-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Поточний ремонт укриття.
Завершена
1 740 800.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 17 410.00 UAH
мін. крок: 1% або 17 410.00 UAH
Номер:
f703bc0441fc44ccba485540ccaff7af
Ідентифікатор моніторингу:
UA-M-2023-06-22-000050
Дата прийняття рішення про проведення моніторингу:
22.06.2023 00:00
Період моніторингу:
22.06.2023 11:19 - 14.07.2023 00:00
Статус:
Порушення виявлені
Опис:
ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПІВНІЧНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ
НАКАЗ
22.06.2023 № 168
Київ
Про початок моніторингу
процедур закупівель
Відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Північний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України від 02 червня 2016 року № 23,
НАКАЗУЮ:
1. Розпочати моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
2. Відділу моніторингу закупівель забезпечити проведення моніторингу процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу.
3. У разі виникнення обставин непереборної сили, зумовлених воєнними діями, розпочатий моніторинг процедур закупівель, зазначених у пункті 1 цього наказу, підлягає зупиненню до усунення/зникнення таких обставин.
Начальник Олександр КАРАБАНОВ
Додаток до наказу Північного офісу Держаудитслужби
«Про початок моніторингу
процедур закупівель»
Витяг з переліку процедур закупівель
№ з/п Оголошення про проведення процедури закупівлі та/або повідомлення про намір укласти договір на веб-порталі Уповноваженого органу Опис підстав для здійснення моніторингу закупівлі унікальний номер дата оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу
2 UA-2023-03-10-003551-a 10.03.2023
виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Етапи закупівельного процесу:
- Планування закупівлі та оприлюднення інформації про її проведення
- Розкриття тендерних пропозицій, їх розгляд та оцінка
- Укладання та виконання договору про закупівлю (прийняття рішення про відміну торгів)
Підстави для прийняття рішення про початок моніторингу:
- Виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель
Детальніше
Висновок про результати моніторингу
Статус порушень:
Виявлені
Тип порушень:
- Інші порушення законодавства у сфері закупівель
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства:
За результатами здійсненого моніторингу встановлено порушення пункту 43 Особливостей № 1178.
За результатами розгляду питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель при визначенні предмета закупівлі, відображенні закупівлі у річному плані, оприлюдненні інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону № 922, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесенні змін до договору - порушень не встановлено.
Зобов’язанння щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель:
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Північний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом скасування рішення про визначення переможця торгів та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Інформація про результати моніторингу закупівлі у розрізі стадій проведення процедури закупівлі:
Дата закінчення моніторингу: 13 липня 2023 року.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації щодо закупівлі, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922) з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості
№ 1178) у редакції від 20.04.2023, розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи Замовника від 21.02.2023 № 12 зі змінами (далі – ТД), тендерні пропозиції ТОВ «КЛАСИКА КОМФОРТУ» та ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ» (далі – Переможець), протоколи щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 21.03.2023 №20, від 24.03.2023 №23 та від 29.03.2023 №25, вимогу про усунення невідповідностей від 20.03.2023 та від 27.03.2023,повідомлення про намір укласти договір від 29.03.2023, договір від 05.04.2023 № 7/23, додаткову угоду до договору від 08.05.2023 №1, відповідь Замовника на запит органу державного фінансового контролю від 26.06.2023.
Аналізом інформації, розміщеної на вебпорталі Уповноваженого органу в інформаційно-телекомунікаційній системі публічних закупівель Prozorro встановлено, що згідно з реєстром отриманих пропозицій на участь у торгах надійшли наступні пропозиції ТОВ «КЛАСИКА КОМФОРТУ» з остаточною ціною пропозиції 1 399 386,12 грн з ПДВ та ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ» з остаточною ціною пропозиції 1 733 985,48 грн з ПДВ.
Переможцем торгів обрано тендерну пропозицію - ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ».
За результатами здійсненого моніторингу встановлено невідповідність тендерної пропозиції переможця ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ» вимогам тендерної документації Замовника.
Відповідно до вимог підпункту 1.4 пункту 1 Додатку 1 до ТД учасники повинні оригінал протоколу перевірки справності електрообладнання, що буде залучено до виконання робіт (протокол перевірки ізоляції електрообладнання мегомметром).
На виконання вищевказаної вимоги ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ» надано протоколі перевірки справності електрообладнання від 20.01.2023.
Однак, в протоколі перевірки справності електрообладнання від 20.01.2023 відсутнє електрообладнання яке зазначене в довідці про наявність матеріально-технічної бази та технологій від 18.03.2023 №1-3551 під номерами 24-25, 40, 50-54, 60, 63-69, 72-75, 80-82, 85-86, 89, 90, 92, чим не виконано вимоги підпункту 1.4 пункту 1 Додатку 1 до ТД.
Відповідно до пункту 43 Особливостей № 1178 якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Однак, на порушення вимог пункту 43 Особливостей № 1178 Замовник не виявив невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та не розмістив повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель, а визначив його переможцем закупівлі та а уклав з ним договір про закупівлю на суму 1 733 985,48 гривень.
Період усунення порушень:
17.07.2023 17:53 - 01.08.2023 00:00
Дата публікації висновку:
17.07.2023 17:53
Інформація про усунення порушення
Опис звіту:
Заперечення .
Комунальний заклад професійної (професійно-технічної) освіти
«Київський професійний коледж « СИНЕРГІЯ
Уповноважена особа
Державній аудиторській службі України
Замовник: комунальний заклад професійної(професійно-технічної) освіти
«Київський професійний коледж «СИНЕРГІЯ»
Моніторинг — UA-M-2023-06-22-000050
Оголошення — UA-2023-03-10-003551-a
Предмет закупівлі : Послуги з поточного ремонту укриття ДК 021:2015; код 45450000-6 «Інші завершальні будівельні роботи» Єдиного закупівельного словника
Дата 24.07.2023
ЗАПЕРЕЧЕННЯ ДО ВИСНОВКУ
Керуючись абзацом 2 частини 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», повідомляю:
Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості) передбачено, що Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей….. У тендерній документації зазначаються:
один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
На виконання вимог Закону з урахуванням Особливостей тендерною документацією, затвердженою рішенням уповноваженої особи від 09.03.2023 року, за предметом закупівлі: послуги з поточного ремонту укриття ДК 021:2015; код 45450000-6 «Інші завершальні будівельні роботи» Єдиного закупівельного словника (далі – Закупівля) (далі — тендерна документація) встановлено зокрема наступні вимоги для підтвердження кваліфікаційного критерію 1. Наявність обладнання та матеріально-технічної бази (додаток 1 таблиця 1 пункт 1) Документ, який підтверджує відповідність: 1.1. Довідка у довільній формі, що містить інформацію про наявність офісу, складу, обладнання та матеріально-технічної бази Учасника: найменування, кількість та підстава використання (власне, залучене).
1.2. На підтвердження наявності офісу, складу, залученої матеріально-технічної бази Учасник надає актуальні/діючі договори оренди/послуг/лізингу тощо, з усіма додатками, що є невід’ємними частинами такого договору.
1.3. На підтвердження власного офісу, складу, обладнання, матеріально-технічної бази/технологій, Учасник надає свідоцтво про реєстрацію обладнання, матеріально-технічної бази/технологій на кожну зазначену в переліку одиницю, документи про придбання або оборотно-сальдову відомість, підписану уповноваженою особою Учасника, про те, що останні знаходяться на балансі підприємства Учасника.
1.4. Оригінал протоколу перевірки справності електрообладнання, що буде залучено до виконання робіт (протокол перевірки ізоляції електрообладнання мегомметром).
.
На виконання вищезазначених вимог тендерної документації Учасником ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ.» (далі — Учасник) у складі тендерної пропозиції було надано наступні документи :
1. Довідка про наявність матеріально-технічної бази та технологій
2. Договір оренди складу
3. Договір щодо права користування офісом
4. Договір оренди транспорту
5. Оборотно-сальдова відомість
6. Ліцензія на програмний комплекс АВК
7. Протокол виміру опору ізоляції.
що відповідає вимогам тендерної документації в цій частині.
Замовник, керуючись абзацом 2 частини 8 статті 8 Закону, ЗАПЕРЕЧУЄ висновок органу державного фінансового контролю, зареєстрований в електронній системі закупівель за ідентифікатором №: UA-M-2023-06-22-000050, вважає його незаконним та необґрунтованим з огляду на наступне:
замовник у тендерній документації не встановлював вимог щодо надання довідки про наявність матеріально-технічної бази виключно на інструменти чи обладнання яке буде використовуватися під час виконання послуг згідно з предметом закупівлі. Також у тендерній документації відсутня вимога щодо наявності у протоколі перевірки електрообладнання всього електричного обладнання яке вказане учасником у довідці про наявність матеріально-технічної бази, чи окремих позицій які зазначено у висновку моніторингу. Замовником встановлена вимога щодо надання Оригіналу протоколу перевірки справності електрообладнання, що буде залучено до виконання робіт.
Всі електричні інструменти які зазначені у підсумковій відомості ресурсів (тобто ті які потрібні для виконання робіт згідно з кошторисними розрахунками), що подана учасником у складі пропозиції, наявні у протоколі виміру опору ізоляції, що подав учасник у складі пропозиції.
Таким чином, Учасником дотримано вимоги тендерної документації щодо підтвердження кваліфікаційного критерію наявність обладнання та матеріально-технічної бази, відповідно замовником і не було виявлено невідповідностей у складі пропозиції ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ.» бо вони ВІДСУТНІ, а отже, тендерна пропозиція Учасника відповідає вимогам тендерної документації та Закону з урахуванням Особливостей. Відповідно до чинного законодавства учасник ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ.» визначений переможцем та з ним укладено договір, а Замовником дотримано вимоги Особливостей щодо визначення Учасника переможцем.
Дата публікації звіту:
24.07.2023 11:05
Запити/Пояснення
Номер:
add8e13848744b919815db42f6ee16ec
Назва:
Запит про надання пояснень
Дата опублікування:
23.06.2023 11:42
Дата до якої повинна бути надана відповідь:
29.06.2023 00:00
Опис:
Яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування технічних, кількісних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат та визначено його очікувану вартість по даній закупівлі? Також надати посилання на сторінку власного веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
Пояснення (інформацію, документи) необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Номер:
dc0dacc0cad64ff394e8196de676615f
Назва:
Пояснення
Дата опублікування:
26.06.2023 13:00
Опис:
На Ваш запит від 23.06.2023 повідомляємо наступне: комунальним закладом професійної (професійно-технічної) освіти « Київський професійний коледж «СИНЕРГІЯ» (надалі Замовник), з метою створення безпечних умов перебування у найпростішому укритті учасників освітнього процесу під час загрози ракетних обстрілів, було проведено відкриті торги з особливостями на закупівлю послуг з «Поточного ремонту укриття» у системі публічних закупівель Prozorro. Закупівля оголошена 10.03.2023, ідентифікатор закупівлі UA-2023-03-10-003551-а.
По першому питанню повідомляємо, що для обгрунтування технічних, кількісних та якісних характеристик, визначення вартості закупівлі Замовник звернувся за консультацією до трьох будівельних компаній, що надають аналогічні послуги та виконують будівельні роботи щодо надання комерційних пропозицій з метою визначення вартості робіт та будівельних матеріалів, переліку та доцільності їх виконання. На підставі їх комерційних пропозицій, моніторингу цін на будівельні матеріали, аналогічні послуги, види робіт, нормативної потреби в трудових та матеріально-технічних ресурсах необхідних для виконання даного виду послуг було визначено очікувану вартість даної закупівлі.
Щодо другого питання: Замовник, на виконання вимог законодавства, розмістив обґрунтування технічних, якісних характеристик предмета закупівлі, очікуваної вартості предмета закупівлі на веб-сайті https://kyivaudit.gov.ua/.
Також, на веб-сайті закладу освіти http://kvpubd.kiev.ua оприлюднений річний план закупівель та Кошторис (КЕКВ 2240) на 2023 рік.
Додатки:
1) Комерційна пропозиція ТОВ «Білдінг СЕТ»
2) Комерційна пропозиція ТОВ «Будстандартінжиніринг»
3) Комерційна пропозиція ТОВ «Київстрой»
4) Скрін публікації річного плану закупівель та Кошторису на веб-сайті закладу освіти.
8) Скрін публікації на порталі «Київаудит» Департаменту внутрішнього фінансового контролю Київської міської державної адміністрації.
Номер:
9a96711ea9bf4a4e9121ea84b31bdf0c
Назва:
Щодо надання роз'яснень, які заходи повинен здійснити Замовник для виконання висновку про результати моніторингу процедури закупівлі
Дата опублікування:
19.07.2023 11:39
Опис:
Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості) передбачено, що Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей….. У тендерній документації зазначаються:
один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
На виконання вимог Закону з урахуванням Особливостей тендерною документацією, затвердженою рішенням уповноваженої особи від 09.03.2023 року, за предметом закупівлі: послуги з поточного ремонту укриття ДК 021:2015; код 45450000-6 «Інші завершальні будівельні роботи» Єдиного закупівельного словника (далі – Закупівля) (далі — тендерна документація) встановлено зокрема наступні вимоги для підтвердження кваліфікаційного критерію 1. Наявність обладнання та матеріально-технічної бази (додаток 1 таблиця 1 пункт 1) Документ, який підтверджує відповідність: 1.1. Довідка у довільній формі, що містить інформацію про наявність офісу, складу, обладнання та матеріально-технічної бази Учасника: найменування, кількість та підстава використання (власне, залучене).
1.2. На підтвердження наявності офісу, складу, залученої матеріально-технічної бази Учасник надає актуальні/діючі договори оренди/послуг/лізингу тощо, з усіма додатками, що є невід’ємними частинами такого договору.
1.3. На підтвердження власного офісу, складу, обладнання, матеріально-технічної бази/технологій, Учасник надає свідоцтво про реєстрацію обладнання, матеріально-технічної бази/технологій на кожну зазначену в переліку одиницю, документи про придбання або оборотно-сальдову відомість, підписану уповноваженою особою Учасника, про те, що останні знаходяться на балансі підприємства Учасника.
1.4. Оригінал протоколу перевірки справності електрообладнання, що буде залучено до виконання робіт (протокол перевірки ізоляції електрообладнання мегомметром).
На виконання вищезазначених вимог тендерної документації Учасником ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ.» (далі — Учасник) у складі тендерної пропозиції було надано наступні документи:
1. Довідка про наявність матеріально-технічної бази та технологій
2. Договір оренди складу
3. Договір щодо права користування офісом
4. Договір оренди транспорту
5. Оборотно-сальдова відомість
6. Ліцензія на програмний комплекс АВК
7. Протокол виміру опору ізоляції.
що відповідає вимогам тендерної документації в цій частині.
Замовник у тендерній документації не встановлював вимог щодо надання довідки про наявність матеріально-технічної бази виключно на інструменти чи обладнання яке буде використовуватися під час виконання послуг згідно з предметом закупівлі. Також, у тендерній документації відсутня вимога щодо наявності у протоколі перевірки електрообладнання всього електричного обладнання яке вказане учасником у довідці про наявність матеріально-технічної бази, чи окремих позицій які зазначено у висновку моніторингу. Замовником встановлена вимога щодо надання Оригіналу протоколу перевірки справності електрообладнання, що буде залучено до виконання робіт.
Всі електричні інструменти які зазначені у підсумковій відомості ресурсів (тобто ті які потрібні для виконання робіт згідно з кошторисними розрахунками), що подана учасником у складі пропозиції, наявні у протоколі виміру опору ізоляції, що подав учасник у складі пропозиції.
Таким чином, Учасником дотримано вимоги тендерної документації щодо підтвердження кваліфікаційного критерію наявність обладнання та матеріально-технічної бази, відповідно замовником і не було виявлено невідповідностей у складі пропозиції ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ.» бо вони ВІДСУТНІ, а отже, тендерна пропозиція Учасника відповідає вимогам тендерної документації та Закону з урахуванням Особливостей. Відповідно до чинного законодавства учасник ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ.» визначений переможцем та з ним укладено договір, а Замовником дотримано вимоги Особливостей щодо визначення Учасника переможцем.
Поряд з цим, між Замовником та ТОВ «ТЕП-КЕПІТАЛ.» укладено договір № 07/23 від 05 квітня 2023 року, за яким надано послуги з поточного ремонту укриття Київського вищого професійного училища будівництва і дизайну за адресою: вул. Шепелєва, 3.
Зважаючи на те, що норми Закону не передбачають процедури усунення виявлених порушень процедури закупівлі після визначення переможця процедури закупівлі та укладення із ним договору про закупівлю, після оприлюднення зазначеного висновку у Замовника відсутня об`єктивна можливість усунути недоліки, вказані у ньому.
Також, Верховний Суд зауважує, що зазначивши у висновку про необхідність «усунути порушення законодавства в сфері публічних закупівель», відповідач не конкретизував яких саме заходів має вжити позивач, не визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його нечіткість та невизначеність.
Аналіз Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі було оприлюднено 17.07.2023 року дає можливість встановити, що перевіряючий орган не конкретизував яких саме заходів має вжити Замовник, не визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його нечіткість та невизначеність.
Тим самим перевіряючий орган спонукає Замовника самостійно визначити на підставі невизначених норм, які саме заходи слід вжити для усунення виявлених порушень, в свою чергу, це може призвести до нового можливого порушення чинного законодавства. Можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі Замовника для усунення порушень.
Слід, також, зазначити, що відповідно до частин шостої, сьомої статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі" у висновку обов`язково повинно бути зазначено зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Аналіз Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі від 17.07.2023 року дає можливість встановити, що Північний офіс Державної аудиторської служби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом скасування рішення про визначення переможця торгів та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Відповідно до частини восьмої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз’ясненням змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку.
Зважаючи на викладене, з урахуванням того що Учасником дотримано вимог тендерної документації щодо надання оригінал протоколу перевірки справності електрообладнання, що буде залучено до виконання робіт, укладено договір № 07/23 від 05 квітня 2023 року, за яким надано послуги, просимо роз’яснити, які заходи повинен здійснити Замовник для виконання висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-03-10-003551-a (усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом скасування рішення про визначення переможця торгів та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів).