• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Послуги з експлуатаційного утримання доріг за ДК 021:2015 - 45230000-8 - Будівництво трубопроводів, ліній зв'язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь.

Поточний ремонт вулично-дорожньої мережі вулиці Молодіжна в селі Дубечне Ковельського району Волинської області

Завершена

965 995.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 4 829.98 UAH
Номер: d0e20c5dd4144f8d8d68eee4018c5281
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2025-07-15-000015
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 14.07.2025 00:00
Автор: ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ, UA-EDR 40913671
Період моніторингу: 15.07.2025 16:52 - 06.08.2025 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ЗАХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ У ВОЛИНСЬКІЙ ОБЛАСТІ НАКАЗ 14.07.2025 № 34-з Луцьк Про початок моніторингу процедур закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпункту 12 пункту 4 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №113 НАКАЗУЮ: 1. Розпочати моніторинг процедури закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу. 3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою. Начальник Анатолій ОМЕЛЬЧУК Додаток до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області «Про початок моніторингу процедур закупівель / закупівель» від 14.07.2025 №34-з Витяг з переліку процедур закупівель / закупівель № з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу 5 UA-2025-06-10-001152-a 10.06.2025 Інформація, отримана від громадських об'єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону. Заступник начальника відділу контролю у сфері закупівель Ігор ГІРКО
Адреса: Ukraine, Луцьк
Контактна особа: ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.), +38 (0 66) 842-54-35, o.o.ostapenko@dasu.gov.ua
Етапи закупівельного процесу:
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Інформація, отримана від громадських об'єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу питання оприлюднення договору про закупівлю порушено вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону в частині оприлюднення в електронній системі закупівель договору про закупівлю та всіх додатків до нього (у тому числі документів, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі та додатків до договору про закупівлю у форматі PDF, чим порушено норми пункту 15 Порядку № 1082. За результатами аналізу питання дотримання законодавства під час укладання договору про закупівлю встановлено недотримання норм статей 9, 208 та 837 Цивільного кодексу України та статей 179, 181 та 188 Господарського кодексу України в частині підписання посадовими особами виконавця робіт Локального кошторису на будівельні роботи №01-01-01 та Підсумкової відомості ресурсів, які є додатками Договору. За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ФОП Токарчука Віктора Сергійовича встановлено порушення пункту 43 Особливостей. За результатами аналізу питання визначення предмету закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей, своєчасності укладення та оприлюднення договору про закупівлю, своєчасності та повноти надання інформації, документів у випадках передбачених Законом – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області зобов’язує здійснити заходи щодо оприлюднення у форматі PDF Додаток 1. Технічне завдання та Додаток 2. Інформація про ціни на матеріальні ресурси до Договору від 14.07.2025 № 214, та у машинозчитувальному форматі договір про закупівлю Договір від 14.07.2025 № 214 і додатки до нього Додаток 1. Технічне завдання, Додаток 2. Інформація про ціни на матеріальні ресурси та Додаток 3. Договірна ціна, а також додатково оприлюднити Локальний кошторис на будівельні роботи №01-01-01 та Підсумкову відомість ресурсів, які є додатками Договору, з дотриманням норм статей 9, 208 та 837 Цивільного кодексу України та статей 179, 181 та 188 Господарського кодексу України в частині підписання документів посадовими особами, та не допущення у подальшому під час розгляду тендерних пропозицій порушень вимог пункту 43 Особливостей, а також проведенням роз’яснювальної роботи, економічних навчань тощо, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі: 29 липня 2025 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості); розгляду тендерних пропозицій, дотримання законодавства під час укладання договору про закупівлю, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, повноти та своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2025 рік Дубечненської сільської ради (далі – Замовник); оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 10.06.2025 № 1/06 (далі – тендерна документація); звернення 11.06.2025 через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та відповідь Замовника на звернення (11.06.2025), тендерні пропозиції учасників ФОП «Токарчук Віктор Сергійович» та ФОП «Корець Марк Анатолійович»; протокольні рішення уповноваженої особи Замовника від 27.06 № 5/06 та від 04.07.2025 № 2/07; повідомлення про намір укласти договір від 04.07.2025; Договір про надання послуг з поточного ремонту від 14.07.2025 № 214 на суму 619 000,00 грн, укладений з ФОП «Корець Марк Анатолійович» (далі – Договір від 14.07.2025 № 214, Договір), пояснення Замовника від 18.07.2025, надані через електронну систему закупівель на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 16.07.2025 та пояснення Замовника з власної ініціативи від 18.07.2025. Відповідно до пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. 1. Вимогами абзацу першого пункту 17 Особливостей передбачено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та Особливостей. Згідно із пунктом 10 частини першої статті 10 Закону Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 Закону) – протягом трьох робочих днів з дня його укладення. Абзацом другим частини першої статті 41 Закону до договорів про закупівлю віднесені договори із закупівлі послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єкта будівництва. Згідно з пунктом 1 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 (далі – Положення № 835), машиночитаний формат – формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини. Відповідно до пункту 9 Положення № 835 для оприлюднення наборів даних використовуються такі формати, зокрема, для текстових даних - TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML*. Також, пунктом 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 липня 2020 року за № 610/34893 (далі – Порядок № 1082), договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF. З огляду на викладене, у разі розміщення замовником в електронній системі закупівель договору про закупівлю, визначеного абзацом другим частини першої статті 41 Закону, додатків до такого договору (у тому числі документів, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у форматі PDF, замовником розміщуються також ці документи у машинозчитувальному форматі у строки, встановлені пунктом 10 частини першої статті 10 Закону. Відповідно до пункту 12.6. Договору: всі Додатки, на які робиться посилання в тексті Договору, є невід'ємними його частинами, в саме: Додаток 1. Технічне завдання, Додаток 2. Інформація про ціни на матеріальні ресурси та Додаток 3. Договірна ціна. Проте, Замовником 14.07.2025 оприлюднено в електронній системі закупівель Локальний кошторис на будівельні роботи №01-01-01 та Підсумкова відомість ресурсів без відповідних підписів посадових осіб виконавця робіт, чим недотримано норми статей 9, 208 та 837 Цивільного кодексу України та статей 179, 181 та 188 Господарського кодексу України в частині підписання документів, які є додатками Договору, так як вказаний правочин вчинено у письмовій формі. При цьому, Замовником 14.07.2025 в електронній системі закупівель не оприлюднено у форматі PDF Додаток 1. Технічне завдання та Додаток 2. Інформація про ціни на матеріальні ресурси, чим порушено норм пункту 15 Порядку № 1082. Крім того, Замовником не виконано вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону в частині оприлюднення договору про закупівлю та всіх додатків до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі. На запит Управління від 16.07.2025 Замовником 18.07.2025 в електронній системі закупівель разом з поясненнями розміщено в машинозчитувальному форматі наступні документи: Відомість ресурсів до локального кошторису № 04-01-01 (файл «відомість локальна.xlsx»); Відомість ресурсів до об'єктного кошторису № 04-01 (файл «відомість обєктна.xlsx»); Відомість ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості об'єкта будівництва (файл «відомість ресурсів.xlsx»); Дефектний акт на капітальний ремонт поточний ремонт дорожного покриття (файл «дефектний.xlsx»); Локальний кошторис на будівельні роботи №04-01-01 на поточний ремонт вулиці поточний ремонт вулично-дорожної мережі (файл «локальний.xlsx»); Об`єктний кошторис № 04-01 на будівництво: поточний ремонт вулично-дорожної мережі (файл «обєктний.xlsx»); Відомість обсягів робіт (файл «обсяги робіт.xlsx») та Зведений кошторисний розрахунок вартості будівництва Том 7 на 63 сторінках (файл «пз і зведений.xlsx»). Однак, станом на дату висновку Замовником в електронній системі закупівель в машинозчитувальному форматі не оприлюднено договір про закупівлю та всі додатки до нього, зокрема Додаток 1. Технічне завдання, Додаток 2. Інформація про ціни на матеріальні ресурси та Додаток 3. Договірна ціна, які є невід'ємними частинами Договору. Таким чином, Замовником в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня укладення договору, не оприлюднено у форматі PDF Додаток 1. Технічне завдання та Додаток 2. Інформація про ціни на матеріальні ресурси до Договору від 14.07.2025 № 214, та у машинозчитувальному форматі договір про закупівлю Договір від 14.07.2025 № 214 і додатки до нього: Додаток 1. Технічне завдання, Додаток 2. Інформація про ціни на матеріальні ресурси та Додаток 3. Договірна ціна, чим порушено вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону та пункту 15 Порядку № 1082, та недотримано норми статей 9, 208 та 837 Цивільного кодексу України та статей 179, 181 та 188 Господарського кодексу України в частині підписання Локального кошторису на будівельні роботи №01-01-01 та Підсумкової відомості ресурсів посадовими особами виконавця робіт, які є додатками Договору, так як вказаний правочин сторонами вчинено у письмовій формі. 2. За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ФОП Токарчука Віктора Сергійовича встановлено, що на виконання норм пункту 41 Особливостей Замовник мав обов’язок щодо розгляду та оцінки тендерних пропозицій відповідно до статті 29 Закону (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 Особливостей. Так, відповідно до норм пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Згідно з частиною дев’ятою статті 26 Закону учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Отже, на виконання вимоги пункту 5 Додатку 6 до тендерної документації Учасник повинен долучити повністю заповнений (без зазначення ціни чи вартості договору, без зазначення дати та номера договору) та завізований Проект договору згідно з Додатком 5 до Тендерної документації (з внесеними даними та юридичними реквізитами Учасника). Відповідно до протокольного рішення уповноваженої особи Замовника від 27.06.2025 №5-06 Замовником прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника ФОП Токарчука Віктора Сергійовича (п.2 ч1 ст.31 Закону України «Про публічні закупівлі» абз., 1 п. 2 ст 44 Особливостей). Проте, вимога пункту 5 Додатку 6 до тендерної документації щодо повністю заповненого проекту договору (без зазначення ціни чи вартості договору, без зазначення дати та номера договору) підпадає під норми абзацу другого пункту 43 Особливостей, а саме під невідповідність в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Отже, на виконання норм пункту 43 Особливостей, Замовник під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ФОП Токарчука Віктора Сергійовича мав обов’язок щодо розміщення в електронній системі закупівель у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей тендерної пропозиції учасника ФОП Токарчука Віктора Сергійовича вимогам тендерної документації, а саме: надання повністю заповненого (без зазначення ціни чи вартості договору, без зазначення дати та номера договору) та завізованого Проекту договору згідно з Додатком 5 до Тендерної документації (з внесеними даними та юридичними реквізитами Учасника, та тим самим не надав можливість учаснику усунути невідповідність в інформації та/ або документах, які надані учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі. Таким чином, Замовником не розміщено в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей тендерної пропозиції учасника ФОП Токарчука Віктора Сергійовича вимогам тендерної документації та тим самим не надав можливість учаснику усунути невідповідність в інформації та/ або документах, які надані учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, чим порушено вимоги пункту 43 Особливостей.
Період усунення порушень: 29.07.2025 16:08 - 13.08.2025 00:00
Дата публікації висновку: 29.07.2025 16:08

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: Пояснення щодо виконання зобов’язань, визначених висновком про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2025-06-10-001152-a У відповідь на висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 29.07.2025 року щодо результатів моніторингу процедури закупівлі, Дубечненська сільська рада повідомляє про вжиті заходи для усунення виявлених порушень та забезпечення відповідності проведення закупівлі вимогам чинного законодавства. Після отримання висновку про результати моніторингу, Замовником було здійснено додаткове оприлюднення усіх необхідних документів у відповідних форматах, а саме: Додатка 1 (Технічне завдання), Додатка 2 (Інформація про ціни на матеріальні ресурси) та Додатка 3 (Договірна ціна) до Договору від 14.07.2025 № 214 — у форматах PDF та машинозчитуваних форматах (DOCX, XLSX). Також додатково оприлюднено Локальний кошторис на будівельні роботи №01-01-01 і Підсумкову відомість ресурсів, які є невід’ємними частинами договору, із підписами відповідальних посадових осіб виконавця робіт. З метою недопущення аналогічних порушень у подальшому, замовником було проведено роз’яснювальну роботу серед працівників, залучених до організації та супроводу процедур закупівель. Під час внутрішньої наради було детально розглянуто питання правильного застосування пункту 43 Особливостей, а саме — обов’язок замовника повідомляти учасників про виявлені невідповідності та надавати можливість для їх усунення у визначений строк. Особливу увагу приділено питанням належного оформлення, підписання та своєчасного оприлюднення договорів та додатків до них у відповідних форматах, згідно з вимогами Закону України «Про публічні закупівлі» та підзаконних актів. Окрім того, для підвищення рівня правової культури та обізнаності з питань публічних закупівель, із відповідальними працівниками організовано додаткове цільове навчання щодо дотримання принципів публічності, відкритості й прозорості закупівель, а також щодо актуальних змін у законодавстві у сфері публічних закупівель. Замовник повідомляє, що усі зауваження, викладені у висновку, враховані в роботі, а встановлені порушення усунуті у повному обсязі. Інформація про вжиті заходи та відповідні документи оприлюднені у електронній системі закупівель у встановлений законодавством строк. Дубечненська сільська рада й надалі буде дотримуватися принципів законності, прозорості та ефективності при організації та проведенні процедур закупівель. Також були проведені заходи з покращення та оновлення роботи з нормативно-правовими актами у сфері публічних закупівель. Додатково здійснено перевірку наявних документів, що стосуються процесу проведення публічних закупівель, на відповідність вимогам пунктів 19 частини другої статті 22 Закону та пункту 28 Постанови Кабінету Міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». З метою недопущення таких порушень у майбутньому були впроваджені наступні заходи. Проведено додатковий аналіз чинного законодавства, зокрема Закону України "Про публічні закупівлі", для забезпечення повної відповідності тендерної документації його вимогам. Для відповідальних за закупівлі осіб організовано навчання із залученням кваліфікованих фахівців, що дозволить запобігти повторенню подібних помилок, та здійснено притягнення до службової відповідальності. Крім того, розроблено та впроваджено внутрішні контрольні механізми для перевірки документів та процедур закупівель на кожному етапі. Усі порушення, виявлені у висновку, були прийняті до уваги, а заходи для їх усунення належним чином реалізовані. Ми зобов’язуємося в подальшому забезпечувати суворе дотримання вимог законодавства у сфері публічних закупівель. Інформація про проведену роботу та вжиті заходи буде оприлюднена через електронну систему закупівель у встановлений строк. На підставі зазначеного вище просимо здійснити дії відповідно до частини дев'ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме — відобразити в електронній системі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що такий орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель. Службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель, оскільки замовником були усунуті встановлені порушення відповідно до висновку.
Дата публікації звіту: 01.08.2025 12:46

Підтвердження факту усунення порушення

Результат: Усунуто
Результат по типу порушення:
  • other: Так
Опис: усунуто
Дата публікації: 09.09.2025 17:10

Запити/Пояснення