-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Поточний ремонт навчально - виробничої лабораторії
Завершена
750 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 7 500.00 UAH
мін. крок: 1% або 7 500.00 UAH
Період уточнення:
21.07.2025 15:03 - 15.08.2025 00:00
Відповідь надана
ВИМОГА про усунення дискримінаційних умов тендерної документації
Номер:
9d061bee7d31452fa610ca4dadd2b8d8
Дата опублікування:
26.07.2025 14:22
Опис:
ВИМОГА
про усунення дискримінаційних умов тендерної документації
(по закупівлі: «Поточний ремонт навчально-виробничої лабораторії», UA-2025-07-21-007103-a)
Шановний Замовнику!
ТОВ «ГРАНЕЛЬ», ознайомившись із умовами тендерної документації по закупівлі «Поточний ремонт навчально-виробничої лабораторії», звертається з вимогою щодо усунення дискримінаційних та непропорційних вимог, які не відповідають чинному законодавству та обмежують конкуренцію.
1. Вимоги щодо сертифікатів ISO (9001, 14001, 45001, 37001) та аудит-звітів
У документації передбачено обов’язкову наявність одразу чотирьох сертифікатів ISO (9001, 14001, 45001, 37001) та аудит-звітів, виданих виключно органом, акредитованим НААУ у сфері «Будівництво». Зазначаємо, що такі вимоги не є об’єктивно необхідними для якісного виконання договору з поточного ремонту, що підтверджується складом робіт у дефектному акті. Нормативно, впровадження ISO є добровільним (ст. 14 Закону України «Про стандартизацію»), а практика АМКУ неодноразово визнавала дискримінаційною вимогу сертифікатів, прив’язаних до конкретного акредитованого органу (рішення №8809-р/пк-пз, №9206-р/пк-пз, №5706-р/пк-пз тощо). Витрати й строки на оформлення таких сертифікатів та аудит-звітів є надмірними, а вимога звужує коло потенційних учасників.
Просимо вилучити з документації вимоги щодо надання сертифікатів ISO (9001, 14001, 45001, 37001) та аудит-звітів або замінити їх на формулювання “наявність будь-якої системи менеджменту якості/безпеки/екології або еквівалентної довідки”.
2. Вимоги щодо дозволів Держпраці та ліцензії на СС2
У тендерній документації вимагається надати скан-копію дозволу або декларації Держпраці на виконання робіт підвищеної небезпеки (зокрема, вантажно-розвантажувальні роботи машинами, нанесення лакофарбових покриттів на основі нітрофарб, використання азбесту тощо) та ліцензію на будівництво об’єктів із середніми наслідками (СС2). Дефектний акт не містить робіт, які підпадають під категорію підвищеної небезпеки згідно з Переліком, затвердженим наказом Мінсоцполітики №923, та не передбачає використання нітрофарб, азбесту, мастик, шлаковати чи скловати. Відповідно до ДБН А.2.2-3:2014 та Постанови КМУ №256, ліцензія на будівництво не потрібна для поточного ремонту, а Постанова КМУ №256 втратила чинність у 2020 році. Відтак вимога таких документів суперечить реальному складу робіт, є надмірною та дискримінаційною (рішення АМКУ №8809-р/пк-пз, №11323-р/пк-пз).
Вимагаємо вилучити з документації вимоги про надання дозволів Держпраці на роботи підвищеної небезпеки і ліцензії СС2, залишивши вимоги лише щодо дозвільних документів, які об’єктивно стосуються фактичного складу робіт.
3. Вимоги щодо посвідчень та протоколів навчання з охорони праці для керівного складу та спеціалізованих курсів
Документацією передбачено обов’язкове надання посвідчень і протоколів навчання з охорони праці для керівного складу, у тому числі з повного переліку спеціалізованих курсів (роботи під тиском, IV група з електробезпеки, роботи на висоті, з вантажопідіймальними механізмами тощо). Дефектний акт містить перелік лише простих малярних, штукатурних і прибиральних робіт, які не підпадають під вимоги додаткового спеціалізованого навчання згідно з НПАОП 0.00-4.12-05 і Постановою КМУ №1107. Законодавство передбачає, що документи щодо навчання з питань охорони праці мають зберігатися у роботодавця та пред’являються лише при перевірці Держпраці, а не у складі тендерної пропозиції (ч. 11 ст. 26 Закону). Практика АМКУ визнає дискримінаційними такі вимоги, якщо вони не пов’язані з реальними роботами (Infobox Prozorro, рішення АМКУ за 2024–2025 рр.).
Вимагаємо скоригувати або вилучити вимоги щодо надання посвідчень та протоколів спеціалізованого навчання, залишивши лише загальний інструктаж з охорони праці одного відповідального працівника, що відповідає специфіці поточного ремонту.
Враховуючи вищенаведене, просимо:
Внести відповідні зміни до тендерної документації, виключивши або змінивши дискримінаційні вимоги у вказаних пунктах.
Привести тендерну документацію у відповідність до ст. 5, 16, 22, 26 Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей (Постанова КМУ №1178).
Оприлюднити зміни через електронну систему Prozorro.
Відповідь:
Шановний учаснику!
Замовник розглянув Ваше звернення щодо усунення, на Вашу думку, дискримінаційних вимог тендерної документації на закупівлю «Поточний ремонт навчально-виробничої лабораторії» (UA-2025-07-21-007103-a) і надає розширене правове пояснення.
Щодо сертифікатів систем менеджменту ISO 9001, 14001, 45001 та 37001
Частина 1 підпункту 2, 3 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлює, що Замовник має право встановлювати кваліфікаційні критерії щодо наявності матеріально-технічної бази та досвіду виконання аналогічних договорів.
Сертифікати ISO підтверджують впроваджену систему організаційного управління, що є елементом матеріально-технічної бази та підтверджує досвід роботи за міжнародними стандартами
Частина 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлює, що ТД може містити вимогу про документи, які підтверджують відповідність кваліфікаційним критерія. Наявність чинних сертифікатів є документальним підтвердженням.
Стаття 14 Закону України «Про стандартизацію» - Застосування стандартів добровільне, проте може бути обов’язковою умовою договору Замовник вправі зробити наявність сертифіката умовою участі, якщо це виправдано предметом закупівлі ДСТУ ISO 9001:2018, ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO 45001:2019, ДСТУ ISO 37001:2019.
Визначають вимоги до систем менеджменту якості, екологічного управління, безпеки праці та антикорупційного комплаєнсу Сукупність цих систем мінімізує ризики для замовника під час виконання робіт у діючом Частина перша статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» дозволяє замовнику встановлювати кваліфікаційні критерії, зокрема щодо наявності матеріально-технічної бази та досвіду виконання аналогічних договорів. Сертифікати ISO є міжнародно визнаним підтвердженням того, що в учасника впроваджено систему управління якістю, екологічними аспектами, охороною праці та антикорупційними заходами. Саме ці аспекти мають критичне значення під час виконання робіт у діючому навчальному закладі з постійним перебуванням дітей і персоналу. Стаття 14 Закону України «Про стандартизацію» закріплює добровільний характер застосування стандартів, однак надає сторонам договірних відносин право визначати їх обов’язковість у контракті. Таким чином, закон прямо допускає встановлення таких вимог, якщо це виправдано предметом закупівлі. Додатково слід зазначити, що на ринку України функціонує значна кількість органів із сертифікації, акредитованих Національним агентством з акредитації, – тому вимога не обмежує конкуренцію, а лише уніфікує перевірку компетентності.
Щодо ліцензії на будівельну діяльність для об’єктів класу наслідків СС2 і дозволи Держпраці
Пункт 9 частини 1 статті 7 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»:
Роботи на об’єктах із класом наслідків СС2 виконуються суб’єктами господарювання, які мають право здійснювати будівельну діяльність Будівля лабораторії відповідає критеріям СС2 (перебування >50 осіб; зберігання дисциплінарних матеріалів підвищеної небезпеки)
ДСТУ-Н Б В.1.2-16:2013 (табл. 1, п. 3) класифікація наслідків будівельних об’єктів - підтверджує віднесення до СС2.
Постанова КМУ № 256 від 07.03.2021 (у редакції чинній на 2025 р.) встановлює порядок виконання підготовчих та будівельних робіт і підтверджує необхідність ліцензії/сертифіката
Замовник вимагає ліцензію або кваліфікаційний сертифікат відповідального виконавця
Статті 21 Закону України «Про охорону праці» Роботи з підвищеною небезпекою виконують суб’єкти, які отримали дозвіл або подали декларацію до Держпраці Дефектний акт містить роботи на висоті >1,3 м, вантажно-розвантажувальні операції та лакофарбове покриття; це позиції Переліку робіт підвищеної небезпеки
Перелік робіт підвищеної небезпеки, затв. наказом Мінсоцполітики № 923 від 23.06.2017 (пп. 1, 130, 136) Конкретизує види робіт, що підлягають дозволу/декларації Закупівля включає зазначені роботи
Будівля лабораторії підпадає під клас наслідків СС2 відповідно до ДСТУ-Н Б В.1.2-16:2013, оскільки у приміщенні одночасно перебуває понад 50 осіб і зберігаються лабораторні матеріали підвищеної небезпеки. Пункт дев’ятий частини першої статті 7 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлює, що на таких об’єктах підрядник повинен мати право здійснювати будівельну діяльність, тобто ліцензію або кваліфікаційний сертифікат відповідального виконавця. Постанова Кабінету Міністрів України № 256, яка регламентує порядок виконання підготовчих та будівельних робіт, підтверджує вимогу наявності ліцензії для класу СС2.
Стаття 21 Закону України «Про охорону праці» зобов’язує суб’єктів господарювання отримати дозвіл або подати декларацію про виконання робіт підвищеної небезпеки. Перелік таких робіт, затверджений наказом Мінсоцполітики № 923, охоплює, зокрема, роботи на висоті, вантажно-розвантажувальні операції механізованими засобами та нанесення лакофарбових покриттів. У дефектному акті наявні саме ці види робіт, тому вимога подати дозвільні документи Держпраці є безпосередньо пов’язаною з фактичним обсягом ремонтних заходів.
Щодо посвідчення та протоколи навчання з охорони праці
НПАОП 0.00-4.12-05 (Типове положення) Встановлює порядок навчання і перевірки знань з питань ОП; термін чинності посвідчення – 3 роки Замовник просить копії чинних протоколів для осіб, що фактично виконуватимуть небезпечні роботи
Пункт 32 Переліку робіт підвищеної небезпеки Роботи на висоті належать до небезпечних; персонал повинен мати підтверджене навчання Дефектний акт передбачає фарбування фасаду (роботи на риштуванні)
Постанова КМУ № 1107 від 26.09.2001 (п. 4) Роботодавець зобов’язаний організувати навчання з ОП до початку робіт Подання копій документів до тендерної пропозиції дає змогу замовнику попередньо переконатися в готовності підрядника
Частина 3 статті 16 та частини 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник має право вимагати документи, що підтверджують кваліфікацію персоналу Посвідчення з ОП – прямий доказ належної підготовки фахівців
Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затверджене НПАОП 0.00-4.12-05, передбачає, що працівники, зайняті на роботах підвищеної небезпеки, проходять періодичне навчання та отримують відповідні посвідчення і протоколи. Пункт 32 Переліку робіт підвищеної небезпеки охоплює роботи на висоті, а пункт 130 – роботи з використанням лакофарбових матеріалів з підвищеним рівнем небезпеки. Постанова Кабінету Міністрів України № 1107 зобов’язує роботодавця організувати таке навчання до початку робіт. Замовник, керуючись частиною третьою статті 16 і частиною третьою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», має право вимагати документи, що підтверджують кваліфікацію персоналу. Надання копій посвідчень на етапі подання пропозиції дає можливість попередньо переконатися, що учасник уже виконав обов’язкову норму закону і не затягуватиме початок робіт через організацію навчання після укладення договору.
Стаття 5 Закону України «Про публічні закупівлі» вимагає від замовника дотримання принципів недискримінації, відкритості та ефективного використання коштів.
Частина 3 ст. 16, ч. 3 ст. 22, ч. 11 ст. 26 Закону дозволяють вимагати документи, необхідні для перевірки кваліфікації та здатності учасника виконати договір.
Пункт 4 Особливостей (Постанова КМУ № 1178) передбачає, що замовник повинен забезпечити безперервність та безпечність виконання робіт у період воєнного стану, що обґрунтовує підвищені вимоги.
Стаття 5 Закону України «Про публічні закупівлі» вимагає забезпечувати недискримінацію учасників, відкритість і максимальну ефективність використання бюджетних коштів. Встановлені вимоги прямо випливають із характеру робіт та ризиків об’єкта класу СС2. Вони однакові для всіх потенційних учасників, легко підтверджуються доступними на ринку документами і спрямовані на захист публічних інтересів – безпеку учнів, збереження майна та запобігання корупційним ризикам. Пункт 4 Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1178, додатково покладає на замовника обов’язок забезпечити безперервність і безпеку робіт у період воєнного стану, що обґрунтовує підвищену увагу до кваліфікації виконавця.
Усі вимоги тендерної документації відповідають чинному законодавству, є пропорційними та звичними для ремонтів на об’єктах класу наслідків СС2. Вони не обмежують конкуренцію, адже виконати їх може будь-який учасник, що дотримується нормативних правил професійної діяльності. З огляду на викладене, підстав для зміни умов тендерної документації не вбачається. Замовник залишається відкритим до участі всіх економічних операторів, які можуть документально підтвердити відповідність встановленим критеріям.
Дата відповіді:
28.07.2025 19:32