• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Електрична енергія (Закупівля електричної енергії на 2024 рік для навчальних корпусів та інших приміщень)

Завершена

1 001 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 10 010.00 UAH
Номер: a5e334a0239c4a9697c83f9873999957
Ідентифікатор моніторингу: UA-M-2025-01-06-000020
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу: 06.01.2025 00:00
Автор: Північний офіс Держаудитслужби, UA-EDR 40919579
Період моніторингу: 06.01.2025 15:42 - 28.01.2025 00:00
Статус: Порушення виявлені
Опис: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ ПІВНІЧНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТІ Н А К А З 06.01.2025 № 1-з Житомир Про початок моніторингу процедур закупівель/закупівель Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зважаючи на пункт 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, підпункту 2 пункту 5 Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 20 жовтня 2016 року № 18 (зі змінами), НАКАЗУЮ: 1. Розпочати моніторинг процедур закупівель/закупівель відповідно до переліку, що додається. 2. Відділу контролю у сфері закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель/закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу. В.о. начальника Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області Сергій КОМАШНЯ Додаток до наказу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 06.01.2025 № 1-з Витяг з переліку процедур закупівель № з/п Унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір, опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі: 2. UA-2023-12-15-015728-a_Дані автоматичних індикаторів ризиків.
Адреса: Ukraine, Житомир
Контактна особа: Північний офіс Держаудитслужби ( обл.), +38 (0 67) 493-74-43, lenaradchenko1992@ukr.net
Етапи закупівельного процесу:
  • Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
  • Дані автоматичних індикаторів ризиків
Детальніше

Висновок про результати моніторингу

Статус порушень: Виявлені
Тип порушень:
  • Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо відповідності вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель установлено, що тендерна документація не відповідає вимогам абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерних пропозицій учасників ТОВ «Газенерго-Трейд» та ТОВ «ЖОЕК» установлено порушення вимог пунктів 41, 43 та 44 Особливостей та статті 29 Закону, що призвело до порушення принципів здійснення публічних закупівель, дотримання яких передбачено пунктом 3 Особливостей та статтею 5 Закону. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель установлено порушення підпункту 8 пункту 20 Особливостей. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством установлено порушення норм частини 5 статті 8 Закону. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону та вимог Особливостей, виконання рішення Комісії АМКУ, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов укладеного договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця та законодавству, дотримання законодавства у сфері закупівель в частині внесення змін до договору, - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель: З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору про закупівлю (постачання) електричної енергії від 30.01.2024 № 150-Т, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі: Дата закінчення моніторингу: 24 січня 2025 року. Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель, повнота відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції, чинній на момент проведення процедури закупівлі) (далі – Особливості), дотримання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів», зі змінами (далі - постанова № 710), виконання рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель як органу оскарження (далі – Комісія АМКУ), відповідність вимог тендерної документації вимогам законодавства у сфері закупівель, розгляд тендерних пропозицій, своєчасність укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідність умов укладеного договору про закупівлю умовам тендерної пропозиції переможця та законодавству, дотримання законодавства у сфері закупівель в частині внесення змін до договору, своєчасність надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством. Під час моніторингу проаналізовані: річний план закупівель Відокремленого структурного підрозділу Житомирський технологічний фаховий коледж Київського національного університету будівництва і архітектури (далі – Замовник) на 2024 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерна документація, затверджена протоколом уповноваженої особи Замовника від 15.12.2023 № 7-2023, тендерні пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «Газенерго-Трейд» (далі - ТОВ «Газенерго-Трейд») та ТОВ «Житомирська обласна енергопостачальна компанія» (переможець, далі - ТОВ «ЖОЕК»), рішення Комісії АМКУ від 04.01.2024 № 210-р/пк-пз та від 11.01.2024 № 668-р/пк-пз, протоколи щодо прийняття рішень уповноваженою особою Замовника від 28.12.2023 № 11-2023 та № 12-2023, від 22.01.2024 № 5-2024, від 24.01.2024 № 8-2024 та № 9-2024, повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей від 27.12.2024, повідомлення про намір укласти договір від 24.01.2024, договір на закупівлю (постачання) електричної енергії від 30.01.2024 № 150-Т, додаткові угоди до вказаного договору від 30.01.2024 № 1, від 14.06.2024 № 2, від 18.07.2024 № 3, від 26.08.2024 № 4, від 27.12.2024 № 5 та від 13.01.2025 № 6, повідомлення про внесення змін до договору від 31.01.2024, від 14.06.2024, від 18.07.2024, від 27.08.2024, від 27.12.2024, від 15.01.2024, пояснення Замовника з копіями документів, отримані через електронну систему закупівель 15.01.2025 та 22.01.2025. За результатами моніторингу відповідності вимог тендерної документації Замовника вимогам законодавства у сфері закупівель встановлено наступне. Відповідно до вимог абзацу 1 пункту 17 Особливостей передбачено, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону та Особливостей. Поряд з цим, абзацом 2 пункту 17 Особливостей передбачено, що переможець процедури закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю. Однак, моніторингом встановлено, що Замовником у пункті 3 розділу 6 тендерної документації встановлено вимогу, що переможець процедури закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати, зокрема, копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом. З огляду на зазначене, відображення у тендерній документації вказаної вище вимоги не відповідає абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей, в частині включення до тендерної документації інформації не у відповідності до законодавства. Відповідно до пункту 3 Особливостей визначено, що замовники, які зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. За результатами проведеного аналізу процедури закупівлі встановлено, що відповідно про протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 28.12.2023 № 11-2023, Замовником відхилено від участі у процедурі закупівлі тендерну пропозицію подану ТОВ «Газенерго-Трейд» на підставі абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, у зв’язку з тим, що вказаним учасником не виправлено невідповідності виявлені Замовником в ході розгляду вказаної пропозиції (не надано в повному обсязі документи на підтвердження виконання аналогічного договору). ТОВ «Газенерго-Трейд», не погодившись з вище зазначеним рішенням щодо відхилення його тендерної пропозиції, відповідно до пункту 55 Особливостей, подав скаргу до Комісії АМКУ. Рішенням Комісії АМКУ від 11.01.2024 № 668-р/пк-пз зобов’язано Замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції поданої ТОВ «Газенерго-Трейд» та скасувати рішення щодо визначення переможцем торгів тендерну пропозицію подану учасником ТОВ «ЖОЕК». Таким чином, відповідно до частини 22 статті 18 Закону, Замовником 22.01.2024 опублікована інформація про скасування рішення уповноваженої особи від 28.12.2023 № 11-2023 щодо відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «Газенерго-Трейд» та про скасування рішення уповноваженої особи від 28.12.2024 № 12-2023 щодо наміру укласти договір про закупівлю з переможцем відкритих торгів ТОВ «ЖОЕК». Натомість, протоколом щодо прийняття рішення уповноваженої особи Замовника від 24.01.2024 № 8-2024 повторно відхилено тендерну пропозицію подану ТОВ «Газенерго-Трейд», у зв’язку з тим, що вказаним товариством надано недостовірну інформацію, що є суттєвою при визначенні результатів закупівлі (учасником ТОВ «Газенерго-Трейд» у складі тендерної пропозиції надано гарантійні листи з приводу того, що вказаного учасника не було визнано «переддефолтним» або «дефолтним», однак, вказана інформація не відповідає інформації розміщеній оператором систем передачі Національної енергетичної компанії «Укренерго» на веб-сайті (17.10.2023 визнано ТОВ «Газенерго-Трейд» переддефолтним)). Слід, зазначити, що підстави відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Газенерго-Трейд», які викладені Замовником у протоколі щодо прийняття рішення уповноваженої особи Замовника від 24.01.2024 № 8-2024, не досліджувалися Замовником під час попереднього розгляду тендерної пропозиції вказаного учасника, оскільки не були виявлені. Разом з тим, порядок розгляду тендерної пропозиції, яка визначена найбільш економічно вигідною, відповідно до цих особливостей щодо її відповідності вимогам тендерної документації, визначений пунктом 41 Особливостей. Так, відповідно до пункту 41 Особливостей, розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються відповідно до статті 29 Закону (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей. Частиною 9 статті 29 Закону передбачено, що після оцінки тендерних пропозицій/пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації/оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію/пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною. Враховуючи вищевикладене, Замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «Газенерго-Трейд» на відповідність вимогам його тендерної документації, результати якого оформлені протоколом від 28.12.2023 № 11-2023, не виявлено, що вказаним товариством надано недостовірну інформацію, що є суттєвою при визначенні результатів закупівлі, що суперечить вимогам частини 9 статті 29 Закону та пункту 41 Особливостей. Також, слід відмітити, що лист Національної енергетичної компанії «Укренерго» (далі - НЕК «Укренерго») від 01.12.2023 № 01/65911, на який посилається Замовник в протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою Замовника від 24.01.2024 № 8-2024, та в якому зазначена інформація про набуття ТОВ «Газенерго-Трейд» та позбавлення протягом 17.10.2023 статусу «Переддефолтний», було надано учаснику ТОВ «Газенерго-Трейд». При цьому, вказаний лист не подавався учасником ТОВ «Газенерго-Трейд» у складі тендерної пропозиції. Однак, був наданий Замовником 15.01.2025 на запит посадової особи органу державного фінансового контролю від 09.01.2025. Водночас, Замовник відповідно до пункту 42 Особливостей не звертався до НЕК «Укренерго» за підтвердженням інформації, зазначеної учасником в його тендерній пропозиції, зокрема, щодо підтвердження інформації, вказаної учасником процедури закупівлі ТОВ «Газенерго-Трейд» у гарантійному листі про те, що в період з 2019 по 2023 (включно) він не набував статусу «Дефолтного» або «Переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі. Окрім того, слід зауважити, що при набутті статусу «Переддефолтний» такий статус для учасника ринку триває в разі настання принаймні однієї з обставин, передбачених пунктом 1.7.1 Правил ринку, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 307. В іншому випадку статус «Переддефолтний» анулюється, про що адміністратор розрахунків повинен повідомити учасника ринку і Регулятора. В свою чергу, у вказаному листі 17.10.2023 НЕК «Укренерго» від 01.12.2023 № 01/65911 також зазначено, що НЕК «Укренерго» 17.10.2023 (тобто в день набуття статусу «Переддефолтний») анульовано ТОВ «Газенерго-Трейд» статус «Переддефолтний» у зв’язку з отриманням повідомлення від оператора системи розподілу електричної енергії АТ «Прикарпаттяобленерго» щодо необхідності анулювання статусу «Переддефолтний». Разом з тим, відповідно до інформації, яку розміщено у вільному доступі на сайті Єдиного державного реєстру судових рішень (електронна адреса: https://reyestr.court.gov.ua/), ТОВ «Газенерго-Трейд» звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до НЕК «УКРЕНЕРГО» та АТ «Прикарпаттяобленерго», у якому просить суд визнати незаконними дії НЕК «Укренерго» та АТ «Прикарпаттяобленерго» щодо включення ТОВ «Газенерго-Трейд» до переліку учасників ринку, які набули статусу «Переддефолтний» 17.10.2023. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 19.01.2024 у справі № 380/24950/23 позов ТОВ «Газенерго-Трейд» задоволено в повному обсязі та визнано дії НЕК «Укренерго» та АТ «Прикарпаттяобленерго», щодо включення 17.10.2023 ТОВ «Газенерго-Трейд» до переліку учасників ринку, які набули статусу «Переддефолтний», неправомірними, яке не оскаржувалось ні НЕК «Укренерго», ні АТ «Прикарпаттяобленерго», та вступило у законну силу. Слід зазначити, що рішення Львівського окружного адміністративного суду прийнято раніше за рішення Замовника щодо відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Газенерго-Трейд» (24.01.2024). Враховуючи вищевикладене, Замовником відхилено більш економічно вигідну тендерну пропозицію ТОВ «Газенерго-Трейд», за відсутності підстав передбачених пунктом 44 Особливостей, що в свою чергу не відповідає принципам публічних закупівель, що закріплені в статті 5 Закону та пунктом 3 Особливостей. За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено, що тендерна пропозиція учасника ТОВ «ЖОЕК» не відповідала умовам тендерної документації Замовника та кваліфікаційному критерію встановленому статтею 16 Закону. Так, відповідно до вимог пункту 5 розділу 3 тендерної документації та пункту 1 розділу 1 Додатку № 1 до тендерної документації, на відповідність кваліфікаційному критерію «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)», від учасників у складі тендерних пропозицій імперативно вимагалось надання: - довідки (складеної у довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника та завіреної печаткою (у разі її наявності)), що містить інформацію про виконання не менше 2-х аналогічних договорів виконаних в повному обсязі в період з 2021-2023 роки, або у разі якщо учасник є новоствореним в період 2023 року (що підтверджується витягом з ЄДРПОУ), він може надати інформацію про не менше 2-х аналогічних договорів, які виконуються, але виконання такого договору, на момент подання пропозиції, повинно складати не менше 50% від загальної суми договору; - копій аналогічних договорів зазначених у вищевказаній довідці; - актів приймання-передачі електричної енергії (або інших аналогічних документів, складених у двосторонньому порядку сторонами договору у письмовій формі, що підтверджують приймання-передачу електричної енергії – видаткові накладні, акти звірки взаєморозрахунків, тощо) та зміст яких містить інформацію щодо реквізитів договорів на підтвердження виконання яких надаються такі документи; - листів-відгуків про виконання аналогічних договорів (або хід виконання аналогічних договорів які виконується), які повинні обов’язково містити: дату і номеру договору (на який надано відгук), ціни (вартості) договору, обсяг товару згідно умов договору, та інформації про ідентифікатор закупівлі за результатами якої було укладено договір. На виконання вищевказаних вимог, у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «ЖОЕК» надано довідку від 15.12.2023 № 2624-05/11, яка містить інформацію про виконання учасником 2-х аналогічних договорів (від 20.01.2022 № 137-Т-16/22-ДО та від 21.04.2021 № 315-Т-118/21-ДО), копії вказаних в довідці договорів, акти приймання-передачі електричної енергії та листи-відгуки. Однак, моніторингом встановлено, що учасником ТОВ «ЖОЕК» на підтвердження виконання договору про закупівлю електричної енергії від 20.01.2022 № 137-Т-16/22-ДО надано, зокрема, акти приймання-передачі електричної енергії за №№ 42855, 48352, 54997, 60982, 67717, 70347, які містять інформацію щодо реквізитів (дати) договору не у відповідності до реквізитів (дати) договору від 20.01.2022 № 137-Т-16/22-ДО, а саме, у вказаних актах дата договору зазначена 17.02.2022, що не відповідає вимогам пункту 5 розділу 3 тендерної документації та пункту 1 розділу 1 Додатку № 1 до тендерної документації, а відтак не підтверджує відповідність учасника кваліфікаційному критерію «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)». Крім того, на підтвердження виконання аналогічного договору від 21.04.2021 № 315-Т-118/21-ДО надано, зокрема, акт приймання-передачі електричної енергії № 27400 за квітень 2021, який містить інформацію щодо реквізитів (номеру) договору не у відповідності до реквізитів (номеру) договору від 21.04.2021 № 315-Т-118/21-ДО, а саме, у вказаному акті вказано номер договору № 315-Т-48/21-ДО, що не відповідає вимогам пункту 5 розділу 3 тендерної документації та пункту 1 розділу 1 Додатку № 1 до тендерної документації, а відтак не підтверджує відповідність учасника кваліфікаційному критерію «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)». Відповідно до вимог пункту 41 Особливостей, встановлено імперативну умову, що розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються відповідно до статті 29 Закону (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 Особливостей. Пунктом 43 Особливостей зазначено, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється, у тому числі, відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Отже, надання у складі тендерної пропозиції учасником ТОВ «ЖОЕК» актів приймання-передачі електричної енергії за №№ 42855, 48352, 54997, 60982, 67717, 70347, які містять інформацію щодо реквізитів (дати) договору не у відповідності до реквізитів (дати) договору від 20.01.2022 № 137-Т-16/22-ДО, є невідповідністю, яка підлягала усуненню у відповідності до вимог пункту 43 Особливостей. Враховуючи вищевикладене, Замовник на порушення вимог пунктів 41 та 43 Особливостей не виявив та не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення вищевказаної невідповідності, чим не надав можливість учаснику ТОВ «ЖОЕК» усунути такі невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагалося тендерною документацією. Разом з тим, підпунктом 2 пункту 50 Особливостей встановлено імперативну умову, що у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, Замовник відміняє тендер. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до законодавства у сфері закупівель встановлено наступне. Відповідно до повідомлень про внесення змін до договору від 18.07.2024 та від 27.08.2024 (зміни відповідно до додаткових угод від 18.07.2024 № 3 та від 26.08.2024 № 4 до договору на закупівлю (постачання) електричної енергії від 30.01.2024 № 150-Т), випадками для внесення змін до істотних умов договору виступає «покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю», яке передбачене підпунктом 3 пункту 19 Особливостей. Однак, відповідно до змісту додаткових угод від 18.07.2024 № 3 та від 26.08.2024 № 4 до договору на закупівлю (постачання) електричної енергії від 30.01.2024 № 150-Т передбачено, що випадками внесення змін до вказаних додаткових угод є підпункт 2 пункту 19 Особливостей. Таким чином, Замовником в порушення вимог передбачених підпункту 8 пунктом 20 Особливостей оприлюднено в електронній системі закупівель повідомлення про внесення змін до договору від 18.07.2024 та від 27.08.2024, де зазначено випадки для внесення змін до істотних умов договору, які не відповідають фактичним випадкам внесених змін. За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених законодавством, встановлено порушення норм частини 5 статті 8 Закону, а саме, на запит посадової особи органу державного фінансового контролю від 09.01.2025 про надання пояснень (інформації, документів) щодо прийнятих рішень, Замовником надано пояснення та документи через електронну систему закупівель пізніше ніж протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення відповідного запиту (на 4 робочий день). Моніторинг закупівлі щодо порушень, обставин, підстав, які були предметом розгляду Комісії АМКУ, не здійснювався.
Період усунення порушень: 24.01.2025 12:34 - 08.02.2025 00:00
Дата публікації висновку: 24.01.2025 12:34

Інформація про усунення порушення

Опис звіту: 24 січня 2025 р. Північним офісом Держаудитслужби (далі по тексту – орган держфінконтролю) оприлюднено висновок про результати моніторингу (ID моніторингу: UA-M-2025-01-06-000020 ) щодо закупівлі Електрична енергія (Закупівля електричної енергії на 2024 рік для навчальних корпусів та інших приміщень) (ID закупівлі: UA-2023-12-15-015728-a). Згідно тексту даного висновку орган держфінконтролю зазначив про наявність порушення вимог ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі по тексту - Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», зокрема в частині розгляду та/або відхилення (не відхилення) замовником тендерної (тендерних) пропозиції (пропозицій). Відповідно до абз. 2 ч. 8 ст. 8 ЗУ «Про публічні закупівлі» передбачено, що: «Протягом 5-ти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або АРГУМЕНТОВАНІ ЗАПЕРЕЧЕННЯ до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.». Враховуючи дане положення Закону та Висновок про результати моніторингу закупівлі Електрична енергія (Закупівля електричної енергії на 2024 рік для навчальних корпусів та інших приміщень (ID закупівлі: UA-2023-12-15-015728-a Відокремленого структурного підрозділу Житомирський технологічний фаховий коледж Київського національного університету будівництва і архітектури (далі – Коледж) надає аргументовані заперечення до висновку про причини неможливості усунення виявлених порушень. Повідомляємо, що відповідно до висновку про результати моніторингу нас зобов’язують здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень відповідно до Закону, зокрема, шляхом припинення зобов’язань за договором. Такий захід реагування у вигляді зобов’язання розірвати укладений договір про закупівлю, що наразі майже виконаний, є виключним заходом, обрання якого можливе у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційним діям і зловживанням. Статтею 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» передбачено права органу державного фінансового контролю, зокрема, пред’являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов’язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства. Проте ні вказаним Законом, ні іншим нормативно-правовим актом безпосередньо не встановлено право органів фінансового контролю вимагати розірвання договорів про закупівлю. Крім того, відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є, відповідно, розірваним або зміненим. У висновку про результати моніторингу закупівлі взагалі не йде мова про неефективне, незаконне, нецільове використання бюджетних коштів, що не узгоджується з вимогою Північним офісом Держаудитслужби про розірвання укладеного за результатами публічної закупівлі договору про закупівлю. З огляду на такі обставини, щодо зобов’язання Замовника щодо усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель у даному випадку є непропорційним Критерій пропорційності передбачає, що не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов’язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. Справедлива рівновага передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, визначеною для досягнення, та засобами, які використовуються. Даний висновок Держаудитслужби не відповідає критерію пропорційності, оскільки вимога розірвати договір про закупівлю з переможцем публічної закупівлі, який сумлінно виконується сторонами, може призвести до безпідставного порушення майнових прав господарюючих суб’єктів — сторін договору про закупівлю, аналогічна думка викладе в справі №140/15644/20 від 27 .01.2021р ВОСЬМОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО АДМІНІСТРАТИВНГО СУДУ. Також звертаємо вашу увагу оскільки зазначивши у висновку про необхідність «вжити заходів щодо розірвання договору про закупівлю», Орган держфінконтролю не визначив спосіб усунення виявлених порушень (судовий або позасудовий), що свідчить про його нечіткість та невизначеність. Крім того, ми не наділені повноваженнями на спонукання суб’єкта господарювання на розірвання господарського договору; так як зміст вашої вимоги має неконкретний характер, що не допускається в акті індивідуальної дії обов’язкового характеру. Вами не зазначені, які саме правові підстави для розірвання договору про закупівлю. Господарський договір, укладений між юридичними особами, може бути розірваний лише за згодою сторін або в судовому порядку, але для цього повинні бути причини. На даний час договір про закупівлю виконується в повному обсязі, претензії щодо якості, кількості в замовника відсутні, а тому відсутні будь-які підстави для розірвання договору про закупівлю в односторонньому порядку. Розірвання укладеного договору про закупівлю електричної енергії призведе до зриву процесу забезпечення належних умов надання освітніх послуг, що є неприйнятним та неприпустимим. При цьому внаслідок розірвання договору про закупівлю, укладеного за результатами тендеру, виникне необхідність переходу на Постачальника «Останньої надії», відповідно до інформації яка розміщена за посиланням https://uie.kiev.ua/diyalnist/napryamky-diyalnosti/postachalnyk-elektrychnoyi-energiyi-ostannoyi-nadiyi/#1560177166818-8683639c-63a3 ціна за 1 кВт*год станом на 01 лютого 2025 вже складає 9,334 грн з ПДВ, і ця ціна є більшою чим Замовник платить за електричну енергію на даний час, таким чином якщо розірвати договір укладений з ТОВ «ЖОЕК» на закупівлю (постачання) електричної енергії від 30.01.2024 № 150-Т це призведе до збільшення витрат бюджетних коштів, що є не припустим для Замовника і суперечить принципам здійснення публічних закупівель максимальна економія, ефективність та пропорційність. З огляду на практику ЄСПЛ даний висновок не відповідає критерію «пропорційності», оскільки вимога розірвати договір про закупівлю, який сумлінно виконується сторонами, може призвести до безпідставного порушення майнових прав господарюючих суб’єктів — сторін договору про закупівлю. Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб’єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. У постанові Верховного Суду від 05.03.2020 у справі № 640/467/19, окрім іншого, звернено увагу, що, зазначивши у висновку про необхідність «усунути порушення законодавства в сфері публічних закупівель», необхідно конкретизувати, яких саме заходів має вжити позивач, та визначити спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень. Можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб’єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанта поведінки), якого слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 10.12.2019 у справі № 160/9513/18, від 11.06.2020 у справі № 160/6502/19, від 12.08.2019 у справі № 160/11304/19, від 26.11.2020 у справі № 160/11367/19, від 10.12.2020 у справі № 160/6501/19. Крім того, у постанові Верховного Суду від 11.06.2020 у справі № 160/6502/19 вказано, що можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб’єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанта поведінки), якого слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень. Спонукання позивача самостійно визначити на підставі невизначених норм, які саме заходи слід вжити для усунення виявлених порушень, у свою чергу, може призвести до нового можливого порушення позивачем чинного законодавства. Зазначене є порушенням вимог закону в частині змісту висновку як акту індивідуальної дії. Зобов’язальний характер вимоги щодо усунення правопорушення свідчить як про встановлення цього порушення, так і про визначення імперативного обов’язкового способу його усунення. Вказане свідчить, що оскаржуване рішення не містить чіткого визначення суб’єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанта поведінки) для Замовника, що свідчить про його нечіткість та невизначеність. При цьому, пропонуючи позивачу такий варіант усунення порушення, як розірвання в договору про закупівлю та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення вказаного висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про усунення вказаних порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, Управлінням не враховано, що у Замовника немає реальної та законної можливості розірвати договір про закупівлю в односторонньому порядку. суть «виявлених порушень» жодним чином не зачіпає бюджетні інтереси, а лише призведе до настання несприятливих наслідків у вигляді позбавлення права студентів на забезпечення належними умовами отримання освітніх послуг та розірвання договору призведе до необґрунтованого збільшення витрат бюджетних коштів. З огляду на вищевикладене Замовником не можливо виконати висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 24.01.2025 року UA-M-2025-01-06-000020 .
Дата публікації звіту: 31.01.2025 11:54

Підтвердження факту усунення порушення

Результат: Усунуто
Результат по типу порушення:
  • other: Так
Опис: Порушення усунуто в повному обсязі шляхом розірвання договору про закупівлю.
Дата публікації: 04.03.2025 08:45

Запити/Пояснення