-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги з комплексного прибирання службових приміщень і прибудинкової території установ Державної служби зайнятості в західних регіонах України (Волинська, Закарпатська, Івано-Франківська, Львівська, Рівненська, Тернопільська, Хмельницька та Чернівецька області)
Завершена
13 344 938.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 66 724.69 UAH
мін. крок: 0.5% або 66 724.69 UAH
Номер:
0d9bcd10f4cf4c02ad5301f22aae7b7d
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2023-08-10-000004
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
09.08.2023 00:00
Період моніторингу:
10.08.2023 10:22 - 01.09.2023 00:00
Статус:
Завершено
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
09.08.2023 № 240
Київ
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», зважаючи на пункт 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178, та згідно з пунктом 9 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43,
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Департаменту моніторингу та перевірок закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
Голова Алла БАСАЛАЄВА
Додаток
до наказу Державної аудиторської служби України
«Про початок моніторингу процедур
закупівель»
Витяг з переліку
процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
унікальний номер дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу
27 UA-2023-06-08-016050-a 08.06.2023 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Директор Департаменту
моніторингу та перевірок закупівель Олексій АЛЕКСАНДРОВ
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Не виявлені
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питань щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостей, розгляду тендерної пропозиції ТОВ «КАРДИНАЛ-КЛІНІНГ», ТОВ «ГРІФФІН СЕРВІС» та ФОП «ЗАГИНАЙ БОГДАН ВІТАЛІЙОВИЧ», своєчасності укладання договору та його оприлюднення, відповідності умов договорів умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору про закупівлю – порушень не встановлено.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 30 серпня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на дату проведення торгів) (далі – Особливості), розгляду тендерної пропозиції, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору про закупівлю та їх оприлюднення.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Державного центру зайнятості (далі – Замовник) на 2023 рік, тендерну документацію, затверджену протокольним рішенням уповноваженої особи Замовника від 08.06.2023 № 123 (зі змінами), рішення Комісії АМКУ від 26.06.2023 № 9322-р/пк-пз (далі – рішення Комісії АМКУ), реєстр отриманих тендерних пропозицій від 03.07.2023, протокол розгляду тендерних пропозицій, тендерну пропозицію товариства з обмеженою відповідальністю «КАРДИНАЛ-КЛІНІНГ» (далі – ТОВ «КАРДИНАЛ-КЛІНІНГ»), протокол розкриття тендерних пропозицій, протокольне рішення уповноваженої особи Замовника № 181 щодо відхилення тендерної пропозиції учасника товариства з обмеженою відповідальністю «ГРІФФІН СЕРВІС» (далі – ТОВ «ГРІФФІН СЕРВІС»), протокольне рішення уповноваженої особи Замовника № 183 щодо відхилення тендерної пропозиції учасника фізичної особи підприємця «ЗАГИНАЙ БОГДАН ВІТАЛІЙОВИЧ» (далі – ФОП «ЗАГИНАЙ БОГДАН ВІТАЛІЙОВИЧ»), вимоги замовника про усунення невідповідностей, повідомлення про намір укласти договір від 13.07.2023, договір про закупівлю від 19.07.2023 № 74/161 на суму 13 007 700,00грн з ПДВ, додаткову угоду від 19.07.2023 № 1, пояснення Замовника, отримані через електронну систему закупівель від 21.08.2023 та 29.08.2023 року.
Моніторинг процедури закупівлі щодо тих порушень, обставин, підстав, які були предметом розгляду комісії АМКУ, не здійснювався.
Період усунення порушень:
01.09.2023 12:51 - 07.09.2023 00:00
Дата публікації висновку:
01.09.2023 12:51
Запити/Пояснення
Номер:
b033996ac5034345a30f0c298bd9c0fc
Назва:
Про надання пояснень
Дата опублікування:
16.08.2023 16:46
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
22.08.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі послуг ДК 021:2015:90910000-9: Послуги з прибирання (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-06-08-016050-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів) а саме:
1. Надати інформацію та розрахунки з підтвердними документами (аналіз ринку щодо цін послуги з прибирання (цінові пропозиції, прайс тощо), листування з учасникам ринку (анкети, запити, запрошення до обговорення тощо), щодо обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
2. Надати інформацію та її документальне підтвердження щодо надання переможцем торгів товариством з обмеженою відповідальністю «КАРДИНАЛ-КЛІНІНГ» забезпечення виконання договору про закупівлю у вигляді банківської гарантії відповідно до пункту 5 розділу VI «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації.
3. Надати інформацію та документи, які підтверджують обставини, що спричинили необхідність внесення змін до умов договору від 19.07.2023 № 74/161 шляхом укладання додаткової угоди від 19.07.2023 № 1 до договору від 19.07.2023 № 74/161?
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
7a563215e18347e784f03122384880e1
Назва:
Пояснення на запит
Дата опублікування:
21.08.2023 15:52
Опис:
Щодо визначення очікуваної вартості
Очікувана вартість послуг з комплексного прибирання службових приміщень і прибудинкової території установ Державної служби зайнятості в західних регіонах України (Волинська, Закарпатська, Івано-Франківська, Львівська, Рівненська, Тернопільська, Хмельницька та Чернівецька області) була розрахована відповідно до Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 18.02.2020 № 275.
Оскільки зазначена закупівля передбачає надання послуг протягом півріччя у восьми регіонах України на 154 об’єктах із загальною площею прибирання: приміщень – 97 673,44 кв.м та прибудинкової території – 115 342,70 кв.м., а отримання достатньої кількості інформації щодо актуальних ринкових цін дуже складно, то був застосовуваний метод розрахунку очікуваної вартості на підставі закупівельних цін минулих закупівель, що зазначено в обґрунтуванні технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення (посилання: https://www.dcz.gov.ua/storinka/publichni-zakupivli).
Зазначений метод передбачає розрахунок за формулою: ОВ i = V * Ц м.п. х k i (де ОВi – очікувана вартість на підставі закупівельних цін минулих періодів; V – обсяг товарів/послуг, що закуповується; Цм.п. – ціна минулого періоду; ki – коефіцієнт індексації). Причому коефіцієнти індексації розраховуються щодо кожного джерела інформації про ціни з врахуванням, що у розрахунках очікуваної вартості використовується лише мінімальний коефіцієнт індексації.
Так, коефіцієнт індексації розрахований за допомогою калькулятора індексації на офіційному вебсайті Державної служби статистики України (посилання: http://db.ukrcensus.gov.ua/dw_infl_uk/calc_p1.asp?ter=00000000000&month=6&year=2023&month_b=3&year_b=2023&sum=10287752%2C70&tov=1&kat=8&Submit=%D0%CE%C7%D0%C0%D5%D3%C2%C0%D2%C8), де базисним місяцем, який застосовується для розрахунку коефіцієнта індексації, є місяць, наступний за місяцем укладання угоди у минулому періоді, тобто лютий та березень місяць поточного року, розрахунковий місяць – червень поточного року. Таким чином, коефіцієнти інфляції складають 1,03 та 1,015. Отже до розрахунку використаний мінімальний коефіцієнт – 1,015.
Таким чином, шляхом застосування вищезазначеної формули була розрахована очікувана вартість предмета закупівлі, яка складає 13 344 938,00 грн (6 міс. * 2 191 287,03 грн * 1,015, де 6 міс. – строк (обсяг) надання послуг; 2 191 287,03 грн – ціна минулого періоду; 1,015 – коефіцієнт індексації).
Щодо технічних та якісних характеристик предмета закупівлі
Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі визначені відповідно до потреб Замовника та з урахуванням загальноприйнятих норм і стандартів для зазначеного предмета закупівлі виходячи із обсягу послуг з прибирання, яке складається з кількості об’єктів (154 об’єкта у восьми західних регіонах України із загальною площею приміщень 97 673,44 кв. м та прибудинкової території 115 342,70 кв. м.), переліку послуг з прибирання та періоду надання послуг (відповідно до робочого графіку: з понеділка по п’ятницю з 06.30 год. до повного надання необхідного обсягу послуг або з 18.30 год. до повного надання необхідного обсягу послуг).
Щодо надання банківської гарантії
Інформація та її документальне підтвердження щодо надання переможцем торгів товариством з обмеженою відповідальністю «КАРДИНАЛ-КЛІНІНГ» забезпечення виконання договору про закупівлю у вигляді банківської гарантії відповідно до пункту 5 розділу VI «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації міститься у доданих файлах.
Щодо внесення змін до договору
Додатком 3 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» до тендерної документації визначений строк надання послуг: протягом другого півріччя 2023 року. Отже, учасники мали враховувати строк надання послуг під час розрахунку своєї цінової пропозиції.
Пунктом 18 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості), визначено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону, крім випадків: визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті; перерахунку ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі; перерахунку ціни та обсягів товарів в бік зменшення за умови необхідності приведення обсягів товарів до кратності упаковки.
Таким чином, з метою неухильного дотримання вимог чинного законодавства в сфері публічних закупівель, був укладений договір № 74/161 від 19.07.2023 про закупівлю відповідно до змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі за результатами електронного аукціону.
Підпунктом 1 пункту 19 Особливостей визначено, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника.
Враховуючи визначені чинним законодавством в сфері публічних закупівель строків проведення процедури закупівлі, надання послуг почалось з дати укладення договору, а саме: з 19 липня 2023 року, а отже обсяг закупівлі скоротився через скорочення строку надання послуг. Таким чином, були правові підстави укласти додаткову угоду № 1 від 19.07.2023 до договору № 74/161 від 19.07.2023 щодо зменшення обсягів закупівлі.
Номер:
f5e565e3c6b045c4aebad6e92340df7b
Назва:
Про надання пояснень
Дата опублікування:
24.08.2023 13:00
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
30.08.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі послуг ДК 021:2015:90910000-9: Послуги з прибирання (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-06-08-016050-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів) а саме:
Відповідно до пункту 3 Додатку № 1 тендерної документації для підтвердження кваліфікаційного критерію наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід встановлена вимога до учасників про надання довідки за формою згідно з Додатком 1.2 до тендерної документації та на підтвердження інформації, указаної у довідці, Учасник надає зокрема:
- сканкопію штатного розпису, сканкопію розпорядчого документу про затвердження штатного розпису з наданням копії/їй розпорядчого/чих документа/ів про призначення на посаду працівників учасника та копії документів/копій витягів з документів, що підтверджують наявність трудових відносин та/або договори цивільно-правового характеру.
Відповідно до інформації оприлюдненої в електронній системі закупівель ТОВ «КАРДИНАЛ-КЛІНІНГ» на виконання вимоги про усунення невідповідностей оприлюднив Довідку про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід від 12.07.2023 № 304 (далі – довідка). В довідці зазначено правовідносини з учасником закупівлі, зокрема в пунктах з 1 по 191 «Працівники субпідрядника за договором ЦПУ» та учасником закупівлі надані на підтвердження інформації, указаної у довідці договори цивільно-правового характеру (далі – договори).
Водночас в наданих договорах (крім договорів, що зазначені в пунктах 69, 81, 111, 153, 157, 190 та 191), строк дії договору станом на 12.07.2023 (оцінка тендерної пропозиції), закінчився (зокрема, в договорах зазначено строк дії до 31.12.2022 або до 30.06.2023). При цьому зазначені договори не містять умов щодо їх автоматичної пролонгації.
Окрім цього в договорі про надання послуг з прибирання від 09.12.2022
№ 24 (Лукачик Наталія Миколаївна) відсутня інформація щодо строку дії договору взагалі.
З огляду на викладене просимо пояснити яким чином учасник ТОВ «КАРДИНАЛ-КЛІНІНГ» підтвердив наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід?
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність.
Номер:
a792f02116d344fc86aaeea4dd997e89
Назва:
Про надання пояснення
Дата опублікування:
29.08.2023 17:50
Опис:
Учасником надані документи та інформація, які підтверджують відповідність кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід», в тому числі договори.
Замовник розглянув вищезазначені документи та інформацію на відповідність вимогам, встановленим в тендерній документації та встановив їх відповідність через наступне.
Відповідно до статті 627 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Також, статтею 628 Цивільного кодексу України встановлено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Статтею 638 Цивільного кодексу України встановлено, що Договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Необхідно зазначити, що визначені законом істотні умови для договору, який укладений з ЛУКАЧИК Наталією Миколаївною, відсутні.
Також, щодо істотних умов договору, які є необхідними для договорів даного виду, то діючим законодавством не передбачений чіткий механізм, за яким можливо провести визначення переліку необхідних умов, виходячи із змісту договору. Однак можна дійти висновку, що необхідні для договорів даного виду умови можна встановити, виходячи з нормативного визначення відповідного договору. Зазвичай, при розгляді істотних умов за ознакою необхідності для договору даного виду, крім умови про предмет договору, відносять ще таку умову, як ціна для оплатних договорів та строк для строкових договорів.
У випадку якщо строк (термін) не вказаний, то сторони визначають його часовими критеріями, що визначені законом або прив’язати ту чи іншу діяльність до певного моменту чи відрізку часу і тим самим встановлювати строки для здійснення тих чи інших дій.
Щодо істотної умови договору стосовно яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди, то договір підписаний сторонами без зазначення кінцевої дати строку дії договору, отже жодна зі сторін не заявляла цю умову договору та, як наслідок, була відсутня необхідність досягнення згоди щодо цієї умови.
Отже, строк дії договору є істотною умовою лише для строкових договорів, до яких договір укладений з ЛУКАЧИК Наталією Миколаївною не належить.
Замовник в своїй діяльності керується нормами чинного законодавства в сфері публічних закупівель, зокрема Законом України «Про публічні закупівлі», Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) тощо. Пунктом 24 Особливостей визначено, що Замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Так, в оголошенні про проведення відкритих торгів був встановлений строк для подання тендерних пропозицій до 18.06.2023.
Підпунктом 3 «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» пункту 1 «Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності Учасника кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону «Про публічні закупівлі» Додатку 1 «Кваліфікаційні критерії, вимоги та документи, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника кваліфікаційним критеріям та іншим вимогам замовника» до тендерної документації, встановлені документи та інформація, якими підтверджується відповідність Учасника кваліфікаційним критеріям, проте відсутні додаткові вимоги щодо їх чинності протягом строку надання послуг.
Враховуючи Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» з 24 лютого 2022 року був введений воєнний стан, який діяв протягом дії вищезазначених договорів, та який останніми змінами до Указу продовжений до 15 листопада 2023 року.
Відповідно до частини 2 статті 141 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» військові дії вважаються форс-мажорними обставинами, що об'єктивно унеможливлюють виконання зобов'язань, передбачених умовами договору.
Так, Торгово-промислова палата України листом від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. ТПП України підтверджує, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об’єктивними обставинами для суб’єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов’язанням/обов’язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Умовами договорів, які зазначені у запиті на пояснення, передбачено, що «форс-мажор» (стихійне лихо, екстремальні погодні умови, пожежі, війни, страйки, військові дії, громадянське безладдя і таке інше) автоматично продовжує термін виконання зобов’язань на весь період його дії та ліквідації наслідків. Також, форс-мажор автоматично продовжує термін виконання зобов’язань на весь період його дії та ліквідації наслідків. Якщо ці обставини тривають більше ніж 6 (шість) місяців, то кожна із сторін матиме право відмовитися від подальшого виконання зобов’язань за цим договором, і в такому разі жодна із сторін не матиме права на відшкодування другою стороною можливих збитків.
Крім того, замовник не має права вимагати від учасника додаткові, не передбачені тендерною документацією, документи такі, як листування учасника з його контрагентами, в тому числі з приводу настання форс-мажорних обставин та автоматичного продовження терміну виконання зобов’язань тощо.
Відповідно до умов підпункту 2 розділу 5 «Оцінка тендерних пропозицій» Учасники відповідають за зміст своїх тендерних пропозицій та повинні дотримуватись норм чинного законодавства України.
Враховуючи вищезазначені норми чинного законодавства України у замовника відсутні правові підстави вважати надані учасником договори недіючими, отже учасником підтверджена наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.