• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 5

Предмет закупівлі: послуги з управління активами, відповідно до ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», а саме: об’єкти нерухомого майна, які знаходяться за адресою: Закарпатська обл., Берегівський район, смт. Батьово, вулиця Свободянська, буд. 3, за ДК 021:2015 99999999-9 Не відображене в інших розділах.

Кваліфікація

від початку періоду пройшло 43 робочих дні

300 000.00 UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 500.00 UAH
Період уточнення: 02.07.2025 15:40 - 16.07.2025 00:00
Відповідь надана

вимога про внесення змін до тендерної документації

Номер: 2ffb4e9afe7f46ad8c3a7d3bcda5c077
Дата опублікування: 15.07.2025 14:06
Опис: Вважаємо опубліковані умови публічної закупівлі такими, що є дискримінаційними, зокрема необгрунтовано звужують коло потенційних учасників закупівлі і практично унеможливлюють участь юридичних осіб - нерезидентів у даній тендерній процедурі (що не допускається законодавством). Вимоги до учасника тендерної процедури, зокрема до документів, які повинен подавати потенційний учасник закупівлі, розроблені таким чином, що їх неможливо виконати юридичній особі – нерезиденту. Так, у додатку №1 до тендерної документації (форма тендерної пропозиції) передбачено необхідність вказівки коду ЄДРПОУ (Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України), якого у нерезидента немає і не може бути. Згідно з вказівкою додатку №1 дотримання цієї форми є обов’язковим, а невиконання даної вимоги – підставою для відхилення тендерної пропозиції. Відтак, просимо виключити вказаний реквізит з додатку №1 або передбачити можливість внесення туди ідентифікаційних кодів, які не є кодами ЄДРПОУ. У додатку №2 встановлено вимогу довести наявність у власності чи користуванні потенційного учасника процедури закупівлі станом на момент оголошення тендерної закупівлі (02.07.2025) майна, аналогічного майну, яке пропонується в управління, причому з строком володіння не менше строку дії пропонованого договору управління (тобто 5 років). Тендерна закупівля передбачає послуги по управлінню перевантажувальним залізничним терміналом (з колій 1435 мм на колії 1520 мм) – подібна специфіка наявна лише по колишньому західному кордону СРСР, де має місце зміна ширини залізничної колії, що сильно звужує коло потенційних учасників. При цьому більшість таких суб’єктів володіють подібними активами менше 5 років, оскільки кількість суб’єктів такої діяльності суттєво збільшилася з 2022 року, коли воєнні дії в Україні суттєво звузили інші можливості для транспортування експортно-імпортних вантажів. До 2022 року (мінімум з 2020, як випливає з тендерної документації) подібними активами володіло переважно АТ «Укрзалізниця» та до десятка суб’єктів господарювання приватної форми власності по обидва боки кордону. Там же, у додатку №2 (п. 9) передбачена потреба наявності діючих в учасника наказу/наказів або положення/положень про охорону праці, оплату праці, інструкцій з пожежної безпеки, норм з охорони навколишнього природного середовища, які розроблені відповідно до вимог Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 р. №2694-XII (зі змінами), Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 р. №1264-XII (зі змінами), Закону України «Про відходи» від 05.03.1998 р. №187/98-ВР (зі змінами), Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР (зі змінами), тощо. Однак учасники-нерезиденти не підлягають дії законодавства України і керуються в своїй діяльності вимогами законодавства країни своєї реєстрації, а отже подібна вимога є дискримінаційною. Просимо виключити обов'язковість відповідності учасника такій вимозі (обов'язковість подання такого документа). Згідно з вказівкою додатку №2 дотримання цієї форми є обов’язковим, а невиконання даної вимоги – підставою для відхилення тендерної пропозиції. У додатку №3 передбачено надання доказів освіти працівників учасника закупівлі, однак при цьому встановлена вимога відповідності такої інформації про отримання вищої освіти інформації, яка міститься в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (https://info.edbo.gov.ua/edu-documents/) – це неможливо щодо осіб, які навчалися не в Україні. Просимо прибрати з тендерної документації обов'язковість наявності інформації про освіту осіб (працівників учасника, які мають брати участь в управлінні активами) в українській ЄДБО. В тому ж додатку передбачено необхідність підтвердження інформації Додатком № 4 ДФ до податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, що подані за останні чотири квартали, що передують даті оприлюднення інформації про дану процедуру закупівлі, з доказами прийняття контролюючим органом – однак подібний документ характерний лише для резидентів, тоді як нерезидентам виконати подібну вимогу неможливо. Просимо виключити необхідність подання даного документу для нерезидентів. Там же передбачено необхідність підтвердження досвіду (щонайменше 3 договори) по здійсненню видів діяльності (кожного з них, як слідує буквально з тексту додатка, а не одного з них на вибір учасника) по кодах КВЕД 68.20 та 68.32 (щонайменше 3 договори по кожному виду діяльності), для чого потрібно подати витяг з ЄДРПОУ. По-перше, ЄДРПОУ – це український реєстр і витяг з нього нерезиденту подати неможливо (просимо виключити необхідність його подання). По-друге, кодування виду діяльності у нерезидента взагалі не проводиться (принаймні така практика існує не у всіх країнах). По-третє, нерезидент (як наша компанія в даному випадку, яка є підрозділом групи компаній, що управляє терміналами в багатьох країнах Європи і Азії) може мати позитивний досвід управління власним об’єктом такого роду, тоді як тендерна документація вимагає довести досвід надання послуг іншим особам по управлінню такими об’єктами за винагороду, що необгрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівлі. Тобто якщо компанія управляє терміналом у власних інтересах і не виставляє рахунки з приводу такого управління третім особам, це автоматично відсікає її від участі у тендері – однак це явно дискримінаційна умова. Просимо передбачити можливість підтвердження досвіду фактом наявності власних виробничих потужностей аналогічних тим, управління якими є предметом закупівлі (в тому числі, якщо з їх використанням учасником здійснювалася господарська діяльність у власних інтересах, а не в порядку управління активами третіх осіб за винагороду). В тому ж додатку встановлена вимога про надання відносно договорів управління довідки № 34-ОПП, що видана контролюючим органом відповідно до Порядку обліку платників податків, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300 – виконання такої вимоги також є недоступним для учасників не з України (просимо скасувати вимогу про надання такої довідки). Згідно з вказівкою додатку №3 ненадання Учасником будь-якого з документів, що вимагаються Замовником, є підставою для відхилення тендерної пропозиції Учасника. У додатку №4 встановлена вимога підтвердження відсутності заборгованості по сплаті податків, зборів та платежів до бюджетів в Україні шляхом надання Довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи (Додаток 1 до Порядку надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 03.09.2018 № 733) – однак ці довідки український податковий орган формує лише для платників, які стоять на обліку у нього, тоді як нерезиденту отримати такий документ технічно не вийде, а надання натомість документу з податкових органів країни своєї реєстрації тендерна документація не дозволяє. Просимо виключити необхідність надання такої довідки для нерезидентів. Там же передбачено подання статуту учасника з відміткою державного реєстратора або лист чи опис із вказівкою коду доступу до українського реєстру, де цей статут можна оглянути дистанційно – подібна процедура недоступна для нерезидентів, а практика реєстрації установчих документів юридичних осіб за кордоном відрізняється від української. Просимо виключити дану вимогу для нерезидентів. Види фінансової звітності (на підтвердження фінансової спроможності), запитані замовником закупівлі згідно українського законодавства, не відповідають таким згідно законодавства іноземних країн, водночас неподання допускається лише щодо звіту про рух грошових коштів (з відповідними поясненнями), тоді як неподання інших форм (звіт про фінансові результати, наприклад) тендерною документацією не допускається. Просимо передбачити можливість підтвердження фінансової спроможності шляхом надання звітності, яка подається нерезидентами згідно законодавства країни перебування. Згідно з вказівкою додатку №4 невиконання його вимог є підставою для відхилення тендерної пропозиції. У документах переможця (додаток №4, а також п. 3.1. додатку №5 до тендерної документації) передбачено надання повного витягу з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» сформований у паперовій або електронній формі, що містить інформацію про відсутність судимості або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством України щодо керівника учасника процедури закупівлі. Спроба скаржника отримати вказаний витяг дистанційно, з використанням електронної ідентифікації через сайт vytiah.mvs.gov.ua була неуспішною, оскільки такі витяги видаються лише для осіб, які є громадянами України або мають право на постійне чи тимчасове перебування на території України – у випадку з громадянами інших країн система вимагає вказівки посвідки на постійне чи тимчасове проживання (для заповнення профілю заявника), без чого подальші дії на сайті для отримання витягу є технічно неможливими. Це, знову ж таки, є створенням штучних перешкод для участі у конкурсі юридичних осіб-нерезидентів, керівниками яких не є громадяни України чи особи, які не мають посвідки на проживання в Україні на момент подання заявки на участь у тендері. Просимо виключити необхідність отримання даного витягу для нерезидентів або передбачити можливість надання альтернативного документа, доступного для нерезидентів. Окремо звертаємо Вашу увагу на вимогу замовника засвідчити документи тендерної пропозиції кваліфікованим електронним підписом, а не, наприклад, удосконаленим. Так, така можливість поставити більш жорстку вимогу (КЕП, а не УЕП) передбачається українським законодавством для замовника, однак в європейських країнах діє інша система електронної ідентифікації і Україна підписала домовленість про взаємне визнання сертифікатів електронних підписів країни ЄС та ЄАВТ – тим не менше, тендерна документація допускає використання лише українського КЕП, що знову ж таки перешкоджає нерезиденту взяти участь у закупівлі з використанням європейської системи електронної ідентифікації (яку Україна офіційно визнала). Враховуючи вищенаведене, вважаємо умови тендерної документації незаконними, оскільки вони сформульовані таким чином, який дозволяє замовнику умисно обмежити коло потенційних учасників публічної закупівлі, зокрема із застосуванням вимог, що мають дискримінаційний характер щодо потенційних учасників – нерезидентів. Просимо привести тендерну документацію у відповідність до встановлених законодавством вимог щодо недискримінації учасників публічної закупівлі (зокрема за ознакою країни реєстрації).
Відповідь: Відповідно до частини першої статті 2 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі – Закон про АРМА) АРМА є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави, та/або з управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави або які конфісковано у кримінальному провадженні чи стягнено за рішенням суду в дохід держави внаслідок визнання їх необґрунтованими. Відповідно до частини першої статті 19 Закону про АРМА національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред’явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, а також у позовному провадженні у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави із встановленням заборони користуватися такими активами, сума або вартість яких перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня відповідного року. Згідно з частинами першою та другою статті 21 Закону про АРМА управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління. Активи, зазначені у частині першій цієї статті, прийняті Національним агентством в управління, підлягають оцінці, яка здійснюється визначеними за результатами конкурсу суб`єктами оціночної діяльності, та передачі в управління визначеним за результатами конкурсу юридичним особам або фізичним особам - підприємцям у порядку, встановленому законодавством про державні (публічні) закупівлі. Управління активами здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до глави 70 Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Отже, для АРМА такі активи існують виключно в одному правовому режимі – режимі речового доказу, на який накладено арешт у кримінальному провадженні, щодо якого застосовано спеціальний порядок зберігання і відносно якого слідчим суддею встановлені обмеження щодо прав власника на користування, розпорядження, володіння. Тендерною документацією (далі – Документація) перебачено: . 1. Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій. Інформація надається у формі Довідки складеної відповідно до нижче визначеної форми. Учасник має підтвердити наявність у нього офісного приміщення, в якому розміщуються працівники, комп’ютерна та оргтехніка, засоби зв’язку, програмне забезпечення тощо, власне або в користуванні. Учасник може не мати власної матеріально-технічної бази, а орендувати відповідне майно за договорами, або на іншій правовій підставі мати право користування/управління відповідним майном за договорами, що укладені та виконуються сторонами договору, в тому числі в частині своєчасного проведення безготівкових розрахунків по договору, не менше року до дати оприлюднення інформації про дану процедуру закупівлі. (Примітка: договори по яким не здійснювались розрахунки не підлягають включенню до складу Довідки). Якщо Учасник є власником, зазначається «власний», в інших випадках – зазначається правова підстава користування. Інформація наведена в Довідці підтверджується: відносно власного майна: довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, або іншими документами, що свідчать про право власності на майно виданими відповідно законодавства, щодо комп’ютерної техніки та оргтехніки, засобів зв’язку, програмного забезпечення подається бухгалтерська Довідка щодо наявності на балансі разом із оборотно-сальдовою відомістю. відносно орендованого майна: копією договору/ів оренди майна (або іншого виду цивільно-правового договору щодо надає право користування/управління майном) з копіями документів (складання яких передбачено договором), що свідчать про виконання договору/ів протягом дії, а саме: актами прийому-передачі, актами наданих послуг, податковими накладними виписаними в межах виконання договору з доказами їх реєстрації в ЄРПН (за наявності (у разі коли виписка податкових накладних передбачена та повинна здійснюватися відповідно до законодавства), а також платіжними інструкціями (або іншими банківськими документами), що підтверджують проведення розрахунків по договору згідно його умов. Довідка підписується уповноваженою особою учасника та завіряється печаткою (у разі наявності). 2. Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Інформація підтверджується довідкою складеною у довільній формі, яка має містити інформацію про загальну кількість працівників Учасника, які перебувають у штаті та працюють за основним місцем роботи та/або за сумісництвом, та/або за цивільно-правовими договорами (зокрема аутсорсингу), а також містить розширену інформацію про працівників відповідної кваліфікації: - не менше 2 осіб, що мають вищу освіту та працюють за фахом не менше трьох років (в тому числі у учасника) на посадах керівників, членів виконавчих органів, головних інженерів, інженерів, технологів, енергетиків, бухгалтерів, юрисконсультів та/або іншим чином забезпечують діяльність з управління майном та активами і будуть безпосередньо залучені до управління активами, що мають необхідні знання та досвід. Відносно вказаних працівників визначається наступна інформація: - прізвище, ім’я та по батькові, РНКОПП; - освіта; - займана посада; - стаж роботи за фахом; - стаж роботи в учасника на відповідній посаді; - наявність дипломів тощо, про отримання працівниками вищої освіти в одній та/або декількох галузях: менеджменту, економіки, права, інженерії (Інформація про отримання вищої освіти повинна відповідати інформації, яка міститься в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (https://info.edbo.gov.ua/edu-documents/). У разі зміни прізвища, та/або імені та/або по батькові – подаються підтверджуючі документи). Інформація наведена в Довідці, підтверджується документами передбаченими пунктом 3, а також в залежності від виду та змісту інформації або документами передбаченими в пункті 1.1., 1.2. або в пункті 2: 1.1. Додатком № 4 ДФ до податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, що подані за останні чотири квартали, що передують даті оприлюднення інформації про дану процедуру закупівлі, з доказами прийняття контролюючим органом, разом з документами, що посвідчують повноваження підпису вказаної податкової звітності посадовими особами на момент її подання; 1.2. Копіями трудових книжок (подаються в повному обсязі), або копіями трудових угод, контрактів, що укладені та виконуються сторонами договору, в тому числі в частині своєчасного проведення розрахунків по договору, не менше року до дати оприлюднення інформації про дану процедуру закупівлі; 2. Копіями цивільно-правових договорів, які надаються з копіями документів, що свідчать про їх виконання протягом дії, а саме: актами прийому-передачі (робіт, послуг тощо), податковими накладними виписаними в межах виконання договору з доказами їх реєстрації в ЄРПН (за наявності, у разі оподаткування вказаних операцій відповідно до норм Податкового кодексу України), а також платіжними інструкціями (або іншими банківськими документами), що підтверджують проведення розрахунків по договору згідно його умов. 3. Копіями дипломів та інших документів, що підтверджують одержання вищої освіти працівниками (Інформація про подані документи щодо отримання вищої освіти повинна міститись в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (https://info.edbo.gov.ua/edu-documents/). У разі зміни прізвища, та/або імені та/або по батькові – подаються підтверджуючі документи).. (Примітка: договори, контракти по яким не здійснювались розрахунки не підлягають включенню до складу Довідки). Довідка підписується уповноваженою особою учасника та завіряється печаткою (у разі наявності). 3. Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних за предметом закупівлі договорів. На підтвердження досвіду виконання протягом останніх трьох років до дати оприлюднення інформації про дану процедуру закупівлі аналогічних за предметом закупівлі договорів Учасник має надати: - витяг з ЄДРПОУ що містить код/и виду/ів економічної діяльності: 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого майна та 68.32 управління нерухомим майном за винагороду або на основі контракту, що свідчить про зайняття вказаними видами діяльності у вищезазначений період; - довідку за вказаною нижче формою, з інформацією про наявність досвіду виконання не менше трьох цивільно-правових договорів, що укладені та виконуються або виконувались сторонами договору протягом не менше одного року до дати оприлюднення інформації про дану процедуру закупівлі, предметом яких виступало: - надання в оренду суб’єктам господарської діяльності приміщень або майна, які належать учаснику на праві власності; - надання послуг з управління майном (що укладені згідно глави 70 Цивільного кодексу України). Інформація наведена в Довідці підтверджується (в залежності від виду та змісту інформації), наступними документами (по кожному договору окремо): - копією аналогічного цивільно-правового договору; - копіями документів, що свідчать про виконання аналогічного цивільно-правового договору протягом його дії, а саме: актами прийому-передачі (активів, послуг тощо), актами прийому-передачі виконаних робіт, податковими накладними виписаними в межах виконання договору з доказами їх реєстрації в ЄРПН (за наявності), а також платіжними інструкціями, що підтверджують проведення розрахунків по договору в повному обсязі відповідно до його умов. - лист-відгук або рекомендаційний лист наданий від імені контрагента по аналогічному договору, який містить інформацію про якість виконання учасником своїх договірних зобов’язань. Лист повинен бути датований та містить чітке посилання на номер та дату аналогічного договору (у разі коли контрагентами є фізичні особи споживачі, державні органи та установи, або особи нерезиденти - подається за наявності). - відносно договорів управління додатково надається копія довідки № 34-ОПП, що видана контролюючим органом відповідно до Порядку обліку платників податків, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300. (Примітка: договори по яким не здійснювались розрахунки не підлягають включенню до складу Довідки). Довідка підписується уповноваженою особою учасника та завіряється печаткою (у разі наявності). 4. Наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю або іншими документами, (Обсяг річного доходу (виручки) не повинен бути меншим, ніж 100 (сто) % очікуваної вартості предмета закупівлі.) Інформація підтверджується: - балансом поданим за останній звітний період з доказами його прийняття контролюючими органами; - звітом про фінансові результати поданим за останній звітний період з доказами його прийняття контролюючими органами; - звітом про рух грошових коштів за останній звітний період (звіт про рух грошових коштів учасником не подається у разі, якщо учасник процедури закупівлі надає лист з посиланням на норми відповідних законодавчих актів України про те, що його фінансова звітність не містить звіту про рух грошових коштів); - у разі якщо учасником є ФОП - декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію) за останній звітний період відповідно до ст. 179 розділу ІV Податкового кодексу України або документи, які підтверджують сплату Єдиного соціального внеску за останній звітний період. - у разі якщо учасник подає звітні документи за інший період звітування чим вимагається, він надає обґрунтоване підтвердження цього у вигляді довідки довільної форми з посиланням на норми відповідних законодавчих актів України.- проміжною бухгалтерською (фінансовою) звітністю за останній завершений звітний період між останньою річною звітною датою та відповідною датою. В межах неухильного виконання вимог статті 129-1 Конституції України, статей 98, 100, 170 КПК України, АРМА повинно забезпечити належне виконання судового рішення, в тому числі не допустити повернення активів під прямий або опосередкований контроль, вплив, управління тощо колишнього власника або афілійованих з ним осіб. Відповідно до частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) Документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Зважаючи на вищезазначене, АРМА вбачає за необхідне застосувати такі кваліфікаційні критерії. Пунктом 6 розділу ІІІ Тендерної документації, встановлено: Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі. Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмету закупівлі, що викладені у Додатку 2. У разі наявності в предметі закупівлі (технічній специфікації), його технічних та якісних характеристиках посилань на конкретну торговельну марку, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва вживаються у значенні вираз "або еквівалент". Учасники процедури закупівлі не повинні будь яким чином бути пов’язані з власником активу в тому числі бути афілійованими та не проводити узгоджені дії з ним. Отже, згідно вимог Тендерної документації, Учасники процедури закупівлі не повинні будь- яким чином: бути пов’язаним з власником активу; бути афілійованим з власником активу; не проводити узгоджені дії з власником активу, і вказані вимоги відповідають законодавству, в тому числі кримінально-процесуальному. Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону та з урахуванням цих особливостей. Статтею 22 Закону № 922-VII визначено перелік відомостей, які зазначаються у тендерній документації, до якого, крім іншого, включено інструкцію з підготовки тендерних пропозицій. Замовник у тендерній документації також установлює спосіб підтвердження відповідності учасників вимогам згідно із законодавством. Наголошуємо, що частиною третьою статті 22 Закону № 922-VII передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Таким чином, замовник самостійно у тендерній документації установлює вимоги, які передбачені законодавством, з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель визначених частиною четвертою статті 5 Закону. Вимоги щодо не пов’язаності учасника з власником активу, скеровані на виконання вимог Закону № 772 та КПК України, отже їх відображення в складі тендерної документації є правомірним.
Дата відповіді: 16.07.2025 09:21
Відповідь надана

вимога про внесення змін до тендерної документації UA-2025-07-02-010141-a

Номер: b33c60dbc28b4a1199f997f03dd064f9
Дата опублікування: 10.07.2025 10:06
Опис: Замовнику публічної закупівлі UA-2025-07-02-010141-a У зв’язку з публікацією оголошення про проведення публічної закупівлі послуг по управлінню активами та за наслідками ознайомлення з тендерною документацією звертаємо Вашу увагу на наступні невідповідності тендерної документації (зокрема дискримінаційні умови публічної закупівлі) та просимо вжити заходи до внесення змін до документації публічної закупівлі щодо наступного : 1. Вимоги до учасника тендерної процедури, зокрема до документів, які повинен подавати потенційний учасник закупівлі, розроблені таким чином, що їх неможливо виконати юридичній особі – нерезиденту. Так, у додатку №1 до тендерної документації (форма тендерної пропозиції) передбачено необхідність вказівки коду ЄДРПОУ (Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України), якого у нерезидента немає і не може бути. Згідно з вказівкою додатку №1 дотримання цієї форми є обов’язковим, а невиконання даної вимоги – підставою для відхилення тендерної пропозиції. У додатку №2 встановлено вимогу довести наявність у власності чи користуванні потенційного учасника процедури закупівлі станом на момент оголошення тендерної закупівлі (02.07.2025) майна, аналогічного майну, яке пропонується в управління, причому з строком володіння не менше строку дії пропонованого договору управління (тобто 5 років). Тендерна закупівля передбачає послуги по управлінню перевантажувальним залізничним терміналом (з колій 1435 мм на колії 1520 мм) – подібна специфіка наявна лише по колишньому західному кордону СРСР, де має місце зміна ширини залізничної колії, що сильно звужує коло потенційних учасників. При цьому більшість таких суб’єктів володіють подібними активами менше 5 років, оскільки кількість суб’єктів такої діяльності суттєво збільшилася з 2022 року, коли воєнні дії в Україні суттєво звузили інші можливості для транспортування експортно-імпортних вантажів. До 2022 року (мінімум з 2020, як випливає з тендерної документації) подібними активами володіло переважно АТ «Укрзалізниця» та до десятка суб’єктів господарювання приватної форми власності по обидва боки кордону. Там же, у додатку №2 (п. 9) передбачена потреба наявності діючих в учасника наказу/наказів або положення/положень про охорону праці, оплату праці, інструкцій з пожежної безпеки, норм з охорони навколишнього природного середовища, які розроблені відповідно до вимог Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 р. №2694-XII (зі змінами), Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 р. №1264-XII (зі змінами), Закону України «Про відходи» від 05.03.1998 р. №187/98-ВР (зі змінами), Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР (зі змінами), тощо. Однак учасники-нерезиденти не підлягають дії законодавства України і керуються в своїй діяльності вимогами законодавства країни своєї реєстрації, а отже подібна вимога є дискримінаційною. Згідно з вказівкою додатку №2 дотримання цієї форми є обов’язковим, а невиконання даної вимоги – підставою для відхилення тендерної пропозиції. У додатку №3 передбачено надання доказів освіти працівників учасника закупівлі, однак при цьому встановлена вимога відповідності такої інформації про отримання вищої освіти інформації, яка міститься в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (https://info.edbo.gov.ua/edu-documents/) – це неможливо щодо осіб, які навчалися не в Україні. В тому ж додатку передбачено необхідність підтвердження інформації Додатком № 4 ДФ до податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, що подані за останні чотири квартали, що передують даті оприлюднення інформації про дану процедуру закупівлі, з доказами прийняття контролюючим органом – однак подібний документ характерний лише для резидентів, тоді як нерезидентам виконати подібну вимогу неможливо. Там же передбачено необхідність підтвердження досвіду (щонайменше 3 договори) по здійсненню видів діяльності (кожного з них, як слідує буквально з тексту додатка, а не одного з них на вибір учасника) по кодах КВЕД 68.20 та 68.32 (щонайменше 3 договори по кожному виду діяльності), для чого потрібно подати витяг з ЄДРПОУ. По-перше, ЄДРПОУ – це український реєстр і витяг з нього нерезиденту подати неможливо. По-друге, кодування виду діяльності у нерезидента взагалі не проводиться (принаймні така практика існує не у всіх країнах). По-третє, нерезидент (як наша компанія в даному випадку, яка є підрозділом групи компаній, що управляє терміналами в багатьох країнах Європи і Азії) може мати позитивний досвід управління власним об’єктом такого роду, тоді як тендерна документація вимагає довести досвід надання послуг іншим особам по управлінню такими об’єктами за винагороду, що необгрунтовано звужує коло потенційних учасників закупівлі. Тобто якщо компанія управляє терміналом у власних інтересах і не виставляє рахунки з приводу такого управління третім особам, це автоматично відсікає її від участі у тендері – однак це явно дискримінаційна умова. В тому ж додатку встановлена вимога про надання довідки № 34-ОПП, що видана контролюючим органом відповідно до Порядку обліку платників податків, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300 – виконання такої вимоги також є недоступним для учасників не з України. Згідно з вказівкою додатку №3 ненадання Учасником будь-якого з документів, що вимагаються Замовником, є підставою для відхилення тендерної пропозиції Учасника. У додатку №4 встановлена вимога підтвердження відсутності заборгованості по сплаті податків, зборів та платежів до бюджетів в Україні шляхом надання Довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи (Додаток 1 до Порядку надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 03.09.2018 № 733) – однак ці довідки український податковий орган формує лише для платників, які стоять на обліку у нього, тоді як нерезиденту отримати такий документ технічно не вийде, а надання натомість документу з податкових органів країни своєї реєстрації тендерна документація не дозволяє. Там же передбачено подання статуту учасника з відміткою державного реєстратора або лист чи опис із вказівкою коду доступу до українського реєстру, де цей статут можна оглянути дистанційно – подібна процедура недоступна для нерезидентів, а практика реєстрації установчих документів юридичних осіб за кордоном відрізняється від української. Згідно з вказівкою додатку №4 невиконання його вимог є підставою для відхилення тендерної пропозиції. 2. Замовником публічної закупівлі включено до тендерної документації умови про управління нерухомим майном, що розташоване за адресою : Закарпатська область, Берегівський район, селище Батьово, вул. Свободянська, 3. Причому в проекті договору управління (в додатку до нього) зазначається про те, що вказане майно належить українському ТОВ «Термінал Карпати». Вказівки, що в управління передається лише частка у праві власності на це майно (40/100) тендерна документація не містить, з чого можна зробити висновок, що передається все майно. Проте, Замовник неодноразово письмово попереджався компанією SOTRA HOLDING AG про те, що згідно з рішенням господарського суду Львівської області від 02.02.2023 у справі №907/930/15, що набуло законної сили 28.06.2023 (після його перегляду в апеляційному порядку) за компанією SOTRA HOLDING AG визнано право власності на 60/100 даного нерухомого майна. При цьому щодо компанії SOTRA HOLDING AG жодних кримінальних проваджень немає, її майно арешту, а отже передачі в управління не підлягає, а тому подібні формулювання тендерної документації є незаконними. Рішення судів містяться у відкритому доступі в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою: https://reyestr.court.gov.ua і будь-яка особа може з ними вільно ознайомитися. Враховуючи вищенаведене, вважаємо умови тендерної документації незаконними як з точки зору складу майна, що пропонується в управління, так і з точки зору формулювання умов публічної закупівлі таким чином, яка дозволяє замовнику умисно обмежити коло потенційних учасників публічної закупівлі, зокрема із застосуванням вимог, що мають дискримінаційний характер. Просимо внести зміни до умов публічної закупівлі, для чого відкласти її проведення на строк, визначений законодавством. Голова Ради директорів Петер КОТТ 10 липня 2025 р.
Відповідь: Відповідно до частини першої статті 2 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі – Закон про АРМА) АРМА є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави, та/або з управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави або які конфісковано у кримінальному провадженні чи стягнено за рішенням суду в дохід держави внаслідок визнання їх необґрунтованими. Відповідно до частини першої статті 19 Закону про АРМА національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред’явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, а також у позовному провадженні у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави із встановленням заборони користуватися такими активами, сума або вартість яких перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня відповідного року. Згідно з частинами першою та другою статті 21 Закону про АРМА управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління. Активи, зазначені у частині першій цієї статті, прийняті Національним агентством в управління, підлягають оцінці, яка здійснюється визначеними за результатами конкурсу суб`єктами оціночної діяльності, та передачі в управління визначеним за результатами конкурсу юридичним особам або фізичним особам - підприємцям у порядку, встановленому законодавством про державні (публічні) закупівлі. Управління активами здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до глави 70 Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Отже, для АРМА такі активи існують виключно в одному правовому режимі – режимі речового доказу, на який накладено арешт у кримінальному провадженні, щодо якого застосовано спеціальний порядок зберігання і відносно якого слідчим суддею встановлені обмеження щодо прав власника на користування, розпорядження, володіння. Тендерною документацією (далі – Документація) перебачено: . 1. Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій. Інформація надається у формі Довідки складеної відповідно до нижче визначеної форми. Учасник має підтвердити наявність у нього офісного приміщення, в якому розміщуються працівники, комп’ютерна та оргтехніка, засоби зв’язку, програмне забезпечення тощо, власне або в користуванні. Учасник може не мати власної матеріально-технічної бази, а орендувати відповідне майно за договорами, або на іншій правовій підставі мати право користування/управління відповідним майном за договорами, що укладені та виконуються сторонами договору, в тому числі в частині своєчасного проведення безготівкових розрахунків по договору, не менше року до дати оприлюднення інформації про дану процедуру закупівлі. (Примітка: договори по яким не здійснювались розрахунки не підлягають включенню до складу Довідки). Якщо Учасник є власником, зазначається «власний», в інших випадках – зазначається правова підстава користування. Інформація наведена в Довідці підтверджується: відносно власного майна: довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, або іншими документами, що свідчать про право власності на майно виданими відповідно законодавства, щодо комп’ютерної техніки та оргтехніки, засобів зв’язку, програмного забезпечення подається бухгалтерська Довідка щодо наявності на балансі разом із оборотно-сальдовою відомістю. відносно орендованого майна: копією договору/ів оренди майна (або іншого виду цивільно-правового договору щодо надає право користування/управління майном) з копіями документів (складання яких передбачено договором), що свідчать про виконання договору/ів протягом дії, а саме: актами прийому-передачі, актами наданих послуг, податковими накладними виписаними в межах виконання договору з доказами їх реєстрації в ЄРПН (за наявності (у разі коли виписка податкових накладних передбачена та повинна здійснюватися відповідно до законодавства), а також платіжними інструкціями (або іншими банківськими документами), що підтверджують проведення розрахунків по договору згідно його умов. Довідка підписується уповноваженою особою учасника та завіряється печаткою (у разі наявності). 2. Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Інформація підтверджується довідкою складеною у довільній формі, яка має містити інформацію про загальну кількість працівників Учасника, які перебувають у штаті та працюють за основним місцем роботи та/або за сумісництвом, та/або за цивільно-правовими договорами (зокрема аутсорсингу), а також містить розширену інформацію про працівників відповідної кваліфікації: - не менше 2 осіб, що мають вищу освіту та працюють за фахом не менше трьох років (в тому числі у учасника) на посадах керівників, членів виконавчих органів, головних інженерів, інженерів, технологів, енергетиків, бухгалтерів, юрисконсультів та/або іншим чином забезпечують діяльність з управління майном та активами і будуть безпосередньо залучені до управління активами, що мають необхідні знання та досвід. Відносно вказаних працівників визначається наступна інформація: - прізвище, ім’я та по батькові, РНКОПП; - освіта; - займана посада; - стаж роботи за фахом; - стаж роботи в учасника на відповідній посаді; - наявність дипломів тощо, про отримання працівниками вищої освіти в одній та/або декількох галузях: менеджменту, економіки, права, інженерії (Інформація про отримання вищої освіти повинна відповідати інформації, яка міститься в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (https://info.edbo.gov.ua/edu-documents/). У разі зміни прізвища, та/або імені та/або по батькові – подаються підтверджуючі документи). Інформація наведена в Довідці, підтверджується документами передбаченими пунктом 3, а також в залежності від виду та змісту інформації або документами передбаченими в пункті 1.1., 1.2. або в пункті 2: 1.1. Додатком № 4 ДФ до податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, що подані за останні чотири квартали, що передують даті оприлюднення інформації про дану процедуру закупівлі, з доказами прийняття контролюючим органом, разом з документами, що посвідчують повноваження підпису вказаної податкової звітності посадовими особами на момент її подання; 1.2. Копіями трудових книжок (подаються в повному обсязі), або копіями трудових угод, контрактів, що укладені та виконуються сторонами договору, в тому числі в частині своєчасного проведення розрахунків по договору, не менше року до дати оприлюднення інформації про дану процедуру закупівлі; 2. Копіями цивільно-правових договорів, які надаються з копіями документів, що свідчать про їх виконання протягом дії, а саме: актами прийому-передачі (робіт, послуг тощо), податковими накладними виписаними в межах виконання договору з доказами їх реєстрації в ЄРПН (за наявності, у разі оподаткування вказаних операцій відповідно до норм Податкового кодексу України), а також платіжними інструкціями (або іншими банківськими документами), що підтверджують проведення розрахунків по договору згідно його умов. 3. Копіями дипломів та інших документів, що підтверджують одержання вищої освіти працівниками (Інформація про подані документи щодо отримання вищої освіти повинна міститись в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (https://info.edbo.gov.ua/edu-documents/). У разі зміни прізвища, та/або імені та/або по батькові – подаються підтверджуючі документи).. (Примітка: договори, контракти по яким не здійснювались розрахунки не підлягають включенню до складу Довідки). Довідка підписується уповноваженою особою учасника та завіряється печаткою (у разі наявності). 3. Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних за предметом закупівлі договорів. На підтвердження досвіду виконання протягом останніх трьох років до дати оприлюднення інформації про дану процедуру закупівлі аналогічних за предметом закупівлі договорів Учасник має надати: - витяг з ЄДРПОУ що містить код/и виду/ів економічної діяльності: 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого майна та 68.32 управління нерухомим майном за винагороду або на основі контракту, що свідчить про зайняття вказаними видами діяльності у вищезазначений період; - довідку за вказаною нижче формою, з інформацією про наявність досвіду виконання не менше трьох цивільно-правових договорів, що укладені та виконуються або виконувались сторонами договору протягом не менше одного року до дати оприлюднення інформації про дану процедуру закупівлі, предметом яких виступало: - надання в оренду суб’єктам господарської діяльності приміщень або майна, які належать учаснику на праві власності; - надання послуг з управління майном (що укладені згідно глави 70 Цивільного кодексу України). Інформація наведена в Довідці підтверджується (в залежності від виду та змісту інформації), наступними документами (по кожному договору окремо): - копією аналогічного цивільно-правового договору; - копіями документів, що свідчать про виконання аналогічного цивільно-правового договору протягом його дії, а саме: актами прийому-передачі (активів, послуг тощо), актами прийому-передачі виконаних робіт, податковими накладними виписаними в межах виконання договору з доказами їх реєстрації в ЄРПН (за наявності), а також платіжними інструкціями, що підтверджують проведення розрахунків по договору в повному обсязі відповідно до його умов. - лист-відгук або рекомендаційний лист наданий від імені контрагента по аналогічному договору, який містить інформацію про якість виконання учасником своїх договірних зобов’язань. Лист повинен бути датований та містить чітке посилання на номер та дату аналогічного договору (у разі коли контрагентами є фізичні особи споживачі, державні органи та установи, або особи нерезиденти - подається за наявності). - відносно договорів управління додатково надається копія довідки № 34-ОПП, що видана контролюючим органом відповідно до Порядку обліку платників податків, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300. (Примітка: договори по яким не здійснювались розрахунки не підлягають включенню до складу Довідки). Довідка підписується уповноваженою особою учасника та завіряється печаткою (у разі наявності). 4. Наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю або іншими документами, (Обсяг річного доходу (виручки) не повинен бути меншим, ніж 100 (сто) % очікуваної вартості предмета закупівлі.) Інформація підтверджується: - балансом поданим за останній звітний період з доказами його прийняття контролюючими органами; - звітом про фінансові результати поданим за останній звітний період з доказами його прийняття контролюючими органами; - звітом про рух грошових коштів за останній звітний період (звіт про рух грошових коштів учасником не подається у разі, якщо учасник процедури закупівлі надає лист з посиланням на норми відповідних законодавчих актів України про те, що його фінансова звітність не містить звіту про рух грошових коштів); - у разі якщо учасником є ФОП - декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію) за останній звітний період відповідно до ст. 179 розділу ІV Податкового кодексу України або документи, які підтверджують сплату Єдиного соціального внеску за останній звітний період. - у разі якщо учасник подає звітні документи за інший період звітування чим вимагається, він надає обґрунтоване підтвердження цього у вигляді довідки довільної форми з посиланням на норми відповідних законодавчих актів України.- проміжною бухгалтерською (фінансовою) звітністю за останній завершений звітний період між останньою річною звітною датою та відповідною датою. В межах неухильного виконання вимог статті 129-1 Конституції України, статей 98, 100, 170 КПК України, АРМА повинно забезпечити належне виконання судового рішення, в тому числі не допустити повернення активів під прямий або опосередкований контроль, вплив, управління тощо колишнього власника або афілійованих з ним осіб. Відповідно до частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) Документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Зважаючи на вищезазначене, АРМА вбачає за необхідне застосувати такі кваліфікаційні критерії. Пунктом 6 розділу ІІІ Тендерної документації, встановлено: Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі. Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмету закупівлі, що викладені у Додатку 2. У разі наявності в предметі закупівлі (технічній специфікації), його технічних та якісних характеристиках посилань на конкретну торговельну марку, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва вживаються у значенні вираз "або еквівалент". Учасники процедури закупівлі не повинні будь яким чином бути пов’язані з власником активу в тому числі бути афілійованими та не проводити узгоджені дії з ним. Отже, згідно вимог Тендерної документації, Учасники процедури закупівлі не повинні будь- яким чином: бути пов’язаним з власником активу; бути афілійованим з власником активу; не проводити узгоджені дії з власником активу, і вказані вимоги відповідають законодавству, в тому числі кримінально-процесуальному. Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону та з урахуванням цих особливостей. Статтею 22 Закону № 922-VII визначено перелік відомостей, які зазначаються у тендерній документації, до якого, крім іншого, включено інструкцію з підготовки тендерних пропозицій. Замовник у тендерній документації також установлює спосіб підтвердження відповідності учасників вимогам згідно із законодавством. Наголошуємо, що частиною третьою статті 22 Закону № 922-VII передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Таким чином, замовник самостійно у тендерній документації установлює вимоги, які передбачені законодавством, з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель визначених частиною четвертою статті 5 Закону. Вимоги щодо не пов’язаності учасника з власником активу, скеровані на виконання вимог Закону № 772 та КПК України, отже їх відображення в складі тендерної документації є правомірним. Крім того, звертаємо увагу, що рішення господарського суду про визнання частки у праві власності не має наслідком скасування арешту активу у кримінальному провадженні та не змінює правових підстав для управління цим активом. Враховуючи зазначене, відображення вказаних вимог в складі тендерної документації є правомірним.
Дата відповіді: 14.07.2025 15:06
Відповідь надана

Продовження кінцевого терміну подання пропозицій

Номер: bfb71181e1cd4f8fadf874810b08725d
Дата опублікування: 09.07.2025 16:27
Опис: Уважно ознайомившись із тендерною документацією щодо закупівлі послуг з управління активами, повідомляємо, що наша компанія зацікавлена в участі в процедурі, однак виникла об’єктивна необхідність у додатковому часі для оформлення належних документів, зокрема — для підтвердження кваліфікаційного критерію щодо наявності досвіду виконання аналогічного договору. З урахуванням вищевикладеного, просимо розглянути можливість продовження строку подання тендерних пропозицій щонайменше на 7 календарних днів, щоб забезпечити повноцінну конкуренцію та рівні умови для всіх учасників
Відповідь: Доброго дня! Ваше звернення було розглянуто на засіданні робочої групи АРМА з питань управління активами (протокол засідання робочої групи № 527 від 14.07.2025), на підставі якого Уповноваженою особою прийняте наступне рішення (протокол Уповноваженої особи № 14 від 14.07.2025): подовжити строки подання тендерних пропозицій до 19.07.2025 до 18:00 за київським часом.
Дата відповіді: 14.07.2025 15:07