-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
ДК 021:2015 – 33190000-8 Медичне обладнання та вироби медичного призначення різні (Інкубатор з примусовою вентиляцією)
Завершена
70 200 000.00
UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 351 000.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 351 000.00 UAH
Номер:
459e9d664910416b83fc4ff4a7cdfa6f
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2025-04-07-000013
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
07.04.2025 00:00
Період моніторингу:
07.04.2025 15:25 - 29.04.2025 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВДЕННИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
07.04.2025 Одеса № 72
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Південний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України від 02.06.2016 № 23, доручення Державної аудиторської служби України від 02.04.2025 № 003100-18/4143-2025,
НАКАЗУЮ:
1. Почати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку,
що додається.
2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
3. Оприлюднити цей наказ в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника начальника Південного офісу Держаудитслужби Дмитра Ігоровича ХАНДУСЕНКА.
Підстава: доповідна записка начальника відділу контролю у сфері закупівель Південного офісу Держаудитслужби Світлани САМОКІШ від 07.04.2025.
Начальник Олександр СТАВНІЙЧУК
Додаток до наказу
Південного офісу Держаудитслужби
від 07.04.2025 № 72
Витяг з переліку
процедур закупівель щодо яких здійснюється моніторинг процедур закупівель
№ з/п Оголошення про проведення процедури
закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу
Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
унікальний номер дата оприлюднення
1 2 3 4
2 UA-2024-09-25-014465-a 25.09.2024 Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Начальник відділу контролю
у сфері закупівель Світлана САМОКІШ
Етапи закупівельного процесу:
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання відповідності умов тендерної документації та проєкту договору про закупівлю умовам Рамкової угоди виявлено не встановлення замовником вимог щодо обмежувальних заходів ЄС, правил щодо прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання, вимог щодо прозорості, визнання походження та забезпечення публічності, передбачених статтями 3, 5, 7, 16 Рамкової угоди.
За результатами аналізу питання визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог ТД вимогам Закону з урахуванням Особливостей, своєчасності надання роз’яснень на звернення щодо ТД, внесення змін до ТД, стану виконання рішень Комісії, як органу оскарження, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у відповідності до вимог законодавства та своєчасність їх оприлюднення, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, – порушень не установлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Південний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо врахування в подальшому вимоги статей 3, 5, 7, 16 Рамкової угоди в умовах договору про закупівлю та тендерній документації, недопущення у подальшому недотримання вимог Рамкової Угоди, притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу процедури закупівлі: 14 квітня 2025 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації (далі – ТД) вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості), своєчасності надання роз’яснень на звернення щодо ТД, внесення змін до ТД, стану виконання рішень комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія), як органу оскарження, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у відповідності до вимог законодавства та своєчасність їх оприлюднення, відповідності умов тендерної документації та проєкту договору про закупівлю умовам Рамкової угоди щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21 травня 2024 року у м. Києві та 22 травня 2024 року у м. Брюсселі та ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IX (далі – Рамкова угода), надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Державного підприємства «Медичні закупівлі України» (далі – Замовник) на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, ТД, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 25.09.2024 № 1627, переліки змін до ТД, оприлюднені в електронній системі закупівель 30.10.2024 та від 15.11.2024, ТД зі змінами, оприлюднені в електронній системі закупівель 30.10.2024 та від 15.11.2024, звернення за роз’ясненням щодо ТД, оприлюднені в електронній системі закупівель 30.09.2024, 01.10.2024, 03.10.2024 та 30.10.2024, роз’яснення Замовника на звернення, оприлюднені в електронній системі закупівель 03.10.2024, 04.10.2024 та 01.11.2024, тендерні пропозиції учасників товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛАМЕД» та товариства з обмеженою відповідальністю «ОРТОІМПЕКС», протоколи щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 27.11.2024 № 2185 та від 06.12.2024 № 2283, скарги до процедури закупівлі за номерами ID: UA-2024-09-25-014465-a.c1, UA-2024-09-25-014465-a.b2 та UA-2024-09-25-014465-a.c3, оприлюднені в електронній системі закупівель 03.10.2024, 31.10.2024 та 11.12.2024, рішення Комісії від 21.10.2024 № 17123-р/пк-пз, від 11.11.2024 № 18169-р/пк-пз та від 20.12.2024 № 20320-р/пк-пз, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, оприлюднене в електронній системі закупівель 06.12.2024, договір про закупівлю від 24.12.2024 № 09/641-12/2024 (далі – Договір), повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, оприлюднене в електронній системі закупівель 03.03.2025, додаткову угоду від 28.02.2025 № 1 до Договору, пояснення та документи Замовника, отримані 09.04.2025 через електронну систему закупівель.
Моніторинг процедури закупівлі щодо тих порушень, обставин, підстав, які були предметом розгляду Комісії не здійснювався.
За результатами аналізу питання відповідності умов тендерної документації та проєкту договору про закупівлю умовам Рамкової угоди встановлено.
З метою здійснення фінансової підтримки України від Європейського Союзу, спрямованої, зокрема на фінансування державного бюджету, стимулювання інвестицій, між Україною та Європейським Союзом підписана Рамкова угода.
Для реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р схвалено План України (далі – План).
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 року № 1318 Держаудитслужбу визначено органом, який здійснює в установленому законодавством порядку державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану України, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів.
Під час моніторингу встановлено, що відповідно до інформації, оприлюдненої в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2024-09-25-014465-a, Замовник здійснив закупівлю відповідно до річного плану закупівель на 2024 рік, у пункті 8 якого зазначено, що джерелом фінансування закупівлі є державний бюджет України за бюджетною програмою КПКВК 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру».
Також, відповідно до інформації оприлюдненої в електронній системі закупівель по зазначеній закупівлі, Замовник уклав Договір з переможцем торгів товариством з обмеженою відповідальністю «ОРТОІМПЕКС», відповідно до пункту 1.4 якого цей Договір виконується за рахунок коштів державного бюджету в рамках виконання бюджетної програми «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» та постанови Кабінету Міністрів України від 17 березня 2011 року № 298 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення здійснення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» (далі – Постанова № 298).
Відповідно до пункту 3 Постанови № 298 бюджетні кошти спрямовуються, зокрема, на здійснення державним підприємством «Медичні закупівлі України» медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру в частині доведеного до нього переліку напрямів профілактики, діагностики та лікування протягом відповідного бюджетного періоду, зокрема оплату праці, нарахування на оплату праці, предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю, оплату послуг, видатків на відрядження, оплату комунальних послуг та енергоносіїв, інших поточних видатків, придбання обладнання і предметів довгострокового користування.
Розподіл зазначених коштів здійснено на виконання пункту 7.15 індикатору Плану «Інвестиція 2. Інвестиції в охорону здоров’я» Міністерством охорони здоров’я України, відповідальним за впровадження вказаної інвестиції.
Враховуючи зазначене, на закупівлю UA-2024-09-25-014465-a поширюються умови Рамкової угоди.
Статтею 3 Рамкової угоди встановлені обмежувальні заходи Європейського Союзу щодо:
- ненадання коштів або економічних ресурсів прямо або опосередковано Особі, що підпадає під дію обмежувальних заходів, або на її користь (пункт 1 статті 3 Рамкової угоди) шляхом встановлення зобов’язання для всіх реципієнтів коштів, виплачених для здійснення заходів із реалізації реформ та інвестиційних проектів, включених до Плану, або для всіх інших фізичних осіб чи суб’єктів, залучених до їх реалізації. (пункт 11 статті 9 Рамкової Угоди);
- участі Осіб та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, що підпадають під дію обмежувальних заходів, шляхом відстеження збігів із даними в санкційному списку ЄС, перш ніж укласти відповідні угоди або здійснити згідно з ними платежі, стосовно кожного виконавця, щоб жодна фізична або юридична особа, суб’єкт або орган, що опосередковано отримає фінансування, не були Особами, що підпадають під дію обмежувальних заходів (стаття 3 Рамкової угоди).
Статтею 5 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу правил щодо прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання:
- участі у закупівлі міжнародних і регіональних організацій, фізичних осіб, які є громадянами, і юридичних осіб та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, що фактично зареєстровані у прийнятних країнах (частина перша статті 5 Рамкової угоди);
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, пропозиції яких не відповідають умовам, що усі поставки та матеріали повинні походити із прийнятних країн, зазначених у підпунктах (a) та (b) пункту 1 статті 5 Рамкової угоди, крім випадків, коли поставки та матеріали не можуть бути отримані на розумних умовах у жодній із таких країн (пункт третій статті 5 Рамкової угоди);
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі з неприйнятних країн (країни, які не визначені пунктом 1 статті 5) не у випадках, передбачених пунктом 8 статті 5 Рамкової Угоди.
Статтею 7 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо внутрішньої системи управління та контролю України, а також зобов’язання щодо протидії неналежному управлінню коштами:
- участі у закупівлі учасників та укладання з ними договорів за результатами закупівлі, пропозиція яких не містить інформації про найменування підрядника та субпідрядника (імен, прізвищ та дат народження бенефіціарних власників реципієнта коштів, підрядника або субпідрядника), як визначено у Статті 3(6) Директиви Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2015/849 від 20 травня 2015 року (підпункти ii. та iii. пункту 5 статті 7 Рамкової Угоди).
Статтею 16 Рамкової угоди встановлені заходи Європейського Союзу щодо публічності:
- зазначення емблеми Союзу та здійснення відповідної заяви про фінансування, що містить слова «фінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» або «співфінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility», зокрема, допущення до участі учасника та укладення договору про закупівлю без аналогічних умов щодо зазначення емблеми Союзу та здійснення відповідної заяви про фінансування, що містить слова «фінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» або «співфінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» (пункт 1 статті 16 Рамкової Угоди).
Разом з тим, Замовником в тендерній документації та проєкті договору про закупівлю (Додаток № 4 до тендерної документації) не враховані визначені вимоги, встановлені статтями 3, 5, 7, 16 Рамкової угоди.
Період усунення порушень:
14.04.2025 17:23 - 29.04.2025 00:00
Дата публікації висновку:
14.04.2025 17:23
Оскарження висновку в суді
Опис:
Державне підприємство «Медичні закупівлі України» (далі – ДП «Медзакупівлі України», Замовник) висловлює повагу та повідомляє наступне.
За результатами проведення моніторингу процедури закупівлі «ДК 021:2015 – 33190000-8 Медичне обладнання та вироби медичного призначення різні (Інкубатор з примусовою вентиляцією)», (ідентифікатор закупівлі UA-2024-09-25-014465-a) (далі – Процедура закупівлі), оголошеної ДП «Медзакупівлі України», Державною аудиторською службою України (далі – Держаудитслужба) оприлюднено висновок, в якому вказано, що за результатами аналізу питання відповідності умов тендерної документації та проєкту договору про закупівлю умовам Рамкової угоди щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, підписаної між Україною та Європейським Союзом 21 травня 2024 року у м. Києві та 22 травня 2024 року у м. Брюсселі та ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IX (далі – Рамкова угода) виявлено не встановлення замовником вимог щодо обмежувальних заходів ЄС, правил щодо прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання, вимог щодо прозорості, визнання походження та забезпечення публічності, передбачених статтями 3, 5, 7, 16 Рамкової угоди, про що зазначено у висновку як порушення.
ДП «Медзакупівлі України» не погоджується з висновком Державної аудиторської служби України про результати моніторингу Процедури закупівлі (ідентифікатор моніторингу UA-M-2025-04-07-000013) (далі – висновок Держаудитслужби) та надає наступні аргументовані заперечення.
Процедури закупівель лікарських засобів, медичних виробів, обладнання та допоміжних засобів до них, в тому числі зазначена Процедура закупівлі, проводяться ДП «Медзакупівлі України» на виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я у встановленому чинними нормативно-правовими актами порядку за доведеними з боку Міністерства охорони здоров’я України (далі – МОЗ України) предметами закупівель (номенклатурними позиціями), кількісними та якісними характеристиками до предметів закупівель та в рамках доведених з боку МОЗ України бюджетних призначень.
Так, відповідно до пункту 2 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.03.2011 № 298 (зі змінами та доповненнями) (далі – Порядок) (режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/298-2011-%D0%BF#Text), головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем програм є МОЗ України. Згідно з пунктом 2 Порядку одержувачем бюджетних коштів є ДП «Медзакупівлі України», що належить до сфери управління МОЗ України і одержує кошти на виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я в частині доведеного до нього переліку напрямів профілактики, діагностики та лікування протягом відповідного бюджетного періоду.
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 № 216 «Деякі питання закупівлі лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них» (зі змінами) затверджено перелік лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що закуповуються на виконання відповідних угод (договорів), укладених особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я (режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/216-2022-%D0%BF#n14), до переліку яких входить і предмет Процедури закупівлі.
Наказом МОЗ України від 26 січня 2024 року № 137 (режим доступу: https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz-moz-ukraini-vid-26012024--137-pro-dovedennja-do-derzhavnogo-pidpriemstva-medichni-zakupivli-ukraini-pereliku-naprjamiv-profilaktiki-diagnostiki-ta-likuvannja-2024-roku) до ДП «Медзакупівлі України» доведено перелік напрямів профілактики, діагностики та лікування до закупівлі у 2024 році.
Наказом МОЗ України від 21 лютого 2024 року № 291 (зі змінами) (режим доступу: https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz-moz-ukraini-vid-21022024--291-pro-zatverdzhennja-zvedenih-pokaznikiv-100--potrebi-u-likarskih-zasobah-medichnih-virobah-ta-dopomizhnih-zasobah-do-nih-scho-zakupovuvatimutsja-derzhavnim-pidpriemstvom-medichni-zakupivli) затверджено зведені показники 100 % потреби у лікарських засобах, медичних виробах та допоміжних засобах до них, що закуповуватимуться ДП «Медзакупівлі України» за напрямами використання бюджетних коштів у 2024 році за бюджетною програмою КПКВК 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру».
Наказом МОЗ України від 29.07.2024 № 1338 (копія наказу та додаток до наказу додаються) затверджено зміни до зведених показників 100 % потреби у лікарських засобах, медичних виробах та допоміжних засобах до них, що закуповуватимуться ДП «Медзакупівлі України» за напрямами використання бюджетних коштів у 2024 році за бюджетною програмою КПКВК 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру».
При цьому, жодний із вищезазначених нормативно-правових актів та документів не вказує на походження виділених коштів і не вказує на вимогу дотримання умов Рамкової угоди під час проведення Процедури закупівлі.
Відповідно до пункту 5 статті 13 Бюджетного кодексу України (далі – БКУ) розподіл бюджету на загальний та спеціальний фонди, їх складові частини визначаються виключно цим Кодексом та законом про Державний бюджет України.
Згідно з підпунктом 4 пункту 3 статті 13 БКУ складовими частинами спеціального фонду бюджету є: фінансування спеціального фонду бюджету.
Абзацом одинадцятим пункту 4 статті 13 БКУ передбачено поділ на групи власних надходжень бюджетних установ, де у складі другої групи виділяються підгрупи, однією з яких є підгрупа 1 – благодійні внески, гранти та дарунки.
Кошти на закупівлю предмета Процедури закупівлі були доведені до ДП «Медзакупівлі України» за бюджетною програмою КПКВК 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру», в тому числі за піднапрямом «Закупівля обладнання для центрів контролю та профілактики хвороб, що належать до сфери управління МОЗ», затвердженої головним розпорядником бюджетних коштів наказом МОЗ України від 11.03.2024 № 409, та затвердженого Паспорту бюджетної програми на 2024 рік.
Крім того, МОЗ України, як головним розпорядником бюджетних коштів, у 2024 році державному підприємству «Медичні закупівлі України», як одержувачу бюджетних коштів на виконання програм та здійснення централізованих заходів у сфері охорони здоров’я (в межах доведеного до нього переліку напрямів профілактики, діагностики та лікування), не надавалась інформація про те, що фінансування відповідних бюджетних програм здійснюється в рамках реалізації Плану України відповідно до інструменту Ukraine Facility (лист МОЗ України від 17.04.2025 № 10.3-16/12715/2-25 додається).
Враховуючи вищенаведене, на момент проведення Процедури закупівлі законодавство України, яким передбачалось фінансування цієї закупівлі, жодним чином не вказувало на необхідність застосування Замовником спеціальних механізмів реалізації фінансування Європейського Союзу для України згідно з інструментом «Ukraine Facility», тому зазначення зобов’язань, передбачених Рамковою Угодою, в тендерній документації і в умовах договору про закупівлю є безпідставним.
Наголошуємо, що Паспорт бюджетної програми був затверджений наказом МОЗ України від 11.03.2024 № 409.
Дане свідчить про те, що виділені кошти у березні 2024 року ніяк не підпадають під програму Ukraine Facility, оскільки Рамкову Угоду ратифіковано Законом України від 06.06.2024 № 3786-IX.
Таким чином, затвердження Паспорту бюджетної програми та, відповідно, конкретних сум бюджетних асигнувань відбулось до ратифікації та набрання чинності для України згаданої вище Рамкової Угоди.
До того ж, ДП «Медзакупівлі України» є Замовником в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), тому зобов'язане проводити закупівлі відповідно до процедур, передбачених Законом, та згідно Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 № 1178 (далі – Особливості), якими не передбачено можливості проводити закупівлі методом спеціальних механізмів реалізації фінансування Європейського Союзу для України згідно з інструментом «Ukraine Facility». Таким чином, на момент проведення Процедури закупівлі ні законодавством, яке регламентує фінансування закупівлі, ні законодавством у сфері закупівель, ні технічним функціоналом електронної системи закупівель не передбачено окремого механізму здійснення процедур закупівель в межах реалізації фінансування Європейського Союзу для України згідно з інструментом «Ukraine Facility».
Згідно з Постановою Кабінету України від 15 листопада 2024 року № 1318 (далі – Постанова), Держаудитслужбу визначено органом, який здійснює в установленому законодавством порядку державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану України, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів.
Згідно пункту 2 Постанови Міністерство економіки (далі – Мінекономіки) визначено Національним координатором, який діє як єдиний контактний пункт між державними органами та Європейською Комісією для забезпечення загального процесу координації дій з надання допомоги згідно з інструментом Ukraine Facility.
Для реалізації ініціативи Європейського Союзу «Ukraine Facility» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 року № 244-р схвалено План України (далі – План).
Згідно абзацу 3 пункту 20 Постанови Держаудитслужба подає щокварталу Координатору інформацію про заплановані заходи в рамках здійснення державного фінансового контролю за видатками, передбаченими на виконання кроків Плану, зокрема для виконання яких необхідно здійснити публічні закупівлі, виплату компенсацій та кредитів у межах виконання Плану, та інформацію про результати їх проведення.
Таким чином, на дотримання зазначених норм Держаудитслужба в складі інформації про заплановані заходи державного фінансового контролю за видатками, передбаченими на виконання кроків Плану, повинна була подати Координатору інформацію про запланований моніторинг закупівлі UA-2024-09-25-014465-a.
Проте, Наказ Держаудитслужби від 07.04.2025 № 72 «Про початок моніторингу процедур закупівель» (далі – Наказ), оприлюднений в електронній системі закупівель, спирається лише на Закон України «Про публічні закупівлі», Положення про Південний офіс Держаудитслужби, затверджене наказом Державної аудиторської служби України від 02.06.2016 № 23, доручення Державної аудиторської служби України від 02.04.2025 № 003100-18/4143-2025. При цьому відсутнє посилання на відповідну Постанову від 15.11.2024 № 1318 «Деякі питання реалізації інструменту Ukraine Facility» або будь-які інші згадки про те, що моніторинг здійснюється з метою фінансового контролю за видатками, передбаченими у межах виконання Плану України.
Крім того, Наказ містить інформацію, що підставою для здійснення моніторингу закупівлі є доповідна записка начальника відділу контролю у сфері закупівель Південного офісу Держаудитслужби Світлани САМОКІШ від 07.04.2025. Тоді як згідно пункту 3 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі повинне містити опис підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.
Також зауважуємо, що згідно абзацу 12 пункту 3 Постанови завданням Мінекономіки як Національного координатора є надання Міністерству фінансів України та Держаудитслужбі інформації щодо виділення коштів для виконання кроків Плану у розрізі бюджетних програм, а також інформації про правові акти, якими визначаються переліки проектів/об’єктів, що затверджуються відповідальними органами.
Проте, Державна аудиторська служба України у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі не зазначила даних про таку інформацію щодо виділення коштів для виконання кроків Плану, отриману від Мінекономіки, та не надала жодного офіційного документа, який би підтверджував, що закупівля UA-2024-09-25-014465-a фінансувалась в межах інструменту Ukraine Facility.
Враховуючи зазначене, ДП «Медзакупівлі України» проведено Процедуру закупівлі з дотриманням вимог Закону, який визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад, та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 № 1178.
ДП «Медзакупівлі України» дотримано всіх принципів здійснення закупівель, визначених законодавством у сфері публічних закупівель, що також підтверджується цим же висновком Держаудитслужби, згідно якого не установлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель з боку
ДП «Медзакупівлі України» як Замовника під час визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей, своєчасності надання роз’яснень на звернення щодо тендерної документації, внесення змін до тендерної документації, розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у відповідності до вимог законодавства та своєчасність їх оприлюднення, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Тобто, в своєму висновку Держаудитслужба зазначила, що в ході моніторингу здійснено перевірку на дотримання Замовником вимог законодавства у сфері закупівель, а також на дотримання вимог Рамкової угоди. При цьому, порушень вимог законодавства у сфері закупівель не установлено.
Враховуючи викладене, вважаємо, що висновок Держаудитслужби України щодо наявності порушення відповідності умов тендерної документації та проєкту договору про закупівлю умовам Рамкової угоди є невірним, ймовірно, через хибне тлумачення законодавства.
Звертаємо увагу, що закупівля медичних товарів у воєнний час є надзвичайно важливою та критично необхідною для забезпечення медичної допомоги пацієнтам, військовим, пораненим та цивільним громадянам України, сприяє забезпеченню належної медичної допомоги населенню, а також при цьому забезпечує оптимальне використання фінансових ресурсів. У статті 3 Конституції України вказано: «Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, у статті 27 – «Обов’язок держави – захищати життя людини». Враховуючи пріоритетність завдань, спрямованих на порятунок життя та збереження здоров’я людей, гостро стоїть питання забезпечення медичними товарами для своєчасного лікування пацієнтів.
Основними завданнями Держаудитслужби є, зокрема, здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів (Положення про Державну аудиторську службу України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2016 № 43 (зі змінами).
Отже, втручатися органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі доцільно у разі, якщо виявлене порушення має негативний вплив для бюджету.
Відповідно до статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси. З огляду на зазначене, ДП «Медзакупівлі України» має намір звернутися до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів, що порушені Державною аудиторською службою України.
Дата публікації:
18.04.2025 16:39
Дата відкриття провадження:
12.05.2025 12:00
Номер відкриття провадження:
№320/20374/25
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Запити/Пояснення
Номер:
b8e29ee83fae49b99e249f972fb57dce
Назва:
Запит про надання пояснення
Дата опублікування:
07.04.2025 17:44
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
11.04.2025 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу цієї закупівлі відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Південний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України від 02 червня 2016 року № 23, постала потреба в отриманні таких пояснень (інформації та документів).
1. Яким чином та на підставі яких документів вами здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість?
Також надати посилання на сторінку власного вебсайту або офіційного вебсайту головного розпорядника бюджетних коштів, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами).
2. За рахунок якої субвенції з державного бюджету здійснено фінансування зазначеної закупівлі (з зазначенням постанови (розпорядження) Кабінету Міністрів України, кодів програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету).
3. Надати інформацію та її документальне підтвердження щодо обґрунтування документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили внесення змін до Договору про закупівлю від 24.12.2024 № 09/641-12/2024 додатковою угодою від 28.02.2025 № 1.
Пояснення, інформацію та документи необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Разом з тим повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема за невиконання службовою особою законних вимог представників органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у його роботі, надання йому завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
9f6170b92d7942e09f53a991150d1130
Назва:
Пояснення
Дата опублікування:
09.04.2025 18:17
Опис:
Державне підприємство «Медичні закупівлі України» (далі – ДП «Медзакупівлі України», Замовник) висловлює повагу та повідомляє наступне. На запит Державної аудиторської служби України від 07.04.2025 про надання пояснень у межах проведення моніторингу процедури закупівлі за предметом закупівлі «ДК 021:2015 – 33190000-8 Медичне обладнання та вироби медичного призначення різні (Інкубатор з примусовою вентиляцією)» (далі – Процедура закупівлі) (ідентифікатор закупівлі UA-2024-09-25-014465-a) надаємо наступні пояснення (інформацію та документи).
Процедури закупівель лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, в тому числі зазначена Процедура закупівлі, проводяться ДП «Медзакупівлі України» на виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я у встановленому чинними нормативно-правовими актами порядку за доведеними з боку Міністерства охорони здоров’я України (далі – МОЗ України) предметами закупівель (номенклатурними позиціями), кількісними та якісними характеристиками до предметів закупівель та в рамках доведених з боку МОЗ України бюджетних асигнувань.
Так, відповідно до пункту 2 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.03.2011 № 298 (зі змінами та доповненнями) (далі – Порядок) (режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/298-2011-%D0%BF#Text), головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем програм є МОЗ України. Згідно з пунктом 2 Порядку одержувачем бюджетних коштів є ДП «Медзакупівлі України», що належить до сфери управління МОЗ України і одержує кошти на виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я в частині доведеного до нього переліку напрямів профілактики, діагностики та лікування протягом відповідного бюджетного періоду.
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 № 216 «Деякі питання закупівлі лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них» (зі змінами) затверджено перелік лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що закуповуються на виконання відповідних угод (договорів), укладених особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я (режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/216-2022-%D0%BF#n14).
Наказом МОЗ України від 26 січня 2024 року № 137 (режим доступу: https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz-moz-ukraini-vid-26012024--137-pro-dovedennja-do-derzhavnogo-pidpriemstva-medichni-zakupivli-ukraini-pereliku-naprjamiv-profilaktiki-diagnostiki-ta-likuvannja-2024-roku) до ДП «Медзакупівлі України» доведено перелік напрямів профілактики, діагностики та лікування до закупівлі у 2024 році.
Наказом МОЗ України від 21.02.2024 № 291 (зі змінами) (режим доступу: https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz-moz-ukraini-vid-21022024--291-pro-zatverdzhennja-zvedenih-pokaznikiv-100--potrebi-u-likarskih-zasobah-medichnih-virobah-ta-dopomizhnih-zasobah-do-nih-scho-zakupovuvatimutsja-derzhavnim-pidpriemstvom-medichni-zakupivli) затверджено зведені показники 100 % потреби у лікарських засобах, медичних виробах та допоміжних засобах до них, що закуповуватимуться ДП «Медзакупівлі України» за напрямами використання бюджетних коштів у 2024 році за бюджетною програмою КПКВК 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру».
Наказом МОЗ України від 29.07.2024 № 1338 (копія наказу та додаток до наказу додаються) затверджено зміни до зведених показників 100 % потреби у лікарських засобах, медичних виробах та допоміжних засобах до них, що закуповуватимуться ДП «Медзакупівлі України» за напрямами використання бюджетних коштів у 2024 році за бюджетною програмою КПКВК 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру».
1. Щодо обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначення очікуваної вартості.
Розмір бюджетного призначення визначено відповідно до бюджетних програм КПКВК 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру», Паспорт якої на 2024 рік затверджено головним розпорядником бюджетних коштів наказом МОЗ України від 11.03.2024 № 409 (копія наказу та паспорту додаються).
Очікувана вартість предмета закупівлі встановлена відповідно та в межах бюджетної програми КПКВК 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» в межах виконання заходів за піднапрямом «Закупівля обладнання для центрів контролю та профілактики хвороб, що належать до сфери управління МОЗ».
Визначення очікуваної вартості здійснено відповідно до Методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом ДП «Медзакупівлі України» від 07.04.2023 № 312-ОД (копія наказу та Методика додаються), (довідка про ціни додається).
Замовником було проведено попередні ринкові консультації в електронній системі SAP Ariba (ID запиту: Doc2103489224), згідно з наказом ДП «Медзакупівлі України» від 14.07.2022 № 385-ОД «Про введення в дослідну експлуатацію SAP Ariba» (додається). У результаті отримано шість цінових пропозицій на номенклатурну позицію «Інкубатор з примусовою вентиляцією», три з яких не відповідають встановленим медико-технічним вимогам (далі – МТВ).
Очікувана вартість предмета закупівлі сформована на підставі отриманих комерційних пропозицій методом визначення найбільш економічно вигідної цінової пропозиції за виключенням пропозицій, які не відповідають МТВ.
Інформація з системи SAP Ariba, зокрема значення отриманих цінових пропозицій, у вигляді знімків екрана зазначеної системи, а також довідка про ціни додаються.
Відповідно до пункту 9 Порядку, технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі визначено Замовником в установленому законодавством порядку, з урахуванням МТВ до медичного обладнання, що погоджені рішенням групи експертів і фахівців за відповідним напрямом (копія листа голови групи експертів та фахівців при МОЗ України від 02.09.2024 № 7, протоколу засідання групи експертів та фахівців при МОЗ України від 27.08.2024 № 27/08/2024 та лист МОЗ України від 13.09.2024 № 25/35526/2-24 додаються).
Надаємо посилання на сторінку веб-сайту, на якому розміщені обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, очікуваної вартості предмета закупівлі (режим доступу: https://mpu.gov.ua/uk/suppliers/public/51576).
2. Щодо джерела фінансування Процедури закупівлі.
Процедури закупівель лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, в тому числі зазначена Процедура закупівлі, проводяться ДП «Медзакупівлі України» на виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я у встановленому чинними нормативно-правовими актами порядку за доведеними з боку МОЗ України предметами закупівель (номенклатурними позиціями), кількісними та якісними характеристиками до предметів закупівель та в рамках доведених з боку МОЗ України бюджетних асигнувань.
Кошти на закупівлю предмета Процедури закупівлі, що є складовою загального фонду бюджету, були доведені до ДП «Медзакупівлі України» за бюджетною програмою КПКВК 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» відповідно до Паспорту бюджетної програми на 2024 рік, затвердженого наказом МОЗ України від 11.03.2024 № 409 (копія наказу та Паспорту додаються).
3. Щодо обставин, що спричинили внесення змін до Договору про закупівлю.
Відповідно до пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 № 1178 (далі – Особливості) істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) Особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, продовження строку дії договору про закупівлю та/або строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Відповідно до підпункту 4.1.1. пункту 4.1. договору про закупівлю № 09/641-12/2024 від 24.12.2024 (далі – Договір), укладеного з компанією ТОВ «ОРТОІМПЕКС» (далі – Постачальник) за результатами проведення Процедури закупівлі передбачено, що вказані у пункті 4.1. Договору та/або заявках на поставку Товару строки поставки Товару можуть бути змінені за мотивованим зверненням Сторін за наявності обґрунтованих на те підстав (у тому числі у разі неготовності приміщення кінцевого набувача та/або відсутності у кінцевого набувача відповідних дозвільних документів на зберігання/використання Товару), але у будь-якому випадку – за взаємною згодою Сторін.
Пунктами 11.2 та 11.3 Договору передбачено, що дія Договору може бути подовжена за взаємною згодою Сторін шляхом підписання Додаткової угоди до Договору. Всі зміни та доповнення до Договору викладаються у письмовій формі і після їх підписання Сторонами стають невід’ємними частинами Договору.
Керуючись вищезазначеними пунктами Договору, з урахуванням листа Постачальника від 26.02.2025 № 06/02 (копія листа додається), у зв’язку з наявністю об’єктивних обставин, виникнення яких пов’язано з погодними умовами, що спричинили ускладнену логістику, сторони дійшли згоди щодо погодження зміни строку поставки продукції та строку дії Договору, на підставі чого 28.02.2025 було укладено Додаткову угоду № 1 до Договору.
Звертаємо увагу, що Закон України «Про публічні закупівлі» та Особливості не містять визначення поняття «документально підтверджених об’єктивних обставин» та переліку документів, що їх підтверджують. Таким чином, під час продовження строку дії Договору та виконання зобов’язань Замовником у повному обсязі дотримано вимоги законодавства у сфері публічних закупівель. Зазначена позиція Замовника підтверджується листом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 27.10.2016 № 3302-06/34307-06 «Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю», в якому зазначено наступне: «…форма документального підтвердження об’єктивних обставин Законом не визначена, оскільки вона залежить саме від обставин, що спричинили продовження строку дії договору про закупівлю та виконання зобов’язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг. Тому, замовник самостійно визначає форму документального підтвердження таких обставин з дотриманням законодавства».
Частиною першою ст. 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Згідно з ч. 1 ст. 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Відповідно до положень Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Бюджетного кодексу України, частиною першою статті 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості; частиною першою статті 6 Господарського кодексу України передбачена заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини; частиною п’ятою статті 19 Господарського кодексу України передбачена заборона незаконного втручання та перешкоджання господарській діяльності суб'єктів господарювання з боку органів державної влади, їх посадових осіб при здійсненні ними державного контролю та нагляду; частиною шостою статті 22 Бюджетного кодексу України передбачено, що розпорядник бюджетних коштів може уповноважити одержувача бюджетних коштів на виконання заходів, передбачених бюджетною програмою, шляхом доведення йому бюджетних асигнувань та надання відповідних коштів бюджету (на безповоротній чи поворотній основі). Одержувач бюджетних коштів використовує такі кошти відповідно до вимог бюджетного законодавства на підставі плану використання бюджетних коштів, що містить розподіл бюджетних асигнувань. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Згідно зі статтею 96 Цивільного кодексу України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов'язаннями.
Таким чином, враховуючи викладене вище, обставини, які спричинили необхідність продовження строків поставки товару та дії Договору, є об’єктивними та документально підтвердженими, що відповідає вимогам законодавства.