Номер:
b36b5e7ac5aa4375b33e27a5429e6d67
Пов'язаний елемент:
Закупівля
Дата опублікування:
25.06.2025 16:31
Опис:
Тендерна документація Замовника містить вимогу для підтвердження технічних характеристик на засіб радіоелектронної боротьби у разі якщо Учасником пропонується еквівалент товару надати фото товару та сертифікат повинен бути виданий не менше ніж за один рік до дати проведення тендеру та залишатися дійсним на момент проведення тендеру та у разі визнання переможцем Учасника який запропонував еквівалент товару, Учасник з моменту визнання його переможцем до моменту укладання Договору надає Замовнику зразок товару, для випробування та тестування на відповідність всім технічним вимогам та якісним характеристикам відповідно Технічній специфікації, про що складається протокол випробування товару. Строк надання зразків товару повинен становити три календарні дні з дня направлення листа Замовником Учаснику. Надання та пересилання готового товару (як зразка), та його повернення здійснюється за кошти Учасника. У разі невідповідності товару всім технічним вимогам та якісним характеристикам відповідно Технічній специфікації Замовника, Пропозиція повертається на кваліфікацію та відхиляється. Наше підприємство має на меті запропонувати еквівалент засобу радіоелектронної боротьби - система РЕБ «Sagribs», що повністю відповідає вимогам тендерної документації. Проте, вищевказані вимоги ставлять нашу компанію у заздалегідь дискримінаційне становище по відношенню до учасників, що планують запропонувати Засоби радіоелектронної боротьби «Синиця 3.5К» оскільки у такому випадку вимогами документації не передбачено надання у складі пропозиції фото товару. Щодо вимоги надати фото запропонованого Учасником товару, оскільки саме по собі фото є зразком товару в певному розумінні, відповідно воно не може бути складовою тендерної пропозиції учасника в розумінні ЗУ «Про публічні закупівлі». Вимога надати фото товару є дискримінаційною щодо Учасників та інших суб’єктів господарювання. Такої думки дотримується і колегія Антимонопольного комітету в своєму рішенні № 13149-р/пк-пз від 10.06.21 висновком якого є наявність у Замовника усунути наведені невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації. Фото товару, не є складовою тендерної пропозиції учасника у розумінні Закону, отже ненадання фото не може бути підставою відхилення пропозиції учасника відповідно до вимог пунктів 44, 45 та 47 Особливостей. Відповідно до п. 32 ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) тендерна пропозиція — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації. Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Учасник не зобов’язаний мати в наявності готовий товар на етапі подання пропозицій. Крім того, кожен товар який замовляється замовниками під час закупівель є в певному розумінні унікальним, тобто має свої окремі вимоги щодо технічних характеристик чи зовнішнього вигляду, а тому наявність готових товарів з відповідними технічними параметрами на складах учасників є неможливою, крім випадків, коли Замовник цілеспрямовано створює тендерну закупівлі під конкретного учасника, що є грубим порушенням вимог чинного законодавства та прав інших учасників. Ст. 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з ч. 3 ст.5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Отже, Законом не передбачено надання учасниками фото товару та вимогу щодо його наявності в будь-якій кількості на етапі подання заявки Учасником. Встановлюючи наведену вимогу, замовник порушує принципи публічних закупівель, а саме принцип об’єктивності і неупередженості прийняття рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі, що може порушити наші права та інтереси, зокрема стати переможцем процедури закупівлі, укласти договір, виконати свої зобов’язання та отримати прибуток. Відповідно до п.3 ч.2 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведеної вище вимоги порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Учасника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінація учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.
Відповідь:
Шановний потенційний учаснику!
Розглянувши Ваше звернення щодо визнання дискримінаційною вимоги про надання фотографій товару у складі тендерної пропозиції, повідомляємо наступне.
Щодо вимоги про надання фото товару:
Замовником при формуванні тендерної документації було дотримано принципів, передбачених ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема щодо недискримінації учасників, відкритості та прозорості процедур, об'єктивності та неупередженості прийняття рішень. Встановлення вимоги щодо надання фото товару має на меті виключно забезпечення належної ідентифікації запропонованого товару, перевірки його відповідності технічним характеристикам, виключення неоднозначного тлумачення пропозицій та запобігання наданню учасниками умовних або типових описів, які не дозволяють здійснити об’єктивне порівняння.
Згідно з ч. 2 ст. 22 Закону, у тендерній документації можуть бути зазначені плани, креслення, малюнки чи інші візуальні матеріали у разі потреби. Таким чином, сам Закон прямо допускає використання візуальних елементів у складі технічної документації, а отже — не забороняє вимогу надання фото продукції, якщо така вимога логічно випливає з характеру предмета закупівлі та спрямована на досягнення належного рівня визначеності пропозицій.
Також зауважимо, що надання фото не прирівнюється до вимоги підтвердження фактичної наявності товару у володінні Учасника на момент подання тендерної пропозиції. Фото має ілюстративний характер і не є підтвердженням наявності продукції на складі. Замовник не вимагає від учасників надати товар чи підтвердження його наявності до моменту укладення договору, що повністю відповідає вимогам ст. 25 Закону.
Щодо згаданого Вами рішення АМКУ №13149-р/пк-пз від 10.06.2021 — повідомляємо, що висновки колегії Комітету завжди оцінюються у контексті конкретної закупівлі, а не мають загального обов'язкового нормативного характеру. Зазначена вимога в нашій процедурі встановлена виключно для підвищення прозорості та запобігання формальним поданням загальних специфікацій, які не дозволяють точно ідентифікувати продукцію.
У разі якщо запропонована продукція виробляється за індивідуальним замовленням — Учасник має можливість надати зображення аналогічного товару, на який вона посилається, технічного зразка, прототипу або виробу, який відповідає заявленим характеристикам. Вимога щодо фото у цьому випадку не перешкоджає участі, а лише підвищує якість комунікації та об'єктивність розгляду тендерних пропозицій.
З огляду на викладене, вважаємо встановлену вимогу такою, що:
- не порушує вимог ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі»;
- є логічною та обґрунтованою з урахуванням предмета закупівлі;
- не обмежує конкуренцію та не встановлює дискримінаційних вимог до учасників.
Щодо вимоги про надання сертифікату ISO 9001:2015:
Вимога про надання сертифіката ISO 9001:2015 встановлена Замовником не як самостійний кваліфікаційний критерій, а як документальне підтвердження належного рівня організації виробничих або управлінських процесів, що є релевантним при виконанні договору за предметом закупівлі.
Так, відповідно до ч. 5 ст. 23 Закону Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Таким чином, вказана вимога є такою, що не суперечить основоположним принципам здійснення публічних закупівель.
Щодо вимоги про надання зразку запропонованого товару:
Замовник при розробці тендерної документації керувався положеннями статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», а також пункту 28 Особливостей, затверджених постановою КМУ №1178, які передбачають право Замовника встановлювати технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі. Водночас, уся тендерна документація формується відповідно до принципів, викладених у статті 5 Закону, зокрема принципу недискримінації учасників.
Встановлена Замовником вимога про надання зразка товару не є частиною тендерної пропозиції, не впливає на її подання через електронну систему закупівель та застосовується виключно у випадку, якщо учасник, визначений переможцем, запропонував еквівалент продукції. Така вимога спрямована на забезпечення фактичної відповідності еквіваленту заявленим технічним та якісним характеристикам, враховуючи, що в окремих випадках вербальний опис або специфікація не дозволяє повноцінно оцінити споживчі або технічні властивості (зокрема, в частині форм-фактора, взаємозамінності, сумісності, ергономіки тощо).
Тестування або перевірка еквіваленту після визначення переможця не є частиною процедури оцінювання тендерної пропозиції, а отже, не суперечить ст. 26 Закону та не підмінює етап кваліфікації учасника або розгляду тендерних пропозицій через електронну систему. Це є додатковий механізм підтвердження об’єктивної відповідності конкретного товару – і лише в разі, якщо запропоновано еквівалент.
Разом з тим, Замовник не вимагає надання зразків від учасників, які пропонують товар, прямо зазначений у тендерній документації як бажаний або базовий, оскільки у такому випадку можливість його ідентифікації, перевірки та верифікації через публічні джерела є очевидною. Це створює об’єктивно обґрунтовану різницю у підходах, а не дискримінацію.
Щодо твердження про можливість суб’єктивної оцінки зразка — повідомляємо, що Замовник передбачив офіційне документальне оформлення результатів випробування у вигляді протоколу, а оцінка проводиться виключно з точки зору відповідності вимогам технічної специфікації. Учасник має право бути присутнім при тестуванні зразка, а в разі незгоди з результатами — звернутися із відповідною скаргою до органу оскарження.
Окрім зазначеного, відповідно до п. 42 Особливостей Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.
У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.
Відповідно до пп. 3 п. 44 Особливостей Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: переможець процедури закупівлі надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей.
Таким чином, для підтвердження інформації, наданої Переможцем щодо технічних характеристик запропонованого еквівалента товару, Замовника має право звернутись до Переможця для отримання зразка запропонованого з метою підтвердження відсутності підстав для відхилення тендерної пропозиції Переможця, що не суперечить вимогам чинного Закону та Особливостей.
Відтак, вимога про надання зразка продукції переможцем, що пропонує еквівалент, є:
- обґрунтованою з точки зору предмета закупівлі та потреб Замовника;
- пропорційною, оскільки не застосовується до всіх учасників і не вимагається до подання тендерної пропозиції;
- такою, що не суперечить ст. 5, 22, 26 Закону та п. 44 Особливостей, оскільки не є підставою для відхилення на етапі кваліфікації без належної процедури встановлення невідповідності.
Дякуємо за Ваше звернення та зацікавленість у забезпеченні відкритості та законності процедур закупівель.
Дата відповіді:
30.06.2025 16:14