-
Відкриті торги
-
Безлотова
-
КЕП
"Капітальний ремонт фасадів будівлі школи по вул. Центральній, 16 у с. Траулин Шепетівського р-ну Хмельницької обл." (код ДК 021-2015 –45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація)
Торги не відбулися
4 021 836.80
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 20 109.18 UAH
мін. крок: 0.5% або 20 109.18 UAH
Період уточнення:
07.06.2021 17:20 - 20.06.2021 00:00
Відповідь надана
Дискримінація нас учасників
Номер:
fa8778acba3441fdaa6546a15feb1fb4
Дата опублікування:
10.06.2021 19:03
Опис:
ISO 45001 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги» — це перший у світі міжнародний стандарт охорони здоров’я та безпеки праці (OH&S), дотримання вимог якого допомагає зменшити рівень професійної захворюваності та кількості випадків, що призводять до виробничих травм.
Стандарт являє собою основу для підвищення безпеки, зменшення ризиків на робочому місці та підтримання здоров’я персоналу під час виконання робіт. Використання ISO 45001 дозволяє організації активно підвищувати свої показники з охорони праці та статистику щодо професійних захворювань.
КОМУ ПОТРІБЕН СТАНДАРТ ISO 45001
Стандарт ISO 45001 може бути адаптований для застосування широким колом організацій незалежно від галузі чи характеру бізнесу, включаючи:
• великі промислові підприємства;
• підприємства середнього і малого бізнесу;
• некомерційні, благодійні, державні організації.
Сертифікація на відповідність вимогам ISO 45001 необхідна перш за все тим підприємствам, в діяльності яких передбачаються роботи підвищеної небезпеки та може мати місце ризик нанесення шкоди здоров’ю працівників. До них належать, наприклад, будівельні організації, промислові підприємства тощо.
Наявність сертифікату відповідності ISO 45001 суттєво спростить взаємовідносини з партнерами для компанії, які планують вихід на закордонний ринок, адже стандарт ISO 45001 є визнаним у всьому світі та встановлює єдиний для всіх підхід до управління охороною здоров’я і безпечністю праці.
ЦІЛІ ТА МЕТА СЕРТИФІКАЦІЇ ISO 45001
Основним призначенням стандарту ISO 45001 є допомога у побудові такої системи управління охороною здоров’я та безпекою праці, функціонування якої сприяло б попередженню виробничого травматизму і професійних захворювань в компанії. Основу стандарту ISO 45001 складає:
• важливість лідерства та сприяння керівництва ефективному функціонуванню системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці;
• застосування ризик-орієнтованого мислення, що дозволяє ідентифікувати небезпеки та контролювати ризики для здоров’я персоналу;
• використання процесного підходу, що забезпечує ефективність роботи системи та допомагає на практиці реалізувати безперервне поліпшення процесів.
Завдяки дотриманню вимог стандарту компанія можу досягти:
• зменшення аварій та нещасних випадків на робочому місці;
• зниження витрат, пов’язаних з розслідуванням інцидентів та компенсаціями, виплатою штрафів, ліквідуванням наслідків аварій;
• створення культури охорони здоров’я та безпеки праці, підвищення ефективності роботи персоналу;
• підсилення зобов’язання керівництва активно впливати на покращення показників охорони праці та здоров’я працівників.
ПЕРЕВАГИ СЕРТИФІКАЦІЇ ISO 45001
Завдяки сертифікації системи менеджменту професійної безпечності і охорони здоров’я згідно вимог стандарту ISO 45001 компанія отримує можливість демонструвати:
• дотримання всіх нормативно-правових вимог щодо охорони праці;
• відповідальний підхід до організації робочих місць та створення безпечних умов праці;
• піклування про здоров’я та безпеку працівників і відвідувачів;
• підвищення авторитету за рахунок зниження професійних ризиків і створення іміджу надійного роботодавця;
• прагнення до постійного поліпшення діяльності в аспекті охорони здоров’я та безпеки праці
ЕТАПИ СЕРТИФІКАЦІЇ ISO 45001
Найкращий спосіб продемонструвати, що компанія відповідає критеріям стандарту ISO 45001 – пройти процедуру сертифікації незалежним і вповноваженим органом. Ті організації, які керувалися в своїй діяльності вимогами OHSAS 18001, можуть шляхом нескладних змін і доопрацювань привести свою систему у відповідність ISO 45001 та отримати сертифікат як офіційне підтвердження дотримання всіх вимог стандарту.
Процедура сертифікації передбачає кілька етапів:
Перший етап — направлення заявки до органу, компетентного в питанні сертифікації за стандартом ISO 45001; після призначення аудиторів та погодження дат наступає перехід до другого етапу.
Другий етап — аудит документації, в ході якого перевіряються вимоги стандарту відображені в документах системі управління охороною здоров’я та безпекою праці.
Третій етап – аудит підприємства на місці, огляд робочих місць та спостереження за перебігом процесів в організації.
За підсумками аудиту оголошують всі виявлені невідповідності — відхилення від вимог стандарту, норм, інструкцій, а також узгоджуються способи та терміни їх усунення. Якщо компанія у встановлений строк усуває зазначені зауваження – сертифікаційний орган приймає рішення про видачу сертифікату.
Сертифікат видається з терміном дії протягом трьох років, але за умови підтвердження відповідності стандарту не рідше, ніж один раз на рік шляхом повторного проходження незалежного аудиту.
ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ СТАНДАРТУ ISO 45001
В умовах конкуренції все більше компаній вибирають для співпраці організації, які демонструють ефективний менеджмент, відповідальність, готовність забезпечити надання послуг чи товарів без простоїв, пов’язаних з аваріями та нещасними випадками.
Для задоволення ринкових потреб та спрощення партнерських відносин Міжнародною організацією із стандартизації (ISO) за участю експертів з понад 70 країн було розроблено стандарт ISO 45001, в якому враховано вимоги стандарту OHSAS 18001, національних трудових стандартів, чинних директив, керівних принципів Міжнародної організації праці та кращі концепції менеджменту. Стандарт був опублікований 12 березня 2018 та за короткий проміжок часу набув достатньо широкої популярності.
ОСТАННЯ РЕДАКЦІЯ СТАНДАРТУ ISO 45001
ISO 45001 прийшов на зміну стандарту OHSAS 18001 (з урахуванням трирічного перехідного періоду). Це означає, що організаціям, сертифікованим за стандартом OHSAS 18001, необхідно перейти на стандарт ISO 45001 до березня 2021 року.
Мета нового документу ідентична тій, яка стояла перед OHSAS 18001, але на відміну від попереднього стандарту, в ISO 45001 враховані сучасні підходи для систем менеджменту (ризик-орієнтований підхід, важливість лідерства), введено поняття контексту організації, включені вимоги до аутсорсингу та управління змінами.
Стандарт ISO 45001 викладений в такій же структурі високого рівня, що й інші стандарти системи управління ISO, такі як ISO 9001 (управління якістю) та ISO 14001 (екологічний менеджмент). Цей факт суттєво спрощує інтеграцію кількох стандартів в одну систему менеджменту, що робить можливим направити зусилля керівництва компанії в одне русло.
Вимоги до замовника
Дискримінація учасників
Чи потрібно в закупівлі
13. Копії чинних на момент подання пропозиції сертифікатів:
- Систему управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015;
- Систему екологічного управління ISO 14001:2015;
- Систему менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці ISO 45001:2018.
Рішили нас кинути на 75000грн.
Яким організаціям необхідно впровадити Систему Менеджменту ОЗіБП?
Система менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці має бути впроваджена і сертифікована в організаціях, що прагнуть змінімізувати ризики, пов’язані зі здоров’ям та безпекою своїх співробітників і клієнтів. Новий міжнародний стандарт спрямований на підвищення безпеки праці, яка є юридичною вимогою, в організаціях будь-яких розмірів та галузей незалежно від їх місця розташування.
В умовах великої конкуренції клієнт розраховує не лише на вигідні ціни від постачальника! Дії підприємств та організацій мають бути також спрямовані на забезпечення безперервного надання послуг або товарів, без затримок, які виникають у наслідок нещасних випадків під час виконання співробітниками своїх трудових обов’язків.
Переваги сертифіката ISO 45001:
• Міжнародний сертифікат, який допоможе збільшити вартість торгової марки
• Збільшення рівня безпеки праці
• Мінімізація ризику, поліпшення рівня безпеки завдяки системі моніторингу загроз та ризиків, управління загрозами для здоров’я та безпеки
• Зниження витрат ОЗіБП. Поліпшення дієвості управління завдяки зменшенню кількості нещасних випадків і обмеження часу простоїв, зменшення кошту страхування, відшкодувань і штрафів за порушення законодавства
• Відповідність вимогам світових концернів щодо ОЗіБП
Переваги, що надає система за стандартом ISO 45001 підприємству.
Стандарт ISO 45001 — це збірник найсучасніших світових вимог до охорони здоров’я і безпеки праці, які були зібрані з передового досвіду Міжнародної Організації Праці, та всіх існуючих до цього норм та стандартів. Тому, підприємство, що працює за вимогами цього стандарту має можливість:
o зменшити рівень травматизму і професійних захворювань;
o зменшити витрати на лікарняні і страхові виплати;
o підвищити лояльність співробітників, що зменшить плинність кадрів і підвищить продуктивність праці;
o зміцнити імідж компанії;
o бути готовим до перевірок контролюючих органів, що зменшує можливість отримання штрафів.
Також, наявність сертифікату ISO 45001, може бути як вимога участі в тендері.
Усунення дискримінаційних вимог тендерної документації
Замовник під час проведення закупівлі порушує основні принципи закупівель, що визначені в cт.3 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: недискримінація учасника та запобігання корупційним діям і зловживанням. Замовник висунув наступні вимоги у ТД. - Систему управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015;
- Систему екологічного управління ISO 14001:2015;
- Систему менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці ISO 45001:2018.
на підтвердження чого учасником у складі ТП надається копія відповідного сертифікату. . Вважаємо дану вимогу дискримінаційною, що звужує коло учасників та суперечить вимогам законодавства в сфері публічних закупівель, позбавляє права учасників на добросовісну конкуренцію та недискримінацію учасників Враховуючи вищевикладене, вищезазначена вимога є дискримінаційною, тому вбачається корупційна складова в даній вимозі, яка висунута під конкретного учасника. Вимагаємо, дотримуючись принципу недискримінації учасників, ДСТУ - Систему управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015;
- Систему екологічного управління ISO 14001:2015;
- Систему менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці ISO 45001:2018.
ВИМОГИ у Спрощені/Допорогові закупівлі є безпідставні щодо: чинних на момент подання пропозиції сертифікатів:
- Систему управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015;
- Систему екологічного управління ISO 14001:2015;
- Систему менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці ISO 45001:2018
Не старайтесь нас учасників кидати на бабки , ми Вам прописали і Вас повідомили, що це все є не Законно для даної закупівлі, тому будемо участвувати і просим учасників які вже не думали йти такі підтримати Замовника і піти, щоб не був один учасник який має дані сертифікати . На нашу думку нам соромно за такого Учасника який придбав за 75000грн. дані сертифікати , і іде на Спрощені/Допорогові закупівлі, та ще і таким шляхом.
СЕРТИФІКАЦІЯ ISO В ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЛЯХ – ЩО ЦЕ І ДЛЯ ЧОГО?
Стаття Марти Гоголь про те, що таке сертифікація ISO та коли її можна вимагати при проведенні публічних закупівель, а коли не варто
Мабуть, активних гравців ринку публічних закупівель неможливо нічим здивувати, адже доволі часто в тендерних документаціях ми зустрічаємо вимоги, які, м’яко кажучи, дивні. Однією з таких нестандартних вимог є сертифікат ISO. Що ж таке сертифікація ISO і чи законно її вимагати в публічних закупівлях?
Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Організацією ISO розроблено велику кількість стандартів у різних сферах діяльності, однак в українських тендерних реаліях найчастіше використовуються ISO 9001, 14000, 18001.
ISO 9001 - це процес оцінювання системи менеджменту в тій чи іншій компанії на відповідність вимогам стандарту. Для того, щоб отримати сертифікат відповідності ISO 9001, на підприємстві потрібно створити систему документації, яка регулює всі дії, що стосуються якості продукції. Простою мовою, цей сертифікат допомагає керівництву компанії правильно побудувати бізнес-процеси та приймати найбільш оптимальні управлінські рішення, які впливатимуть на якість продукції.
ISO 14000 - серія міжнародних і добровільних для застосування стандартів і настанов, які присвячені екологічному менеджменту. Стандарти серії ISO 14000 формулюють вимоги до екологічної політики організації і допомагають зрозуміти, як впливають на навколишнє середовище ті чи інші продукти і послуги.
OHSAS 18001 «Системи менеджменту безпеки праці та охорони здоров'я» - містить вимоги до системи менеджменту безпеки праці та охорони здоров'я. OHSAS 18001 є стандартом, на підставі якого проводиться аналіз системи менеджменту професійної безпеки та здоров'я. Передумовою його розробки стала потреба компаній в ефективній роботі з охорони праці, безпеки і здоров'я працівників.Усі ці стандарти стосуються безпосередньо менеджменту та бізнес-процесів, які в результаті опосередковано впливатимуть на якість продукції, захист довкілля та безпеку праці. Як вже зазначалось, організація ISO не сертифікує компанії на відповідність стандартами і відповідно до своїх повноважень не може зобов`язати сертифікувати у обов`язковому порядку ні певну компанію, ні певну галузь. Ці рішення приймаються виключно на рівні кожної окремої держави.
Що стосується України, то в нас діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар., а в нашому випадку роботу.
Ще раз З ПОВАГОЮ…
Відповідь:
Шановний потенційний Учаснику, за результатами розгляду Вашого звернення відповідно до хронології побудови змісту Вашого запитання повідомляємо наступне.
Більш уважно вивчивши умови тендерної документації Ви зможете прослідкувати, що Замовник не встановлював вимоги подання сертифікату ISO 45001 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги».
Тому Ваша вимога виключити відповідні положення з тендерної документації, м’яко кажучи, є дещо нелогічною, адже неможливо виключити те, чого не існує.
Разом з цим, дякуємо Вам за ознайомлення з повним та дослівним текстом щодо Стандарту ISO 45001, опублікованого Центром сертифікації «Імперіум сертифік», що розміщений у вільному доступі у мережі інтернет за наступним посиланням:https://www.im-cert.com/certification/iso-45001/ та дописами у блогах Марти Гоголь щодо цього ж сертифікату (який, як зазначалося вище, ми не вимагали).
Щодо емоційно забарвленої лексики низького й фамільярного стилю, а саме: «рішили нас кинути на 75000грн.», «не старайтесь нас учасників кидати на бабки», ми, як Замовник не можемо надати Вам відповіді або роз’яснення, оскільки, по-перше це питання/вимога/чи висловлювання/твердження подані не в офіційно-діловому стилі, а у формі недоступній для розуміння Замовнику, без спеціальних на те знань, по-друге відповідно до Закону України «Про публічні закупілі» фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації, а з вказаних питань/вимог чи висловлювань/тверджень, явно прослідковується, що останні не стосуються положень тендерної документації.
В частині інших положень Вашого звернення повідомляємо, що відповідно до ч. 3 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» на Замовника покладено обов’язок забезпечити вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом. Уся інформація щодо цієї закупівлі доступна і оприлюднена відповідно до вимог Закону, а тому Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм мають можливість взяти участь у процедурі закупівлі на рівних умовах.
Також принагідно зауважуємо, що Замовником проводиться процедура закупівлі «відкриті торги», а не спрощена/допорогова закупівля, якщо звісно, для Вас це має якесь значення.
По суті звернення, а саме щодо вимог дотримуватися принципу недискримінації учасників,
роз’яснюємо наступне.
Антимонопольний комітет України, що прослідковується з ряду прийнятих рішень, визнає дискримінацію учасників публічних закупівель як обмеження прав когось із них шляхом встановлення у тендерній документації вимог, яким можуть ВІДПОВІДАТИ ЛИШЕ ОДИН АБО ДЕКІЛЬКА учасників.
Отож, встановлені вимоги тендерної документації у цій закупівлі, уже виходячи тільки з вищенаведеного не є дискримінаційними, оскільки не обмежують прав потенційних учасників закупівлі в отриманні відповідних сертифікатів, а також встановлення цих вимог також не свідчить і не може свідчити, що цим вимогам може відповідати лише один або декілька учасників, оскільки ПРЯМИХ ЗАБОРОН ЩОДО ОТРИМАННЯ ТАКИХ СЕРТИФІКАТІВ В ЧИННОМУ ЗАКОНОДАВСТВІ НЕ МІСТИТЬСЯ.
Більш того, візьмемо на себе сміливість рекомендувати Вам ознайомитися й з іншими положення Закону України «Про публічні закупівлі». Так, наприклад, з ч.5 ст. 23 Закону, якою установлено, що замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації.
Також повідомляємо, що при встановленні тих чи інших вимог тендерної документації Замовником враховано переслідування законної мети, що полягала у забезпеченні балансу між нею і розумною відповідністю використовуваних засобів. Звертаємо увагу потенційного Учасника, що роботи проводитимуться у будівлі школи, і Замовник має бути впевненим, що Підрядник здійснює ефективне управління якістю, організовує системи внутрішніх процесів на високому рівні, що підтверджуватиметься саме таким сертифікатом. У зв’язку із чим оцінювання потенційних ризиків Замовником, пов’язаних із внутрішніми факторами в організації Підрядника зводитимуться до мінімальних, адже у навчальному закладі повинен бути забезпечений вчасний та безпечний початок навчального процесу. Окрім цього, як зазначалося вище, жоден з учасників не обмежений у праві отримати сертифікат якості. Останній може отримати будь-яка організація, що працює у відповідності до стандартів ISO, а їх наявність сприятиме більш ретельному та всебічному вивченню ділових якостей учасника.
Додатково зауважуємо, що це не єдині критерії, що були покладені в основу побудови змісту умов тендерної документації
Замовником при розроблені тендерної документації було проаналізовано і враховано рішення Постійно діючої адміністративної колегії АМК України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 27.12.2019 року №19422-р/пк-пз, згідно з яким прийнято наступне: «Скаржник не довів та документально не підтвердив неможливість виконати наведені вище умови Документації, а також не надав документального підтвердження, яким чином наведені вище умови Документації порушують його права та законні інтереси, пов'язані з участю у Процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині» та рішення від 07.02.2020 року № 2407 -р/пк-пз, згідно з яким прийнято наступне: «Скаржник не довів та документально не підтвердив неможливість виконати наведені вище умови Документації, а також не надав документального підтвердження, яким чином наведені вище умови Документації порушують його права та законні інтереси, пов'язані з участю у Процедурі закупівлі, та позбавляють можливості подати свою тендерну пропозицію через наявні умови Документації, у зв’язку з чим у Колегії відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині.».
З урахуванням усього вищенаведеного, вважаємо Вашу вимогу безпідставною та такою, що підлягає відхиленню.
Дата відповіді:
11.06.2021 15:47
Відповідь надана
запитання до ТД
Номер:
0339310b3f7a43b690ae8333311094f0
Дата опублікування:
08.06.2021 11:04
Опис:
Ліцензія на проведення будівельних робіт видана і діє на території всієї України і підприємство здійснює свою діяльність дотримуючись ліцензійних вимог та вимог чинного законодавства. Даного сертифіката ISO 9001:2009 Товариство не отримувало і законодавчий обовязок на його отримання відсутній. Надання його у складі Припозиції жодним чином не стосується предмета закупівлі, тому і вимога щодо його надання є неправомірною. Аналогічні вимоги були оскарженні в АМКУ, рішення № 19422- р/пк-п3 від 27.12.2019р
Про ISO У ТД Ви зазначаєте, що Учасники надають документи, що підтверджують впровадження, застосування та постійну дію на підприємстві системи управління якістю стосовно предмета закупівлі (Сертифікат системи управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015) та надати сертифікат екологічного управління ДСТУ ISO 14001:2015). Шановний замовнику, вказана Вами вимога про ISO є незаконною, аргументуємо чому: по-перше, відповідно до статті 31 Господарського кодексу України, дискримінацією суб'єктів господарювання є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), направлених на обмеження чи позбавлення права на здійснення господарської діяльності та ставлять суб'єкта господарювання у гірше становище порівняно з іншими суб'єктами господарювання. Звідси бачимо, що вимогою щодо надання Сертифікату на систему управління якістю Ви ставите учасників у різне становище в даній процедурі закупівлі, при чому одних в гірше (ті учасники, що не мають такого сертифікату, і при чому НЕ ЗОБОВ’ЯЗАНІ його отримувати), а інших – у вигідне становище, автоматично збільшуючи шанси на визнання переможцем конкретної процедури закупівлі. Тому, можемо стверджувати, що у вас як у Замовника вже є заздалегідь визначений переможець процедури, інтереси якого Ви лобіюєте. І при чому робите це без законодавчого закріплення та обґрунтування, а виключно на власному бажанні. Тому, по факту маємо явну дискримінацію, яка порушую один із основних принципів здійснення публічних закупівель (відповідно до статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі»). По-друге, звісно, що будь-яке Товариство може отримати такий Сертифікат. Але ж розумієте, що учасники, не маючи такого зобов’язання на законодавчо закріпленому рівні, заздалегідь не можуть передбачити Ваше бажання щодо наявності такого сертифікату в учасників і заздалегідь його отримати. Також, Ви ж розумієте, що для отримання такого Сертифікату (як, в принципі, і будь-якого іншого) потрібно затратити і час, і грошові ресурси. І знову ж таки, отримання такого Сертифікату не є обов’язком для учасників, тому вимога щодо наявності такого Сертифікату прямо порушує один із основних принципів здійснення публічних закупівель, а саме максимальна економія та ефективність (відповідно до статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі»). По-третє, в нормі частини 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» вказано, що інформація повинна бути «відповідно до законодавства». А наявність в учасника Сертифікату системи управління якістю не передбачено і не закріплено на законодавчому рівні, отже, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Отже, на підставі вищевикладеного, розуміємо, що Сертифікат системи управління якістю не може бути підтвердженням відповідності учасника в оголошеній Вами процедурі закупівлі. Так як, учасники будуть надавати Вам не продукцію, а саме послуги, то очевидною є необґрунтованість наявності Сертифіката в учасників, а звідси й необґрунтованість та незаконність вимоги, прописаної в Тендерній документації. Для того, щоб прописувати таку вимогу та взагалі мати можливість вимагати від учасників наявність Сертифікату системи управління якістю для початку було б добре ознайомитись зі значенням цього Сертифікату та з тим, що саме він підтверджує. По-четверте, якщо Ви так бажаєте отримати від учасників Сертифікат системи управління якістю для підтвердження вимогам Тендерної документації та відповідності учасника для надання послуг відповідно до передбаченої Закупівлі, то надаємо Вам інформацію про даний Сертифікат з обґрунтуванням недоречності такої вимоги в даній закупівлі, а саме: 1) Відповідно до Наказу Держспоживстандарту від 22 червня 2009 року №225 затверджено Національний стандарт України «Системи управління якістю», а саме пункт 0.1 «Загальні положення»: «запровадження системи управління якістю має бути стратегічним рішенням організації». Тобто, запровадження такої системи це виключне право, бажання і волевиявлення самої організації, а не обов’язок. 2) Також, відповідно до пункту 0.1 «Загальні положення»: «Цей стандарт можуть застосовувати внутрішні та зовнішні сторони, зокрема органи сертифікації, щоб оцінити здатність організації дотримувати вимоги замовника, законодавчі й регламентувальні вимоги, застосовні до продукції, і власні вимоги організації». Бачимо, що даний Сертифікат застосовується до продукції, а не до надання послуг, як передбаченого оголошеною Вами закупівлею. 3) Національним стандартом України «Системи управління якістю. Вимоги», частиною 1.1 розділу 1 «Сфера застосування» передбачено: «Цей стандарт установлює вимоги до системи управління якістю, якщо організація а) потребує показати свою здатність постійно надавати продукцію, яка задовольняє вимоги замовника та застосовні законодавчі й регламентувальні вимоги; Примітка 1. У цьому стандарті термін «продукція» поширюють лише на а) продукцію, призначену для замовника чи таку, яку він вимагає; b) будь-які передбачені результати процесів виготовлення продукції. Знову ж таки, з наведеної інформації бачимо, що даний Сертифікат системи управління якістю може бути отриманий при наданні продукції, а не послуг як в оголошеній Вами процедурі закупівлі. Отже, враховуючи вищевикладене, вимагаємо виключити дану вимогу з тендерної документації як таку, що немає обґрунтування та законних підстав, а також як таку, що є абсолютно абсурдною для підтвердження відповідності учасників у даній закупівлі. Чи правомірно вимогати такі документи.
Відповідь:
Шановний потенційний Учаснику, за результатами розгляду Вашого звернення відповідно до хронології побудови змісту Вашого питання повідомляємо наступне.
Більш уважно вивчивши умови тендерної документації Ви зможете прослідкувати, що Замовник не встановлював вимоги подання сертифікату ДСТУ ISO 9001:2009, а встановив вимогу подання сертифікату ISO 9001. На разі, ДСТУ ISO 9001:2009 Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001:2008, IDT), який почав діяти з 01.09.2009 року та був затверджений наказом від 22.06.2009 року № 225 «Про затвердження національних стандартів України, змін до міждержавних стандартів та скасування нормативних документів», втратив чинність 15.09.2018 року. Таким чином, сертифікати на системи управління якістю на відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2009 міг бути з терміном дії, що не перевищувала дати скасування ДСТУ ISO 9001:2009, а саме діяти до 15.09.2018 року. Тому, як Замовник ми погоджуємося, що надання такого сертифікату у складі пропозиції не стосується предмета закупівлі. Водночас, виходячи з того, що мотивувальна частина вашого запитання зводиться до положень недіючого ДСТУ ISO 9001:2009 (власне на наказ від 22.06.2009 року № 225 Ви й посилаєтеся у питанні/вимозі), то з етичних міркувань коментарів з приводу «абсурдності»/ «компетентності» встановлення вимог Замовником не надається. Повідомляємо, що на сьогоднішній день існує новий документ ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT).
Щодо встановлення власне вимог надання сертифікату ISO повідомляємо, що частиною 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників. Водночас, Закон не містить визначення дискримінація. А тому, як замовники, так і учасники скоріш усього за пошуком цього визначення звертаються до відповідних джерел. Для Замовника цієї закупівлі, таким джерелом серед інших, є численна та незмінна практика Антимонопольного комітету України, який визнає дискримінацію учасників публічних закупівель як обмеження прав когось із них шляхом встановлення у тендерній документації вимог, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників.
Отож, встановлені вимоги тендерної документації у цій закупівлі, уже виходячи тільки з вищенаведеного не є дискримінаційними, оскільки не обмежують прав потенційних учасників закупівлі в отриманні відповідних сертифікатів, а також встановлення цих вимог також не свідчить і не може свідчити, що цій вимозі може відповідати лише один або декілька учасників, оскільки прямих заборон щодо отримання таких сертифікатів в чинному законодавстві не міститься.
Окрім цього, Замовником серед іншого було враховано, в тому числі, й рішення Постійно діючої адміністративної колегії АМК України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 27.12.2019 року №19422-р/пк-пз (ПРО НАЯВНІСТЬ ЯКОГО ВАМИ ДЛЯ НАС ЗАУВАЖЕНО У ЗАПИТАННІ/ВИМОЗІ), згідно з цим рішенням прийнято наступне: «Скаржник не довів та документально не підтвердив неможливість виконати наведені вище умови Документації, а також не надав документального підтвердження, яким чином наведені вище умови Документації порушують його права та законні інтереси, пов'язані з участю у Процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині».
Відповідно до наказу ДП «УкрНДНЦ» від 30.11.2018 року № 454 «Про прийняття та відновлення дії національних стандартів» прийнято національні стандарти, гармонізовані з європейськими та міжнародними стандартами, методом підтвердження з наданням чинності з 05 грудня 2018 року. Таким чином, міжнародний стандарт ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), який був прийнятий у якості Національного стандарту України є частиною національного законодавства.
Згідно з ч. 3 ст. 22 Закону тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити. А тому, з урахуванням вищенаведеного, вимога щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників сертифікату відповідності системи управління якістю є в повній мірі правомірною вимогою щодо підтвердження відповідності учасника – міжнародним та національним стандартам якості у розумінні Закону.
Поряд з наведеним, Замовником при встановленні тих чи інших вимог тендерної документації враховано переслідування законної мети, що полягала у забезпеченні балансу розумної відповідності використовуваних засобів і переслідуваної мети. Звертаємо увагу потенційного Учасника, що роботи проводитимуться у будівлі школи, і Замовник має бути впевненим, що Підрядник здійснює ефективне управління якістю, організовує системи внутрішніх процесів на високому рівні, що підтверджуватиметься саме таким сертифікатом. У зв’язку із чим оцінювання потенційних ризиків Замовником, пов’язаних із внутрішніми факторами в організації Підрядника зводитимуться до мінімальних, адже у навчальному закладі повинен бути забезпечений вчасний та безпечний початок навчального процесу. Окрім цього, як зазначалося вище, жоден з учасників не обмежений у праві отримати сертифікат якості. Останній може отримати будь-яка організація, що працює у відповідності до стандартів ДСТУ ISO 9001, а наявність зазначеного сертифікату сприяє більш ретельному та всебічному вивченню ділових якостей учасника.
Окрім наведеного, ч.5 ст. 23 Закону установлено, що Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Наказом Державного підприємства «Український науководослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 21.12.2015 № 2013 прийнято національний стандарт України ДСТУ ISO 14001:2015, гармонізований з міжнародним нормативним документом, з наданням чинності з 01.07.2016. Вимоги та настанови щодо застосування стандарту - застосовується в будь-якій організації незалежно від її розміру, типу або характеру діяльності, і застосовується до екологічних аспектів її діяльності. Мета цього Міжнародного стандарту полягає в тому, щоб дати організаціям нормативну основу для захисту навколишнього середовища і відповіді на мінливі екологічні умови при дотриманні балансу з соціально-економічними інтересами. Сертифікат ISO 14001 підтверджує, що Учасник також керується у своїй роботі принципами захисту довкілля і не завдає шкоди навколишньому середовищу. Таким чином, надання учасниками ISO 14001:2015 гарантуватиме екологічно безпечне середовища для життя і здоров'я людей. Наша позиція поряд з вищенаведеною метою та вимогами Закону, ґрунтується на практиці Постійно діючої адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель: - рішення від 07.02.2020 року № 2407 -р/пк-пз, згідно з яким прийнято наступне: «Скаржник не довів та документально не підтвердив неможливість виконати наведені вище умови Документації, а також не надав документального підтвердження, яким чином наведені вище умови Документації порушують його права та законні інтереси, пов'язані з участю у Процедурі закупівлі, та позбавляють можливості подати свою тендерну пропозицію через наявні умови Документації, у зв’язку з чим у Колегії відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині.»
З урахуванням усього вищенаведеного, вважаємо Вашу вимогу безпідставною, необґрунтованою та такою, що підлягає відхиленню.
Дата відповіді:
09.06.2021 16:45