Номер:
5b64515c2a2b43c49db359618cc61290
Пов'язаний елемент:
Закупівля
Дата опублікування:
08.01.2025 13:08
Опис:
Шановний Замовник, п.1.3. Додатку №2 містить вимогу щодо наявності у Учасника правових підстав щодо застосування працівниками мобільних груп вогнепальної нарізної короткоствольної зброї. Просимо дати розгорнуте обгрунтування, із посиланням на статті чинного законодавства, щодо наявності саме "вогнепальної нарізної короткоствольної зброї". Звертаємо увагу що вказана вимога є дискримінаційною та суттєво (до одного) звужує коло потенційних учасників. У разі ненадання обгрунтованої відповіді, будемо вимушені звернутися до органу оскарження щодо скасування дискримінаційної вимоги. Дякуємо
Відповідь:
Шановний Учаснику! Розглянувши Ваше звернення, підприємство «Запоріжелектротранс» повідомляє наступне.
Запорізьке комунальне підприємство міського електротранспорту «Запоріжелектротранс» розпорядженням голови Запорізької обласної військової адміністрації № 167 від 01.04.2024 визначено критично важливим підприємством для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період у Запорізькій області.
Тому всі об’єкти, які перебувають на балансі Замовника є критично важливими для належного функціонування підприємства.
За умовами тендерної документації більшість об’єктів (26 з 37) на яких здійснюватиметься пультова централізована охорона – це тягові підстанції, в яких знаходиться дороговартісне обладнання та кабель.
Отже, збереження майна територіальної громади міста Запоріжжя – є для Замовника вкрай важливим.
При проведенні відкритих торгів з особливостями підприємство "Запоріжелектротранс" керується Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ від 12.10.22 № 1178 із змінами.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. У тендерній документації зазначаються, зокрема, один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Так, Замовником в тендерній документації встановлений кваліфікаційний критерій -наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Наведені посилання на конкретну марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва, не має на меті дискримінацію жодного з учасників. При посиланні на конкретну марку предмета закупівлі, торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип у найменуваннях за предметом закупівлі, джерело його походження або виробника, слід вважати в наявності вираз «або еквівалент». Під «еквівалентом» маються на увазі суб’єкти господарювання, послуги яких повністю відповідають технічним, якісним, кількісним вимогам. Так еквівалентом поліції охорони можуть бути підрозділи Національної гвардії України, кожний з яких також є окремою самостійною юридичною особою, які можуть приймати участь у процедурах закупівлі самостійно, мають для цього відповідні Ліцензії МВС на охоронну діяльність та вогнепальну зброю.
Законодавством України у сфері публічних закупівель не визначено поняття
дискримінації та її форм. Однак, міжнародним правом в цій сфері закріплено чіткі рамки,
якими держави повинні керуватися на національному рівні. Європейський суд з прав людини дав роз'яснення визначенню дискримінація: "Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона "не має об'єктивного і розумного виправдання", тобто якщо вона не переслідує "законної мети" або відсутня "розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети". Отже, за дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Разом з тим, не завжди різне ставлення являє собою дискримінацію. Якщо підставою для різного ставлення є об'єктивно виправдані ознаки або ті, які мають раціональне обґрунтування, то дискримінація відсутня.
Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації
необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело
воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось
розрізнення, та чи була ознака об'єктивно виправданою або чи мала вона раціональне
обґрунтування. Тобто "дискримінація" у застосуванні до процедур закупівель - це
суб'єктивне ставлення Замовника торгів до Учасників, що має метою чи наслідком
обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об'єктивно виправданими.
Звертаємо Вашу увагу, що війна внесла свої корективи у позиції громадян та посадовців, якщо до повномасштабного військового вторгнення рф більшість посадовців та громадян України були проти легалізації вогнепальної зброї, то реалії війни суттєво змінили їх думки та позицію з цього приводу. У перші дні повномасштабної війни, у Києві, Харкові, Запоріжжі та деяких інших містах України, на околиці яких вдерлися російські окупанти, цивільним добровольцям за спрощеною процедурою роздали десятки тисяч автоматів та мільйони патронів для збройного опору ворогу. Роздачу бойової зброї громадянам у лютому 2022 року влада нашвидкуруч легалізувала, ухваливши закон «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України».
Слід зазначити, що питання безпеки перевезень пасажирів міським електротранспортом є особливо актуальним у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України.
Вимоги щодо наявності в Учасника короткоствольної нарізної вогнепальної зброї та правових підстав її застосування відповідно до чинного законодавства зумовлені також тим, що Запорізька міська територіальна громада наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року № 309 віднесена до територій, на яких ведуться бойові дії та до територій можливих бойових дій. У зв’язку з чим на території м. Запоріжжя збільшилось кількість випадків незаконного розповсюдження зброї та вибухівки, почастішала кількість злочинів, пов’язаних з незаконним обігом зброї та вибухівки. Відтак виникає необхідність забезпечення безпечного надання послуг з боку працівників Виконавця. Постанова КМУ № 97 від 11.02.2013 «Про затвердження переліку спеціальних засобів, придбання, зберігання та використання яких здійснюється суб’єктами охоронної діяльності» та «Ліцензійні умови провадження охоронної діяльності» затверджені Постановою КМУ № 960 від 18.11.2015 року, не містять вичерпний перелік засобів матеріально-технічного забезпечення суб’єктів охоронної діяльності, а також прийняті та розроблені у мирний час та не враховують наразі існуючих обставин воєнного стану в країні та критичне ставлення до питання безпеки перевезень пасажирів міським електротранспортом, яке є актуальним у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України.
Зважаючи на викладене зазначаємо, що вищевказані вимоги не використовуються Замовником як обмеження і не призводить до дискримінації Учасників. Оскільки наявність ресурсів матеріально-технічного забезпечення передбачається можливість підтвердити як безпосередньо у Учасника, так і шляхом залучення на договірних засадах у користування або залучення відповідного обладнання у співвиконавців. Тому, встановлений Замовником критерій «наявність вогнепальної нарізної короткоствольної зборої» не є дискримінаційним, оскільки не обмежує коло учасників. Звертаємо увагу, що Замовник при здійсненні публічних закупівель товарів, робіт та послуг, керується чинним законодавством у сфері публічних закупівель та відстоює інтереси держави.
Дана вимога жодним чином не має дискримінаційного характеру відповідно до законодавства України. Зазначений факт є необхідністю для забезпечення Замовником одного з покладених на нього обов’язків - збереження цілісності майна територіальної громади міста Запоріжжя, протягом строку цілодобової експлуатації.
Вимога Замовника щодо наявності у працівників Учасника права на носіння та використання (застосування) вогнепальної зброї не суперечить чинному законодавству, не є дискримінаційною та не обмежує можливостей жодного Учасника забезпечувати своїх працівників зброєю, не забороненою чинним законодавством України та мати взаємодію з органами поліції щодо припинення можливих правопорушень на об’єктах Замовника.
Замовник - Запорізьке комунальне підприємство міського електротранспорту "Запоріжелектротранс", є підприємством з комунальною формою власності, а відтак при формуванні вимог до предмету закупівлі та якісних характеристик предмету закупівлі керується метою отримати найбільш якісні послуги, протидіяти ворогу, та мати ефективні засоби протидиверсійних заходів з використанням спеціальних підрозділів.
У зв’язку з вищенаведеним вважаємо Вашу вимогу безпідставною та такою що не підлягає задоволенню.
Дата відповіді:
13.01.2025 13:02