-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Капітальний ремонт будівлі спортивної зали (загальною площею 813,2 м2) Одеського державного університету внутрішніх справ під літерою «К» за адресою: м. Одеса, 21 км Старокиївської дороги, 42-В
ДК 021:2015 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи (з урахуванням Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва»)
Завершена
19 060 999.61
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 190 610.00 UAH
мін. крок: 1% або 190 610.00 UAH
Номер:
ceb8df140f57492f9621eef34ce995b5
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2023-07-14-000034
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
13.07.2023 00:00
Період моніторингу:
14.07.2023 11:33 - 05.08.2023 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
13.07.2023 № 219
Київ
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43,
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Департаменту моніторингу та перевірок закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
Голова Алла БАСАЛАЄВА
Додаток
до наказу Державної аудиторської служби України
«Про початок моніторингу процедур
закупівель»
Витяг з переліку
процедур закупівель
№ з/п
Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на вебпорталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі
унікальний номер дата оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу
13 UA-2023-05-05-010449-a 05.05.2023 виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Директор Департаменту
моніторингу та перевірок закупівель Олексій АЛЕКСАНДРОВ
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами аналізу питання щодо розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі ТОВ «РЕНОВАЦІЯ БК-БУДЖАК» встановлено порушення вимог абзацу другого пункту 1 частини першої статті 31 Закону.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостей, внесення змін до неї, своєчасності укладання договору про закупівлю, його оприлюднення, внесення змін до договору та їх оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця – порушень не установлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання Договору та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 03 серпня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на дату початку проведення торгів) (далі – Особливості), внесення змін до неї, розгляду тендерних пропозицій, відповідності повідомлень з вимогами про усунення невідповідностей вимогам Закону та Особливостей, своєчасності їх розміщення та виконання учасниками, своєчасності укладання договору про закупівлю, його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Одеського державного університету внутрішніх справ (далі – Замовник) на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерну документацію, затверджену протоколом Уповноваженої особи від 12.05.2023 № 106 (далі – тендерна документація), реєстр отриманих тендерних пропозицій від 17.05.2023, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерні пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-будівельна фірма «Олександр» (далі – ТОВ «ВБФ «Олександр»), товариства з обмеженою відповідальністю «Реновація БК-Буджак» (далі – ТОВ «Реновація БК-Буджак»), повідомлення з вимогами про усунення невідповідностей учасникам до 19.05.2023 та до 27.05.2023, протоколи щодо прийняття рішення Уповноваженою особою від 23.05.2023 № 111 (щодо відхилення учасника) та від 30.05.2023 № 116 (щодо визначення переможця), повідомлення про намір укласти договір від 30.05.2023, вимогу від 24.05.2023 про незаконну відмову учаснику ТОВ «ВБФ «Олександр», рішення замовника від 27.05.2023 про відхилення вимоги учаснику ТОВ «ВБФ «Олександр», договір від 05.06.2023 № 253/23 на суму 18 280 000,00 грн (з ПДВ), пояснення Замовника, надані 20.07.2023, 26.07.2023 та 01.08.2023 через електронну систему закупівель на запит Держаудитслужби.
Пунктом 5 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовника визначено, що «Замовник установлює один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону. Визначені Замовником згідно з цією статтею кваліфікаційні критерії та перелік документів, що підтверджують інформацію учасників про відповідність їх таким критеріям, зазначені в Додатку 1 до цієї тендерної документації. Спосіб підтвердження відповідності учасника критеріям і вимогам згідно із законодавством наведено в Додатку 1 до цієї тендерної документації».
Відповідно до пункту 1.1 розділу 1 Додатку 1 до тендерної документації Замовника учасник у складі тендерної пропозиції повинен подати довідку в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для надання послуг / виконання робіт /поставки товару, визначених у технічних вимогах, із зазначенням найменування, кількості та правової підстави володіння / користування.
Пунктом 6 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації визначено, що «вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з пунктом третім частини другої статті 22 Закону зазначено в Додатку 2 до цієї тендерної документації».
Згідно Додатку 2 до тендерної документації технічні вимоги до предмета закупівлі зазначені у «Відомості обсягів робіт» та «Підсумкова відомість ресурсів».
Учасник процедури закупівлі ТОВ «Реновація БК-Буджак» у складі тендерної пропозиції надав Довідку про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для надання послуг / виконання робіт / поставки товару від 15.05.2023 року вих. №00009/2023 (далі – довідка).
При цьому в зазначеній довідці відсутня інформація щодо наявності в ТОВ «Реновація БК-Буджак» будівельних машин і механізмів, що передбачені розділом ІІ Додатку 2 «Підсумкова відомість ресурсів» до тендерної документації, зокрема:
машини бурильно-кранові на автомобілі, глибина буріння 3,5 м;
пістолет монтажний;
лебідки ручні та важільні, тягове зусилля до 14,72 кН (1,5т);
трансформатори зварювальні з номінальним зварювальним струмом 315-500 А;
бадді, місткістю 2 куб. м;
апарат для газового зварювання і різання; фарборозпилювачі ручні;
насос гідравлічний ручний;
апарат для зварювання поліпропіленових труб діаметром від 16 до 75 мм, потужність 1,5 кВт.
Водночас довідка містить інформацію «у разі перемоги за необхідністю в ході виконання договору про закупівлю буде залучатись інше обладнання, інвентар, тощо».
Відповідно до вимог частини п’ятої статті 8 Закону протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
З огляду на викладене, під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Держаудитслужба 27.07.2023 звернулась через електронну систему закупівель до Замовника щодо надання пояснення (інформації та документів) з зазначенням причин, яким чином учасника ТОВ «РЕНОВАЦІЯ БК-БУДЖАК» визначено переможцем торгів, який у складі тендерної пропозиції не надав інформації та відповідних документів щодо наявності у нього вищезазначених машин та обладнання, необхідних для виконання робіт, передбачених у Додатку 2 «Підсумкова відомість ресурсів» тендерної документації?»
Відповідно до пояснень Замовника, наданих на запит Держаудитслужби «у тендерній документації по Закупівлі, затвердженій у редакції від 12.05.2023 року на підставі протоколу Уповноваженої особи №106 не містилося вимоги про те, що перелік обладнання та матеріально-технічної бази чітко повинен співпадати з «Підсумковою відомістю ресурсів», яку учасник повинен надати, як додаток до договірної ціни (кошторису)».
Зауважуємо, що відповідно до пункту 38 Особливостей Замовник розглядає тендерну пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною відповідно до цих особливостей (далі - найбільш економічно вигідна тендерна пропозиція), щодо її відповідності вимогам тендерної документації. У разі відхилення замовником найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції відповідно до цих особливостей замовник розглядає наступну тендерну пропозицію у списку пропозицій, що розташовані за результатами їх оцінки, починаючи з найкращої, у порядку та строки, визначені цими особливостями.
Тобто для прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі Замовник розглядає ті документи, які були надані учасником у складі його тендерної пропозиції до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій, з урахуванням документів, наданих учасником на вимогу про усунення невідповідностей.
Відповідно до частини 8 статті 26 Закону Учасник процедури закупівлі має право внести зміни до своєї тендерної пропозиції або відкликати її до закінчення кінцевого строку її подання без втрати свого забезпечення тендерної пропозиції. Такі зміни або заява про відкликання тендерної пропозиції враховуються якщо вони отримані електронною системою закупівель до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Учасник мав можливість до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій надати необхідну інформацію або документи шляхом внесення змін до своєї тендерної пропозиції.
Відповідно до пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих Особливостей.
Згідно із частиною восьмою статті 12 Закону подання інформації під час проведення процедури закупівлі/ спрощеної закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель.
Слід зазначити, що учасником процедури закупівлі ТОВ «РЕНОВАЦІЯ БК-БУДЖАК» складі тендерної пропозиції через електронну систему закупівель не було надано підтвердження інформації щодо наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для надання послуг / виконання робіт / поставки, зокрема: машини бурильно-кранові на автомобілі, глибина буріння 3,5 м; трансформатори зварювальні з номінальним зварювальним струмом 315-500 А; бадді, місткістю 2 куб. м; апарат для газового зварювання і різання; насос гідравлічний ручний, чим не дотримався вимог пункту 1.1 розділу 1 Додатку 1 до тендерної документації Замовника.
З огляду на викладене, Замовник на порушення вимог абзацу другого пункту 1 частини першої статті 31 Закону не відхилив тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі ТОВ «РЕНОВАЦІЯ БК-БУДЖАК» як таку, що не відповідає кваліфікаційному критерію, установленому статтею 16 Закону та уклав з ним Договір
Період усунення порушень:
04.08.2023 17:11 - 19.08.2023 00:00
Дата публікації висновку:
04.08.2023 17:11
Оскарження висновку в суді
Опис:
Позовну заяву про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу закупівлі спрямовано 10.08.2023 до адміністративного суду.
Дата публікації:
11.08.2023 12:31
Дата відкриття провадження:
11.08.2023 12:28
Номер відкриття провадження:
420/20800/23
Законодавче обгрунтування:
Закон України "Про публічні закупівлі" (922-VIII, 2020-04-19) [8.10]
Інформація про притягнення до адміністративної відповідальності
Номер протоколу:
31/06/2024пр
Законодавче обгрунтування:
Кодекс України про адміністративні правопорушення (8073-X, 2020-11-21) [164-14.3]
Запити/Пояснення
Номер:
c3acc3f127f044cbaa95479270679e66
Назва:
Про надання пояснень
Дата опублікування:
18.07.2023 10:09
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
22.07.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі робіт з капітального ремонту будівлі спортивної зали (загальною площею 813,2 м2) Одеського державного університету внутрішніх справ під літерою «К» за адресою: м. Одеса, 21 км Старокиївської дороги, 42-В (ДК 021:2015:45450000-6: Інші завершальні будівельні роботи) (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-05-05-010449-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні інформації та відповідних документів з наступних питань.
1. Надати інформацію та відповідні документи на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.
2. Надати посилання на сторінку власного веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами), та яка буде доступна для перегляду.
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Номер:
0b1b0ee36b654bc9a03a581401171c35
Назва:
Пояснення щодо проведеного моніторингу
Дата опублікування:
20.07.2023 17:37
Опис:
На запит у межах проведення моніторингу закупівлі – Капітальний ремонт будівлі спортивної зали (загальною площею 813,2 м2) Одеського державного університету внутрішніх справ під літерою «К» за адресою: м. Одеса, 21 км Старокиївської дороги, 42-В (ДК 021:2015 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи (з урахуванням Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва») (ідентифікатор закупівлі: UA-2023-05-05-010449-a) на виконання норми частини 5 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), надаємо відповідь на запит органу державного фінансового контролю такого змісту:
Відповідь на питання 1.
В підпункті 4.1 пункту 4 Розділу 1 до тендерної документації замовником визначається назва предмета закупівлі, його очікувана вартість та визначення розміру бюджетного призначення, а саме:
Розрахунок очікуваної вартості закупівлі визначається з урахуванням Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених Наказом Міністерством розвитку громад та територій України від 1 листопада 2021 року № 281 та відповідно до Відомості обсягів робіт.
Розмір бюджетного призначення визначений за результатами аналізу вартості робіт з капітального ремонту та відповідно до наявних коштів у кошторисі.
Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі – Капітальний ремонт будівлі спортивної зали (загальною площею 813,2 м2) Одеського державного університету внутрішніх справ під літерою «К» за адресою: м. Одеса, 21 км Старокиївської дороги, 42-В, розміру витрат і очікуваної вартості здійснено згідно наступних документів:
- проєктно-кошторисної документації, розробленої згідно ДБН А.2.2-3-2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», і затвердженої в установленому законом порядку, згідно Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи (постанова Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 р. № 560) (з усіма проведеними коригуваннями);
- експертного звіту, отриманого за результатом проведення експертизи проєкту будівництва, згідно Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи (постанова Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 р. № 560) і ДСТУ 8907:2019 «Настанова щодо організації проведення експертизи проектної документації на будівництво».
Тому, очікувана вартість закупівлі та розмір бюджетного призначення – це сума залишкових будівельно-монтажних робіт 3-го етапу за проєктом: «Капітальний ремонт будівлі спортивної зали (загальною площею 813,2 кв.м) Одеського державного університету внутрішніх справ під літерою «К» за адресою: м. Одеса, вул. 21 км Старокиївської дороги, 42-В», згідно кошторисної частини проєктної документації.
Також додаємо скановані копії зведеного кошторисного розрахунку витрат по об’єкту, експертний звіт 2020 року та експертний звіт 2022 року.
Відповідь на питання 2.
Згідно Постанови КМУ від 11.10.2016 №1266 п. 710 передбачено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
Одеський державний університет внутрішніх справ має власний веб-сайт (https://oduvs.edu.ua), на який автоматично дублюється інформація про будь-яку закупівлю, оголошення про яку висвітлено в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro. Стосовно закупівлі за номером ID: UA-2023-05-05-010449-a, Одеським державним університетом внутрішніх справ було забезпечено оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель за посиланням https://oduvs.edu.ua/oglyad-universitetu/dodatkova-informatsiya/finansova-zvitnist/ (посилання містить сторінку із усіма закупівлями Одеського державного університету внутрішніх справ, які висвітлені за часовим принципом).
Номер:
aa6bb5138fff43b0af0daf3970c3abca
Назва:
Про надання пояснення
Дата опублікування:
21.07.2023 17:26
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
27.07.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі робіт з капітального ремонту будівлі спортивної зали (загальною площею 813,2 м2) Одеського державного університету внутрішніх справ під літерою «К» за адресою: м. Одеса, 21 км Старокиївської дороги, 42-В (ДК 021:2015:45450000-6: Інші завершальні будівельні роботи) (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-05-05-010449-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні інформації та відповідних документів з наступного питання.
Яким чином здійснювався розгляд тендерної пропозиції ТОВ «РЕНОВАЦІЯ БК-БУДЖАК», щодо підтвердження вимог до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики), зазначених в Додатку 2 до тендерної документації, а саме щодо розділу 1 підсумкової відомості ресурсів, в частині «витрати труда робітників будівельників», «витрати робітників, заробітна плата яких враховується у складі загальновиробничих витрат» та «разом кошторисна трудомісткість».
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Номер:
46e56af671ad460da9bf7759291aec85
Назва:
Пояснення щодо проведеного моніторингу
Дата опублікування:
26.07.2023 16:25
Опис:
На виконання норми частини 5 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», надаємо відповідь на запит органу державного фінансового контролю такого змісту.
Відповідно до частини 5 розділу 5 Додатку 1 до тендерної документації учасник у складі тендерної пропозиції до форми «ТЕНДЕРНА ПРОПОЗИЦІЯ» обов’язково надає розрахунок пропозиції з переліком необхідних документів. Додатково учасник надає всі розрахунки в електронному вигляді в форматі інформаційного блоку даних imd або bdsu.
Технічний опис предмета закупівлі, а саме підсумкова відомість ресурсів та відомість обсягів робіт є складовою частиною проєктно-кошторисної документації, розробленої на об’єкт капітального ремонту, в якому визначені необхідні обсяги для проведення робіт.
У жовтні 2022 року здійснено коригування кошторисної частини проєкту, що була розроблена в програмному комплексі АВК-5 (версія 3.7.3).
Розрахунки витрат труда здійснені програмою за наданою версією.
Учасник ТОВ «РЕНОВАЦІЯ БК-БУДЖАК» у складі тендерної пропозиції надав розрахунки, які вимагалися тендерною документацією, а також розрахунки в електронному вигляді в форматі інформаційного блоку даних imd, що виконані в програмному комплексі АВК-5 (версія 3.8.2), згідно з оновленою Настановою з визначення вартості будівництва.
Учасник проводить власні розрахунки договірної ціни та локального кошторису, спираючись на вимоги тендерної та технічної документації замовника. Розглядаючи кошторисну документацію, що надана ТОВ «РЕНОВАЦІЯ БК-БУДЖАК» у складі тендерної пропозиції, на відповідність технічним характеристикам предмету закупівлі та тендерної документації, були перевірені обсяги робіт, які відповідають обсягам, зазначеним у технічній частині тендерної документації замовника, що є основним та незмінним показником відповідності наданої тендерної пропозиції.
Також необхідно зазначити, що учасник користується певною свободою в питанні оптимізації своїх витрат з метою отримання конкурентноспроможності пропозиції, застосовує в своїй роботі досягнення в галузі технології і організації будівельного виробництва, сучасний рівень технічного оснащення, професійний досвід та кваліфікацію своїх працівників, прогресивні матеріали, вироби та конструкції тощо.
Пропозиція учасника стає економічно вигідною та конкурентоспроможною завдяки власній перевіреній технології та оптимізації власних ресурсів (в т.ч. технічних та людських), витрати на які включені до загальновиробничих витрат.
Номер:
8e12188bfafa4cbb94538d1f21d3d8a1
Назва:
Про надання пояснення
Дата опублікування:
27.07.2023 11:04
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
02.08.2023 00:00
Опис:
У межах проведення моніторингу процедури закупівлі робіт з капітального ремонту будівлі спортивної зали (загальною площею 813,2 м2) Одеського державного університету внутрішніх справ під літерою «К» за адресою: м. Одеса, 21 км Старокиївської дороги, 42-В (ДК 021:2015:45450000-6: Інші завершальні будівельні роботи) (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2023-05-05-010449-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п’ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, постала потреба в отриманні інформації та відповідних документів з наступного питання.
Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 Додатку 1 тендерної документації для підтвердження кваліфікаційного критерію наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій встановлена вимога до учасників торгів про надання «довідки в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для надання послуг /виконання робіт/поставки товару, визначених у технічних вимогах, із зазначенням найменування, кількості та правової підстави володіння/користування».
Для підтвердження технічних вимог до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) у Додатку 2 «Підсумкова відомість ресурсів» тендерної документації, а саме в розділі II «Будівельні машини і механізми» зазначені будівельні машини та механізми, що необхідні для виконання робіт, зокрема, машини бурильно-кранові на автомобілі, глибина буріння 3,5 м; пістолет монтажний; лебідки ручні та важільні, тягове зусилля до 14,72 кН (1,5т); трансформатори зварювальні з номінальним зварювальним струмом 315-500 А; бадді, місткістю 2 куб. м; апарат для газового зварювання і різання; фарборозпилювачі ручні; насос гідравлічний ручний; апарат для зварювання поліпропіленових труб діаметром від 16 до 75 мм, потужність 1,5 кВт.
З огляду на викладене просимо пояснити яким чином учасника ТОВ «РЕНОВАЦІЯ БК-БУДЖАК» визначено переможцем торгів, який у складі тендерної пропозиції не надав інформації та відповідних документів щодо наявності у нього вищезазначених машин та обладнання, необхідних для виконання робіт, передбачених у Додатку 2 «Підсумкова відомість ресурсів» тендерної документації?
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Номер:
ef783da66e02453eb5589f04c5895135
Назва:
Пояснення щодо проведеного моніторингу
Дата опублікування:
01.08.2023 18:08
Опис:
На виконання норми частини 5 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», надаємо відповідь на запит органу державного фінансового контролю такого змісту.
Відповідно до абзацу 1 пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року №1178 (далі – Особливості), тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Абзацом 7 пункту 28 Особливостей, визначено, що у тендерній документації зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб
підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Перелік кваліфікаційних критерії наведений законодавцем у Законі України від 25.12.2015 року №922-VIII «Про публічні закупівлі» у статті 16.
Пунктом 1 частини 2 статті 16 Закону України від 25.12.2015 року №922-VIII «Про публічні закупівлі» визначено, що замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, у тому числі і наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально- технічної бази та технологій.
При цьому, у тендерній документації по Закупівлі, затвердженій у редакції від 12.05.2023 року на підставі протоколу Уповноваженої особи №106 не містилося вимоги про те, що перелік обладнання та матеріально-технічної бази чітко повинен співпадати з «Підсумковою відомістю ресурсів», яку учасник повинен як додаток до договірної ціни (кошторису).
У той же час на виконання підпункту 1.1 пункту 1 Додатку 1 тендерної документації по Закупівлі, учасником – Товариством з обмеженою відповідальністю «Реновація БК-Буджак» було надано «довідку про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для надання послуг / виконання робіт / поставки товару» від 15.05.2023 року вих.№00009/2023.
Окрім цього, учасником - Товариством з обмеженою відповідальністю «Реновація БК-Буджак» у вищезазначеній довідці було заначено, що у разі перемоги за необхідністю в ході виконання договору про закупівлю буде залучатись інше обладнання, інвентар, тощо. Процес такого залучення обладнання, відповідно до умов договору про закупівлю не вимагає додаткових погоджень зі сторони Замовника, а здійснюється самостійно Підрядником.
Тобто, учасник - Товариство з обмеженою відповідальністю «Реновація БК-Буджак» виконало вимоги підпункту 1.1 пункту 1 Додатку 1 тендерної документації по Закупівлі шляхом надання відповідної довідки та договору, що підтверджує право користування такою технікою та у Замовника відповідно до умов тендерної документації не було правових підстав для відхилення його тендерної пропозиції по Закупівлі.
Номер:
17c2a02d1dd24ccc92dc71b2f037035e
Назва:
Запит на роз'яснення виконання Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі (ідентифікаційний номер - UA-2023-05-05-010449-а) від 04 серпня 2023 року
Дата опублікування:
09.08.2023 14:42
Опис:
Статтею 55 Конституції України визначено, що права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43, Державна аудиторська служба України (далі за текстом — Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Згідно з підпунктом 3 пункту 4 Положення про Державну аудиторську службу України, Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань: реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.
За змістом частини 1 статті 13 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» дії або бездіяльність посадових осіб органу державного фінансового контролю можуть бути оскаржені в судовому або адміністративному порядку.
Диспозиція цієї статті передбачає оскарження дій службової особи, які пов’язані з порушенням порядку проведення моніторингу закупівель; дій щодо проведення моніторингу закупівель без установлених законом підстав та/або з порушенням чинного законодавства тощо.
Відповідно до частини 4 статті 7 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922), Рахункова палата, Антимонопольний комітет України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Органи, уповноважені здійснювати контроль у сфері закупівель, не мають права втручатися в проведення закупівель.
При цьому частиною 1 статті 8 Закону № 922 передбачено, що моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Так, 04 серпня 2023 року о 17 год 11 хв в електронній системі закупівель оприлюднено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (ідентифікаційний номер - UA-2023-05-05-010449-а), оголошеної ОДУВС 05.05.2023 року.
Відповідно до частини 8 статті 8 Закону № 922, Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз’ясненням змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку.
Відповідно до частини 10 статті 8 Закону № 922 у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду.
Враховуючи, що Висновок оприлюднено 04.08.2023, кінцевий день для спрямування звернення для отримання роз'яснень з приводу його виконання (3 робочі дні) припадає на 09.08.2023. Тобто, зазначене звернення подано в межах строку на отримання роз'яснень, що передбачено частиною 8 статті 8 Закону № 922.
Ознайомившись із текстом висновку, виникає низка питань. Серед яких, зокрема:
Держаудитслужба у своєму висновку від 04.08.2023 не конкретизувала, яких саме заходів має вжити ОДУВС, не визначила спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його нечіткість та невизначеність.
ОДУВС зауважує, що можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб'єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень.
Спонукання ОДУВС самостійно визначити на підставі невизначених норм, які саме заходи слід вжити для усунення виявлених порушень, в свою чергу, може призвести до нового можливого порушення законодавства. Зазначене є порушенням вимог закону в частині змісту висновку як акту індивідуальної дії.
Зобов'язальний характер вимоги щодо усунення правопорушення свідчить як про встановлення цього порушення, так і про визначення імперативного обов`язкового способу його усунення.
Відтак ОДУВС вважає висновок неконкретизованим, таким, що не містить чітких вимог або рекомендацій щодо способу усунення нібито виявлених під час моніторингу порушень, які встановлені аудитором на підставі його внутрішнього переконання.
Що ж до вимоги про вжиття ОДУВС заходів щодо розірвання договору відповідно до законодавства, зазначаємо наступне.
За приписами частини 1 статті 17 Закону №922 замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо:
1) замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі;
2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;
3) службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;
4) суб’єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів;
5) фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку;
6) службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку;
7) тендерна пропозиція подана учасником конкурентної процедури закупівлі або участь у переговорній процедурі бере учасник, який є пов’язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника;
8) учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура;
9) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (крім нерезидентів);
10) юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень (у тому числі за лотом);
11) учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у виді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України "Про санкції";
12) службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми;
13) учасник процедури закупівлі має заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), крім випадку, якщо такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника.
Відповідно до статті 31 Закону №922 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель в разі якщо учасник процедури закупівлі:
- не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 цього Закону;
- не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства;
- зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з частиною п’ятнадцятою статті 29 цього Закону;
- не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або забезпечення тендерної пропозиції не відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції;
- не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей;
- не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного в частині чотирнадцятій статті 29 цього Закону;
- визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог частини другої статті 28 цього Закону;
тендерна пропозиція учасника:
- не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації;
- викладена іншою мовою (мовами), аніж мова (мови), що вимагається тендерною документацією;
- є такою, строк дії якої закінчився;
переможець процедури закупівлі:
- відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю;
- не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону;
- не надав копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно до частини другої статті 41 цього Закону;
- не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником.
Також необхідне зазначити, що в період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування всі публічні закупівлі здійснюються відповідно до Закону № 922 з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості).
Так, у відповідності до пункту 47 Особливостей, замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли:
1) замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо наймання на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі;
2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;
3) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;
4) суб’єкт господарювання (учасник процедури закупівлі) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України “Про захист економічної конкуренції”, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів;
5) фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено в установленому законом порядку;
6) керівник учасника процедури закупівлі був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку;
7) тендерна пропозиція подана учасником процедури закупівлі, який є пов’язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника;
8) учасник процедури закупівлі визнаний в установленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура;
9) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань” (крім нерезидентів);
10) юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 млн. гривень (у тому числі за лотом);
11) учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення нею публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України “Про санкції”;
12) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.
Відповідно до частини 44 Особливостей, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:
1) учасник процедури закупівлі:
- підпадає під підстави, встановлені пунктом 47 цих особливостей;
- зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів відкритих торгів, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей;
- не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
- не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей;
- не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абзацом першим частини чотирнадцятої статті 29 Закону/абзацом дев’ятим пункту 37 цих особливостей;
- визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог пункту 40 цих особливостей;
- є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь (за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176);
2) тендерна пропозиція:
- не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей;
- є такою, строк дії якої закінчився;
- є такою, ціна якої перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, визначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, якщо замовник у тендерній документації не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації;
- не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону;
3) переможець процедури закупівлі:
- відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю;
- не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому пункту 47 цих особливостей;
- не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
- надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей.
Також відповідно до пункту 45 Особливостей, Замовник може відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:
1) учасник процедури закупівлі надав неналежне обґрунтування щодо ціни або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції, що є аномально низькою;
2) учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю з тим самим замовником, що призвело до застосування санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати їх застосування, з наданням документального підтвердження застосування до такого учасника санкції (рішення суду або факт добровільної сплати штрафу, або відшкодування збитків).
Станом на дату спрямування цього звернення, роботи за договором, укладеним за результатами закупівлі між ОДУВС та ТОВ «РЕНОВАЦІЯ БК-БУДЖАК», вже перебувають на стадії виконання. Захід реагування у вигляді зобов'язання розірвати укладений договір, що на теперішній час виконується, є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційних дій і зловживань.
Однак, порушення, які нібито виявлені Держаудитслужбою, носять виключно формальний характер, оскільки не пов'язані із неможливістю забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвитку добросовісної конкуренції, та не мають ознак доведеності.
Вважаємо, що втручання органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі є виправданим виключно у разі, якщо виявлене порушення має негативний вплив для бюджету (зайве витрачання бюджетних коштів). Однак, у висновку про результати моніторингу закупівлі не йдеться про неефективне, незаконне, нецільове використання бюджетних коштів, що не узгоджується із вимогою Держаудитслужби про розірвання укладеного за результатами проведеного тендеру договору.
Слід врахувати що учасниками торгів чітко дотримані всі вимоги визначені у тендерній документації, а також підтверджена відповідність учасника кваліфікаційним вимогам саме тими документами, які визначені у тендерній документації.
Так, пунктом 1 частини 2 статті 16 Закону України від 25.12.2015 року №922-VIII «Про публічні закупівлі» визначено, що замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, у тому числі і наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально- технічної бази та технологій.
При цьому, у тендерній документації не містилося вимоги про те, що перелік обладнання та матеріально-технічної бази чітко повинен співпадати з «Підсумковою відомістю ресурсів», яку учасник повинен як додаток до договірної ціни (кошторису).
Крім того, в жодній нормі законодавства чітко не виражено обов’язок учасника торгів надавати в складі тендерної пропозиції документи щодо матеріально-технічної бази, які повинні відповідати в повному обсязі розділу кошторису (Підсумковій відомості ресурсів).
У висновку Держаудитслужби від 04.08.2023 також жодним чином не зазначено відповідну норму, яку нібито було порушено, що суперечить здоровому глузду та вимогам положень законодавства, зокрема, Конституції України.
У той же час на виконання підпункту 1.1 пункту 1 Додатку 1 тендерної документації по закупівлі, учасником – ТОВ «РЕНОВАЦІЯ БК-БУДЖАК» було надано «довідку про наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідних для надання послуг / виконання робіт / поставки товару» від 15.05.2023 року вих. №00009/2023.
Окрім цього, учасником - ТОВ «РЕНОВАЦІЯ БК-БУДЖАК» у вищезазначеній довідці було зазначено, що у разі перемоги за необхідністю в ході виконання договору про закупівлю буде залучатись інше обладнання, інвентар, тощо.
Процес такого залучення обладнання, відповідно до умов договору про закупівлю не вимагає додаткових погоджень зі сторони Замовника, а здійснюється самостійно Підрядником.
Тобто, учасник - ТОВ «РЕНОВАЦІЯ БК-БУДЖАК» виконав вимоги підпункту 1.1 пункту 1 Додатку 1 тендерної документації по Закупівлі шляхом надання відповідної довідки та договору, що підтверджує право користування такою технікою та у замовника відповідно до умов тендерної документації не було правових підстав для відхилення його тендерної пропозиції по закупівлі.
Також необхідно зазначити, що учасник користується певною свободою в питанні оптимізації своїх витрат з метою отримання конкурентноспроможності пропозиції, застосовує в своїй роботі досягнення в галузі технології і організації будівельного виробництва, сучасний рівень технічного оснащення, професійний досвід та кваліфікацію своїх працівників, прогресивні матеріали, вироби та конструкції тощо, якщо це не обмежується вимогами в тендерній документації замовника. Пропозиція учасника стає економічно вигідною та конкурентоспроможною завдяки власній перевіреній технології та оптимізації власних ресурсів (в т.ч. технічних та людських).
Статтею 5 Закону №922 передбачено, що протиправні дії замовника неодмінно повинні утворювати порушення одного з основних принципів здійснення державних закупівель, а саме - недискримінація учасників. Натомість, Держаудитслужбою у висновку не надано жодних доказів того, що ОДУВС будь-яким чином поставив учасників закупівлі у дискримінаційне становище.
Варто зазначити, що ні Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», ні іншим нормативно-правовим актом безпосередньо не встановлено право органів фінансового контролю вимагати розірвання договорів.
Крім того, відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Конституційний Суд України у рішенні від 25.01.2012 №3-рп/2012 (справа №1-11/2012) зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який серед іншого означає, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею. Додержання принципу пропорційності означає необхідність дотримання балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване відповідне рішення. У даному випадку Держаудитслужбою не проаналізовано наслідків стверджуваних ним порушень в кореспонденції із результатами закупівлі.
Критерій «пропорційності» передбачає, що втручання у право власності розглядатиметься як порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов'язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. «Справедлива рівновага» передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, визначеною для досягнення, та засобами, які використовуються.
Необхідного балансу не буде дотримано, якщо особа несе «індивідуальний і надмірний тягар». При цьому, з питань оцінки «пропорційності» ЄСПЛ, як і з питань наявності «суспільного», «публічного» інтересу, визнає за державою досить широку «сферу розсуду», за винятком випадків, коли такий «розсуд» не ґрунтується на розумних підставах.
Отже, з огляду на практику ЄСПЛ оскаржуваний висновок не відповідає критерію «пропорційності», оскільки вимога розірвати договір, який виконується сторонами, може призвести до безпідставного порушення майнових прав господарюючих суб'єктів – сторін договору.
На підставі викладеного, вважаємо, що вимога Держаудитслужби про зобов'язання ОДУВС вжити заходів щодо розірвання укладеного за результатами закупівлі договору з формальних причин не спрямована на досягнення легітимної мети та не є співмірною з нею, оскільки суть «виявлених порушень» жодним чином не призводить до порушення бюджетних інтересів. Зазначене є порушенням вимог закону в частині змісту висновку як акта індивідуальної дії. Вказані правові висновки також відповідають правовій позиції Верховного Суду, відображеній в постанові від 05.03.2020 року по справі №640/467/19.
Резюмуючи вищевикладене, за результатами винесеного висновку встановлено наявність, на думку аудитора, порушення: не відхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону (абзац 2 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону № 992).
Як результат, серед зобов’язань щодо усунення порушення законодавства у сфері закупівель, головним державним аудитором Нікітюк О.І. зазначено зобов’язання ОДУВС здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання Договору та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Керуючись викладеним, та враховуючи право ОДУВС на отримання роз’яснень висновку, просимо надати відповіді на наступні виниклі питання, із зазначенням по кожному з них посилання на конкретну норму законодавства, яку нібито було порушено під час проведення процедури закупівлі та укладення договору:
1. в якому вигляді повинно відбутися зобов’язання з розірвання договору, укладеного за результатами проведеної процедури закупівлі (шляхом підписання додаткової угоди, спрямування листа контрагенту про примусове розірвання в односторонньому порядку договору, тощо);
2. коли (час та дата) повинно відбутися розірвання договору, укладеного за результатами проведеної процедури закупівлі, – днем винесення та оприлюднення висновку моніторингу, днем виконання зобов’язання (5-тий робочий день після затвердження висновку), тощо;
3. на якій стадії, враховуючи зобов’язання щодо розірвання Договору, повинна відбутися зупинка у відносинах між сторонами Договору, який виконується;
4. у випадку обумовлення між сторонами в Договорі іншого обладнання для виконання робіт за Договором, - яким чином це може вплинути на затверджений висновок від 04.08.2023;
5. у випадку внесення змін до вартості виконання робіт за цим договором (для прикладу, у разі заміни обладнання на інше можливе здійснення заміни й видів робіт – з горизонтально спрямованого буріння свердловини для протягування труб для підключення опалювального обладнання, сторони можуть дійти згоди на встановлення електро-обладнання, для якого не потрібні будуть матеріали та роботи для буріння, що зможе здешевшити ціну договору в цілому) – яким чином зазначене зможе вплинути на законність затвердженого висновку від 04.08.2023;
6. в якій нормі законодавства міститься вимоги про те, що перелік обладнання та матеріально-технічної бази в повному обсязі повинен співпадати з «Підсумковою відомістю ресурсів», яку учасник торгів повинен надати як додаток до договірної ціни (кошторису), якщо це не зазначено в тендерній документації;
7. у випадку відсутності відповіді на попереднє запитання, прохання повідомити про наявність положення в законодавстві, яким керувався державний аудитор при винесенні Висновку від 04.08.2023, на підставі не лише вимог законодавства, а й внутрішнього особистого переконання у наявності порушень в діях ОДУВС під час здійснення процедури закупівлі, оголошення переможця та укладення договору.
Додатково сповіщаємо Вас про незгоду із затвердженим та оприлюдненим висновком від 04.08.2023, та інформуємо Вас про намір ОДУВС звернення до судових органів із позовною про оскарження винесеного висновку.
Номер:
0a97b6cb2bce4bd78c370581e00a0f9e
Назва:
Роз’яснення щодо висновку
Дата опублікування:
15.08.2023 14:22
Опис:
Державна аудиторська служба України розглянула ваше звернення за роз’ясненням щодо висновку від 09.08.2023, оприлюднене в електронній системі закупівель, щодо роз’яснення змісту висновку (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2023-05-05-010449-a) та зобов’язань, визначених у висновку оприлюдненому в електронній системі закупівель 04.08.2023 та повідомляє.
Відповідно до пункту 5 частини сьомої статті 8 Закону Держаудитслужба обов’язково у висновку про результати моніторингу закупівлі зазначає зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Крім того, пункт 3 розділу ІІІ Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу закупівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 08 вересня 2020 року № 552 (далі – Порядок № 552) передбачає, що у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 висновку про результати моніторингу процедури закупівлі має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якої орган державного фінансового контролю зобов’язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов’язання щодо їх усунення.
Зі змісту зазначеного пункту Порядку № 552 встановлено, що він містить обов’язкову вимогу для органу державного фінансового контролю зазначити у висновку про результати моніторингу закупівлі структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов'язує замовника усунути виявлені порушення, тобто посилання на нормативно-правовий акт, який визначає саме межі повноважень Держаудитслужби в частині зобов'язання замовника усунути виявлені порушення у сфері публічних закупівель, а не визначає конкретного заходу або дій, яких Замовник повинен вжити для усунення виявлених порушень.
Отже, заявляючи вимогу про усунення виявлених порушень у сфері публічних закупівель, Держаудитслужба, зобов’язала Замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законом порядку, зокрема шляхом розірвання укладеного договору.
Враховуючи приписи частини восьмої статті 8 Закону, законодавцем диспозитивно визначено варіанти правомірної поведінки замовника при усунені порушень, зазначених у висновку, зокрема шляхом оприлюднення через електронну систему закупівель інформації та/або документів, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументованих заперечень до висновку, або інформації про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Тобто, саме замовник публічної закупівлі вправі визначати, яким чином він має намір усунути виявлені правопорушення, обираючи один із визначених законом правомірних варіантів поведінки.
Враховуючи вищевикладене, Законом на Замовника покладений обов`язок зазначити три варіанти правомірної поведінки, тобто замовнику дається право вибору: вжити заходів щодо припинення зобов’язань за договором в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, надати аргументовані заперечення та/або інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.
Слід відмітити, що у разі не дотримання учасником процедури закупівлі кваліфікаційних вимог зазначених у тендерній документації замовника, останній на вимогу Закону повинен відхилити тендерну пропозицію учасника та відмінити закупівлю, що робить укладання договору взагалі неможливим.
Отже, у разі не дотримання вимог Закону відносини між переможцем закупівлі та замовником взагалі б не виникли та договір про закупівлю не було б укладено.
Відповідно до частини першої статті 41 Закону договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей визначених цим Законом.
Статтею 203 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Відповідно до частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України одним із способів захисту цивільного права може бути, зокрема, визнання правочину недійсним.
Відповідно до частини першої статті 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою статті 203 цього Кодексу.
Аналізуючи приписи статті 41 Закону та статей 16, 216 ЦК України, можна дійти до висновку, що укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому не відхилення пропозиції учасника та, як наслідок, укладення договору є підставою для вжиття заходів щодо розірвання укладеного договору.
Держаудитслужба конкретизувала, яких саме заходів має вжити Замовник, визначила спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність. Тобто вимоги, зазначені у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі шляхом вжиття заходів щодо розірвання укладеного договору підлягали виконанню.
Спонукання Замовника самостійно визначити на підставі невизначених норм, яких саме заходів слід вжити для усунення виявлених порушень, зі свого боку, може призвести до нового можливого порушення Замовником чинного законодавства. Зазначене є порушенням вимог закону в частині змісту висновку як акта індивідуальної дії.
Зважаючи на зазначене, Держаудитслужба зобов’язала Замовника усунути встановлене порушення та запропонувала один із можливих шляхів усунення цих порушень, а саме: шляхом розірвання укладеного договору.
Таким чином Держаудитслужба при зобов’язанні усунення порушення чітко дотримувалася норм та вимог, установлених Законом, врахувала позицію Верховного Суду викладену у справі № 160/4436/21, та жодним чином не порушила прав та охоронюваних інтересів Замовника.
Також звертаємо увагу, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі та не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі (п. 17,18 та 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції станом на дату початку проведення торгів) (далі – Особливості), ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі»), крім випадків які визначені пунктом 19 Особливостей.