-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 3
ДК 021:2015 Єдиний закупівельний словник 09310000-5 - «Електрична енергія». Електрична енергія.
Завершена
12 486 196.80
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 62 430.98 UAH
мін. крок: 0.5% або 62 430.98 UAH
Період уточнення:
09.01.2024 12:02 - 14.01.2024 00:00
Відповідь надана
дискримінаційні вимоги
Номер:
60fe9c2b1e364cdb945f718a25432800
Дата опублікування:
10.01.2024 16:26
Опис:
1.Тендерною документацією передбачено надання учасником інформації та документів про наявність в Учасника на території Івано-Франкіської області власного структурного підрозділу - Центру обслуговування споживачів (клієнтів) та власного структурного підрозділу – Інформаційно-консультаційного центру (ІКЦ), згідно з вимогами «Правил роздрібного ринку електричної енергії», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 який щоденно (окрім вихідних та святкових днів, встановлених законодавством України) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством, з єдиним вікном для прийому та видачі документів щодо постачання електричної енергії та в якому проводиться особистий прийом споживачів. Відповідно до розділу 8.3. «Процедура розгляду скарг та вирішення спорів» «Правил роздрібного ринку електричної енергії», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі – Правила роздрібного ринку електричної енергії):
«8.3.6. Учасники роздрібного ринку мають здійснювати особистий прийом споживачів, реєстрацію та збереження звернень/скарг/претензій споживачів та додатків до них відповідно до порядку, визначеного цими Правилами та/або положенням про інформаційно-консультаційний центр по роботі зі споживачами електричної енергії, затвердженим Регулятором. Учасники роздрібного ринку мають виконувати функції, які виконує інформаційно-консультаційний центр, незалежно від того, чи створено учасником роздрібного ринку такий центр. Забезпечення виконання такої роботи може виконуватись відповідним структурним підрозділом (сектором) учасника роздрібного ринку чи окремим його працівником.
8.3.17. Учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз'яснення та інформацію, передбачену законодавством.
У центрі обслуговування споживачів має бути організоване єдине вікно для прийому та видачі документів щодо надання послуг учасниками роздрібного ринку, а також може бути створений інформаційно-консультаційний центр та кол-центр, які функціонують відповідно до вимог, установлених Регулятором.
Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов'язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, зокрема щодо забезпечення дотримання визначеного цими Правилами порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку.»
Таким чином, «Правилами роздрібного ринку електричної енергії» не передбачено наявність відповідних структурних підрозділів в конкретно визначеному регіоні України (області).
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Пунктом 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Таким чином вимога щодо наявності Центру обслуговування споживачів (клієнтів) та Інформаційно-консультаційного центру саме в Івано-Франківській області не є обґрунтованою та дискримінує потенційних учасників з інших областей України, що є порушенням ст. 5, 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Незаконність зазначених вимог підтверджено висновками Антимонопольного комітету України, зокрема рішеннями комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг № № 13434-р/пк-пз від 24.08.2023 (номер оголошення UA-2023-08-11-009951-a) та № 11881-р/пк-пз від 01.08.2023 (номер оголошення UA-2023-07-10-010043-a).
Враховуючи вищевикладене, вимагаємо усунути порушення законодавства та привести тендерну документацію у відповідність шляхом виключення з неї вимог щодо наявності в учасника Центру обслуговування споживачів (клієнтів) та Інформаційно-консультаційного центру саме в Івано-Франківській області.
Просимо врахувати, що у випадку відсутності належного реагування на дане звернення ми залишаємо право звертатися до Антимонопольного комітету України та/або інших контролюючих чи правоохоронних органів.
Відповідь:
Вимога щодо наявності центру обслуговування клієнтів
Пункт 8.3.6. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018р. №312 (далі – Правила або ПРРЕЕ), передбачає, що «Учасники роздрібного ринку мають здійснювати особистий прийом споживачів, реєстрацію та збереження звернень/скарг/претензій споживачів та додатків до них відповідно до порядку, визначеного цими Правилами та/або положенням про інформаційно-консультаційний центр по роботі зі споживачами електричної енергії, затвердженим Регулятором.
Учасники роздрібного ринку мають виконувати функції, які виконує інформаційно-консультаційний центр, незалежно від того, чи створено учасником роздрібного ринку такий центр. Забезпечення виконання такої роботи може виконуватись відповідним структурним підрозділом (сектором) учасника роздрібного ринку чи окремим його працівником».
Даний критерій був застосований з метою належного виконання переможцем процедури закупівлі своїх зобов’язань, у тому числі й щодо надання якісних послуг, що супроводжують постачання товару. Зокрема, забезпечувати належну організацію роботи для можливості передачі та обробки звернень/скарг/претензій Замовника з питань, що пов’язані з виконанням Договору, брати участь у розгляді цих звернень/скарг/претензій, отримувати роз’яснення та інформації передбачених законодавством, прийомом та видачою оригіналів платіжних документів (рахунків, актів купівлі-продажу) в паперовій формі, а також проведенням особистого прийому споживачів учасником.
Відповідно до п. 8.3.17. Правил, учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50000 споживачів та більше, повинні створити центри обслуговування споживачів, які, у тому числі, приймають звернення/скарги/претензії споживачів, надають роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством. Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов’язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів, покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку.
Таким чином, у відповідності до вимог вищезазначених положень п. 8.3.6 та п.8.3.17 ПРРЕЕ електропостачальник зобов‘язаний проводити особистий прийом споживачів. А споживач в свою чергу має право на особистий прийом та на оперативне вирішення проблемних питань, які можуть виникнути в процесі виконання договору про постачання електричної енергії.
Територіальна віддаленість електропостачальника робить фактично неможливим реалізацію таких прав споживача електричної енергії, оскільки реалізація права споживача на оперативне отримання інформації та документів від електропостачальника потребуватиме виїзду у відрядження на значні відстані, значних витрат робочого часу та коштів, які не передбачено кошторисом. При цьому, будь-який електропостачальник має право та можливість відкрити свій структурний підрозділ на території будь-якої області України. Тому твердження про звуження кола учасників та дискримінаційний характер такої вимоги є безпідставними.
Вважаємо, що намір замовника торгів реалізувати свої законодавчо закріплені права на проведення особистого прийому посадовими особами постачальника електричної енергії та оперативний розгляд і вирішення звернень, скарг і заяв, отримання необхідної передбаченої законодавством інформації безпосередньо у електропостачальника під час особистого прийому, не може вважатись дискримінаційною вимогою та жодним чином не порушує вимоги статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» і не суперечить вимогам законодавчих актів України.
Також вважаємо, що електропостачальник не має права позбавляти споживача можливості у зручний для споживача спосіб реалізувати свої права, передбачені Правилами роздрібного ринку електричної енергії, а навпаки зобов’язаний вжити усіх необхідних заходів для реалізації цих прав. В тому числі, шляхом створення на територіях, де він має намір обслуговувати споживачів електричної енергії власних структурних підрозділів.
Крім того, звертаємо Вашу увагу, що згідно ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», Тендерна документація може містити також іншу інформацію, яку замовник вважає за необхідне до неї включити. Отже, мета включення даного критерію-вимоги до Тендерної документації – це отримання Замовником якісних послуг від електропостачальника.
На даний час на території Івано-Франківської області існують центри обслуговування клієнтів та інші структурні підрозділи електропостачальників, які забезпечують проведення особистого прийому споживачів, видачу рахунків, первинних розрахункових документів, а саме:
- ТОВ «УНІВЕРСАЛЬНА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ» , адреса: м. Івано Франківськ,
вул. Юності, 62-Б;
- ТОВ «ІФ ЕНЕРГІЯ», адреса: м. Івано-Франківськ, вул. Ботанічна, 6;
- ТОВ "Енерджі Трейд Груп", адреса: м. Івано-Франківськ, вул. Любомира Гузара, 49;
- ТОВ «ТВІЙ ГАЗЗБУТ», адреса: м. Івано-Франківськ, вул. Бельведерська, 32А.
Отже, жодного обмеження можливості потенційних Постачальників прийняти участь у зазначеній закупівлі немає.
Чинне законодавство не надає електропостачальникам права нав’язувати споживачам способи отримання рахунків, первинних розрахункових документів і усієї необхідної передбаченої законодавством інформації, а також ускладнювати реалізацію права споживача на особистий прийом посадовими особами через значну територіальну віддаленість. Будь-який електропостачальник має право та можливість відкрити свій територіальний підрозділ на території будь-якої області України.
Дана вимога Тендерної документації відповідає вимогам антимонопольного законодавства. Вважаємо, що намір Замовника реалізувати свої законодавчо закріплені права споживача жодним чином не порушують принципи, встановлені в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Дата відповіді:
12.01.2024 14:58