-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Послуги з обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів
Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі відповідно до вимог, викладених в Додатку 1 Документації. Місце надання Послуг – відповідно до Документації: Україна (за виключенням населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії розмежування, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року №1085-р (із змінами) та переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309).
Завершена
157 000.00
UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 785.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 785.00 UAH
Період уточнення:
25.04.2024 15:27 - 30.04.2024 00:00
Відповідь надана
Дискримінаційні вимоги
Номер:
2fd5dfe4e3e0463381e96299201c84c6
Дата опублікування:
26.04.2024 11:25
Опис:
Шановний замовнику, в тендерній документації присутні вимоги до учасників, які є дискримінаційними. А саме:
РОЗДІЛ ІІ «Інформація та документи, на підтвердження відповідності Учасника та пропозиції умовам тендерної документації» п.5. Документ про присвоєння Рейтингу фінансової стійкості (надійності) Учасника за національною шкалою не нижче uaA, що є дійсним на кінцеву дату подання тендерних пропозицій, яке підтверджує рейтинг тендерних пропозицій, яке підтверджує рейтинг фінансової стійкості (надійності), присвоєного уповноваженим НКЦПФР рейтинговим агентством. П.7. Лист в довільній формі за підписом Уповноваженої особи Учасника, яка може бути завірена печаткою Учасника (в разі її використання), з інформацією про те, що Учасник (страхова компанія) є учасником угоди про пряме врегулювання збитків страхових випадків по обов’язковому страхуванню цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, з відповідним посиланням на вказану інформацію на сайті МТСБУ.
Не всі страховики мають можливість виконати вищезазначені Замовником умови Тендерної документації та для здійснення страхової діяльності дані вимоги НЕ передбачені вимогами законодавства, а відтак і взяти участь у даній закупівлі.
Вищезазначені обов’язкові вимоги Тендерної документації є дискримінаційними і такими, що не відповідають діючому законодавству та порушує права і законні інтереси Скаржника та інших потенційних учасників, пов’язані з участю у процедурі закупівлі.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Вважаємо, що вищенаведені умови Тендерної документації, порушують принцип дискримінації учасників закупівлі та суперечить чинному законодавству, виходячи з нижченаведеного.
Обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів:
З 1 липня 2020 року Національний банк перейняв на себе функції регулятора ринку небанківських фінансових послуг: страхових, лізингових, факторингових компаній, кредитних спілок, ломбардів та інших фінансових компаній.
Відповідно до пункту 81 частини першої статті 7 Закону України «Про Національний банк України» (надалі за текстом – Закон про Національний банк) Національний банк України здійснює державне регулювання та нагляд на індивідуальній та консолідованій основі на ринках небанківських фінансових послуг за діяльністю небанківських фінансових установ в межах, визначених Законом України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» (далі за тестом – Закон про фінансові послуги) та іншими законами України. Згідно з пунктом 31 частини першої статті 28 Закону про фінансові послуги Національний банк у сфері державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг у межах компетенції визначає вимоги до осіб, які провадять діяльність з надання фінансових послуг, включаючи вимоги до їх структури власності, та порядок контролю за їх додержанням.
Так, регулятором визначаються вимоги до діяльності, фінансових показників, структури власності страхових компаній. Національний банк України підтверджує дотримання вимог до платоспроможності страховика (в тому числі обов’язкові фінансові нормативи), встановлені законодавством, в частині: наявності сплаченого статутного фонду для страховиків-резидентів та наявності гарантійного фонду страховика; перевищення фактичного запасу платоспроможності страховика над розрахунковим нормативним запасом платоспроможності; наявності гарантійного фонду страховика; нормативу платоспроможності та достатності капіталу; нормативу ризиковості операцій; нормативу якості активів. Крім цього, підтверджують і прозорість структури власності страховика та відповідність діяльності ліцензійним вимогам.
Крім того, страховиком надається до Національного банку України аудиторський звіт суб’єкта аудиторської діяльності про підтвердження достовірності й повноти поданої фінансової звітності. Інформацію суб’єкта аудиторської діяльності щодо суми прийнятних активів страхової компанії та підтвердження дотримання нею нормативу платоспроможності і достатності капіталу.
Національний банк України є єдиним органом, який на основі аналізу фінансової звітності страховика організовує статистичну звітність та оцінку дотримання вимог та якість звітності небанківської фінансової установи.
Національний банк закладає законодавчий фундамент для формування платоспроможного, стійкого, конкурентного ринку страхування в Україні з належним захистом прав споживачів послуг страхування.
З цією метою регулятором запроваджено нову модель регулювання ринку страхування, яка враховує положення директив Європейського Союзу, міжнародні принципи IAIS, світові практики, та буде реалізується поступово шляхом запровадження нових нормативно-правових актів та внесенням змін до наявних актів.
Відповідно до частини п’ятої статті 9 Закону про фінансові послуги структура власності фінансових установ повинна відповідати вимогам щодо прозорості, встановленим законами України та нормативно-правовими актами органів, які здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг.
Вимоги до структури власності небанківських фінансових установ, регулювання і нагляд за якими здійснює Національний банк, та порядок подання ними відомостей про структуру власності до Національного банку визначено у Положенні про вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг, затвердженому постановою Правління Національного банку від 14 квітня 2021 року № 30 (зі змінами) (далі − Положення № 30). Вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг визначені у розділі ІІІ Положення № 30. Згідно з підпунктом 61 пункту 192 постанови Правління Національного банку від 06 березня 2022 року № 39 “Про врегулювання діяльності учасників ринку небанківських фінансових послуг, небанківських фінансових груп, учасників платіжного ринку, колекторських компаній та юридичних осіб, які отримали ліцензію на надання банкам послуг з інкасації” (зі змінами) Національний банк під час здійснення контролю за дотриманням вимог щодо структури власності надавачів фінансових послуг, для яких законодавством України встановлено вимогу стосовно необхідності отримання погодження набуття або збільшення істотної участі в такому надавачі фінансових послуг, у разі відповідності структури власності такого надавача фінансових послуг вимогам, визначеним у розділі III Положення № 30, приймає рішення про підтвердження відповідності структури власності такого надавача фінансових послуг вимогам щодо прозорості.
Тобто, Національним банком України фактично підтверджується стабільність та стійкість Страховика такими документами, як довідкою із зазначенням фінансових показників/відсутності не виконаних приписів/виконанні нормативів та рішення про підтвердження відповідності структури власності вимогам щодо прозорості.
Вказані документи є доступними та отримуються кожним Страховиком, при проходженні обов’язкових процедур для провадження господарської діяльності.
Необхідність проходження процедури щодо присвоєння рейтингу, підтвердженого уповноваженим НКЦПФР рейтинговим агентством для діяльності Страховика НЕ передбачено жодним нормативно-правовим актом. Ні Законом України «Про страхування», ні Положенням про ліцензування та реєстрацію надавачів фінансових послуг та умови провадження ними діяльності з надання фінансових послуг, затверджене Постановою Правління Національного банку України №153 від 24.12.2021 року, ні інших актів регулятора, які є чинними на дату подання даної скарги та проведення тендеру.
Таким чином, для провадження господарської діяльності Страховики не зобов’язані проходити вищевказану процедуру та мати відповідний рейтинг, що суттєво обмежує коло потенційних учасників закупівлі та позбавляє учасників, які не отримували рейтинг та не виявили бажання/необхідності в його отриманні, можливості взяти участь у даній закупівлі.
Спеціальним Законом України «Про страхування» та іншими законодавчими актами України передбачається, що Страховик має право здійснювати свою діяльність на підставі ліцензії на здійснення страхової діяльності. Інших додаткових вимог про наявність рейтингу, додаткових акредитацій, прямого врегулювання чи обмежень по фінансовій стабільності НЕ вимагається.
Крім того, Законом України «Про страхування» передбачено, що Страховики зобов’язані сформувати свої статутні капітали відповідно до вимог статті 30 цього Закону в такому порядку:
страховики, які займаються видами страхування іншими, ніж страхування життя, протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом - 500 тис. євро, протягом трьох років з дня набрання чинності цим Законом - 1 млн. євро».
Враховуючи зазначене, для ведення господарської діяльності Страховик повинен відповідати зазначеним вище критеріям, а встановлення вимог Замовником в наявності рейтингу, надання довідок в довільній формі про підтвердження інформації про позитивне значення чистого фінансового результату за 9 місяців 2023 року (Ф2:рядок 2350) та про активи за балансом (код рядка 1300) не менше 50 000 000,00 грн. ОБМЕЖУЮТЬ учасників у можливості взяти участь в торгах.
З наведеного вбачається, що учасників тендеру на закупівлю ставить в невигідне положення умови тендерної документації та до того які є дискримінаційною.
Спеціальним законом у сфері обов’язкового страхування цивільно-правової
відповідальності власників наземних транспортних засобів (Закон № 1961-IV, надалі за текстом
Закон «Про ОСЦПВВНТЗ») та іншими законодавчими актами України не передбачено
обов’язкового приєднання до процедури прямого врегулювання страхових випадків по
вказаному виду страхування. Виконання зобов’язань одного страховика замість іншого у
формі прямого врегулювання чинним законодавством про ОСЦПВВНТЗ не передбачене, а без
однозначної письмової згоди страхувальника на інший спосіб отримання страхового
відшкодування, є протиправним, таким, який може порушувати його права як споживача
фінансових послуг.
Згідно зі статті 2 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ» відносини у сфері обов'язкового
страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів
регулюються Конституцією України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про
страхування», Законом «Про ОСЦПВВНТЗ» та іншими законами України і нормативноправовими актами, прийнятими відповідно до них. Якщо норми Закону «Про ОСЦПВВНТЗ»
передбачають інше, ніж положення інших актів цивільного законодавства України, то
застосовуються норми Закону «Про ОСЦПВВНТЗ».
Відповідно до ст. 17 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ» страховики зобов'язані укладати
договори обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності (внутрішній договір
страхування, міжнародний договір страхування, міжнародний договір "Зелена картка")
«відповідно до цього Закону та чинного законодавства України». Законом України «Про
ОСЦПВВНТЗ» визначені сторони договору обов'язкового страхування цивільно-правової
відповідальності власників наземних транспортних засобів та взаємні права й обов’язки
страхувальника і страховика, з яким укладено договір обов'язкового страхування цивільноправової відповідальності, а також порядок здійснення страхового відшкодування на території
України (Розділ ІІІ Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ»).
Визначення порядку та правил проведення обов'язкового страхування цивільно-правової
відповідальності власників наземних транспортних засобів цивільно-правової відповідальності
власників наземних транспортних засобів таким нормативним актом, як закон, свідчить про
особливий статус та велике соціальне значення цього виду страхування для суспільства. Таким
чином, ключове значення та пріоритет у системі джерел права, яким врегульовані
правовідносини у сфері обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності, має саме
Законом України «Про ОСЦПВВНТЗ», в якому закріплені, як основні засади таких
правовідносин, так і особливості здійснення такого виду обов’язкового страхування, та який
спрямований на однакове врегулювання вищезазначених правовідносин на всій території
України.
Варто зауважити, що Антимонопольним комітетом України надано дозвіл на укладання
угоди на пряме врегулювання збитків, для спрощення процедури прямого врегулювання збитків;
вдосконалення надання страхових послуг в сфері обов’язкового страхування цивільно-правової
відповідальності власників наземних транспортних засобів, порівняння послуг між страховими
компаніями та завчасний аналіз страховика.
При цьому, Антимонопольний комітет України в інформаційному листі (посилання на лист
https://amcu.gov.ua/storage/app/sites/1/Docs/info_daidgesty/2016_rik/%207.pdf ) зазначав, що
Положення про пряме врегулювання та його впровадження буде обмежувати
конкурентоспроможність інших Страховиків та усунення їх з ринку страхування, що НЕ
приєдналися до процедури прямого врегулювання.
Законом України «Про публічні закупівлі» встановлено принципи публічних закупівель на
недискримінації учасників, серед яких: конкурентність процедури закупівлі, що передбачає
здійснення конкурентного відбору учасників за процедурами закупівлі відкритих торгів;
добросовісна конкуренція між учасниками; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Враховуючи вищевикладене, Фактично вимоги прямого врегулювання обмежують коло учасників, які можуть прийняти участь у закупівлі, такі вимоги є й дискримінаційними.
Відповідь:
Відповідно до вимоги пункту 31 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), тендерна документація розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель та повинна містити перелік складових, визначених частиною 2 статті 22 Закону. Згідно з частиною 3 статті 22 Закону тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити. Таким чином, вимоги тендерної документації та перелік документів, якими учасник повинен підтвердити Рейтинг фінансової стійкості (надійності) Учасника за національною шкалою не нижче uaA, та те що Учасник (страхова компанія) є учасником угоди про пряме врегулювання збитків страхових випадків по обов’язковому страхуванню цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, визначені замовником самостійно, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель та з дотриманням законодавства в цілому.
Відповідно до даних МТСБУ є достатня кількість страхових компаній, які уклали угоду про пряме врегулювання збитків страхових випадків по обов’язковому страхуванню цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. В рамках прямого регулювання Замовник послуг розширює можливість отримання відшкодування у разі настання страхового випадку.
Відповідно до інформації, розміщеної на сайтах уповноважених НКЦПФР рейтингових агентств є також достатня кількість страхових компаній з рейтингом не нижче uaA.
Встановлення вимоги Рейтинг фінансової стійкості (надійності) Учасника за національною шкалою не нижче uaA – це підтвердження можливості своєчасного та повного виконання страховою компанією зобов'язань перед клієнтами за договорами страхування та є одним з основних інструментів, який використовується в ході проведення тендерного відбору страхової компанії на надання послуг страхування.
Враховуючи вищевикладене, вимога щодо рівня рейтингу фінансової стійкості (надійності) Учасника за національною шкалою не нижче uaA та вимога, що страхова компанія є учасником угоди про пряме врегулювання збитків страхових випадків по обов’язковому страхуванню цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, не є такими що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників закупівлі, а направлені на забезпечення інтересів ДП МА «БОРИСПІЛЬ» під час проведення вказаної закупівлі та виконання зобов’язань по договору надання послуг страхування, в частині гарантування відшкодування Страховиком шкоди, заподіяної життю, здоров'ю та/або майну потерпілих внаслідок дорожньо-транспортної пригоди та захисту майнових інтересів ДП МА «Бориспіль» під час виконання своїх обов’язків.
Враховуючи вищевикладене, вважаємо, що Тендерна документація розроблена Замовником у відповідності до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та всі вимоги до учасників встановлені обґрунтовано та не порушують вимог статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Також, Учасником не доведено та документально не підтверджено відсутність можливості виконання умов Тендерної документації.
Додатково: з огляду на зазначене – внесення змін до тендерної документації, з вказаного у запитанні приводу, не доцільно.
Дата відповіді:
26.04.2024 15:22