• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Код ДК 021:2015 09310000-5 «Електрична енергія» Електрична енергія

Період подачі пропозицій

до закінчення періоду залишилося 4 дні (до 23.09.25 00:00)

420 000.00 UAH з ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
04
дн
02
год
35
хв
21
сек
Довідка МВС Пов'язаний план
Оплата за участь: 612.00 UAH
Період уточнення: 15.09.2025 14:07 - 20.09.2025 00:00
Відповідь надана

Дискримінаційні вимоги, які у своїй сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання

Номер: f9a229cca55c45c786b74d403e63d051
Дата опублікування: 16.09.2025 17:22
Опис: Доброго дня. Доводимо до Вашого відома, що тендерна документація містить дискримінаційні вимоги, які у своїй сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, а саме – вимогу надання гарантійного листа (складеного у довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника та завіреного печаткою, у разі її наявності) про те, що в період з 2019 р. по 2024 р. (включно) учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного», і що зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі (ДП «НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків, та/або в інших відкритих джерелах інформації відповідно до «Правил ринку», затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року №307 у редакції постанови НКРЕКП від 24 червня 2019 року №1168. Зазначені вимоги Замовника є необґрунтованими та дискримінаційними, а відтак незаконними й такими, що обмежують коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі, оскільки: «Правила ринку» затверджені Постановою НКРЕКП від 24.06.2019 року № 1168. Відповідно до пункту 1.1.1 «Правил ринку». Правила визначають порядок реєстрації учасників ринку, порядок та вимоги до забезпечення виконання зобов'язань за договорами про врегулювання небалансів електричної енергії, правила балансування, правила функціонування ринку допоміжних послуг, порядок проведення розрахунків на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг, порядок виставлення рахунків, порядок внесення змін до цих Правил, положення щодо функціонування ринку при виникненні надзвичайної ситуації в об’єднаній енергетичній системі України. «Правилами ринку» передбачено надання статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний» у разі настання однієї з трьох подій або обставин, що передбачені пунктом 1.7.1 Правил. У випадку визнання за суб’єктом господарювання статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний», про це офіційно повідомляється на веб-сайті адміністратора розрахунків (НЕК «Укренерго»). Інформація про учасників ринку, що набули відповідного статусу, оновлюється щоденно. В такому випадку, учаснику ринку надається два робочі дні для усунення підстав, які стали причиною надання статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний». У разі тривалості статусу «переддефолтний» для учасника ринку більше двох робочих днів, учасник ринку набуває статусу «дефолтний» (п. 1.7.4. Правил ринку). Відтак, чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності з постачання електроенергії, в разі набуття статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний». Цей статус може тривати лише два робочі дні, і у разі зняття такого статусу, постачальник електричної енергії здійснює свою діяльність незалежно від перебування в статусі «переддефолтний». Статус «переддефолтний» анулюється в разі вирішення подій або обставин п. 1.7.1. Правил ринку та носить виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливає на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо. Також відповідно до пункту 6 Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, затвердженого Наказом Міністерства енергетики України від 13 квітня 2022 року № 148: «За поданням оператора системи встановлюється статус «Переддефолтний» та «Дефолтний» для електропостачальників (крім ПУП або постачальника останньої надії) у випадку несплати послуг оператора системи, наданих у період дії воєнного стану, до 15 числа місяця наступного за розрахунковим, з урахуванням постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 25 лютого 2022 року № 332 «Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії, під час особливого періоду» (із змінами)». А згідно з пунктом 13 розділу XVII «прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13 квітня 2017 року № 2019-VIII функції постачальників універсальних послуг можуть виконувати виключно електропостачальники, створені у результаті здійснення заходів з відокремлення операторів системи розподілу (кількість приєднаних споживачів до системи розподілу яких перевищує 100 тисяч). З цього випливає, що постачальники універсальних послуг, навіть за наявності підстав для надання їм статусу «переддефолтний» не набуватимуть його у зв’язку з запровадженням на території України воєнного стану відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022. Відповідно до ч. 4 ст. 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» покладення зобов’язань з надання універсальних послуг не обмежує права електропостачальника здійснювати постачання електричної енергії за вільними цінами. Отже постачальники універсальних послуг беруть участь в процедурах закупівлі електричної енергії на рівних умовах з іншими учасниками, вільно встановлювати свої ціни на електричну енергію при участі в публічних закупівлях. Поряд з постачальниками універсальних послуг, які навіть при наявності підстави для отримання статусу «переддефолтний» та/або «дефолтний» не набуватимуть його у зв’язку з чинністю Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, затвердженого Наказом Міністерства енергетики України від 13 квітня 2022 року № 148. Власне статус «переддефолтний» анулюється в разі вирішення подій або обставин п. 1.7.1. Правил ринку та носить виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливає на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо. Наполягаємо на внесення змін до тендерної документації. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження Ваших дій як замовника, а також — звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації даної закупівлі.
Відповідь: Доброго дня. Замовником буде внесено зміни до закупівлі. Дякуємо за запитання.
Дата відповіді: 17.09.2025 17:44
Відповідь надана

Дискримінаційні вимоги

Номер: 0ade3cc60aed462d92faffe7157b7ec5
Дата опублікування: 16.09.2025 16:57
Опис: Доброго дня! Встановлення Вами у Додатку № 2 до тендерної документації вимога щодо сертифікатів ISO є дискримінаційною. Звертаємо вашу увагу, що предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару, і він не передбачає наявності у постачальника жодних сертифікатів ISO. Варто окремо звернути увагу на офіційну позицію національного регулятора — Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), викладену в офіційному повідомленні від 24 квітня 2024 року. У зв’язку з численними зверненнями постачальників та споживачів щодо необхідності сертифікації електричної енергії для цілей публічних закупівель, НКРЕКП прямо зазначила, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії. Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель. Відповідно до пункту 29 Особливостей, у разі здійснення закупівлі електричної енергії замовник не має права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону. Крім того, зазначеним пунктом прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Отже, встановлення Вами вимоги щодо наявності сертифікату ISO виходить за межі повноважень, порушує імперативні приписи законодавства та є дискримінаційним по суті. Таким чином, будь-які вимоги, які виходять за межі технічних характеристик предмета закупівлі, визначених виключно національним стандартом (у даному випадку — ДСТУ EN 50160:2023), у тому числі вимоги щодо наявності у учасників сертифікату ISO, є незаконним, дискримінаційним та такими, що порушую норми чинного законодавства. Згідно з частиною другою статті 22 Закону, замовник має право зазначати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законом. Установлення додаткових вимог, не передбачених ані законом, ані відповідним стандартом до предмета закупівлі, є порушенням принципу законності та призводить до дискримінації учасників. Крім того, зазначена вимога є дискримінаційною не лише з точки зору її невідповідності чинному законодавству у сфері публічних закупівель, а й у зв’язку з тим, що жодним нормативно-правовим актом не встановлено обов’язку для постачальників електричної енергії мати такий сертифікат. Як наслідок, взяти участь у закупівлі можуть лише ті учасники, які вже мають відповідний документ або понесуть додаткові витрати на його отримання виключно з метою участі в конкретній процедурі закупівлі. Це значно звужує конкуренцію та ставить потенційних учасників у нерівні умови. Така вимога порушує принципи публічних закупівель. Наполягаємо на внесення змін до тендерної документації та виключити дискримінаційну вимогу щодо наявності сертифікатів ISO. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження Ваших дій як замовника, а також — звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації даної закупівлі.
Відповідь: Доброго дня. Замовником буде внесено зміни до закупівлі. Дякуємо за запитання.
Дата відповіді: 17.09.2025 17:43