-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
ДК 021:2015 – 33160000-9 Устаткування для операційних блоків (Медичний виріб для діагностичної церебральної ангіографії, який включає провідник, - 1 штука)
Завершена
8 383 393.09
UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 41 916.97 UAH
мін. крок: 0.5% або 41 916.97 UAH
Номер:
3f697738bf6949bfb0db65f9bb5aea4b
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2025-07-28-000022
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
28.07.2025 00:00
Період моніторингу:
28.07.2025 11:29 - 19.08.2025 00:00
Статус:
Завершено
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
28.07.2025 Київ № 198
Про початок моніторингу
процедур закупівель / закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зважаючи на пункт 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, та згідно з пунктом 9 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43,
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель / закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Департаменту моніторингу та перевірок закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель / закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
Голова Алла БАСАЛАЄВА
Додаток
до наказу Державної аудиторської служби України «Про початок моніторингу процедур
закупівель / закупівель»
Витяг з переліку процедур закупівель / закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
унікальний номер дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу
4 UA-2025-05-09-012355-a 09.05.2025 дані автоматичних індикаторів ризиків
Директор Департаменту
моніторингу та перевірок закупівель Олексій АЛЕКСАНДРОВ
Етапи закупівельного процесу:
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Дані автоматичних індикаторів ризиків
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Не виявлені
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостям, розгляду тендерної пропозиції ТОВ «РАЗОВЕ», стану виконання рішень комісії АМКУ, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця – порушень не установлено.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 12 серпня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на дату початку проведення торгів) (далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції, стану виконання рішень комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – комісія АМКУ), своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця та вимогам законодавства.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Державного підприємства «Медичні закупівлі України» (далі – Замовник) на 2025 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 09 травня 2025 року № 117, скарги до процедури, рішення комісії АМКУ від 01.07.2025 № 10393-р/пк-пз, реєстр отриманих тендерних пропозицій від 21 травня 2025 року, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «РАЗОВЕ» (далі – ТОВ «РАЗОВЕ»), протокол/повідомлення про продовження строку розгляду тендерної пропозиції від 27 травня 2025, протокол щодо прийняття рішень уповноваженою особою Замовника від 17 червня 2025 року № 364, від 04 липня 2025 року № 484, повідомлення від 04 липня 2025 року про намір укласти договір про закупівлю, договір про закупівлю від 17 липня 2025 року № 09/138-07/2025 на суму 5 366 350,67 грн, в т.ч. ПДВ, пояснення (інформацію та документи) Замовника, надані 01 серпня та 08 серпня 2025 року через електронну систему закупівель на запит Держаудитслужби.
Моніторинг закупівлі щодо тих порушень, обставин, підстав, які були предметом розгляду комісії АМКУ, не здійснювався.
Період усунення порушень:
13.08.2025 17:35 - 19.08.2025 00:00
Дата публікації висновку:
13.08.2025 17:35
Запити/Пояснення
Номер:
f453f6ad7e3845ebad27d1eb81fbb446
Назва:
Про надання пояснень
Дата опублікування:
29.07.2025 16:29
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
02.08.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі товару «ДК 021:2015 – 33160000-9 Устаткування для операційних блоків (Медичний виріб для діагностичної церебральної ангіографії, який включає провідник, - 1 штука)» (інформацію про закупівлю опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2025-05-09-012355-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 р. № 43, постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів), а саме:
1. Інформації та відповідних документів (комерційні пропозиції від потенційних учасників, посилання на сайти, на яких здійснювався попередній моніторинг цін на товар, що є предметом даної закупівлі, тощо), на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень (витрат), технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
2. Інформації чи здійснювалося фінансування даної закупівлі на виконання заходів Плану України, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р, відповідно до інструменту Ukraine Facility.
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставлених питань, необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
234980b6cd234134ad5323b6687c193b
Назва:
Пояснення
Дата опублікування:
01.08.2025 15:38
Опис:
Державне підприємство «Медичні закупівлі України» (далі – ДП «Медзакупівлі України», Замовник) висловлює повагу та повідомляє наступне. На запит Державної аудиторської служби України від 29.07.2025 про надання пояснень у межах проведення моніторингу процедури закупівлі за предметом закупівлі «ДК 021:2015 – 33160000-9 Устаткування для операційних блоків (Медичний виріб для діагностичної церебральної ангіографії, який включає провідник, - 1 штука)» (далі – Процедура закупівлі) (ідентифікатор закупівлі UA-2025-05-09-012355-a) надаємо наступні пояснення.
Процедури закупівель лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, в тому числі зазначена Процедура закупівлі, проводяться ДП «Медзакупівлі України» на виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я у встановленому чинними нормативно-правовими актами порядку за доведеними з боку Міністерства охорони здоров’я України (далі – МОЗ України) предметами закупівель (номенклатурними позиціями), кількісними та якісними характеристиками до предметів закупівель та в рамках доведених з боку МОЗ України бюджетних асигнувань.
Так, відповідно до пункту 2 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.03.2011 № 298 (зі змінами та доповненнями) (далі – Порядок) (режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/298-2011-%D0%BF#Text), головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем програм є МОЗ України. Згідно з пунктом 2 Порядку одержувачем бюджетних коштів є ДП «Медзакупівлі України», що належить до сфери управління МОЗ України і одержує кошти на виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я в частині доведеного до нього переліку напрямів профілактики, діагностики та лікування протягом відповідного бюджетного періоду.
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 № 216 «Деякі питання закупівлі лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них» (зі змінами) затверджено перелік лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що закуповуються на виконання відповідних угод (договорів), укладених особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я (режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/216-2022-%D0%BF#n14).
Наказом Міністерства охорони здоров’я України (далі – МОЗ України) від 13.01.2025 № 86 (режим доступу: https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz-moz-ukrayini-vid-13-01-2025-86-pro-dovedennya-do-derzhavnogo-pidpriyemstva-medichni-zakupivli-ukrayini-pereliku-napryamiv-profilaktiki-diagnostiki-ta-likuvannya-2025-roku) до ДП «Медзакупівлі України» доведено перелік напрямів профілактики, діагностики та лікування до закупівлі у 2025 році, включаючи напрям «Лікарські засоби та медичні вироби для закладів охорони здоров’я для забезпечення лікування хворих із серцево-судинними та судинно-мозковими захворюваннями».
Наказом МОЗ України від 01.04.2025 № 568 (зі змінами) (режим доступу: https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz-moz-ukrayini-vid-01-04-2025-568-pro-zatverdzhennya-zmin-do-zvedenih-pokaznikiv-100-potrebi-u-likarskih-zasobah-medichnih-virobah-ta-dopomizhnih-zasobah-do-nih-sho-zakupovuvatimutsya) затверджено зведені показники 100 % потреби у лікарських засобах, медичних виробах та допоміжних засобах до них, що закуповуватимуться ДП «Медзакупівлі України» за напрямами використання бюджетних коштів у 2025 році за бюджетною програмою КПКВК 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру».
Питання 1 Запиту. Надати інформацію та відповідні документи (комерційні пропозиції від потенційних учасників, посилання на сайти, на яких здійснювався попередній моніторинг цін на товар, що є предметом даної закупівлі, тощо), на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень (витрат), технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
Розмір бюджетного призначення визначено відповідно до паспорта бюджетної програми КПКВК 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру», в тому числі за напрямом «Лікарські засоби та медичні вироби для закладів охорони здоров'я для забезпечення лікування хворих із серцево-судинними та судинно-мозковими захворюваннями», затвердженого головним розпорядником бюджетних коштів наказом МОЗ України від 30.01.2025 № 179 (режим доступу: https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz-moz-ukrayini-vid-30-01-2025-179-pro-zatverdzhennya-pasporta-byudzhetnoyi-programi-na-2025-rik) та затвердженого Паспорту бюджетної програми на 2025 рік (копії наказу та паспорту додаються).
Очікувана вартість предмета закупівлі встановлена відповідно та в межах бюджетної програми КПКВК 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» в межах виконання заходів за напрямом «Лікарські засоби та медичні вироби для закладів охорони здоров'я для забезпечення лікування хворих із серцево-судинними та судинно-мозковими захворюваннями».
Визначення очікуваної вартості здійснено відповідно до Методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом ДП «Медзакупівлі України» від 07.04.2023 № 312-ОД, методом розрахунку очікуваної вартості на підставі закупівельних цін попередніх закупівель (копія наказу та Методика додаються).
Замовником було проведено попередні ринкові консультації з використанням електронної системи SAP Ariba, згідно з наказом ДП «Медзакупівлі України» від 14.07.2022 № 385-ОД «Про введення в дослідну експлуатацію SAP Ariba» (додається).
У рамках проведення ринкових консультацій Замовником в системі SAP Ariba здійснено розсилку запрошень потенційним постачальникам для надання комерційних пропозицій стосовно Предмета закупівлі (перелік запрошених учасників додається у вигляді знімків екрана системи SAP Ariba – ID запиту: Doc2502826061).
За результатами ринкової консультації надано одну цінову пропозицію (додається у вигляді знімка екрана системи SAP Ariba). З метою забезпечення пацієнтів медичними виробами належної якості за максимально вигідною ціною очікувану вартість було сформовано на підставі ціни попереднього закупівельного періоду, з урахуванням зміни курсу валют (довідка розрахунку очікуваної вартості в форматі Excel додається).
Медико-технічні та якісні характеристики предмета закупівлі визначено Замовником в установленому законодавством порядку з урахуванням інформації, зазначеної в наказі від 01.04.2025 № 568 (зі змінами) та досвіду попередніх закупівель.
Питання 2 Запиту. Надати інформацію чи здійснювалося фінансування даної закупівлі на виконання заходів Плану України, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р, відповідно до інструменту Ukraine Facility.
В 2025 році згідно з додатком 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» були виділені бюджетні призначення за бюджетною програмою КПКВК «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру», в тому числі за напрямом «Лікарські засоби та медичні вироби для закладів охорони здоров'я для забезпечення лікування хворих із серцево-судинними та судинно-мозковими захворюваннями», затвердженої головним розпорядником бюджетних коштів наказом МОЗ України від 30.01.2025 № 179 та затвердженого Паспорту бюджетної програми на 2025 рік (копія наказу та паспорту додаються), за загальним та спеціальними фондами державного бюджету. Таким чином, ДП «Медзакупівлі України» не отримує фінансування за рахунок субвенцій.
Додатково повідомляємо, що Процедура закупівлі не має стосунку до інструменту Ukraine Facility, оскільки відповідно до абзацу 2 статті 10 Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» джерелами формування загального фонду у частині фінансування є надходження, визначені частиною першою статті 15 Бюджетного кодексу України щодо державного бюджету (крім надходжень, визначених статтею 12 цього Закону), в тому числі надходження від реалізації державних резиденцій, державних дач, будинків відпочинку, оздоровчих закладів, іншого нерухомого майна, що перебувають на балансі органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету.
Усі заходи, які має виконати Україна, відображені у Плані для Ukraine Facility (режим доступу : https://www.ukrainefacility.me.gov.ua/). План включає як реформи, так і інвестиції, в рамках яких можуть відбуватись закупівлі (режим доступу до повного переліку індикаторів Плану: https://www.ukrainefacility.me.gov.ua/wp-content/uploads/2024/10/indicators-uf_ukr.pdf).
Відповідно до сторінки 151 Плану України для реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility», затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024 № 224-р (режим доступу https://me.gov.ua/view/bb34572a-7998-4ffc-a3c6-83af50e88560) ключовими інвестиційними потребами у 2024–2027 роках є, зокрема, зміцнення системи охорони здоров’я шляхом відновлення та покращення роботи пошкоджених закладів охорони здоров’я на всіх рівнях, впровадження телемедицини та мобільних медичних послуг, забезпечення сучасним медичним обладнанням для діагностики та лікування, розробка індивідуальних протоколів лікування та догляду, в тому числі для людей з інвалідністю та психологічними травмами.
Разом з тим, своїм листом «Про виконання Плану України у 2025 році» від 16.04.2025 № 01/250-04/2025 МОЗ України повідомило Замовника про те, що реалізація проєктів у межах бюджетних програм, головним розпорядником яких є МОЗ, а саме: КПКВК 2301800 «Реалізація публічних інвестиційних проектів Міністерства охорони здоров'я України»; КПКВК 2311800 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічних інвестиційних проектів у сфері охорони здоров’я України», буде виконуватися в межах реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility» відповідно до Плану України, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024 № 244-р.
Отже, медичний виріб для діагностичної церебральної ангіографії, який включає провідник, - 1 штука відноситься до медичних виробів, що закуповується за напрямом «Лікарські засоби та медичні вироби для закладів охорони здоров'я для забезпечення лікування хворих із серцево-судинними та судинно-мозковими захворюваннями», тому Процедура закупівлі не є складовою частиною виконання Плану Ukraine Facility.
Номер:
5969cd666a68452590f3e5aff1662bd5
Назва:
Про надання пояснень
Дата опублікування:
05.08.2025 16:53
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
09.08.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі товару «ДК 021:2015 – 33160000-9 Устаткування для операційних блоків (Медичний виріб для діагностичної церебральної ангіографії, який включає провідник, - 1 штука)» (інформацію про закупівлю опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2025-05-09-012355-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 р. № 43, постала потреба в отриманні пояснень щодо підписання Договору від 17.07.2025 № 09/138-07/2025 учасником-переможцем ТОВ «РАЗОВЕ» удосконаленим електронним підписом (УЕП), при тому, що вимоги підпункту 15.8.5. пункту 15 «Прикінцеві положення» Договору від 17.07.2025 № 09/138-07/2025 визначають, що «Сторони домовилися, що електронні документи та цей Договір, які підписані з використанням КЕП та електронної печатки (за наявності), мають повну юридичну силу, породжують права та обов'язки для Сторін…».
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставлених питань, необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
cd3b8feb880342a2ba83cf0c8958ac9f
Назва:
Про надання пояснень
Дата опублікування:
08.08.2025 14:59
Опис:
Державне підприємство «Медичні закупівлі України» (далі – ДП «Медзакупівлі України», Замовник) висловлює повагу та повідомляє наступне. На додатковий запит Державної аудиторської служби України від 05.05.2025 про надання пояснень у межах проведення моніторингу процедури закупівлі за предметом закупівлі «ДК 021:2015 – 33160000-9 Устаткування для операційних блоків (Медичний виріб для діагностичної церебральної ангіографії, який включає провідник, - 1 штука)» (далі – Процедура закупівлі) (ідентифікатор закупівлі UA-2025-05-09-012355-a) надаємо наступні пояснення.
Відповідно до підпункту 15.8.5. пункту 15 «Прикінцеві положення» Договору від 17.07.2025 № 09/138-07/2025 зазначено, що «Сторони домовилися, що електронні документи та цей Договір, які підписані з використанням КЕП та електронної печатки (за наявності), мають повну юридичну силу, породжують права та обов'язки для Сторін…».
Однак зазначення КЕП у даному положенні договору не є виключенням можливості використання іншого виду електронного підпису, зокрема УЕП. Договір не встановлює імперативної вимоги підписання виключно КЕП. Сторони надали згоду на підписання УЕП, оскільки договір був підписаний саме в цій формі без заперечень, а зобов’язання за ним виконуються.
Згідно зі ст. 205 та ст. 207 Цивільного кодексу України письмова форма правочину вважається дотриманою, якщо його зміст зафіксовано в електронному вигляді, а підпис відповідає вимогам законодавства.
Підписання договору від 17.07.2025 № 09/138-07/2025 здійснювалося у системі електронного документообігу «Вчасно», що відповідно гарантує автентичність підписів, персоніфікацію підписувачів, неможливість несанкціонованої зміни даних. Підпис УЕП є персоніфікованим та за технічними характеристиками відповідає ознакам юридично значущого підпису.
Договір було підписано двома належними особами із застосуванням Постачальником УЕП, що підтверджує:
- Наявність волевиявлення сторін на укладення договору.
- Прийняття умов договору у такому форматі.
- Початок та виконання зобов’язань сторонами без заперечень щодо юридичної сили договору.
Факт виконання сторонами умов договору свідчить про досягнення домовленості та підтверджує наявність волевиявлення обох сторін, незалежно від технічної форми підпису. Сторони фактично реалізовують свої зобов’язання, що підтверджує юридичну дійсність договору.
Враховуючи вищенаведене, вважаємо, що підписання договору з використанням удосконаленого електронного підпису не порушує чинного законодавства, а також не впливає на дійсність правовідносин, які виникли на його підставі.
Згідно із з пунктом 27 частини 1 Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, що створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікат електронного підпису.
Відповідно до частини 6, 7 статті 18 Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» кваліфікований електронний підпис має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис, та має презумпцію його відповідності власноручному підпису. Кваліфікована електронна печатка має презумпцію цілісності електронних даних і достовірності походження електронних даних, з якими вона пов'язана.
Частиною 5 ст. 18 Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» встановлено, що електронний підпис чи печатка не можуть бути визнані недійсними та позбавлені можливості розглядатися як доказ у судових справах виключно на тій підставі, що вони мають електронний вигляд або не відповідають вимогам до кваліфікованого електронного підпису чи печатки.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, викладеної у постанові № 640/21828/21 від 02.05.2024, щодо того, що застосування удосконаленого електронного підпису замість кваліфікованого є суто формальним, адже електронна банківська гарантія з накладеним електронним цифровим підписом надавалася учасником процедури закупівлі, а вказаний підпис дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов'язаний цей електронний підпис.
Також 17.01.2024 Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалив постанову у справі № 380/16208/22, предметом якої був висновок Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі. В оскаржуваному висновку Держаудитслужба зазначила, що учасник процедури закупівлі, якого було визначено переможцем, у складі своєї тендерної пропозицій надав електронну банківську гарантію, підписану удосконаленим електронним підписом, хоча тендерна документація замовника вимагала накладення на таку гарантію саме кваліфікованого електронного підпису.
У вказаній постанові Касаційний адміністративний суд зазначив, що електронний підпис - це унікальний набір криптографічно зашифрованих електронних даних, які ідентифікують особу. Він може бути удосконаленим (УЕП) та кваліфікованим (КЕП). Відрізняються ці види підпису рівнем захисту.
Відповідно до Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» удосконалений електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, - удосконалений електронний підпис, що створюється з використанням кваліфікованого сертифіката електронного підпису, виданого кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг та не містить відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису.
Відповідно до частини 3 статті 15 Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» використання кваліфікованих електронних підписів та печаток забезпечує високий рівень довіри до засобів електронної ідентифікації, з використанням яких створюються такі електронні підписи та печатки, а також до схем електронної ідентифікації, в рамках яких видаються відповідні засоби електронної ідентифікації.
Використання удосконалених електронних підписів та печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів, забезпечує середній рівень довіри до засобів електронної ідентифікації, з використанням яких створюються такі електронні підписи та печатки, а також до схем електронної ідентифікації, в рамках яких видаються відповідні засоби електронної ідентифікації.
Таким чином, КЕП - більш захищений, оскільки базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа і зберігається на захищеному носії. УЕП - менш захищений, оскільки зберігається на незахищеному носії, водночас дає змогу здійснити ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов'язаний цей підпис.
Отже, хоча УЕП не забезпечує такого ж рівня захисту, як КЕП, він не позбавлений юридичної сили. Відповідно до чинного законодавства та судової практики, у тому числі позицій Верховного Суду, УЕП може використовуватись як належний доказ і засіб електронної ідентифікації. Отже, договір, підписаний УЕП, вважається укладеним належним чином та є юридично зобов’язуючим для сторін.