-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
«Електрична енергія» ДК 021:2015 09310000-5 – Електрична енергія
Категорія замовника: відповідно до п. 3 ч. 4 ст. 2 категорія замовника «підприємства, установи, організації, зазначені у пункті 3 частини першої цієї статті (юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади Місце: 79058, м. Львів, вул. Ф. Скорини,34
Завершена
270 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 350.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 1 350.00 UAH
Період уточнення:
15.07.2025 11:42 - 08.08.2025 00:00
Відповідь надана
Щодо встановлення дискримінаційних вимог у пунктах 7 та 8 Додатку 2 до ТД
Номер:
4a2e378697bf4f10858b23fda8b12ed3
Дата опублікування:
16.07.2025 17:45
Опис:
Шановні колеги,
Звертаємо Вашу увагу, що встановлені у пунктах 7 та 8 Додатку 2 до тендерної документації вимоги щодо подання інформації про статус «дефолтного» та/або «переддефолтного» учасника, а також вимога щодо наявності статусу чинного постачальника послуг комерційного обліку з функцією оператора зчитування даних з лічильників (ОЗД) із відповідним внесенням до реєстру ППКО, супроводжуються положеннями про безумовне відхилення тендерної пропозиції у разі невідповідності.
Разом з тим, згідно з п. 43–47 Особливостей здійснення публічних закупівель, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на 05.07.2024), встановлено вичерпний перелік підстав, за яких тендерна пропозиція може бути відхилена. Жодна з вимог, викладених у пунктах 7 та 8 Додатку 2 до тендерної документації, не віднесена до передбачених законом підстав для обов’язкового або дискреційного відхилення тендерної пропозиції.
Згідно з частиною 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити дискримінаційних вимог, а умови закупівлі мають забезпечувати добросовісну конкуренцію серед учасників.
Просимо пояснити, на підставі яких положень чинного законодавства (Закону України «Про публічні закупівлі», постанови КМУ № 1178, підзаконних нормативно-правових актів тощо), Замовником встановлено вказані вимоги, а також передбачено їх як умови безумовного відхилення тендерної пропозиції.
У разі ненадання обґрунтованої відповіді, а також у разі відмови внести відповідні зміни до тендерної документації, залишаємо за собою право звернутись зі скаргою до Антимонопольного комітету України відповідно до статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі», а також повідомити інших уповноважених контролюючих органів з метою перевірки дотримання принципів законності, добросовісної конкуренції та недискримінації учасників.
Відповідь:
Доброго дня. У відповідь на ваше звернення повідомляємо, що тендерна документація складена у відповідності до вимог чинного законодавства, що регулює здійснення публічних закупівель, Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та Постанови КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Відповідно п. 28 Особливостей тендерна документація формується замовником згідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей. У п. 3. ст. 22 Закону вказано: У тендерній документації зазначаються такі відомості: Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Замовником встановлена така вимога з метою забезпечення належного комерційного обліку споживання електричної енергії відповідно до вимог Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018. Наявність у учасника статусу ППКО з функцією ОЗД свідчить про його здатність не лише здійснювати комерційний облік електроенергії, але й забезпечувати безпеку та цілісність даних, що пов'язані з цим процесом. Статус Постачальника Послуг Комерційного Обліку (ППКО) з функцією ОЗД, означає, що він відповідає за комерційний облік електроенергії, зокрема за облік спожитої електроенергії на об'єкті. Функція ОЗД, відноситься до "Об'єкту Захисту Даних", що вказує на те, що учасник може бути відповідальним за забезпечення безпеки та цілісності даних, пов'язаних з комерційним обліком. Це може включати в себе захист даних від несанкціонованого доступу, зміни або видалення. Учасник може отримати статус ППКО з функцією ОЗД (постачальника послуг комерційного обліку з функцією організації збору даних), необхідно виконати ряд кроків, пов'язаних з реєстрацією та отриманням відповідних дозволів від регуляторних органів та операторів ринку. При цьому вимога не суперечить законодавству і не є дискримінаційною, оскільки отримання статусу ППКО (ОЗД) є процедурою, відкритою для всіх постачальників, та не потребує надмірних зусиль чи затрат. Враховуючи вище сказане, ця умова не є дискримінаційною для учасників закупівлі. ЩОДО НАЯВНОСТІ СТАТУСУ ДЕФОЛТНОГО/ПЕРЕДДЕФОЛТНОГО Замовник здійснює дану закупівлю у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Предметом цієї закупівлі є ДК 021:2015: 09310000-5 «Електрична енергія», яка є специфічним товаром та її постачання нерозривно пов’язане з наданням електропостачальником відповідних послуг споживачу. Пунктом 28 Особливостей визначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Відповідно до Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №307 учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу "Переддефолтний" при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку не забезпечив своєчасно, у строки, визначені цими Правилами, на рахунку ескроу ППБ/СВБ наявність коштів, вільних від інших зобов’язань з оплати поточної заборгованості ППБ/СВБ та погашення простроченої заборгованості ППБ/СВБ, в обсязі, достатньому для оплати відповідно до декадного звіту ППБ, місячного звіту ППБ, декадного звіту СВБ, місячного звіту СВБ, позапланового звіту СВБ та звіту про коригування, з урахуванням вимог цих Правил; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансову гарантію в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил. Як слідує із вищезазначеного, статус "Переддефолтний" отримує безвідповідальний недобросовісний учасник ринку, який не може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання. Водночас якщо ж тривалість статусу "Переддефолтний" для учасника ринку становить більше двох робочих днів, то такий учасник набуває статусу "Дефолтний". Після набуття постачальником електричної енергії, як учасника ринку, статусу "Дефолтний" постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку здійснюється постачальником "останньої надії" відповідно до Правил роздрібного ринку. Звертаємо Вашу увагу, що предметом даної закупівлі є Електрична енергія (згідно коду ДК 021:2015:09310000-5) та супутні послуги, зокрема послуги з постачання та передачі електричної енергії та без врахування послуг з розподілу, а тому вимога про те, що в період з 01.01.2021 року по день подання пропозиції Учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного», є одним із критеріїв якості надання Учасником процедури закупівлі послуг з постачання! Ми як Замовник, з метою уникнення понесення додаткових витрат та ризиків, пов’язаних із закупівлею електроенергії за цінами постачальника "останньої надії" у разі перемоги учасника, який мав/має статус "дефолтного" або "переддефолтного" та з метою дотримання принципів, встановлених в статті 3 Закону, а саме - здійснення закупівлі з максимальною економією та ефективністю маємо намір закуповувати електричну енергію у відповідального, добросовісного учасника ринку, який може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання, що є однією з ключових критеріїв якості надання послуг з постачання. Звертаємо Увагу, що Інформація на вебсайті Адміністратора розрахунків оновлюється щодня, тобто відображається лише актуальна інформація на час перегляду, однак даний веб портал не містить історії набуття постачальником статусу "дефолтного" або "переддефолтного". Таким чином, Замовник не має можливості перевірити в період кваліфікації інформацію про набуття статусу Учасником "дефолтного" або "переддефолтного" на момент подачі ним пропозиції тим паче з 01.01.2021 року по день подання пропозиції Отже, дана інформація не міститься у відкритому доступі, а її перевірка Замовником може здійснюватись лише через офіційні запити. Отже, замовником при складанні цієї тендерної документації дотримано вимоги чинного законодавства, тендерна документація не містить вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Враховуючи вищезазначене, у замовника відсутні підстави та обов’язок внесення змін до тендерної документації. Враховуючи зазначене, Замовник торгів не вбачає необхідності у внесенні зазначених Вами змін.
Дата відповіді:
18.07.2025 12:20
Відповідь надана
Дискримінаційна вимога Замовника щодо надання сертифікатів ISO
Номер:
e4fc537018454e6b94c9dc6e07e591ea
Дата опублікування:
16.07.2025 15:40
Опис:
Доброго дня.
Щодо дискримінаційної вимоги надання сертифікатів ISO у процедурі закупівлі електричної енергії
Звертаємо Вашу увагу, що предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого визначається виключно положеннями національного стандарту.
Відповідно до наказу Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 № 179, чинним національним стандартом, що встановлює технічні параметри якості електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025 року. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює допустимі фізико-технічні характеристики електричної енергії, зокрема межі відхилення напруги в межах 207–253 В.
Саме ДСТУ EN 50160:2023 є єдиним чинним нормативним документом, що прямо регламентує вимоги до якості електричної енергії як товару. При цьому він не містить жодних положень про необхідність наявності у постачальника сертифікатів відповідності ISO (наприклад, ISO 9001 чи ISO 14001).
Крім того, відповідно до офіційної позиції НКРЕКП, викладеної в публічному повідомленні від 24 квітня 2024 року, у відповідь на численні звернення постачальників та споживачів, Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії для цілей публічних закупівель. Також відсутні вимоги щодо обов’язкової сертифікації ISO в ліцензійних умовах провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії.
Згідно з частиною другою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» , замовник має право встановлювати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законодавством.
Установлення додаткових вимог, які не ґрунтуються на положеннях закону або чинних національних стандартах щодо предмета закупівлі, є порушенням принципу законності та недискримінації учасників. Така практика обмежує коло потенційних учасників, оскільки участь у процедурі можуть взяти лише ті, хто вже має відповідні сертифікати, або ті, хто змушений понести додаткові витрати на їх отримання виключно для участі в конкретній закупівлі.
Це створює нерівні умови конкуренції та суперечить основним принципам здійснення публічних закупівель, визначеним статтею 5 Закону, а саме — добросовісній конкуренції, недискримінації учасників та максимальної економії бюджетних коштів.
У разі ігнорування нашого зауваження залишаємо за собою право звернутися з офіційною скаргою до Антимонопольного комітету України.
Відповідь:
Доброго дня. Замовник, уважно ознайомившись із Вашим зверненням щодо необхідності внесення змін до тендерної документації у зв’язку з наявністю, на Вашу думку, дискримінаційних вимог, інформує , що тендерна документація складена у відповідності до вимог чинного законодавства, що регулює здійснення публічних закупівель, Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та Постанови КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Відповідно п. 28 Особливостей тендерна документація формується замовником згідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей. У п. 3. ст. 22 Закону вказано: У тендерній документації зазначаються такі відомості: Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Вимоги, викладені у тендерній документації, сформовані з дотриманням положень Закону України «Про публічні закупівлі», а також відповідно до об’єктивної потреби Замовника забезпечити належний рівень якості, надійності, прозорості та контролю у процесі постачання електричної енергії. Щодо вимоги надання сертифіката ISO 14001:2015 (або еквіваленту) Сертифікат системи екологічного управління ISO 14001:2015 (або еквівалент) не є обов’язковим для всіх суб’єктів ринку електроенергії, однак його наявність свідчить про впровадження учасником механізмів екологічного контролю, що є складовою корпоративної соціальної відповідальності та відповідає сучасним підходам до сталого розвитку. Враховуючи, що електроенергія є товаром, пов’язаним з впливом на довкілля при її генерації, Замовник має право орієнтуватися на постачальників, які впровадили систему екологічного управління, що, у свою чергу, не порушує принципу пропорційності, адже вимога застосовується до всіх учасників однаково і не обмежує участь, оскільки допускається подання еквівалентів. Крім того, вимога щодо ISO 14001:2015 передбачена і застосовується у закупівлях іншими замовниками в аналогічних процедурах, що також свідчить про її правомірність та обґрунтованість. Таким чином, вимога тендерної документації щодо надання сертифікату про відповідність системи екологічного управління учасника вимогам ISO 14001:2015 (або еквівалент) встановлена замовником, керуючись чинним законодавством України, і відповідає положенню частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та не містить вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Звертаємо увагу, що отримати зазначений сертифікат може будь-яке підприємство (організація, установа), що організувало свою діяльність у відповідності до цього стандарту. Вимоги, що включені Замовником до тендерної документації, які Ви вважаєте дискримінаційними, встановлені не безпосередньо до товару -електричної енергії, а до процесу її постачання та базуються на законодавстві, що регулює сферу постачання електричної енергії. Отже, враховуючи вище сказане, Замовником при оголошені закупівлі та формуванні тендерної документації, дотримано усі принципи здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників
Дата відповіді:
18.07.2025 12:06
Відповідь надана
Неправомірність дій Замовника
Номер:
e200f455b11248c3b1d2d88b356cd393
Дата опублікування:
16.07.2025 14:20
Опис:
Шановний Замовнику!
У Додатку 2 до тендерної документації передбачено відхилення тендерної пропозиції через непідтвердження зазначеної інформації, а саме гарантійний лист щодо статусу чинного постачальника послуг комерційного обліку з функцією «оператор зчитування даних з лічильників (ОЗД)» та підтвердження що учасник набував чи не набував статусу «дефолтного» та/або «переддефолтного».
Зазначаємо Відповідно до частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не може містити вимог щодо документального підтвердження інформації, яка є відкрито доступною у державних реєстрах або у формі відкритих даних відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Інформація щодо присвоєння статусу «дефолтний» або «переддефолтний» є відкритою та регулярно оновлюється на офіційному сайті НЕК «Укренерго»:
https://ua.energy/perelik-uchasnykiv-rynku-yakym-nadano-status-pereddefoltnyj
Крім того, згідно з пунктом 6 Положення, затвердженого наказом Міненерго №148 від 13.04.2022, під час дії воєнного стану статуси «дефолтний» та «переддефолтний» не застосовуються до постачальників універсальних послуг, що створює нерівні умови участі та порушує принцип недискримінації, передбачений частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до пунктів 1.7.1 та 1.7.4 Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП №307 від 14.03.2018, статус «переддефолтний» має попереджувальний, тимчасовий характер та може бути скасований протягом двох робочих днів. Він не впливає на правосуб’єктність учасника та не може бути підставою для обмеження участі у процедурах закупівель.
Щодо статусу постачальника послуг комерційного обліку (ППКО) з функцією «оператор зчитування даних з лічильників (ОЗД)»
Інформація розміщена на офіційному сайті НЕК «Укренерго»
https://ua.energy/
https://public.datahub.ua.energy/ppko
Звертаємо вашу увагу на рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель:
• Рішення від 11.12.2023 № 19867-р/пк-пз (UA-2023-11-23-016305-a);
• Рішення від 19.12.2023 № 20477-р/пк-пз (UA-2023-12-01-016612-a);
• Рішення органу оскарження у справі UA-2024-12-03-015025-a та UA-2024-11-28-002895-a.
Практика Антимонопольного комітету України свідчить про те, що встановлення замовником вимог, які передбачають надання підтверджень інформації, що є відкрито доступною або не впливає на правосуб’єктність учасника, визнається дискримінаційним підходом, що штучно обмежує конкуренцію.
Тендерна документація у чинній редакції не відповідає вимогам частини четвертої статті 22 та частини четвертої статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», які встановлюють заборону на включення до тендерної документації положень, що дискримінують учасників, а також пункту 29 Особливостей, згідно з яким замовники не мають права встановлювати вимоги до предмета закупівлі, якщо такі вимоги не передбачені відповідним національним стандартом, за умови його наявності. Встановлення умов, які вимагають підтвердження статусів «дефолтний» або «переддефолтний» чи статусу постачальника послуг комерційного обліку з функцією ОЗД, у той час як відповідна інформація є відкритою та доступною в державних реєстрах, створює необґрунтовані бар’єри для участі в процедурі закупівлі, що є прямим порушенням законодавства. Вимагаємо внести зміни до тендерної документації шляхом виключення вказаних вимог як таких, що не відповідають принципам відкритості, прозорості та недискримінації. У разі невиконання цієї вимоги залишаємо за собою право звернутися з офіційною скаргою до Антимонопольного комітету України з метою оскарження дій замовника, а також ініціювати звернення до інших контролюючих органів для здійснення перевірки правомірності організації вказаної процедури закупівлі.
Відповідь:
Доброго дня . Відповідаючи на Ваше звернення щодо неправомірності дій Замовника та внесення змін в Додаток 2 до тендерної документації , Замовник інформує щодо вимоги наявності статусу ППКО з функцією оператора зчитування даних (ОЗД) Замовником встановлена така вимога з метою забезпечення належного комерційного обліку споживання електричної енергії відповідно до вимог Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018. Наявність у постачальника статусу ППКО з функцією ОЗД дозволяє уникнути залучення третіх осіб до процесу зчитування даних і, відповідно, зменшити ризики недостовірного комерційного обліку, а також спрощує адміністрування процесу для Замовника. При цьому вимога не суперечить законодавству і не є дискримінаційною, оскільки отримання статусу ППКО (ОЗД) є процедурою, відкритою для всіх постачальників, та не потребує надмірних зусиль чи затрат. Щодо статусу «дефолтного» або «переддефолтного» , ми як Замовник, з метою уникнення понесення додаткових витрат та ризиків, пов’язаних із закупівлею електроенергії за цінами постачальника "останньої надії" у разі перемоги учасника, який мав/має статус "дефолтного" або "переддефолтного" та з метою дотримання принципів, встановлених в статті 3 Закону, а саме - здійснення закупівлі з максимальною економією та ефективністю маємо намір закуповувати електричну енергію у відповідального, добросовісного учасника ринку, який може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання, що є однією з ключових критеріїв якості надання послуг з постачання. Враховуючи викладене, повідомляємо, що Замовник не вбачає у встановлених вимогах ознак дискримінації та неправомірності і відповідно не має необхідності вносити зміни до тендерної документації. Усі положення тендерної документації складені у відповідності до вимог чинного законодавства, що регулює здійснення публічних закупівель, Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та Постанови КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Відповідно п. 28 Особливостей тендерна документація формується замовником згідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей. У п. 3. ст. 22 Закону вказано: У тендерній документації зазначаються такі відомості: Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Дата відповіді:
18.07.2025 11:50
Відповідь надана
Неправомірність вимоги в Додатку 2 до тендерної документації
Номер:
b6c2b8c0ebf3471dbc054e2dde982921
Дата опублікування:
16.07.2025 11:46
Опис:
Шановний Замовнику!
У Додатку 2 до тендерної документації передбачено надання листа з інформацією про те, чи за період з 01.01.2021 року по день подання пропозиції, учасник набував чи не набував статусу «дефолтного» та/або «переддефолтного».
Відповідно до частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не може містити вимог щодо документального підтвердження інформації, яка є відкрито доступною у державних реєстрах або у формі відкритих даних відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Інформація щодо присвоєння статусу «дефолтний» або «переддефолтний» є відкритою та регулярно оновлюється на офіційному сайті НЕК «Укренерго»:
https://ua.energy/perelik-uchasnykiv-rynku-yakym-nadano-status-pereddefoltnyj
Крім того, згідно з пунктом 6 Положення, затвердженого наказом Міненерго №148 від 13.04.2022, під час дії воєнного стану статуси «дефолтний» та «переддефолтний» не застосовуються до постачальників універсальних послуг, що створює нерівні умови участі та порушує принцип недискримінації, передбачений частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до пунктів 1.7.1 та 1.7.4 Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП №307 від 14.03.2018, статус «переддефолтний» має попереджувальний, тимчасовий характер та може бути скасований протягом двох робочих днів. Він не впливає на правосуб’єктність учасника та не може бути підставою для обмеження участі у процедурах закупівель.
Звертаємо вашу увагу на рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель:
• Рішення від 11.12.2023 № 19867-р/пк-пз (UA-2023-11-23-016305-a);
• Рішення від 19.12.2023 № 20477-р/пк-пз (UA-2023-12-01-016612-a);
• Рішення органу оскарження у справі UA-2024-12-03-015025-a та UA-2024-11-28-002895-a.
Практика Антимонопольного комітету України свідчить про те, що подібні вимоги, встановлені замовником, є дискримінаційними та такими, що обмежують конкуренцію.
Тендерна документація у чинній редакції не відповідає вимогам частини 4 статті 22, частини 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а також пункту 29 Особливостей, затверджених постановою КМУ.
Вимагаємо внести зміни до тендерної документації, виключивши вимогу щодо надання гарантійного листа про відсутність статусу «дефолтний»/«переддефолтний» — як таку, що є незаконною, дискримінаційною та такою, що обмежує участь учасників у закупівлі. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження Ваших дій як замовника, а також звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації цієї закупівлі.
Відповідь:
Доброго дня! Замовник, уважно ознайомившись із Вашим зверненням щодо необхідності внесення змін до тендерної документації у зв'язку з наявністю на Вашу думку неправомірності вимоги в Додатку 2 до тендерної документації інформує: ЩОДО НАЯВНОСТІ СТАТУСУ ДЕФОЛТНОГО/ПЕРЕДДЕФОЛТНОГО Замовник здійснює дану закупівлю у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості). Предметом цієї закупівлі є ДК 021:2015: 09310000-5 «Електрична енергія», яка є специфічним товаром та її постачання нерозривно пов’язане з наданням електропостачальником відповідних послуг споживачу. Пунктом 28 Особливостей визначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Відповідно до Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №307 учасник ринку, крім ОСП, ОР та гарантованого покупця, набуває статусу "Переддефолтний" при настанні принаймні однієї з таких подій або обставин: 1) учасник ринку не забезпечив своєчасно, у строки, визначені цими Правилами, на рахунку ескроу ППБ/СВБ наявність коштів, вільних від інших зобов’язань з оплати поточної заборгованості ППБ/СВБ та погашення простроченої заборгованості ППБ/СВБ, в обсязі, достатньому для оплати відповідно до декадного звіту ППБ, місячного звіту ППБ, декадного звіту СВБ, місячного звіту СВБ, позапланового звіту СВБ та звіту про коригування, з урахуванням вимог цих Правил; 2) учасник ринку, який є СВБ, не надавав, не підтримував, не збільшував та не поновлював фінансову гарантію в необхідному обсязі відповідно до розділу VI цих Правил. Як слідує із вищезазначеного, статус "Переддефолтний" отримує безвідповідальний недобросовісний учасник ринку, який не може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання. Водночас якщо ж тривалість статусу "Переддефолтний" для учасника ринку становить більше двох робочих днів, то такий учасник набуває статусу "Дефолтний". Після набуття постачальником електричної енергії, як учасника ринку, статусу "Дефолтний" постачання електричної енергії споживачам такого учасника ринку здійснюється постачальником "останньої надії" відповідно до Правил роздрібного ринку. Звертаємо Вашу увагу, що предметом даної закупівлі є Електрична енергія (згідно коду ДК 021:2015:09310000-5) та супутні послуги, зокрема послуги з постачання та передачі електричної енергії та без врахування послуг з розподілу, а тому вимога про те, що в період з 01.01.2021 року по день подання пропозиції Учасник не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного», є одним із критеріїв якості надання Учасником процедури закупівлі послуг з постачання! Ми як Замовник, з метою уникнення понесення додаткових витрат та ризиків, пов’язаних із закупівлею електроенергії за цінами постачальника "останньої надії" у разі перемоги учасника, який мав/має статус "дефолтного" або "переддефолтного" та з метою дотримання принципів, встановлених в статті 3 Закону, а саме - здійснення закупівлі з максимальною економією та ефективністю маємо намір закуповувати електричну енергію у відповідального, добросовісного учасника ринку, який може виконувати взяті на себе фінансові зобов’язання, що є однією з ключових критеріїв якості надання послуг з постачання. Звертаємо Увагу, що Інформація на вебсайті Адміністратора розрахунків оновлюється щодня, тобто відображається лише актуальна інформація на час перегляду, однак даний веб портал не містить історії набуття постачальником статусу "дефолтного" або "переддефолтного". Таким чином, Замовник не має можливості перевірити в період кваліфікації інформацію про набуття статусу Учасником "дефолтного" або "переддефолтного" на момент подачі ним пропозиції тим паче з 01.01.2021 року по день подання пропозиції Отже, дана інформація не міститься у відкритому доступі, а її перевірка Замовником може здійснюватись лише через офіційні запити. Отже, замовником при складанні цієї тендерної документації дотримано вимоги чинного законодавства, тендерна документація не містить вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Враховуючи вищезазначене, у замовника відсутні підстави та обов’язок внесення змін до тендерної документації. Враховуючи зазначене, Замовник торгів не вбачає необхідності у внесенні зазначених Вами змін.
Дата відповіді:
18.07.2025 11:21
Відповідь надана
Дискримінаційність та незаконність
Номер:
1e4a7434a37d4d7aa999cda0826aa366
Дата опублікування:
16.07.2025 11:19
Опис:
Доброго дня! У складі тендерної документації щодо закупівлі Електричної енергії за ДК 021:2015 09310000-5 Вами висунуто вимогу щодо надання сертифікатів ISO, що є дискримінаційною, незаконною та такою, що грубо порушує норми чинного законодавства України, зокрема: • Закон України «Про публічні закупівлі»; • Постанову КМУ №1178 від 12.10.2022 року (щодо особливостей закупівель в умовах воєнного стану); • ДСТУ EN 50160:2023, який визначає параметри якості електропостачання. Встановлена вимога щодо обов’язкової наявності ISO-сертифікатів дискримінує значну частину потенційних учасників ринку, які через необґрунтованість такої вимоги фактично позбавляються можливості участі у торгах. Ця вимога не стосується предмета закупівлі, не впливає на якість електроенергії, яку, як відомо, забезпечує виключно Оператор системи розподілу (ОСР). Таким чином, Ви свідомо звужуєте конкуренцію та створюєте штучні бар’єри для участі у закупівлі, чим порушуєте один із базових принципів публічних закупівель — принцип недискримінації. Жодна норма чинного законодавства, включаючи ДСТУ EN 50160:2023 та Правила роздрібного ринку електроенергії, не передбачає необхідності наявності у постачальника сертифікатів ISO. Отже, Ваша вимога не лише безпідставна, але й суперечить статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», яка прямо забороняє дискримінаційні умови участі. Пунктом 29 Особливостей (Постанова КМУ №1178) прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Вимога сертифікатів ISO до таких стандартів не входить, тому Ваші дії є прямим порушенням законодавства. Дана вимога спотворює суть конкурентних торгів і знижує кількість потенційних учасників, що, у свою чергу, перешкоджає економії коштів і є ознакою упередженого або лобістського підходу при формуванні технічних вимог. Це офіційна позиція регулятора ринку, яка повністю спростовує будь-яку правомірність вимоги щодо надання сертифікатів ISO у складі пропозицій на закупівлю електроенергії. Така практика є неприпустимою та буде предметом розгляду контролюючих органів. Практика АМКУ підтверджує незаконність подібних дій. Зокрема: • Рішення АМКУ №6270-р/пк-пз від 10.05.2023 (UA-2023-04-26-009178-a); • Рішення №13858-р/пк-пз від 31.08.2023 (UA-2023-08-17-012915-a); • Рішення №9405-р/пк-пз від 27.06.2023 (UA-2023-06-01-002051-a); • Рішення №10240-р/пк-пз від 05.07.2023 (UA-2023-06-12-000599-a) — у цьому рішенні АМКУ вкотре визнав вимогу щодо ISO для постачальників електроенергії дискримінаційною, зазначивши, що вона не пов’язана з предметом закупівлі та необґрунтовано обмежує конкуренцію. Додатково звертаємо Вашу вагу на офіційне роз`яснення посилання НКРЕКП, розміщене за посиланням: https://www.nerc.gov.ua/news/sertifikaciya-elektrichnoyi-energiyi-dlya-cilej-zdijsnennya-publichnih-zakupivel У ньому чітко зазначено: «Законом України “Про ринок електричної енергії” не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.» Наполягаємо на внесення змін до тендерної документації та виключити дискримінаційну вимогу щодо наявності сертифікатів ISO. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України з метою оскарження Ваших дій як замовника, а також — звернення до інших контролюючих органів щодо перевірки правомірності організації даної закупівлі.
Відповідь:
Доброго дня. Замовник, уважно ознайомившись із Вашим зверненням щодо необхідності внесення змін до тендерної документації у зв’язку з наявністю, на Вашу думку, дискримінаційних вимог, дякує за виявлений інтерес до участі у процедурі закупівлі та інформує про таке: Вимоги, викладені у тендерній документації, сформовані з дотриманням положень Закону України «Про публічні закупівлі», а також відповідно до об’єктивної потреби Замовника забезпечити належний рівень якості, надійності, прозорості та контролю у процесі постачання електричної енергії. Щодо вимоги надання сертифіката ISO 14001:2015 (або еквіваленту) Сертифікат системи екологічного управління ISO 14001:2015 (або еквівалент) не є обов’язковим для всіх суб’єктів ринку електроенергії, однак його наявність свідчить про впровадження учасником механізмів екологічного контролю, що є складовою корпоративної соціальної відповідальності та відповідає сучасним підходам до сталого розвитку. Враховуючи, що електроенергія є товаром, пов’язаним з впливом на довкілля при її генерації, Замовник має право орієнтуватися на постачальників, які впровадили систему екологічного управління, що, у свою чергу, не порушує принципу пропорційності, адже вимога застосовується до всіх учасників однаково і не обмежує участь, оскільки допускається подання еквівалентів. Крім того, вимога щодо ISO 14001:2015 передбачена і застосовується у закупівлях іншими замовниками в аналогічних процедурах, що також свідчить про її правомірність та обґрунтованість.
Дата відповіді:
16.07.2025 15:14