• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Надання послуг інженера-консультанта по об’єкту: «Будівництво споруди подвійного призначення із захисними властивостями протирадіаційного укриття навчально-виховного комплексу № 183 «Фортуна» з поглибленим вивченням іноземних мов (спеціалізованої школи І ступеня – гімназії) м. Києва на земельній ділянці за адресою: вул. Юності, 5 у Дніпровському районі м. Києва», (ДК 021:2015: 71530000-2 — Консультаційні послуги в галузі будівництва)

Надання послуг інженера-консультанта по об’єкту: «Будівництво споруди подвійного призначення із захисними властивостями протирадіаційного укриття навчально-виховного комплексу № 183 «Фортуна» з поглибленим вивченням іноземних мов (спеціалізованої школи І ступеня – гімназії) м. Києва на земельній ділянці за адресою: вул. Юності, 5 у Дніпровському районі м. Києва», (ДК 021:2015: 71530000-2 — Консультаційні послуги в галузі будівництва)

Завершена

4 891 596.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 48 915.96 UAH
Період уточнення: 26.09.2024 10:07 - 08.10.2024 00:00
Відповідь надана

Дискримінаційні вимоги тендерної документації

Номер: 7d709223d9674a2e9d49a46366c608a2
Дата опублікування: 30.09.2024 18:26
Опис: Шановний Замовнику, серед вимог тендерної документації (Додаток 2 до тендерної документації) Учасник повинен підтвердити: 1. наявність сертифікованого провідного інженера – консультанта при цьому сертифікат має бути виданий в порядку, встановленому положеннями Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», органами з оцінки відповідності акредитованими в Національному агентстві з акредитації України, що видали сертифікат(и), інформація про сертифікат повинна бути внесена до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва та/або в порядку, затвердженому міжнародною організацією інженерів-консультантів (FIDIC), сертифікат повинен містити знак міжнародної організації інженерів-консультантів. Послуги інженера-консультанта, які здійснюються на території України регулюються законодавством України. Зокрема, пунктом 4¹ ст. 4 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що інженер-консультант – фахівець із кваліфікаційним рівнем, підтвердженим органом із сертифікації персоналу, акредитованим у відповідній сфері згідно із законом, та/або суб’єкт господарювання, що має у своєму складі таких фахівців. Отже, фахівець, який не має сертифіката за професією «інженер-консультант (будівництво)», виданого органом, акредитованим у відповідній сфері згідно із законом, та/або суб’єкт господарювання, що не має у своєму складі таких фахівців, не є згідно із законом інженером-консультантом, тож витрати бюджетних коштів на оплату його послуг є безпідставними і незаконними. Відповідно до частини першої статті 27 Закону України «Про архітектурну діяльність» замовники та підрядники під час створення об'єкта архітектури зобов'язані доручати виконання окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, особам, які мають відповідний кваліфікаційний сертифікат або отримали сертифікат за напрямом професійної атестації в органах з сертифікації персоналу, акредитованих відповідно до Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», та включені до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Така інформація про таких осіб розміщена на порталі електронної системи за посиланням https://econstruction.gov.ua/reestri у розділі «Атестовані особи». Отже, відповідно до закону Виконавець для укладення Договору повинен мати фахівців за спеціальністю «інженер-консультант (будівництво)» із сертифікатом відповідної кваліфікаційної категорії, виданим органом із сертифікації персоналу, акредитованим згідно із Законом України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», відомості про яких включено до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Загальними умовами укладення і виконання договорів підряду в капітальному будівництві (ПКМУ від 01.09.2005 № 668) установлено, що «під час укладання договорів підряду сторони мають право використовувати міжнародні форми договорів, звичаї та рекомендації міжнародних та вітчизняних організацій відповідно до законодавства України». При використанні контрактів FIDIC слід керуватися вимогами до сертифікації персоналу, визначеними законодавством України, які є обов’язковими незалежно від форм власності, форм договорів, джерел фінансування тощо. Водночас статтею 2 Закону України «Про правотворчу діяльність» та статтею 3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» установлено, що якщо міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, то застосовуються правила міжнародного договору України. Отже, якщо таким міжнародним договором передбачено залучення інженерів-консультантів FIDIC, то у такому разі вимоги до персоналу мають передбачати наявність сертифіката FIDIC. Сертифікація інженерів-консультантів FIDIC здійснюється органом із сертифікації FIDIC Credentialing Ltd (Женева, Швейцарія). Перелік сертифікованих інженерів-консультантів FIDIC доступний за посиланням https://fcl.fidic.org/our-programmes/certified-engineers/ Принципи здійснення публічних закупівель направлені на визначення вектору правового регулювання. Перелік таких принципів містить стаття 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Норми Закону про публічні закупівлі передбачають вільну конкуренцію серед учасників. І замовник має її підтримувати. Отже, просимо виключити вимогу щодо підтвердження наявності сертифікату виданого в порядку, затвердженому міжнародною організацією інженерів-консультантів (FIDIC), сертифікат повинен містити знак міжнародної організації інженерів-консультантів. 2. Однією з вимог Замовника є надання Учасником, який здійснює інженерно-консультаційні послуги на об’єкті, копію сертифікату Системи енергетичного менеджменту (управління) згідно ДСТУ ISO 50001:2020 «Системи енергетичного менеджменту» та копію звіту про аудит. Разом з тим, слід зазначити добровільність сертифікації ISO в Україні, яка встановлена на законодавчому рівні жодним чином не дозволяє обґрунтувати обов’язкової необхідності отримання та надання сертифікатів ISO, що вимагається Замовником в Додатку 2 до ТД. Відповідно до статті 5 Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності", який визначає правові, організаційні та економічні засади акредитації органів з оцінки відповідності в Україні, одним із основних принципів з акредитації є її добровільність. Здійснення добровільної оцінки відповідності визначені Законом України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності", відповідно до якого оцінка відповідності (у тому числі сертифікація) може бути обов’язковою (передбачена технічним регламентом) та добровільною (яка не вимагається технічним регламентом). Добровільна оцінка відповідності, яка здійснюється на добровільних засадах, в будь яких формах, включаючи випробування, декларування відповідності, сертифікацію та інспектування, а також на відповідність будь-яким заявленим вимогам. При цьому, Законом про технічні регламенти не встановлено вимоги щодо обов’язкової акредитації в органі з оцінки відповідності, який проводить добровільну оцінку відповідності. Процес акредитації підтверджує, що орган сертифікації за певним стандартом має необхідну компетенцію та неупередженість для цього. Відповідно до правових норм ст.10 Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності" Національний орган України з акредитації має право, а не зобов’язаний, акредитувати органи з оцінки відповідності. Таким чином, вимога, встановлена Замовником в Документації, щодо надання сертифікату на відповідність вимогам стандартів ISO є дискримінаційною. Аналогічна правова позиція викладена у рішенні Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №5439-р/пк-пз від 16.08.2022. Отже, просимо Замовника прибрати вимогу щодо надання Учасником у складі пропозиції сертифікату Системи енергетичного менеджменту (управління) згідно ДСТУ ISO 50001:2020 «Системи енергетичного менеджменту» та копію звіту про аудит.
Відповідь: 1.Відповідно до п. 4 постанови КМУ №668 від 01.08.2005р. «Про затвердження Загальних умов укладення та виконання договорів підряду у капітальному будівництві», під час укладання договорів підряду сторони мають право використовувати міжнародні форми договорів, звичаї та рекомендації міжнародних та вітчизняних організацій відповідно до законодавства України. В цьому контексті варто зауважити, що в січні 2024 року між Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури України та Міжнародною федерацією інженерів-консультантів (FIDIC) було підписано Меморандум про взаєморозуміння. Відповідно до інформації, розміщеної за посиланням https://fidic.org/membership до складу FIDIC входить 102 національні асоціації, більш ніж 1 000 000 професійних інженерів та понад 40 000 компаній з усього світу. Рішенням АМКУ від 21.09.2020 року №17743-р/пк-пз, було констатовано, що вимоги тендерної документації щодо кваліфікаційного критерію – наявності не меншу 2-х інженерів-консультантів у сфері будівництва будівель і споруд, які мають діючі сертифікати про членство у Міжнародній федерації інженерів-консультантів FIDIC, - не є дискримінаційною та такою, що обмежує участь у процедурі закупівель. Посилання на ст. 27 ЗУ «Про архітектурну діяльність», є нерелевантним, оскільки даною публічною закупівлею не доручаються виконання робіт щодо створення об’єкту архітектури (виконання будівельних робіт). Натомість вказана закупівля стосується надання послуг інженера-консультанта по об’єкту будівництва, щодо якого є окрема публічна закупівля з окремими кваліфікаційними вимогами для учасників. Вимоги до інженера в сфері будівництва чітко викладено в Збірнику кваліфікаційних характеристик професій працівників (випуск №64 – будівельні, монтажні та ремонтнобудівельні роботи), з урахуванням змін, вказаних в наказі Мінрегіонбуду №192 від 08.08.2017р. Вказані вимоги не містять обов’язкових положень щодо сертифікації інженерів в сфері будівництва. Сертифікація фахівців з посиланням на Закон України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», стосується роботи органів з оцінки відповідності. Орган з оцінки відповідності – це орган підприємство, установа, організація чи їх структурний підрозділ, що здійснює діяльність з оцінки відповідності, включаючи калібрування, випробування, сертифікацію та інспектування. Оцінка відповідності — процес доведення того, що задані вимоги, які стосуються продукції, процесу, послуги, системи, особи чи органу, були виконані. До обов’язків інженера-консультанта у відповідності до даної закупівлі не входить оцінка відповідності виконаних будівельних робіт, їх якості, відповідності нормам та стандартам. Відповідно до п. 4 Розділу «Професіонали» випуску №64 – будівельні, монтажні та ремонтнобудівельні роботи, до завдань інженера в сфері будівництва входить: «Здійснює перевірку проектної і розроблення організаційно-технологічної документації. Готує зауваження та пропозиції щодо впровадження більш досконалих технологічних рішень, конструктивних елементів, деталей і матеріалів. У разі потреби складає рекламації щодо якості проектів. Разом з представниками субпідрядних організацій бере участь в узгодженні робочих креслень з проектною організацією і замовником. Здійснює натурний огляд будівельних майданчиків і розроблення проектів виконання робіт відповідно до вимог будівельних норм і правил. Виконує прив'язування технологічних карт і карт трудових процесів, проектування тимчасових будинків і споруд, розроблення документації на нестандартне устаткування, інвентар, пристрої, технічне обладнання з охорони праці; надає методичну допомогу будівельним дільницям у ході застосування проектів виконання робіт. Складає зведені відомості щодо обсягів робіт, матеріально-технічних ресурсів, зведені графіки введення об'єктів у експлуатацію, роботи механізмів, переміщення бригад, сітьові графіки будівництва. Бере участь у розробленні та здійсненні організаційно-технологічних заходів щодо впровадження нової техніки, підготовки об'єктів до роботи в осінньо-зимовий період; проведенні експериментальних робіт з освоєння нових технологічних процесів і впровадження їх у виробництво; складанні заявок на винаходи і промислові зразки. Вивчає передовий вітчизняний і зарубіжний досвід у галузі будівельного виробництва; розробляє заходи для підвищення ефективності будівельного виробництва, зменшення витрат матеріалів, трудомісткості робіт, підвищення продуктивності праці і бере участь у їх реалізації. Готує висновки щодо раціоналізаторських пропозицій, спрямованих на удосконалення технології будівельного виробництва». Таким чином вимога тендерної документації, яку Ви як Учасник, просите виключити, не суперечить чинному законодавству. 2. Відповідно до ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Відповідно до предмету закупівлі здійснюється закупівля «Надання послуг інженера-консультанта по об’єкту: «Будівництво споруди подвійного призначення із захисними властивостями протирадіаційного укриття навчально-виховного комплексу № 183 «Фортуна» з поглибленим вивченням іноземних мов (спеціалізованої школи І ступеня – гімназії) м. Києва на земельній ділянці за адресою: вул. Юності, 5 у Дніпровському районі м. Києва», (ДК 021:2015: 71530000-2 — Консультаційні послуги в галузі будівництва)». Технічним завданням даної закупівлі передбачено необхідність надання послуг, зокрема: аналіз вихідних даних, надання замовнику пропозицій щодо удосконалення проектних рішень, методів виконання робіт, здійснення управління проектом, аналіз проектної документації та надання замовнику пропозицій щодо удосконалення інженерно-конструкторських рішень, методів виконання робіт, організації будівництва та ін. Відповідно до Наказу ДП "УкрНДНЦ" від 03.06.2020 No 104 "Про прийняття та скасування національних стандартів» прийнято національні стандарти, гармонізовані з міжнародними стандартами, методом перекладу з наданням чинності з 15 вересня 2020 року. Таким чином, міжнародний стандарт ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) "Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання (ISO 50001:2018, IDT)", який був прийнятий у якості Національного стандарту України є частиною національного законодавства. Відповідно до національного стандарту ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання (ISO 50001:2018, IDT)» пункт 0.1 Загальні положення, встановлено, що мета цього стандарту полягає в наданні можливості організації створити системи і процеси, необхідні для постійного поліпшення енергетичної результативності, охоплюючи енергетичну ефективність, використання енергії та споживання енергії. Цей стандарт можна застосовувати до проектування і закупівель будівель, споруд, мереж, обладнання, систем або процесів, що використовують енергію в рамках сфери застосування і меж систем енергетичного менеджменту. Таким чином для забезпечення надання послуг (виконання робіт), передбачених технічним завданням необхідна спроможність організації створення систем і процесів зокрема і для удосконалення проектних рішень, методів виконання робіт, здійснення управління проектом, аналізу проектної документації та надання замовнику пропозицій щодо удосконалення інженерно-конструкторських рішень, методів виконання робіт, організації будівництва та ін. Саме з урахуванням вищевикладеного в тендерній документації встановлено необхідність документального підтвердження того, що пропоновані Учасниками послуги чи роботи за своїми характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. Виходячи з викладеного, у Замовника відсутні підстави «прибрати вимогу щодо надання Учасником у складі пропозиції сертифікату Системи енергетичного менеджменту (управління) згідно ДСТУ ISO 50001:2020 «Системи енергетичного менеджменту» та копію звіту про аудит.».
Дата відповіді: 03.10.2024 10:51