• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія

Завершена

311 196.94 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 3 111.97 UAH
Період уточнення: 01.08.2025 16:56 - 24.08.2025 00:00
Відповідь надана

Неправомірність вимоги в Додатку № 2 до тендерної документації.

Номер: 9d4c39b7957e4aaa96af5e517f88adde
Дата опублікування: 04.08.2025 15:01
Опис: Доброго дня! Відповідно до пункту 5.16 Додатку 2 до тендерної документації, Замовником встановлено вимогу щодо надання листа за підписом керівника та підписанта тендерної пропозиції про ознайомлення з положеннями статей 358 та 366 Кримінального кодексу України, а також гарантування, що всі документи, подані для участі в процедурі закупівлі, не мають ознак підробки або службового підроблення. Зазначена вимога є необґрунтованою, такою, що не передбачена чинним законодавством України та не відповідає предмету закупівлі. Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка, згідно з чинним законодавством, є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту — ДСТУ EN 50160:2023. Вказаний стандарт не містить жодних положень, які б передбачали необхідність надання таких гарантій або будь-яких додаткових листів, пов’язаних із кримінальною відповідальністю. Відповідно до частини другої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник має право встановлювати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законом. Установлення додаткових вимог, що не мають нормативного підґрунтя, є порушенням принципу законності, визначеного статтею 5 зазначеного Закону, та призводить до необґрунтованого обмеження конкуренції і дискримінації учасників. Більше того, чинне законодавство України не передбачає обов’язку суб’єктів господарювання — учасників закупівель — надавати окремі гарантійні листи про відсутність у поданих документах ознак складу кримінальних правопорушень, передбачених Кримінальним кодексом України. Таким чином, вимога Замовника є дискримінаційною не лише з огляду на відсутність її передбачення законодавством, але й з позиції створення штучних бар’єрів для участі у процедурі закупівлі. Окремо наголошуємо, що наказом Міністерства економіки України від 07.05.2024 № 11712 затверджено примірну тендерну документацію для закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів після його припинення або скасування. Зазначена примірна тендерна документація не містить жодних положень або вимог, аналогічних тим, що оскаржуються, що додатково підтверджує їхню дискримінаційність, надмірність і правову необґрунтованість. З огляду на викладене, вимагаємо виключити зазначену вимогу з тендерної документації як таку, що порушує чинне законодавство, дискримінує учасників та суперечить принципам публічних закупівель, установленим статтями 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі». У разі її залишення за собою залишаємо право звернутися зі скаргою до Антимонопольного комітету України.
Відповідь: Доброго дня, шановний Учаснику ! Дякуємо за зацікавленість закупівлею, щодо вашого питання повідомляємо наступне. Пунктом 28 Особливостей № 1178, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог ст.22 Закону № 922, з урахуванням цих особливостей. Так, ч.3 ст.22 Закону №922 передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Тому, замовником було встановлено вимогу щодо надання листа за підписом керівника та підписанта тендерної пропозиції про ознайомлення з положеннями статей 358 та 366 Кримінального кодексу України, а також гарантування, що всі документи, подані для участі в процедурі закупівлі, не мають ознак підробки або службового підроблення у Додатку 2 тендерної документації. При цьому, слід наголосити, що ваше твердження щодо того, що Замовник має право встановлювати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законом не має відношення до встановленої Замовником вимоги, оскільки дана вимога Замовника не відноситься до кваліфікаційних критеріїв, які визначені п.16 Особливостей №1178, а встановлена у відповідності до ч.3 ст.22 Закону №922 – інші вимоги. Відповідно до приписів п. 4 ч. 1, ч. 4 ст. 5 Закону № 922 закупівлі здійснюються у т.ч. за принципом недискримінації учасників та однакового ставлення до них замовником. Як вбачається з ч. 5 ст. 14, ч. 4 ст. 22 Закону № 922, приписів Особливостей № 1178, тендерна документація не повинна містити вимог, що призводять до дискримінації. У Постанові ВС від 29.01.2021р. у справі №640/1042/19 вказано, що дискримінація передбачає створення нерівних умов для конкретної особи або групи осіб серед інших учасників, у т.ч. потенційних. Тому ваше твердження щодо того, що дана вимога призводить до обмеження конкуренції і дискримінації учасників є необґрунтованою та такою, що не відповідає дійсності, оскільки вимога Замовника не створює нерівних умов для Вашої організації серед інших учасників. Ба більше, відсутні вимоги до форми листа керівника та підписанта про ознайомлення з кримінальною відповідальністю, встановленою Ст. 358. Кримінального кодексу України "Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів" та Ст. 366. "Службове підроблення" та гарантування, що всі завантажені для участі у процедурі закупівель документи не мають ознак документів, віднесених до ст.358, 366 КК України, а тому може надаватися у довільній формі та не потребує залучення сторонніх організацій для його, що спростовує ваше твердження щодо створення штучних бар’єрів для участі у процедурі закупівлі. Окрему увагу слід звернути на ваше твердження щодо відсутності такої вимоги у примірній тендерній документації для закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів після його припинення або скасування, затвердженої наказом Міністерства економіки України від 07.05.2024 № 11712. Так, 07.05.2024 Мінекономіки наказом № 11712 затвердило методичні рекомендації щодо особливостей здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі - наказ № 11712) відповідно до статті 9 Закону та положень постанови № 1178. Метою Методичних рекомендацій є підготовка рекомендацій щодо розроблення єдиного підходу до організації публічних закупівель електричної енергії, підготовки тендерної документації, у тому числі проекту договору про закупівлю (договору про постачання електричної енергії споживачу) (далі – договір). Цими Методичними рекомендаціями визначено механізм та орієнтири для замовників (споживачів), які здійснюють відповідні закупівлі, з метою забезпечення максимальної економії, ефективності та пропорційності, добросовісної конкуренції серед учасників процедури закупівлі (електропостачальників), відкритості та прозорості на всіх етапах процедури закупівлі, недискримінації учасників та однакового ставлення до них, об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі та запобігання корупційним діям і зловживанням. Методичні рекомендації складаються з розділів, які містять конкретизовані рекомендації щодо встановлення вимог до учасників та предмета закупівлі, що можуть використовуватися замовниками під час підготовки тендерної документації, ураховуючи очікувану вартість закупівлі електричної енергії, обсяги закупівлі та специфіку закупівлі електричної енергії. З огляду на викладене, використання Методичних рекомендацій є правом замовника, а тому Ваше твердження є таким, що не відповідає дійсності. Додатково хочемо наголосити, що при підготовці вимог тендерної документації Замовником враховано всі принципи публічних закупівель, встановлених ст.5 Закону №922. Таким чином, підсумовуючи вищевикладене, Замовник дійшов висновку про відсутність підстав для внесення змін до тендерної документації, адже остання складена у відповідності до вимог законодавства.
Дата відповіді: 06.08.2025 11:03
Відповідь надана

Дискримінаційність та незаконність

Номер: c4cdb6c491f34c7cab74a285cebf1bdc
Дата опублікування: 04.08.2025 13:10
Опис: Шановний Замовнику! У складі тендерної документації щодо закупівлі Електричної енергії за ДК 021:2015 09310000-5 Вами висунуто вимогу щодо надання сертифікатів ISO, що є дискримінаційною, незаконною та такою, що грубо порушує норми чинного законодавства України, зокрема: • Закон України «Про публічні закупівлі»; • Постанову КМУ №1178 від 12.10.2022 року (щодо особливостей закупівель в умовах воєнного стану); • ДСТУ EN 50160:2023, який визначає параметри якості електропостачання. Встановлена вимога щодо обов’язкової наявності ISO-сертифікатів дискримінує значну частину потенційних учасників ринку, які через необґрунтованість такої вимоги фактично позбавляються можливості участі у торгах. Ця вимога не стосується предмета закупівлі, не впливає на якість електроенергії, яку, як відомо, забезпечує виключно Оператор системи розподілу (ОСР). Таким чином, Ви свідомо звужуєте конкуренцію та створюєте штучні бар’єри для участі у закупівлі, чим порушуєте один із базових принципів публічних закупівель — принцип недискримінації. Жодна норма чинного законодавства, включаючи ДСТУ EN 50160:2023 та Правила роздрібного ринку електроенергії, не передбачає необхідності наявності у постачальника сертифікатів ISO. Отже, Ваша вимога не лише безпідставна, але й суперечить статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», яка прямо забороняє дискримінаційні умови участі. Пунктом 29 Особливостей (Постанова КМУ №1178) прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Вимога сертифікатів ISO до таких стандартів не входить, тому Ваші дії є прямим порушенням законодавства. Дана вимога спотворює суть конкурентних торгів і знижує кількість потенційних учасників, що, у свою чергу, перешкоджає економії коштів і є ознакою упередженого або лобістського підходу при формуванні технічних вимог. Це офіційна позиція регулятора ринку, яка повністю спростовує будь-яку правомірність вимоги щодо надання сертифікатів ISO у складі пропозицій на закупівлю електроенергії. Така практика є неприпустимою та буде предметом розгляду контролюючих органів. Практика АМКУ підтверджує незаконність подібних дій. Зокрема: • Рішення АМКУ №6270-р/пк-пз від 10.05.2023 (UA-2023-04-26-009178-a); • Рішення №13858-р/пк-пз від 31.08.2023 (UA-2023-08-17-012915-a); • Рішення №9405-р/пк-пз від 27.06.2023 (UA-2023-06-01-002051-a); • Рішення №10240-р/пк-пз від 05.07.2023 (UA-2023-06-12-000599-a) — у цьому рішенні АМКУ вкотре визнав вимогу щодо ISO для постачальників електроенергії дискримінаційною, зазначивши, що вона не пов’язана з предметом закупівлі та необґрунтовано обмежує конкуренцію. Додатково звертаємо Вашу вагу на офіційне роз`яснення посилання НКРЕКП, розміщене за посиланням: https://www.nerc.gov.ua/news/sertifikaciya-elektrichnoyi-energiyi-dlya-cilej-zdijsnennya-publichnih-zakupivel У ньому чітко зазначено: «Законом України “Про ринок електричної енергії” не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.» Наполягаємо на внесення змін до тендерної документації та виключити дискримінаційну вимогу щодо наявності сертифікатів ISO. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження Ваших дій як замовника, а також — звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації даної закупівлі.
Відповідь: Шановний Учасник, Замовник здійснює дану закупівлю у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Предметом цієї закупівлі є ДК 021:2015: 09310000-5 «Електрична енергія», яка є специфічним товаром та її постачання нерозривно пов’язане з наданням електропостачальником відповідних послуг споживачу Враховуючи той факт, що сертифікати ISO є в повній мірі правомірною вимогою щодо підтвердження відповідності учасника міжнародним та національним стандартам якості у розумінні Закону. Наявність в учасників сертифікатів є додатковою гарантією спроможності учасників щодо виробництва та/або поставки виключно якісного товару. Впровадження сертифікатів ISO на сьогоднішній день є загальнодоступною послугою і будь-яка компанія, що має належний рівень організації управління якістю, має можливість впровадити у себе ці стандарти та отримати відповідні сертифікати. Замовник керуючись нормами чинного законодавства з метою вибору за результатами цієї процедури закупівлі ефективного, відповідального та добросовісного постачальника, встановлює вимоги до учасників щодо підтвердження ними відповідності та впровадження стандартів. Система сертифікації є загальнодоступною для будь-яких суб’єктів господарювання. А наведені вимоги щодо підтвердження учасниками їхньої відповідності стандартам не є дискримінаційними та жодним чином не порушують норми частини четвертої статті 22 Закону та статті 5 Закону. Згідно з пунктом 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей. Частина 2 статті 22 Закону містить невичерпний перелік відомостей, які зазначаються у тендерній документації. Відповідно до частини 3 статті 22 Закону, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Замовник має право включати до тендерної документації вимоги, що не заборонені чинним законодавством. Враховуючи відсутність нормативно-правової заборони на включення до тендерної документації вимог щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників сертифікатів про відповідність міжнародним стандартам у різних галузях, Замовником було прийнято рішення про включення таких вимог до тендерної документації. Керуючись принципами здійснення закупівель та з дотриманням законодавства, де вказано, що Замовник має право встановлювати технічні, функціональні та якісні вимоги до предмета закупівлі на основі власної потреби, виходячи зі специфіки предмета закупівлі. Звертаємо Вашу увагу, що отримати сертифікати може будь-яка організація, що працює у відповідності до зазначених вище стандартів ДСТУ ISO, а наявність сертифікатів сприяє більш ретельному та всебічному вивченню ділових якостей учасника. Вимоги стандартів — загальні, вони призначені для застосування будь-якою організацією, незалежно від її типу чи розміру. ISO — це міжнародна організація зі стандартизації, метою якої є ратифікація розроблених стандартів. Як визначено частиною 5 статті 23 Закону, замовник може вимагати від учасників, у тому числі, і сертифікати, які підтверджують відповідність предмета закупівлі екологічним чи іншим характеристикам, установленим у тендерній документації. Таким чином, Законом передбачено, що замовник може вимагати від учасників сертифікати; не забороняється вимагати саме сертифікат ISO. Замовник у вимогах тендерної документації не вимагає різні сертифікати ISO, які є взаємозамінними. Зважаючи на усе вище викладене, беручи до уваги той факт що предметом закупівлі є ДК 021:2015: 09310000-5-Електрична енергія, з метою забезпечення стабільності у постачанні електричної енергії, Замовником сформульовано базові вимоги до постачальника електричної енергії, які б забезпечили таку стабільність постачання. Для забезпечення конкурентного середовища проведення процедури закупівлі, Ваше звернення передане до юридичного департаменту для вивчення наданого запитання та можливості врахування в роботі.
Дата відповіді: 06.08.2025 11:02