-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Нове будівництво споруди подвійного призначення з захисними властивостями протирадіаційного укриття Нижньосироватського ліцею імені Бориса Грінченка Нижньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області за адресою: вул. Сумська, 127, с. Нижня Сироватка, Сумського району, Сумської області (Коригування) (ДК 021:2015- 45214000-0 — Будівництво освітніх та науково-дослідних закладів)
Завершена
70 951 054.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 709 510.54 UAH
мін. крок: 1% або 709 510.54 UAH
Номер:
a4743c33f89c4e259fb4e4187747c4d9
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2025-03-10-000032
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
10.03.2025 00:00
Період моніторингу:
10.03.2025 14:58 - 01.04.2025 01:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНО-СХІДНОГО ОФІСУ
ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В СУМСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Н А К А З
10.03.2025 № 17-З
Суми
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, підпунктів 15,16 пункту 10 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25 серпня 2016 р. № 2 (зі змінами),
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначеного у пункті 1 цього наказу.
Начальник Ігор КОРОТКИЙ
Додаток
до наказу Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області
від 10.03.2025 №17-З
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу 10 UA-2024-11-15-016325-a 15.11.2024 Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Начальник відділу контролю у сфері закупівель Інна ЮРКО
Етапи закупівельного процесу:
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання відповідності умов тендерної документації та проєкту договору про закупівлю умовам Рамкової угоди виявлено не встановлення замовником вимог щодо обмежувальних заходів ЄС, правил щодо прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання, вимог щодо прозорості, визнання походження, забезпечення публічності та зберігання документів, передбачених статтями 3, 5, 7, 16, 17 Рамкової угоди.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій установлено порушення вимог абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей при розгляді тендерної пропозиції ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД.
За результатами аналізу питань дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостям, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору, виконання рішень Антимонопольного комітету України як органу оскарження – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень).
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 28 березня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, в редакції від 19.09.2024 (далі – Особливості), відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостям, відповідності умов тендерної документації та проєкту договору про закупівлю умовам Рамкової угоди щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21 травня 2024 року у м. Києві та 22 травня 2024 року у м. Брюсселі та ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IX (далі – Рамкова угода), розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору, виконання рішень Антимонопольного комітету України як органу оскарження.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Нижньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області (далі – Замовник) на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 15.11.2024 (протокол б/н), зі змінами від 19.11.2024, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій від 02.12.2024, тендерні пропозиції товариств з обмеженою відповідальністю «Будівельна фірма «Елітбуд»» та «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД (далі – ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД, учасник), вимоги про усунення невідповідностей до 06.12.2024 та до 07.01.2025, рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – колегія АМКУ) від 30.12.2024 № 20829-р/пк-пз, протоколи щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 06.12.2024 №18НБ, від 01.01.2025 № 20НБ та від 07.01.2025 № 22НБ, повідомлення про намір укласти договір від 07.01.2025, договір від 14.01.2025 №14/25, додаткову угоду від 19.02.2025 №1, пояснення Замовника, отримані через електронну систему закупівель від 14.03.2025, від 21.03.2025 та від 28.03.2025.
Моніторинг закупівлі щодо тих порушень, обставин, підстав, які були предметом розгляду колегії АМКУ, не здійснювався.
1. З метою здійснення фінансової підтримки України від Європейського Союзу, спрямованої, зокрема на фінансування державного бюджету, стимулювання інвестицій, між Україною та Європейським Союзом підписана Рамкова угода.
Для реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р схвалено План України (далі – План).
Згідно з Постановою Кабінету України від 15 листопада 2024 року № 1318, Держаудитслужбу визначено органом, який здійснює в установленому законодавством порядку державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану України, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів.
Під час моніторингу встановлено, що закупівля за номером UA-2024-11-15-016325-a здійснюється за рахунок додаткової дотації з державного бюджету місцевому бюджету на облаштування безпечних умов у закладах освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. №1477 «Про затвердження Порядку та умов надання у 2024 році додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією Російської Федерації», зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2024 р. № 954).
Розподіл коштів зазначеної дотації здійснено на виконання індикатору Плану «Інвестиція 1. Інвестиції в освіту» Міністерством освіти і науки України, відповідальним за впровадження вказаної інвестиції.
Враховуючи зазначене, на закупівлю UA-2024-11-15-016325-a поширюються умови Рамкової угоди.
Статтею 3 Рамкової угоди встановлені обмежувальні заходи Європейського Союзу щодо:
- ненадання коштів або економічних ресурсів прямо або опосередковано Особі, що підпадає під дію обмежувальних заходів, або на її користь (пункт 1 статті 3 Рамкової угоди) шляхом встановлення зобов’язання для всіх реципієнтів коштів, виплачених для здійснення заходів із реалізації реформ та інвестиційних проектів, включених до Плану, або для всіх інших фізичних осіб чи суб’єктів, залучених до їх реалізації. (пункт 11 статті 9 Рамкової Угоди);
- участі Осіб та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, що підпадають під дію обмежувальних заходів, шляхом відстеження збігів із даними в санкційному списку ЄС, перш ніж укласти відповідні угоди або здійснити згідно з ними платежі, стосовно кожного виконавця, щоб жодна фізична або юридична особа, суб’єкт або орган, що опосередковано отримає фінансування, не були Особами, що підпадають під дію обмежувальних заходів (стаття 3 Рамкової угоди).
Статтею 5 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу правил щодо прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання:
- участі у закупівлі міжнародних і регіональних організації, фізичних осіб, які є громадянами, і юридичних осіб та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, що фактично зареєстровані у прийнятних країнах (частина перша статті 5 Рамкової угоди);
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, пропозиції яких не відповідають умовам, що усі поставки та матеріали повинні походити із прийнятних країн, зазначених у підпунктах (a) та (b) пункту 1 статті 5 Рамкової угоди, крім випадків, коли поставки та матеріали не можуть бути отримані на розумних умовах у жодній із таких країн (пункт третій статті 5 Рамкової угоди);
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі з неприйнятних країн (країни, які не визначені пунктом 1 статті 5) не у випадках, передбачених пунктом 8 статті 5 Рамкової Угоди.
Статтею 7 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо внутрішньої системи управління та контролю України, а також зобов’язання щодо протидії неналежному управлінню коштами:
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, пропозиція яких не містить інформації про найменування підрядника та субпідрядника (імен, прізвищ та дат народження бенефіціарних власників реципієнта коштів, підрядника або субпідрядника), як визначено у Статті 3(6) Директиви Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2015/849 від 20 травня 2015 року (підпункти ii. та iii. пункту 5 статті 7 Рамкової Угоди).
Статтею 16 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо публічності:
- зазначення емблеми Союзу та здійснення відповідної заяви про фінансування, що містить слова «фінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» або «співфінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility», зокрема, допущення до участі учасника та укладення договору про закупівлю без аналогічних умов щодо зазначення емблеми Союзу та здійснення відповідної заяви про фінансування, що містить слова «фінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» або «співфінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» (пункт 1 статті 16 Рамкової Угоди).
Статтею 17 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо зберігання документів:
- Україна повинна зберігати протягом п’яти років із дати завершення заходу всі документи, які стосуються процедур закупівель і присудження грантів, договорів, порядки денні, відповідну кореспонденцію та всі відповідні документи стосовно виплат і повернень коштів (пункт 1 статті 17 Рамкової Угоди).
Разом з тим, Замовником в тендерній документації та проєкті договору про закупівлю (Додаток 3 до тендерної документації) не враховані визначені вимоги, встановлені статтями 3, 5, 7, 16, 17 Рамкової угоди.
2. Підпунктом 4.1 пункту 4 Додатку 1 до тендерної документації Замовника визначено, що на підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі учасник надає відповідно до Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281 (зі змінами): «Договірну ціну», об’єктний кошторис, локальні кошториси до «Договірної ціни», розрахунки до документа «Договірна ціна», підсумкову відомість ресурсів до локальних кошторисів.
На виконання вищезазначених вимог у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД, якого визначено переможцем торгів, надано договірну ціну, складену у поточних цінах станом на 29 листопада 2024 року, з підтверджуючими розрахунками за статтями витрат, розрахованими в програмному комплексі АВК, та пояснювальну записку до договірної ціни, (файл «475_ДЦ_ДЦ_2.pdf», далі – Пояснювальна записка).
При цьому, відповідно до Пояснювальної записки при розрахунку договірної ціни учасником використано показники середньомісячної норми тривалості робочого часу в режимі повної занятості для будівельних, монтажних і ремонтних доріг – 173,83 людино-години, для пусконалагоджувального персоналу – 170,25 людино-години.
Однак, з 10.11.2024 середньомісячна норма тривалості робочого часу при 40-годинному робочому тижні становить 174,67 людино-години у зв’язку із продовженням воєнного стану в Україні, згідно з Указом Президента України від 28 жовтня 2024 року № 740/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 29 жовтня 2024 року № 4024-IX (далі – Указ № 740/2024).
Отже, учасником при розрахунку ціни пропозиції (договірної ціни) застосовано недіючі станом на дату подання пропозиції (29.11.2024) показники середньомісячної норми тривалості робочого часу.
Слід зазначити, що тендерна документація Замовника містить чітку вимогу, що договірна ціна повинна бути розрахована у відповідності до вимог Настанови з визначення вартості будівництва Кошторисних норм України, затверджених наказом Мінрегіону від 01 листопада 2021 року № 281 (далі – Настанова).
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі, керуючись вимогами частини п’ятої статті 8 Закону, Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області (далі – Управління) 11.03.2025 звернулось через електронну систему закупівель до Замовника щодо надання пояснень.
На зазначений запит Управління Замовник 14.03.2025 надав пояснення, в якому зазначив, зокрема, що середньомісячна норма тривалості робочого часу офіційно не встановлена органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу (Міністерство економіки), а також, з посиланням на Збірник ціноутворення у будівництві, розробником якого є ТОВ «Науково-виробнича фірма «Інпроект»», зазначив, що норму тривалості робочого часу можна (але не зобов’язано) перераховувати з урахуванням терміну його дії.
Однак, відповідно до пункту 1.1 Настанови, ця настанова є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії (далі – державні кошти).
Відповідно до пункту 5.3 розділу V «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» Настанови заробітна плата в складі прямих витрат розраховується учасником процедури закупівлі (підрядником) на підставі нормативних трудовитрат на певний обсяг робіт і вартості людино-години середнього нормативного розряду цих робіт для ланки робітників будівельників і монтажників та середнього нормативного розряду ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів.
Вартість людино-години, яка відповідає середньому нормативному розрядові робіт або за видами робіт, або по об’єкту будівництва в цілому, визначається виходячи з середньомісячної заробітної плати на одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник процедури закупівлі (підрядник) планує отримувати на об’єкті замовлення, з урахуванням показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, встановленого центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу і розраховується за відповідною формулою.
Пунктом 1 Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 459 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 р. № 124) визначено, що Міністерство економіки України (Мінекономіки) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України, та є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує, зокрема, формування та реалізує державну політику у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального діалогу.
Відповідно до офіційного сайту Мінекономіки (https://me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=00e9e1b4-5537-42f3-8fe3-9d6b600e956e&title=ProRozrakhunokNormiTrivalostiRobochogoChasuNa2022-Rik), 19.08.2021 було встановлено норми тривалості робочого часу на 2022 рік, зокрема, при 40-годинному робочому тижні - 1987 годин (середньомісячна норма відповідно становила 165,58 людино-годин).
23.03.2022 на сайті Мінекономіки опубліковано роз’яснення, що під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15 березня 2022 року № 2136-ІХ (далі - Закон № 2136-ІХ).
Відповідно до частини шостої статті 6 Закону № 2136-ІХ у період дії воєнного стану не застосовуються норми статті 53, частини першої статті 65, частин третьої - п’ятої статті 67, статей 71, 73, 78-1 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП) та частини другої статті 5 Закону України «Про відпустки».
Зокрема, не застосовуються норми, які встановлюють святкові, неробочі і вихідні дні та тривалість роботи напередодні святкових, неробочих і вихідних днів.
Згідно з пунктом 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону № 2136-ІХ цей Закон діє у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», та втрачає чинність з дня припинення або скасування воєнного стану.
Крім того, слід зазначити, що у спеціалізованому щомісячному періодичному виданні «Ціноутворення у будівництві» (Збірник офіційних документів та роз’яснень), розробленого товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Інпроект»», яке є базовою організацією у будівництві та здійснює науково-технічне, дослідне, методичне та інформаційне забезпечення нормування з питань економіки та ціноутворення у будівництві відповідно до наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 28.08.2021 № 215 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 30.11.2023 № 1088), на регулярній основі публікуються інформаційні повідомлення щодо норми тривалості робочого часу на поточний рік з урахуванням терміну дії воєнного стану, наводяться дані щодо норми тривалості робочого часу в залежності від тривалості робочого тижня та повідомляється, що у випадку продовження воєнного стану можна перерахувати норму тривалості робочого часу з урахуванням терміну його дії.
Таким чином, з урахуванням продовження воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента № 740/2024, з 10.11.2024 до 31.12.2024, норма тривалості робочого часу при 40-годинному робочому тижні на 2024 рік становила 2096 годин, відповідно середньомісячна норма тривалості робочого часу - 174,67 людино-години.
При цьому, учасником використано для будівельних, монтажних і ремонтних робіт показник середньомісячної норми тривалості робочого часу при 40-годинному робочому тижні на 2024 рік, який діяв з 12.08.2024 до 10.11.2024 та складав 173,83 людино-годин на місяць (виходячи з норми тривалості робочого часу 2086 години на рік) у зв’язку з продовженням строку дії воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента України від 23 липня 2024 року №469/2024, затвердженим Законом України від 23 липня 2024 року №3891-ІХ, а для пусконалагоджувального персоналу - показник середньомісячної норми тривалості робочого часу при 40-годинному робочому тижні на 2024 рік, який діяв з 14.02.2024 до 14.05.2024 та складав 170,25 людино-годин на місяць (виходячи з норми тривалості робочого часу 2043 години на рік) у зв’язку з продовженням строку дії воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента України від 05.02.2024 № 49/2024, затвердженим Законом України від 06 лютого 2024 року №3564-ІХ.
Таким чином, застосування учасником у розрахунках договірної ціни показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, який не відповідає діючому законодавству, порушує вимоги пункту 5.3 Настанови, а отже, не відповідає вимогам підпункту 4.1 пункту 4 додатку 1 до тендерної документації Замовника.
Відповідно до абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
При цьому, невідповідності у розрахунках договірної ціни стосуються випадків відсутності інформації та/або документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції, а отже, не є невідповідностями, які можуть бути усунені учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей.
Однак, на порушення вимог абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД, визначив його переможцем торгів та уклав з ним договір від 14.01.2025 №14/25.
3. Окрім того, за результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що у складі тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД міститься Підсумкова відомість ресурсів (файл «475_ДЦ_ПВР.pdf»), в якій у позиції 648 (стор. 56) зазначений «Генератор дизельний GUCBIR GJI185-LS» вартістю 936 113,96 грн, а також гарантійний лист від 26.11.2024 вих.№26/10, відповідно до якого «Генератор дизельний GUCBIR GJI185-LS» міститься у переліку локалізованих товарів за номером ID: 2a5d39ab96334be6baf2d99cb27c4083.
Однак, проведеним під час моніторингу аналізом Переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (https://prozorro.gov.ua/page/localisation) (далі – Перелік) запис про включення «Генератора дизельного «GUCBIR GJI185-LS»» (ID: 2a5d39ab96334be6baf2d99cb27c4083) до Переліку є нечинним (дата деактивації 31.12.2024, статус «Неактивний»).
Відповідно до пункту 3 Особливостей у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товару, визначеного пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, вартість якого у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені абзацом першим пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, закупівля таких робіт чи послуг здійснюється з урахуванням особливостей, установлених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
При цьому, відповідно до підпункту 1 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує у 2025 році - 25 відсотків.
Період усунення порушень:
01.04.2025 16:59 - 16.04.2025 00:00
Дата публікації висновку:
01.04.2025 16:59
Оскарження висновку в суді
Опис:
Відділом освіти, культури, молоді, спорту та туризму Нижньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області 14 квітня 2025 року подано позовну заяву до Сумського окружного адміністративного суду про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі
Дата публікації:
15.04.2025 15:13
Дата відкриття провадження:
16.04.2025 16:00
Номер відкриття провадження:
480/2992/25
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Запити/Пояснення
Номер:
7262606f963141eaac25c724d2080baa
Назва:
Запит замовнику на пояснення
Дата опублікування:
11.03.2025 11:52
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
15.03.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі за предметом: «Нове будівництво споруди подвійного призначення з захисними властивостями протирадіаційного укриття Нижньосироватського ліцею імені Бориса Грінченка Нижньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області за адресою: вул. Сумська, 127, с. Нижня Сироватка, Сумського району, Сумської області (Коригування) (ДК 021:2015- 45214000-0 — Будівництво освітніх та науково-дослідних закладів)» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2024-11-15-016325-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25 серпня 2016 року №2, постала потреба в отриманні пояснення (інформації, документів).
1. Просимо надати пояснення яким чином та на підставі яких документів здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
2. Надати інформацію щодо оприлюднення на власному веб-сайті чи офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі. У разі оприлюднення надати посилання на сторінку, яка буде доступна для перегляду.
3. Надати інформацію щодо джерел фінансування закупівлі, зокрема, вказати за рахунок якої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам здійснюється фінансування зазначеної закупівлі (з зазначенням кодів програмної класифікації видатків).
4. Надати інформацію, чи здійснюється фінансування даної закупівлі на виконання заходів Плану України, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р, відповідно до інструменту Ukraine Facility.
5. Просимо надати пояснення щодо розгляду тендерної пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД (далі – учасник) з огляду на те, що у Пояснювальній записці до договірної ціни, складеної в поточних цінах станом на 29.11.2024 (файл «475_ДЦ_ДЦ_2.pdf») учасником використано показник середньомісячної норми тривалості робочого часу 173,83 люд.год., в той час як з 10.11.2024 середньомісячна норма тривалості робочого часу становить 174,67 люд.год. у зв’язку із продовженням воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента України від 28 жовтня 2024 року №740/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Інформацію (пояснення та документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня отримання цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до вимог статті 351-1 Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
f2f86a670ac14e17b88069120878c34d
Назва:
Відповідь на запит
Дата опублікування:
14.03.2025 16:32
Опис:
Питання 1. Просимо надати пояснення яким чином та на підставі яких документів здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
Відповідь: На замовлення Відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Нижньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області (далі по тексту – Замовника) було розроблено проектну документацію по об’єкту: Нове будівництво споруди подвійного призначення з захисними властивостями протирадіаційного укриття Нижньосироватського ліцею імені Бориса Грінченка Нижньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області за адресою: вул. Сумська, 127, с. Нижня Сироватка, Сумського району, Сумської області (Коригування) (ДК 021:2015- 45214000-0 — Будівництво освітніх та науково-дослідних закладів), за результатами розгляду якої філією ДП "Укрдержбудекспертиза" у Сумській області видано експертний звіт (позитивний) від 14 листопада 2024 року №19-0221/01-24. Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі взяті з проектної документації: «Нове будівництво споруди подвійного призначення з захисними властивостями протирадіаційного укриття Нижньосироватського ліцею імені Бориса Грінченка Нижньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області за адресою: вул. Сумська, 127, с. Нижня Сироватка, Сумського району, Сумської області (Коригування)». Визначення його очікуваної вартості проведено Замовником на підставі кошторисної документації, яка є частиною проектної документації по об’єкту: «Нове будівництво споруди подвійного призначення з захисними властивостями протирадіаційного укриття Нижньосироватського ліцею імені Бориса Грінченка Нижньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області за адресою: вул. Сумська, 127, с. Нижня Сироватка, Сумського району, Сумської області (Коригування)». На підставі кошторисної документації, яка є частиною проектної документації по об’єкту «Нове будівництво споруди подвійного призначення з захисними властивостями протирадіаційного укриття Нижньосироватського ліцею імені Бориса Грінченка Нижньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області за адресою: вул. Сумська, 127, с. Нижня Сироватка, Сумського району, Сумської області (Коригування) », Замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення.
Питання 2. Надати інформацію щодо оприлюднення на власному веб-сайті чи офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі. У разі оприлюднення надати посилання на сторінку, яка буде доступна для перегляду.
Відповідь: Посилання на сторінку щодо оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі
https://vons-osvita.gov.ua/news/1741936897/
Питання 3. Надати інформацію щодо джерел фінансування закупівлі, зокрема, вказати за рахунок якої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам здійснюється фінансування зазначеної закупівлі (з зазначенням кодів програмної класифікації видатків).
Відповідь: Джерелом фінансування даної закупівлі є додаткова дотація з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією Російської Федерації
Код програмної класифікації видатків 3511280
КПКВКМБ 0611300 «Будівництво освітніх установ та закладів»
Питання 4. Надати інформацію, чи здійснюється фінансування даної закупівлі на виконання заходів Плану України, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р, відповідно до інструменту Ukraine Facility.
Відповідь: Так, фінансування даної закупівлі здійснюється на виконання заходів Плану України, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р, відповідно до інструменту Ukraine Facility.
Питання 5. Просимо надати пояснення щодо розгляду тендерної пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД (далі – учасник) з огляду на те, що у Пояснювальній записці до договірної ціни, складеної в поточних цінах станом на 29.11.2024 (файл «475_ДЦ_ДЦ_2.pdf») учасником використано показник середньомісячної норми тривалості робочого часу 173,83 люд.год., в той час як з 10.11.2024 середньомісячна норма тривалості робочого часу становить 174,67 люд.год. у зв’язку із продовженням воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента України від 28 жовтня 2024 року №740/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Відповідь: Відповідно до п. 4.1. Розділу 4 Додатку 1 до тендерної документації за процедурою закупівлі UA-2024-11-15-016325-a передбачено, що учасник надає відповідно до Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281 (зі змінами) (далі - Настанова) наступні документи:
- «Договірна ціна»;
- об’єктний кошторис;
- локальні кошториси до «Договірної ціни»;
- розрахунки до документа «Договірна ціна»;
- підсумкова відомість ресурсів до локальних кошторисів.
Договірна ціна робіт згідно вимог тендерної документації є твердою.
Згідно з пунктом 5.3 розділу V «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» Настанови, вартість людино-години, яка відповідає середньому нормативному розрядові робіт або за видами робіт, або по об’єкту будівництва в цілому, визначається виходячи з середньомісячної заробітної плати на одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник процедури закупівлі (підрядник) планує отримувати на об’єкті замовлення, з урахуванням показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, встановленого центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу і розраховується за відповідною формулою. Тобто такий показник розраховується учасником (переможцем) в залежності від середнього нормативного розряду робіт або за видами робіт, або по об’єкту будівництва в цілому та визначається виходячи з середньомісячної заробітної плати на одного працівника в режимі повної зайнятості на конкретному підприємстві. Крім того середньомісячна норма тривалості робочого часу офіційно не встановлена органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу (Міністерство економіки), як то зазначено в п.5.3 Настанови, що не зобов’язує суб’єкт господарювання керуватися невизначеними показниками. У пояснювальній записці до договірної ціни, складеної ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД в поточних цінах використано показник середньомісячної норми тривалості робочого часу на рівні 173,83 люд. год.
Посилаючись на норму робочого часу на рівні 174,67 люд. год. Управлінням Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Сумській області не зазначено ким і яким нормативно-правовим актом встановлена зазначена норма, адже саме по собі продовження воєнного стану не є підставою для перерахунку цього показника, відповідно до Збірника ціноутворення у будівництві, розробником якого є ТОВ «Науково-виробнича фірма «Інпроект», зазначено що норму тривалості робочого часу можна (але не зобов’язано) перераховувати з урахуванням терміну його дії.
Таким чином визначення і розрахунок норми тривалості робочого часу є повноваженням суб’єкта господарювання, який здійснює відповідну діяльність і який зобов’язаний виконати роботи в межах договірної ціни.
Варто зазначити, що за результатами проведення закупівлі UA-2024-11-15-016325-a учасник ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД в складі пропозиції надав Договірну ціну, яка згідно вимог тендерної документації є твердою, складена відповідно до Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281 (зі змінами) та запропонував ціну тендерної пропозиції (вартість робіт) по об’єкту будівництва нижчу аніж очікувана вартість предмета закупівлі, що відповідає вимогам тендерної документації.
Номер:
f848f838066d49e58eede0412bf2a224
Назва:
Запит замовнику на пояснення
Дата опублікування:
18.03.2025 13:59
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
22.03.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі за предметом: «Нове будівництво споруди подвійного призначення з захисними властивостями протирадіаційного укриття Нижньосироватського ліцею імені Бориса Грінченка Нижньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області за адресою: вул. Сумська, 127, с. Нижня Сироватка, Сумського району, Сумської області (Коригування) (ДК 021:2015- 45214000-0 — Будівництво освітніх та науково-дослідних закладів)» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2024-11-15-016325-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25 серпня 2016 року №2, постала потреба в отриманні пояснення (інформації, документів).
Надати пояснення щодо визначення учасника ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД переможцем торгів з огляду на те, що ним запропоновано дизельний генератор «GUCBIR GJI185-LS» (файл «4.4. Гарантійний лист локалізація.pdf»), при перевірці якого у Переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації (далі – Перелік) на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (https://prozorro.gov.ua/page/localisation), запис про включення «дизельного генератора GUCBIR GJI185-LS» (ID: 2a5d39ab96334be6baf2d99cb27c4083) до Переліку є нечинним (дата деактивації 31.12.2024, статус «Неактивний»)
Інформацію (пояснення та документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня отримання цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до вимог статті 351-1 Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
7743bd0dedb14647a2853ce36f333e8a
Назва:
Відповідь на запит
Дата опублікування:
21.03.2025 18:49
Опис:
Відповідно до п.п. 4.4.1. тендерної документації «У разі, якщо вартість оголошеного замовником предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, та у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених підпунктом 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, учасником надається гарантійний лист, яким учасник гарантує, що ступінь локалізації такого товару (визначеного підпунктом 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону) дорівнює чи перевищує ступінь локалізації на відповідний рік згідно з підпунктом 1 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, а також містить інформацію про включення такого товару до Переліку (зазначити ID, назву виробника товару, назву товару, марку/ модель товару).
Факт того, що запис про включення цього товару до Переліку на веб-порталі Уповноваженого органу має статус «Неактивний» з датою деактивації 31.12.2024, не впливає на оцінку відповідності вимогам тендерної документації. Це пояснюється наступним:
Деактивація запису на 31.12.2024 відображає адміністративний процес оновлення даних на порталі і не свідчить про невідповідність товару вимогам на момент подання документів. Статус «Неактивний» може бути встановлений для записів, що більше не відповідають критеріям після завершення відповідного періоду, але це не змінює факт відповідності.
Варто зазначити, що закупівля оголошена 15 листопада 2024 року, кінцевий строк подання тендерних пропозицій 30 листопада 2024, тобто закупівля відбувалась в 2024 році. Учасником ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД, надано гарантійний лист, від 26.11.2024 року №26/10, яким учасник гарантує, що ступінь локалізації товару (визначеного підпунктом 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону) дорівнює чи перевищує ступінь локалізації на відповідний рік згідно з підпунктом 1 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, а також містить інформацію про включення такого товару до Переліку, https://prozorro.gov.ua/uk/product/2a5d39ab96334be6baf2d99cb27c4083. Запис про включення «дизельного генератора GUCBIR GJI185-LS» (ID: 2a5d39ab96334be6baf2d99cb27c4083) до Переліку на момент подачі пропозиції та на дату розкриття тендерних пропозицій був чинним (Активним), що відповідає вимогам, щодо підтвердження ступеня локалізації відповідно п.п. 4.4.1. тендерної документації.
При оцінці пропозицій враховувалася інформація, надана учасником, зокрема гарантійний лист, який підтверджує, що ступінь локалізації дизельного генератора відповідає або перевищує встановлений нормативом рівень на відповідний рік. Тому, не зважаючи на подальшу деактивацію запису в Переліку, учасник відповідає умовам тендеру.
Таким чином, надання гарантійного листа з підтвердженням локалізації є підставою для визнання пропозиції ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД відповідною вимогам тендерної документації, і факт деактивації запису після 31.12.2024 не є приводом для відхилення пропозиції.
Номер:
3d1350ff64364a74908f91d09900794a
Назва:
Запит замовнику на пояснення
Дата опублікування:
25.03.2025 15:55
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
29.03.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі за предметом: «Нове будівництво споруди подвійного призначення з захисними властивостями протирадіаційного укриття Нижньосироватського ліцею імені Бориса Грінченка Нижньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області за адресою: вул. Сумська, 127, с. Нижня Сироватка, Сумського району, Сумської області (Коригування) (ДК 021:2015- 45214000-0 — Будівництво освітніх та науково-дослідних закладів)» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2024-11-15-016325-a та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25 серпня 2016 року №2, постала потреба в отриманні пояснення (інформації, документів).
Просимо надати пояснення щодо розгляду тендерної пропозиції ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД, з огляду на те, що відповідно до листа від 26.11.2024 Вих. №26/8, що міститься у складі тендерної пропозиції (файл «4.2. Ліцензія.pdf»), зазначений учасник здійснює господарську діяльність з будівництва без ліцензії на підставі декларації, яка подана ним через портал Дія, при цьому, пунктом 4.2. додатку 1 до тендерної документації вимагалося надання копії ліцензії на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів СС2, або листа в довільній формі з посиланням на інформацію щодо наявності «електронної» ліцензії.
Інформацію (пояснення та документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня отримання цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до вимог статті 351-1 Кримінального кодексу України невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації караються штрафом від ста до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або пробаційним наглядом на строк до трьох років, або обмеженням волі на той самий строк.
Номер:
379649b330794a038886b3c4afc31107
Назва:
Відповідь на запит
Дата опублікування:
28.03.2025 12:13
Опис:
У відповідь на ваш запит щодо розгляду тендерної пропозиції ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД повідомляємо наступне:
Згідно з пунктом 4.2 Додатку 1 до тендерної документації, учасник повинен був надати:
- Копію ліцензії на провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів СС2, або лист в довільній формі з посиланням на інформацію щодо наявності «електронної» ліцензії.
Відповідно до Постанови КМУ № 314 від 18.03.2022 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану», на період дії воєнного стану суб’єкти господарювання можуть здійснювати ліцензовану діяльність на підставі подання декларації через портал «Дія», крім видів діяльності, що підпадають під виключення у Додатку 2 цієї постанови.
Будівництво об’єктів класу наслідків СС2 не входить до переліку виключень, а отже, учасник має право здійснювати діяльність на підставі декларації.
ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД надало лист-роз’яснення та копію декларації, поданої через портал «Дія», що підтверджує законність здійснення господарської діяльності в умовах воєнного стану.
Оскільки чинне законодавство дозволяє здійснювати діяльність на підставі декларації без отримання ліцензії, учасник виконав вимогу тендерної документації щодо надання документа, що підтверджує право на здійснення будівельної діяльності.
Також варто зазначити, що згідно умов закупівлі, якщо учасник законодавчо звільнений від обов’язку надання певного документа, він має надати відповідний лист-роз’яснення. ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД виконало цю вимогу, надавши лист від 26.11.2024 р. Вих. №26/8 (файл «4.2. Ліцензія.pdf»). З урахуванням викладеного тендерна пропозиція ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД була розглянута відповідно до вимог тендерної документації та чинного законодавства, а подана декларація є правомірним підтвердженням права на здійснення будівельної діяльності під час дії воєнного стану.
Номер:
5ecf71b4aa1d4035bea1f02b41bf9f12
Назва:
Заперечення на висновок
Дата опублікування:
08.04.2025 12:18
Опис:
ЗАПЕРЕЧЕННЯ на висновок Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області від 01.04.2025 (далі – Висновок), згідно з яким, з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень). Відділом освіти, культури, молоді, спорту та туризму Нижньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області (далі – Замовник) опрацьовано та проаналізовано Висновок, який ми вважаємо незаконним та необґрунтованим, тому керуючись абзацом 2 частини 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) надаємо на нього аргументовані заперечення.
1. Так, в мотивувальній частині Висновку зазначається, що Замовником в тендерній документації та проєкті договору про закупівлю (Додаток 3 до тендерної документації) не враховані визначені вимоги, встановлені статтями 3, 5, 7, 16, 17 Рамкової угоди, щодо: обмежувальних заходів ЄС, правил щодо прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання, вимог щодо прозорості, забезпечення публічності та зберігання документів. Водночас, Замовник категорично не погоджується з цим твердженням, оскільки тендерна документація до Закупівлі була розроблена відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та постанови КМУ № 1178, які є основними нормативними актами, що регулюють процес закупівель в Україні. Рамкова угода не є актом прямої дії у сфері публічних закупівель, а лише визначає загальні принципи співпраці між Україною та ЄС у межах програми Ukraine Facility. Усі положення щодо забезпечення прозорості, вимог до учасників, обмежувальних заходів ЄС враховані у процедурі закупівлі, а висновок Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області є спробою неправомірного розширеного тлумачення норм Рамкової угоди.
2. Щодо оцінки відповідності тендерної пропозиції учасника ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД вимогам тендерної документації Закупівлі, а саме: Підпунктом 4.1 пункту 4 Додатку 1 до тендерної документації Замовника визначено, що на підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі учасник надає відповідно до Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281 (зі змінами): «Договірну ціну», об’єктний кошторис, локальні кошториси до «Договірної ціни», розрахунки до документа «Договірна ціна», підсумкову відомість ресурсів до локальних кошторисів. На виконання вищезазначених вимог у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД, якого визначено переможцем торгів, надано договірну ціну, складену у поточних цінах станом на 29 листопада 2024 року, з підтверджуючими розрахунками за статтями витрат, розрахованими в програмному комплексі АВК, та пояснювальну записку до договірної ціни, (файл «475_ДЦ_ДЦ_2.pdf», далі – Пояснювальна записка). При цьому, відповідно до Пояснювальної записки при розрахунку договірної ціни учасником використано показники середньомісячної норми тривалості робочого часу в режимі повної занятості для будівельних, монтажних і ремонтних доріг – 173,83 людино-години, для пусконалагоджувального персоналу – 170,25 людино-години. Однак, з 10.11.2024 середньомісячна норма тривалості робочого часу при 40-годинному робочому тижні становить 174,67 людино-години у зв’язку із продовженням воєнного стану в Україні, згідно з Указом Президента України від 28 жовтня 2024 року № 740/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 29 жовтня 2024 року № 4024-IX (далі – Указ № 740/2024). Отже, учасником при розрахунку ціни пропозиції (договірної ціни) застосовано недіючі станом на дату подання пропозиції (29.11.2024) показники середньомісячної норми тривалості робочого часу. Слід зазначити, що тендерна документація Замовника містить чітку вимогу, що договірна ціна повинна бути розрахована у відповідності до вимог Настанови з визначення вартості будівництва Кошторисних норм України, затверджених наказом Мінрегіону від 01 листопада 2021 року № 281 (далі – Настанова). У межах проведення моніторингу процедури закупівлі, керуючись вимогами частини п’ятої статті 8 Закону, Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області (далі – Управління) 11.03.2025 звернулось через електронну систему закупівель до Замовника щодо надання пояснень. На зазначений запит Управління Замовник 14.03.2025 надав пояснення, в якому зазначив, зокрема, що середньомісячна норма тривалості робочого часу офіційно не встановлена органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу (Міністерство економіки), а також, з посиланням на Збірник ціноутворення у будівництві, розробником якого є ТОВ «Науково-виробнича фірма «Інпроект»», зазначив, що норму тривалості робочого часу можна (але не зобов’язано) перераховувати з урахуванням терміну його дії. Однак, відповідно до пункту 1.1 Настанови, ця настанова є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії (далі – державні кошти). Відповідно до пункту 5.3 розділу V «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» Настанови заробітна плата в складі прямих витрат розраховується учасником процедури закупівлі (підрядником) на підставі нормативних трудовитрат на певний обсяг робіт і вартості людино-години середнього нормативного розряду цих робіт для ланки робітників будівельників і монтажників та середнього нормативного розряду ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин і механізмів. Вартість людино-години, яка відповідає середньому нормативному розрядові робіт або за видами робіт, або по об’єкту будівництва в цілому, визначається виходячи з середньомісячної заробітної плати на одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник процедури закупівлі (підрядник) планує отримувати на об’єкті замовлення, з урахуванням показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, встановленого центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу і розраховується за відповідною формулою. Пунктом 1 Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 459 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 р. № 124) визначено, що Міністерство економіки України (Мінекономіки) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України, та є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує, зокрема, формування та реалізує державну політику у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального діалогу. Відповідно до офіційного сайту Мінекономіки (https:// me.gov.ua/Documents/Detail?lang=ukUA&id=00e9e1b4-5537-42f3-8fe3-9d6b600e956e&title=ProRozra khunokNormiTrivalostiRobochogoChasuNa2022-Rik), 19.08.2021 було встановлено норми тривалості робочого часу на 2022 рік, зокрема, при 40-годинному робочому тижні - 1987 годин (середньомісячна норма відповідно становила 165,58 людиногодин). 23.03.2022 на сайті Мінекономіки опубліковано роз’яснення, що під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15 березня 2022 року № 2136-ІХ (далі - Закон № 2136-ІХ). Відповідно до частини шостої статті 6 Закону № 2136-ІХ у період дії воєнного стану не застосовуються норми статті 53, частини першої статті 65, частин третьої - п’ятої статті 67, статей 71, 73, 78-1 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП) та частини другої статті 5 Закону України «Про відпустки». Зокрема, не застосовуються норми, які встановлюють святкові, неробочі і вихідні дні та тривалість роботи напередодні святкових, неробочих і вихідних днів. Згідно з пунктом 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону № 2136-ІХ цей Закон діє у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», та втрачає чинність з дня припинення або скасування воєнного стану. Крім того, слід зазначити, що у спеціалізованому щомісячному періодичному виданні «Ціноутворення у будівництві» (Збірник офіційних документів та роз’яснень), розробленого товариством з обмеженою відповідальністю «Наукововиробнича фірма «Інпроект»», яке є базовою організацією у будівництві та здійснює науково-технічне, дослідне, методичне та інформаційне забезпечення нормування з питань економіки та ціноутворення у будівництві відповідно до наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 28.08.2021 № 215 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 30.11.2023 № 1088), на регулярній основі публікуються інформаційні повідомлення щодо норми тривалості робочого часу на поточний рік з урахуванням терміну дії воєнного стану, наводяться дані щодо норми тривалості робочого часу в залежності від тривалості робочого тижня та повідомляється, що у випадку продовження воєнного стану можна перерахувати норму тривалості робочого часу з урахуванням терміну його дії. Таким чином, з урахуванням продовження воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента № 740/2024, з 10.11.2024 до 31.12.2024, норма тривалості робочого часу при 40- годинному робочому тижні на 2024 рік становила 2096 годин, відповідно середньомісячна норма тривалості робочого часу - 174,67 людино-години. При цьому, учасником використано для будівельних, монтажних і ремонтних робіт показник середньомісячної норми тривалості робочого часу при 40-годинному робочому тижні на 2024 рік, який діяв з 12.08.2024 до 10.11.2024 та складав 173,83 людино-годин на місяць (виходячи з норми тривалості робочого часу 2086 години на рік) у зв’язку з продовженням строку дії воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента України від 23 липня 2024 року №469/2024, затвердженим Законом України від 23 липня 2024 року №3891- ІХ, а для пусконалагоджувального персоналу - показник середньомісячної норми тривалості робочого часу при 40- годинному робочому тижні на 2024 рік, який діяв з 14.02.2024 до 14.05.2024 та складав 170,25 людино-годин на місяць (виходячи з норми тривалості робочого часу 2043 години на рік) у зв’язку з продовженням строку дії воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента України від 05.02.2024 № 49/2024, затвердженим Законом України від 06 лютого 2024 року №3564-ІХ. Таким чином, застосування учасником у розрахунках договірної ціни показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, який не відповідає діючому законодавству, порушує вимоги пункту 5.3 Настанови, а отже, не відповідає вимогам підпункту 4.1 пункту 4 додатку 1 до тендерної документації Замовника.
По даному питанню Замовником було надано відповідь 2025-03-14, в якій зазначено, що відповідно до п. 4.1. Розділу 4 Додатку 1 до тендерної документації за процедурою закупівлі UA-2024-11-15-016325-a передбачено, що учасник надає відповідно до Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281 (зі змінами) (далі - Настанова) наступні документи:- «Договірна ціна»;- об’єктний кошторис;- локальні кошториси до «Договірної ціни»; - розрахунки до документа «Договірна ціна» ; - підсумкова відомість ресурсів до локальних кошторисів. Договірна ціна робіт згідно вимог тендерної документації є твердою. Згідно з пунктом 5.3 розділу V «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)» Настанови, вартість людино-години, яка відповідає середньому нормативному розрядові робіт або за видами робіт, або по об’єкту будівництва в цілому, визначається виходячи з середньомісячної заробітної плати на одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник процедури закупівлі (підрядник) планує отримувати на об’єкті замовлення, з урахуванням показника середньомісячної норми тривалості робочого часу, встановленого центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу і розраховується за відповідною формулою. Тобто такий показник розраховується учасником (переможцем) в залежності від середнього нормативного розряду робіт або за видами робіт, або по об’єкту будівництва в цілому та визначається виходячи з середньомісячної заробітної плати на одного працівника в режимі повної зайнятості на конкретному підприємстві. Крім того середньомісячна норма тривалості робочого часу офіційно не встановлена органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального діалогу (Міністерство економіки), як то зазначено в п.5.3 Настанови, що не зобов’язує суб’єкт господарювання керуватися невизначеними показниками. У пояснювальній записці до договірної ціни, складеної ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД в поточних цінах використано показник середньомісячної норми тривалості робочого часу на рівні 173,83 люд. год. Посилаючись на норму робочого часу на рівні 174,67 люд. год. Управлінням Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Сумській області не зазначено ким і яким нормативно-правовим актом встановлена зазначена норма, адже саме по собі продовження воєнного стану не є підставою для перерахунку цього показника, відповідно до Збірника ціноутворення у будівництві, розробником якого є ТОВ «Науково-виробнича фірма «Інпроект», зазначено що норму тривалості робочого часу можна (але не зобов’язано) перераховувати з урахуванням терміну його дії. Таким чином визначення і розрахунок норми тривалості робочого часу є повноваженням суб’єкта господарювання, який здійснює відповідну діяльність і який зобов’язаний виконати роботи в межах договірної ціни. Варто зазначити, що за результатами проведення закупівлі UA-2024-11-15-016325-a учасник ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД в складі пропозиції надав Договірну ціну, яка згідно вимог тендерної документації є твердою, складена відповідно до Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281 (зі змінами) та запропонував ціну тендерної пропозиції (вартість робіт) по об’єкту будівництва нижчу аніж очікувана вартість предмета закупівлі, що відповідає вимогам тендерної документації.
3. Щодо інформації про «Генератор дизельний GUCBIR GJI185-LS» вартістю 936 113,96 грн, а також гарантійний лист від 26.11.2024 вих. №26/10, відповідно до якого «Генератор дизельний GUCBIR GJI185-LS» міститься у переліку локалізованих товарів за номером ID: 2a5d39ab96334be6baf2d99cb27c4083. Однак, проведеним під час моніторингу аналізом Переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (https:// prozorro.gov.ua/page/localisation) (далі – Перелік) запис про включення «Генератора дизельного «GUCBIR GJI185-LS»» (ID: 2a5d39ab96334be6baf2d99cb27c4083) до Переліку є нечинним (дата деактивації 31.12.2024, статус «Неактивний»). По даному питанню Замовником було надано відповідь 2025-03-21, в якій зазначено, що відповідно до п.п. 4.4.1. тендерної документації «У разі, якщо вартість оголошеного замовником предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, та у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених підпунктом 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, учасником надається гарантійний лист, яким учасник гарантує, що ступінь локалізації такого товару (визначеного підпунктом 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону) дорівнює чи перевищує ступінь локалізації на відповідний рік згідно з підпунктом 1 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, а також містить інформацію про включення такого товару до Переліку (зазначити ID, назву виробника товару, назву товару, марку/ модель товару). Факт того, що запис про включення цього товару до Переліку на веб-порталі Уповноваженого органу має статус «Неактивний» з датою деактивації 31.12.2024, не впливає на оцінку відповідності вимогам тендерної документації. Це пояснюється наступним: Деактивація запису на 31.12.2024 відображає адміністративний процес оновлення даних на порталі і не свідчить про невідповідність товару вимогам на момент подання документів. Статус «Неактивний» може бути встановлений для записів, що більше не відповідають критеріям після завершення відповідного періоду, але це не змінює факт відповідності. Варто зазначити, що закупівля оголошена 15 листопада 2024 року, кінцевий строк подання тендерних пропозицій 30 листопада 2024, тобто закупівля відбувалась в 2024 році. Учасником ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД, надано гарантійний лист, від 26.11.2024 року №26/10, яким учасник гарантує, що ступінь локалізації товару (визначеного підпунктом 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону) дорівнює чи перевищує ступінь локалізації на відповідний рік згідно з підпунктом 1 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, а також містить інформацію про включення такого товару до Переліку, https://prozorro.gov.ua/uk/product/2a5d39ab96334be6baf2d99cb27c4083. Запис про включення «дизельного генератора GUCBIR GJI185-LS» (ID: 2a5d39ab96334be6baf2d99cb27c4083) до Переліку на момент подачі пропозиції та на дату розкриття тендерних пропозицій був чинним (Активним), що відповідає вимогам, щодо підтвердження ступеня локалізації відповідно п.п. 4.4.1. тендерної документації. При оцінці пропозицій враховувалася інформація, надана учасником, зокрема гарантійний лист, який підтверджує, що ступінь локалізації дизельного генератора відповідає або перевищує встановлений нормативом рівень на відповідний рік. Тому, не зважаючи на подальшу деактивацію запису в Переліку, учасник відповідає умовам тендеру. Таким чином, надання гарантійного листа з підтвердженням локалізації є підставою для визнання пропозиції ТОВ «СУМИБУДІНВЕСТ» ЛТД відповідною вимогам тендерної документації, і факт деактивації запису після 31.12.2024 не є приводом для відхилення пропозиції.
Виходячи з вищевикладеного, вважаємо, що Висновок містить необґрунтовані вимоги щодо розірвання договору від 14.01.2025 №14/25. У зв’язку з цим, повідомляємо, що Відділ освіти, культури, молоді, спорту та туризму Нижньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області, ініціює судове оскарження зазначеного Висновку та подає позов до адміністративного суду з метою його скасування. Відповідні процесуальні документи щодо відкриття провадження будуть надані додатково після їх реєстрації у суді. На підставі викладеного просимо призупинити реалізацію висновку Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області до моменту прийняття судового рішення щодо правомірності здійсненої Закупівлі.