• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Засіб радіоелектронної боротьби «Синиця 3.5К»

Посилання на конкретну модель товару є необхідним, оскільки за основними якісними та технічними характеристиками товар даної моделі є таким, що оптимально відповідає вимогам та потребам відповідним силовим підрозділам Замовника, на запит яких здійснюється закупівля. Придбання замовником товару даного виду здійснюється для потреб військових формувань (окремого структурного підрозділу Збройних сил України), за їх запитом з подальшою передачею такого товару на облік запитувача. Зважаючи на клопотання від військових формувань (окремого структурного підрозділу Збройних сил України) (з міркувань безпеки інформація про найменування та місцезнаходження такого структурного підрозділу не розголошується, так як розголошення такої інформації під час дії правового режиму воєнного стану в Україні може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку), придбання товару даного виду є необхідним, оскільки існує потреба в укомплектуванні, забезпеченні технічної підтримки оборонного та наступального потенціалу військових формувань, для виконання службових (бойових) завдань, з метою збереження життя та здоров’я особового складу, забезпечення належного рівня комунікації та зв’язку між військовими формуваннями, що сприятиме оперативному обміну інформацією, в тому числі розвідувальними даними, сприятиме координації дій Сил оборони України в частині деокупації тимчасово окупованих територій України, дозволить краще орієнтуватися у навколишньому середовищі (на місцевості) та виявляти ворожі позиції – товар даного виду за своїми якісними та технічними характеристиками найбільше відповідає вимогам та потребам військових формувань. Тому, для максимальної економії та ефективності замовником було прийнято рішення провести закупівлю саме даного виду товару. Посилання замовником в найменуванні та/або технічних характеристиках на виробників (у разі наявності), торговельну марку (у разі наявності) або тип (у разі наявності) тощо – обумовлено, в тому числі, і наданням учасникам загального уявлення про технічні характеристики чи складові товару.

Торги відмінено

329 666.67 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 648.34 UAH
Період уточнення: 25.06.2025 01:22 - 30.06.2025 00:00
Відповідь надана

Вимога про усунення дискримінаційних умов тендерної документації частина 2

Номер: 592fb43aab564cdb929b02fdce1289e0
Дата опублікування: 25.06.2025 16:32
Опис: Щодо надання сертифікату відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю», що підтверджує функціонування системи управління якістю на підприємстві, виданий не менше ніж за один рік до дати проведення тендеру повідомляємо наступне. Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 22 Закону тендерна документація повинна містити один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям, а саме: наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору. Такі вимоги ст. 22 Закону кореспондуються з вимогами ст. 16 Закону. Зазначимо, що вказаний перелік кваліфікаційних критеріїв чітко визначений Законом і є вичерпним. Відповідно до ч. 4 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги щодо надання сертифікату відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю», що підтверджує функціонування системи управління якістю на підприємстві, виданий не менше ніж за один рік до дати проведення тендеру. Крім того, враховуючи практику органу оскарження, зокрема, рішення № 8125 -р/пк-пз від 21.05.2025 за процедурою закупівлі № UA-2025-05-06-004782-a дана вимога була виключена. Що стосується вимоги Замовника у разі визнання переможцем Учасника який запропонував еквівалент товару, Учасник з моменту визнання його переможцем до моменту укладання Договору надає Замовнику зразок товару, для випробування та тестування на відповідність всім технічним вимогам та якісним характеристикам відповідно Технічній специфікації, про що складається протокол випробування товару. Строк надання зразків товару повинен становити три календарні дні з дня направлення листа Замовником Учаснику. Надання та пересилання готового товару (як зразка), та його повернення здійснюється за кошти Учасника. У разі невідповідності товару всім технічним вимогам та якісним характеристикам відповідно Технічній специфікації Замовника, Пропозиція повертається на кваліфікацію та відхиляється повідомляємо наступне. Згідно з пунктом 44 Особливостей 1178 Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: 3) переможець процедури закупівлі: відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю; не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 цих особливостей; не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей. Таким чином, законодавство чітко визначає, що тендерна пропозиція учасників подається виключно через електронну систему закупівель, та чітко визначає підстави для відхилення пропозицій учасників та переможців. Проте, вищевказана вимога ставить нашу компанію у заздалегідь дискримінаційне становище по відношенню до учасників, що планують запропонувати Засоби радіоелектронної боротьби «Синиця 3.5К» оскільки у такому випадку вимогами документації не передбачено надання зразок товару. Документація не містить порядок проведення тестування на відповідність всім технічним вимогам та якісним характеристикам відповідно Технічній специфікації, що є дискримінаційним по відношенню до суб’єктів господарювання. За таких умов, Замовник з незалежних від учасника обставин може на власний розсуд встановити невідповідність товару всім технічним вимогам та якісним характеристикам відповідно Технічній специфікації, що перешкоджає учасникам належним чином сформувати свої цінові пропозиції, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання. Зауважимо, що згідно з частиною другою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах. Також відповідно до статті 26 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його тендерної пропозиції із зазначенням дати та часу. Електронна система закупівель повинна забезпечити можливість подання тендерної пропозиції/пропозиції всім особам на рівних умовах. Отримана тендерна пропозиція/пропозиція вноситься автоматично до реєстру отриманих тендерних пропозицій/пропозицій, у якому відображається інформація про надані тендерні пропозиції/пропозиції.Тендерні пропозиції/пропозиції після закінчення кінцевого строку їх подання або ціна яких перевищує очікувану вартість предмета закупівлі не приймаються електр онною системою закупівель. Згідно з частиною першою статті 5 Закону Закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінація учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону. Чинне законодавство не передбачає надання учасниками чи переможцями процедури закупівлі будь-якого зразку товару. Крім того, умова документації знову ж таки стосується виключно учасників, що пропонують еквівалент продукції, що відповідно тягне додаткові витрати для участі в тендері для таких учасників, у порівнянні з учасником, який запропонує предмет закупівлі, визначений оголошенням. Аналогічної позиції дотримується також і АМКУ у своєму рішенні № 3002-р/пк-пз від 26.02.2025 за процедурою закупівлі № UA-2025-02-11-014546-a Враховуючи викладене, зразок товару, не є складовою тендерної пропозиції учасника у розумінні Закону, отже невідповідність наданих зразків чи їх ненадання не може бути підставою відхилення пропозиції учасника відповідно до вимог пунктів 44, 45 та 47 Особливостей. Крім того, враховуючи практику органу оскарження, зокрема, рішення № 8125 -р/пк-пз від 21.05.2025 за процедурою закупівлі № UA-2025-05-06-004782-a дана вимога була виключена Враховуючи викладене, оскільки зазначені вимоги порушують права учасників на чесні прозорі торги, які здійснюються з дотриманням законодавства у сфері закупівель, у тому числі принципів здійснення закупівель – просимо виключити з тендерної документації вимоги щодо надання фото товару і сертифікат повинен бути виданий не менше ніж за один рік до дати проведення тендеру та залишатися дійсним на момент проведення тендеру та вимогу Замовника у разі визнання переможцем Учасника який запропонував еквівалент товару, Учасник з моменту визнання його переможцем до моменту укладання Договору надає Замовнику зразок товару, для випробування та тестування на відповідність всім технічним вимогам та якісним характеристикам відповідно Технічній специфікації, про що складається протокол випробування товару. Строк надання зразків товару повинен становити три календарні дні з дня направлення листа Замовником Учаснику. Надання та пересилання готового товару (як зразка), та його повернення здійснюється за кошти Учасника. У разі невідповідності товару всім технічним вимогам та якісним характеристикам відповідно Технічній специфікації Замовника, Пропозиція повертається на кваліфікацію та відхиляється.
Відповідь: Шановний потенційний учаснику! Дякуємо за Ваше звернення та виявлений інтерес до участі в закупівлі. Щодо зауваження про надання зразків готової продукції протягом 3 (трьох) календарних днів після проведення аукціону, повідомляємо наступне: Замовником встановлено зазначену вимогу виключно з метою перевірки відповідності запропонованого товару вимогам технічної специфікації, що є важливою умовою при здійсненні публічної закупівлі даного виду продукції. Наявність зразка на цьому етапі дозволяє об’єктивно оцінити пропозицію переможця перед укладенням договору та унеможливлює постачання неякісного або невідповідного товару. Звертаємо увагу, що дана вимога не стосується наявності всієї партії товару, а стосується лише можливості надати один або кілька зразків для візуальної та технічної оцінки. Також не вимагається, щоб зразок був виготовлений саме у рамках конкретного замовлення — достатньо, щоб він відповідав установленим технічним параметрам. Крім того, практика надання зразків після аукціону широко застосовується у публічних закупівлях і не суперечить нормам чинного законодавства у сфері закупівель. Щодо вимоги про надання фотографій усіх елементів товару у складі тендерної пропозиції повідомляємо наступне: Встановлення зазначеної вимоги має на меті забезпечення можливості попередньої візуальної оцінки запропонованого товару, зокрема — відповідності його конструктивних, ергономічних та функціональних характеристик вимогам технічної специфікації. Враховуючи специфіку предмета закупівлі, така вимога є обґрунтованою та відповідає принципам відкритості і прозорості закупівель. Надання фотоматеріалів не замінює, а лише доповнює описові документи та технічні характеристики, дозволяючи замовнику об’єктивніше оцінити пропозицію. Разом з тим, звертаємо увагу, що тендерна документація не містить вимоги щодо виготовлення товару виключно для фотозйомки до моменту укладення договору. Допускається надання фото продукції, що вже була виготовлена раніше та відповідає заявленим характеристикам. Щодо вимоги про надання у складі тендерної пропозиції зареєстрованих технічних умов (ТУ), сертифікатів якості, сертифіката відповідності системі ISO 9001:2015 тощо, повідомляємо наступне: Зазначені документи встановлені з метою підтвердження спроможності учасника забезпечити виготовлення та постачання продукції належної якості відповідно до вимог технічної специфікації. Такі документи не обов’язково мають бути видані саме на продукцію, що пропонується до закупівлі, але можуть стосуватися загальної системи управління якістю, серійного виробництва або ідентичної продукції. Разом з тим, Замовник не вимагає, щоб документи були видані не пізніше певної дати або підтверджували обов’язково чинність виключно ТУ. У разі роботи за міжнародними стандартами або технічними регламентами, учасник має можливість подати відповідні підтверджуючі документи, що узгоджуються з профілем його виробництва. Щодо посилання на частину 17 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі», зазначаємо, що посилання на вказану норму є хибним, так як Закон України «Про публічні закупівлі» взагалі не містить у своєму тексті ч . 17 ст. 29. Таким чином, вимога щодо надання сертифікатів якості, ISO 9001 чи інших документів не є дискримінаційною, а передбачена для забезпечення належного технічного рівня пропозицій та можливості їх якісного оцінювання. Щодо зауваження стосовно вимоги про надання порівняльної таблиці технічних характеристик із вказанням точних розмірів, посилань, ТУ, інформації про антени, охолодження тощо, повідомляємо наступне: Зазначена вимога спрямована на забезпечення об'єктивного і прозорого порівняння запропонованого товару з вимогами технічної специфікації, а також на підтвердження відповідності у випадку подання еквіваленту. Формат порівняльної таблиці є загальноприйнятим у процедурах публічних закупівель та не обмежує коло учасників. При цьому вимога не виключає можливості пропонування еквіваленту товару згідно зі статтею 23 Закону України «Про публічні закупівлі». У разі подання еквіваленту, саме документоване підтвердження відповідності — включаючи зіставлення характеристик — дає змогу Замовнику переконатися у його повній відповідності визначеним вимогам. Надання порівняльної таблиці з характеристиками (у тому числі щодо критичних параметрів, як-от тип охолодження чи сумісність антен) є необхідним для недвозначного підтвердження еквівалентності, що відповідає усталеній практиці закупівель і не суперечить чинному законодавству. Отже, зазначена вимога не є дискримінаційною чи надмірною, а спрямована на досягнення балансу між відкритістю до альтернативних пропозицій і дотриманням технічних параметрів, необхідних Замовнику. З огляду на викладене, Тендерна документація складена у відповідності до чинного законодавства з дотриманням всіх принципів закріплених в статті 5 ЗУ «Про публічні закупівлі». Дякуємо
Дата відповіді: 30.06.2025 13:43
Відповідь надана

Вимога про усунення дискримінаційних умов тендерної документації частина 1

Номер: b36b5e7ac5aa4375b33e27a5429e6d67
Дата опублікування: 25.06.2025 16:31
Опис: Тендерна документація Замовника містить вимогу для підтвердження технічних характеристик на засіб радіоелектронної боротьби у разі якщо Учасником пропонується еквівалент товару надати фото товару та сертифікат повинен бути виданий не менше ніж за один рік до дати проведення тендеру та залишатися дійсним на момент проведення тендеру та у разі визнання переможцем Учасника який запропонував еквівалент товару, Учасник з моменту визнання його переможцем до моменту укладання Договору надає Замовнику зразок товару, для випробування та тестування на відповідність всім технічним вимогам та якісним характеристикам відповідно Технічній специфікації, про що складається протокол випробування товару. Строк надання зразків товару повинен становити три календарні дні з дня направлення листа Замовником Учаснику. Надання та пересилання готового товару (як зразка), та його повернення здійснюється за кошти Учасника. У разі невідповідності товару всім технічним вимогам та якісним характеристикам відповідно Технічній специфікації Замовника, Пропозиція повертається на кваліфікацію та відхиляється. Наше підприємство має на меті запропонувати еквівалент засобу радіоелектронної боротьби - система РЕБ «Sagribs», що повністю відповідає вимогам тендерної документації. Проте, вищевказані вимоги ставлять нашу компанію у заздалегідь дискримінаційне становище по відношенню до учасників, що планують запропонувати Засоби радіоелектронної боротьби «Синиця 3.5К» оскільки у такому випадку вимогами документації не передбачено надання у складі пропозиції фото товару. Щодо вимоги надати фото запропонованого Учасником товару, оскільки саме по собі фото є зразком товару в певному розумінні, відповідно воно не може бути складовою тендерної пропозиції учасника в розумінні ЗУ «Про публічні закупівлі». Вимога надати фото товару є дискримінаційною щодо Учасників та інших суб’єктів господарювання. Такої думки дотримується і колегія Антимонопольного комітету в своєму рішенні № 13149-р/пк-пз від 10.06.21 висновком якого є наявність у Замовника усунути наведені невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації. Фото товару, не є складовою тендерної пропозиції учасника у розумінні Закону, отже ненадання фото не може бути підставою відхилення пропозиції учасника відповідно до вимог пунктів 44, 45 та 47 Особливостей. Відповідно до п. 32 ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) тендерна пропозиція — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації. Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Учасник не зобов’язаний мати в наявності готовий товар на етапі подання пропозицій. Крім того, кожен товар який замовляється замовниками під час закупівель є в певному розумінні унікальним, тобто має свої окремі вимоги щодо технічних характеристик чи зовнішнього вигляду, а тому наявність готових товарів з відповідними технічними параметрами на складах учасників є неможливою, крім випадків, коли Замовник цілеспрямовано створює тендерну закупівлі під конкретного учасника, що є грубим порушенням вимог чинного законодавства та прав інших учасників. Ст. 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з ч. 3 ст.5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Отже, Законом не передбачено надання учасниками фото товару та вимогу щодо його наявності в будь-якій кількості на етапі подання заявки Учасником. Встановлюючи наведену вимогу, замовник порушує принципи публічних закупівель, а саме принцип об’єктивності і неупередженості прийняття рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі, що може порушити наші права та інтереси, зокрема стати переможцем процедури закупівлі, укласти договір, виконати свої зобов’язання та отримати прибуток. Відповідно до п.3 ч.2 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведеної вище вимоги порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Учасника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінація учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.
Відповідь: Шановний потенційний учаснику! Розглянувши Ваше звернення щодо визнання дискримінаційною вимоги про надання фотографій товару у складі тендерної пропозиції, повідомляємо наступне. Щодо вимоги про надання фото товару: Замовником при формуванні тендерної документації було дотримано принципів, передбачених ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема щодо недискримінації учасників, відкритості та прозорості процедур, об'єктивності та неупередженості прийняття рішень. Встановлення вимоги щодо надання фото товару має на меті виключно забезпечення належної ідентифікації запропонованого товару, перевірки його відповідності технічним характеристикам, виключення неоднозначного тлумачення пропозицій та запобігання наданню учасниками умовних або типових описів, які не дозволяють здійснити об’єктивне порівняння. Згідно з ч. 2 ст. 22 Закону, у тендерній документації можуть бути зазначені плани, креслення, малюнки чи інші візуальні матеріали у разі потреби. Таким чином, сам Закон прямо допускає використання візуальних елементів у складі технічної документації, а отже — не забороняє вимогу надання фото продукції, якщо така вимога логічно випливає з характеру предмета закупівлі та спрямована на досягнення належного рівня визначеності пропозицій. Також зауважимо, що надання фото не прирівнюється до вимоги підтвердження фактичної наявності товару у володінні Учасника на момент подання тендерної пропозиції. Фото має ілюстративний характер і не є підтвердженням наявності продукції на складі. Замовник не вимагає від учасників надати товар чи підтвердження його наявності до моменту укладення договору, що повністю відповідає вимогам ст. 25 Закону. Щодо згаданого Вами рішення АМКУ №13149-р/пк-пз від 10.06.2021 — повідомляємо, що висновки колегії Комітету завжди оцінюються у контексті конкретної закупівлі, а не мають загального обов'язкового нормативного характеру. Зазначена вимога в нашій процедурі встановлена виключно для підвищення прозорості та запобігання формальним поданням загальних специфікацій, які не дозволяють точно ідентифікувати продукцію. У разі якщо запропонована продукція виробляється за індивідуальним замовленням — Учасник має можливість надати зображення аналогічного товару, на який вона посилається, технічного зразка, прототипу або виробу, який відповідає заявленим характеристикам. Вимога щодо фото у цьому випадку не перешкоджає участі, а лише підвищує якість комунікації та об'єктивність розгляду тендерних пропозицій. З огляду на викладене, вважаємо встановлену вимогу такою, що: - не порушує вимог ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі»; - є логічною та обґрунтованою з урахуванням предмета закупівлі; - не обмежує конкуренцію та не встановлює дискримінаційних вимог до учасників. Щодо вимоги про надання сертифікату ISO 9001:2015: Вимога про надання сертифіката ISO 9001:2015 встановлена Замовником не як самостійний кваліфікаційний критерій, а як документальне підтвердження належного рівня організації виробничих або управлінських процесів, що є релевантним при виконанні договору за предметом закупівлі. Так, відповідно до ч. 5 ст. 23 Закону Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Таким чином, вказана вимога є такою, що не суперечить основоположним принципам здійснення публічних закупівель. Щодо вимоги про надання зразку запропонованого товару: Замовник при розробці тендерної документації керувався положеннями статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», а також пункту 28 Особливостей, затверджених постановою КМУ №1178, які передбачають право Замовника встановлювати технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі. Водночас, уся тендерна документація формується відповідно до принципів, викладених у статті 5 Закону, зокрема принципу недискримінації учасників. Встановлена Замовником вимога про надання зразка товару не є частиною тендерної пропозиції, не впливає на її подання через електронну систему закупівель та застосовується виключно у випадку, якщо учасник, визначений переможцем, запропонував еквівалент продукції. Така вимога спрямована на забезпечення фактичної відповідності еквіваленту заявленим технічним та якісним характеристикам, враховуючи, що в окремих випадках вербальний опис або специфікація не дозволяє повноцінно оцінити споживчі або технічні властивості (зокрема, в частині форм-фактора, взаємозамінності, сумісності, ергономіки тощо). Тестування або перевірка еквіваленту після визначення переможця не є частиною процедури оцінювання тендерної пропозиції, а отже, не суперечить ст. 26 Закону та не підмінює етап кваліфікації учасника або розгляду тендерних пропозицій через електронну систему. Це є додатковий механізм підтвердження об’єктивної відповідності конкретного товару – і лише в разі, якщо запропоновано еквівалент. Разом з тим, Замовник не вимагає надання зразків від учасників, які пропонують товар, прямо зазначений у тендерній документації як бажаний або базовий, оскільки у такому випадку можливість його ідентифікації, перевірки та верифікації через публічні джерела є очевидною. Це створює об’єктивно обґрунтовану різницю у підходах, а не дискримінацію. Щодо твердження про можливість суб’єктивної оцінки зразка — повідомляємо, що Замовник передбачив офіційне документальне оформлення результатів випробування у вигляді протоколу, а оцінка проводиться виключно з точки зору відповідності вимогам технічної специфікації. Учасник має право бути присутнім при тестуванні зразка, а в разі незгоди з результатами — звернутися із відповідною скаргою до органу оскарження. Окрім зазначеного, відповідно до п. 42 Особливостей Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі. Відповідно до пп. 3 п. 44 Особливостей Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: переможець процедури закупівлі надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей. Таким чином, для підтвердження інформації, наданої Переможцем щодо технічних характеристик запропонованого еквівалента товару, Замовника має право звернутись до Переможця для отримання зразка запропонованого з метою підтвердження відсутності підстав для відхилення тендерної пропозиції Переможця, що не суперечить вимогам чинного Закону та Особливостей. Відтак, вимога про надання зразка продукції переможцем, що пропонує еквівалент, є: - обґрунтованою з точки зору предмета закупівлі та потреб Замовника; - пропорційною, оскільки не застосовується до всіх учасників і не вимагається до подання тендерної пропозиції; - такою, що не суперечить ст. 5, 22, 26 Закону та п. 44 Особливостей, оскільки не є підставою для відхилення на етапі кваліфікації без належної процедури встановлення невідповідності. Дякуємо за Ваше звернення та зацікавленість у забезпеченні відкритості та законності процедур закупівель.
Дата відповіді: 30.06.2025 16:14
Відповідь надана

Вимога про усунення дискримінаційних умов тендерної документації

Номер: 52e36f5bf66d4f8a965b1f374dd76638
Дата опублікування: 25.06.2025 13:42
Опис: повідомляємо, що в документації містяться умови, які обмежують коло потенційних учасників та порушують принципи рівної конкуренції, передбачені ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: 1. Надання зразків готового товару протягом 3 днів після аукціону 🔺 Порушення: Ця вимога унеможливлює участь більшості виробників, продукція яких виготовляється виключно під замовлення, відповідно до технічного завдання. Вимога мати товар у наявності ще до аукціону — це приховане сприяння окремому постачальнику, який був заздалегідь обізнаний із закупівлею або має преференційні умови. 2. Обов’язкове надання фотографій усіх елементів товару у складі тендерної пропозиції 🔺 Порушення: Вимога надати велику кількість фото-матеріалів у момент подання пропозиції не відповідає ані характеру продукції, ані реаліям її виготовлення. Товари спеціального та індивідуального призначення не виготовляються наперед. Такі вимоги є надмірними, непропорційними і не передбачені законом як обов’язкові документи тендерної пропозиції. 3. Надання зареєстрованих ТУ, сертифікатів якості, ISO 9001, тощо – у складі тендерної пропозиції 🔺 Порушення: Сертифікат ISO 9001:2015, зареєстровані ТУ та інші документи можуть бути надані лише переможцем закупівлі, як це передбачено ч. 17 ст. 29 ЗУ «Про публічні закупівлі» — лише для підтвердження відповідності товару після розгляду тендерної пропозиції. Встановлення таких вимог на етапі подання пропозиції є надлишковим і дискримінує виробників, які не мають сертифікатів, виданих понад рік тому або не мають ТУ, бо працюють за міжнародними технічними регламентами. 4. Вимога надати порівняльну таблицю характеристик із точними розмірами, посиланнями, ТУ, антенами, охолодженням і т.д. 🔺 Порушення: Ця вимога є надмірно деталізованою і створює штучний бар’єр, особливо у випадку, якщо пропонується еквівалент товару, що є дозволеним згідно ст. 23 ЗУ «Про публічні закупівлі». У випадку еквіваленту достатньо надати документи, які підтверджують технічну відповідність, без обов’язкового дублювання специфікацій із надмірною деталізацією. Висновок Зазначені умови: Порушують норми ч. 4 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» (недискримінація учасників); Суперечать ч. 2 ст. 22, яка передбачає, що тендерна документація не повинна містити дискримінаційних вимог; Фактично звужують коло постачальників до одного конкретного виробника. ВИМАГАЄМО Вилучити з тендерної документації умову про обов’язкове надання зразка товару до укладення договору. Скасувати вимоги щодо фото-матеріалів, що не можуть бути надані у разі виготовлення товару під замовлення. Спростити вимоги щодо підтверджувальних документів (ISO 9001, ТУ, фото, тощо) — дозволити їх подання переможцем закупівлі. Забезпечити можливість участі еквівалентних товарів без необґрунтованої деталізації у формі таблиць. 🔹 У разі відмови від виконання вимог — залишаємо за собою право звернутися зі скаргою до Антимонопольного комітету України про дискримінацію учасників.
Відповідь: Шановний потенційний учаснику! Розглянувши Ваше звернення щодо визнання дискримінаційною вимоги про надання фотографій товару у складі тендерної пропозиції, повідомляємо наступне. Щодо вимоги про надання фото товару: Замовником при формуванні тендерної документації було дотримано принципів, передбачених ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема щодо недискримінації учасників, відкритості та прозорості процедур, об'єктивності та неупередженості прийняття рішень. Встановлення вимоги щодо надання фото товару має на меті виключно забезпечення належної ідентифікації запропонованого товару, перевірки його відповідності технічним характеристикам, виключення неоднозначного тлумачення пропозицій та запобігання наданню учасниками умовних або типових описів, які не дозволяють здійснити об’єктивне порівняння. Згідно з ч. 2 ст. 22 Закону, у тендерній документації можуть бути зазначені плани, креслення, малюнки чи інші візуальні матеріали у разі потреби. Таким чином, сам Закон прямо допускає використання візуальних елементів у складі технічної документації, а отже — не забороняє вимогу надання фото продукції, якщо така вимога логічно випливає з характеру предмета закупівлі та спрямована на досягнення належного рівня визначеності пропозицій. Також зауважимо, що надання фото не прирівнюється до вимоги підтвердження фактичної наявності товару у володінні Учасника на момент подання тендерної пропозиції. Фото має ілюстративний характер і не є підтвердженням наявності продукції на складі. Замовник не вимагає від учасників надати товар чи підтвердження його наявності до моменту укладення договору, що повністю відповідає вимогам ст. 25 Закону. У разі якщо запропонована продукція виробляється за індивідуальним замовленням — Учасник має можливість надати зображення аналогічного товару, на який вона посилається, технічного зразка, прототипу або виробу, який відповідає заявленим характеристикам. Вимога щодо фото у цьому випадку не перешкоджає участі, а лише підвищує якість комунікації та об'єктивність розгляду тендерних пропозицій. З огляду на викладене, вважаємо встановлену вимогу такою, що: - не порушує вимог ст. 5 та ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі»; - є логічною та обґрунтованою з урахуванням предмета закупівлі; - не обмежує конкуренцію та не встановлює дискримінаційних вимог до учасників. Щодо вимоги про надання сертифікату ISO 9001:2015: Вимога про надання сертифіката ISO 9001:2015 встановлена Замовником не як самостійний кваліфікаційний критерій, а як документальне підтвердження належного рівня організації виробничих або управлінських процесів, що є релевантним при виконанні договору за предметом закупівлі. Так, відповідно до ч. 5 ст. 23 Закону Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Таким чином, вказана вимога є такою, що не суперечить основоположним принципам здійснення публічних закупівель. Щодо вимоги про надання зразку запропонованого товару: Замовник при розробці тендерної документації керувався положеннями статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», а також пункту 28 Особливостей, затверджених постановою КМУ №1178, які передбачають право Замовника встановлювати технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі. Водночас, уся тендерна документація формується відповідно до принципів, викладених у статті 5 Закону, зокрема принципу недискримінації учасників. Встановлена Замовником вимога про надання зразка товару не є частиною тендерної пропозиції, не впливає на її подання через електронну систему закупівель та застосовується виключно у випадку, якщо учасник, визначений переможцем, запропонував еквівалент продукції. Така вимога спрямована на забезпечення фактичної відповідності еквіваленту заявленим технічним та якісним характеристикам, враховуючи, що в окремих випадках вербальний опис або специфікація не дозволяє повноцінно оцінити споживчі або технічні властивості (зокрема, в частині форм-фактора, взаємозамінності, сумісності, ергономіки тощо). Тестування або перевірка еквіваленту після визначення переможця не є частиною процедури оцінювання тендерної пропозиції, а отже, не суперечить ст. 26 Закону та не підмінює етап кваліфікації учасника або розгляду тендерних пропозицій через електронну систему. Це є додатковий механізм підтвердження об’єктивної відповідності конкретного товару – і лише в разі, якщо запропоновано еквівалент. Разом з тим, Замовник не вимагає надання зразків від учасників, які пропонують товар, прямо зазначений у тендерній документації як бажаний або базовий, оскільки у такому випадку можливість його ідентифікації, перевірки та верифікації через публічні джерела є очевидною. Це створює об’єктивно обґрунтовану різницю у підходах, а не дискримінацію. Щодо твердження про можливість суб’єктивної оцінки зразка — повідомляємо, що Замовник передбачив офіційне документальне оформлення результатів випробування у вигляді протоколу, а оцінка проводиться виключно з точки зору відповідності вимогам технічної специфікації. Учасник має право бути присутнім при тестуванні зразка, а в разі незгоди з результатами — звернутися із відповідною скаргою до органу оскарження. Окрім зазначеного, відповідно до п. 42 Особливостей Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі. Відповідно до пп. 3 п. 44 Особливостей Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: переможець процедури закупівлі надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей. Таким чином, для підтвердження інформації, наданої Переможцем щодо технічних характеристик запропонованого еквівалента товару, Замовника має право звернутись до Переможця для отримання зразка запропонованого з метою підтвердження відсутності підстав для відхилення тендерної пропозиції Переможця, що не суперечить вимогам чинного Закону та Особливостей. Відтак, вимога про надання зразка продукції переможцем, що пропонує еквівалент, є: - обґрунтованою з точки зору предмета закупівлі та потреб Замовника; - пропорційною, оскільки не застосовується до всіх учасників і не вимагається до подання тендерної пропозиції; - такою, що не суперечить ст. 5, 22, 26 Закону та п. 44 Особливостей, оскільки не є підставою для відхилення на етапі кваліфікації без належної процедури встановлення невідповідності. Дякуємо за Ваше звернення та зацікавленість у забезпеченні відкритості та законності процедур закупівель.
Дата відповіді: 30.06.2025 17:20