-
Спрощена закупівля
-
Безлотова
-
КЕП
Код ДК 021:2015 : 15840000-8 Какао; шоколад та цукрові кондитерські вироби (Новорічні подарунки)
Завершена
199 900.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 999.50 UAH
мін. крок: 0.5% або 999.50 UAH
Період оскарження:
04.11.2020 18:56 - 10.11.2020 18:52
Вимога
Відхилено
Звернення з вимогою щодо усунення порушення
Номер:
a7b913f1589848228d17ef0ef07460a7
Ідентифікатор запиту:
UA-2020-11-04-012042-c.a1
Назва:
Звернення з вимогою щодо усунення порушення
Вимога:
Шановний Замовнику!
Прошу звернути увагу на невідповідність вимог до учасників спрощеної закупівлі в Оголошенні про проведення спрощеної закупівлі відносно діючого законодавства України.
1.У п.п.8.4. п.8 Додатку №2 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі через систему електронних торгів Ви вимагаєте на підтвердження дотримання Учасником вимог Санітарних правил для підприємств продовольчої торгівлі від 16.04.1991 за № 5781-91 щодо періодичної дезінфекції транспорту Учасник, серед іншого, надає: Оригінали або копії актів виконаних робіт з дезінфекції автотранспортних засобів, якими буде здійснюватися поставка предмету закупівлі, за останній місяць до дати закінчення строку подання тендерної пропозиції. Періодичність здійснення дезінфекції повинна відповідати вимогам п. 194 Санітарних правил для підприємств продовольчої торгівлі від 16.04.1991р. № 5781-91.
Санітарні правила для підприємств продовольчої торгівлі від 16.04.1991р. № 5781-91 – були прийняті у 1991 році Міністерством охорони здоров’я СРСР. З 01 січня 2017 року розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 січня 2016 р. № 94-р було визнано такими, що не застосовуються на території України, акти санітарного законодавства, видані центральними органами виконавчої влади СРСР, в тому числі їх посадовими особами, якими затверджено санітарні, санітарно-гігієнічні, санітарно-протиепідемічні, санітарно-епідеміологічні, протиепідемічні, гігієнічні правила і норми, державні санітарно-епідеміологічні нормативи та санітарні регламенти.
Таким чином, Санітарні правила для підприємств продовольчої торгівлі від 16.04.1991 за № 5781-91 з 01.01.2017 року втратили чинність. Отже, п.194 зазначених правил не може встановлювати періодичність здійснення дезінфекції транспортних засобів.
Згідно з статтею 44 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів визначено гігієнічні вимоги до транспортних засобів, оператори ринку використовують лише транспортні засоби, що відповідають певним вимогам, та серед яких зазначається дезінфекція транспортних засобів. Жодний нормативно-правовий акт, який діє теперішній час, не містить вимог щодо періодичності здійснення дезінфекції транспортного засобу. Таким чином, оператор ринку приймає самостійне рішення про періодичність проведення дезінфекції транспортних засобів.
Отже, враховуючи вищезазначене, Замовник не має права вимагати від учасників надати документи на підтвердження проведення робіт з дезінфекції автотранспортних засобів з періодичністю, визначеною документом, який не діє на території України, тобто така вимога є незаконною та дискримінаційною.
2. У п.9 Додатку №2 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі через систему електронних торгів Ви вимагає на підставі Закону України № 771/97-ВР від 23.12.1997 року «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів, згідно з Наказом Мінагрополітики України № 590 від 01.10.2012 року «Про затвердження Вимог щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР), згідно якого для операторів ринку, що проводять свою діяльність пов’язану з харчовими продуктами є обов’язковим до 20.09.2019 року запровадження Системи аналізу небезпечних факторів та контролю в критичних точках (НАССР), яка дозволяє контролювати усі небезпечні фактори, які можуть бути у харчовому продукті та метою підтвердження запровадження обов’язкових постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР) надати оригінали або копії (завірені належним чином): - Учасник надає : 1) Оригінал або копія сертифікату на систему Управління Безпечністю Харчових продуктів (НАССР) ДСТУ ISO 22000 : 2007 (ISO 22000 : 2005. IDT), дійсний на момент відкриття тендерної пропозиції; 2) Оригінал або копія наказу про розроблення, запровадження та використання постійно діючих процедур, які базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках; 3) Оригінал або копія програми-передумови системи (НАССР),згідно з п 2.2 Наказу Мінагрополітики та продовольства України від 01.10.2012 року № 590; 4) Оригінал або копія програми-передумови «Гігієнічні вимоги щодо поводження з харчовими продуктами»; 5) Оригінал або копія програми навчання-інструктажу (для працівників, які охоплюють питання системи НАССР); 6) Оригінал або копія порядку проходження гігієнічного навчання працівників, з питань гігієни персоналу та гігієнічних вимог до обігу харчових продуктів, професійна чи інша діяльність яких пов’язана з обігом харчових продуктів на потужностях оператору ринку; 7) Оригінал або копія програми гігієнічного навчання працівників (персоналу); 8) Оригінал або копія учбово-тематичного плану гігієнічного навчання (персоналу); 9) Оригінал або копія програми-передумови контролю небезпечних факторів під час транспортування та зберігання; 10) Оригінал або копія схеми проведення санітарної обробки та контролю виробництва (НАССР).
Зазначена вимога є дискримінаційною, та обмежує коло учасників закупівлі. По-перше, учасник повинен надати з метою підтвердження запровадження обов’язкових постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, а саме: сертифікат ДСТУ ISO 22000 : 2007 (ISO 22000:2005. IDT), однак, на сьогоднішній день зазначений Вами вид (форма) сертифікату не є єдиним в Україні. Таким чином, Ви обмежуєте коло учасників, та позбавляєте права на участь у закупівлі суб’єктів господарювання, яким виданий сертифікат на систему управління безпечністю харчових продуктів ДСТУ 4161-2003. По-друге, Ви вимагаєте надати документи (програми передумови) з конкретними назвами, які наявні тільки у певного суб’єкта господарювання, оскільки Наказ Мінагрополітики України №590 від 01.10.2012 року «Про затвердження Вимог щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР)» не містить конкретних назв програм-передумов, а тільки загальні вимоги, у зв’язку з чим наявне обмеження кола учасників закупівлі.
Звертаємо Вашу увагу, що наявність сертифікату підтверджує запровадження обов’язкових постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, а також наявність схеми проведення санітарної обробки та контролю виробництва (НАССР), та безпосередню відповідність системи безпечності харчових продуктів в цілому. Тому вимагати одночасне надання сертифікату та програм-передумов є необґрунтованою вимогою.
3. У п.10. Додатку №2 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі через систему електронних торгів, серед іншого, Ви вимагає надати Інформацію у формі таблиці про наявність працівників не менше 6-ти осіб, окремо водій (не менше одного), окремо експедитор транспортний (не менше одного), окремо комірник (не менше одного), окремо бухгалтер (не менше одного), окремо обліковець з реєстрації бухгалтерських даних (не менше одного), окремо менеджер по закупівлі (не менше одного), які мають необхідні знання та досвід та які будуть здійснювати супроводження предмету закупівлі.
Зазначена вимога є дискримінаційною, та обмежує коло учасників закупівлі, оскільки, по-перше, чинне законодавство України не містить вимог щодо обов’язкової наявності в штаті працівників комірника, бухгалтера, обліковця з реєстрації бухгалтерських даних, менеджера по закупівлі (не менше одного).
Зокрема, ч. 4 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» передбачено, що для забезпечення ведення бухгалтерського обліку підприємство самостійно з дотриманням вимог цього Закону обирає форми його організації:
- введення до штату підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;
- користування послугами спеціаліста з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як підприємець, який здійснює підприємницьку діяльність без створення юридичної особи;
- ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією або підприємством, суб’єктом підприємницької діяльності, самозайнятою особою, що провадять діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності;
- самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства. Ця форма організації бухгалтерського обліку не може застосовуватися на підприємствах, звітність яких повинна оприлюднюватися, та в бюджетних установах.
З наведеної норми законодавства вбачається, що введення посад, пов’язаних зі здійсненням бухгалтерського обліку, не є обов’язковим, та здійснюється виключно за рішенням суб’єкта господарювання.
Також, оскільки фізичні особи-підприємці мають право здійснювати господарську діяльність самостійно, в т.ч. одноособово, така вимога Замовника унеможливлює їх участь в закупівлі.
Посада «комірник» не є обов’язковою, оскільки функціональні обов’язки комірника можуть виконувати інші працівники, та, у випадку здійснення господарської діяльності фізичною особою-підприємцем – такий ФОП особисто.
Посада «менеджер по закупівлі» також не є обов’язковою, оскільки функціональні обов’язки менеджера можуть виконувати інші працівники, в т.ч. керівник підприємства, та, у випадку здійснення господарської діяльності фізичною особою-підприємцем – такий ФОП особисто.
По-друге, у п.10. Додатку №2 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі через систему електронних торгів зазначено наступне: «Інформацію у формі таблиці про наявність працівників не менше 6-ти осіб, окремо водій (не менше одного), окремо експедитор транспортний (не менше одного), окремо комірник (не менше одного), окремо бухгалтер (не менше одного), окремо обліковець з реєстрації бухгалтерських даних (не менше одного), окремо менеджер по закупівлі (не менше одного), які мають необхідні знання та досвід та які будуть здійснювати супроводження предмету закупівлі».
Звертаємо Вашу увагу на те, що комірник, бухгалтер, обліковець з реєстрації бухгалтерських даних та менеджер по закупівлі не можуть здійснювати супроводження предмету закупівлі. Такі функціональні обов’язки покладаються на водіїв, експедиторів та вантажників.
Враховуючи зазначене вище, вимагаємо виключити з п.10. Додатку №2 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі через систему електронних торгів вимогу щодо надання інформації про комірника, бухгалтера, обліковця з реєстрації бухгалтерських даних та менеджера по закупівлі.
4. У п.10. Додатку №2 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі через систему електронних торгів серед іншого Ви вимагає надати оригінали або копії медичних книжок працівників (серед інших: бухгалтер, обліковець з реєстрації бухгалтерських даних, менеджер по закупівлі). Зазначена вимога є незаконною та дискримінаційною.
Відповідно до діючого законодавства України метою будь-якого медичного огляду працівника є визначення стану його здоров’я, зокрема, можливості виконання ним певних трудових обов’язків, своєчасного виявлення гострих чи хронічних професійних захворювань, встановлення у разі необхідності медичних протипоказань щодо здійснення окремих видів робіт, а також попередження виникненню та розповсюдженню інфекційних хвороб. Слід відмітити, що не всі працівники повинні проходити медичні обстеження — у чинному законодавстві України чітко визначено категорії працівників, наведено перелік професій, видів діяльності, виробництв і організацій, співробітники яких підлягають обов’язковим медичним оглядам. Так, Кодексом законів про працю України, Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», Переліком професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним медичним оглядам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2001 р. № 559, Порядком проведення медичних оглядів працівників певних категорій, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21.05.2007 р. та іншими нормативно-правовими актам не передбачено обов’язку проходження обов’язкового медичного огляду та наявності медичної книжки категорії працівників – бухгалтер, обліковець з реєстрації бухгалтерських даних, менеджер по закупівлі.
Таким чином, наявність медичних книжок у зазначених працівників не передбачена чинним законодавством, тому така вимога є незаконною та дискримінаційною.
Відповідно до вимог ч. 5 статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» Оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимоги до предмета закупівлі не повинні містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Оскільки зазначені вище вимоги є незаконними, керуючись частиною 7 статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» вимагаємо:
Внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі відносно зазначених вище пунктів.
Пов'язані документи:
Документів не завантажено.
Дата подачі:
09.11.2020 15:38
Вирішення:
1. Дякуємо за пильність, Замовник вимагає надання : Оригіналів або копій актів виконаних робіт з дезінфекції автотранспортних засобів, якими буде здійснюватися поставка предмету закупівлі, за останній місяць до дати закінчення строку подання тендерної пропозиції, без виразу «Періодичність здійснення дезінфекції повинна відповідати вимогам п. 194 Санітарних правил для підприємств продовольчої торгівлі від 16.04.1991р. № 5781-91.», але за останній місяць до дати закінчення строку подання тендерної пропозиції, для пересвідчення здійснення дезінфекції транспортного засобу.
2. Так, в Україні з 1 липня 2003р. діє національний стандарт ДСТУ 4161-2003 "Системи управління безпечністю харчових продуктів. Вимоги.", але з 1 серпня 2007р. вступив у дію національний стандарт ДСТУ ISO 22000:2007 (рівносильний міжнародному стандарту ISO 22000:2005).
Сфера застосування ISO 22000 набагато ширша вказаної в ДСТУ 4161 -національний стандарт можна використовувати для впровадження та сертифікації СУБХП, а міжнародний стандарт розповсюджується ще й на демонстрацію відповідності зацікавленій стороні (другій стороні) та самодекларацію відповідності.
Порівняльний аналіз вимог ДСТУ 4161 та ISO 22000 показує, що на відміну від моделі СУБХП, заснованої виключно на принципах НАССР (ДСТУ) модель СУБХП за ISO містить ще три ключові елементи: елемент інтерактивної комунікації, системний менеджмент та програми-передумови (які відсутні в ДСТУ 4161).
Очевидно, що ця основна відмінність у моделях СУБХП і визначає подальшу різницю вимог, викладених у порівнювальних стандартах. Крім того, сьогодні мова йде про впровадження сучасних СУБХП у рамках стандартів серії ISO. Їх впровадження супроводжується виконанням вимог ISO/TS 22004 та ISO 22005.
Оскільки, саме реалізація принципів НАССР покладена в основу будь-якої СУБХП, то управління небезпечними чинниками шляхом поєднання плану НАССР, програм-передумов і операційних програм-передумов слід вважати принциповою відмінністю вимог ДСТУ від ISO.
За визначенням ISO, програми-передумови (prerequisite programs - PRPs) - це основоположні (базові) умови або дії, які необхідні для підтримання належної гігієнічної практики впродовж життєвого циклу безпечного харчового продукту. Наприклад, PRP з належної гігієнічної практики, чи належної торговельної практики (залежно від місця впровадження СУБХП впродовж життєвого циклу продукту).
Оскільки, запропонована в ISO модель СУБХП заснована на управлінні небезпечними чинниками, визначеними і охопленими управлінням не лише у плані НАССР, але і у відповідних даному виробництву програмах-передумовах, то верифікації (та можливому подальшому вдосконаленню, модифікуванню) підлягають і програми-передумови.
Впровадження вимог комунікаційних процесів ISO дозволяє забезпечити оперативне врахування найсучасніших даних стосовно безпечності харчового продукту при плануванні його виробництва, управлінні небезпечними чинниками та вдосконаленні СУБХП. На відміну від ISO у ДСТУ вимоги щодо організації комунікаційних процесів обмежувались інформуванням групи безпечності стосовно введення змін до чинників, які впливають на безпечність харчового продукту з метою забезпечення оперативного коригування плану НАССР.
Так, ISO передбачає необхідність налагодження інтерактивних комунікаційних процесів організації як з усіма сторонами, задіяними у життєвому циклі продукту (постачальники, субпідрядники, замовники або споживачі), так і з будь-якими іншими організаціями, які так чи інакше можуть впливати на вимоги щодо безпечності СУБХП (її результативність або вдосконалення), враховуючи ті, що працюють у законодавчій чи регуляторній сфері.
Більш високий рівень вимог ISO порівняно з ДСТУ в основному обумовлений принциповою відмінністю елементної бази моделей СУБХП, викладених у цих стандартах.
Саме тому Замовник вимагає дотримання ДСТУ ISO 22000:2007 Системи управління безпечністю харчових продуктів, та не розглядає можливості надання сертифікату та документів на відповідність ДСТУ 4161-2003 Системи управління безпечністю харчових продуктів.
Замовник вимагає додатково надання таких документів як :
1) Оригінал або копія наказу про розроблення, запровадження та використання постійно діючих процедур, які базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках;
2) Оригінал або копія програми-передумови системи (НАССР),згідно з п 2.2 Наказу Мінагрополітики та продовольства України від 01.10.2012 року № 590;
3) Оригінал або копія програми-передумови «Гігієнічні вимоги щодо поводження з харчовими продуктами»;
4) Оригінал або копія програми навчання-інструктажу (для працівників, які охоплюють питання системи НАССР);
5) Оригінал або копія порядку проходження гігієнічного навчання працівників, з питань гігієни персоналу та гігієнічних вимог до обігу харчових продуктів, професійна чи інша діяльність яких пов’язана з обігом харчових продуктів на потужностях оператору ринку;
6) Оригінал або копія програми гігієнічного навчання працівників (персоналу);
7) Оригінал або копія учбово-тематичного плану гігієнічного навчання (персоналу);
8) Оригінал або копія програми-передумови контролю небезпечних факторів під час транспортування та зберігання;
9) Оригінал або копія схеми проведення санітарної обробки та контролю виробництва (НАССР).
Для того, щоб пересвідчитись, що оператор ринку, який провадить свою діяльність пов’язану з харчовими продуктами, дійсно виконує всі правила та настанови, щодо безпечності та якості продуктів харчування під час зберігання, транспортування та реалізації та персонал, який долучається до постачання товару, має відповідні знання щодо безпечного (з дотриманням всіх гігієнічних вимог) поводження з продуктами харчування, які будуть постачатися Замовнику. Замовник вказує лише на назву документу, а не конкретно на те, що повинно бути зазначено в тому чи іншому документі. Тому, трактувати це як дискримінаційну вимогу не можна.
3. Враховуючи те, що Замовником визначені стислі строки до постачання предмету закупівлі та значний об’єм товару, що буде постачатися за договором, Замовник вимагає певну кількість працівників, що будуть задіяні при виконанні договору, для певності, що організація буде мати змогу в визначений строк та у відповідній кількості та якості поставити товар Замовнику. Кількість працівників аргументована тим, що менеджер по закупівлі буде закупляти товар, у кількості та якості відповідно до вимог Замовника, бухгалтер буде займатись обліком та оподаткуванням підприємства (проте Замовник не має заперечення, якщо це буде й сам учасник, та задля цього він повинен буде довести, що має відповідну кваліфікацію та досвід у бухгалтерській сфері), обліковець з реєстрації бухгалтерських даних буде займатись оформленням бухгалтерських документів (наприклад – видаткова накладна чи інше), комірник буде займатись обліком та збереженістю товару, що знаходиться на складі та обліком і збереженістю товару, що реалізовуватиметься, експедитор транспортний відповідатиме за наявність всіх документів, необхідних при постачанні, а водій відповідатиме за безпечну доставку до Замовника товару, що закуповується. Замовник повинен бути певен в надійності Постачальника, бо кінцевим споживачем є діти. Замовник не погоджується з тим, що менеджер по закупівлі, бухгалтер, обліковець з реєстрації бухгалтерських даних та комірник не беруть участь у супроводженні предмета закупівлі, зазначені працівники як і водій та експедитор транспортний беруть участь у супроводженні предмету закупівлі, бо вони, насамперед, і займаються підготовкою такого об’єму предмету закупівлі, щоб у відповідні строки товар був укомплектований та у передбачені строки доставлений Замовнику. Тимпаче, всі працівники тим чи іншим перетинаються між собою та контактують з товаром, тому Замовник вимагає надання медичних книжок всіх працівників, які будуть задіяні при виконанні та постачанні предмету закупівлі.
Статус вимоги:
Відхилено