Номер:
5d716df52cbf48bf9494820b97892484
Пов'язаний елемент:
Закупівля
Дата опублікування:
11.11.2024 14:15
Опис:
2) Також, хочемо звернути вашу увагу щодо необхідності додання до вимог тендерної документації вимоги щодо наявності Висновку з оцінки впливу на довкілля, виданий відповідним державним органом, який обов’язково має включати в себе відходи, згідно предмету закупівлі відповідно до Національного переліку відходів і додатків 8, 9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, та конкретного виду операції, відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами».
Виходячи з положень ч.4 ст.5 ЗУ «Про оцінку навколишнього середовища», Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, щодо планованої діяльності, яка стосується зони відчуження або зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, подається суб’єктом господарювання до уповноваженого центрального органу, який протягом трьох робочих днів з дня отримання такого повідомлення надсилає копію повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері управління зоною відчуження і зоною безумовного (обов’язкового) відселення, з метою отримання його зауважень та пропозицій з приводу планованої діяльності, обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля.
Суб’єкт господарювання має право самостійно (з дотриманням вимог частини другої цієї статті) подати повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, безпосередньо до уповноваженого центрального органу з метою отримання його висновку з оцінки впливу на довкілля. У такому разі уповноважений центральний орган протягом трьох робочих днів з дня отримання такого повідомлення надсилає копію повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, до уповноваженого територіального органу за місцем провадження діяльності з метою отримання його зауважень та пропозицій з приводу планованої діяльності, обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля.
Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, визначені цією частиною, можуть бути подані особисто заявником (його представником), надіслані засобами поштового зв’язку або в електронній формі із застосуванням засобів електронних комунікацій (у тому числі електронного кабінету Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля, іншого електронного кабінету чи інформаційної системи, користувачами якої є уповноважений центральний орган та суб’єкт господарювання). Повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, щодо об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками (крім об’єктів, на які поширюється дія Закону України "Про державну таємницю"), надсилається виключно в електронній формі через електронний кабінет користувача Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва або іншу державну інформаційну систему, інтегровану з цим електронним кабінетом, користувачами якої є суб’єкт господарювання та уповноважений центральний орган.
Відповідно до п.9 ч.9 ЗУ «Про оцінку впливу на довкілля» Висновок з оцінки впливу на довкілля втрачає силу через п’ять років у разі, якщо не було прийнято рішення про провадження планованої діяльності. Якщо до отримання рішення про провадження планованої діяльності внесено зміни до проектної документації чи зміни до законодавства, які вимагають зміни екологічних умов, визначених у висновку з оцінки впливу на довкілля, оцінка впливу на довкілля здійснюється повторно.
Відповідно до ч.2 ст. 17 ЗУ «Про оцінку впливу на довкілля» Дія цього Закону не поширюється на суб’єктів господарювання, які отримали рішення про провадження планованої діяльності до набрання чинності цим Законом, крім випадків, передбачених пунктом 22 частини другої та пунктом 14 частини третьої статті 3 цього Закону.
Відповідно до ч.1 ст. 3 ЗУ «Про оцінку впливу на довкілля» здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Відповідно п.22 ч. 2 ст. 3 ЗУ «Про оцінку впливу на довкілля» Перша категорія видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля, включає: розширення та зміни, включаючи перегляд або оновлення умов провадження планованої діяльності, встановлених (затверджених) рішенням про провадження планованої діяльності або подовження строків її провадження, реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, перепрофілювання діяльності та об’єктів, зазначених у пунктах 1-21 цієї частини.
Відповідно до п.14 ч.3 ст.3 ЗУ «Про оцінку впливу на довкілля» Друга категорія видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, включає: розширення та зміни, включаючи перегляд або оновлення умов провадження планованої діяльності, встановлених (затверджених) рішенням про провадження планованої діяльності або подовження строків її провадження, реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, перепрофілювання діяльності та об’єктів, зазначених у пунктах 1-13 цієї частини.
Враховуючи зазначене, звертаємо увагу, що 09.07.2023 року втратив чинність Закон України «Про відходи».
09.01.2024 року втратила чинність Постанова Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року № 446 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами».
09.07.2023 року набув чинність Закон України «Про управління відходами», яким у п. 4 перехідних положень для суб’єктів господарювання у сфері управління небезпечними відходами встановлено термін отримання ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами протягом шести місяців з моменту набрання чинності цим Законом.
12.12.2023 року набрала чинність Постанова Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2023 року № 1278 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами».
Таким чином, усі ліцензії на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, видані Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України (на операції: збирання, зберігання, знешкодження, оброблення, утилізація, видалення) втратили чинність.
З аналізу нових нормативно-правових актів можна зробити висновок про наступне:
1. Господарська діяльність з поводження з небезпечними відходами ліквідована, введено в дію господарська діяльність з управління небезпечними відходами. Господарська діяльність з управління небезпечними відходами - комплекс операцій із збирання та оброблення небезпечних відходів, а також збирання, зберігання небезпечних відходів для їх подальшого експорту з метою оброблення чи видалення.
2. Операції поводження з відходами - збирання, перевезення, зберігання, сортування, оброблення (перероблення), утилізація, видалення, знешкодження і захоронення відходів, які були передбачені Законом України «Про відходи» - ліквідовано. Законом України «Про управління відходами» введено в дію операції з управління відходами - збирання, перевезення, відновлення та видалення відходів.
3. Класифікація відходів здійснюється відповідно до Національного переліку відходів та додатків 8, 9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням.
4. Код операції з видалення та / або відновлення відходів, визначається відповідно до додатку № 1 та додатку № 2 до Закону України «Про управління відходами».
Аналогічної позиції дотримується Державна регуляторна служба України, відповідно до листа № 165/20-24 від 11.01.2024 р., відповідно до якого, суб’єкти господарювання у сфері управління небезпечними відходами, що здійснюють збирання та оброблення небезпечних відходів, зобов’язані отримати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами протягом шести місяців з моменту набрання чинності Закону України «Про управління відходами». А, отже, вимога щодо наявності у складі пропозиції ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами – є доцільною, та повністю відповідає нормам чинного законодавства.
Відповідно до ч.1 ст. 7 ЗУ «Про управління відходами» 1. Відходи поділяються на два класи:1) небезпечні відходи;2) відходи, що не є небезпечними.Класифікація здійснюється відповідно до Національного переліку відходів і Порядку класифікації відходів з урахуванням Переліку властивостей, що роблять відходи небезпечними (додаток 3).
Відповідно до ч.4 ст.13 ЗУ» Про управління відходами» Передача суб’єктам господарювання у сфері управління відходами відходів (крім побутових відходів) з метою збирання, перевезення та оброблення здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до законодавства, в якому зазначається код відходів згідно з Національним класифікатором відходів, їх обсяг, найменування та код операції з відновлення та/або видалення відходів.
Згідно п.2 ч.2 ст.16 ЗУ «Про управління відходами», Утворювачі відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, зобов’язані: класифікувати свої відходи відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів.
З огляду зазначеного, провадженням планової діяльності згідно чинного законодавства – є саме управління небезпечними відходами. Таким чином, Замовником має ставитися вимога щодо наявності Висновку з оцінки впливу на довкілля, виданий відповідним державним органом, який обов’язково має включати в себе відходи, згідно предмету закупівлі відповідно до Національного переліку відходів і додатків 8, 9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, та конкретного виду операції, відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами».
Враховуючи, що зміни законодавства у сфері управління відходами включають у себе розширення та зміни, включаючи перегляд або оновлення умов провадження планованої діяльності, встановлених (затверджених) рішенням про провадження планованої діяльності саме у сфері управління відходами – Замовник має право вимагати Висновок з оцінки впливу на довкілля, виданий Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, який обов’язково має включати в себе відходи, згідно предмету закупівлі відповідно до Національного переліку відходів і додатків 8, 9 до Базельської конвенції про контроль за транскордонним перевезенням небезпечних відходів та їх видаленням, та конкретного виду операції, відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами».
Відповідь:
Шановний учаснику, замовником детально розглянута ваша вимога та за результатами її розгляду повідомляємо наступне.
Згідно вимог пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами) (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) з урахуванням Особливостей. Частиною 2 статті 22 Закону чітко визначено перелік відомостей, які зазначаються у тендерній документації. Також частиною 3 статті 22 Закону визначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
На виконання цієї вимоги Закону, замовник передбачив надання учасниками процедури закупівлі (в складі документів тендерної пропозиції) документації щодо наявності ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами та дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів.
Статтею 55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено, що здійснення операцій з оброблення відходів дозволяється лише за наявності Дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів на визначених місцевими радами територіях з додержанням санітарних та екологічних норм.
Статтею 27 Закону України «Про управління відходами» передбачається, що «Суб’єкт господарювання у сфері управління відходами для провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами зобов’язаний:
1) мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами;
2) провадити діяльність на об’єктах оброблення відходів, які відповідають вимогам законодавства. Види відходів, що підлягають обробленню на таких об’єктах, повинні відповідати дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів.
Крім того, ст. 42 Закону України «Про управління відходами» затверджено Порядок видачі, відмови у видачі, анулювання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, що затверджений постановою КМУ від 19.12.2023 № 1328. До заяви про отримання дозволу для об’єктів, які здійснюють такі операції, вимагаються наступні документи:
- відомості про назву та код відходів згідно з Національним переліком відходів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 р. № 1102, відомості про їх склад та властивості, обсяги, для яких передбачається здійснення операції з оброблення;
- відомості про наявність матеріально-технічної бази для здійснення операцій з оброблення відходів та код здійснення планованої операції;
- відомості про питомі та граничні показники утворення відходів у технологічних процесах;
- відомості про перелік та опис технологічних процесів, що застосовуються для здійснення операцій з оброблення відходів;
- копія розпорядчого документа про призначення відповідальних осіб у сфері управління відходами;
- відомості про наявність висновку з оцінки впливу на довкілля - у випадках, передбачених Законом України «Про оцінку впливу на довкілля».
Тобто, законодавством вимагається, у тому числі обов’язкова перевірка матеріально-технічної бази для здійснення операцій з оброблення відходів суб’єкта господарювання та проведення оцінки впливу на довкілля цієї діяльності. У разі недотримання суб’єктом господарювання хоча б однієї з умов вищезазначеного Порядку, уповноваженим центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері управління відходами (відповідно пп. 9, п. 1 ст. 21 Закону України «Про управління відходами»), дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів не видається.
Згідно ст. 3 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» одним з основних принципів охорони навколишнього природного середовища є обов’язковість оцінки впливу на довкілля. Координація і забезпечення здійснення оцінки впливу на довкілля, прийняття висновку з оцінки впливу на довкілля та реалізація повноважень у сфері оцінки впливу на довкілля (згідно ст. 20, 201 цього Закону) є компетенцією центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів.
Суб’єкти господарювання, діяльність яких підпадає під дію Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», за порушення вимог законодавства про оцінку впливу на довкілля, у тому числі подання завідомо неправдивого звіту з оцінки впливу на довкілля чи висновку з оцінки впливу на довкілля, надання завідомо неправдивих чи неповних відомостей про вплив на довкілля планованої діяльності, неврахування у встановленому порядку результатів оцінки впливу на довкілля при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності тощо, несуть відповідальність згідно вимог природоохоронного законодавства (ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. 15. Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», ст. 91-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення та інш.)
Тому, необхідність отримання, за певних умов, чи не отримання висновку з оцінки впливу на довкілля стосується виключно суб’єктів господарювання, які проваджують господарську діяльності з управління з небезпечними відходами. Втручання в господарську діяльність учасників закупівлі знаходиться поза межами повноважень замовника при проведенні публічних закупівель.
Разом з цим, контроль за дотриманням суб’єктом господарювання у сфері управління відходами умов, встановлених дозволом на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами (згідно п. 1, ст. 23 Закону України «Про управління відходами»), належить до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ¬– Державна екологічна інспекція України.
Замовник не є органом контролю за дотриманням ліцензійних умов у сфері управління відходами та умов господарської діяльності відповідно проведеної оцінки впливу на довкілля, у зв’язку з чим замовник не має повноважень перевіряти матеріально-технічну базу учасника або його документи дозвільного характеру, які засвідчують провадження господарської діяльності у сфері управління відходами.
Наголошуємо, що проведення замовником процедури закупівлі здійснюється з безумовним дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, викладених в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон), та відповідно до частини 4 статті 22 Закону, його тендерна документація не містить вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
На думку замовника, включення до тендерної документації вимоги про надання учасниками в складі документів тендерної пропозиції висновку з оцінки впливу на довкілля є такою, що порушує принципи здійснення публічних закупівель, викладених в статті 5 Закону.
Також, звертаємо увагу учасника на необхідність дотримання ним вимог частини п’ятої статті 5 Закону, згідно з якою зокрема визначено, що учасники процедур закупівлі повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними Законом. Забороняється зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника.
Враховуючи вищевикладене, у замовника відсутні законодавчі підстави для внесення змін до тендерної документації, а ваша вимога є такою, що порушує принципи здійснення публічних закупівель та не підлягає задоволенню.
Дата відповіді:
14.11.2024 17:11