-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
Капітальний ремонт приміщення для розміщення внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб Соціального готелю Центру інтегрованих соціальних послуг управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради за адресою: вул. Петропавлівська, 59а, с. Дмитрушки – 2, Уманський район, Черкаська область
Згідно умов цієї процедури закупівлі тендерною документацією вважається сукупність інформації у вигляді заповнених електронних полів в розділі "Тендерна документація" та прикріпленого текстового документу "ТЕНДЕРНА ДОКУМЕНТАЦІЯ", що містить всю іншу інформацію, передбачену згідно ст. 22 Закону. Інформація про відсутність підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі згідно ч. 2 ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі» надається учасником у складі тендерної пропозиції згідно умов тендерної документації
Завершена
2 400 721.20
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.6% або 14 404.33 UAH
мін. крок: 0.6% або 14 404.33 UAH
Період уточнення:
01.08.2022 21:32 - 07.08.2022 00:00
Відповідь надана
UA-2022-08-01-008519-a
Номер:
c407300c19de44c5b159fca22e190049
Дата опублікування:
06.08.2022 06:27
Опис:
Управлінням праці та соціального захисту населення Уманської міської ради було оголошено закупівлю за ідентифікаційним номером UA-2022-08-01-008519-a з предметом закупівлі «Капітальний ремонт приміщення для розміщення внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб Соціального готелю Центру інтегрованих соціальних послуг управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради за адресою: вул. Петропавлівська, 59а, с. Дмитрушки – 2, Уманський район, Черкаська область» (ДК 021:2015: 45453000-7 — Капітальний ремонт і реставрація).
1. Відповідно до п. 2 Розділу 2 «Відомості згідно ст. 22 Закону» учасник процедури закупівлі має підтвердити наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, в тому числі головного інженера, інженера-кошторисника, виконавця робіт, кваліфікованих працівників з інструментом – не менше 5 осіб та надати копії документів, що підтверджують наявність трудових відносин між учасником та всіма працівниками, зазначеними в довідці про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, а саме витяги з трудових книжок таких осіб або накази про прийняття на роботу таких осіб.
Отже, тендерною документацією встановлено імперативну вимога наявності в учасників працівників для виконання робіт, у значенні, наведеному пунктом 14.1.195. статті 14 Податкового кодексу України.
Дана вимога порушує принципи здійснення публічних закупівель та недискримінацію учасників, що закріплені в статті 5 Закону «Про публічні закупівлі», у зв’язку з наступним.
Учасники процедури закупівель є суб’єкти господарювання, що здійснюють самостійно, ініціативно, систематично, на власний ризик господарську діяльність. Разом з тим, статтею 43 Господарського кодексу України встановлено, що підприємці мають право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яку не заборонено законом, як і мають право, передбачене статтею 627 Цивільного кодексу України, на свободу укладення договору, що включає, зокрема, вибір контрагента, умови договору.
Таким чином, законодавство України передбачає можливість укладати суб’єктам господарювання будь-які договори, які не заборонені законом.
В свою чергу, законодавством України не передбачено жодних заборон та обмежень отримувати послуги та/або роботи на договірних основах при здійсненні господарської діяльності. Це право також і відноситься до укладення договорів, зокрема з інженером-кошторисником або кваліфікованими працівниками з інструментом.
Отже, ця вимога тендерної документації є прямим втручанням в здійснення господарської діяльності учасника та обмежує тих учасників, які окрім працівників також залучають інших спеціалістів не на постійній основі.
У зв’язку з вищезазначеним, просимо прибрати вимогу, що залучені особи при виконанні робіт повинні бути лише працівниками учасника та додати можливість залучати осіб при виконанні робіт, зокрема шляхом укладення з ними учасником цивільно-правових договорів.
Практика щодо наявності лише працівників за трудовим договором вважається дискримінаційною відповідно до рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг (UA-2018-11-05-000290-a, UA-2019-07-02-000440-a, UA-2017-04-03-001999-b).
Виконання вимоги та усунення дискримінаційної умови надасть можливість збільшити кількість учасників та при наявності значної конкуренції допоможе досягти максимальної економії, що є головною метою проведення закупівель.
Також просимо звернути увагу, що в умовах військові агресії росії, Україна зобов’язана здійснювати оборонні дії, спрямовані на захист територіальної цілісності, суверенітету та незалежності, шляхом проведення загальної мобілізації громадян віком від 18 до 60 років, які спроможні виконувати військовий обов’язок. У зв’язку з цим, надані списки працівників на етапі проведення закупівлі не є гарантією, що лише ті особи, які там зазначені, будуть залучені до виконання робіт, а тому дана вимога не передбачає жодних реальних застережень пов’язаних з виконанням робіт та лише спрямована на звуження кількості учасників закупівель.
2. Відповідно до п. 2.2 Розділу 2 «Відомості згідно ст. 22 Закону» для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям, останній повинен надати у складі тендерної пропозиції копію чинного сертифікату на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці учасника та щодо відповідності такої системи вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDТ) «Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці». Вимоги та настанови щодо Застосування» виданого акредитованим НААУ органом з сертифікації систем менеджменту.
Статтею 16 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено лише 4 кваліфікаційних критеріїв, які замовник може вимагати від учасника процедури:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Отже, встановлення такого кваліфікаційного критерію як надання учасником сертифікату на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці учасника та щодо відповідності такої системи вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDТ) «Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці» є прямим порушенням чинного законодавства.
Відповідно до статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз "або еквівалент".
Отже, замовник може прописувати відповідну технічну специфікацію з посиланням на відповідні міжнародні стандарти, але дана норма не передбачає право замовника вимагати наявність відповідних сертифікатів в учасників процедури закупівлі.
Таким чином, дана вимога є суттєвим порушенням законодавства про публічні закупівлі та обмежує участь суб’єктів господарювання, оскільки отримання сертифікату на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці учасника та щодо відповідності такої системи вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDТ) «Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці» не є обов’язковою для здійснення господарської діяльності в сфері будівництва.
У зв’язку з цим, просимо прибрати цю вимогу з тендерної документації.
Відповідь:
Розглянувши Ваше звернення цим повідомляємо, що у замовника відсутні підстави для його задоволення та виходячи з наступного.
1. Щодо вимог до документального підтвердження відповідності учасника кваліфікаційному критерію «наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» повідомляємо наступне.
Під час здійснення закупівлі замовник керується Законом України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), ч. 2 ст. 16 якого встановлює зміст кваліфікаційних критеріїв, підтвердження відповідності яким замовник може вимагати від учасників та шляхом подання у складі тендерної пропозиції відповідних документів. При цьому згідно п. 2 ч. 2 ст. 22 Закону у тендерній документації зазначаються в тому числі відомості про один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону, підстави, встановлені статтею 17 Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Таким чином, спосіб документального підтвердження кваліфікаційному критерію встановлюється замовником самостійно та з урахуванням вимог чинного законодавства.
В той же час, згідно чинного законодавства передбачено зміст поняття «працівник», зокрема згідно п. 14.1.195. статті 14 Податкового кодексу України працівник - фізична особа, яка безпосередньо власною працею виконує трудову функцію згідно з укладеним з роботодавцем трудовим договором (контрактом) відповідно до закону. В свою чергу трудові відносини працівників встановлюються Кодексом законів про працю України, який відповідно регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами. Відповідно згідно ст. 21 КЗпП України трудові відносини між працівником та роботодавцем виникають на підставі трудового договору, особливою формою якого є контракт, в якому строк його дії, права, обов’язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення та організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін.
Таким чином, саме трудові відносини, наявність яких створює для відповідної особи статус «працівника», виникають з підстав, передбачених чинних законодавством, а саме на підставі укладеного трудового договору (або його окремої форми - контракту).
В той же час, вказаний Вами вид відносин щодо отримання послуг та/або робіт на договірних основах при здійсненні господарської діяльності врегульований положеннями Цивільного та Господарського кодексів України, та передбачає укладення відповідних договорів про надання послуг або підряду, тощо, при цьому сторона такого договору, що бере на себе зобов’язання виконати відповідні послуги та/або роботи згідно договору, не набуває статуту працівника в розумінні чинного законодавства.
Одночасно положенням абз. 2 ч. 3 ст. 16 Закону для учасника передбачається можливість залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців для підтвердження відповідності такого учасника таким кваліфікаційним критеріям як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, про що відповідно зазначено згідно п. 2.2.2. розділу 2 «ВІДОМОСТІ ЗГІДНО СТ. 22 ЗАКОНУ» тендерної документації.
Таким чином, спосіб документального підтвердження учасника кваліфікаційному критерію «наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід», що передбачений тендерною документацією, повністю відповідає вимогам чинного законодавства.
2. Щодо надання сертифікату на відповідність системи екологічного менеджменту такого учасника вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDТ) «Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці». Вимоги та настанови щодо застосування» повідомляємо наступне.
Міжнародний стандарт ISO 45001:2018 прийнятий в Україні 26.12.2019 р. наказом 502 ДП УНДІНЦПССЯ як ДСТУ ISO 45001:2019, та ведений в дію 01.01.2021 р. Метою вказаного стандарту є зменшення професійних травм та захворювань, відповідно впровадження на підприємстві передбачених таким стандартом заходів вирішує проблеми, які можуть призвести до професійних хвороб і тривалої відсутності працівників на роботі, а також до нещасних випадків під час виробництва/виконання робіт, тощо.
В той же час згідно чинних будівельних норм (ДБН А.3.1-5:2016, тощо) умовами організації будівельного виробництва є в тому числі унеможливлення загрози здоров’ю або безпеці людей, дотримання під час підготовки і виконання будівельних робіт вимог з охорони праці та усіх видів промислової безпеки відповідно до ДБН, тощо.
Також згідно абз. 1 ч. 5 ст. 23 Закону замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. При цьому згідно абз. 2 ст. 1 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» акредитація органів з оцінки відповідності - засвідчення національним органом України з акредитації того, що орган з оцінки відповідності відповідає вимогам національних стандартів, гармонізованих з відповідними міжнародними та європейськими стандартами або вимогам міжнародних чи європейських стандартів, та у разі необхідності будь-яким додатковим вимогам щодо акредитації у відповідних сферах для провадження визначеної діяльності з оцінки відповідності.
Таким чином, подання у складі тендерної пропозиції передбаченого тендерною документацією сертифікату на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці учасника свідчитиме про впровадження в організації учасника такої системи, що забезпечить дотримання таким учасником в ході виконання робіт належних умов праці в частині охорони здоров’я залучених до виконання робіт працівників та вимог з охорони праці в цілому.
В той же час процедура отримання сертифікату на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці може становити декілька робочих днів в залежності від органу з оцінки відповідності, та відповідно кожен з учасників з урахуванням визначеного оголошенням про проведення відкритих торгів строку на подання тендерної пропозиції може отримати такий сертифікат до завершення часу на прийом тендерних пропозицій та надати його у складі тендерної пропозиції. Одночасно Вами не надано документального обґрунтування неможливості отримання вказаного сертифікату до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій із причин, не залежних від Вас.
Дата відповіді:
10.08.2022 19:35