• Спрощена закупівля
  • Мультилотова
  • КЕП

Навушники спеціальні (Вид 1-4, Тип 1-2, комплектність КШББ) (35810000-5: Індивідуальне обмундирування)

ЛОТ 1 5 тис. шт до 31.03.2024 ЛОТ 2 5 тис. шт до 31.03.2024 ЛОТ 3 5 тис. шт до 31.03.2024 ЛОТ 4 5 тис. шт до 31.03.2024

Завершена

413 070 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.1% або 516 337.50 UAH
Номер: 3de95c3a3eaf423cbeb6e9d11a987547
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2024-03-22-000030
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 21.03.2024 00:00
Автор: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ, UA-EDR 40165856
Період моніторингу: 22.03.2024 12:52 - 13.04.2024 01:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ Н А К А З 50 № 21.03.2024 Київ Про початок моніторингу процедур закупівель / закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зважаючи на пункт 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, та згідно з пунктом 9 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, НАКАЗУЮ: 1. Розпочати моніторинг процедур закупівель / закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Департаменту моніторингу та перевірок закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель / закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу. Голова Алла БАСАЛАЄВА Додаток до наказу Державної аудиторської служби України «Про початок моніторингу процедур закупівель / закупівель» Витяг з переліку процедур закупівель / закупівель № з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу 4 UA-2024-02-06-014872-a 06.02.2024 інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель Директор Департаменту моніторингу та перевірок закупівель Олексій АЛЕКСАНДРОВ
Адреса: Ukraine, Київ
Контактна особа: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ( обл.), +38 (0 50) 271-80-98, bekirova.monitoryng@gmail.com
Етапи закупівельного процесу:
  • Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
  • Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу питання відповідності оголошення про проведення спрощеної закупівлі вимогам Закону, установлено порушення вимог частини восьмої статті 12 Закону. За результатами аналізу питання дотримання ДОТ законодавства в сфері публічних закупівель щодо розгляду пропозиції ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» (за Лотами 1,2,4), установлено порушення вимог абзацу другого пункту 13 статті 14 Закону. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері закупівель щодо визначення предмета закупівлі, оприлюднення інформації про закупівлю, розгляду пропозицій ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС», ТОВ «ТОП ГВАРДІАН ФОРМ» та ТОВ «ЖАРТРЕЙД», своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, внесення змін до договору – порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо здійснення в подальшому закупівель з дотриманням основних принципів здійснення публічних закупівель визначених статтею 5 Закону, зокрема, при встановленні в Оголошеннях про проведення спрощених закупівель нецінових критеріїв встановлювати вимоги щодо документального підтвердження учасниками та постачальниками відповідності товару тим критеріям, які визначені як нецінові та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 11 квітня 2024 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі; оприлюднення інформації про закупівлю; відповідності вимог оголошення про проведення спрощеної закупівлі Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), розгляду пропозицій, своєчасності укладання договору(-ів) про закупівлю та його оприлюднення, внесення змін до договору(-ів), дотримання основних принципів здійснення публічних закупівель визначних статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). Під час моніторингу проаналізовано: оголошення про проведення спрощеної/допорогової закупівлі, протокол розкриття пропозицій, оголошення про проведення спрощеної закупівлі затверджене рішенням уповноваженої особи державного підприємства Міністерства оборони України «Агенція закупівель у сфері оборони» (далі – Державний оператор тилу, ДОТ) від 05.02.2024, запити до процедури, вимоги про усунення порушень, пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» (далі – ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ») (Лоти 1, 2, 4), товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСТРІМ-ТЕКС» (далі – ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС») (Лот 3, 4), товариства з обмеженою відповідальністю «ТОП ГВАРДІАН ФОРМ» (Лот 4) (далі – ТОВ «ТОП ГВАРДІАН ФОРМ»), товариства з обмеженою відповідальністю «ЖАРТРЕЙД» (Лот 4) (далі – ТОВ «ЖАРТРЕЙД»), вимоги про усунення невідповідностей, протоколи розкриття тендерних пропозицій/ пропозицій, протоколи від 22.02.2024 № 22.02.24-6, № 22.02.24-7, № 22.02.24-8, № 22.02.24-9, № 22.02.24-10, № 22.02.24-11, № 23.02.24-10, повідомлення про намір укласти договір, державний контракт (договір) про закупівлю від 29.02.2024 № 41/02-24-РМ (Лоти 1, 2 та 4) на загальну суму 238 441 800,00 грн. з ПДВ (далі – Договір № 41/02-24-РМ), додаткову угоду № 1 від 29.03.2024 до Договору № 41/02-24-РМ, державний контракт (договір) про закупівлю від 29.02.2024 № 47/02-24-РМ (Лот 3) на суму 61 775 700,00 грн. з ПДВ (далі – Договір № 47/02-24-РМ), звіт про виконання договору про закупівлю від 05.04.2024 (Лот 3), пояснення ДОТ, надані 01.04.2024, 05.04.2024 та 09.04.2024 через електронну систему закупівель. Відповідно до частини першої, шостої статті 29 Закону оцінка тендерних пропозицій/пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону. Якщо крім ціни замовником встановлені інші критерії оцінки відповідно до методики оцінки, до початку електронного аукціону в електронній системі закупівель автоматично визначаються показники інших критеріїв оцінки та приведена ціна, після чого розкривається інформація про приведену ціну та перелік усіх приведених цін тендерних пропозицій/пропозицій, розташованих у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників. 1. В ході моніторингу встановлено, що Державний оператор тилу в пункті 11 оголошення про проведення спрощеної закупівлі (далі–Оголошення), визначив перелік нецінових критеріїв оцінки, зокрема: «Відповідність військовим стандартам НАТО, наявність підтвердження відповідності стандартам MIL-STD-810g та EMC-MIL-STD-461G » у разі наявності якого % нецінового критерію складає 15%; «Рівень заглушення (SNR) не менше 26 Дб» неціновий критерій - 10%; «Додатковий захист: можливість підвищення рівня шумозаглушення SNR не менше ніж до 32 Дб (в тому числі за рахунок використання додаткових пасивних засобів) та ступінь захисту не гірше ІР67» неціновий критерій - 5 %. Відповідно інформації оприлюдненій в електронній системі закупівель встановлено, що внаслідок застосування нецінових критеріїв найбільш економічно вигідними пропозиціями визначені : - за Лотом 1, переможцем визначено ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» з остаточною ціновою пропозицією 78 999 900,00 грн. (приведена ціна за рахунок коефіцієнту -1,4285714286 склала 55 299 930 грн), однак остаточна цінова пропозиція учасника ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» без урахування нецінових критеріїв склала 77 995 200,00 грн., що на 1 004 700,00 грн. дешевше ніж у переможця; - за Лотом 2, переможцем визначено ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» з остаточною ціновою пропозицією 83 652 224,28 грн. (приведена ціна за рахунок коефіцієнту -1,4285714286 склала 58 556 556,99 грн), однак остаточна цінова пропозиція учасника ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» без урахування нецінових критеріїв складала 67 231 580,57 грн., що на 16 420 643,71 грн. дешевше ніж у переможця; - за Лотом 4, переможцем визначено ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» з остаточною ціновою пропозицією 75 789 900,00 грн. (приведена ціна за рахунок коефіцієнту -1,4285714286 склала 53 052 930 грн), однак остаточна цінова пропозиція ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» без урахування нецінових критеріїв склала 58 285 713,14 грн., що на 17 504 186,86 грн. дешевше ніж у переможця. Отже, через застосування нецінових критеріїв приведена ціна пропозицій ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» (Лот 1,2,4) за результатами аукціонів визначена найбільш економічно вигідною, але фактично є на 34 929 530,57 гривень дорожче ніж ціна пропозиції без урахування нецінових критеріїв. Відповідно до вимог додатку 3 оголошення про проведення спрощеної закупівлі технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме навушники спеціальні (Вид 1-4, Тип 1-2, комплектність КШББ) повинні відповідати технічній специфікації Міністерства оборони України на предмети для речового забезпечення (навушники спеціальні) ТC A01XJ.00737-450:2023 (01). Так само і умовами Договору № 41/02-24-РМ (Лоти 1, 2 та 4) та Договору № 47/02-24-РМ (Лот 3) (далі-Договори) не визначено, яким чином та відповідно до яких вимог договорів Отримувачами товару буде перевірено наявність документального підтвердження його відповідності саме військовим стандартам НАТО (MIL-STD-810g та EMC-MIL-STD-461G), рівню заглушення (SNR не менше 26 Дб) та додатковому захисту (можливість підвищення рівня шумозаглушення SNR не менше ніж до 32 Дб). З приводу встановленого ДОТ в електронній системі закупівель надав письмове пояснення, що «…Відповідно до ТC A01XJ.00737-450:2023 встановлено обсяги перевірки предмету закупівлі та передбачено, зокрема, перевірку рівня SNR (шумозахисту), пило-вологозахисту тощо. Також Учасником в складі пропозиції надані протоколи випробувань запропонованого товару щодо відповідності вимогам стандартів MIL-STD-810g та EMC-MIL-STD-461G. У випадку виявлення невідповідності фактично поставленого товару пропозиції Учасника в спрощеній закупівлі, така невідповідність є підставою для здійснення претензійно-позовної роботи.». Слід зазначити, що в складі пропозиції учасник ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» (Лоти 1, 2, 4), надав звіт про випробування протишумних навушників Peltor Comtac XP (MT 17H682FB-02) яке проведено в квітні 2007 року, випробування на занурення відповідно до MIL-STD 810G проведено в грудні 2012 року, тест на електромагнітну сумісність проведено в березні 2013 року. Технічна специфікація Міністерства оборони України на предмети для речового забезпечення (навушники спеціальні) ТC A01XJ.00737-450:2023 (01) розроблена, погоджена та затверджена 03.08.2023. Варто зазначити, що стандарт MIL-STD-810G на які посилається ДОТ є необхідними для постачання техніки та складників для Міністерства оборони США, який діє з 31.10.2008 та неодноразово змінювався. Відповідно до додатку 1 оголошення про проведення спрощеної закупівлі: «Перелік документів, які повинні бути завантажені учасником у складі пропозиції: …7. Гарантійний лист в довільній формі щодо відповідності запропонованого товару вимогам до Технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі згідно ДОДАТКУ №3….». Відповідно до частини 7 статті 8 Закону у висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю. Таким чином, Державний оператор тилу встановив нецінові критерії, однак не визначив чітких вимог щодо підтвердження учасниками відповідності запропонованого товару таким критеріям, окрім гарантійного листа в довільній формі. Згідно пояснень ДОТ: «У випадку виявлення невідповідності фактично поставленого товару пропозиції Учасника в спрощеній закупівлі, така невідповідність є підставою для здійснення претензійно-позовної роботи». Зазначене свідчить про наявність ризику постачання товару, що не відповідає критеріям визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що може призвести до зайвого витрачання бюджетних коштів на суму 34 929 530,57 грн. (Лот 1,2,4) та незабезпечення потреби Міністерства оборони України в навушниках спеціальних, які дійсно відповідають таким критеріям. 2. Відповідно до вимог частини восьмої статті 12 Закону подання інформації під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Замовникам забороняється вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі. Однак, ДОТ в додатку 8 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі встановив можливість для переможця торгів надати окремі документи (уточнену цінову пропозицію та копію акту, виданого уповноваженим органом щодо відповідності запропонованого товару нормативно-технічній документації) шляхом надсилання їх на електронну пошту Замовника, чим не дотримався вимог частини восьмої статті 12 Закону. З приводу встановленого, Державний оператор тилу надав письмове пояснення, що «…зважаючи не необхідність вчасного та безперебійного постачання предмета закупівлі для потреб Збройних сил України, можливість надання документів згідно з Додатком № 8 до Оголошення, які необхідні для укладання договору, передбачалась виключно у випадках технічної неможливості подання таких документів через електронну систему закупівель, зокрема, через технічні обмеження або збої в роботі майданчика Учасника, що можуть виникнути у зв’язку зі збройною агресією російської федерації, потенційною відсутністю стабільного електропостачання та інтернет - зв’язку». Варто зазначити, що Постановою Касаційного адміністративного суду Верховного Суду України від 02.03.2023 у справі № 640/26603/21 (далі – Постанова) суд виснував, що закупівля здійснюється поетапно, завершальним етапом якого є укладення та виконання договору. Враховуючи те, що принцип прозорості повинен застосовуватись на усіх етапах закупівель, а електронна система закупівель забезпечує, зокрема, обмін інформацією і документами саме в електронному вигляді, виключним способом взаємодії між учасниками закупівлі та Замовником є електронна система закупівель. Окрім цього, в цій же Постанові наголошено, що дана правова норма стосується як учасників так і переможця/ів торгів. 3. Відповідно до вимог пункту 7 статті 14 Закону усі звернення з вимогою щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник протягом одного робочого дня з їх оприлюднення зобов’язаний надати роз’яснення на звернення учасників спрощеної закупівлі, які оприлюднюються в електронній системі закупівель. В ході моніторингу встановлено, що під час проведення спрощеної закупівлі Державним оператором тилу не надано роз’яснення на вимоги про усунення порушення та/або внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, які оприлюднено в електронній системі закупівель. На запит органу державного фінансового контролю щодо не надання відповіді на вимоги про усунення порушень оприлюднені, ДОТ в електронній системі закупівель надав пояснення, «…Надання відповіді на вимогу не вдалося надати в зв’язку з технічним обмеженням майданчика щодо можливості відповіді після завершення періоду уточнень (неактивна кнопка «Відповісти на вимогу»). Наявність відповідних технічних обмежень наявних на електронному майданчику підтверджується листом від ДП «Прозорро» від 18.03.2024 №687..». 4. Відповідно до вимог пункту 5 додатку 1 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, учасникам які не є виробниками продукції необхідно у складі пропозиції надати документи, які підтверджують співпрацю із виробником, а саме договір з виробником або сертифікат дистриб’ютора, представника, дилера, тощо або лист виробника про представництво його інтересів учасником. Зазначені документи повинні бути дійсними на весь термін постачання продукції. Якщо в документі зазначено термін дії до кінця року з автоматичною пролонгацією, надати документальне підтвердження пролонгації цього документу від виробника. ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» у складі пропозиції надано лист ТОВ «3М Україна» від 15.02.2024 № 3м-1502/04 відповідно до якого ТОВ «3М Україна» є підрозділом 3М Company, багатопрофільної виробничої компанії зі штаб-квартирою в штаті Міннесота, США та визначає, що ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» має право представляти інтереси по продукції «3М» у спрощеній закупівлі UA-2024-02-06-014872-a. Слід зазначити, що в складі пропозиції учасник надав звіти про випробування та сертифікати для проведення типових випробувань протишумних навушників, відповідно до яких виробником є 3M Svenska AB, Швеція. З огляду на те, що ані ТОВ «3М Україна», ані 3М Company не є виробниками товару, в ході моніторингу надано письмовий запит щодо надання посилання на назву файлу (із зазначенням номеру сторінки у файлі) поданого учасником ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» (Лоти 1, 2, 3) яким підтверджено вимоги пункту 5 додатку 1 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі в частині підтвердження співпраці з виробником 3M Svenska AB на весь термін постачання продукції. Державний оператор тилу в електронній системі закупівель надав пояснення, зокрема «…Відповідно до відкритої інформації та офіційних повідомлень 3М Company є корпорацією з виробничими та невиробничими представництвами в різних країнах світу. Також 3М Company є власником торгівельної марки «ЗМ Peltor», до якої відноситься запропонований Учасником товар. https://www.3m.com/ https://www.3m.com/3M/en_US/select-location/ https://www.3m.com/3M/en_US/company-us/our-brands/ https://www.bloomberg.com/profile/company/MMM:US 3M Svenska AB є дочірньою компанією 3М Company та здійснює один із циклів виробництва навушників спеціальних, який зокрема включає остаточне збирання продукту. https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/company-information-ndc/ Виходячи з визначення терміну «виробник» в нормативно-правових актах України, документів наданих у складі пропозиції, учасник ТОВ «Швейна фабрика «Галант» належним чином підтвердив, що має право представляти інтереси по продукції «3М» у спрощеній закупівлі UA-2024-02-06-014872-a. Отже, в складі пропозиції ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» відсутні документи які підтверджують співпрацю із виробником навушників спеціальних (Вид 1-4, Тип 1-2, комплектність КШББ), у зв’язку з чим учасником не підтверджено вимоги пункту 5 додатку 1 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі. 5. Відповідно до вимог пункту 15 оголошення про проведення спрощеної закупівлі усі документи, що мають відношення до пропозиції та складаються безпосередньо учасником, викладаються українською мовою. У разі надання документів, складених іншою мовою ніж українською, такі документи повинні мати офіційний автентичний переклад українською мовою. Під терміном «офіційний автентичний переклад» позначають здійснений переклад оригінального тексту професійним перекладачем, особистий підпис якого під текстом перекладу засвідчено печаткою бюро перекладів та підписом керівника бюро перекладів або нотаріусом. Учасник ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» у складі пропозиції надав документи перекладені українською мовою, засвідчені підписом перекладача Гарник К.В. та печаткою бюро перекладів «Азбука» та документи які засвідчений печаткою та підписом перекладача Скок В.О. На запит органу державного фінансового контролю, яким чином визначено відповідність учасника ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» вимогам пункту 15 оголошення про проведення спрощеної закупівлі, який у складі своєї пропозиції надав документи перекладені українською мовою, однак не містять підпису керівника бюро перекладів або нотаріуса, ДОТ в електронній системі закупівель надав пояснення, що «… файл «14.2. випробування пил з перекладом» має переклад українською мовою за підписом та печаткою дипломованого перекладача - ФОП Скок Віти Олександрівни. В зв’язку з тим, що фізична особа-підприємець є самозайнятою особою, обов’язки керівника виконуються безпосередньо такою особою. Інші файли містять переклад з печаткою «Бюро перекладів України «Азбука». Водночас, під час перевірки інформації на офіційному сайті організації встановлено, що за контактами даними бюро перекладів визначені фізичні особи-підприємці. https://azbuka-bp.com.ua/uk/kyiv.html. Також під час перевірки інформації в Реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців не виявлено зареєстровану юридичну особу з назвою «Бюро перекладів Україна «Азбука». Таким чином у Замовника не було підтвердження того, що переклад здійснено не самозайнятою особою, а зареєстрованою юридичною особою, що б передбачало можливість підпису з боку директора». Слід зазначити, що засвідчення підпису перекладача підтверджує, що перекладач може та має право перекладати текст відповідними мовами та ставить на перекладі свій особистий підпис, засвідчуючи свою особу. Отже, учасником ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» не дотримано вимоги пункту 15 оголошення про проведення спрощеної закупівлі, та як документи які мають переклад українською мовою не підписані керівником бюро перекладів або нотаріусом. Враховуючи вищевикладене, моніторингом установлено, що Державний оператор тилу за наявності підстав відхилення пропозицій визначених у другому абзаці пункту 13 статті 14 Закону не відхилив пропозицію учасника ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ», через не дотримання ним вимог пункту 15 оголошення про проведення спрощеної закупівлі, в частині не підписання документів які мають переклад українською мовою керівником бюро перекладів або нотаріусом, а визнав його переможцем та уклав з ним Договір № 41/02-24-РМ (Лоти 1, 2, 4). 6. За результатами спрощеної закупівлі між Державним оператор тилу укладено Договір № 41/02-24-РМ (Лоти 1, 2 та 4) на закупівлю навушників спеціальних (Вид 1-4, Тип 1-2, комплектність КШББ), номенклатурний номер 5965610164370, нормативний документ ТC A01XJ.00737-450:2023 (01), в загальній кількості 15 000 шт, однак відповідно до додатку 1 «Специфікація» до Договору № 41/02-24-РМ (лоти) ціна за одиницю товару, становить: - за Лотом 1 в кількості 5000 шт., вартість за одиницю - 13 166,65 грн. без ПДВ, загальна сума складає 65 833 250,00 грн без ПДВ, що на 535,00 грн. без ПДВ, більше ніж вартість за одиницю аналогічного товару за лотом 4; - за Лотом 2 в кількості 5000 шт., вартість за одиницю - 13 942,00 грн. без ПДВ, загальна сума складає 69 710 000,00 грн без ПДВ, що на 1310,35 грн. без ПДВ, більше ніж вартість за одиницю аналогічного товару за лотом 4; - за Лотом 4 в кількості 5000 шт., вартість за одиницю - 12 631,65 грн. без ПДВ, загальна сума складає 63 158 250,00 грн без ПДВ. В ході моніторингу постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів), чи звертався Державний оператор тилу до переможця спрощеної закупівлі ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» за Лотами 1, 2, 4 щодо приведення у відповідність (зменшення) ціни за одиницю товару, ДОТ в електронній системі закупівель надав пояснення: «..що під час укладання договору переможцем спрощеної закупівлі ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» повідомлено про неможливість приведення ціни, сформованої за результатами аукціону до найнижчого значення за Лотом 4, водночас ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» звернулося до Замовника листом № 02/15 від 23.02.2024р. щодо приведення цінової пропозиції за результатами аукціону за Лотом № 2 до вимог національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку шляхом зменшення цінової пропозиції без зміни обсягів постачання. Відповідно до частини 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.» Пунктом 2 частини першої статті 5 Закону визначено, що закупівля здійснюється за принципом максимальної економії, ефективності та пропорційності. Різниця між вартістю аналогічного товару (Лот 1, 2) в порівнянні з (Лот 4) склала загалом 11 072 100,00 грн. з ПДВ. 7. За результатами моніторингу установлено, що відповідно до вимог пункту 2 додатку 4 оголошення про проведення спрощеної закупівлі для підтвердження наявності фінансової спроможності учасник має підтвердити наявність доходу (виручки) за останній звітний рік або останній звітний період. Учасник підтверджує відповідність вимогам шляхом надання копії фінансової звітності «Баланс» та «Звіт про фінансові результати» або податкової декларації платника єдиного податку за попередній звітний рік або останній звітний період та підтвердження про надання фінансового звіту до державних податкових органів із відповідною відміткою про прийняття (або копія квитанції № 2). У випадку якщо учасником із законодавчих причин не складається фінансова звітність, він надає лист-роз’яснення з відповідним поясненням та посиланням на нормативні акти. Учасник ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» за Лотом 4, завантажив у складі своєї пропозиції лист-пояснення від 14.02.2024 № 355 із зазначенням причини неподання останньої річної фінансової звітності. На виконання вимоги про усунення невідповідностей, яку ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» тричі оприлюднив фінансову звітність малого підприємства за 9 місяців 2023 року, однак дані файли закреслені, але доступні до перегляду. З метою з’ясування об’єктивних причин відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції учасника ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» надано письмовий запит, на який ДОТ надав відповідь, що «…в межах 24 годин для усунення невідповідностей з боку ТОВ «Екстрім-Текс» було завантажено інші файли, а потім відкликано їх (шляхом завантаження документів на їх зміну).Відповідні файли відображаються в електронній системі закупівель як закреслені, водночас на авторизованому майданчику в кабінеті Замовника такі файли не відображаються: Знімок екрану з кабінету Замовника на електронному майданчику zakupivli.pro. Листом Вих. № 08/04/ZK-1596 від 08.04.2024 з боку авторизованого майданчика закупівель «Закупівлі.Про» зазначено, що якщо в системі наявні закреслені файли, то учасник замінив їх іншими. При цьому закреслені файли переміщені в “історію змін” і не беруться до уваги при розгляді пропозиції замовником». Відповідно до частини дев’ятої статті 14 Закону Учасник має право внести зміни або відкликати свою пропозицію до закінчення строку її подання без втрати свого забезпечення пропозиції. Моніторинг засвідчив, що учасник ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» на виконання вимоги про усунення невідповідностей розмістив документи які відповідають даній вимозі, разом з тим закреслив їх, що призвело до його відхилення, таким чином учасник своїми діями фактично відкликав свою пропозицію через свідоме (тричі закреслений документ, що усував невідповідність) не усунення виявленого порушення. При цьому, пунктом 12 оголошення про проведення спрощеної закупівлі визначено, що забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції не повертається у разі відкликання тендерної пропозиції/пропозиції учасником після закінчення строку її подання, але до того, як сплив строк, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними.  Учасник ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» у складі пропозиції надав банківську гарантію від 16.02.2024 № 631-24Г видану АТ «РВС БАНК», відповідно до якої за цією гарантією гарант безвідклично зобов'язаний сплатити бенефіціару суму гарантії протягом 5 банківських днів після дня отримання гарантом письмової вимоги бенефіціара про сплату суми гарантії. Відповідно до протоколу уповноваженої особи від 22.02.2024 № 22.02.24-9 учасника ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» відхилено, як такого, що не надав інформацію згідно пункту 2 додатку 4 оголошення про проведення спрощеної закупівлі наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю відповідно до підпункту 1 пункту 13 статті 14 Закону. Слід зазначити, що за Лотом 3 відповідно до Протоколу від 22.02.2024 № 22.02.24-8, уповноваженою особою Вороном В. розглянуто пропозицію ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» з аналогічними документами та за результатами оцінки визначено найбільш економічно вигідною та такою, що повністю відповідає вимогам оголошення про закупівлю, у тому числі, в частині документального підтвердження відповідності учасника вимогам оголошення про закупівлю, визнано його переможцем та прийнято рішення про намір укласти договір. Зазначаємо, що цінова пропозиція учасника ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» (Лот 4) якого визнано переможцем, склала 75 789 900,00 грн з ПДВ, однак, остаточна пропозиція учасника ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» (Лот 4) якого відхилено складала 58 285 713,14 грн з ПДВ, що становить різницю в 17 504 186,86 гривень. Як зазначено вище, моніторингом установлено, що пропозиція учасника ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» не відповідала вимогам оголошення про проведення спрощеної закупівлі, однак Державний оператор тилу за наявності підстав визначених у другому абзаці пункту 13 статті 14 Закону не відхилив пропозицію учасника ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ», а визнав його переможцем та уклав з ним Договір № 41/02-24-РМ (Лоти 1, 2, 4). Водночас, в ході моніторингу встановлено, що ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» не має змоги забезпечити вчасну поставку навушників спеціальних до 31.03.2024, в зв’язку з чим продовжено термін поставки до 15.04.2024 за ініціативою постачальника. Відповідно до умов пункту 8.2 Договору № 41/02-24-РМ у разі порушення строку поставки, не передачу (несвоєчасну передачу, повернення з підстав, встановлених цим Договором) Товару, ПОСТАЧАЛЬНИК сплачує ЗАМОВНИКУ пеню у розмірі 0,5 (нуль цілих п’ять десятих) відсотка від ціни Товару, строк поставки якого порушено, за кожний день прострочення або ціни не переданого (несвоєчасно переданого, повернутого) Товару, за кожний день затримки передачі. Пеня нараховується протягом строку порушення виконання зобов’язань за Договором за кожен повний день прострочення виконання таких зобов’язань. За порушення строку поставки Товару понад 30 (тридцять) календарних днів додатково сплачується штраф у розмірі 7 (сім) відсотків від ціни Товару, строк поставки якого порушено. Однак, ДОТ укладено додаткову угоду від 29.03.2024 № 1 до Договору № 41/02-24-РМ на продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань до 15.04.2024. Відповідно до інформації оприлюдненої в електронній системі закупівель ДОТ оприлюднив звіт про виконання ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» (Лот 3) Договору № 47/02-24-РМ від 29.02.2024 на суму 61 775 700,00 грн. з ПДВ.
Період усунення порушень: 15.04.2024 17:24 - 30.04.2024 00:00
Дата публікації висновку: 15.04.2024 17:24

Оскарження висновку в суді

Опис: Висновок Державної аудиторської служби України за результатами моніторингу спрощеної закупівлі (UA-2024-02-06-014872-a) оскаржено до Київського окружного адміністративного суду України.
Дата публікації: 30.04.2024 15:20

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: Аргументовані заперечення до висновку Держаудитслужби за результатами моніторингу UA-M-2024-03-22-000030 За результатами проведення моніторингу процедури закупівлі «Навушники спеціальні (Вид 1-4, Тип 1-2, комплектність КШББ) (35810000-5: Індивідуальне обмундирування)» (ID: UA-2024-02-06-014872-a), оголошеної ДП «Державний оператор тилу» (далі – Замовник), Державною аудиторською службою України встановлено порушення вимог частини восьмої статті 12 та вимог абзацу другого пункту 13 статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). Замовник не погоджується з висновком про результати моніторингу спрощеної закупівлі UA-2024-02-06-014872-a та надає наступні аргументовані заперечення до Висновку. Констатуюча частина висновку моніторингу: «1. В ході моніторингу встановлено, що Державний оператор тилу в пункті 11 оголошення про проведення спрощеної закупівлі (далі–Оголошення), визначив перелік нецінових критеріїв оцінки, зокрема: «Відповідність військовим стандартам НАТО, наявність підтвердження відповідності стандартам MIL-STD-810g та EMC-MIL-STD-461G » у разі наявності якого % нецінового критерію складає 15%; «Рівень заглушення (SNR) не менше 26 Дб» неціновий критерій - 10%; «Додатковий захист: можливість підвищення рівня шумозаглушення SNR не менше ніж до 32 Дб (в тому числі за рахунок використання додаткових пасивних засобів) та ступінь захисту не гірше ІР67» неціновий критерій - 5 %. Відповідно інформації оприлюдненій в електронній системі закупівель встановлено, що внаслідок застосування нецінових критеріїв найбільш економічно вигідними пропозиціями визначені : - за Лотом 1, переможцем визначено ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» з остаточною ціновою пропозицією 78 999 900,00 грн. (приведена ціна за рахунок коефіцієнту -1,4285714286 склала 55 299 930 грн), однак остаточна цінова пропозиція учасника ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» без урахування нецінових критеріїв склала 77 995 200,00 грн., що на 1 004 700,00 грн. дешевше ніж у переможця; - за Лотом 2, переможцем визначено ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» з остаточною ціновою пропозицією 83 652 224,28 грн. (приведена ціна за рахунок коефіцієнту -1,4285714286 склала 58 556 556,99 грн), однак остаточна цінова пропозиція учасника ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» без урахування нецінових критеріїв складала 67 231 580,57 грн., що на 16 420 643,71 грн. дешевше ніж у переможця; - за Лотом 4, переможцем визначено ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» з остаточною ціновою пропозицією 75 789 900,00 грн. (приведена ціна за рахунок коефіцієнту -1,4285714286 склала 53 052 930 грн), однак остаточна цінова пропозиція ТОВ «ЕКСТРІМ-ТЕКС» без урахування нецінових критеріїв склала 58 285 713,14 грн., що на 17 504 186,86 грн. дешевше ніж у переможця. Отже, через застосування нецінових критеріїв приведена ціна пропозицій ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» (Лот 1,2,4) за результатами аукціонів визначена найбільш економічно вигідною, але фактично є на 34 929 530,57 гривень дорожче ніж ціна пропозиції без урахування нецінових критеріїв». Заперечення Замовника: Відповідно до частини 3 статті 14 Закону в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов’язково зазначаються, зокрема, перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв. Відповідно до частини 9 статті 14 Закону пропозиції подаються учасниками після закінчення строку періоду уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну та інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником. Відповідно до частини 1 статті 29 Закону оцінка тендерних пропозицій/пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону. Відповідно до частини 6 статті 29 Закону, якщо крім ціни замовником встановлені інші критерії оцінки відповідно до методики оцінки, до початку електронного аукціону в електронній системі закупівель автоматично визначаються показники інших критеріїв оцінки та приведена ціна, після чого розкривається інформація про приведену ціну та перелік усіх приведених цін тендерних пропозицій/пропозицій, розташованих у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників. Таким чином, можливість встановлення інших критеріїв оцінки (нецінових критеріїв) прямо передбачається Законом. Замовники мають право самостійно встановлювати інші критерії оцінки з урахуванням того, що питома вага цінового критерію не може бути нижчою ніж 70 відсотків, крім випадків застосування процедури конкурентного діалогу. Приведена ціна розраховуються електронною системою закупівель автоматично. Крім того, Державна аудиторська служба доходить хибного висновку на основі припущень щодо результатів аукціону у випадку не використання нецінових критеріїв. Водночас учасники закупівлі в електронному аукціоні проводять торги виключно приведеною вартістю. Таким чином учасник, пропозиція якого відповідає меншій кількості нецінових критеріїв автоматично отримує меншу приведену вартість і повинен робити нижчу пропозицію для того аби мати можливість конкурувати з іншими пропозиціями. Учасники мають змогу визначити виключно приведену вартість пропозиції конкурентів. Зниження пропозицій учасників є прямим наслідком застосування нецінових критеріїв і випадку їх не застосування результати аукціону мали б інший вигляд, що підтверджують результати попередньої закупівлі «Індивідуальне обмундирування (35810000-5) (Навушники спеціальні (Вид 1 - 4, Тип 1 - 2, комплектність КШББ))» ID: UA-2023-11-24-017281-a. Товар, який пропонувався переможцем Ціна з ПДВ, грн. за результатами закупівлі UA-2023-11-24-017281-a без застосування нецінових критеріїв Ціна з ПДВ, грн. за результатами закупівлі UA-2024-02-06-014872-a із застосуванням нецінових критеріїв оцінки Sordin Supreme Pro X Slim Green Headband (74302-X/L-S)  19 599,96 грн 12 355,20 грн 3M PELTOR COMTAC XPI MT20H682FB-02 20 653,50 - 20 658,48 грн 15 157,98 – 16 730,40 грн Таким чином саме застосування нецінових критеріїв оцінки сприяло підвищенню рівня цінової конкуренції між учасниками, які пропонують продукцію з різними технічними і вартісними значеннями. У випадку незастосування нецінових критеріїв оцінки учасник, який пропонує товар нижчої вартості і комплектації, не матиме потреби знижувати свою пропозицію нижче пропозиції конкурентів з продукцією з вищими технічними та вартісними показниками. Зауважимо, що логіка застосування нецінових критеріїв полягає в тому, що учасники, які пропонують товари, роботи чи послуги з кращими умовами, характеристиками тощо отримують вищу оцінку, та як наслідок нижчу приведену ціну, аніж учасники, які пропонують виконати договір за дешевшу ціну, проте з гіршими умовами, які були визначені неціновими критеріями. При цьому, право застосування нецінових критеріїв визначено Законом, зокрема, статтею 29 Закону. Такої ж позиції дотримується і Мінекономрозвитку у листі № 3304-04/44053-06 від 08.10.2018. Висновки Держаудитслужби не відповідають причинно-наслідковому зв’язку результатів аукціону та базуються на помилкових припущеннях. Констатуюча частина висновку моніторингу: «Відповідно до вимог додатку 3 оголошення про проведення спрощеної закупівлі технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме навушники спеціальні (Вид 1-4, Тип 1-2, комплектність КШББ) повинні відповідати технічній специфікації Міністерства оборони України на предмети для речового забезпечення (навушники спеціальні) ТC A01XJ.00737-450:2023 (01). Так само і умовами Договору № 41/02-24-РМ (Лоти 1, 2 та 4) та Договору № 47/02-24-РМ (Лот 3) (далі-Договори) не визначено, яким чином та відповідно до яких вимог договорів Отримувачами товару буде перевірено наявність документального підтвердження його відповідності саме військовим стандартам НАТО (MIL-STD-810g та EMC-MILSTD-461G), рівню заглушення (SNR не менше 26 Дб) та додатковому захисту (можливість підвищення рівня шумозаглушення SNR не менше ніж до 32 Дб). З приводу встановленого ДОТ в електронній системі закупівель надав письмове пояснення, що «…Відповідно до ТC A01XJ.00737-450:2023 встановлено обсяги перевірки предмету закупівлі та передбачено, зокрема, перевірку рівня SNR (шумозахисту), пило-вологозахисту тощо. Також Учасником в складі пропозиції надані протоколи випробувань запропонованого товару щодо відповідності вимогам стандартів MIL-STD-810g та EMC-MIL-STD-461G. У випадку виявлення невідповідності фактично поставленого товару пропозиції Учасника в спрощеній закупівлі, така невідповідність є підставою для здійснення претензійнопозовної роботи.». Слід зазначити, що в складі пропозиції учасник ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» (Лоти 1, 2, 4), надав звіт про випробування протишумних навушників Peltor Comtac XP (MT 17H682FB-02) яке проведено в квітні 2007 року, випробування на занурення відповідно до MIL-STD 810G проведено в грудні 2012 року, тест на електромагнітну сумісність проведено в березні 2013 року. Технічна специфікація Міністерства оборони України на предмети для речового забезпечення (навушники спеціальні) ТC A01XJ.00737-450:2023 (01) розроблена, погоджена та затверджена 03.08.2023. Варто зазначити, що стандарт MIL-STD-810G на які посилається ДОТ є необхідними для постачання техніки та складників для Міністерства оборони США, який діє з 31.10.2008 та неодноразово змінювався. Відповідно до додатку 1 оголошення про проведення спрощеної закупівлі: «Перелік документів, які повинні бути завантажені учасником у складі пропозиції: …7. Гарантійний лист в довільній формі щодо відповідності запропонованого товару вимогам до Технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі згідно ДОДАТКУ №3….». Відповідно до частини 7 статті 8 Закону у висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю. Таким чином, Державний оператор тилу встановив нецінові критерії, однак не визначив чітких вимог щодо підтвердження учасниками відповідності запропонованого товару таким критеріям, окрім гарантійного листа в довільній формі. Згідно пояснень ДОТ: «У випадку виявлення невідповідності фактично поставленого товару пропозиції Учасника в спрощеній закупівлі, така невідповідність є підставою для здійснення претензійно-позовної роботи». Зазначене свідчить про наявність ризику постачання товару, що не відповідає критеріям визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що може призвести до зайвого витрачання бюджетних коштів на суму 34 929 530,57 грн. (Лот 1,2,4) та незабезпечення потреби Міністерства оборони України в навушниках спеціальних, які дійсно відповідають таким критеріям. Заперечення Замовника: Державна аудиторська служба доходить хибного висновку, що стандарт MIL-STD-810G є необхідними для постачання техніки та складників для Міністерства оборони США та не наводить посилання на джерела інформації, згідно яких орган моніторингу доходить такого висновку. Стандарт MIL-STD-810G є загальноприйнятим та широко використовуються в різних сферах виробництва товарів військового та подвійного призначення різними країнами, в тому числі країнами НАТО, як стандарт лабораторних випробувань на стійкість (захист від ударів, вібрацій тощо). Аналогічно до нього стандарт NIJ 0101.06 є загальноприйнятим стандартом щодо вимог до бронежилетів в світі. Не дивлячись на те, що розробниками цих стандартів є США, вони використовуються більшістю країн як загальноприйнятий стандарт у відповідній сфері. Тобто країна розробки стандарту не свідчить про географію його застосування. Замовником зазначено, що всі виробники, які виготовляють спеціальні військові активні навушники, зазначають військовими навушниками саме ті, які мають підтверджену відповідність стандартам MIL-STD-810g та EMC-MIL-STD-461G. Це зокрема навушники Sordin Supreme Mil AUX ARC Rail та навушники 3M PELTOR COMTAC XPI MT20H682FB-02. https://www.sordin.com/products/sordin-supreme-mil-aux-green-helmet https://www.3market.de/3m-peltor-comtac-xpi-headset-28-db-gruen-kopfbuegel-mt20h682fb-02/ Також відповідно Додатку №1 до Оголошення про проведення спрощеної закупівлі визначено, що у випадку, якщо Учасник підтверджує відповідність неціновому критерію оцінки, у складі пропозиції має бути надано документи виробника, які підтверджують відповідність запропонованого товару, вимогам згідно нецінових критеріїв, а саме: 1) Відповідність військовим стандартам НАТО: сертифікат відповідності стандартам MIL-STD-810g та EMC-MIL-STD-461G (або інший документ, що підтверджує відповідність зазначеним стандартам); 2) Рівень заглушення (SNR) не менше 26 Дб: сертифікат або інший документ виробника, що підтверджує відповідність; 3) Додатковий захист: сертифікат або інший документ виробника, що підтверджує відповідність. Учасниками в складі пропозицій надані відповідні протоколи випробувань, які підтверджують відповідність пропонованого товару вимогам нецінових критеріїв оцінки. При цьому, Закон не містить вимог щодо встановлення в оголошенні вимог щодо документального підтвердження відповідності запропонованого товару неціновим критеріям. Крім того, Законом не передбачено необхідність встановлення в умовах Оголошення про проведення спрощеної закупівлі вимог до порядку підтвердження відповідності поставлених товарів умовам нецінових критеріїв кінцевими Отримувачами таких товарів. Таким чином, Замовником цілком дотримано вимог Закону як щодо встановлення вимог стосовно нецінових критеріїв та стосовно перевірки учасників на відповідність даним критеріям. Констатуюча частина висновку моніторингу: «2. Відповідно до вимог частини восьмої статті 12 Закону подання інформації під час проведення процедури закупівлі/ спрощеної закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Замовникам забороняється вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі. Однак, ДОТ в додатку 8 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі встановив можливість для переможця торгів надати окремі документи (уточнену цінову пропозицію та копію акту, виданого уповноваженим органом щодо відповідності запропонованого товару нормативно-технічній документації) шляхом надсилання їх на електронну пошту Замовника, чим не дотримався вимог частини восьмої статті 12 Закону. З приводу встановленого, Державний оператор тилу надав письмове пояснення, що «…зважаючи не необхідність вчасного та безперебійного постачання предмета закупівлі для потреб Збройних сил України, можливість надання документів згідно з Додатком № 8 до Оголошення, які необхідні для укладання договору, передбачалась виключно у випадках технічної неможливості подання таких документів через електронну систему закупівель, зокрема, через технічні обмеження або збої в роботі майданчика Учасника, що можуть виникнути у зв’язку зі збройною агресією російської федерації, потенційною відсутністю стабільного електропостачання та інтернет - зв’язку». Варто зазначити, що Постановою Касаційного адміністративного суду Верховного Суду України від 02.03.2023 у справі № 640/26603/21 (далі – Постанова) суд виснував, що закупівля здійснюється поетапно, завершальним етапом якого є укладення та виконання договору. Враховуючи те, що принцип прозорості повинен застосовуватись на усіх етапах закупівель, а електронна система закупівель забезпечує, зокрема, обмін інформацією і документами саме в електронному вигляді, виключним способом взаємодії між учасниками закупівлі та Замовником є електронна система закупівель. Окрім цього, в цій же Постанові наголошено, що дана правова норма стосується як учасників так і переможця/ів торгів». Заперечення Замовника: Замовник не погоджується з висновками Держаудитслужби, адже Оголошення про проведення спрощеної закупівлі не містить вимог щодо подання документів поза електронною системою закупівель. Відповідно умов Додатку № 8 до Оголошення про закупівлю Учасник повинен надати замовнику документи згідно пунктів 1-2 цього Додатку шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель (у разі відсутності технічної можливості такого оприлюднення - електронною поштою: procurement@dotua.org та volodymyr.datsenko@dotua.org) Замовником наголошено, що під час проведення спрощеної закупівлі (ідентифікатор закупівлі: UA-2024-02-06-014872-a) учасниками подавались інформація та документи виключно в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Замовник під час проведення закупівлі не вимагав та не отримував від учасників будь-якої інформації та документів поза електронною системою закупівель, в тому числі на електронну пошту. Також зауважимо, що згідно зі статтею 1 Закону пропозиція учасника спрощеної закупівлі (далі - пропозиція) - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимог до предмета закупівлі. Згідно з частиною 9 статті 14 Закону пропозиції подаються учасниками після закінчення строку періоду уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну та інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником. Таким чином, Закон містить вимоги щодо завантаження через електронну систему закупівель виключно пропозиції. При цьому зауважимо, що документи, які вимагались у додатку 8 від переможця процедури закупівлі не є складовою пропозиції, та відповідно Закон не містить вимог щодо завантаження таких документів переможцем саме через електронну систему закупівель. Таким чином, зважаючи не необхідність вчасного та безперебійного постачання предмета закупівлі для потреб Збройних сил України, можливість надання документів згідно з Додатком № 8 до Оголошення, які необхідні для укладання договору, передбачалась виключно у випадках технічної неможливості подання таких документів через електронну систему закупівель, зокрема, через технічні обмеження або збої в роботі майданчика Учасника, що можуть виникнути у зв’язку зі збройною агресією російської федерації, потенційною відсутністю стабільного електропостачання та інтернет-зв’язку. Констатуюча частина висновку моніторингу: «4. Відповідно до вимог пункту 5 додатку 1 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, учасникам які не є виробниками продукції необхідно у складі пропозиції надати документи, які підтверджують співпрацю із виробником, а саме договір з виробником або сертифікат дистриб’ютора, представника, дилера, тощо або лист виробника про представництво його інтересів учасником. Зазначені документи повинні бути дійсними на весь термін постачання продукції. Якщо в документі зазначено термін дії до кінця року з автоматичною пролонгацією, надати документальне підтвердження пролонгації цього документу від виробника. ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» у складі пропозиції надано лист ТОВ «3М Україна» від 15.02.2024 № 3м-1502/04 відповідно до якого ТОВ «3М Україна» є підрозділом 3М Company, багатопрофільної виробничої компанії зі штабквартирою в штаті Міннесота, США та визначає, що ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» має право представляти інтереси по продукції «3М» у спрощеній закупівлі UA-2024-02-06-014872-a. Слід зазначити, що в складі пропозиції учасник надав звіти про випробування та сертифікати для проведення типових випробувань протишумних навушників, відповідно до яких виробником є 3M Svenska AB, Швеція. З огляду на те, що ані ТОВ «3М Україна», ані 3М Company не є виробниками товару, в ході моніторингу надано письмовий запит щодо надання посилання на назву файлу (із зазначенням номеру сторінки у файлі) поданого учасником ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» (Лоти 1, 2, 3) яким підтверджено вимоги пункту 5 додатку 1 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі в частині підтвердження співпраці з виробником 3M Svenska AB на весь термін постачання продукції. Державний оператор тилу в електронній системі закупівель надав пояснення, зокрема «…Відповідно до відкритої інформації та офіційних повідомлень 3М Company є корпорацією з виробничими та невиробничими представництвами в різних країнах світу. Також 3М Company є власником торгівельної марки «ЗМ Peltor», до якої відноситься запропонований Учасником товар. https://www.3m.com/ https:// www.3m.com/3M/en_US/select-location/ https:// www.3m.com/3M/en_US/company-us/our-brands/ https:// www.bloomberg.com/profile/company/MMM:US 3M Svenska AB є дочірньою компанією 3М Company та здійснює один із циклів виробництва навушників спеціальних, який зокрема включає остаточне збирання продукту. https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/company-information-ndc/ Виходячи з визначення терміну «виробник» в нормативноправових актах України, документів наданих у складі пропозиції, учасник ТОВ «Швейна фабрика «Галант» належним чином підтвердив, що має право представляти інтереси по продукції «3М» у спрощеній закупівлі UA-2024-02-06-014872-a. Отже, в складі пропозиції ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» відсутні документи які підтверджують співпрацю із виробником навушників спеціальних (Вид 1-4, Тип 1-2, комплектність КШББ), у зв’язку з чим учасником не підтверджено вимоги пункту 5 додатку 1 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі». Заперечення Замовника: Замовником зазначено у відповідь на запит по моніторингу, що чинне законодавство містить наступні визначення поняття «виробник»: Закон України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності»: - виробник - будь-яка фізична чи юридична особа (резидент чи нерезидент України), яка виготовляє продукцію або доручає її розроблення чи виготовлення та реалізує цю продукцію під своїм найменуванням або торговельною маркою. Закон України «Про захист прав споживачів» та «Про загальну безпечність нехарчової продукції»: - виробник - суб’єкт господарювання, який виробляє товар або заявляє про себе як про виробника товару чи про виготовлення такого товару на замовлення, розміщуючи на товарі та/або на упаковці чи супровідних документах, що разом з товаром передаються споживачеві, своє найменування (ім’я), торговельну марку або інший елемент, який ідентифікує такого суб’єкта господарювання; або імпортує товар. Відповідно до відкритої інформації та офіційних повідомлень 3М Company є корпорацією з виробничими та невиробничими представництвами в різних країнах світу. Також 3М Company є власником торгівельної марки «ЗМ Peltor», до якої відноситься запропонований Учасником товар. https://www.3m.com/ https://www.3m.com/3M/en_US/select-location/ https://www.3m.com/3M/en_US/company-us/our-brands/ https://www.bloomberg.com/profile/company/MMM:US 3M Svenska AB є дочірньою компанією 3М Company та здійснює один із циклів виробництва навушників спеціальних, який зокрема включає остаточне збирання продукту. https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/company-information-ndc/ Виходячи з визначення терміну «виробник» в нормативно-правових актах України, документів наданих у складі пропозиції, учасник ТОВ «Швейна фабрика «Галант» належним чином підтвердив, що має право представляти інтереси по продукції «3М Peltor» у спрощеній закупівлі UA-2024-02-06-014872-a. Висновок Державної аудиторської служби не враховує положення діючих нормативно-правових актів щодо визначення поняття «виробник». Висновок, що виробником нібито є виключно «3M Svenska AB», яка є структурним підрозділом корпорації 3М Company, власника торгової марки «3М Peltor», суперечить нормам діючого законодавства України. Констатуюча частина висновку моніторингу: «5. Відповідно до вимог пункту 15 оголошення про проведення спрощеної закупівлі усі документи, що мають відношення до пропозиції та складаються безпосередньо учасником, викладаються українською мовою. У разі надання документів, складених іншою мовою ніж українською, такі документи повинні мати офіційний автентичний переклад українською мовою. Під терміном «офіційний автентичний переклад» позначають здійснений переклад оригінального тексту професійним перекладачем, особистий підпис якого під текстом перекладу засвідчено печаткою бюро перекладів та підписом керівника бюро перекладів або нотаріусом. Учасник ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» у складі пропозиції надав документи перекладені українською мовою, засвідчені підписом перекладача Гарник К.В. та печаткою бюро перекладів «Азбука» та документи які засвідчений печаткою та підписом перекладача Скок В.О. На запит органу державного фінансового контролю, яким чином визначено відповідність учасника ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» вимогам пункту 15 оголошення про проведення спрощеної закупівлі, який у складі своєї пропозиції надав документи перекладені українською мовою, однак не містять підпису керівника бюро перекладів або нотаріуса, ДОТ в електронній системі закупівель надав пояснення, що «… файл «14.2. випробування пил з перекладом» має переклад українською мовою за підписом та печаткою дипломованого перекладача - ФОП Скок Віти Олександрівни. В зв’язку з тим, що фізична особа-підприємець є самозайнятою особою, обов’язки керівника виконуються безпосередньо такою особою. Інші файли містять переклад з печаткою «Бюро перекладів України «Азбука». Водночас, під час перевірки інформації на офіційному сайті організації встановлено, що за контактами даними бюро перекладів визначені фізичні особипідприємці. https://azbuka-bp.com.ua/uk/kyiv.html. Також під час перевірки інформації в Реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців не виявлено зареєстровану юридичну особу з назвою «Бюро перекладів Україна «Азбука». Таким чином у Замовника не було підтвердження того, що переклад здійснено не самозайнятою особою, а зареєстрованою юридичною особою, що б передбачало можливість підпису з боку директора». Слід зазначити, що засвідчення підпису перекладача підтверджує, що перекладач може та має право перекладати текст відповідними мовами та ставить на перекладі свій особистий підпис, засвідчуючи свою особу. Отже, учасником ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» не дотримано вимоги пункту 15 оголошення про проведення спрощеної закупівлі, та як документи які мають переклад українською мовою не підписані керівником бюро перекладів або нотаріусом. Враховуючи вищевикладене, моніторингом установлено, що Державний оператор тилу за наявності підстав відхилення пропозицій визначених у другому абзаці пункту 13 статті 14 Закону не відхилив пропозицію учасника ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ», через не дотримання ним вимог пункту 15 оголошення про проведення спрощеної закупівлі, в частині не підписання документів які мають переклад українською мовою керівником бюро перекладів або нотаріусом, а визнав його переможцем та уклав з ним Договір № 41/02-24-РМ (Лоти 1, 2, 4)». Заперечення Замовника: Замовником у відповідь на запит в межах моніторингу надано пояснення, що у складі пропозиції учасником ТОВ «Швейна фабрика «Галант» надано документи, викладені іноземною мовою, що передбачало вимогу надати офіційний автентичний переклад українською мовою. Зокрема, файл «14.2. випробування пил з перекладом» має переклад українською мовою за підписом та печаткою дипломованого перекладача - ФОП Скок Віти Олександрівни. В зв’язку з тим, що фізична особа-підприємець є самозайнятою особою, обов’язки керівника виконуються безпосередньо такою особою. Водночас діюче законодавство не містить єдиного визначення терміну директор (керівник) підприємства. Відповідно статті 65 Господарського кодексу України керівник підприємства – одноосібний виконавчий орган. Керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами. Таким чином для фізичної особи-підприємця керівником (директором) вважається сама така особа. Констатуюча частина висновку моніторингу: «6. За результатами спрощеної закупівлі між Державним оператор тилу укладено Договір № 41/02-24-РМ (Лоти 1, 2 та 4) на закупівлю навушників спеціальних (Вид 1-4, Тип 1-2, комплектність КШББ), номенклатурний номер 5965610164370, нормативний документ ТC A01XJ.00737-450:2023 (01), в загальній кількості 15 000 шт, однак відповідно до додатку 1 «Специфікація» до Договору № 41/02-24-РМ (лоти) ціна за одиницю товару, становить: - за Лотом 1 в кількості 5000 шт., вартість за одиницю - 13 166,65 грн. без ПДВ, загальна сума складає 65 833 250,00 грн без ПДВ, що на 535,00 грн. без ПДВ, більше ніж вартість за одиницю аналогічного товару за лотом 4; - за Лотом 2 в кількості 5000 шт., вартість за одиницю - 13 942,00 грн. без ПДВ, загальна сума складає 69 710 000,00 грн без ПДВ, що на 1310,35 грн. без ПДВ, більше ніж вартість за одиницю аналогічного товару за лотом 4; - за Лотом 4 в кількості 5000 шт., вартість за одиницю - 12 631,65 грн. без ПДВ, загальна сума складає 63 158 250,00 грн без ПДВ. В ході моніторингу постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів), чи звертався Державний оператор тилу до переможця спрощеної закупівлі ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» за Лотами 1, 2, 4 щодо приведення у відповідність (зменшення) ціни за одиницю товару, ДОТ в електронній системі закупівель надав пояснення: «..що під час укладання договору переможцем спрощеної закупівлі ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» повідомлено про неможливість приведення ціни, сформованої за результатами аукціону до найнижчого значення за Лотом 4, водночас ТОВ «ШВЕЙНА ФАБРИКА «ГАЛАНТ» звернулося до Замовника листом № 02/15 від 23.02.2024р. щодо приведення цінової пропозиції за результатами аукціону за Лотом № 2 до вимог національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку шляхом зменшення цінової пропозиції без зміни обсягів постачання. Відповідно до частини 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/ пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/ спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.» Пунктом 2 частини першої статті 5 Закону визначено, що закупівля здійснюється за принципом максимальної економії, ефективності та пропорційності. Різниця між вартістю аналогічного товару (Лот 1, 2) в порівнянні з (Лот 4) склала загалом 11 072 100,00 грн. з ПДВ. Заперечення Замовника: Держаудитслужба доходить висновку щодо «різниці вартості аналогічного товару» без чіткого зазначення норм чинного законодавства, на які спирається такий висновок. Відповідно статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» переможець спрощеної закупівлі - учасник, пропозиція якого відповідає всім умовам, що визначені в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, вимогам до предмета закупівлі і визнана найбільш економічно вигідною та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю. Згідно частини 15 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» у разі якщо учасник стає переможцем декількох або всіх лотів, замовник може укласти один договір про закупівлю з переможцем. Згідно статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі. Переможна пропозиція учасника визначена за результатами конкурентного аукціону та є остаточною пропозицію. Діючі норми законодавства не передбачають вимог або порядку зменшення цін переможця до найнижчої ціни в одному з лотів, у випадку укладання договору за декількома лотами в межах однієї закупівлі. Також Держаудитслужбою не зазначено в чому, на думку органу моніторингу, Замовник порушив принцип «максимальної економії, ефективності та пропорційнсті» уклавши договори згідно вимог діючого законодавства. Виходячи з вище викладено Замовник не погоджуються з висновками Державної аудиторської служби за результатами проведення моніторингу процедури закупівлі «Навушники спеціальні (Вид 1-4, Тип 1-2, комплектність КШББ) (35810000-5: Індивідуальне обмундирування)» (ID: UA-2024-02-06-014872-a). Уповноважена особа, Провідний фахівець з управління проектами закупівель Володимир ДАЦЕНКО
Дата публікації звіту: 18.04.2024 18:40

Запити/Пояснення