-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Придбання елементів благоустрою – топіарні фігури для дитячого містечка
Придбання елементів благоустрою – топіарні фігури для дитячого містечка
Аукціон
до початку аукціону залишилося 22 години
1 000 000.00
UAH з ПДВ
Період уточнення:
12.09.2025 15:42 - 17.09.2025 00:00
Відповідь надана
Щодо надання сертифікатів відповідності
Номер:
362bf2af3e16408e871fd12c8169d7a4
Дата опублікування:
16.09.2025 15:05
Опис:
Шановний Замовнику!
Дякуємо за надану відповідь на наше звернення.
Ми повністю поділяємо позицію щодо права Замовника визначати технічні та якісні характеристики предмета закупівлі відповідно до частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі». Також погоджуємося з тим, що відповідно до ч. 5 ст. 23 Закону № 922, Замовник має право вимагати документи, які підтверджують відповідність продукції встановленим вимогам.
Разом із тим, хочемо ще раз звернути Вашу увагу на наступне:
ДСТУ Б В.2.7-21:2013 дійсно може охоплювати різні види ПВХ-матеріалів, включно зі штучною травою, але лише за умови, якщо вона виготовлена на основі ПВХ і призначена для покриття підлог. У випадку, якщо трава використовується як декоративний елемент у складі топіарних фігур, її застосування не передбачає функціонального навантаження, як у випадку підлогового покриття. Таким чином, цей стандарт не є цільовим щодо готового виробу – топіарної фігури.
ДСТУ EN 10244-1:2006 / 2022 стосується металевого дроту як сировини, і не регламентує вимог до готових декоративних виробів (топіаріїв), які мають складну структуру та виготовляються вручну або напівручним способом. Стандарт сам по собі зазначає, що вимоги до готового виробу мають визначатися окремим нормативним документом. Оскільки стандарту на топіарні фігури в Україні не існує, то й посилання на відповідність за ДСТУ EN 10244-1 є правомірним лише на етапі закупівлі сировини, але не у вимогах до готового виробу.
Щодо недискримінаційності вимог. Ми розуміємо й визнаємо позицію Колегії АМКУ та Верховного Суду, згідно з якою добровільна сертифікація допускається. Проте у згаданих рішеннях ідеться про реалістичність виконання вимоги, а не про доцільність застосування сертифікатів, які не стосуються предмета закупівлі по суті.
Виробництво топіарних фігур не є серійним, а індивідуальним, з художньо-декоративною специфікою. Це означає, що єдиним об’єктивним джерелом підтвердження їхньої якості можуть бути документи виробника (паспорт якості, сертифікат якості тощо), які містять конкретні характеристики саме готового виробу. З огляду на викладене, ще раз просимо переглянути технічні вимоги у частині обов’язковості надання сертифікатів відповідності за вищезазначеними ДСТУ, оскільки вони:
не є обов’язковими відповідно до законодавства;
не стосуються безпосередньо готового виробу — топіарної фігури;
створюють надмірний бар’єр участі для учасників, які виготовляють якісну продукцію, але не мають сертифікації сировини, яка не впливає на кінцеві функціональні властивості виробу.
Надання можливості підтвердження якості продукції альтернативними документами (паспорт якості або сертифікат виробника) дозволить розширити коло потенційних учасників закупівлі, що, у свою чергу, сприяє добросовісній конкуренції та забезпеченню найкращої ціни для Замовника, відповідно до основного принципу публічних закупівель — економії бюджетних коштів.
Такий підхід дозволить забезпечити справедливість і конкуренцію.
Відповідь:
На Ваше звернення, повідомляємо наступне:
Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922) у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби — плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною 4 статті 5 Закону № 922.
Згідно з частиною 5 статті 23 Закону № 922 замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Так, виходячи зі змісту цієї норми, для підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі замовник може вимагати від учасника надання у складі його пропозиції сертифікатів відповідності, сертифікатів якості, тощо.
Таким чином, можливість встановлення замовниками в тендерній документації умови надання учасниками у складі тендерної пропозиції сертифікатів відповідності чи сертифікатів якості передбачена нормами чинного законодавства, зокрема Законом № 922, та в свою чергу не є дискримінаційною і не заборонена іншими нормативно-правовими актами.
Тому вимога Замовника в наданні у складі тендерної пропозиції сертифікатів відповідності на покриття товару (штучна трава) та топіаріїв/ топіарних фігур є такою, що цілком відповідає вимогам предмету Закупівлі.
Дата відповіді:
19.09.2025 13:23
Відповідь надана
Щодо проєкту договору
Номер:
6df1dfb4bdd84e01939ae8db631fc6d2
Дата опублікування:
14.09.2025 18:10
Опис:
Шановний Замовнику!
Відповідно до п. 1.1–1.2 проєкту договору, предметом закупівлі є товар – топіарні фігури (код ДК 021:2015-44210000-5, «Конструкції та їх частини»). Постачальник бере на себе зобов’язання щодо поставки товару (завантаження, доставка, розвантаження, передача у власність Покупця).
Водночас у розділі 5 проєкту договору (зокрема, п. 5.4) передбачені зобов’язання Постачальника щодо виконання робіт, а саме:
- проведення підготовчих робіт;
- узгодження місця розташування;
- проведення відновлювальних робіт з благоустрою у разі його пошкодження при установці топіаріїв.
Звертаємо увагу, що:
- у тендерній документації та технічному завданні відсутні будь-які вимоги щодо виконання робіт;
- лише у проєкті договору з’являються зобов’язання, які виходять за межі предмета закупівлі та не були зазначені в інших документах процедури.
Таким чином, умови проєкту договору не відповідають предмету закупівлі (товар) та виходять за межі визначеного коду ДК 021:2015. Це суперечить ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», яка прямо забороняє включати до тендерної документації вимоги, не пов’язані з предметом закупівлі.
У зв’язку з викладеним вимагаємо усунути невідповідності, виключивши з проєкту договору пункти, які зобов’язують Постачальника виконувати роботи, що не є предметом цієї закупівлі. Залишення таких умов може бути розцінене як дискримінаційна вимога та змішування предметів закупівлі (товар і роботи), що є порушенням законодавства. Просимо привести проєкт договору у відповідність до предмета закупівлі.
Відповідь:
Шановний учасник! До закупівлі Замовником будуть внесені відповідні зміни.
Дата відповіді:
15.09.2025 13:56
Відповідь надана
Щодо надання сертифікатів відповідності
Номер:
229577e5e41d4c1b8d7afb3563ef26be
Дата опублікування:
14.09.2025 18:01
Опис:
Шановний Замовнику!
У Вашій тендерній документації передбачена вимога надання у складі пропозиції:
- сертифіката відповідності покриття товару (штучна трава) ДСТУ Б В.2.7-21:2013, п.п. 5.2.3, 5.2;
- сертифіката відповідності топіаріїв ДСТУ EN 10244-1:2006 / ДСТУ EN 10244-1:2022.
Звертаємо увагу, що:
ДСТУ Б В.2.7-21:2013 «Матеріали і вироби полівінілхлоридні багатошарові та одношарові для покриття підлог. Технічні умови» поширюється виключно на матеріали ПВХ, призначені для покриття підлог (лінолеум, плитка ПВХ тощо). Даний стандарт не стосується декоративних топіарних фігур, які не є покриттям підлоги.
ДСТУ EN 10244-1:2006/2022 встановлює вимоги до маси, властивостей і випробовування металевих покривів на сталевому дроті та дротяних виробах. Стандарт застосовується до дроту як сировини, але не визначає вимог до готових виробів (топіарних фігур). Більше того, сам стандарт зазначає, що «конкретні вимоги мають бути частиною відповідного стандарту на виріб». Оскільки стандарту на топіарні фігури не існує, його застосування є некоректним. Таким чином, вимога надавати сертифікат відповідності топіарних фігур за цим стандартом є такою, що не стосується предмету закупівлі та створює необґрунтовані бар’єри для учасників.
Відповідно до Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», сертифікація продукції в Україні є добровільною, за винятком випадків, коли технічними регламентами передбачено обов’язкову оцінку відповідності. Для топіарних фігур таких регламентів не існує.
Відповідно до ч. 5 ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі», для підтвердження відповідності технічним характеристикам товару достатньо надання паспорта якості або сертифіката якості виробника. Це особливо актуально, оскільки топіарні фігури є індивідуальними (штучними) виробами, а не серійною продукцією.
У зв’язку з викладеним просимо Замовника:
- усунути з тендерної документації вимоги про надання сертифікатів відповідності за ДСТУ Б В.2.7-21:2013 та ДСТУ EN 10244-1:2006/2022 як такі, що не відносяться до предмету закупівлі;
- дозволити підтвердження якості продукції документами виробника (паспорт якості або сертифікат якості, що підтверджують якість), що буде відповідати законодавству і реальній специфіці товару.
Просимо врахувати зазначене, щоб уникнути створення дискримінаційних умов та ситуацій, які можуть стати підставою для звернень учасників до Антимонопольного комітету України.
Відповідь:
На Ваше звернення, повідомляємо наступне:
Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922) у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби — плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною 4 статті 5 Закону № 922.
Згідно з частиною 5 статті 23 Закону № 922 замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Так, виходячи зі змісту цієї норми, для підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі замовник може вимагати від учасника надання у складі його пропозиції сертифікатів відповідності, сертифікатів якості, тощо.
Сертифікація в Україні здійснюється відповідно до Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» від 15.01.2015 № 124-VIII (далі — Закон № 124).
Так, за частиною 1 статті 1 Закону № 124 сертифікація - підтвердження відповідності третьою стороною, яке стосується продукції, процесів, послуг, систем або персоналу. Відповідно до частини 4 статті 22 Закону № 922 тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Згідно з пунктом 4 частини 1 та частиною 4 статті 5 Закону № 922 закупівлі здійснюються за такими принципами: недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Згідно з позицією Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія), що викладена, зокрема, в рішеннях від 09.09.2020 № 16980-р/пк-пз, від 01.06.2020 № 10800-р/пк-пз, від 23.10.2019 № 15333-р/пк-пз та інших, не є дискримінацією встановлення умови надання учасниками у складі тендерної пропозиції згаданих документів.
Питанням оскарження відповідно до цих рішень було те, що за твердженнями учасників така умова є дискримінаційною, і виконати її можуть лише ті учасники, які вже мають виготовлені такі сертифікати.
Колегія суддів Касаційного адміністративного суду Верховного суду згідно з постановою від 24.06.2020 у справі № 826/15639/17 (далі — постанова № 826/15639/17) виклала позицію, що, хоча виробництво не підлягає обов’язковій сертифікації, це не позбавляє учасника можливості отримати сертифікат у добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов конкурсу (торгів).
Таким чином, можливість встановлення замовниками в тендерній документації умови надання учасниками у складі тендерної пропозиції сертифікатів відповідності чи сертифікатів якості передбачена нормами чинного законодавства, зокрема Законом № 922, та в свою чергу не є дискримінаційною і не заборонена іншими нормативно-правовими актами.
Крім того, повідомляємо, що ДСТУ Б В.2.7-21:2013, п.п. 5.2.3, 5.2 поширюється не лише на лінолеум та плитку ПВХ, як було вказано в вашому зверненні, а й також на такий матеріал як трава штучна; ДСТУ EN 10244-1:2006 / ДСТУ EN 10244-1:2022 встановлює вимоги до маси, властивостей і випробовування металевих покривів на сталевому дроті та дротяних виробах. Ці два матеріали (трава штучна та вироби з дроту) є основною складовою при виготовленні топіарних фігур, що є предметом закупівлі, тому ця вимога Замовника в наданні у складі пропозиції вищенаведених сертифікатів є такою, що цілком відповідає предмету Закупівлі.
Дата відповіді:
16.09.2025 13:51