• Спрощена закупівля
  • Безлотова
  • КЕП

Консультаційні послуги щодо застосування чинного законодавства України у сфері публічних закупівель, а також законодавства про захист економічної конкуренції

Завершена

195 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 975.00 UAH
Період оскарження: 05.11.2020 10:58 - 11.11.2020 10:00
Вимога
Відхилено

Усунення дискримінаційних вимог

Номер: 7d7669c8cbad4a238ea0efd6acc0ae61
Ідентифікатор запиту: UA-2020-11-05-003203-c.b1
Назва: Усунення дискримінаційних вимог
Вимога:
Шановний Замовнику! Детально проаналізувавши оголошення про проведення спрощеної закупівлі «Консультаційні послуги щодо застосування чинного законодавства України у сфері публічних закупівель, а також законодавства про захист економічної конкуренції», було встановлено наявність дискримінаційних положень, які суперечать чинному законодавству у сфері публічних закупівель, та порушують наше право брати участь у даних торгах згідно встановленого законом порядку. Відповідно частини 10 Додатку 1 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі Учасник повинен надати Довідку у довільній формі про наявність у Учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, підписана уповноваженою посадовою особою Учасника та скріплена його печаткою (у разі наявності), а саме: пункт 1.2. Підтвердити наявність не менше однієї особи із досвідом роботи у Відділах досліджень і розслідувань центрального апарату та/або територіальних органах Антимонопольного комітету України, не менше 2 років. Вважаємо, що пункт 1.2. частини 10 Додатку 1 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі є дискримінаційною умовою, яка обмежує конкуренцію та надає перевагу певному Учаснику. Дискримінаційними вважаються вимоги, яким можуть відповідати лише один або декілька учасників. Таким чином, у одного Постачальника виникає необґрунтована перевага над іншими конкурентами, що суперечить принципам, встановленим у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» Згідно статті 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються на принципі недискримінації учасників та рівне ставлення до них. Статтею 16 Закону України «Про публічні закупівлі» не передбачено обмежень стосовно місця роботи працівників, тобто Замовник не має права вимагати від Учасників наявність в них працівників, які працюють чи працювали на певному підприємстві. Закон вимагає наявність в Учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, без зазначення назви певного підприємства, організаційно-правової форми, форми власності такого підприємства. Для застосування чинного законодавства України у сфері публічних закупівель, а також законодавства про захист економічної конкуренції не обов’язково працювати саме в Антимонопольному комітету України. Разом з тим, частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Виходячи з вищевикладеного, ПРОШУ: 1. Усунути дискримінаційних вимог, шляхом внесення змін в оголошення про проведення спрощеної закупівлі. 2. Розглянути це звернення та надати відповідь у встановлені законом строки.
Пов'язані документи: Учасник
Вирішення: Шановний потенційний Учаснику! Комунальне підприємство «Обласний центр хокею» Херсонської обласної ради (далі - Замовник) на Ваше звернення від 05.11.2020 щодо наявності, на Вашу думку, ознак дискримінаційного характеру у встановлених пунктом 1.2. частини 10 Додатку 1 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі положеннях, повідомляє наступне. На виконання положень пункту 3, частини третьої статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), Замовником у Додатку 2 до оголошення про проведення спрощеної закупівлі (далі - Оголошення) була опублікована інформація про технічні, якісні та кількісні вимоги до предмету закупівлі. Проаналізувавши вимоги Додатку 2 до Оголошення, можна дійти висновку, що необхідні Замовникові послуги у повному обсязі можуть надати лише Учасники (в тому числі їх співробітники), які володіють знаннями, навичками та досвідом у двох вузькоспеціалізованих галузях права, ефективне застосування яких вимагає не лише наявності фаху у сфері юриспруденції, а й у сфері економічних дисциплін (приклад: розгляд економічних розрахунків та калькуляцій у поданих учасниками тендерних пропозиціях, або консультування Замовника щодо заповнення відповідних форм повідомлень про отриману чи заплановану державну допомогу стосовно фінансових результатів діяльності Замовника, або визначення частки Замовника на відповідних товарних ринках, дослідження цих ринків тощо). Окрім цього, переможець спрощеної закупівлі має надавати послуги КП «Обласний центр хокею» ХОР не лише як замовнику у розумінні ст. 1 Закону, а й як суб’єкту господарювання у розумінні ст. 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції». Приймаючи до уваги, що відповідно до положень ст.ст. 3, 7 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» саме співробітники Антимонопольного комітету України і їх територіальних органів, внаслідок тривалого у часі виконування ними відповідних функцій, мають поглиблені теоретичні і практичні знання та досвід як у сфері законодавства про публічні закупівлі, так і законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема Законів України «Про захист економічної конкуренції», «Про захист від недобросовісної конкуренції», «Про державну допомогу суб’єктам господарювання», «Про публічні закупівлі», а кількість оскаржених у судовому порядку рішень як Постійно діючої адміністративної колегії, так і інших адміністративних колегій АМКУ та його територіальних відділень, є вкрай низькою, що доводить більшу ефективність правозастосовної практики органу у порівняні із якістю поданих позовів та інших процесуальних документів представниками інших сторін у справах, то Замовником, в тому числі з метою забезпечення дотримання принципу ефективності, й були висунуті у Оголошенні відповідні вимоги до учасників. Слід зазначити, що відповідно до інформації, розміщеної на офіційному сайті АМКУ, цей орган представлений у всіх обласних центрах України та при відпрацюванні пошукового запиту «Антимонопольний комітет України» у Єдиному державному реєстрі осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» результат пошуку видає 1152 записи, при цьому це лише ті декларанти, які працювали після впровадження Реєстру, тобто після 2016 року, а враховуючи, що АМКУ функціонує з 1993 року, то орієнтовна загальна кількість його колишніх співробітників може сягати близько 10 000 осіб по Україні, при цьому усі ці особи можуть бути потенційними учасниками зазначеної спрощеної закупівлі, а отже вимоги Замовника, у оспорюваній Вами частині, не є дискримінаційними, оскільки дозволяють прийняти участь у закупівлі значній кількості суб’єктів господарювання. Таким чином, положення, передбачені пунктом 1.2. частини 10 Додатку 1 до Оголошення, жодним чином не порушують принципів здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, передбачених статтею 5 Закону, оскільки ними вимагається наявність саме того фахового досвіду роботи, наявність якого гарантує високу якість виконання запитуваних послуг та який безпосередньо пов'язаний із вимогами до предмету закупівлі. Що стосується посилання заявника на недотримання Замовником вимог статті 16 Закону, у частині вимагання певного досвіду роботи у Учасника та його співробітників, а також щодо порушення Замовником вимог частини четвертої статті 22 Закону, у частині формування «тендерної документації», Замовник роз’яснює наступне. Стаття 16 Закону передбачає право замовника вимагати від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Так, частина перша статті 13 Закону містить вичерпний перелік видів конкурентних процедур закупівлі, які можуть бути застосовані замовниками (відкриті торги, торги з обмеженою участю, конкурентний діалог). Обов’язок замовника встановлювати кваліфікаційні критерії, передбачені ст. 16 Закону виникає лише при оголошенні ним саме конкурентних процедур закупівлі (ст. 22 – відкриті торги; ст. 35 – конкурентний діалог; ст. 37 – торги з обмеженою участю), а відтак, вимоги щодо виду, кількості, вимог та умов кваліфікаційних критеріїв, визначених статтею 16 Закону, носять імперативний характер виключно до замовників, які використовують саме конкурентні процедури закупівлі, до яких спрощені закупівлі не належать. Так, додатком 1 до Оголошення (перелік документів, які повинен надати учасник у складі пропозиції), Замовником не встановлено жодного кваліфікаційного критерію, у розумінні ст. 16 Закону. Натомість, Замовник вніс до Оголошення, зокрема, й спірну, на думку заявника, вимогу, саме у якості «інша інформація» згідно з вимогами частини 3 статті 14 Закону, використавши при цьому своє дискреційне право щодо запозичення окремих понятійних категорій із інших статей Закону але із дотриманням при цьому принципів публічних закупівель закріплених у ньому. Вимоги ж частини четвертої статті 22 Закону стосуються виключно конкурентних процедур закупівлі, зокрема, відкритих торгів, адже встановлюють правила та вимоги щодо змісту саме тендерної документації, а не оголошення про проведення спрощеної закупівлі. Так, відповідно до пункту 31 частини першої статті 1 Закону, тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Під тендером, законодавець, відповідно до пункту 13 частини першої статті 1 Закону, розуміє здійснення конкурентного відбору учасників за процедурами закупівлі відкритих торгів, торгів з обмеженою участю та конкурентного діалогу. Натомість, встановленими положеннями Закону законодавець чітко розподіляє між собою поняття «конкурентних процедур закупівлі» та «спрощених закупівель», визначаючи окремий порядок їх оголошення, проведення, оформлення результатів та оскарження. Отже, вимоги статей 16 та 22 Закону, на які посилається заявник в обґрунтування своїх вимог, жодним чином не були порушені Замовником під час оголошення спрощеної закупівлі, оскільки мають імперативний характер виключно щодо конкурентних процедур закупівлі. Враховуючи викладене, а також, приймаючи до уваги, що для якісного і повного надання послуг, визначених Оголошенням як предмет закупівлі, Замовник, з метою дотримання принципів публічних закупівель, зокрема максимальної ефективності, має намір та надію залучити на конкурентних засадах саме тих постачальників, які мають фахові знання у відповідних галузях права та краще за Замовника володіють нормами, зокрема, законодавства у сфері публічних закупівель, в тому числі щодо вміння відрізняти між собою види конкурентних та неконкурентних закупівель, ПОВІДОМЛЯЄМО: 1. За результатами розгляду Вашого звернення від 05.11.2020, Замовником відмовлено у внесені запропонованих Вами змін в оголошення про проведення спрощеної закупівлі. З повагою Уповноважена особа Замовника
Статус вимоги: Відхилено