• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Деревина паливна непромислового використання

Завершена

2 450 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 12 250.00 UAH
Період уточнення: 15.05.2025 14:07 - 20.05.2025 00:00
Відповідь надана

Дискримінаційна вимога щодо надання протоколу випробувань, що підтверджує фізико-хімічні характеристики або характеристики товару такі як зольність і вміст загальної сірки

Номер: 8c47283c128d47c0b95520af30919f85
Дата опублікування: 19.05.2025 23:40
Опис: Вимога замовника щодо надання протоколу випробувань, що підтверджує фізико-хімічні характеристики або характеристики товару такі як зольність і вміст загальної сірки не нормуються нормативними документами, які регламентують якість дров. Для деревини непромислового використання показники якості, як правило, обмежуються: • вологістю, • породним складом, • довжиною, • діаметром, • засміченістю, гниллю тощо. Вимога надати протокол на зольність і сірку у такому випадку може вважатися дискримінаційною, бо: • створює невиправдані бар’єри для участі, • не відповідає предмету закупівлі, • не передбачена чинними нормативами, які регулюють якість такого виду товару. Фізичні властивості та показники якості деревини непромислового використання нормуються ТУ У 16.1-00994207-005:2018 «Деревина дров’яна. Класифікація, облік, технічні вимоги», ДСТУ 4922:2008 Лісоматеріали та пилопродукція. Методи визначення вологості, ДСТУ EN 15234-5:2018 (EN 15234-5:2012, IDT) «Біопаливо тверде. Контролювання якості палива. Частина 5. Дрова для непромислового використання», вимогам Державного гігієнічного нормативу «Гігієнічний норматив питомої активності радіонуклідів 137 Cs та 90 Sr у деревині та продукції з деревини», затвердженого наказом Міністерства охорони України здоров’я від 31.10.2005 року №573. Проте вказаними документами не передбачена вимога щодо підтвердження відповідності деревини непромислового використання показникам на зольність і вміст загальної сірки. Вказана вимога характерна для закупівлі паливних гранул/брикетів — такі показники можуть бути обґрунтованими та передбачені відповідними ДСТУ/ISO АМКУ неодноразово вказував, що: «Замовник повинен встановлювати технічні характеристики, які відповідають об’єктивним вимогам щодо предмета закупівлі та не порушують принцип добросовісної конкуренції». Приклади рішень АМКУ, де вимога надання показників зольності/сірки була визнана неправомірною для твердого палива (дров, щепи тощо): • Рішення № 1251-р/пк-пз від 10.11.2020 — АМКУ визнав дискримінаційною вимогу надати сертифікат на зольність при закупівлі дров. • Рішення № 5472-р/пк-пз від 21.10.2021 — вимога щодо зольності і сірки при закупівлі деревини без достатнього обґрунтування була визнана необґрунтованою. Отже, якщо предметом закупівлі є деревина непромислового використання, вимога надати протокол з показниками зольності і сірки: • не ґрунтується на нормативних вимогах, • створює необґрунтовані обмеження конкуренції, • є дискримінаційною. У звʼязку з чим просимо виключити вказані вимоги з тендерної документації
Відповідь: Шановний учаснику! Хочемо ще раз звернути увагу на законність встановлення вказаної вимоги, а також заперечити факти, які Вами наводяться. Для такого предмету закупівлі як ДК 021:2015:03410000-7: Деревина (Дрова паливні) не має єдиного національного стандарту, яким би було унормовано було технічні, якісні і кількісні характеристики предмета закупівлі. Так пунктом 33 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» дано визначення: «технічна специфікація до предмета закупівлі - встановлена замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об’єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проектування (у тому числі щодо придатності для осіб із обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги». Частиною 5 статті 23 Закону визначено: «Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.». Протокол випробувань — це об’єктивний документ, який може бути виданий будь-якою акредитованою лабораторією, незалежно від країни походження товару або учасника. Вимога не обмежує коло потенційних учасників, а лише вимагає підтвердження відповідності товару встановленим технічним характеристикам (наприклад, зольність, вміст сірки), що прямо пов’язано з експлуатаційними властивостями палива. Учасники мають можливість надати результати випробувань як власні, так і отримані за договором з відповідною лабораторією, що не створює бар’єрів доступу до участі в торгах. Зольність та вміст сірки — це критично важливі показники для: визначення енергетичної ефективності палива; зменшення шкідливих викидів під час спалювання (сірка спричиняє утворення оксидів сірки, що шкідливі для навколишнього середовища та здоров’я); зниження ризиків пошкодження обладнання, яке використовується для спалювання твердого палива. Таким чином, вимога спрямована на захист довкілля, економічність та безпеку використання товару.
Дата відповіді: 21.05.2025 13:13
Відповідь надана

Дискримінаційні вимоги

Номер: 2f41d85d885e4f3dbe21a0addedfe2b0
Дата опублікування: 19.05.2025 23:30
Опис: Замовник у п. 7.3. та 7.4. Додатку 1 тендерної документації ставить вимогу щодо надання учасниками у складі своєї тендерної пропозиції щодо підтвердження проходження учасниками проходження також систем екологічного менеджменту учасника закупівлі згідно ДСТУ ISO 14001:2015 або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів з наданням відповідних сертифікатів та звіту результатів аудиту, а також вимагає підтвердити у складі своєї тендерної пропозиції успішне проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи менеджменту якістю. Вимоги» та/або ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги» або іншим аналогічним державним стандартам в сфері сертифікації діяльності підприємства, з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання до участі у закупівлі та зазначенням у такому сертифікаті сфери сертифікації, що відповідає діяльності у сфері торгівлі деревиною. Вказані вимоги є дискримінаційними та підлягають виключенню шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації, враховуючи наступне: Як відомо, ISO — це міжнародна організація зі стандартизації, метою якої є ратифікація розроблених стандартів. Питання сертифікації ISO у публічних закупівлях не є однозначним. З одного боку, як визначено частиною 5 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), замовник може вимагати від учасників, у тому числі, і сертифікати, які підтверджують відповідність предмета закупівлі екологічним чи іншим характеристикам, установленим у тендерній документації. Тобто Закон: 1. передбачає, що замовник може вимагати від учасників сертифікати; 2. не забороняє вимагати саме сертифікат ISO. Але ж з іншого боку, сертифікація ISO не є обов’язковою на території України, а вартість отримання такого сертифіката може становити 30 000 грн та більше. У разі відсутності сертифіката ISO, якого вимагає замовник, учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, який може бути необов’язковим у його сфері діяльності. Також оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця. При цьому перелік ISO стандартів налічує більше ніж 16 000 одиниць та отримати всі сертифікати нереально. Виконати дану умову зможуть лише учасники, які зможуть надати документи на підтвердження вказаних ISO, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі скаржника. Сертифікація системи управління якістю ISO 9001 для трейдерів без статусу виробника є лише формальністю і додатковими витратами, а законодавчий обов’язок на його отримання відсутній. Надання таких сертифікатів у складі Пропозиції жодним чином не стосується предмета закупівлі, тому і вимога щодо його надання є неправомірною. Специфіка закупівлі (поставка деревини) не передбачає отримання даних сертифікатів. Вказані сертифікати відсутні навіть у структурних та регіональних підрозділах ДП «Ліси України». Жодним іншим нормативно-правовим актом України не встановлено обов'язок постачальника деревини проходити сертифікацію своєї діяльності згідно ДСТУ ISO 9001:2015; ДСТУ ISO 14001:2015 або аналогічних систем чи більш нових версій стандартів. Тому, вимога Замовника про надання учасниками документального підтвердження цих сертифікації є законодавчо не обґрунтованою Враховуючи викладене, вважаємо вимоги Замовника щодо надання у складі тендерної сертифікатів ISO 14001:2015, ISO 9001:2015 та інших аналогічних документів - дискримінаційними та такими, що передчасно звужує коло потенційних учасників процедури закупівлі з метою надання неправомірних переваг іншим суб’єктам господарювання.
Відповідь: Шановний учаснику! Дякую за цитування статті Радник у сфері публічних закупівель від 09.07.2021. Але ж наразі вже 2025 рік. Замовником вимагається п. 7.3. та 7.4. Додатку 1 тендерної документації ставить вимогу щодо надання учасниками у складі своєї тендерної пропозиції щодо підтвердження проходження учасниками проходження також систем екологічного менеджменту учасника закупівлі згідно ДСТУ ISO 14001:2015 АБО АНАЛОГІЧНИХ СИСТЕМ ЧИ БІЛЬШ НОВИХ ВЕРСІЙ СТАНДАРТІВ з наданням відповідних сертифікатів та звіту результатів аудиту, а також вимагає підтвердити у складі своєї тендерної пропозиції успішне проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи менеджменту якістю. Вимоги» та/або ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги» АБО ІНШИМ АНАЛОГІЧНИМ ДЕРЖАВНИМ СТАНДАРТАМ в сфері сертифікації діяльності підприємства, з наданням відповідного сертифікату, виданого на ім’я учасника закупівлі, що є чинним на момент його подання до участі у закупівлі та зазначенням у такому сертифікаті сфери сертифікації, що відповідає діяльності у сфері торгівлі деревиною. Тобто, Замовник не встановлює КОНКРЕТНИЙ СЕРТИФІКАТ, а дає можливість учаснику надати сертифікат або інший аналогічний стандарт який уже є в наявності. І звертаємо увагу, що мова йде про систему екологічного менеджменту та систему менеджменту якістю/ управління якістю. Адже це вкрай важливо при постачанні деревини, оскільки наявність діючого на підприємстві сертифікату ISO дає впевненість у безпеці продукції, яку купує споживач. Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. При цьому, частина 3 статті 22 Закону визначає, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Отже, небажання учасника підтвердити якість продукції одним із зазначених документів не є дискримінаційною умовою.
Дата відповіді: 21.05.2025 13:06