-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Дизельне паливо (налив) за кодом ДК 021:2015 – 09130000-9 – нафта та дистиляти
Відповідно до вимог Технічного завдання
Завершена
8 240 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 41 200.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 41 200.00 UAH
Період уточнення:
16.04.2024 17:01 - 19.05.2024 00:00
Відповідь надана
Щодо технічної специфікації
Номер:
83de0d7346c7490bbd24d624cc3fcd7f
Дата опублікування:
17.04.2024 16:59
Опис:
Доброго дня.
В Додатку 4 ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ прописана вимога «Учасник повинен надати в складі пропозиції:
3. Сертифікат на систему управління якістю згідно з ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю. Вимоги» що підтверджує впровадження системи управління якістю в Учасника, як суб’єкта господарювання – юридичної особи стосовно оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, роздрібну торгівлю пальним, виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації, а також надати документ (атестат про акредитацію тощо), який підтверджує належну сферу акредитації такого органу з сертифікації.
4. Сертифікат на систему екологічного управління згідно з ДСТУ 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» що підтверджує впровадження системи екологічного управління в Учасника, як суб’єкта господарювання – юридичної особи стосовно оптової торгівлі твердим, рідинним і газоподібним паливом та мастильними матеріалами, роздрібної торгівлі пальним, виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації, а також надати документ (атестат про акредитацію тощо), який підтверджує належну сферу акредитації такого органу з сертифікації.
5. Сертифікат на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці згідно з ДСТУ 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Система управління охороною здоров’я та безпекою праці» що підтверджує впровадження системи управління охороною здоров’я та безпекою праці в Учасника, як суб’єкта господарювання – юридичної особи стосовно оптової торгівлі твердим, рідинним і газоподібним паливом та мастильними матеріалами, роздрібної торгівлі пальним, виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації, а також надати документ (атестат про акредитацію тощо), який підтверджує належну сферу акредитації такого органу з сертифікації».
Дана вимога обмежує коло потенційних учасників. Надайте роз’яснення: на підставі якого Закону та якої статті Ви прописуєте дану вимогу?
Відповідь:
Шановний Учаснику, насамперед повідомляємо, що згідно з пунктом 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до даної норми замовники формуючи тендерну документацію повинні з огляду на приписи статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), зокрема відображати в тендерній документації інформацію, яка визначена частиною 2 статті 22 Закону.
При цьому, частина 3 статті 22 Закону визначає, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Такою «іншою інформацією» та / або інформацією, яка вимагається як підтвердження технічних та якісних характеристик предмета закупівлі згідно з пунктом 3 частини 2 статті 22 Закону Замовники мають право визначати надання учасниками сертифікатів ISO, враховуючи вимоги Тендерної документації :
1. Що до «Сертифікат на систему управління якістю згідно з ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю. Вимоги» що підтверджує впровадження системи управління якістю в Учасника, як суб’єкта господарювання – юридичної особи стосовно оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, роздрібну торгівлю пальним, виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації, а також надати документ (атестат про акредитацію тощо), який підтверджує належну сферу акредитації такого органу з сертифікації.»
• ISO 9001 - сертифікат на систему управління якістю: визначає вимоги до створення та функціонування системи управління якістю на підприємстві, організації. Його може використовувати будь-яка організація, незалежно від її розміру та сфери діяльності. Цей стандарт заснований на низці принципів менеджменту якості, таких як сильна клієнтоорієнтованість, мотивація та залучення керівництва, процесний підхід та постійне вдосконалення. Застосування ISO 9001 допомагає гарантувати, що замовники стабільно отримують якісну продукцію та послуги. Сертифікати даного стандарту, які діють в Україні:
• ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001:2015, IDT):
Дата початку дії - 01.07.2016,
Затверджуючий документ - Наказ ДП «УкрНДНЦ» від 31.12.2015 № 221 «Про внесення змін до наказу № 203 від 21.12.2015»;
• ДСТУ EN ISO 9001:2018 Системи управління якістю. Вимоги (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT):
Дата початку дії - 05.12.2018,
Затверджуючий документ - Наказ ДП «УкрНДНЦ» від 30.11.2018 № 454 Про прийняття та відновлення дії національних стандартів»;
З урахуванням вище зазначеного, одним із доказів необхідного рівня якості товару є підтвердження відповідності технічних і споживчих характеристик товару загальновизнаним вимогам (ДСТУ, ГОСТ, ТУ) шляхом проведення незалежної оцінки або сертифікації. Тому Замовник вимагає від Учасників надання Сертифікату системи управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015, котрий підтверджує відповідність вимогам міжнародного стандарту ДСТУ ISO 9001, який діє в Україні. Стандарт ДСТУ ISO 9001 визначає вимоги до систем менеджменту якості у сфері постачання продукції та надання послуг, що підтверджується пунктом 01. Національного стандарту України ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT). Наявність у підприємства сертифікату на систему менеджменту якості відповідно до вимог ISO 9001 свідчить про спроможність підприємства здійснити поставку пального у відповідності до вимог діючої нормативно–правової документації, а не містить жодних дискримінаційних елементів.
Обґрунтування вимоги до наявності сертифіката на систему управління якістю в тендерній документації для закупівлі пального не є дискримінаційною оскільки:
1. Забезпечення якості продукції: Вимога до наявності сертифіката на систему управління якістю є необхідною для забезпечення високої якості пального, яке закуповується. Це важливо для замовників, оскільки вони очікують отримати продукт, що відповідає встановленим стандартам та вимогам якості.
2. Відповідність міжнародним стандартам: Сертифікат на систему управління якістю базується на міжнародних стандартах ISO 9001:2015, які встановлюють загальні вимоги до систем управління якістю. Такі вимоги стосуються всіх учасників тендеру, незалежно від їх розміру чи форми власності.
3. Забезпечення конкурентоспроможності: Наявність сертифіката на систему управління якістю може підвищити конкурентоспроможність учасника торгів, оскільки це свідчить про його здатність до ефективного управління якістю продукції. Це може вплинути на вибір постачальника пального та підвищити рівень довіри замовників.
4. Забезпечення відповідності законодавству: Вимога до наявності сертифіката на систему управління якістю також сприяє виконанню вимог законодавства у сфері якості продукції. Вона дозволяє забезпечити, що постачальники пального відповідають вимогам якісного законодавства без будь-яких форм дискримінації.
Отже, вимога до наявності сертифіката на систему управління якістю не є дискримінаційною, оскільки базується на об'єктивних критеріях, відповідає міжнародним стандартам, сприяє підвищенню конкурентоспроможності та забезпечує відповідність законодавству.
Вище зазначена позиція узгоджується з практикою АМКУ в частині розгляду скарг у сфері публічних закупівель, зокрема у рішеннях:
Рішення Колегії № 9066-р/пк-пз від 26.04.2021, оголошення № UA-2021-03-19-000685-c
Позиція Колегії: Скаржник не довів та документально не підтвердив необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також документально не підтвердив неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не довів, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує права та законні інтереси скаржника, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.
Рішення № 3526-р/пк-пз від 21.03.2023, оголошення № UA-2023-03-07-010488-a
Позиція Колегії: щодо сертифікату на систему управління якістю ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю. Вимоги» згідно з специфікою предмета закупівлі. Скаржник не довів та документально не підтвердив неможливість виконати наведену вище умову тендерної документації, а також не надав документального підтвердження, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує його права та законні інтереси, пов'язані з участю у процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.
2. Щодо « Сертифікат на систему екологічного управління згідно з ДСТУ 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» що підтверджує впровадження системи екологічного управління в Учасника, як суб’єкта господарювання – юридичної особи стосовно оптової торгівлі твердим, рідинним і газоподібним паливом та мастильними матеріалами, роздрібної торгівлі пальним, виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації, а також надати документ (атестат про акредитацію тощо), який підтверджує належну сферу акредитації такого органу з сертифікації.»
• ISO 14001 - сертифікат на систему екологічного управління: містить критерії систем менеджменту навколишнього середовища і спираючись на ці критерії можна пройти сертифікацію. Він може бути використаний будь-якою організацією незалежно від діяльності чи сектору. Надає зацікавленим сторонам гарантію, що вплив на довкілля буде мінімальним. Сертифікати даного стандарту, які діють в Україні:
• ДСТУ ISO 14001:2015 Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування (ISO 14001:2015, IDT):
Дата початку дії: 01.07.2016
Затверджуючий документ: Наказ ДП «УкрНДНЦ» від 21.12.2015 № 203 Про прийняття нормативних документів України, гармонізованих з міжнародними та європейськими нормативними документами, та скасування нормативних документів України;
Керуючись нормами Закону України «Про стандартизацію» та відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 р. № 1163-р, Державним підприємством «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» був прийнятий стандарт ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) наказом від 21.12.2015 № 203.
Цей стандарт може бути застосований до будь-якої організації, незалежно від її розміру, типу та особливостей. Крім того, цей стандарт поширюється на визначені організацією екологічні аспекти її діяльності та послуг, які вона може контролювати чи на які вона може впливати протягом передбачуваного життєвого циклу.
Необхідно зазначити, що національний стандарт ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT), «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» визначає сфери застосування системи екологічного управління, а саме: організація повинна визначити межі та застосовність системи екологічного управління, щоб установити її сферу застосування, в тому числі види її діяльності, продукції та послуг. Після того, як сферу застосування визначено, усі дії, продукцію та послуги організації в межах цієї сфери застосування треба охопити системою екологічного управління.
Отримати Сертифікат може будь-яка організація, яка має на меті розробити та виконувати екологічну політику і завдання, ураховуючи правові й інші вимоги, що є підтвердженням спроможності надавати якісні послуги.
Статтею 22 Закону визначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Таким чином, сертифікат ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) передбачений чинним законодавством України, що є підтвердженням можливості учасника надати гарантії, що вплив на довкілля буде мінімальним, стосовно оптової торгівлі твердим, рідинним і газоподібним паливом та мастильними матеріалами, роздрібної торгівлі пальним відповідно до предмету закупівлі.
Обґрунтування вимоги до наявності сертифіката на систему екологічного управління в тендерній документації для закупівлі пального не є дискримінаційним оскільки:
1. Об'єктивність критеріїв: Вимога до наявності сертифіката на систему екологічного управління базується на об'єктивних критеріях, які визначаються міжнародними та національними стандартами. Ці критерії є однаковими для всіх потенційних постачальників пального, тому вимога не є дискримінаційною.
2. Забезпечення якості та безпеки: Система екологічного управління, яка заснована на стандартах ISO 14001, спрямована на забезпечення високої якості та безпеки управління екологічними аспектами діяльності підприємства. Вимога до наявності сертифіката сприяє обранню постачальників, які відповідають встановленим стандартам, що сприяє недискримінаційному підходу.
3. Рівні умови для всіх учасників: Усі учасники тендеру мають однаковий доступ до отримання сертифіката на систему екологічного управління. Не існує обмежень або перешкод для будь-якої організації отримати такий сертифікат, якщо вона відповідає вимогам стандарту.
4. Забезпечення відповідності законодавству: Вимога до наявності сертифіката на систему екологічного управління також сприяє виконанню вимог законодавства щодо охорони навколишнього середовища. Вона дозволяє забезпечити, що постачальники пального відповідають екологічним стандартам і виконують вимоги законодавства без будь-яких форм дискримінації.
Отже, вимога до наявності сертифіката на систему екологічного управління не є дискримінаційною, оскільки базується на об'єктивних критеріях, забезпечує рівні умови для всіх учасників, сприяє відповідності законодавству та забезпечує якість та безпеку управління екологічними аспектами.
Вище зазначена позиція узгоджується з практикою АМКУ в частині розгляду скарг у сфері публічних закупівель, зокрема у рішеннях:
Рішення № 1137-р/пк-пз від 01.02.2023, оголошення № UA-2023-01-18-015548-a
Позиція скаржника: скаржник зазначає, що на добровільній основі пройшов сертифікацію і має деякі діючі сертифікати ДСТУ ISO, але процедура сертифікації підприємства на відповідність ДСТУ ISO 14001:2015 не являється швидкою та простою, бо отримання сертифікатів ISO – це довготривалий процес, що потребує підготовки (близько 30 робочих днів і більше).
Замовник вніс до тендерної документації вимоги надання довготривалих документів, зокрема сертифікату ДСТУ ISO 14001:2015 заздалегідь знаючі, що процедура подання документів триває лише 7 днів, чим навмисне звузив коло потенційних учасників, тому що за такий короткий термін учасники, які не мають вже отриманого сертифікату ДСТУ ISO 14001:2015 просто не зможуть встигнути пройти сертифікацію і отримати даний сертифікат для участі в тендері. Таким чином встановивши дану вимогу замовник обмежує коло учасників шляхом вигадування вимог, які не потрібні для даного предмета закупівлі, що є порушенням статті 5 Закону в частині недискримінації, тому що в закупівлі можуть прийняти участь лише ті учасники у кого є сертифікат ДСТУ ISO 14001:2015.
Позиція Колегії: скаржник не довів та документально не підтвердив необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також документально не підтвердив неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не довів, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує права та законні інтереси скаржника, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, у зв'язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.
5. Що до «Сертифікат на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці згідно з ДСТУ 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Система управління охороною здоров’я та безпекою праці» що підтверджує впровадження системи управління охороною здоров’я та безпекою праці в Учасника, як суб’єкта господарювання – юридичної особи стосовно оптової торгівлі твердим, рідинним і газоподібним паливом та мастильними матеріалами, роздрібної торгівлі пальним, виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації, а також надати документ (атестат про акредитацію тощо), який підтверджує належну сферу акредитації такого органу з сертифікації».»
• ISO 45001 – сертифікат на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці: містить вимоги, що стосуються системи управління охороною праці. Його сфера застосування охоплює як практичний підхід, який перекладається на безпеку людей і компаній, так і рекомендації щодо його застосування, щоб його можна було постійно контролювати та оптимізувати в галузі охорони здоров’я та безпеки. Сертифікати даного стандарту, які діють в Україні:
• ДСТУ ISO 45001:2019 Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 45001:2018, IDT):
Дата початку дії: 01.01.2021
Затверджуючий документ: Наказ ДП «УкрНДНЦ» від 26.12.2019 № 502 «Про прийняття та скасування національних стандартів».
Обґрунтування вимоги до наявності сертифіката на систему управління охороною здоров'я та безпекою праці в тендерній документації для закупівлі пального не є дискримінаційним оскільки:
1. Забезпечення безпеки працівників: Вимога до наявності сертифіката на систему управління охороною здоров'я та безпекою праці спрямована на забезпечення безпеки та здоров'я працівників учасників торгівлі пальним. Це важливо не лише для дотримання законодавства, а й для підтримання високих стандартів безпеки праці та зниження ризиків нещасних випадків на робочому місці.
2. Відповідність стандартам: Сертифікат на систему управління охороною здоров'я та безпекою праці базується на міжнародних та національних стандартах (ДСТУ 45001:2019, ISO 45001:2018), що встановлюють загальні вимоги до систем управління охороною здоров'я та безпекою праці. Такі вимоги стосуються всіх учасників торгівлі пальним незалежно від їх розміру чи форми власності.
3. Підвищення довіри та репутації: Наявність сертифіката на систему управління охороною здоров'я та безпекою праці може позитивно вплинути на довіру до учасника тендеру. Це свідчить про відповідальний підхід до управління безпекою та здоров'ям працівників.
4. Врахування особливостей діяльності: Оскільки пальне є продуктом, який потенційно може бути небезпечним для здоров'я працівників у разі неправильного обігу та зберігання, вимога до системи управління охороною здоров'я та безпекою праці в цій сфері є обґрунтованою та необхідною.
Отже, вимога до наявності сертифіката на систему управління охороною здоров'я та безпекою праці у тендерній документації для закупівлі пального обґрунтована необхідністю забезпечення безпеки працівників, відповідності стандартам, підвищення довіри та репутації та врахування особливостей діяльності в галузі торгівлі пальним.
Дата відповіді:
19.04.2024 15:50