• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

«Електрична енергія» ДК 021:2015 09310000-5 – Електрична енергія

Категорія замовника: відповідно до п. 3 ч. 4 ст. 2 категорія замовника «підприємства, установи, організації, зазначені у пункті 3 частини першої цієї статті (юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади Місце: 79058, м. Львів, вул. Ф. Скорини,34

Завершена

270 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 350.00 UAH
Період оскарження: 15.07.2025 11:42 - 08.08.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

щодо дискримінаційних умов тендерної документації

Номер: da770bd95c3445579e09b98c62696810
Ідентифікатор запиту: UA-2025-07-15-003259-a.b1
Назва: щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Скарга:
Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO. Встановлення Замовником у пункті 9 Частина № 2 «Перелік інших документів, які подає Учасник у складі тендерної пропозиції» Додатку № 2 до тендерної документації у складі пропозиції Учасник надає сертифікат, виданий на ім’я Учасника, діючий на дату подання пропозиції, який підтверджує, що система управління учасника відповідає ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування.» (або еквівалент). Сфера діяльності на яку поширюється сертифікована система управління повинна включати постачання електричної енергії. Зазначена вимога є такою, що не передбачена законодавством, не відповідає предмету закупівлі та створює необґрунтовані бар’єри для участі широкого кола потенційних учасників.
Дата розгляду скарги: 30.07.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 22.07.2025 18:14
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 04.08.2025 15:34
Дата виконання рішення Замовником: 05.08.2025 10:57
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно до рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 30.07.2025р. № 11818-р/пк-пз замовником внесені зміни до тендерної документації».
Автор: АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ УКРАЇНИ", Повна Наталя 380684594204 Povna.Natalia@ecu.gov.ua https://ecu.gov.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 3c9a58d1f6b0453ebd2da2aa10be2ef8
Заголовок пункту скарги: щодо дискримінаційних умов тендерної документаціїм
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару.
Звертаємо увагу комісії, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.
Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель.
Відповідно до пункту 29 Особливостей, у разі здійснення закупівлі електричної енергії замовник не має права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону. Крім того, зазначеним пунктом прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Отже, встановлення Замовником вимоги щодо наявності сертифікату ISO виходить за межі повноважень, порушує імперативні приписи законодавства та є дискримінаційним по суті.
Таким чином, будь-які вимоги, які виходять за межі технічних характеристик предмета закупівлі, визначених виключно національним стандартом (у даному випадку — ДСТУ EN 50160:2023), у тому числі вимоги щодо наявності у учасників сертифікату ISO, є незаконним, дискримінаційним та такими, що порушую норми чинного законодавства.
Згідно з частиною другою статті 22 Закону, замовник має право зазначати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законом. Установлення додаткових вимог, не передбачених ані законом, ані відповідним стандартом до предмета закупівлі, є порушенням принципу законності та призводить до дискримінації учасників.
Крім того, зазначена вимога є дискримінаційною не лише з точки зору її невідповідності чинному законодавству у сфері публічних закупівель, а й у зв’язку з тим, що жодним нормативно-правовим актом не встановлено обов’язку для постачальників електричної енергії мати такий сертифікат. Як наслідок, взяти участь у закупівлі можуть лише ті учасники, які вже мають відповідний документ або понесуть додаткові витрати на його отримання виключно з метою участі в конкретній процедурі закупівлі. Це значно звужує конкуренцію та ставить потенційних учасників у нерівні умови. Така вимога порушує принципи публічних закупівель.
Відповідно до положень пунктів 29 Особливостей та статей 5, 16, 22 Закону, Замовники зобов’язані здійснювати закупівлі виключно в межах передбачених законом повноважень та без встановлення додаткових, не передбачених нормативно-правовими актами, обмежень.
Таким чином, умови тендерної документації, що оскаржуються, прямо суперечать вимогам чинного законодавства та порушують права Суб’єкта оскарження як потенційного учасника.
На підтвердження викладеного наводимо приклади аналогічної практики Антимонопольного комітету України, який вже визнавав подібні вимоги незаконними та дискримінаційними, а саме:
• №6270-р/пк-пз від 10.05.2023 № ID: UA-2023-04-26-009178-a;
• №1117-р/пк-пз від 01.02.2023 № ID: UA-2023-01-10-006734-a;
• №13858-р/пк-пз від 31.08.2023 № ID: UA-2023-08-17-012915-a;
Аналіз практики Державної аудиторської служби України.
Моніторинг UA-M-2023-10-31-000010 в закупівлі UA-2022-11-30-006578-a (Порушення виявлено, тендерна документація складена з порушенням вимог пунктів 3, 28 та 29 Особливостей №1178, зокрема під час проведення відкритих торгів для закупівлі електричної енергії застосовано положення пунктів 1 та 2 частини другої статті 16 Закону та установлено вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом для електричної енергії.)
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації