• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Електрична енергія (Електрична енергія та супутні послуги, зокрема послуги з постачання, передачі та розподілу електричної енергії)

Пропозиції розглянуті

період кваліфікації завершився 5 днів назад

353 600.00 UAH з ПДВ
Період уточнення: 05.09.2025 10:58 - 14.09.2025 00:00
Відповідь надана

Дискримінаційні вимоги

Номер: 59e954b15a924d48a45baa187112d7cf
Дата опублікування: 08.09.2025 15:42
Опис: Шановний Замовнику, просимо внести зміни до тендерної документації (Додаток № 3), а саме - усунути дискримінаційні вимоги, зокрема : Довідку*(складену у довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника та завірену печаткою (у разі її наявності)), про наявність центру обслуговування споживачів та кол-центру, якщо він обслуговує більше 50000 споживачів. надатиДовідку*(складену у довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника) про наявність окремого структурного підрозділу (посадової особи) та підтвердження від ОСР з якими в Учасника укладені Договори про надання послуг з розподілу, щодо кількості споживачів. Відповідно до пунктів 8.3.6 та 8.3.17 Правил роздрібного ринку електричної енергії(далі — ПРЕЕ), затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 14.03.2018 № 312, є неправомірним та дискримінаційним. Зазначена вимога ґрунтується на посиланні на пункти 8.3.6 та 8.3.17 ПРЕЕ, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, однак є хибним тлумаченням та порушує норми чинного законодавства. Зокрема, відповідно до пункту 8.3.17 ПРЕЕ, обов’язок створення Центру обслуговування споживачів, Центру розгляду скарг та кол-центру покладається виключно на учасників роздрібного ринку, які обслуговують не менше 100 000 споживачів. Для учасників, які обслуговують менше 100 000 споживачів, створення Центру обслуговування споживачів не є обов’язковим. Таким учасникам надано право самостійно визначати форму реалізації відповідних функцій, зокрема через призначення відповідального працівника або створення окремого структурного підрозділу. Аналогічну правову конструкцію містить і пункт 8.3.6 ПРЕЕ, який наголошує на обов’язку виконання функцій Центру розгляду скарг незалежно від факту створення такого центру. Тобто ПРЕЕ прямо передбачає можливість забезпечення відповідної функції без створення ЦОК. Таким чином, нормативне регулювання надає учасникам роздрібного ринку вибір щодо організаційної форми реалізації вказаних функцій, що прямо спростовує позицію Замовника про обов’язкову наявність ЦОК. Встановлення вимоги про обов’язкове створення саме Центру обслуговування споживачів є неправомірним розширенням змісту законодавчих норм і таким, що не відповідає дійсному змісту нормативно-правових актів. Ні ПРЕЕ, ні будь-який інший нормативний акт не містить вимог щодо обов’язкового функціонування ЦОК як умови провадження ліцензованої діяльності або участі у процедурі публічної закупівлі. Крім того, відповідно до частини другої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник має право визначати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, які прямо передбачені законодавством. Частина четверта тієї ж статті забороняє встановлювати у тендерній документації дискримінаційні вимоги, які обмежують конкуренцію. Також відповідно до статті 5 цього ж Закону, публічні закупівлі здійснюються на засадах добросовісної конкуренції, недискримінації учасників, рівного ставлення до них, пропорційності, відкритості та прозорості. Таким чином, вимога щодо обов’язкової наявності ЦОК є юридично необґрунтованою, не передбаченою чинним законодавством, такою, що створює безпідставні бар’єри для участі у закупівлі та суперечить нормам пункту 8.3.17 ПРЕЕ, частині другій та четвертій статті 22, а також статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідь: Шановний учасник, на Вашу вимогу повідомляю, що Законом України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон) визначено правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад. Метою Закону є зокрема створення конкурентного середовища та розвиток добросовісної конкуренції. При цьому закупівлі здійснюються за принципами, визначеними статтею 5 Закону, серед яких добросовісна конкуренція серед учасників. Також звертаємо увагу, що однією з передумов успішного проведення публічних закупівель та виконання договору є підготовка тендерної документації. Відсутність у ній дискримінаційних умов сприяє високому рівню конкуренції на ринках торгівлі, а положення тендерної документації захищають інтереси як замовників так і постачальників. Відповідно до вимог п. 8.3.6 Правил роздрібного ринку електричної енергії, що затверджені Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 Учасники роздрібного ринку мають здійснювати особистий прийом споживачів, реєстрацію та збереження звернень/скарг/претензій споживачів та додатків до них відповідно до порядку, визначеного цими Правилами та/або положенням про інформаційно-консультаційний центр по роботі зі споживачами електричної енергії, затвердженим Регулятором. Учасники роздрібного ринку мають виконувати функції, які виконує інформаційно-консультаційний центр, незалежно від того, чи створено учасником роздрібного ринку такий центр. Забезпечення виконання такої роботи може виконуватись відповідним структурним підрозділом (сектором) учасника роздрібного ринку чи окремим його працівником. Відповідно до п. 8.3.17 Правил роздрібного ринку електричної енергії, що затверджені Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 Учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50 000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз'яснення та інформацію, передбачену законодавством. У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором. Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50 000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов'язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку. Отже, споживач має право на особистий прийом та на оперативне вирішення проблемних питань, які можуть виникнути в процесі виконання договору постачання електричної енергії. Територіальна віддаленість електропостачальника робить фактично неможливим реалізацію прав споживача електричної енергії, оскільки відрядження потребують значних витрат робочого часу та коштів. В такому випадку не може навіть йти мова про оперативне вирішення будь-яких проблемних питань на місці. Тим більше з огляду на ускладнену ситуацію з пересуванням по території країни у зв’язку з обмежувальними заходами, пов’язаними з веденим в дію воєнного стану. Крім того, споживач електричної енергії має законодавчо закріплене право при укладанні договору на постачання електричної енергії обирати зручний для нього спосіб отримання платіжних документів, отримання необхідної інформації та зручний для нього спосіб оплати за спожиту електричну енергію. Для нашої установи такими способами є використання персональної сторінки споживача на веб-сайті електропостачальника і можливість отримання рахунків, первинних розрахункових документів і усієї необхідної передбаченої законодавством інформації безпосередньо у електропостачальника. При цьому, очевидно, що у разі значної територіальної віддаленості постачальника від місцезнаходження об’єкта постачання електроенергії та місця діяльності підприємства, реалізація такого права буде економічно недоцільною. Чинне законодавство не надає електропостачальникам права нав’язувати споживачам способи отримання рахунків, первинних розрахункових документів і усієї необхідної передбаченої законодавством інформації, а також ускладнювати реалізацію права споживача на особистий прийом посадовими особами. Будь-який електропостачальник МАЄ ПРАВО та МОЖЛИВІСТЬ відкрити свій територіальний підрозділ на території будь-якої області України та в будь-якому місті. На даний час, на території діяльності ОСР до якого приєднанні обєкти Замовника є в наявності центри обслуговування клієнтів та інших структурних підрозділів електропостачальників, які забезпечують проведення особистого прийому споживачів, видачу рахунків, первинних розрахункових документів, отже жодного обмеження можливості потенційних Учасників прийняти участь у зазначеній закупівлі немає. Вважаємо, що намір Замовника реалізувати свої законодавчо закріплені права споживача жодним чином не порушують принципи, встановлені в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Дата відповіді: 10.09.2025 09:09
Відповідь надана

Тендерна документація не відповідає вимогам частини 4 статті 22, частини 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а також пункту 29 Особливостей, затверджених постановою КМУ.

Номер: 89c83a51588244129cc17224be80b106
Дата опублікування: 08.09.2025 14:54
Опис: Доброго дня! Прошу звернути вашу увагу, що відповідно до частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація не може містити вимог щодо документального підтвердження інформації, яка є відкрито доступною у державних реєстрах або у формі відкритих даних відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». Інформація щодо присвоєння статусу «дефолтний» або «переддефолтний» є відкритою та регулярно оновлюється на офіційному сайті НЕК «Укренерго»: https://ua.energy/perelik-uchasnykiv-rynku-yakym-nadano-status-pereddefoltnyj Крім того, згідно з пунктом 6 Положення, затвердженого наказом Міненерго №148 від 13.04.2022, під час дії воєнного стану статуси «дефолтний» та «переддефолтний» не застосовуються до постачальників універсальних послуг, що створює нерівні умови участі та порушує принцип недискримінації, передбачений частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Відповідно до пунктів 1.7.1 та 1.7.4 Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП №307 від 14.03.2018, статус «переддефолтний» має попереджувальний, тимчасовий характер та може бути скасований протягом двох робочих днів. Він не впливає на правосуб’єктність учасника та не може бути підставою для обмеження участі у процедурах закупівель. Звертаємо вашу увагу на рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель: • Рішення від 11.12.2023 № 19867-р/пк-пз (UA-2023-11-23-016305-a); • Рішення від 19.12.2023 № 20477-р/пк-пз (UA-2023-12-01-016612-a); • Рішення органу оскарження у справі UA-2024-12-03-015025-a та UA-2024-11-28-002895-a. Практика Антимонопольного комітету України свідчить про те, що подібні вимоги, встановлені замовником, є дискримінаційними та такими, що обмежують конкуренцію. Тендерна документація у чинній редакції не відповідає вимогам частини 4 статті 22, частини 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а також пункту 29 Особливостей, затверджених постановою КМУ. Вимагаємо внести зміни до тендерної документації, виключивши вимогу щодо надання гарантійного листа про відсутність статусу «дефолтний»/«переддефолтний» — як таку, що є незаконною, дискримінаційною та такою, що обмежує участь учасників у закупівлі. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження Ваших дій як замовника, а також звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації цієї закупівлі.
Відповідь: Шановний Учаснику, уважно розглянувши Ваше запитання, вважаємо за необхідне повідомити наступне: Відповідно до Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №307 учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу "Переддефолтний" при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку до 18:00 робочого дня, наступного за днем, коли він отримав через систему управління ринком платіжний документ від АР, не здійснив відповідну оплату; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансові гарантії в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил. Як слідує із вищезазначеного, статус "Переддефолтний" отримує безвідповідальний недобросовісний учасник ринку, який не може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання. Водночас якщо ж тривалість статусу "Переддефолтний" для учасника ринку становить більше двох робочих днів, то такий учасник набуває статусу "Дефолтний". Після набуття постачальником електричної енергії, як учасника ринку, статусу "Дефолтний" постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку здійснюється постачальником "останньої надії" відповідно до Правил роздрібного ринку. Звертаємо Вашу увагу, що предметом даної закупівлі є Електрична енергія (згідно коду ДК 021:2015:09310000-5) та супутні послуги, зокрема послуг з постачання та передачі електричної енергії та без врахування послуг з розподілу, а тому вимога про те, що в період з 2019р. по 2024р. (включно) Учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного», є одним із критеріїв якості надання Учасником процедури закупівлі послуг з постачання! Ми як Замовник, з метою уникнення понесення додаткових витрат та ризиків, пов’язаних із закупівлею електроенергії за цінами постачальника "останньої надії" у разі перемоги учасника, який мав/має статус "дефолтного" або "переддефолтного" та з метою дотримання принципів, встановлених в статті 3 Закону, а саме - здійснення закупівлі з максимальною економією та ефективністю маємо намір закуповувати електричну енергію у відповідального, добросовісного учасника ринку, який може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання, що є однією з ключових критеріїв якості надання послуг з постачання. Звертаємо Увагу замовника, що Інформація на вебсайті Адміністратора розрахунків оновлюється щодня, тобто відображається лише актуальна інформація на час перегляду, однак даний веб портал не містить історії набуття постачальником статусу "дефолтного" або "переддефолтного". Таким чином, Замовник не має можливості перевірити в період кваліфікації інформацію про набуття статусу Учасником "дефолтного" або "переддефолтного" на момент подачі ним пропозиції тим паче за період з 2019р. по 2024р.. Отже, дана інформація не міститься у відкритому доступі, а її перевірка Замовником може здійснюватись лише через офіційні запити. Підсумовуючи вказане Замовник не має наміру вносити зміни в умови тендерної документації, що стосується виключення вимоги не набуття учасником статусу «дефолтного» або «переддефолтного» в період з 2019р. по 2023р. (включно), оскільки дана вимога не містить ознак дискримінацією учасника, а одним із показників якості надання послуг постачання Учасником закупівлі! Крім того Вами як учасником процедури не наведено доводів чому саме для Вас дана вимога тендерної документації є дискримінаційною в чому полягає дискримінація.
Дата відповіді: 10.09.2025 09:07
Відповідь надана

Дискримінаційні умови

Номер: 74fb25cf9585443c8f11f683ada936fb
Дата опублікування: 08.09.2025 11:46
Опис: Шановний замовнику, у своїй ТД ви оприлюднили таку вимогу як : "Гарантійний лист (складений у довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника та завірений печаткою (у разі її наявності)), про те, що в період з 2019р. по 2024р. (включно) він не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі (ДП «НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до «Правил ринку», затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року N 307 у редакції постанови НКРЕКП від 24 червня 2019 року N 1168." Повідоляємо вам , що ця вимога є дискримінаційною , оскільки "Правила ринку" затверджені Постановою НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168. Відповідно допункту 1.1.1 "Правил ринку". Правила визначають порядок реєстрації учасників ринку,порядок та вимоги до забезпечення виконання зобов'язань за договорами про врегулювання небалансів електричної енергії, правила балансування, правила функціонування ринку допоміжних послуг, порядок проведення розрахунків на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг, порядок виставлення рахунків, порядок внесення змін до цих Правил, положення щодо функціонування ринку при виникненні надзвичайної ситуації в об’єднаній енергетичній системі України. "Правилами ринку" передбачено надання статусу "переддефолтний" у разі настання однієї з трьох подій або обставин, що передбачені пунктом 1.7.1 Правил. У випадку визнання за суб’єктом господарювання статусу "переддефолтний" та/або "дефолтний", про це офіційно повідомляється на веб-сайті адміністратора розрахунків (НЕК "Укренерго"). Інформація про учасників ринку, що набули відповідного статусу, оновлюється щоденно. В такому випадку, учаснику ринку надається два робочі дні для усунення підстав, які стали причиною надання статусу «переддефолтний». У разі тривалості статусу «переддефолтний» для учасника ринку більше двох робочих днів, учасник ринку набуває статусу «дефолтний» (п.1.7.4. Правил ринку). Відтак, чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності з постачання електроенергії, в разі набуття статусу «переддефолтний». Цей статус може тривати лише два робочі дні, і у разі зняття такого статусу, постачальник електричної енергії здійснює свою діяльність незалежно від перебування в статусі «переддефолтний». Статус «переддефолтний» анулюється в разі вирішення подій або обставин п. 1.7.1. Правил ринку та носить виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливає на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях. Помилковою вимогу про надання гарантійного листа щодо дефолтного та переддефолтного стану вважає й Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), який надав обов’язкові для розгляду рекомендації Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України щодо вдосконалення вимог до учасників процедур закупівель електричної енергії від 05.03.2020 № 5-рк. У разі невиконання даної вимоги, буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження Ваших дій як замовника, а також звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації цієї закупівлі.
Відповідь: Шановний Учаснику, уважно розглянувши Ваше запитання, вважаємо за необхідне повідомити наступне: Відповідно до Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №307 учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу "Переддефолтний" при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку до 18:00 робочого дня, наступного за днем, коли він отримав через систему управління ринком платіжний документ від АР, не здійснив відповідну оплату; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансові гарантії в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил. Як слідує із вищезазначеного, статус "Переддефолтний" отримує безвідповідальний недобросовісний учасник ринку, який не може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання. Водночас якщо ж тривалість статусу "Переддефолтний" для учасника ринку становить більше двох робочих днів, то такий учасник набуває статусу "Дефолтний". Після набуття постачальником електричної енергії, як учасника ринку, статусу "Дефолтний" постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку здійснюється постачальником "останньої надії" відповідно до Правил роздрібного ринку. Звертаємо Вашу увагу, що предметом даної закупівлі є Електрична енергія (згідно коду ДК 021:2015:09310000-5) та супутні послуги, зокрема послуг з постачання та передачі електричної енергії та без врахування послуг з розподілу, а тому вимога про те, що в період з 2019р. по 2024р. (включно) Учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного», є одним із критеріїв якості надання Учасником процедури закупівлі послуг з постачання! Ми як Замовник, з метою уникнення понесення додаткових витрат та ризиків, пов’язаних із закупівлею електроенергії за цінами постачальника "останньої надії" у разі перемоги учасника, який мав/має статус "дефолтного" або "переддефолтного" та з метою дотримання принципів, встановлених в статті 3 Закону, а саме - здійснення закупівлі з максимальною економією та ефективністю маємо намір закуповувати електричну енергію у відповідального, добросовісного учасника ринку, який може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання, що є однією з ключових критеріїв якості надання послуг з постачання. Звертаємо Увагу замовника, що Інформація на вебсайті Адміністратора розрахунків оновлюється щодня, тобто відображається лише актуальна інформація на час перегляду, однак даний веб портал не містить історії набуття постачальником статусу "дефолтного" або "переддефолтного". Таким чином, Замовник не має можливості перевірити в період кваліфікації інформацію про набуття статусу Учасником "дефолтного" або "переддефолтного" на момент подачі ним пропозиції тим паче за період з 2019р. по 2024р.. Отже, дана інформація не міститься у відкритому доступі, а її перевірка Замовником може здійснюватись лише через офіційні запити. Підсумовуючи вказане Замовник не має наміру вносити зміни в умови тендерної документації, що стосується виключення вимоги не набуття учасником статусу «дефолтного» або «переддефолтного» в період з 2019р. по 2023р. (включно), оскільки дана вимога не містить ознак дискримінацією учасника, а одним із показників якості надання послуг постачання Учасником закупівлі! Крім того Вами як учасником процедури не наведено доводів чому саме для Вас дана вимога тендерної документації є дискримінаційною в чому полягає дискримінація.
Дата відповіді: 10.09.2025 09:06
Відповідь надана

Вимога щодо надання сертифікатів ISO є дискримінаційною та незаконною

Номер: 2785f342b2d4434d81fead25ff569901
Дата опублікування: 08.09.2025 11:13
Опис: Шановний Замовнику! У складі тендерної документації щодо закупівлі Електричної енергії за ДК 021:2015 09310000-5 Вами висунуто вимогу щодо надання сертифікатів ISO, що є дискримінаційною, незаконною та такою, що грубо порушує норми чинного законодавства України, зокрема: • Закон України «Про публічні закупівлі»; • Постанову КМУ №1178 від 12.10.2022 року (щодо особливостей закупівель в умовах воєнного стану); • ДСТУ EN 50160:2023, який визначає параметри якості електропостачання. Встановлена вимога щодо обов’язкової наявності ISO-сертифікатів дискримінує значну частину потенційних учасників ринку, які через необґрунтованість такої вимоги фактично позбавляються можливості участі у торгах. Ця вимога не стосується предмета закупівлі, не впливає на якість електроенергії, яку, як відомо, забезпечує виключно Оператор системи розподілу (ОСР). Таким чином, Ви свідомо звужуєте конкуренцію та створюєте штучні бар’єри для участі у закупівлі, чим порушуєте один із базових принципів публічних закупівель — принцип недискримінації. Жодна норма чинного законодавства, включаючи ДСТУ EN 50160:2023 та Правила роздрібного ринку електроенергії, не передбачає необхідності наявності у постачальника сертифікатів ISO. Отже, Ваша вимога не лише безпідставна, але й суперечить статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», яка прямо забороняє дискримінаційні умови участі. Пунктом 29 Особливостей (Постанова КМУ №1178) прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Вимога сертифікатів ISO до таких стандартів не входить, тому Ваші дії є прямим порушенням законодавства. Дана вимога спотворює суть конкурентних торгів і знижує кількість потенційних учасників, що, у свою чергу, перешкоджає економії коштів і є ознакою упередженого або лобістського підходу при формуванні технічних вимог. Це офіційна позиція регулятора ринку, яка повністю спростовує будь-яку правомірність вимоги щодо надання сертифікатів ISO у складі пропозицій на закупівлю електроенергії. Така практика є неприпустимою та буде предметом розгляду контролюючих органів. Практика АМКУ підтверджує незаконність подібних дій. Зокрема: • Рішення АМКУ №6270-р/пк-пз від 10.05.2023 (UA-2023-04-26-009178-a); • Рішення №13858-р/пк-пз від 31.08.2023 (UA-2023-08-17-012915-a); • Рішення №9405-р/пк-пз від 27.06.2023 (UA-2023-06-01-002051-a); • Рішення №10240-р/пк-пз від 05.07.2023 (UA-2023-06-12-000599-a) — у цьому рішенні АМКУ вкотре визнав вимогу щодо ISO для постачальників електроенергії дискримінаційною, зазначивши, що вона не пов’язана з предметом закупівлі та необґрунтовано обмежує конкуренцію. Додатково звертаємо Вашу вагу на офіційне роз`яснення посилання НКРЕКП, розміщене за посиланням: https://www.nerc.gov.ua/news/sertifikaciya-elektrichnoyi-energiyi-dlya-cilej-zdijsnennya-publichnih-zakupivel У ньому чітко зазначено: «Законом України “Про ринок електричної енергії” не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.» Наполягаємо на внесення змін до тендерної документації та виключити дискримінаційну вимогу щодо наявності сертифікатів ISO. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження Ваших дій як замовника, а також — звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації даної закупівлі.
Відповідь: Доброго дня! У відповідь на вашу Вимогу, повідомляємо, що Замовник публічної закупівлі, із Вимогою не погоджується та вважає її безпідставною, необґрунтованою та незаконною, так як тендерна документація сформовано до вимог Закону України «Про публічні закупівлі»(далі – Закон) з врахуванням Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) і є об'єктивною відповідно до статті 5 цього Закону, вимоги тендерної документації, до яких висунута вимога, є поширеними, стандартними та постійно використовуються у закупівлях електричної енергії. Положеннями ч. 1-3 статті 22 Закону та вимогами Особливостей, закріплено обов'язковість оприлюднення тендерної документації безоплатно на веб-порталі Уповноваженого органу для загального доступу, а також регламентовано вимоги до тендерної документації. Звертаємо увагу, що предметом закупівлі є Електрична енергія та супутні послуги, зокрема послуг з постачання та передачі електричної енергії та без врахування послуг з розподілу (ДК 021:2015:09310000-5). Отже, предметом закупівлі є не лише Електрична енергія, як товар, а і супутні послуги пов’язані з ним, без яких закупівля електричної енергії відповідно до вимог законодавства, зокрема Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії. Таким чином, Вам як учаснику процедури закупівлі слід уважніше вивчати умови тендерної документації, зокрема і предмет закупівлі. Відповідно до Закону та вимог Особливостей, тендерна документація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг), а також Замовник встановлює вимоги та кваліфікаційні критерії для забезпечення належного виконання робіт чи надання необхідних послуг, що у даному випадку стосується постачання електричної енергії. Зазначені посилання у Вимозі, що документ не передбачений чинним законодавством — є не вірним. Замовник може визначати необхідний перелік документів для відповідної закупівлі відповідно до Закону та вимог Особливостей. А кожен Учасник має рівні можливості отримати зазначений сертифікат або аналогічний із цього питання в добровільному порядку з тим, щоб дотриматися умов тендеру та підтвердити можливість постачання електричної енергії на належному рівні. Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Організацією ISO розроблено велику кількість стандартів у різних сферах діяльності, однак в тендерних реаліях найчастіше використовуються ISO 9001, 14001, 37001. Для підтвердження якості процесу постачання електроенергії необхідно отримати сертифікат ISO 14001:2015, а саме для підтвердження екологічності процесу в здійснені його діяльності для виконання Договору про постачання електричної енергії в інтересах Замовника або ж Учасник може надати аналогічні документи для такого підтвердження відповідно до тендерної документації. Стосовно надання підтвердження відповідності вимогам стандартів системи управління ISO 9001:2015 (або еквівалент), вважаємо за необхідне повідомити наступне: одним із доказів необхідного рівня якості товарів чи наданих послуг є підтвердження відповідності технічних і споживчих характеристик товару (послуги тощо) загальновизнаним вимогам (ДСТУ, ГОСТ, ТУ) шляхом проведення незалежної оцінки або сертифікації. ISO 9001 – це стандарт, що входить в серію міжнародних стандартів ISO 9000 і описує вимоги до систем управління якістю на підприємствах і в організаціях. На сьогоднішній день системи управління якістю, розроблені відповідно до вимог стандарту ISO 9001, є найкращим загальновизнаним у світі запобіжним механізмом, який забезпечує якість продукції на всіх етапах її виробничого (життєвого) циклу і сприяє підвищенню результативності роботи підприємств. Як свідчить міжнародний досвід, впровадження на підприємстві чи в організації системи управління якістю, розробленої на основі стандарту ISO 9001, сприяє спрощенню системи надання послуг та підвищенню їх якості, встановленню налагодженого зворотного зв’язку зі споживачами, покращенню робочого клімату, забезпеченню стабільної роботи в умовах плинності персоналу, прийняттю раціональних та ефективних рішень на основі фактів. У результаті діяльність підприємства (організації) стає більш зрозумілою та прозорою, в ній встановлюється чіткий розподіл відповідальності, підвищується рівень внутрішньої організованості та зменшується кількість помилок. Саме тому, Замовник вимагає від Учасників надання Сертифікату системи управління якістю ISO 9001:2015, котрий підтверджує відповідність системи управління діяльністю учасника з постачання електричної енергії. Стандарт ISO 9001 визначає вимоги до систем менеджменту якості у сфері постачання продукції та надання послуг, що підтверджується пунктом 01. Національного стандарту України ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT). Наявність у підприємства сертифікату на систему менеджменту якості відповідно до вимог ISO 9001 свідчить про спроможність підприємства надавати послуги у відповідності з вимогами діючої нормативної – правової документації, та не містить жодних дискримінаційних елементів. Окрім того, пройти відповідну сертифікацію на відповідність системи управління діяльністю учасника з постачання електричної енергії стандарту ISO 9001:2015, може будь-який учасник. Жодних обмежень щодо проходження учасниками – постачальниками електричної енергії такої сертифікації не має. Звертаємо також вашу увагу, що дискримінаційними вважаються тільки ті вимоги, яким можуть відповідати лише один або не більше двох учасників / або якщо такі вимоги встановлюють переваги чи привілеїв окремим учасникам. Наша умова щодо надання учасниками підтвердження відповідності вимогам стандартів на системи управління ISO 9001:2015 (або еквівалент) не являється дискримінаційною, оскільки не встановлює жодних переваг чи привілеїв окремим учасникам. Окрім того, ми проаналізували за допомогою відкритих джерел, зокрема через електронну систему закупівель ProZorro, вже проведені іншими замовниками процедури відкритих торгів на закупівлю електричної енергії. Також розглянули значну кількість поданих тендерних пропозицій учасників, що знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель ProZorro. Враховуючи проведений аналіз документів, ми дійшли висновку про наявність достатньої кількості учасників із наявними документами на підтвердження відповідності вимогам стандартів системи управління ISO 9001:2015. Також, як вбачається із багатьох рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Колегія) (рішення від 07.05.2019 № 5576-р/пк-пз; № 2309 -р/пк-пз від 06.02.2020; №19422-р/пк-пз від 27.12.2019; № 2165-р/пк-ск від 01.12.2016), Колегія схвально відноситься до умови тендерної документації щодо надання документів на підтвердження відповідності Учасників вимогам стандартів системи управління якістю. Таким чином, вважаємо дану вимогу тендерної документації правомірною та доцільною. Крім того з метою, підтвердження якості процесу постачання електроенергії необхідно отримати сертифікат ISO 37001:2015, а саме для підтвердження відповідності національному стандарту, що установлює вимоги та настанови щодо застосування до системи управління щодо протидії корупції в здійснені його діяльності для виконання Договору про постачання електричної енергії в інтересах Замовника або ж Учасник може надати аналогічні документи для такого підтвердження відповідно до тендерної документації. Учасники заздалегідь ознайомлені з умовами Документації та мають достатньо часу для виконання вимог Тендерної документації, в тому числі для отримання необхідних документів - складність у їх отриманні не виникає в інших аналогічних закупівлях у інших Замовників, тому твердження Вимоги є не об'єктивним та не обґрунтованими в частині складності отримання таких документів. Сертифікат ISO — документ, який підтверджує відповідність систем управління та якості продукції підприємства державним або міжнародним стандартам. Для замовника наявність сертифікату відповідності в постачальника є одним зі способів підтвердження якості товарів і послуг. На підставі наведеного вище, відмовляємо по Вимозі, Вами не доведено та документально не підтверджено необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також документально не підтверджено неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не доведено, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує права та законні інтереси особи, що звернулася із Вимогою. Це рішення прийнято відповідно до Закону та вимогами Особливостей, а також практики АМКУ (Рішення Колегії № 9066-р/пк-пз від 26.04.2021).
Дата відповіді: 10.09.2025 09:04