана вимога не можлива до виконання в період 7 днів подачі тендерних пропозиції.
ПУНКТ 3. Вимога про надання сертифікації ДСТУ ISO 37000 , що не передбачена і не стосується предмету закупівлі
Скаржник вважає вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Відсутність відношення до предмета закупівлі: Стандарт ДСТУ ISO 37001:2018 «Системи управління щодо протидії корупції». впливає на організаційні процеси компанії, а не на технічні характеристики товару або послуги. Дана вимога є необґрунтованою, оскільки не пов’язана з якістю або безпекою самого товару, який є предметом закупівлі.
Відсутність законодавчої вимоги: Частина 11 статті 26 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачає, що документи, не передбачені законодавством для учасників, не можуть вимагатися як обов'язкові. Відсутність сертифікату ISO 37001 не може бути підставою для дискваліфікації, оскільки він не є обов’язковим для виконання зобов’язань за державними закупівлями.
Порушення принципу добросовісної конкуренції: Частина 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" зобов’язує замовників забезпечувати добросовісну конкуренцію серед учасників. Вимога сертифікації ISO 37001 обмежує доступ учасників, які не мають цього сертифікату, але здатні забезпечити якісну та безпечну поставку товарів. Це створює неконкурентні умови для учасників, які не мають потреби у впровадженні такого стандарту.
ПУНКТ 4. Вимога про надання сертифікації ДСТУ ISO 45001 , що не передбачена і не стосується предмету закупівлі.
Скаржник вважає вищевказану вимогу Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Відсутність відношення до предмета закупівлі: Стандарт ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці». впливає на організаційні процеси компанії, а не на технічні характеристики товару або послуги. Дана вимога є необґрунтованою, оскільки не пов’язана з якістю або безпекою самого товару, який є предметом закупівлі.
Відсутність законодавчої вимоги: Частина 11 статті 26 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачає, що документи, не передбачені законодавством для учасників, не можуть вимагатися як обов'язкові. Відсутність сертифікату 45001:2019 не може бути підставою для дискваліфікації, оскільки він не є обов’язковим для виконання зобов’язань за державними закупівлями.
Порушення принципу добросовісної конкуренції: Частина 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" зобов’язує замовників забезпечувати добросовісну конкуренцію серед учасників. Вимога сертифікації 45001:2019 обмежує доступ учасників, які не мають цього сертифікату, але здатні забезпечити якісну та безпечну поставку товарів. Це створює неконкурентні умови для учасників, які не мають потреби у впровадженні такого стандарту.
Таким чином Скаржник має документи на підтвердження відповідності запропонованого товару щодо якості у вигляді Сертифіката відповідності та/або Декларації відповідності на запропоновану продукцію, інструкцій, технічних умов, проте Скаржник не має наведеного сертифікату, що по суті не стосується якості предмету закупівлі, а лише створює обмеження.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть сертифікат до вищенаведеної вимог що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника, і дана вимога не можлива до виконання в період 7 днів подачі тендерних пропозиції.
З огляду на вищевикладене, Скаржник вважає, що вимоги про надання сертифікатів ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019 у тендерній документації є необґрунтованими та дискримінаційними. Ці сертифікати регламентують внутрішні процеси управління підприємством, а не характеристики товарів чи послуг, що є предметом закупівлі. Відповідно до частини 4 статті 22 та частини 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі", тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
ПУНКТ 5. Щодо загальних підстав незаконності вищезгаданих вимог
Сертифікація ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019 не поширюється до предмету цієї закупівлі «Лампа світлодіодна високопотужна 30 Вт згідно ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 31530000-0 Частини до світильників та освітлювального обладнання» згідно чинних норм законодавства України, який хоче запропонувати у складі своєї тендерної пропозиції учасник, тому немає підстав та учасник не зобов'язаний отримувати зазначений сертифікат, а також Замовник не має права впливати на Учасника з вимогою про отримання будь-яких документів,
Що стосуються акредитації чи сертифікації, якщо такі документи не є обов'язковими. Крім того, такий сертифікат жодним чином не впливає на технічні характеристики запропонованого товару, також не є обов'язковим для здійснення продажу товарів даної категорії, а тому є дискримінаційною вимогою Замовника, що штучно звужує коло учасників.
Таким чином вимагання Замовником у Учасників закупівлі, сертифікатів ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019 є безпідставним та дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, зокрема, Скаржника.
Слід звернути увагу, що Замовником встановлено надмірно формально сурове (бюрократичне) застосування правових норм й вчинення дій, без врахування їх доцільності (розумності, добросовісності).
Отже зазначені Замовником вимоги щодо надання сертифікату ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019, який не має відношення до визначеного товару у тендерній документації, свідчать про прояв надмірного формалізму у своїй діяльності.
Вищезазначені вимоги обмежують права скаржника на рівну конкуренцію та містять дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. Тому відповідно статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Крім того, сертифікація не є обов’язковою на території України, а вартість отримання такого сертифіката може становити 30 000 грн та більше. У разі наявності сертифіката ISO, якого вимагає Замовник, учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, що може вплинути на ціну тендерної пропозиції. Також, оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця, а строк подання тендерних пропозицій становить 7 днів з моменту оголошення закупівлі. Тому вимога Замовника про надання учасниками документального підтвердження стосовно зазначеної сертифікації уповноваженою організацією є законодавчо не обґрунтованою та суперечить ст. 31 Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовник ставить Учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, причому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і до того ж не зобов’язані його отримувати), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Також на підтвердження наявності інтересу та досвіду участі в аналогічних закупівлях надаю номер закупівлі в системі Прозоро у відкритому доступі, де Скаржник визначений переможцем із надання послуги за аналогічним кодом ДК ДК 021:2015 – 31530000-0 Частини до світильників та освітлювального обладнання (Лампи, патрони), що доводить необ’єктивність та дискримінаційність вимоги Тендерної документації, що розглядається в цій скаргі:
1) https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2022-10-05-003454-a;
Вищезазначені вимоги обмежують права скаржника на рівну конкуренцію та містять дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. Тому відповідно статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Тому вимога Замовника про участить лише обмеженого кола учасників- «державної чи комунальної форми власності» є не обґрунтованою та суперечить ст. 31 Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовник ставить Учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, причому одних в гірше (фактично виключаючи із процедури всіх суб’єктів господарювання, що належать до приватної форми власності), а інших – у вигідніше становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі.
Європейський суд з прав людини дав роз’яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об’єктивного і розумного виправдання”, тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети».
Отже, з дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об’єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель – це суб’єктивне ставлення Замовника торгів до Учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об’єктивно виправданими.»
Враховуючи вищенаведене, Скаржник вимагає видалити вимоги:
Пункт 1, п.п. 5 ДОДАТОК 2 до тендерної документації: «Учасник повинен надати сертифікати чинні на момент подання пропозиції: ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019. Сертифікати повинні бути видані безпосередньо на Учасника. У разі, коли строк дії сертифікату спливає раніше строку дії договору, що буде укладений за результатами закупівлі, Учасник у складі своєї пропозиції повинен надати гарантійний лист про надання нових (чинних) копій сертифікатів на момент поставки.»
Відповідно до частини другої статті 18 Закону, якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою мають бути завантажені документальне підтвердження/докази.
Відповідно до пункту 5 частини п’ятої статті 18 Закону скарга повинна містити, зокрема, перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій. Пункт 6 частини п’ятої статті 18 Закону до скарги додаються документи та матеріали (за наявності) в електронній формі (в тому числі у форматі pdf), що підтверджують інформацію, викладену у скарзі, та порушення процедури закупівлі або неправомірність рішень, дій або бездіяльності замовника.
Відповідно до пункту 56 Особливостей скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель. Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження/докази.
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення уповноваженої особи Замовника, про затвердження Тендерної документації року що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі :
1. Тендерна документація що містить дані вимоги.
2. Укладені за результатами проведення публічних закупівель договори, в яких Скаржник є постачальником товару відповідно КВЕД його діяльності.
3. Витяг з ЄДР юридичних осіб щодо Скаржника – ПП «БОЯРСЬКІ РЯДИ», із зазначенням видів економічної діяльності.
Позиція щодо визначення дискримінаційоною вимог про сертифікат ISO у рішеннях колегії АМКУ:
- Рішеннях колегії АМКУ № №9174-р/пк-пз від 22.06.2023– 6 арк;
- Рішеннях колегії АМКУ №17599 від 02.11.2023 – 6 аркушах
Отже вищезазначені вимоги обмежують права скаржника на рівну конкуренцію та містить дискримінаційний характер для усіх потенційних учасників закупівлі. Вважаю, що в цілому, ці вимоги Замовника є абсолютно необґрунтованими.
Скаржник переконаний, що зміна у тендерної документації цих вимог наддасть можливість брати участь у процедурі Закупівлі всім потенційним Учасникам, в тому суб’єктним господарювання, що належать до приватної форми власності, але при цьому мають відповідно дозвільні документи для надання послуг, що є предметом закупівлі.
З урахуванням запропонованих змін, Замовником не будуть порушуватись права та законні інтереси Учасників та законодавчо встановлені принципи здійснення публічних закупівель.
Відповідно до пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей та відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов'язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи,
А тому на підставі наявних роз'яснень, Скаржник просить усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною Документації), та привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства для забезпечення участі повного кола учасників.
Керуючись пунктом 56, 59 Особливостей та статтями 5, 8, 18, Закону України «Про публічні закупівлі»,
×
-
Назва доказу:
Доказ витяг ЕДР скаржника
-
Повʼязаний документ:
Витяг ЄДР БР червень.pdf.p7s.zip
-
-
Назва доказу:
Доказ аналогічний договір
-
Повʼязаний документ:
Договор. 64.pdf
-
-
Назва доказу:
Доказ аналогічне рішення колегії АМКУ 2
-
Повʼязаний документ:
Рішення від 02.11.2023 _17599.pdf
-
-
Назва доказу:
Доказ аналогічне рішення колегії АМКУ 1
-
Повʼязаний документ:
рішення від 22.06.2023 _ 9174.pdf
-
-
Назва доказу:
Доказ скарга в електронному вигляді
-
Повʼязаний документ:
Скарга на дискримінаційні умови закупівлі бп.docx
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
1. Прийняти дану скаргу до розгляду. 2. Зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації, виключивши з неї дискримінаційні вимоги, а саме, виключити/внести зміни в наступні пункти Тендерної документації: - Пункт 1, п.п. 5 ДОДАТОК 2 до тендерної документації: «Учасник повинен надати сертифікати чинні на момент подання пропозиції: ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019. Сертифікати повинні бути видані безпосередньо на Учасника. У разі, коли строк дії сертифікату спливає раніше строку дії договору, що буде укладений за результатами закупівлі, Учасник у складі своєї пропозиції повинен надати гарантійний лист про надання нових (чинних) копій сертифікатів на момент поставки.»; 3. Зобов'язати Замовника продовжити процедуру закупівлі в порядку згідно вимог законодавства. 4. Прийняти інші заходи, передбачені законодавством для відновлення порушених прав Скаржника.
Запити Органу оскарження
Номер:
9fce747d4dd14a31b4d185ae49f68d43
Тема запиту:
Пояснення по суті скарги ХКП "Міськсвітло"
Текст запиту:
ПОЯСНЕННЯ
(інформація, документи та матеріали щодо проведення Процедури закупівлі UA-2025-10-08-010201-a)
«12» жовтня 2025 року ПП «БОЯРСЬКІ РЯДИ» (далі – Скаржник), було подано скаргу №UA-2025-10-08-010201-a.c1 щодо вимог тендерної документації по закупівлі за предметом "Лампа світлодіодна високопотужна 30 Вт ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник" - 31530000-0 Частини до світильників та освітлювального обладнання", ідентифікатор закупівлі UA-2025-10-08-010201-a.
Рішенням Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №15442-р/пк-пз від 14.10.2025 скаргу ПП «БОЯРСЬКІ РЯДИ» прийнято до розгляду та зобовʼязано Замовника надіслати в електронному вигляді органу оскарження пояснення, відповідні інформацію, документи та матеріали щодо проведення Процедури закупівлі.
Ознайомившись із вимогами скарги, Замовник вважає їх необґрунтованими та безпідставними, у звʼязку із чим вони не підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Відповідно до п. 28 Особливостей, Перелік всіх документів та/або всієї інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік всіх документів та/або всієї інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі, оформлюються двома окремими додатками до тендерної документації. У зазначених переліках замовник розміщує посилання на відповідні вимоги тендерної документації, якщо включення таких вимог до переліків у повному обсязі ускладнило б їх сприйняття.
У Додатку №5 до ТД розміщено «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції», відповідно до п. 4 якого передбачено:
Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме технічну специфікацію, що повинна складатись з документів — згідно з Додатком 2 до тендерної документації;
Пунктом 5 Додатку №2 до ТД передбачено вимогу надання:
5.Учасник повинен надати сертифікати чинні на момент подання пропозиції:
ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 37001:2018, ISO 45001:2019. Сертифікати повинні бути видані безпосередньо на Учасника. У разі, коли строк дії сертифікату спливає раніше строку дії договору, що буде укладений за результатами закупівлі, Учасник у складі своєї пропозиції повинен надати гарантійний лист про надання нових (чинних) копій сертифікатів на момент поставки.
Відповідно до п. 28 Особливостей, Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону, 2. У тендерній документації зазначаються такі відомості, зокрема, 3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
При цьому, відповідно до ч. 5 ст. 23 Закону, Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або СЕРТИФІКАТИ можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Маркування, протоколи випробувань та СЕРТИФІКАТИ повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом АКРЕДИТАЦІЇ або іншим способом, визначеним законодавством.
При цьому, чинним законодавством не передбачено наразі іншого способу підтвердження компетентності органів з оцінки відповідності, окрім акредитації НААУ.
Таким чином, можливість Замовника встановлювати у тендерній документації вимоги в частині сертифікатів, виданих акредитованим органом, прямо передбачена Законом, відтак не є дискримінаційною чи протиправною.
Законність вимог Тендерної документації в частині сертифікатів ISO та відсутність дискримінаційної складової підтверджується рішенням Органу оскарження No21097 -р/пк-пз від 28.12.2023, №17248-р/пк-пз від 22.10.2024.
1. Щодо вимог надання сертифікату ДСТУ ISO 9001:2018
Стандарт ДСТУ EN ISO 9001:2018 Системи управління якістю. Вимоги (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) затверджений Наказом ДП «УкрНДНЦ» від 30.11.2018 № 454 та прийнятий як національний стандарт
методом «підтвердження» за позначенням.
Цей стандарт базовано на принципах управління якістю, описаних в ISO 9000. Описи охоплюють виклад кожного принципу, обґрунтування важливості принципу для організації, деякі приклади вигод, пов'язаних з принципом, а також приклади типових дій для поліпшування дієвості організації під час застосовування принципу. Розуміння та керування взаємопов’язаними процесами як системою сприяє результативності та ефективності організації в досягненні її запланованих результатів. Цей підхід дає змогу організації контролювати взаємозв’язки та взаємозалежності процесів системи з тим, щоб уможливити підвищення загальної дієвості організації.
Цей стандарт, згідно сфери його застосування, установлює вимоги до системи управління якістю, якщо організація а) повинна показати свою здатність постійно надавати продукцію та послуги, які задовольняють вимоги замовника та застосовні законодавчі й регламентувальні вимоги; b) зорієнтована на підвищення задоволеності замовника завдяки результативному застосовуванню системи, зокрема процесів поліпшування системи та забезпечування відповідності вимогам замовника й застосовним законодавчимі регламентувальним вимогам.
Усі вимоги цього стандарту — загальні, вони призначені для застосування будь-якою організацією, незалежно від її типу чи розміру, а також від продукції, яку вона постачає, та послуг, які вона надає.
Як встановлено даним національним стандартом, організація повинна розробити, запровадити, підтримувати та постійно поліпшувати систему управління якістю, охоплюючи потрібні процеси та їхні взаємодії, відповідно до вимог цього стандарту.
Організація повинна визначити процеси, потрібні для системи управління якістю, та їх застосування в межах організації, а також повинна а) визначити необхідні входи цих процесів і очікувані від них виходи; b) визначити послідовність і взаємодію цих процесів; с) визначити та застосовувати критерії та методи (зокрема моніторинг, вимірювання та відповідні показники дієвості), потрібні для забезпечування результативності функціювання та контролювання цих процесів; d) визначити ресурси, потрібні для цих процесів, і забезпечувати їх наявність; е) призначити осіб з відповідальністю та повноваженнями щодо цих процесів; 1) розглядати ризики та можливості, що їх визначають відповідно до вимог у 6.1; д) оцінювати ці процеси та запроваджувати будь-які зміни, потрібні для забезпечування того, щоб ці процеси досягали своїх передбачених результатів; һ) поліпшувати процеси та систему управління якістю.
Законність вимог підтвердження сертифікації за даним стандартом неодноразово була досліджуваним питання у Органі оскарження, що підтверджується рішеннями АМКУ №1738-р/пк-пз від 05.02.2025 №20533 -р/пк-пз від 24.12.2024, № 20194-р/пк-пз від 18.12.2024, №20164 -р/пк-пз від 18.12.2024, № 12277-р/пк-пз від 08.08.2025, у яких закріплено законність таких вимог.
2. Щодо вимог надання сертифікату ДСТУ ISO 14001:2015
Стандарт ДСТУ ISO 14001:2015 Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування (ISO 14001:2015, IDT) прийнято як національний Наказом ДП «НДІ «Система» від 21.12.2015 № 203, відповідно до якого цей стандарт можуть застосовувати всі організації, які мають на меті розробити та виконувати екологічну політику і завдання, ураховуючи правові й інші вимоги. Цей стандарт установлює вимоги до системи екологічного управління, що їх організація може ви-користовувати для підвищення своєї екологічної дієвості. Стандарт призначено для застосування організацією, яка прагне керувати своїми екологічними зобов’язаннями на систематичній основі, що сприятиме екологічному складникові сталого розвитку.
Призначеність Системи екологічного управління — надати організаціям загальну схему діяльності задля охорони довкілля та реагування на зміни умов довкілля в рівноважному поєднанні з соціально-економічними потребами. Вона установлює вимоги, виконання яких дає змогу організації досягти запланованих результатів, що їх вона визначила для своєї системи екологічного управління.
Системний підхід до екологічного управління може забезпечити найвище керівництво інформацією, яка буде корисною для досягнення довгострокового успіху та набуття можливостей, що сприятимуть сталому розвитку, завдяки: — збереженню стану довкілля запобіганням або послабленням несприятливих впливів на нього; — послабленню потенційного несприятливого впливу умов довкілля на організацію; — сприянню організації у виконанні обов’язкових для дотримання відповідності вимог; — підвищенню екологічної дієвості; — контролюванню (або впливанню на них) способів розроблення продукції та послуг організації, їх виготовлення, розподілення, споживання та видалення з урахуванням аспектів передбачуваного жит¬тєвого циклу, що сприятиме запобіганню впливу на довкілля від непередбачуваного переходу з однієї стадії життєвого циклу в іншу протягом усього життєвого циклу; — досягненню фінансових переваг і переваг у функціюванні, що можуть бути наслідком запровадження екологічно обґрунтованих альтернативних підходів, які зміцнюють позиції організації на ринку; — обмінюванню екологічною інформацією з відповідними зацікавленими сторонами.
Законність вимог підтвердження сертифікації за даним стандартом неодноразово була досліджуваним питання у Органі оскарження, що підтверджується рішеннями АМКУ №20533 -р/пк-пз від 24.12.2024, № 20194-р/пк-пз від 18.12.2024, №20164 -р/пк-пз від 18.12.2024, № 12277-р/пк-пз від 08.08.2025, у яких закріплено законність таких вимог.
3. Щодо вимог надання сертифікату ДСТУ ISO 37001:2018
Стандарту ISO 37001 надано сили національного та імплементовано до чинного законодавства України ДСТУ ISO 37001:2018 Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 37001:2016, IDT) відповідно до Наказу ДП «УкрНДНЦ» від 18.12.2018 № 507. Так, згідно положень вступу до вказаного стандарту передбачено, що Цей стандарт відображає міжнародну належну практику та може бути використаний у всіх країнах. Він застосовується для малих, середніх та великих організацій у ВСІХ галузях економіки, враховуючи державні, приватні та неприбуткові організації. Відповідність цьому стандарту не може забезпечити впевненість, що хабарництво не відбулося або не відбудеться стосовно організації, оскільки неможливо повністю усунути ризик корупції. Однак цей стандарт може допомогти організації запровадити розумні та пропорційні заходи, спрямовані на ПОПЕРЕДЖЕННЯ, ВИЯВЛЕННЯ ТА РЕАГУВАННЯ на хабарництво.
Водночас, відповідно до розділу «сфера застосування» зазначеного стандарту, Цей стандарт установлює вимоги та надає настанову для встановлення, упровадження, підтримки, перегляду та вдосконалення системи управління щодо протидії корупції. Система може бути автономною або інтегрованою в загальну систему управління. Вимоги цього стандарту є загальними і призначені для застосування ВСІМА організаціями (або частиною організації), незалежно від типу, розміру та характеру діяльності, а також у державних, приватних або неприбуткових галузях економіки.
Необхідність підтвердження відповідності системи управління щодо протидії корупції вимогам стандарту обумовлена тим, що наявність корупції чи корупційних ризиків у будь-яких проявах веде до значних соціальних, моральних, економічних і політичних наслідків, підриває доброчесне управління, перешкоджає розвитку і спотворює конкуренцію, а також веде до збільшення вартості ведення бізнесу, непрозорості в комерційних угодах, збільшення вартості товарів і послуг, зниження їхньої якості, що знищує довіру в організаціях і заважає справедливій та ефективній роботі ринків.
Тож, будь-яка організація має взяти на себе відповідальність щодо сприяння у боротьбі з хабарництвом, що можливо досягти впровадженням системи управління щодо протидії корупції, яку представлено в національному стандарті ISO 37001, та зобов’язань керівництва організації щодо встановлення цілісності, прозорості, відкритості та дотримання вимог. Неабияк важливо, щоб добре керована організація мала політику дотримання, яку підтримано належними системами управління, що допоможуть їй виконувати свої юридичні зобов’язання та зберігати відданість принципам. Політика боротьби з хабарництвом має бути складовою загальної політики організації. Політика боротьби з хабарництвом та система управління, що її підтримує, допомагає організації уникати або зменшувати витрати, ризики та збитки від хабарництва, сприяти розвитку довіри та довірливості в ділових стосунках та посилювати свою репутацію.
Законність вимог підтвердження сертифікації за даним стандартом підтверджується рішенням Органу оскарження № 12138-р/пк-пз від 06.08.2025р.
4. Щодо вимог надання сертифікату ISO 45001:2019
Стандарт ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управлiння охороною здоров'я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування)» Наказом ДП «УкрНДНЦ» від 26.12.2019р. прийнято як національний ДСТУ ISO 45001:2019 Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 45001:2018, IDT).
Будь-яка організація несе відповідальність за здоров’я й безпеку своїх працівників і тих, на кого так чи інакше впливає діяльність організації. Ця відповідальність поширюється на підтримку й захист їхнього фізичного та психічного здоров’я.
Застосування системи управління охороною здоров’я і безпекою праці (ОЗіБП) спрямоване на те, щоб дати змогу організації забезпечити безпечні та здорові умови праці на робочому місці, запобігти виробничим травмам і погіршенню стану здоров’я, а також постійно удосконалювати показники у сфері ОЗіБП.
Мета системи управління ОЗіБП полягає в тому, щоб забезпечити середовище для управління ризиками у сфері ОЗіБП. Очікуваними результатами функціювання системи ОЗіБП є запобігання травмам і шкоді для здоров’я працівників, а також забезпечення безпечних і здорових умов праці на робочому місці. Відповідно для організації важливо унеможливити або зменшити ризики у сфері ОЗіБП за допомогою проведення результативних запобіжних заходів.
Отже, упровадження системи управління ОЗіПБ, що відповідає національному стандарту і підтверджується відповідним сертифікатом, дає змогу організації керувати ризиками у сфері ОЗіБП і поліпшувати показники у сфері ОЗіБП, допомогає організації виконувати як законодавчі, так і інші вимоги, що у свою чергу має прямий безпосередній вплив на якість надаваних послуг.
Отже, вимоги стосовно надання сертифікатів, які засвідчують, що система управління учасника відповідає вимогам ISO 45001 не порушують принцип недискримінації учасників та не є антиконкурентними, оскільки зазначений стандарт розповсюджується та застосовується до усіх організацій, та обумовлений потребою Замовника у забезпеченні укладення договору із контрагентом, у якого впроваджена та функціонує інтегрована система управління, задля забезпечення якісного та належного виконання контрагентом послуг за договором.
Законність вимог підтвердження сертифікації за даним стандартом підтверджується рішеннями Органу оскарження №20533 -р/пк-пз від 24.12.2024, № 20194-р/пк-пз від 18.12.2024.
Відповідність послуг/робіт/ товарів вимогам чинного законодавства та їх якість залежить від рівня кваліфікації персоналу, планування його робіт, чіткого дотримання запланованих дій та технологій, постійного контролю та аналізу своїх дій, що може забезпечити лише виконавець з високим рівнем організації власної діяльності, про що свідчить практика впровадження вказаних систем управління. Наявність в учасників сертифікованих систем управління має суттєве значення, оскільки є додатковою гарантією якості товарів/послуг/робіт, що надаються, злагодженості дій під час їх надання, а тому надійнішого використання коштів за призначенням.
Впровадження вищезазначених системи управління та їх сертифікація наразі є загальнодоступною послугою і будь-яка компанія, що має належний рівень організації управління, має можливість впровадити у себе цей стандарт та отримати відповідний сертифікат.
Слід наголосити, що згідно п. 56 Особливостей, Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження/докази. Натомість, Скарга не містить доказів чи іншого документального підтвердження порушення його прав чи інтересів, чи неможливості виконання вимог Скаржником, відтак не доведено та документально не підтверджено дискримінаційний характер вимог Тендерної документації по відношенню до Скаржника
Ці стандарти можуть застосовувати БУДЬ-ЯКА організація, незалежно від її типу, розміру, складності, географічного місцезнаходження, організаційної культури або продуктів і послуг, які вона надає.
Отже, вимоги стосовно надання вказаних сертифікатів не порушують принцип недискримінації учасників та не є антиконкурентними, оскільки зазначені стандарти розповсюджуються та застосовуються до усіх організацій, та обумовлені потребою Замовника у забезпеченні укладення договору із контрагентом, у якого впроваджена та функціонує інтегрована система управління, задля забезпечення якісного та належного виконання контрагентом зобовʼязань за договором.
Скаржник не довів та документально не підтвердив наявність порушень в цій частині, а також невідповідність чинному законодавству, чи неможливість виконання встановленої вимоги.
Враховуючи інформацію, що наведено вище, Скаржник не довів та документально не підтвердив необхідність внесення змін до Документації в цій частині, а також документально не підтвердив неможливість виконання вказаної умови Документації та не довів, яким чином наведена вище умова Документації порушує права та законні інтереси Скаржника, пов’язані з участю у Процедурі закупівлі, у зв'язку з чим відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині.
З огляду на вищенаведене, на підставі Особливостей, ст. 18 ЗУ «Про публічні закупівлі»,
ПРОСИМО:
1. Відмовити ПП «БОЯРСЬКІ РЯДИ» у задоволенні вимог Скарги №UA-2025-10-08-010201-a.c1 від 12.10.2025р.
Уповноважена особа Анна МАЙДАН
Дата опублікування:
16.10.2025 10:34