-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 2
Послуги з фізичної охорони приміщень будівлі на території Вараського ліцею №4 Вараської міської ради
Завершена
446 400.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 232.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 2 232.00 UAH
Період уточнення:
07.06.2024 16:18 - 14.06.2024 00:00
Відповідь надана
Про усунення дискримінаційних умов
Номер:
43d6c08dd773431da0c0c8cc527945e0
Дата опублікування:
11.06.2024 16:40
Опис:
Шановний Замовник!
В Додатку №3 до тендерної документації Вами встановлені наступні вимоги: Учасник у складі пропозиції повинен надати оригінал або нотаріально завірену копію Сертифікату, який підтверджує, що система управління відповідає ДСТУ ISO 45001: 2019 на певний вид послуг. Сертифікат на «Системи управління охороною здоров´я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» повинен бути дійсним протягом строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією. 1.6.1. Орган сертифікації, який видав учаснику сертифікат ДСТУ ISO 45001:2019 (або більш нові стандарти) повинен бути акредитованим, на підтвердження чого пропозиція повинна містити атестат про акредитацію такого органу сертифікації. 1.6.2. Надати договір про надання послуг з проведення сертифікаційного аудиту системи менеджменту на відповідність вимогам ISO 45001 або звіт про проходження всіх необхідних аудитів щодо сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019.
Вважаємо дані вимоги дискримінаційними та такими що суттєво звужують коло потенційний учасників процедури закупівлі. Декрет Кабінету Міністрів України "Про стандартизацію і сертифікацію" втратив чинність, у зв'язку з чим в Україні відмінена обов'язкова сертифікація. У відповідності до основних принципів з акредитації згідно з статтею 5 до Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності" 17 травня 2001 № 2407-ІІІ (зі
змінами та доповненнями) та переліку видів господарської діяльності згідно статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" акредитація органів з
сертифікації систем менеджменту в Національному агентстві з акредитації України не є обов'язковою, вказана акредитація здійснюється добровільно. Тому вимога Замовника щодо обов'язковості акредитації саме в Національному агентстві з акредитації України або інших органів "всесвітньої мережі органів з акредитації" буде технічним і обмежує коло потенційних учасників процедури закупівлі, оскільки прийняти участь зможуть лише ті учасники, які мають відповідні сертифікати, видані органами акредитованими Національним Агентством з акредитації України.
Враховуючи вищезазначене, вимоги щодо акредитації національним органом України з акредитації несуть дискримінаційний характер. Ми маємо всі необхідні документи та сертифікати для надання послуг якісно та в повному обсязі, що підтверджується виконаними аналогічними договорами в повному обсязі. Одночасно з цим орган сертифікації, який видав нам сертифікат, не є акредитованим в НААУ. При цьому жодним з законів чи інших нормативних актів в Україні не встановлено, що орган сертифікації, який акредитований в НААУ відрізняється від органу сертифікації, який не акредитований в НААУ.
Зважаючи на викладене, вимагаємо внести зміни до тендерної документації та прибрати дискримінаційні вимоги щодо акредитації в НААУ як такі що грубо порушують принципи здійснення закупівель, визначені статтею 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (зокрема, - недискримінація учасників, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель), норми частини третьої статті 5 Закону та положення частини четвертої статті 22 Закону, що призвело до порушення норм законодавства.
Також, звертаємо Вашу увагу, що у відповідності до Концепції безпеки закладів освіти, у розділі «Завдання та заходи, спрямовані на розв’язання проблеми» передбачено:
забезпечення в установленому порядку охорони закладів освіти із залученням поліції охорони, встановлення у закладах освіти комплексу тривожної сигналізації з підключенням до пунктів централізованого спостереження та реагування, встановлення стаціонарних металодетекторів, облаштування необхідних огорож та здійснення інших інфраструктурних заходів щодо організації безпеки закладів освіти. Виконавцями заходу визначено Національну поліцію, обласні, Київську міську державні (військові) адміністрації, засновників закладів освіти (за згодою), строк виконання - 2023 рік;
Ефективне попередження та протидію негативним безпековим явищам в освітньому середовищі можливо забезпечити шляхом:
посилення поліцейської присутності у закладах освіти з наданням ефективних поліцейських послуг щодо недопущення вчинення правопорушень учасниками освітнього процесу та стосовно них. Виконавцями заходу визначено Національну поліцію, засновників закладів освіти (за згодою), строк виконання - 2023 рік;
запровадження системи раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу, ризику нападу на заклад освіти або іншої небезпеки. Виконавцями заходу визначено Національну поліцію, МВС, МОН, обласні, Київську міську державні (військові) адміністрації, засновників закладів освіти (за згодою), ДСНС, строк виконання - 2023 рік;
удосконалення нормативно-правової бази у сфері громадської безпеки в частині підвищення ефективності попередження та недопущення вчинення правопорушень в закладах освіти. Виконавцями заходу визначено МВС, Національну поліцію, МОН, строк виконання - 2023 рік.
За таких обставин закупівлю охоронних послуг слід проводити за процедурою спрощених торгів із застосування електронної системи закупівель.
Ми розуміємо, що звернення з вимогою можуть не дати належних очікуваних результатів, тому в залежності від результатів розгляду нашої вимоги, в порядку громадського контролю (стаття 9 Закону України «Про публічні закупівлі») зможемо проінформувати відповідні правоохоронні, аудиторські органи контролю, які зможуть провести моніторинг Вашої закупівлі та надати відповідну правову оцінку очевидним діям Замовника і окремо діям уповноваженої особи Замовника, яка на підставі статі 38 несе персональну відповідальність за прийняте нею рішення.
Відповідь:
Доброго дня!
Шановний Учасник, Замовником ретельно розглянуте Ваше запитання, за результатами чого сповіщаємо Вас про наступне.
1. При розробленні та складанні тендерної документації Замовником виконані усі вимоги, що передбачені Закон України «Про публічні закупівлі».
Законодавством України у сфері публічних закупівель не визначено поняття дискримінації та її форм. Однак, міжнародним правом в цій сфері закріплено чіткі засадничі рамки, якими держави повинні керуватися на національному рівні. Європейський суд з прав людини дав роз'яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об'єктивного і розумного виправдання», тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети». Отже, дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Разом з тим, не завжди різне ставлення являє собою дискримінацію. Якщо підставою для різного ставлення є об'єктивно виправдані ознаки або ті, які мають раціональне обґрунтування, то дискримінація відсутня.
Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об'єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель - це суб'єктивне ставлення замовника торгів до учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об'єктивно виправданими.
Отже, на підставі вище викладеного, звертаємо Вашу увагу, що вимоги тендерної документації стосуються всіх Учасників, які мають намір прийняти участь у даній закупівлі, крім того Замовник має право зазначити будь-яку інформацію чи встановити вимоги по тексту тендерної документації, яка не суперечить законодавству.
Замовник наголошує, що зазначений вище Закон не обмежує Замовника щодо формування вимог до предмету закупівлі, оскільки він не містить обмежень прав Замовника щодо вибору технічних та кваліфікаційних вимог. У пункті 2 частини другої статті 22 Закону «Про публічні закупівлі» встановлено, що тендерна документація повинна містити один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників відповідно до статті 16, вимоги, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Отже, до прав замовника належить встановлення кваліфікаційних вимог та способу їх підтвердження (відповідність).
Відповідно до пункту 1 розділу 3 Тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених пунктом 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, (далі – Особливості) і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Тендерна пропозиція повинна складатися з:
Документів та інформації про відповідність Учасника кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон 922), вимогам, встановленим пунктом 47 Особливостей та інші документи, встановленим в Додатку № 3 до Тендерної документації.
Згідно пункту 5 При визначенні кваліфікаційних критеріїв у тендерній документації Замовник керується переліком кваліфікаційних критеріїв, зазначених у статті 16 Закону 922 з урахуванням положень Особливостей. Замовником зазначаються кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до статті 16 Закону 922, вимоги, встановлені пунктом 47 Особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям та вимогам згідно із законодавством.
Відповідно до статті 16 Закону 922, з урахуванням пункту 48 Особливостей, Замовник встановлює до Учасників такі кваліфікаційні критерії:
- наявність матеріально-технічної бази.
За вимогами пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації учасник повинен підтвердити свою відповідність кваліфікаційному критерію наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
Підпунктом 1.6. пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації визначено, що з метою підтвердження за своїми характеристиками відповідності послуг з діяльності охоронних служб, які пропонує надавати учасник, вимогам, установленим у тендерній документації (ч. 5 ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі»), учасник у складі пропозиції повинен надати оригінал або нотаріально завірену копію Сертифікату, який підтверджує, що система управління відповідає ДСТУ ISO 45001:2019 на певний вид послуг. Сертифікат на «Системи управління охороною здоров´я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» повинен бути дійсним протягом строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією.
1.6.1. Орган сертифікації, який видав учаснику сертифікат ДСТУ ISO 45001:2019 (або більш нові стандарти) повинен бути акредитованим, на підтвердження чого пропозиція повинна містити атестат про акредитацію такого органу сертифікації.
1.6.2. Надати договір про надання послуг з проведення сертифікаційного аудиту системи менеджменту на відповідність вимогам ISO 45001 або звіт про проходження всіх необхідних аудитів щодо сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019.
Наведена вимога встановлена виходячи з вимог статті 16 Закону 922 та враховуючи припис частини 3 статті 22 Закону 922.
Виходячи з умов ДСТУ ISO 45001:2019 мета системи управління охороною здоров´я та безпекою праці полягає в тому, щоб забезпечити середовище для управління ризиками у сфері охорони здоров´я та безпеки праці. Очікуваними результатами функціювання системи охороною здоров´я та безпекою праці є запобігання травмам і шкоді для здоров’я працівників, а також забезпечення безпечних і здорових умов праці на робочому місці. Відповідно для організації важливо унеможливити або зменшити ризики у сфері охорони здоров´я та безпеки праці за допомогою проведення результативних запобіжних заходів. Якщо організація проводить такі заходи в межах її системи управління охороною здоров´я та безпекою праці, вони покращують свої показники у сфері охорони здоров´я та безпеки праці. Система управління охороною здоров´я та безпекою праці може бути набагато ефективнішою та результа¬тивнішою , якщо д ії для реалізації можливостей з поліпшення показників у сфері охорони здоров´я та безпеки праці виконувати заздалегідь. Упровадження системи управління охорони здоров´я та безпеки праці, що відповідає цьому стандарту, дасть змогу організації керувати ризиками у сфері охорони здоров´я та безпеки праці і поліпшувати показники у сфері охорони здоров´я та безпеки праці. Система управління охороною здоров´я та безпекою праці може допомогти організації виконувати як законодавчі, так і інші вимоги.
Цей стандарт установлює вимоги до системи управління охороною здоров’я і безпекою праці, а також містить настанови щодо їх застосування, щоб дати змогу організації створити безпечні та здорові умови праці на робочому місці, запобігаючи травмам і погіршенню стану здоров’я, що пов’язані з ви¬робництвом, та активно вдосконалюючи свої показники діяльності у сфері ОЗіБП.
Тим самим система управління охороною здоров´я та безпекою праці є важливим елементом надійності та надання учасниками послуг за предметом закупівлі належної якості. Тобто така система показує не лише кваліфікаційний рівень самого учасника, але кваліфікаційний рівень послуг, які він надає.
Відповідно до частини 5 статті 23 Закону 922 замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Своєю чергою підпунктом 1.6. пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації не визначено, яким органом повинна бути здійснена акредитація органу оцінки відповідності, яким видано сертифікат на виконання наведеної вимоги.
Виходячи з положень Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» від 15.01.2015 № 124-VIII (далі – Закон 124) акредитація - це процедура, у ході якої національний орган з акредитації засвідчує компетентність юридичної особи чи відповідного органу з оцінки відповідності виконувати певні види робіт (випробування, калібрування, сертифікацію, контроль).
Згідно частини 2 статті 27 Закону 124 орган з оцінки відповідності повинен бути акредитований національним органом України з акредитації, а в разі якщо національний орган України з акредитації не здійснює акредитацію відповідних видів діяльності з оцінки відповідності, - національним органом з акредитації іншої держави, який є членом міжнародної або регіональної організації з акредитації.
За частиною 5 статті 25 Закону 124 забороняється вимагати видачу протоколів випробувань та документів про відповідність, зазначених у технічних регламентах та передбачених ними процедурах оцінки відповідності, виключно акредитованими органами з оцінки відповідності, якщо законодавством не встановлені вимоги щодо акредитації таких органів.
Як вже зазначено вище частиною 5 статті 23 Закону 922 визначена вимога щодо акредитації органу оцінки відповідності, яким видано зокрема і сертифікат.
Враховуючи викладене та беручи до уваги наведені норми Закону 922 та Закону 124, Замовником правомірно встановлено вимоги за підпунктом 1.6. пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації, в тому числі в частині акредитації органу оцінки відповідності.
З огляду на вищезазначене, вважаємо, що вимога щодо подання оригіналу або нотаріально завіреної копії Сертифікату, який підтверджує, що система управління відповідає ДСТУ ISO 45001: 2019 на певний вид послуг. Сертифікат на «Системи управління охороною здоров´я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» повинен бути дійсним протягом строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією не є дискримінаційною, оскільки жодним чином не обмежує права та не створює нерівних умов для потенційних учасників.
2. Звертаємо Вашу увагу, що Вараський ліцей № 4 Вараської міської ради підтримує виконання Концепції безпеки закладів освіти, так як протягом 2023-2024 навчального року в закладі освіти був реалізований проект “Офіцер безпеки”.
Відповідно до пункту 27 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон 922) публічна закупівля (далі - закупівля) - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому Законом 922.
Пунктом 3⁷ Прикнцевих та перехідних положень Закону 922 установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Так Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, (далі – Особливості).
Відповідно до абзацу 3 пункту 17 Особливостей забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених Особливостями.
Згідно пункту 10 Особливостей замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12¹ Особливостей або розділом «Порядок проведення відкритих торгів» Особливостей.
Пунктом 13 визначено виключення, за якими придбання замовниками послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів.
У зверненні суб’єкт звернення зазначив, щодо порядку здійснення охорони у відповідності до Концепції безпеки закладів освіти, у розділі, схваленої Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.04.2023 № 301-р. Проте наведена конвенція не визначає умов здійснення закупівлі послуг охорони.
Водночас законодавством у сфері публічних закупівель, зокрема пунктом 13 Особливостей, не передбачено норм, за якими замовник заклад освіти повинен здійснювати закупівлю послуг з охорони саме в поліції охорони. Крім того не визначено процедури спрощених торгів із застосування електронної системи закупівель. Варто зазначити, що за закупівельним законодавством діючі види закупівель з використанням електронної системи закупівель є конкурентними закупівлями. Такою і є поточна процедура закупівлі.
Враховуючи викладене та беручи до уваги наведені норми Закону 922 та Особливостей, Замовником правомірно застосована процедура закупівлі відкриті торги для закупівлі послуг за предметом закупівлі.
Таким чином, відсутні підстави для внесення змін до тендерної документації та відповідно в задоволенні вимоги.
Дата відповіді:
14.06.2024 11:58
Відповідь надана
Дискримінаційні вимоги
Номер:
91451e037f4f4adc9e99221b631ac017
Дата опублікування:
10.06.2024 11:02
Опис:
Шановний Замовник! В Додатку №3 до тендерної документації Вами встановлені наступні вимоги: Учасник у складі пропозиції повинен надати оригінал або нотаріально завірену копію Сертифікату, який підтверджує, що система управління відповідає ДСТУ ISO 45001: 2019 на певний вид послуг. Сертифікат на «Системи управління охороною здоров´я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» повинен бути дійсним протягом строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією. 1.6.1. Орган сертифікації, який видав учаснику сертифікат ДСТУ ISO 45001:2019 (або більш нові стандарти) повинен бути акредитованим, на підтвердження чого пропозиція повинна містити атестат про акредитацію такого органу сертифікації. 1.6.2. Надати договір про надання послуг з проведення сертифікаційного аудиту системи менеджменту на відповідність вимогам ISO 45001 або звіт про проходження всіх необхідних аудитів щодо сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019.
Вважаємо дані вимоги дискримінаційними та такими що суттєво звужують коло потенційний учасників процедури закупівлі. Декрет Кабінету Міністрів України "Про стандартизацію і сертифікацію" втратив чинність, у зв'язку з чим в Україні відмінена обов'язкова сертифікація. У відповідності до основних принципів з акредитації згідно з статтею 5 до Закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності" 17 травня 2001 № 2407-ІІІ (зі
змінами та доповненнями) та переліку видів господарської діяльності згідно статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності" акредитація органів з
сертифікації систем менеджменту в Національному агентстві з акредитації України не є обов'язковою, вказана акредитація здійснюється добровільно. Тому вимога Замовника щодо обов'язковості акредитації саме в Національному агентстві з акредитації України або інших органів "всесвітньої мережі органів з акредитації" буде технічним і обмежує коло потенційних учасників процедури закупівлі, оскільки прийняти участь зможуть лише ті учасники, які мають відповідні сертифікати, видані органами акредитованими Національним Агентством з акредитації України.
Враховуючи вищезазначене, вимоги щодо акредитації національним органом України з акредитації несуть дискримінаційний характер. Ми маємо всі необхідні документи та сертифікати для надання послуг якісно та в повному обсязі, що підтверджується виконаними аналогічними договорами в повному обсязі. Одночасно з цим орган сертифікації, який видав нам сертифікат, не є акредитованим в НААУ. При цьому жодним з законів чи інших нормативних актів в Україні не встановлено, що орган сертифікації, який акредитований в НААУ відрізняється від органу сертифікації, який не акредитований в НААУ.
Зважаючи на викладене, вимагаємо внести зміни до тендерної документації та прибрати дискримінаційні вимоги щодо акредитації в НААУ як такі що грубо порушують принципи здійснення закупівель, визначені статтею 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (зокрема, - недискримінація учасників, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель), норми частини третьої статті 5 Закону та положення частини четвертої статті 22 Закону, що призвело до порушення норм законодавства.
Ми розуміємо, що звернення з вимогою можуть не дати належних очікуваних результатів, тому в залежності від результатів розгляду нашої вимоги, в порядку громадського контролю (стаття 9 Закону України «Про публічні закупівлі») зможемо проінформувати відповідні правоохоронні, аудиторські органи контролю, які зможуть провести моніторинг Вашої закупівлі та надати відповідну правову оцінку очевидним діям Замовника і окремо діям уповноваженої особи Замовника, яка на підставі статі 38 несе персональну відповідальність за прийняте нею рішення.
Відповідь:
Доброго дня!
Шановний Учасник, Замовником ретельно розглянуте Ваше запитання, за результатами чого сповіщаємо Вас про наступне.
При розробленні та складанні тендерної документації Замовником виконані усі вимоги, що передбачені Закон України «Про публічні закупівлі».
Законодавством України у сфері публічних закупівель не визначено поняття дискримінації та її форм. Однак, міжнародним правом в цій сфері закріплено чіткі засадничі рамки, якими держави повинні керуватися на національному рівні. Європейський суд з прав людини дав роз'яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об'єктивного і розумного виправдання», тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети». Отже, дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Разом з тим, не завжди різне ставлення являє собою дискримінацію. Якщо підставою для різного ставлення є об'єктивно виправдані ознаки або ті, які мають раціональне обґрунтування, то дискримінація відсутня.
Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об'єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель - це суб'єктивне ставлення замовника торгів до учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об'єктивно виправданими.
Отже, на підставі вище викладеного, звертаємо Вашу увагу, що вимоги тендерної документації стосуються всіх Учасників, які мають намір прийняти участь у даній закупівлі, крім того Замовник має право зазначити будь-яку інформацію чи встановити вимоги по тексту тендерної документації, яка не суперечить законодавству.
Замовник наголошує, що зазначений вище Закон не обмежує Замовника щодо формування вимог до предмету закупівлі, оскільки він не містить обмежень прав Замовника щодо вибору технічних та кваліфікаційних вимог. У пункті 2 частини другої статті 22 Закону «Про публічні закупівлі» встановлено, що тендерна документація повинна містити один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників відповідно до статті 16, вимоги, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Отже, до прав замовника належить встановлення кваліфікаційних вимог та способу їх підтвердження (відповідність).
Відповідно до пункту 1 розділу 3 Тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених пунктом 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, (далі – Особливості) і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Тендерна пропозиція повинна складатися з:
3. Документів та інформації про відповідність Учасника кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон 922), вимогам, встановленим пунктом 47 Особливостей та інші документи, встановленим в Додатку № 3 до Тендерної документації.
Згідно пункту 5 При визначенні кваліфікаційних критеріїв у тендерній документації Замовник керується переліком кваліфікаційних критеріїв, зазначених у статті 16 Закону 922 з урахуванням положень Особливостей. Замовником зазначаються кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до статті 16 Закону 922, вимоги, встановлені пунктом 47 Особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям та вимогам згідно із законодавством.
Відповідно до статті 16 Закону 922, з урахуванням пункту 48 Особливостей, Замовник встановлює до Учасників такі кваліфікаційні критерії:
- наявність матеріально-технічної бази.
За вимогами пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації учасник повинен підтвердити свою відповідність кваліфікаційному критерію наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
Підпунктом 1.6. пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації визначено, що з метою підтвердження за своїми характеристиками відповідності послуг з діяльності охоронних служб, які пропонує надавати учасник, вимогам, установленим у тендерній документації (ч. 5 ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі»), учасник у складі пропозиції повинен надати оригінал або нотаріально завірену копію Сертифікату, який підтверджує, що система управління відповідає ДСТУ ISO 45001:2019 на певний вид послуг. Сертифікат на «Системи управління охороною здоров´я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» повинен бути дійсним протягом строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією.
1.6.1. Орган сертифікації, який видав учаснику сертифікат ДСТУ ISO 45001:2019 (або більш нові стандарти) повинен бути акредитованим, на підтвердження чого пропозиція повинна містити атестат про акредитацію такого органу сертифікації.
1.6.2. Надати договір про надання послуг з проведення сертифікаційного аудиту системи менеджменту на відповідність вимогам ISO 45001 або звіт про проходження всіх необхідних аудитів щодо сертифікату ДСТУ ISO 45001:2019.
Наведена вимога встановлена виходячи з вимог статті 16 Закону 922 та враховуючи припис частини 3 статті 22 Закону 922.
Виходячи з умов ДСТУ ISO 45001:2019 мета системи управління охороною здоров´я та безпекою праці полягає в тому, щоб забезпечити середовище для управління ризиками у сфері охорони здоров´я та безпеки праці. Очікуваними результатами функціювання системи охороною здоров´я та безпекою праці є запобігання травмам і шкоді для здоров’я працівників, а також забезпечення безпечних і здорових умов праці на робочому місці. Відповідно для організації важливо унеможливити або зменшити ризики у сфері охорони здоров´я та безпеки праці за допомогою проведення результативних запобіжних заходів. Якщо організація проводить такі заходи в межах її системи управління охороною здоров´я та безпекою праці, вони покращують свої показники у сфері охорони здоров´я та безпеки праці. Система управління охороною здоров´я та безпекою праці може бути набагато ефективнішою та результа¬тивнішою , якщо д ії для реалізації можливостей з поліпшення показників у сфері охорони здоров´я та безпеки праці виконувати заздалегідь. Упровадження системи управління охорони здоров´я та безпеки праці, що відповідає цьому стандарту, дасть змогу організації керувати ризиками у сфері охорони здоров´я та безпеки праці і поліпшувати показники у сфері охорони здоров´я та безпеки праці. Система управління охороною здоров´я та безпекою праці може допомогти організації виконувати як законодавчі, так і інші вимоги.
Цей стандарт установлює вимоги до системи управління охороною здоров’я і безпекою праці, а також містить настанови щодо їх застосування, щоб дати змогу організації створити безпечні та здорові умови праці на робочому місці, запобігаючи травмам і погіршенню стану здоров’я, що пов’язані з ви¬робництвом, та активно вдосконалюючи свої показники діяльності у сфері ОЗіБП.
Тим самим система управління охороною здоров´я та безпекою праці є важливим елементом надійності та надання учасниками послуг за предметом закупівлі належної якості. Тобто така система показує не лише кваліфікаційний рівень самого учасника, але кваліфікаційний рівень послуг, які він надає.
Відповідно до частини 5 статті 23 Закону 922 замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Своєю чергою підпунктом 1.6. пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації не визначено, яким органом повинна бути здійснена акредитація органу оцінки відповідності, яким видано сертифікат на виконання наведеної вимоги.
Виходячи з положень Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» від 15.01.2015 № 124-VIII (далі – Закон 124) акредитація - це процедура, у ході якої національний орган з акредитації засвідчує компетентність юридичної особи чи відповідного органу з оцінки відповідності виконувати певні види робіт (випробування, калібрування, сертифікацію, контроль).
Згідно частини 2 статті 27 Закону 124 орган з оцінки відповідності повинен бути акредитований національним органом України з акредитації, а в разі якщо національний орган України з акредитації не здійснює акредитацію відповідних видів діяльності з оцінки відповідності, - національним органом з акредитації іншої держави, який є членом міжнародної або регіональної організації з акредитації.
За частиною 5 статті 25 Закону 124 забороняється вимагати видачу протоколів випробувань та документів про відповідність, зазначених у технічних регламентах та передбачених ними процедурах оцінки відповідності, виключно акредитованими органами з оцінки відповідності, якщо законодавством не встановлені вимоги щодо акредитації таких органів.
Як вже зазначено вище частиною 5 статті 23 Закону 922 визначена вимога щодо акредитації органу оцінки відповідності, яким видано зокрема і сертифікат.
Враховуючи викладене та беручи до уваги наведені норми Закону 922 та Закону 124, Замовником правомірно встановлено вимоги за підпунктом 1.6. пункту 1 розділу ІІ Додатку 3 до Тендерної документації, в тому числі в частині акредитації органу оцінки відповідності.
З огляду на вищезазначене, вважаємо, що вимога щодо подання оригіналу або нотаріально завіреної копії Сертифікату, який підтверджує, що система управління відповідає ДСТУ ISO 45001: 2019 на певний вид послуг. Сертифікат на «Системи управління охороною здоров´я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» повинен бути дійсним протягом строку надання послуг, визначеного цією тендерною документацією не є дискримінаційною, оскільки жодним чином не обмежує права та не створює нерівних умов для потенційних учасників
Відсутні підстави для внесення змін до тендерної документації та відповідно в задоволенні вимоги.
Дата відповіді:
13.06.2024 09:07