• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги з заправки та відновлення картриджів

Асортимент, кількість послуг та інші умови закупівлі визначені у тендерній документації та додатках до неї. Тендерна документація додається (ТД). Згідно умов цієї процедури закупівлі, тендерною документацією вважається сукупність інформації у вигляді заповнених електронних полів в розділі "Тендерна документація" та прикріпленого текстового документу «ТД», що містить всю іншу інформацію, передбачену згідно ст. 22 Закону

Завершена

2 529 494.88 UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 12 647.47 UAH
Період уточнення: 07.06.2024 14:50 - 06.07.2024 00:00
Відповідь надана

Звернення, щодо дискримінаційних вимог.

Номер: fc169818c7ae45d7b97f6198e5e3b76b
Дата опублікування: 13.06.2024 10:46
Опис: Тендерною документацією вимагається Учасник у складі тендерної пропозиції надає документи, вимоги щодо наявності яких передбачені законодавством та які Замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації:· довідку, щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля та навколишнього середовища, із зазначенням інформації, щодо планових заходів по захисту довкілля та навколишнього середовища, які Учасник буде виконувати під час надання послуг за умовами Договору про закупівлю. До довідки додати: - копію чинного договору на виконання послуг, з утилізації небезпечних відходів, а саме тонерів для друку, укладений з суб’єктом господарювання, який має право на здійснення господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами; - копію ліцензії чи наказу про видачу ліцензії на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами суб’єкта господарювання, договір з яким надано у складі пропозиції учасника. Таким чином виконати умови тендерної документації зможуть лише учасники, які мають договір надання послуг з утилізації відходів, а саме тонерів, інші суб’єкти господарювання, що мають договори іншого виду або ж договори де не визначено безпосередньо утилізація тонерів не зможуть прийняти участь у процедурі закупівлі. Вказане є прямим порушенням вимог частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси учасників, пов'язані з їх участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. Вимагаємо видалити дискримінаційні вимоги документації, а у випадку незадоволення даної вимоги, ми будемо змушені звернутися до органу оскарження АМКУ!
Відповідь: «Доброго дня, шановний Учасник! Відповідно до частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) передбачено, що Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Замовником враховуючи дану норму Закону передбачено вимоги, щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля та навколишнього середовища. Усі підприємства і організації, що працюють в Україні повинні дотримуватись чинного законодавства України. В роботі підприємства або установи чи організації які надають послуги з заправки та відновлення картриджів утворюються відходи, які використовуються під час надання послуг. Відповідно під час обслуговування буде значна кількість відходів, яку Виконавець має утилізувати. Законодавство про відходи складається із законів України «Про управління відходами», «Про систему громадського здоров’я», «Про поводження з радіоактивними відходами», «Про металобрухт», «Про хімічні джерела струму», «Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції» та інших нормативно-правових актів. Підтвердженням поводження з відходами є ліцензія на поводження господарської діяльності з відходами, або укладений договір з ліцензованою компанією, що має право поводження з ними. Таким чином, у тендерній документації, відсутні вимоги, що б стали причиною дискримінації, обмеження конкуренції, оскільки на ринку України представлена достатня кількість учасників, для яких отримання зазначених документів не є (і не було раніше) перешкодою для участі у аналогічних тендерах. Та дані вимоги встановлюються Замовником не з мотивів створення антиконкурентного середовища підчас проведення закупівлі, а через бажання уникнути ризику саме недобросовісності з боку потенційних Виконавців договору. Замовником дотримано вимоги Закону України "Про публічні закупівлі", в тому числі ст. 5 Закону не порушено принципи добросовісної конкуренції серед учасників, недискримінації учасників та рівне ставлення до них. На жаль, Учасник не довів необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також не підтвердив неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не довів, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує його права та законні інтереси, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, Дякуємо за звернення!».
Дата відповіді: 14.06.2024 10:24
Відповідь надана

Дискримінаційні вимоги.

Номер: e5f8e472e61d4b4f89969ff55fb675bf
Дата опублікування: 11.06.2024 14:47
Опис: Вимога 1 Згідно п. 5 Додатку 2 тендерної документації У разі, якщо витратні матеріали (тонери та інші основні комплектуючі), які будуть використані для виконання робіт, не виробляються на території України, надати копії документів, що підтверджують повноваження офіційного, ексклюзивного або єдиного дистриб'ютора (імпортера) Виробника, а саме: договір з Виробником та/або сертифікат. У разі, якщо Учасник не є виробником (дистриб'ютором/ імпортером) витратних матеріалів (тонерів та інших основних комплектуючих), які будуть використані для надання послуг, необхідно надати оригінал листа авторизації Учасника, в якому буде зазначено, що учасник є авторизованим партнером або офіційним представником виробника (дистриб’ютора або імпортера). Даний лист повинен бути адресований Замовнику торгів та містити ідентифікатор закупівлі та назву предмету закупівлі. За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які мають повноваження офіційного, ексклюзивного або єдиного дистриб'ютора (імпортера) Виробника, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, оскільки умовами тендерної документації не допускається наявність відносин з дистриб’юторами та іншими суб’єктами господарювання, що мають право здійснювати реалізацію продукції, а вимагається лише наявність відносин з Виробником. Ваші дії в частині встановлення наведеної вище умови документації порушують один з принципів здійснення закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі», а саме – максимальна економія та ефективність, недискримінація учасників, які мають можливість запропонувати до постачання продукцію проте не є безпосередньо дистриб’юторами продукції. Варто зазначити, що надання вищенаведеного листа ніяким чином не підтверджує технічні, якісні та кількісні характеристики запропонованого учасниками товару в складі послуг, та не гарантує вчасне та якісне постачання, та ставить учасників торгів в залежність від виробника, під час участі в процедурі закупівлі. Вказані вимоги документації порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси учасників, пов'язані з їх участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. Згідно практики Антимонопольного комітету України такі вимоги є дискримінаційними, та не можуть включатися до умов тендерної документації, наприклад рішення: UA-2024-02-15-007952-a UA-2024-02-19-006082-a UA-2024-03-05-002313-a UA-2024-03-14-011101-a UA-2024-03-14-002079-a UA-2024-03-14-002079-a UA-2024-03-18-011550-a UA-2024-03-19-008292-a UA-2024-04-03-008467-a UA-2024-04-11-012180-a UA-2024-04-11-012448-a UA-2024-04-29-006618-a UA-2024-05-06-004366-a UA-2024-05-16-011391-a. У зв’язку з зазначеним вимагаємо видалити дискримінаційні вимоги документації, у випадку незадоволення даної вимоги, ми як потенційний учасник будемо змушені звернутися до органу оскарження з метою захисту своїх прав та інтересів. Вимога 2 Відповідно до Додатку 2 тендерної документації вимагається надання копії висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи на витратні матеріали (тонер та інші основні комплектуючі), які використовуються при наданні послуг з відновлення (регенерації) тонерних картриджів, та є безпечними для застосування за призначенням та оточуючого персоналу, дійсні на момент розкриття пропозицій. Згідно Наказу від 01.02.2005 № 28 «Про затвердження Переліку продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації в Україні», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 4 травня 2005 р. за №466/10746, запропонований товар не входив до переліку товарів, що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні. Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України №93 від 26.01.2018р., зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.02.2018р. за № 194/31646 Наказ №28 від 01.02.2005р. «Про затвердження Переліку продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації в Україні» визнано таким, що втратив чинність. Таким чином, на сьогодні, в Україна не існує нормативно-правового акта, який би вимагав обов'язкової сертифікацї товарів взагалі і товару, що являється складовою предмету закупівлі зокрема. Постановою 25 Міністерства охорони здоров´я від 26.12.2016 року «Про оптимізацію державного санітарно-епідеміологічного нагляду щодо об´єктів зовнішньоекономічної діяльності за кодами УКТЗЕД, що не потребують проведення санітарно-епідеміологічної експертизи.» Товари у закупівлі входять в перелік товарів, що не потребують проведення санітарно-епідеміологічної експертизи. Дана вимога тендерної документації порушує чинне законодавство України в частині надання висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи (ДСЕЕ). З 01 жовтня 2023 року вступив в дію Закон України «Про систему громадського здоров’я», відповідно до прикінцевих положень якого Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», яким й було врегульоване проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи та видачі за результатами її проведення відповідних висновків, втратив чинність. У зв’язку з цими змінами законодавства Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів на дату оголошення даної закупівлі НЕ видає висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, тому їх неможливо отримати під вищезазначені вимоги Замовника. Тобто, взяти участь у даній закупівлі можуть тільки учасники, на пропоновану якими продукцію наявні раніше видані висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи, які було видано в порядку, що передбачений вже нечинним законодавством України. Виробники повсякчас змінюють, розширюють асортимент пропонованої ними продукції, на яку вже не отримуватимуть висновки ДСЕЕ. Вищезазначена вимога Замовника спричиняє неможливість участі у закупівлі й з пропозицією такої продукції. Таким чином, вимога підтвердити будь-які характеристики товару або просто навіть надавати висновки ДСЕЕ є незаконною, щодо чого вже склалася усталена практика Комісії АМКУ. Наприклад рішення за закупівлею, № UA-2024-02-06-005585-a, де зазначено що надання у складі Пропозиції висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи суперечать положенням чинного законодавства, що не дає можливості учасникам належним чином підготувати свої Пропозиції. Вимагаємо внести зміни до умов тендерної документації та усунунти незаконні вимоги. Вимога 3 Відповідно до Додатку 2 тендерної документації вимагається надання копії протоколів про проведення випробувань та визначення радіологічних показників безпеки на тонер, яким буде проводитися заправка картриджів замовника, що виданий органом з оцінки відповідності на радіаційну безпеку на його офіційному бланку та за встановленою їм формою. Згідно зі статтею першою Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» документ про відповідність — декларація (у тому числі декларація про відповідність), ПРОТОКОЛ (У ТОМУ ЧИСЛІ ПРОТОКОЛ ВИПРОБУВАНЬ), звіт, висновок, свідоцтво, сертифікат (у тому числі сертифікат відповідності) або будь-який інший документ, що підтверджує виконання визначених вимог, які стосуються об’єкта оцінки відповідності. Відповідно до статті 25 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» оцінку відповідності вимогам технічних регламентів здійснюють у випадках і шляхом застосування процедур оцінки відповідності, які визначені в таких технічних регламентах. Процедури оцінки відповідності вимогам технічних регламентів застосовують виробники, а у випадках, в яких згідно з відповідними технічними регламентами обов’язки виробників покладено на імпортерів або розповсюджувачів, — імпортери або розповсюджувачі. У такому випадку надати протоколи випробувань зможуть лише ті учасники, які мають ці протоколи або є безпосередньо дистриб’юторами. Отже, наведені вище умови документації обмежують коло учасників лише тими суб’єктами господарювання, які мають протоколи випробувань та є виробниками чи дистриб’юторами. Окрім того Вами не визначено у зв’язку з чим така вимога встановлена лише на одну конкретну позицію «тонер». Штучним обмеженням кола учасників процедури закупівлі Вами порушено принципи здійснення публічних закупівель, в тому числі недискримінація учасників. Вимога 4 Додатком 2 документації визначено, що учасники надають в складі пропозиції довідку в довільній формі, що підтверджує забезпечення можливості звернення до власного сервісного центу по «гарячій» телефонній лінії (0-800) з 08:00 до 17:00 у робочі дні. Звертаємо увагу, що діяльність з обслуговування картриджів, згідно законодавства України в тому числі Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», не вимагає наявність ліцензії чи інших дозвільних документів. В свою чергу відсутні нормативно-правові акти, що вимагали б створення суб’єктами господарювання сервісних центрів. Вказана умова тендерної документації обмежує коло потенційних учасників, оскільки прийняти участь в процедурі закупівлі зможуть лише ті суб’єкти, що мають власні сервісні центри, що є дискримінаційним відносно інших суб’єктів, що здійснюють діяльність у відмінному від визначеного порядку. В тому числі дискримінаційним є зазначення графіку роботи потенційних учасників, так суб’єкти господарювання, що працюють за графіком з 09:00 до 18:00год. не зможуть прийняти участь в процедурі закупівлі. На підставі вказаного вимагаємо виключити дискримінаційні умови тендерної документації шляхом внесення змін, у протилежному випадку ми будемо змушені звернутися за захистом своїх прав до органу оскарження. Вимога 5 Умовами тендерної документації передбачено надання в складі пропозиції таких документів: Сертифікат відповідності на систему управління якості вимогам міжнародного стандарту ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги» виданий на виробника/дистриб’ютора/імпортера. Сертифікат має бути чинним протягом всього строку надання послуг, виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності). - Сертифікат відповідності системи екологічного менеджменту вимогам міжнародного стандарту ISO 14001:2015 «Системи екологічного менеджменту» виданий на виробника/дистриб’ютора/імпортера. Сертифікат має бути чинним протягом всього строку надання послуг, виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності); - Сертифікат відповідності системи управління охороною здоров'я та безпекою праці вимогам міжнародного стандарту ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров'я та безпекою праці» виданий на виробника/дистриб’ютора/імпортера. Сертифікат має бути чинним протягом всього строку надання послуг, виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності). Дана вимога є незаконною та дискримінаційною. Оскільки жодним нормативно-правовим актом не передбачено обов’язкової наявності сертифікатів ISO для здійснення господарської діяльності. Сертифікація ISO не є обов’язковою на території України, а вартість отримання такого сертифіката може становити 30 000 грн та більше. У разі відсутності сертифіката ISO, якого вимагає Замовник, учаснику потрібно нести додаткові витрати для оформлення документа, що може вплинути на ціну тендерної пропозиції. Також, оформлення такого сертифіката відбувається близько місяця, а строк подання тендерних пропозицій становить 7 днів з моменту оголошення закупівлі. Тому вимога Замовника про надання учасниками документального підтвердження стосовно зазначеної сертифікації уповноваженою організацією є законодавчо не обґрунтованою та суперечить Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №1178 від 12.10.2022 р. (зі змінами) та Закону України «Про публічні закупівлі». Окрім того сертифікати стосуються лише виробника/дистриб’ютора/імпортера якщо учасник не є одним з перелічених суб’єктів, то виникають значні перешкоди у отриманні відповідних документів. Так, надання таких сертифікатів було визнано дискримінаційними у рішеннях АМКУ у закупівлях № UA-2021-04-01-002563-c, UA-2021-03-29-002737-a та інші. Звертаємо увагу, що прийняти участь у закупівлі зможуть лише учасники які пройшли щорічний аудит у 2024р. до моменту оголошення процедури закупівлі, що є дискримінаційним по відношенню до інших учасників оскільки аудит проводиться по закінченню попереднього періоду дії сертифікату. На підставі вказаного вимагаємо внести зміни до умов тендерної документації та усунути дискримінаційні вимоги.
Відповідь: «Доброго дня, шановний Учасник! Стосовно абз. 3 п. 5 Додатку №2 до Тендерної документації Замовником будуть внесені зміни до Тендерної документації. Стосовно інших вимог п. 5 Додатку №2 до Тендерної документації повідомляємо наступне: Відповідно до частини 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація може містити іншу інформацію відповідно до законодавства, яку Замовник вважає за необхідне до неї включити. Замовником дотримано вимоги Закону України "Про публічні закупівлі", в тому числі ст.5 Закону не порушено принципи добросовісної конкуренції серед учасників, недискримінації учасників та рівне ставлення до них. Також згідно ст. 6 Закону України «Про захист прав споживачів» № 1023-XII від 12.05.1991 року, продавець зобов’язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати ІНФОРМАЦІЮ про цю продукцію. Під продукцією розуміються будь-які виріб (товар), робота чи послуга, що виготовляються, виконуються чи надаються для задоволення суспільних потреб (п. 19 ст. 1 Закону України «Про захист прав споживачів» № 1023-XII від 12.05.1991 року). Тому Замовник, з метою отримання якісних послуг, встановив вимоги у п.5 Додатку №2 до Тендерної документації, завдяки яким учасник документально має можливість підтвердити якість, безпечність, новизну, походження витратних матеріалів, що планує використовувати Учасник для надання послуг. Зазначені вимоги Тендерної документації встановлені у відповідності до положень ст. 22, 23 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015 року. У ст. 19 Закону України «Про захист прав споживачів» № 1023-XII від 12.05.1991 року наявне також визначення нечесної підприємницької практики до якої відносять будь які дії чи бездіяльність, що вводять в оману. Підприємницька практика вважається такою, що вводить в оману, якщо вона спонукає або може спонукати дати згоду на здійснення правочину, на який в іншому випадку споживач не погодився б, шляхом надання йому неправдивої чи неповної інформації або НЕ НАДАННЯ інформації про основні характеристики продукції, такі як: її наявність, переваги, небезпека, склад, методи використання, метод і дата виготовлення або надання, поставка, кількість, специфікація, географічне або інше походження, очікувані результати споживання чи результати та основні характеристики тестів або перевірок товару. Тобто документи, що вимагаються у п.5 Додатку №2 до Тендерної документації дозволять пересвідчитися у сумлінності, порядності контрагента та законності його дій при закупівлі товарів для надання послуг. Таким чином, у п.5 Додатку №2 до Тендерної документації, відсутні вимоги, що б стали причиною дискримінації, обмеження конкуренції, оскільки на ринку України представлена достатня кількість виробників, їх представників, імпортерів, а також учасників, для яких отримання зазначених документів не є (і не було раніше) перешкодою для участі у аналогічних тендерах. На жаль, Учасник не довів необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також не підтвердив неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не довів, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує його права та законні інтереси, пов’язані з участю у процедурі закупівлі. Дякуємо за звернення!».
Дата відповіді: 12.06.2024 15:47
Відповідь надана

Дискримінаційні вимоги

Номер: f2c03a836386428384f1f1d6149d8e06
Дата опублікування: 10.06.2024 12:43
Опис: Шановний Замовнику, уважно ознайомившись з умовами Вашої Тендерної документації на закупівлю UA-2024-06-07-008331-a, на підставі ч. 1 ст. 24 Закону України «Про публічні закупівлі»,- прохання внести зміни до Тендерної документації, виходячи з наступного. У Тендерній документації встановлено вимогу: «-надати Сертифікат відповідності системи управління охороною здоров'я та безпекою праці вимогам міжнародного стандарту ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров'я та безпекою праці» виданий на виробника/дистриб’ютора/імпортера. Сертифікат має бути чинним протягом всього строку надання послуг, виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності)». Дану вимогу вважаємо необґрунтованою та дискримінаційною, адже Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Організацією ISO розроблено велику кількість стандартів у різних сферах діяльності, зокрема і Стандарт ISO 45001. Відповідно до змісту ISO 45001 «Системи управління охороною здоров'я та безпекою праці. Вимоги» — це стандарт ISO для систем управління охороною здоров'я та безпекою праці (OH & S), опублікований у березні 2018 року. Метою ISO 45001 є зменшення професійних травм та захворювань. Стандарт базується на Британському стандарті OHSAS 18001, робочих стандартах, конвенціях та керівних принципах Міжнародної організації праці (МОП) та національних стандартів. В свою чергу ISO 18001:2007 - це стандарт, який було розроблено на вимогу споживачів створити визнаний стандарт для системи управління гігієною та безпекою праці, на підставі якого може бути оцінено й сертифіковано їхні системи управління. ISO 18001:2007 розробляли з урахуванням структури стандартів ISO 9001:2015 (система управління якості) та ISO 14001:2015 (система екологічного управління), щоб сприяти інтеграції систем управління якості, екологічного управління й гігієни та безпеки праці в організаціях, якщо у них виникає така потреба…. Цей стандарт не містить вимог, характерних для інших систем управління, наприклад вимог до управління якістю, екологічного управління, фінансового управління, хоча його елементи може бути узгоджено чи об’єднано з елементами інших систем управління. Зазначений стандарт ISO 45001 стосуються безпосередньо менеджменту та бізнес-процесів, які в результаті опосередковано впливатимуть на якість продукції, захист довкілля та безпеку праці. Організація ISO не сертифікує компанії на відповідність стандартам і відповідно до своїх повноважень не може зобов`язати сертифікувати у обов`язковому порядку ні певну компанію, ні певну галузь. Ці рішення приймаються виключно на рівні кожної окремої держави, а в Україні діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар чи підприємство, оскільки дана вимога відсутня в чинному законодавстві. Сертифікат ISO 45001 є стандартом по охороні здоров’я та безпеки праці на робочому місці. Виробники товарів та послуг не зобов`язані її проходити. З 01.01.2018 року в Україні скасована обов`язкова сертифікація продукції. Відповідно до Наказу ДП «УкрНДНЦ» «Про скасування національних нормативних документів» №500 від 29 грудня 2017 року з 01.01.2018 року скасовані стандарти державної системи сертифікації. Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України №93 від 26.01.2018 року втратив чинність «Перелік продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні». Відповідно до ч. 11 ст. 26 Закону України «Про публічні закупівлі»: «Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.» Тобто, вимога про надання вищезазначеного сертифікату не є впливовим критерієм щодо гарантії постачання предмету закупівлі, а тому спричиняє лише обмеження конкуренції та призводить до дискримінації учасників. Оскільки, встановивши таку вимогу, можна припустити, що члени тендерного комітету лобіюють інтереси одного учасника, який відповідає цьому критерію. Таким чином, встановлення наведеної вище вимоги в Тендерній документації є дискримінаційним по відношенню до суб'єктів господарювання, що унеможливлює підготовку тендерної пропозиції у відповідності до вимог Документації, і взагалі позбавляє можливості взяти участь у цьому тендері. Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель у торгах UA-2021-02-05-012171-a (посилання на сайт - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-02-05-012171-a ) розглядала Скаргу, щодо вимоги до учасників надати Сертифікат ISO 45001, за результатами засідання колегія зобов’язала Замовника виключити вказану вимогу з Тендерної документації. Враховуючи викладене, вважаємо, що дії Замовника в частині встановлення зазначеної вище умови Тендерної документації порушують вимоги ч. 4 ст. 22 та ч. 4 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» відповідно до яких Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також порушують принципи здійснення публічних закупівель, згідно з ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема – добросовісна конкуренція серед учасників, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Отже, вимагаємо виключити з Тендерної документації вимогу: «-надати Сертифікат відповідності системи управління охороною здоров'я та безпекою праці вимогам міжнародного стандарту ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров'я та безпекою праці» виданий на виробника/дистриб’ютора/імпортера. Сертифікат має бути чинним протягом всього строку надання послуг, виданим органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності)». В разі не задоволення нашої Вимоги, ми будемо змушені звернутись до Антимонопольного комітету України за захистом своїх прав та законних інтересів.
Відповідь: «Доброго дня, шановний Учасник! Відповідно до частини 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація може містити іншу інформацію відповідно до законодавства, яку Замовник вважає за необхідне до неї включити. Замовником дотримано вимоги Закону України "Про публічні закупівлі", в тому числі ст.5 Закону не порушено принципи добросовісної конкуренції серед учасників, недискримінації учасників та рівне ставлення до них. Водночас, якщо учасник виявив вимоги, що на його думку є дискримінаційними чи такими, що порушують його права, відповідно до ст. 18 Закону, він може подати скаргу до органу оскарження. Кваліфікація дискримінаційних умов тендерної документації належить виключно до повноважень Антимонопольного комітету України. Законодавством України у сфері публічних закупівель не визначено поняття дискримінації та її форм. Однак, міжнародним правом в цій сфері закріплено чіткі рамки, якими держави повинні керуватися на національному рівні. Європейський суд з прав людини дав роз'яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об'єктивного і розумного виправдання», тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети». Отже, дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Разом з тим, не завжди різне ставлення являє собою дискримінацію. Якщо підставою для різного ставлення є об'єктивно виправдані ознаки або ті, які мають раціональне обґрунтування, то дискримінація відсутня. Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об'єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель - це суб'єктивне ставлення замовника торгів до учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об'єктивно виправданими. На сьогоднішній день отримати Сертифікат відповідності системи управління охороною здоров'я та безпекою праці вимогам міжнародного стандарту ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров'я та безпекою праці» може будь-яка організація, що організувала свою діяльність у відповідності до цього стандарту, тобто Замовник не може вважати зазначену вище вимогу дискримінаційною. На жаль, Учасник не довів необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також не підтвердив неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не довів, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує його права та законні інтереси, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, Дякуємо за звернення!».
Дата відповіді: 11.06.2024 13:28