Номер:
4dc518e1ab724c4ea7855114bf9fb129
Пов'язаний елемент:
Закупівля
Дата опублікування:
14.03.2023 12:15
Опис:
ВИМОГА
щодо порушення законодавства та встановлення Замовником дискримінаційних вимог у тендерній документації при проведенні закупівлі «Охоронні послуги» послуги з охорони приміщень технічними засобами філій та структурних підрозділів Вінницького обласного центру зайнятості, Код ДК 021:2015 - 79710000-4 (Охоронні послуги), Основний класифікатор:
Код ДК 021:2015: 79711000-1 (Послуги з моніторингу сигналів тривоги, що надходять з пристроїв охоронної сигналізації)»
«09» березня 2023 року Вінницький обласний центр зайнятості (Далі – Замовник) оприлюднив Оголошення UA-2023-03-09-010253-a про проведення відкритих торгів на закупівлю Охоронні послуги» послуги з охорони приміщень технічними засобами філій та структурних підрозділів Вінницького обласного центру зайнятості, Код ДК 021:2015 - 79710000-4 (Охоронні послуги), Основний класифікатор: Код ДК 021:2015: 79711000-1 (Послуги з моніторингу сигналів тривоги, що надходять з пристроїв охоронної сигналізації).
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», надалі – Закон, закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.
Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
При детальному розгляді тендерної документації нами було встановлено низку вимог, які суперечать принципам, викладеним у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Потенційні учасники, які планують прийняти участь у закупівлі є суб’єктом господарювання, які у чіткій відповідності до положень чинного законодавства України, провадить господарську діяльність, яка стосується надання охоронних послуг на підставі отриманої ліцензії, зокрема, які закуповує Замовник в рамках зазначеної вище процедури закупівлі, та повинні мати матеріально-технічну базу та працівників для виконання такого роду договорів.
Керуючись частиною восьмою статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі», скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, але не пізніше ніж за чотири дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, встановленого до внесення змін до тендерної документації..
Ознайомившись з умовами тендерної документації зі змінами, затвердженою рішенням уповноваженої особи Замовника від 09.03.2023 року №8 та з умовами тендерної документації зі змінами, затвердженою рішенням уповноваженої особи Замовника від 13.03.2023 року №11 (далі — Документація), нами виявило умови, які обмежують конкуренцію серед учасників та порушують принцип недискримінації учасників, що обмежує право зацікавлених учасників на участь в цій закупівлі, а саме:
1. Відповідно Додатку 3 до Тендерної документації: «- копію «договору добровільного страхування цивільної відповідальності (фінансових ризиків)» (п. 15 ч. 4 ст. 6 Закону України «Про страхування») чинного (діючого) на дату розкриття пропозицій, страхова сума за яким повинна складати не менше ніж 20% від суми договору з Замовником.
Статтею 16 Закону України «Про страхування» визначено основні вимоги до договорів страхування. Зокрема, договір страхування повинен містити строк дії договору. Крім того, частиною четвертою статті 18 Закону України «Про страхування» визначено, що договір страхування набирає чинності з моменту внесення першого страхового платежу.
- Учасник закупівлі має надати в складі тендерної пропозиції копію документу, що підтверджує оплату страхового платежу за договором.
- «Заява на страхування» має містити конкретні категорії об`єктів, відповідальність, щодо охорони яких буде підпадати під дію цього договору страхування, а саме: має бути зазначено - «державні установи».
- в наданому Учасником Договорі «добровільного страхування цивільної відповідальності (фінансових ризиків)» має бути зазначений чіткий перелік страхових випадків та ризиків, які «покриваються» за цим договором у разі настання відповідальності перед третіми особами».
Також аналогічна вимога міститься у пп. 4.1.10 п. 4.1. Розділу 4 Проекту договору Додаток №4 Тендерної документації , а саме: «4.1.10. Виконавець повинен надати на дату укладання цього договору копію діючого «договору добровільного страхування цивільної відповідальності (фінансових ризиків)» (п. 15 ч. 4 ст. 6 Закону України «Про страхування»), страхова сума за яким має складати не менше ніж 20% від суми цього договору.».
Ми вважаємо необґрунтованою, безпідставною та дискримінаційною вищезазначену вимогу Замовника. Порушення прав нашого підприємства цією вимогою (кваліфікаційним критерієм) пояснюється наступним.
Вимога Замовника про надання Учасниками Договору цивільної відповідальності (фінансових ризиків) є дискримінаційною і такою, яка суперечить чинному законодавству, адже роботи, які передбачені предметом закупівлі, не належать до переліку видів обов’язкового страхування, закріпленого статтею 7 Закону України «Про страхування» від 07.03.1996 року. Даний вид страхування є виключно «добровільним» і не може вимагатися Замовником. Встановлюючи дану вимогу до Учасників Замовник навмисно зменшує кількість потенційних учасників лише до тих, які мають даний страховий договір, у зв’язку з чим виникають додаткові витрати від учасників, у яких відсутній даний даний, адже він не передбачений жодним нормативно-правовим актом як «обов'язковий».
Відповідно пункту 15 частини 4 ст. 6 Закону України «Про страхування» передбачено тільки страхування відповідальності перед третіми особами.
Страхування фінансових ризиків визначене в п. 18 ч. 4 ст. 6 Закону України «Про страхування» і є окремим видом добровільного страхування.
Дані види страхування потребують від Страховика наявність окремих ліцензій на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг.
Також, керуючись підпунктом 3.15 пункту 3 та підпунктом 3.18 пункту 3 Розпорядження ДЕРЖАВНОЇ КОМІСІЇ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ №565 «Про затвердження Характеристики та класифікаційних ознак видів добровільного страхування», можна зробити висновки, що дані види страхування відрізняються за своїми характеристиками та класифікаційними ознаками.
Також Замовник у вимозі зазначає, що «частиною четвертою статті 18 Закону України «Про страхування» визначено, що договір страхування набирає чинності з моменту внесення першого страхового платежу.
- Учасник закупівлі має надати в складі тендерної пропозиції копію документу, що підтверджує оплату страхового платежу за договором.», проте у статті 18 Закону України «Про страхування» на яку посилається Замовник відсутня частина четверта. Додатково повідомляємо, що стаття 18 Закону України «Про страхування» містить абзац четвертий, у якому зазначено:
«Договір страхування набирає чинності з моменту внесення першого страхового платежу, якщо інше не передбачено договором страхування».
Тобто, Замовник встановлюючи дану дискримінаційну вимогу, вирізав частину із даного абзацу.
Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з ч.4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників. Встановлена вимога не відповідає нормам Закону та порушує основні принципи здійснення закупівлі, щодо недискримінації Учасників та необ'єктивної і неупередженої оцінки тендерних пропозицій учасників в подальшому, та такою, що порушує права Учасників та наступні принципи закупівель – максимальна економія та ефективність, запобігання корупційним діям і зловживанням та добросовісна конкуренція серед Учасників.
Згідно ч.4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників.
На підставі вищезазначеного, просимо Замовника внести зміни до тендерної документації та видалити вимогу, щодо наявності в Учасників та надання ними
– «договору добровільного страхування цивільної відповідальності (фінансових ризиків)» (п. 15 ч. 4 ст. 6 Закону України «Про страхування») чинного (діючого) на дату розкриття пропозицій, страхова сума за яким повинна складати не менше ніж 20% від суми договору з Замовником.
Статтею 16 Закону України «Про страхування» визначено основні вимоги до договорів страхування. Зокрема, договір страхування повинен містити строк дії договору. Крім того, частиною четвертою статті 18 Закону України «Про страхування» визначено, що договір страхування набирає чинності з моменту внесення першого страхового платежу.
- Учасник закупівлі має надати в складі тендерної пропозиції копію документу, що підтверджує оплату страхового платежу за договором.
- «Заява на страхування» має містити конкретні категорії об`єктів, відповідальність, щодо охорони яких буде підпадати під дію цього договору страхування, а саме: має бути зазначено - «державні установи».
- в наданому Учасником Договорі «добровільного страхування цивільної відповідальності (фінансових ризиків)» має бути зазначений чіткий перелік страхових випадків та ризиків, які «покриваються» за цим договором у разі настання відповідальності перед третіми особами».
Та видалити пп. 4.1.10 п. 4.1. Роздіду 4 Проекту договору, який наведений у Додатку № 4 до Тендерної документації
Аналогічні рішення АМКУ:
рішення колегії АМКУ № 10451-р/пк-пз від 27.05.2020р.
рішення колегії АМКУ № 6448-р/пк-пз від 25.10.2022р.
Відповідь:
Шановний Учасник!
Вважаємо, що вказані вимоги не обмежують коло Учасників які бажають прийняти участь в закупівлі, та ніщо не перешкоджає надати Учасникам договір страхування цивільної відповідальності перед третіми особами у складі тендерної пропозиції.
Відповідно до п. 28 постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (зі змінами) «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням особливостей.
Згідно ч. 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Відтак, вимоги п. 28 Постанови № 1178 узгоджуються з вимогами ч. 3 ст. 22 Закону.
Замовник як ініціатор закупівлі може зазначати вимоги, які необхідні для забезпечення належного виконання послуг, встановивши гарантійні зобов’язання щодо відповідальності Виконавця за спричинення матеріальних збитків Замовнику у разі неналежного та неякісного надання послуг, обмежившись гарантією у вигляді наявності страхування цивільної відповідальності перед третіми особами (Замовниками).
Цінова пропозиція Учасників має бути обрахована з урахуванням всіх необхідних витрат та платежів, які необхідні для надання якісних та кількісних послуг Замовнику.
Разом з цим, слід зазначити, що наявність такого виду вимоги не обмежує коло учасників, так як укладання договору з такого виду страхування є загально доступним та не створює жодних перешкод на його укладання. Крім того, об’єкти щодо яких проводиться закупівля належать до сфери надання соціальних послуг населенню, в яких перебуває велика кількість матеріальних цінностей і засобів, які містять персональні дані безробітних та осіб, які звернулись за послугами до Вінницької обласної служби зайнятості.
Враховуючи той факт, що комплекс систем охоронної сигналізації є превентивними засобами охорони від не допущення проникнення сторонніх осіб у приміщення в неробочий час. Враховуючи дію воєнного стану та криміногенну обстановку в країні, Замовник повинен бути впевненим в тому, що у разі дій або бездіяльності надавача послуг відшкодування матеріальної шкоди Замовнику в повному обсязі відбудеться без створення додаткових зусиль та труднощів.
Дата відповіді:
17.03.2023 13:32