Номер:
ac28bb959eca4d7ea5b620bf83f1169a
Пов'язаний елемент:
Закупівля
Дата опублікування:
06.09.2024 20:55
Опис:
Шановний Замовнику, просимо Вас внести зміни в тендерну документацію, які створюють дискримінаційні умови серед потенційних Учасників, які мають намір взяти участь в даній закупівлі.
Додатком 2 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі «Встановлення системи пожежної сигналізації, системи оповіщення про пожежу та системи централізованого пожежного спостереження у Житомирському закладу дошкільної освіти №34 Житомирської міської ради за кодом ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» – 45310000-3-Електромонтажні роботи» визначено, що :
Виконавець повинен встановити систему пожежної сигналізації якісно та відповідно до технічних характеристик, які відповідають діючим нормативним документам, а саме:
- ДСТУ-Н СЕN/TS 54-14:2021 «Системи пожежної сигналізації та оповіщення. Частина 14. Настанови щодо побудови, проектування, монтування, пусконалагоджування, введення в експлуатацію, експлуатування та технічного обслуговування». Учасник надає копію чинного сертифікату.
- ДСТУ 8965:2019«Система управління пожежною безпекою об’єкта захисту. Загальні положення». Учасник надає копію чинного сертифікату.
1) Щодо надання сертифікату ДСТУ 8965:2019«Система управління пожежною безпекою об’єкта захисту. Загальні положення». Дана вимога є дискримінаційною, а також такою, що обмежує коло учасників, штучно створюючи нерівні умови для учасників та порушує наші охоронювані законом права та інтереси учасника, який має бажання взяти участь у процедурі закупівлі, з огляду на наступне: Ми маємо Ліцензію на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення», отриману у відповідності до Ліцензійних умов (Постанова КМУ№ 852 від 23.11.2016). Відповідно до ПОСТАНОВИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ від 23 листопада 2016 № 852 "Деякі питання ліцензування господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення": Ці Ліцензійні умови визначають вичерпний перелік вимог, обов’язкових для виконання ліцензіатом, та вичерпний перелік підтвердних документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення (далі - ліцензія). Загальні вимоги щодо провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення 6. Ліцензіат зобов’язаний забезпечити наявність адміністративного приміщення на правах власності (оренди), матеріально-технічної бази згідно з видом робіт (послуг), на який отримано ліцензію, разом з даними, що дають можливість її ідентифікувати, мінімальної кількості працівників (керівників та виконавців робіт (послуг) відповідного рівня підготовки, що підтверджується відповідним ступенем вищої освіти, визначеним цими Ліцензійними умовами. 8. Під час провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення ліцензіат зобов’язаний: використовувати системи та засоби протипожежного призначення, а також вироби та продукцію, яка має сертифікат відповідності, якщо вони підлягають обов’язковій сертифікації; вести журнали обліку виконаних робіт (наданих послуг) протипожежного призначення за формою згідно з додатками 5-10. Слід зазначити, що ліцензійними умовами не передбачено необхідності отримання та надання Сертифікату ДСТУ 8965:2019«Система управління пожежною безпекою об’єкта захисту. Загальні положення» Враховуючи наведене, вимоги Документації, а саме: Сертифікат ДСТУ 8965:2019«Система управління пожежною безпекою об’єкта захисту. Загальні положення» не узгоджуються з ліцензійними умовами. Ми не можемо прийняти участь в даній процедурі закупівлі, хоча маємо ліцензію з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення та здатні виконувати роботи та надавати послуги, передбачені технічним завданням, оскільки не повинні згідно ліцензійних умов мати Сертифікат ДСТУ 8965:2019«Система управління пожежною безпекою об’єкта захисту. Загальні положення». Учасник має ліцензію, отриману у відповідності до Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та Постанови КМУ від 23 листопада 2016 р. № 852, а тому має усі законні права виконувати роботи, передбачені технічним завданням. Проте, потенційний учасник не може прийняти участь у даній процедурі, хоча має ліцензію на виконання робіт / надання послуг протипожежного призначення та здатен виконувати роботи, передбачені технічним завданням, оскільки не має та не повинен мати Сертифікат ДСТУ 8965:2019«Система управління пожежною безпекою об’єкта захисту. Загальні положення». Вимога, що встановлена Замовником у ДОДАТКУ 2 до тендерної документації, а саме: Сертифікат ДСТУ 8965:2019«Система управління пожежною безпекою об’єкта захисту. Загальні положення» є дискримінаційною для нас, як потенційного Учасника даної процедури закупівлі. Дана позиція також підтверджується РІШЕННЯМ №6623-р/пк-пз від 15.04.2024 Антимонопольного комітету України. Тому вимагаємо вилучити дану вимогу з тендерної документації.
2) Також, що стосується надання сертифікату ДСТУ-Н СЕN/TS 54-14:2021 «Системи пожежної сигналізації та оповіщення. Частина 14. Настанови щодо побудови, проектування, монтування, пусконалагоджування, введення в експлуатацію, експлуатування та технічного обслуговування», дана вимога також є дискримінаційною. Замовник ставить учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, при чому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і при чому НЕ ЗОБОВ’ЯЗАНІ його отримувати), а інших – у вигідне становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем процедури закупівлі. Це говорить про те, що замовник лобіює інтереси Учасника який має відповідний сертифікат. Тому маємо явну дискримінацію, яка порушує один із основних принципів здійснення публічних закупівель (відповідно до статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі»). Відповідно до Частини 14. Настанови щодо побудови, проектування, монтування, введення в експлуатацію, експлуатування і технічного обслуговування (CEN/TS 54-14:2021), а саме п.4.1. Ці настанови надано для планування, проектування, монтування, введення в експлуатацію, експлуатування і технічного обслуговування систем пожежної сигналізації та оповіщування про пожежу. Настанови, як це наведено в цьому документі, не є обов’язковими. Це стандарт який містить настанови щодо використовування автоматичних систем пожежної сигналізації і оповіщування про пожежу всередині будівель та зовні. Але аж ніяк не використовується як сертифікат, який підтверджує кваліфікацію! Отже, вимога щодо надання сертифікату ДСТУ-Н CEN/TS 54-14:2021 «Систем пожежної сигналізації та оповіщення. Частина 14. Правила побудови, проектування, монтування, введення в експлуатацію, експлуатування і технічного обслуговування» порушує принципи здійснення закупівель, які визначені у Законі України «Про публічні закупівлі». Зараз видається наказ "Про видачу ліцензій на впровадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення" і також зазаначаємо, що Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 № 852 не передбачено обов’язку отримувати зазначені документи, в тому числі даного сертифікату. Аналогічної позиції дотримується Комісія АМКУ у рішенні № 3865-р/пк-пз від 29.02.2024 року.
Тому, Вимагаємо вилучити вимогу щодо надання в тендерній пропозиції Учасником сертифікату ДСТУ-Н CEN/TS 54-14:2021, що є дискримінаційною вимогою до Учасників та цим самим обмежує коло учасників та прямо порушує норми чинного законодавства України у сфері публічних закупівель".
Також, вкотре, наголошуємо, що відповідно до ПОСТАНОВИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ від 23 листопада 2016 № 852 "Деякі питання ліцензування господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення" ліцензійні умови визначають вичерпний перелік вимог, обов’язкових для виконання ліцензіатом, та вичерпний перелік підтвердних документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення
Дискримінаційні умови, що містяться в вимогах тендерної документації, порушують права та законні інтереси нас, як учасника ринку, Учасника відповідної процедури та як потенційного претендента на укладання договору з Замовником у майбутньому. Крім того, ми є реальними учасником ринку відповідних послуг, проте через порушення Замовником частини 1 статті 5 та інших положень Закону України «Про публічні закупівлі» ми не можемо прийняти участь у закупівлі. На підставі вищевикладеного та керуючись Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», ПРОСИМО: Замовника внести відповідні зміни в умови тендерної документації зважаючи на вищезазначене. Рішеннями Антимонопольного комітету України вимога в тендерній документації щодо надання Учасниками вище вказаних сертифікатів визнана як такою, що носить дискримінаційний характер.
Відповідь:
Доброго дня, дякуємо за запитання.
На час дії воєнного стану замовники здійснюють закупівлі згідно із Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII (далі - Закон) з урахуванням положень Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 р. № 1178 (далі - Особливості).
Відповідно ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель.
У тендерній документації зазначаються, зокрема, такі відомості: інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Відповідно до частини першої статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
Разом із цим, відповідно до частин третьої та четвертої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація може містити, зокрема, іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
До основних нормативно-правових актів, які регулюють питання провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, належать: Кодекс цивільного захисту України; Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності»; Закон України «Про надання будівельної продукції на ринку»;
Закон України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності»; Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення (далі – Ліцензійні умови), затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 № 852; Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, у сфері надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, і встановлюється періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою з надзвичайних ситуацій, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 № 716; Перелік категорій будівельної продукції, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 № 426; Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 5 березня 2015 р. за № 252/26697. Крім того, до державних стандартів (ДСТУ) та державних будівельних норм (ДБН), пов’язаних із наданням послуг і виконанням робіт протипожежного призначення, належать, зокрема, такі: ДСТУ 9047:2020 Системи протипожежного захисту. Настанова з підтримання експлуатаційної придатності; ДСТУ 2273:2006 Протипожежна техніка. Терміни та визначення основних понять; ДСТУ ISO 16732-1:2018 Інжиніринг пожежної безпеки. Оцінювання пожежного ризику. Частина 1. Загальні положення; ДСТУ 9115:2021 Система управління пожежною безпекою об’єкта захисту. Внутрішній аудит з оцінки протипожежного стану. Загальні положення; ДСТУ СЕN/TS 54-14:2021 Системи пожежної сигналізації та оповіщення; ДСТУ ISO 23932:2018 Інжиніринг пожежної безпеки. Загальні принципи; ДСТУ EN 50518:2019 Центр спостереження та приймання тривожних сповіщень; ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги; ДСТУ EN ISO 9001:2018 Системи управління якістю. Вимоги;
ДСТУ EN 16763:2017 Послуги та роботи щодо систем протипожежного захисту та систем охоронного призначення; ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту; ДБН В.1.1.7-2016 Пожежна безпека об’єктів будівництва.
На сайті АМКУ оприлюднено Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель у сфері послуг зі встановлення та/або обслуговування систем пожежної сигналізації, в яких орган оскарження надає посилання на вказані нормативно-правові акти, в тому числі на ДСТУ СЕN/TS 54-14:2021 Системи пожежної сигналізації та оповіщення, та вказує, що відповідно до частин третьої та четвертої статті 22 Закону тендерна документація може містити, зокрема, іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Таким чином, положення Додатку 2 до Тендерної документації щодо документального підтвердження учасниками відповідності послуг за предметом закупівлі, зокрема, вимогам ДСТУ-Н СЕN/TS 54-14:2021 «Системи пожежної сигналізації та оповіщення. Частина 14. Настанови щодо побудови, проектування, монтування, пусконалагоджування, введення в експлуатацію, експлуатування та технічного обслуговування»; ДСТУ 8965:2019«Система управління пожежною безпекою об’єкта захисту. Загальні положення».
Водночас, рішення АМКУ №6623-р/пк-пз від 15.04.2024 стосується іншої закупівлі, якій органом оскарження розглядались конкретні обставини скарги та інші умови тендерної документації.
Дата відповіді:
09.09.2024 16:47