• Відкриті торги з публікацією англійською мовою
  • Безлотова
  • КЕП

Природний газ

Завершена

11 348 800.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 56 744.00 UAH
Номер: 20417c7a64354bb3bf1a61b39bd4b47e
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2019-03-15-000013
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 15.03.2019 00:00
Автор: Північно-східний офіс Держаудитслужби, UA-EDR 41127015
Період моніторингу: 15.03.2019 13:44 - 06.04.2019 01:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНО-СХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЛУГАНСЬКІЙ ОБЛАСТІ Н А К А З 15.03.2019 № 7 Сєвєродонецьк Про початок моніторингу закупівель Відповідно до частини другої статті 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, НАКАЗУЮ: 1. Почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу. Начальник управління Л. БЕРЕЗИНСЬКИЙ Додаток до наказу Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області від 15.03.2019 № 7 Витяг з переліку процедур закупівель № з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу 1 UA-2018-11-12-000803-b 12.11.2018 інформація, отримана від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Адреса: Ukraine, Луганська, Сєвєродонецьк
Контактна особа: Північно-східний офіс Держаудитслужби (Луганська обл.), +38 (0 99) 297-09-57, ribalkoanton@gmail.com
Етапи закупівельного процесу:
  • Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
  • Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами проведеного моніторингу встановлено порушення вимог: частини 4 статті 36 Закону №922. За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо планування закупівлі, оприлюднення інформації про закупівлю, визначення предмета закупівлі – порушень законодавства у сфері публічних закупівель не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Предметом аналізу були питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель на стадії планування закупівлі, визначення предмета закупівлі, оприлюднення інформації про закупівлю, визначення переможця, укладання договору та додаткових угод. Під час моніторингу проаналізовано: річний план замовника на 2018 рік, тендерна документація замовника, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерна пропозиція ТОВ «Укртранссервіс – Груп», протокол засідання тендерного комітету від 22.01.2019 № 53, повідомлення про намір укласти договір, договір від 08.02.2019 за № 19-395/43 та додаткові угоди. За результатами моніторингу закупівлі природного газу, проведеною Відділом освіти Старобільської районної державної адміністрації Луганської області (далі – Замовник) встановлено, що оголошення про проведення відкритих торів очікуваною вартістю 11 348 800,00 грн. опубліковано 12 листопада 2018 року, згідно реєстру отриманих тендерних пропозицій (далі - ТП), на участь у торгах надійшли пропозиції від наступних учасників: ТОВ «Укртранссервіс – Груп», ТОВ «Енергогазрезерв», ТОВ «Укр Газ Ресурс», ТОВ «АС», ТОВ «Укргаздобич». Розкриття тендерних пропозицій відбулося 21.01.2019. Переможцем за результатами розгляду пропозицій визначено ТОВ «Укртранссервіс – Груп» з остаточною ціновою пропозицією 6 445 980,00 грн. Повідомлення про намір укласти договір опубліковано в електронній системі закупівель 22.01.2019 року. ТОВ «Укртранссервіс – Груп» у складі своєї тендерної пропозиції надано Довідку пояснення щодо ціни від 10.12.2018 № 314/36 в якій зазначено, що у зв’язку зі змінами ціни на «Українській енергетичній біржі» ціна на природний газ станом на грудень 2018 року – 10 440,00 грн. за 1000 куб.м. В зв’язку з тим, що природний газ був придбаний влітку 2018 року та зберігається в підземному газосховищі ціна нижча за середньо ринкову станом на грудень 2018 року нами буде запропонована ціна, під час участі у закупівлі UA-2018-11-12-000803-b – 9 315,00 грн. Між ТОВ «Укртранссервіс – Груп» та відділом освіти Старобільської районної державної адміністрації Луганської області укладений договір про постачання природного газу від 08.02.2019 за № 19-395/43 (далі – Договір). Загальна вартість договору складає 6 445 980,00 грн. з урахуванням ПДВ. Відповідно до п.4.1 Договору ціна за спожитий природний газ у 2019 р. за 1000 куб.м. спожитого природного газу, без урахування тарифів на його транспортування, становить 9 315,00 грн. з урахуванням ПДВ. Договір вступає в силу з моменту підписання і діє в частині поставок газу до 31.12.2019 року, а в частині розрахунків – до повного їх закінчення. Між ТОВ «Укртранссервіс – Груп» та відділом освіти Старобільської районної державної адміністрації Луганської області укладено додаткову угоду про постачання природного газу від 20.02.2019 за № 1 (далі – Додаткова угода №1), відповідно до якої: п.2 «ціна за спожитий природний газ у 2019 р. за 1000 куб.м. спожитого природного газу, без урахування тарифів на його транспортування, становить 10 245,00 грн. з урахуванням ПДВ». Між ТОВ«Укртранссервіс – Груп» та відділом освіти Старобільської районної державної адміністрації Луганської області укладено додаткову угоду про постачання природного газу від 21.02.2019 за № 2 (далі – Додаткова угода №2), відповідно до якої: п.2 «ціна за спожитий природний газ у 2019 р. за 1000 куб.м. спожитого природного газу, без урахування тарифів на його транспортування, становить 11 265,00 грн. з урахуванням ПДВ». На запит Управління щодо внесення змін до істотних умов Договору в частині зміни ціни за одиницю товару Замовником не надано підтвердження коливання ціни товару на ринку. Підвищення ціни на газ при відсутності інформації з підтвердними документами є порушенням ч.4 ст.36 Закону 922. За укладеним договором та додатковими угодами Замовником проведена оплата на суму 1 184 009,52 гривень. Враховуючи вищевикладене Замовником укладено додаткові угоди до договору поставки природного газу з ТОВ «Укртранссервіс – Груп» з порушенням ч.4 статті 36 Закону № 922.
Період усунення порушень: 20.03.2019 16:00 - 04.04.2019 01:00
Дата публікації висновку: 20.03.2019 16:00

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: Заперечення Відділом освіти Старобільської РДА 20.03.2019 року через електронну систему закупівель отримано висновок про результати проведення моніторингу Державною Аудиторською службою України Північно-Східного офісу Держаудитслужби Управління Північно-Східного Офісу Держаудитслужби в Луганській області по закупівлі Природного газу, № закупівлі UA-2018-11-12-000803-b. У висновку Держаудитслужби вказано, що «на запит Управління щодо внесення змін до істотних умов Договору в частині зміни ціни за одиницю товару Замовником не надано підтвердження коливання ціни товару на ринку. Підвищення ціни на газ при відсутності інформації з підтвердними документами є порушенням ч.4 ст.36 Закону 922. За укладеним договором та додатковими угодами Замовником проведена оплата на суму 1 184 009,52 гривень. Враховуючи вищевикладене Замовником укладено додаткові угоди до договору поставки природного газу з ТОВ «Укртранссервіс – Груп» з порушенням ч.4 статті 36 Закону № 922.» Відділ освіти Старобільської РДА не може погодитися з висновком, тому що під час підписання додаткових угод керувався пунктом 2 частини четвертої статті 36 Закону, та мав відповідні документальне підтвердження від постачальника про ціну на природний газ. Щодо правомірності укладення додаткових угод до договору постачання природного газу та факту коливання ціни, зазначаємо, що підставами внесення змін до договору поставки природного газу є вимоги норм чинного законодавства, а саме п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі», лист-роз'яснення Мінекономрозвитку України «Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю №3302-06/34307-07 від 27.10.2016. Законом України «Про публічні закупівлі» встановлюються правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою цього закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. Згідно ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі», договір про закупівлю - договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі та передбачає надання послуг, виконання робіт або набуття права власності на товари. Частиною 1 статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Відповідно до ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі», умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; зміни ціни не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі; покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі; продовження строку дії договору та виконання зобов'язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об'єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі; узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг); зміни ціни у зв'язку із зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок; зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни; зміни умов у зв'язку із застосуванням положень частини п'ятої цієї статті. Так у роз'ясненні Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 27 жовтня 2016 року №3302-06/34307-06 «Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю», зазначено, що згідно з пунктом 2 частини четвертої статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі» істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами у повному обсязі, крім випадку зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі. При цьому, норма пункту 2 частини 4 статті 36 Закону поширюється на договори про закупівлю, у разі якщо предметом закупівлі є товар. Разом з тим, виходячи зі змісту частини першої статті 653 Цивільного кодексу України, у разі зміни договору зобов'язання сторін змінюються відповідно до змінених умов. Можливість коригування цін врегульована ст. 36 Законом України «Про публічні закупівлі», тому в даній ситуації не є визначальною дата довідок та дата укладення додаткових угод, так як все діє в межах одного місяця (лютий 2019 р.). Одночасно наголошуємо, що законодавство у сфері публічних закупівель не містить обмежень щодо частоти внесення змін до договору про закупівлю в частині ціни за одиницю товару в межах 10 %. Тож вбачається, що такі зміни до договору про закупівлю можна вносити декілька разів. У такому разі в першій додатковій угоді ціну за одиницю товару порівнюють з початковою ціною в договорі про закупівлю, а в подальших додаткових угодах – з ціною з урахуванням унесених попередньо змін до договору про закупівлю. Водночас законодавство жодного часового обмеження щодо дат між довідками на підтвердження ціни та додатковими угодами не встановлено, та не містить обмежень, що між двома фактами внесення таких змін до договору про закупівлю має пройти певний строк. З огляду на зазначене, за наявності законних підстав сторони закупівельного договору можуть вносити зміни до договору на підставі п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону № 922 навіть двічі на місяць, але лише в разі коливання ціни товару на ринку. Тобто зміни будуть законними, якщо на момент їх внесення ціна змінилася, зокрема в нашій ситуації ціна змінювалася двічі на місяць. Таким чином, в залежності від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору про закупівлю можуть вносити зміни декілька разів (в частині ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків кожного разу з урахуванням попередніх змін, внесених до нього, сукупність яких може перевищувати 10 відсотків від ціни за одиницю товару, визначеної сторонами на момент укладання договору про закупівлю та за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі, і виконати свої зобов'язання відповідно до такого договору з урахуванням зазначених змін. Ураховуючи викладене, при кожному внесенні змін до договору про закупівлю у вищезазначеному випадку шляхом укладання додаткової угоди до договору, сторони договору зобов'язані належним чином виконувати умови такого договору з урахуванням змінених його умов кожного разу. Водночас внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим. 20.02.2019 між Товариством з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС-ГРУП» та Відділом освіти Старобільської РДА на підставі п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі», листа-роз'яснення Мінекономрозвитку України «Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю» №3302-06/34307-06 від 27.10.2016 була укладена додаткова угода №1 до Договору постачання природного газу №19-395/43 від 08.02.2019, згідно якої сторони збільшили ціну товару в межах 10%, а саме: з 9315,00 грн. до 10 245,00 грн. за 1000 куб. м. природного газу. Крім того, 21.02.2018 між Товариством з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС-ГРУП» та Відділом освіти Старобільської РДА також на підставі п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі», листа-роз'яснення Мінекономрозвитку України «Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю» №3302-06/34307-06 від 27.10.2016 була укладена додаткова угода №2 до Договору постачання природного газу №19-395/43 від 08.02.2019, згідно якої сторони збільшили ціну товару з 10 245,00 грн. до 11 265,00 грн. за 1000 куб. м. природного газу, тобто в межах 10%. Обґрунтовуючи необхідність укладення додаткової угоди №1 до Договору Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРТРАНССЕРВІС-ГРУП» надало довідку Харківської торгово-промислової палати від 07.02.2019 в якій зазначено, що ціна на природний газ змінилася вже з 01.02.2019 року , а для укладання додаткової угоди №2 - експертний висновок Житомирської торгово-промислової палати №В-248 від 12.02.2019, з яких вбачається, що на ринку України відбулось коливання цін на природний газ у бік збільшення. Постачальники зобов'язані створювати страховий запас природного газу в розмірі не більше 10 відсотків запланованого місячного обсягу постачання природного газу споживачам на наступний місяць. Розмір страхового запасу встановлюється щорічно Кабінетом Міністрів України на однаковому рівні для всіх постачальників (згідно Закону України «Про ринок природного газу»). Відповідно до Положення про Державну службу статистики України (далі - Держстат України), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2014 №481, Держстат України є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі статистики, одним з основних завдань якого є реалізація державної політики у сфері статистики. Держстат України відповідно до покладених на нього завдань, зокрема організовує і проводить статистичні спостереження за соціально-економічними та демографічними явищами і процесами, екологічною ситуацією в Україні та її регіонах шляхом збирання форм державної статистичної звітності та проведення спеціально організованих статистичних спостережень. Утім перелік органів, установ, організацій, які уповноважені надати відповідну інформацію щодо коливання ціни товару на ринку, не є вичерпним. Відповідно до ст. 3 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» торгово-промислові палати створюються з метою сприяння розвиткові народного господарства та національної економіки, її інтеграції у світову господарську систему, формуванню сучасних промислової, фінансової і торговельної інфраструктур, створенню сприятливих умов для підприємницької діяльності, всебічному розвиткові усіх видів підприємництва, не заборонених законодавством України, науково-технічних і торговельних зв'язків між українськими підприємцями та підприємцями зарубіжних країн. Враховуючи викладене, Відділ освіти Старобільської РДА приймає довідку з Харківської торгово-промислової палати від 07.02.2019 р.та Житомирської торгово-промислової палати №В-248 від 12.02.2019, якими підтверджується коливання рівня ринкових цін по Україні на природний газ. Отже, враховуючи, що станом на лютий 2019 року по Україні відбулося коливання цін у бік збільшення на природний газ двічі , тому два рази відбулася зміна ціни у межах 10%, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» та договором постачання природного газу №19-395/43 від 08.02.2019; внесення змін до договору не призвело до збільшення ціни договору, тобто Відділом освіти Старобільської РДА, як розпорядником бюджетних коштів не перевищено суми коштів на закупівлю товарів та не порушено інтересів держави, а укладаючи додаткові угоди до договору сторони керувалися виключно об'єктивними обставинами, що впливають на зміну ціни за одиницю товару, та вимогами Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, спеціальним законом, що регулює даний вид відносин - Законом України «Про публічні закупівлі», а також положеннями договору. Відповідно до ст. 638 Цивільного кодексу України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною. При укладенні договору постачання природного газу №19-395/43 від 08.02.2019 сторонами досягнуто згоди з усіх його істотних умов, включаючи предмет та ціну. Також сторонами досягнуто згоди щодо усіх істотних умов договору постачання природного газу №№19-395/43 від 08.02.2019 під час його укладення та внесення змін до нього. Договір та додаткові угоди до нього укладено без порушення вимог, визначених ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі», а тому відсутні підстави для визнання додаткових угод недійсними. Оскільки збільшення цін на ринку відбулось, в тому числі і в період з дати формування тендерної документації до дати укладення договору. Відділ освіти Старобільської РДА наголошує, що враховує не тільки зміни у бік підвищення, а і в бік зниження ціни за одиницю товару. Тому Замовником направлено лист до постачальника природного газу ТОВ «УКРТРАНССЕРВІС-ГРУП» , щодо зменшення тарифу з 01.03.2019 року, у зв’язку з зниженням ціни на природний газ на відповідному ринку. Постачальник в свою чергу направив додаткову угоду на зміну ціни в бік зменшення відповідно до п.5 ч.4 ст.36 Закону України «Про публічні закупівлі» Листи, додаткова угода додаються.
Дата публікації звіту: 27.03.2019 10:37

Запити/Пояснення