• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 3

«Реконструкція вулично-дорожньої мережі вул. Центральна в смт Бородянка Бучанського району Київської області» (згідно коду ДК 021:2015: (45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація)

Детальна інформація стосовно предмету закупівлі та інших вимог зазначено в тендерній документації, яка додається до закупівлі

Завершена

482 158 107.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 410 790.54 UAH
Номер: 7cee3ff0a2d946e99223d6cb4771c7db
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2025-05-13-000067
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 13.05.2025 00:00
Автор: Західний офіс Держаудитслужби, UA-EDR 40479801
Період моніторингу: 13.05.2025 17:31 - 04.06.2025 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ЗАХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ НАКАЗ 13.05.2025 №145 Львів Про початок моніторингу процедур закупівель/закупівель Відповідно до статті 2 та статті 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», з врахуванням пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, та згідно з пунктом 9 Положення про Західний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23, а також доручення Державної аудиторської служби України від 07.05.2025 №003100-18/5618-2025. НАКАЗУЮ: 1. Розпочати моніторинг процедур закупівель/закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель/закупівель, зазначених у додатку до цього наказу. 3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника начальника Західного офісу Держаудитслужби Лесю ПИШНИК. Начальник Роман КРОЛЯК Додаток до наказу Західного офісу Держаудитслужби 13.05.2025 №145. Витяг з переліку процедур закупівель/закупівель № з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі/закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу, опис підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі/закупівлі, унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу: UA-2025-04-03-001499-a, 03.04.2025. Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель. Начальник відділу контролю у сфері закупівель Надія ЯРЕМА
Адреса: Ukraine, Львів
Контактна особа: Західний офіс Держаудитслужби ( обл.), +38 (0 32) 297-02-35, z.v.atamanchuk@dasu.gov.ua
Етапи закупівельного процесу:
  • Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу питання розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю та правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону №922-VIII та Особливостей №1178, встановлено порушення вимог пункту 7 частини другої статті 21 Закону №922-VIII, а також пунктів 3 та 26 Особливостей №1178. За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону №922-VIII та Особливостей №1178 встановлено порушення норм абзацу першого частини третьої статті 22 Закону №922-VIII, пунктів 3 та 28 Особливостей №1178. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону №922-VIII та Особливостей №1178; розгляду тендерних пропозицій; надання переможцем тендеру документів відповідно до вимог Закону №922-VIII та Особливостей №1178; своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов укладеного договору про закупівлю вимогам тендерної документації та змісту тендерної пропозиції переможця тендеру – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтею 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Західний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законом порядку, а саме привести умови укладеного договору про закупівлю у відповідність до норм чинного законодавства, що регулює питання укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві та ціноутворення у будівництві, шляхом укладення та оприлюднення в електронній системі закупівель відповідної додаткової угоди, а у разі неможливості усунення порушення - шляхом припинення зобов’язань за укладеним договором з дотриманням норм Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України. Крім того, здійснити заходи (зокрема, шляхом проведення роз’яснювальної роботи, економічних навчань, тощо) щодо недопущення у подальшому встановлених моніторингом порушень та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 03 червня 2025 року. Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі; відображення закупівлі у річному плані; розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності тендерної документації вимогам Закону України від 25.12.2015 №922-VIII «Про публічні закупівлі» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Закон №922-VIII) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції, далі – Особливості №1178); правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону №922-VIII та Особливостей №1178; розгляду тендерних пропозицій; надання переможцем тендеру документів відповідно до вимог Закону №922-VIII та Особливостей №1178; своєчасності укладення договору про закупівлю та його оприлюднення; відповідності умов укладеного договору вимогам тендерної документації та змісту тендерної пропозиції переможця тендеру. Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Київській області (далі – Замовник) на 2025 рік (UA-P-2025-04-03-001373-a); оголошення про проведення відкритих торгів; звіт про результати проведення процедури закупівлі; тендерну документацію Замовника та внесені зміни до неї; оприлюднені звернення за роз’ясненнями щодо процедури закупівлі та відповіді Замовника на такі звернення; реєстр отриманих тендерних пропозицій; протокол розкриття тендерних пропозицій; протокольні рішення уповноваженої особи Замовника від 02.05.2025 №5-6-2025 та від 08.05.2025 №5-7-2025; тендерну пропозицію Консорціуму «ІМПЕРІАЛБУД» (щодо правомірності її відхилення Замовником); тендерну пропозицію ТОВ «РОСТДОРСТРОЙ»; оприлюднене Замовником повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції ТОВ «РОСТДОРСТРОЙ» та оприлюднені вказаним учасником документи на усунення таких невідповідностей; повідомлення про намір укласти договір про закупівлю; опубліковані ТОВ «РОСТДОРСТРОЙ» як переможцем тендеру документи; договір про закупівлю від 23.05.2025 №02-25 з додатками; опубліковані під час моніторингу Замовником пояснення та документи на запити органу державного фінансового контролю. Відповідно до норм частини 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №922-VIII постановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз. Так, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. За нормою пункту 3 Особливостей №1178 замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону №922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом №922-VIII. Згідно з пунктом 24 Особливостей №1178 замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 №1082 (далі – Порядок №1082), та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію на закупівлю товарів не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій. Одночасно, згідно з нормами пункту 26 Особливостей №1178 оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною другою статті 21 Закону №922-VIII з урахуванням цих особливостей. Так, відповідно пункту 7 частини другої статті 21 Закону №922-VIII оголошення про проведення відкритих торгів зазначається інформація про умови оплати. При цьому, відповідно до пункту 3 Порядку №1082, у разі якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів. Моніторингом встановлено, що в оприлюдненому Замовником оголошенні про проведення досліджуваної процедури закупівлі вказано наступні умови оплати: оплата робіт здійснюється у межах одержаних коштів на казначейський рахунок Замовника шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок виконавця упродовж 20 робочих днів з дати підписання актів приймання виконаних будівельних робіт (Ф.КБ-2в), довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (Ф.КБ-3), та/або підписаних актів приймання-передачі обладнання. Аналогічна вищезазначеній умова наведена у пункті 12.1.2. проєкту договору, що міститься у Додатку №4 до тендерної документації (далі – Проєкт договору). Однак, за умовами у пункті 11.2. Проєкту договору у разі затримки бюджетного фінансування не з вини Замовника, оплата за виконані роботи здійснюється протягом 5 банківських днів з дати отримання Замовником бюджетного фінансування, а також за умовами пунктів 12.4. та 12.5. Проєкту договору передбачено право Замовника здійснювати попередню оплату з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 №1070 «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» (в розмірі та на строк, визначених у відповідному рішенні Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України та з відповідними умовами, вказаними у пункті 12.5. Проєкту договору). Таким чином, в оголошенні про проведення відкритих торгів за досліджуваною процедурою закупівлі вказано недостовірну (неповну) інформацію про умови оплати за закупівлею, чим порушено норми пункту 7 частини другої статті 21 Закону №922-VIII, а також пунктів 3 та 26 Особливостей №1178. У наданому під час моніторингу поясненні Замовник зазначив, зокрема, що в оголошенні про проведення процедури закупівлі зазначено основний тип оплати, який обумовлений п.12.1.2. Проєкту договору, як узагальнену інформацію, яка фіксує основний порядок проведення остаточних розрахунків за виконані роботи, а розгорнута інформація щодо порядку проведення розрахунків за виконані роботи міститься у Проєкті договору (Додаток 4 до тендерної документації), що оприлюднюється разом з оголошенням про проведення процедури закупівлі. Однак, оголошення про проведення відкритих торгів та тендерна документація є окремими різними документами, вимоги до яких визначено у різних статтях Закону №922-VIII (статті 21 та 22, відповідно), у пункті 26 Особливостей №1178 визначено, що оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною другою статті 21 Закону №922-VIII, а норми пункту 7 частини другої статті 21 Закону №922-VIII не визначають можливості зазначення лише окремої інформації щодо умов оплати за закупівлею (основного типу оплати). За нормами пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону №922-VIII з урахуванням цих особливостей, а у частині другій статті 22 Закону №922-VIII визначено перелік відомостей, які повинна містити тендерна документація, зокрема: інструкція з підготовки тендерних пропозицій (пункт 1 частини другої статті 22) та вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг (пункт 18 частини другої статті 22). Також, відповідно до норм абзацу десятого пункту 28 Особливостей №1178 тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. При цьому, у пункті 28 Особливостей №1178 визначено, що зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації. Одночасно, відповідно до пункту 44 Особливостей №1178 відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту. Моніторингом встановлено, що відповідно до умов частини 3.1. розділу ІІІ тендерної документації Замовника тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями та шляхом завантаження необхідних документів у форматі, що вимагаються у тендерній документації, зокрема, з інформацією про субпідрядника (субпідрядників), із зазначенням, що така інформація надається згідно з частиною 8 розділу ІІІ тендерної документації. У частині 3.8 розділу ІІІ тендерної документації визначено, що учасник у тендерній пропозиції зазначає інформацію про повне найменування та місцезнаходження щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю, а у разі, якщо учасник не планує залучати субпідрядника/співвиконавця в обсязі, що перевищує 20 відсотків від вартості договору про закупівлю, Замовник рекомендує надати довідку з відповідною інформацією у довільній формі. Проте, Замовником у додатках до тендерної документації не встановлено вимоги, передбаченої у частині 3.8. розділу ІІІ тендерної документації. Отже, при складанні тендерної документації за досліджуваною процедурою закупівлі Замовником не враховано чинні норми Особливостей №1178, чим порушено вимоги пунктів 3 та 28 Особливостей №1178. У наданому під час моніторингу поясненні Замовник зазначив, зокрема, що Додатком №1 тендерної документації у розділі «Кваліфікаційний критерій «Наявність в Учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід»» міститься вимога до учасників у разі залучення субпідрядних організацій надання інформації щодо залучення працівників таких субпідрядників, а у Додатку №2 «Документи, які вимагаються для підтвердження інформації про відсутність підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі (в тому числі для об’єднання учасників як учасника процедури) вимогам, визначеним у пункті 47 Особливостей» до тендерної документації Замовником обумовлено перевірку залучених субпідрядних організацій у разі залучення їх учасником щодо дотримання таким субпідрядниками кваліфікаційним критеріям, отже вимога щодо надання інформації учасниками про залучені субпідрядні організації міститься у Додатках №1 та №2 до тендерної документації. Однак, вищенаведена у поясненні Замовника інформація не спростовує відсутність у додатках до тендерної документації вимоги, яка визначена у частині 3.8. розділу ІІІ тендерної документації щодо надання саме інформації про повне найменування та місцезнаходження щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю (як це передбачено пунктом 18 частини другої статті 22 Закону №922-VIII), а у разі, якщо учасник не планує залучати субпідрядника/співвиконавця в обсязі, що перевищує 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - надати довідку з відповідною інформацією у довільній формі. Крім того, відповідно до пункту 8 частини другої статті 22 Закону №922-VIII тендерна документація повинна містити проєкт договору про закупівлю, а згідно з абзацом першим частини третьої статті 22 Закону №922-VIII тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Одночасно, у пункті 17 Особливостей №1178 визначено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону №922-VIII, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону №922-VIII, та цих особливостей. Моніторингом встановлено, що за умовами пункту 3.2. Проєкту договору (Додаток №4 до тендерної документації) договірна ціна розраховується відповідно до кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва» (зі змінами), затверджених наказом Мінрегіону від 01.11.2021 №281 (далі – Настанова №281), відповідно до проектно-кошторисної документації, тендерної документації та вимог чинного законодавства. При цьому, у пункті 3.1. Проєкту договору визначено, що договірна ціна за договором визначається сторонами як динамічна. У пункті 3.7. Проєкту договору вказано, що кошти на додаткові витрати, пов’язані з інфляційними процесами, що призначені на відшкодування збільшення вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися протягом будівництва, враховуються в договірній ціні в розмірі, визначеному Замовником в тендерній документації відповідно до пункту 5.33 Настанови №281. Одночасно, у пункті 3.7. Проєкту договору (підпункт 3.7.2.) визначено, що за рахунок економії коштів на додаткові витрати, пов’язані і з інфляційними процесами, можуть відшкодуватися витрати, які пов’язані із необхідністю надання додаткових робіт, які не увійшли у договірну ціну, і обсяги на них та збільшення обсягів по передбаченим роботам, характер і методи виконання яких не можуть бути точно визначені під час заключення договору, за умови укладання додаткової угоди, а також у пункті 12.14. Проєкту договору визначено, що за рахунок економії коштів на додаткові витрати, пов’язані з інфляційними процесами, можуть бути оплачені додаткові роботи, вартість яких визначається відповідно до вимог Настанови №281 і цього договору, за умови укладання відповідної додаткової угоди. Слід зазначити, що відповідно до норм пункту 4.41 Настанови №281 (із змінами) кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, призначені на відшкодування збільшення вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися з моменту складання інвесторської кошторисної документації тоді, як за нормами пункту 4.40 Настанови №281 – кошти на збільшення об’ємів робіт спричиненого виконанням додаткових робіт та витрат, характер і методи виконання яких не можуть бути точно визначені під час проектування та уточнюються в процесі будівництва та виникнення додаткових витрат віднесено до коштів на покриття ризиків всіх учасників будівництва. При цьому, за нормами пункту 5.31 Настанови №281 за динамічної договірної ціни кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням будівельних робіт в договірній ціні не враховуються. Крім того, пунктом 5.33 Настанови №281 визначено, що у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни незалежно від її виду) можуть враховуватися кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, визначені на відшкодування збільшення вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися протягом будівництва. З врахуванням вищенаведеного, умови у пункті 3.7. та у пункті 12.14. Проєкту договору (щодо відшкодування за рахунок економії коштів на додаткові витрати, пов’язані і з інфляційними процесами, витрат, пов’язаних із необхідністю надання додаткових робіт, які не увійшли у договірну ціну, і обсяги на них та збільшення обсягів по передбаченим роботам, характер і методи виконання яких не можуть бути точно визначені під час заключення договору) суперечать нормам пунктів 4.40, 4.41, 5.31 та 5.32 Настанови №281. У наданому під час моніторингу поясненні Замовник зазначив, зокрема, що Замовником виконано вимогу пункту 5.31 Настанови №281, кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням будівельних робіт, вимогами тендерної документації не передбачені в договірній ціні (динамічна), відповідно до вимог Настанови №281 та пункту 3 підрозділу ІІ розділу ІІ Методичних рекомендацій щодо особливостей здійснення публічних закупівель робіт у сфері будівництва на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених наказом Мінекономіки від 22.11.2024 №26335, очікувана вартість закупівлі робіт з будівництва зменшена на суму витрат, які не належать до переможця процедури закупівлі, в тому числі виключені кошти на покриття ризиків, пов’язаних з виконанням будівельних робіт. Також, у поясненні Замовником зазначено, що відповідно до вимог Настанови №281, Цивільного та Господарського кодексів України Замовником опрацьовано проект договору і передбачено умовами договору порядок розрахунку вартості робіт та його уточнення, в тому числі використання економії коштів по статтям витрат, без зменшення обсягів робіт, передбачених договірною ціною, та що з урахуванням вимог пунктів 1.2 та 5.33 Настанови №281 Замовник для недопущення зупинення робіт і неефективного використання державних коштів передбачив умовами договору можливість (за умови укладання додаткової угоди) використання економії коштів на додаткові витрати, пов′язані з інфляційними процесами, які умовами тендерної документації та договором передбачила в повному обсязі, врахованому в очікуваній вартості закупівлі робіт з будівництва (пункти 3.9., 3.7.2 та 12.14 Проєкту договору) Враховуючи зазначене вище, Замовник вважає, що діяв в межах чинного законодавства і не порушив вимог Настанови №281. Однак, як зазначено вище, відповідно до норм пункту 4.41 та 5.33. Настанови №281 кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, призначені на відшкодування збільшення вартості трудових та матеріально-технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися з моменту складання інвесторської кошторисної документації та протягом будівництва. Крім того, за нормами пункту 4.40 Настанови №281 збільшення об’ємів робіт спричиненого виконанням додаткових робіт та витрат, характер і методи виконання яких не можуть бути точно визначені під час проектування та уточнюються в процесі будівництва та виникнення додаткових витрат покривається за рахунок саме коштів на покриття ризиків всіх учасників будівництва. Слід зазначити, що відповідно до статті 180 Господарського кодексу України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов'язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов'язкові умови договору відповідно до законодавства, господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Крім того, статтею 180 Господарського кодексу України визначено, що істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода, при укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Згідно з нормами статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. У частині першій статті 203 Цивільного кодексу України визначено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. При цьому згідно з нормами статті 180 Господарського кодексу України умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості. За нормами статті 318 Господарського кодексу України за договором підряду на капітальне будівництво одна сторона (підрядник) зобов'язується своїми силами і засобами на замовлення другої сторони (замовника) побудувати і здати замовникові у встановлений строк визначений договором об'єкт відповідно до проектно-кошторисної документації або виконати зумовлені договором будівельні та інші роботи, а замовник зобов'язується передати підряднику затверджену проектно-кошторисну документацію, надати йому будівельний майданчик, прийняти закінчені будівництвом об'єкти і оплатити їх; договір підряду на капітальне будівництво повинен передбачати: найменування сторін; місце і дату укладення; предмет договору (найменування об'єкта, обсяги і види робіт, передбачених проектом); строки початку і завершення будівництва, виконання робіт; права і обов'язки сторін; вартість і порядок фінансування будівництва об'єкта (робіт); порядок матеріально-технічного, проектного та іншого забезпечення будівництва; режим контролю якості робіт і матеріалів замовником; порядок прийняття об'єкта (робіт); порядок розрахунків за виконані роботи, умови про дефекти і гарантійні строки; страхування ризиків, фінансові гарантії; відповідальність сторін (відшкодування збитків); урегулювання спорів, підстави та умови зміни і розірвання договору. Отже, відповідно до статті 318 Господарського кодексу України (частина п’ята) предмет договору - це не лише найменування об'єкта, але й усі обсяги і види робіт, передбачені проєктом. Також, відповідно до пунктів 15, 16 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 №668, у договорі підряду сторони зобов’язані визначити найменування об’єкта будівництва та його місцезнаходження, основні параметри (потужність, площу, об’єм тощо), склад та обсяги робіт, які передбачені проєктною документацією та підлягають виконанню підрядником, інші показники, що характеризують предмет договору. У разі внесення змін до проєктної документації сторони уточнюють предмет договору підряду. Таким чином, склад та обсяги робіт, які передбачені проєктною документацією та підлягають виконанню підрядником, є характеристиками предмета договору про закупівлю. Слід також зауважити, що згідно статті 22 Закону №922-VIII у тендерній документації зазначаються такі відомості зокрема як місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги, також проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов. При цьому відповідно до пункту 18 Особливостей №1178 умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону, крім випадків: визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті; перерахунку ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі; перерахунку ціни та обсягів товарів в бік зменшення за умови необхідності приведення обсягів товарів до кратності упаковки. Враховуючи викладене, договір про закупівлю укладається між замовником і учасником відповідно до вимог тендерної документації на конкретний обсяг визначених робіт, який було зазначено в тендерній документації замовником, та за ціною у результаті проведеного аукціону. При виникненні в процесі будівництва додаткових обсягів робіт, що не були передбачені затвердженою проєктної документацією, в обов'язковому порядку замовником приймається рішення щодо внесення змін в проєктну документацію та визначення джерел фінансування цих робіт. За нормами Особливостей №1178 істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених у відповідних підпунктах пункту 19 Особливостей №1178. Отже, зміна істотних умов договору про закупівлю може здійснюватися виключно у випадках та порядку, що були передбачені проєктом договору та договором про закупівлю, встановлених згідно відповідних підпунктів пункту 19 Особливостей №1178. У пункті 19 Особливостей №1178 не передбачено можливості внесення змін до договору щодо виконання за договором додаткових робіт, які не були визначені під час проектування. З врахуванням вищенаведеного, включення до Проєкту договору (Додаток №4 до тендерної документації) умови щодо можливості оплати додаткових робіт, які не увійшли у договірну ціну, за рахунок економії коштів на додаткові витрати, пов′язані з інфляційними процесами шляхом укладання додаткової угоди суперечить нормам не лише Настанови №281, а й Закону №922-VIII та Особливостей №1178. Моніторингом також встановлено, що за умовами пункту 18.2. Проєкту договору істотними умовами договору є предмет, ціна, строк дії договору, умови та порядок забезпечення виконання зобов'язання та проведення розрахунків за цим договором, інші умови договору істотними не є та можуть змінюватися відповідно до норм Господарського та Цивільного кодексів України. У наданому під час моніторингу поясненні Замовник зазначив, зокрема, що договір про закупівлю був укладений відповідно до Цивільного та Господарського кодексів України, Закону №922-VIII, а також, що згідно з пунктом 7 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету міністрів України від 01.08.2005 №668, закупівля робіт за рахунок бюджетних коштів здійснюється в порядку та на умовах, визначених законодавством, договір підряду, що укладається відповідно до Закону №922-VIII, повинен відповідати вимогам, наведеним у статті 41 цього Закону №922-VIII. Разом з цим, Замовником у наданому поясненні вказано, що договір про закупівлю містить умови, передбачені пунктом 5 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету міністрів України від 01.08.2005 №668, ні Цивільний та Господарський кодекси України, ні Закон №922-VIII не містять заборони щодо внесення змін до умов договору про закупівлю, передбачених у пункті 5 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету міністрів України від 01.08.2005 №668, серед іншого щодо зміни реквізитів сторін (у разі зміни місцезнаходження та розрахункових рахунків сторін договору), вимог до організації робіт, порядку здійснення замовником контролю за якістю ресурсів, умов здійснення авторського та технічного нагляду за виконанням робіт (у разі з внесенням змін до нормативних документів у галузі будівництва, зокрема Державних будівельних норм України та Державних стандартів України) тощо. Водночас, як зазначено вище, відповідно частини п’ятої статті 318 Господарського кодексу України договір підряду на капітальне будівництво повинен передбачати: найменування сторін; місце і дату укладення; предмет договору (найменування об'єкта, обсяги і види робіт, передбачених проектом); строки початку і завершення будівництва, виконання робіт; права і обов'язки сторін; вартість і порядок фінансування будівництва об'єкта (робіт); порядок матеріально-технічного, проектного та іншого забезпечення будівництва; режим контролю якості робіт і матеріалів замовником; порядок прийняття об'єкта (робіт); порядок розрахунків за виконані роботи, умови про дефекти і гарантійні строки; страхування ризиків, фінансові гарантії; відповідальність сторін (відшкодування збитків); урегулювання спорів, підстави та умови зміни і розірвання договору. Також, згідно з нормами частини першої статті 323 Господарського кодексу України договори підряду на капітальне будівництво укладаються і виконуються на загальних умовах укладання та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених Кабінетом Міністрів України, відповідно до закону. У пункті 5 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 №668, наведено перелік істотних умов договору підряду, серед яких, зокрема: строки початку та закінчення робіт (будівництва об'єкта); права та обов'язки сторін; порядок залучення субпідрядників; порядок здійснення замовником контролю за якістю ресурсів; порядок здачі-приймання закінчених робіт (об'єкта будівництва); гарантійні строки якості закінчених робіт (експлуатації об'єкта будівництва), порядок усунення недоліків та інші. Проте, за умовами пункту 18.2. Проєкту договору (Додаток №4 до тендерної документації) істотними умовами договору визначено лише: предмет, ціна, строк дії договору, умови та порядок забезпечення виконання зобов'язання та проведення розрахунків за цим договором, тоді як з врахуванням норм статей 180 та 318 Господарського кодексу України, статті 638 Цивільного кодексу України та відповідно до Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 №668, істотними умовами договору підряду є також, зокрема: строки початку та закінчення робіт; порядок залучення субпідрядників; порядок здійснення контролю за якістю ресурсів; порядок здачі-приймання закінчених робіт; гарантійні строки якості закінчених робіт (експлуатації об'єкта будівництва). Отже, при складанні тендерної документації за досліджуваною процедурою закупівлі Замовником порушено вимоги пунктів 3 та 28 Особливостей №1178 та абзацу першого частини третьої статті 22 Закону №922-VIII внаслідок включення до неї інформації (умов), не передбачених законодавством (що суперечать законодавству). Як наслідок, вищенаведені умови пунктів 3.7.2., 12.14. та 18.2. Проєкту договору (Додаток №4 до тендерної документації) погоджено сторонами у аналогічних пунктах укладеного договору про закупівлю від 23.05.2025 №02-25.
Період усунення порушень: 06.06.2025 10:44 - 21.06.2025 00:00
Дата публікації висновку: 06.06.2025 10:44

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: На виконання висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, щодо усунення порушень ч.8 ст. 12 Закону України «Про публічні закупівлі», Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Київській області було здійснено наступні заходи: - приведено умови укладеного договору про закупівлю у відповідність до норм чинного законодавств, що регулює питання укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві та ціноутворення у будівництві, шляхом укладення та оприлюднення в електронній системі закупівель додаткової угоди від 11.06.2025 № 1; - здійснено заходи щодо недопущення у подальшому встановлених моніторингом порушень, зокрема, у відповідності до рекомендацій ч.8 ст.11 Закону України «Про публічні закупівлі» залучено уповноважену особу до проходження навчання з питань організації та здійснення публічних закупівель, у тому числі дистанційне в інтернеті.
Дата публікації звіту: 12.06.2025 16:52

Запити/Пояснення