-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Електрична енергія
Період подачі пропозицій
до закінчення періоду залишилося 4 дні (до 16.12.25 00:00)
4 074 000.00
UAH з ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
04
дн
06
год
46
хв
32
сек
Оплата за участь: 4 080.00 UAH
Період оскарження:
05.12.2025 15:39 - 13.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
8b780cabc4cf4061bae4ef6d6deaaaf4
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-12-05-015518-a.c1
Назва:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ 365» (далі – Скаржник) здійснює господарську діяльність з постачання електричної енергії споживачу на підставі Закону України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII та ліцензії, виданої НКРЕКП, відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469.
ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ЄМІЛЬЧИНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИзатвердив тендерну документацію для проведення процедури відкритих торгів з особливостями на закупівлю електричної енергії на 2026 рік. Тендерна документація містить вимоги, які Скаржник вважає дискримінаційними та такими, що не відповідають вимогам законодавства України, зокрема:
Додаток 1, п. 7 Розділ 3 та Додаток 4, п. 23 — вимога щодо надання довідки про заходи із захисту довкілля разом із сертифікатами/дипломами з екологічної безпеки для працівника.
Додаток 4, п. 4— вимога щодо довідки ДПСУ про відсутність ознак ризиковості платника ПДВ, виданої не пізніше 4 кварталу 2025 року.
Додаток 4, п. 31 Скановану копію оригіналу сертифікату учасника на систему енергетичного менеджменту згідно вимог стандарту ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» з урахуванням вимог ДСТУ ISO 50007:2020 (ISO 50007:2017, IDT) «Настанова щодо оцінювання та поліпшення енергетичних послуг для споживачів», чинного на дату розкриття тендерних пропозицій. Сертифікат повинний бути виданий Учаснику органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим органом по сертифікації (органом з оцінки відповідності). Копія звіту про аудит, що підтверджує проведення аудиту, складеного акредитованим НААУ органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим акредитованим НААУ органом по сертифікації (органом з оцінки відповідності), якщо дата реєстрації сертифікату на систему енергетичного менеджменту згідно вимог стандарту ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» з урахуванням вимог ДСТУ ISO 50007:2020 (ISO 50007:2017, IDT) «Настанова щодо оцінювання та поліпшення енергетичних послуг для споживачів» не пізніше, ніж один рік від дати складання звіту, або копія звіту про наглядовий аудит/технічний нагляд або інший документ, що підтверджує проведення аудиту, дата затвердження якого в акредитованому НААУ органі стандартизації, метрології та сертифікації або іншому акредитованому НААУ органі по сертифікації (органі з оцінки відповідності) не пізніше, ніж за один рік від дати розкриття тендерних пропозицій (якщо дата реєстрації сертифікату ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» з урахуванням вимог ДСТУ ISO 50007:2020 (ISO 50007:2017, IDT) «Настанова щодо оцінювання та поліпшення енергетичних послуг для споживачів») пізніше, ніж один рік від дати складання звіту). Сертифікат внутрішнього аудитора, виданий працівнику Учасника на підставі проходження навчання по програмі «Внутрішній аудит систем менеджменту» згідно до вимог ДСТУ ISO 19011:2019 (ISO 19011:2018, IDT), який підтверджує компетентність здійснення внутрішнього аудиту щодо ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT), та вимог положень ДСТУ ISO 50007:2020 (ISO 50007:2017, IDT)
Додаток 4, п. 35 Сертифікат, виданий на ім’я учасника органом з сертифікації систем менеджменту про те, що система управління щодо програм якості впроваджена та повністю функціонує у відповідності до ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015; ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю. Вимоги» з урахованням ДСТУ ISO 10005:2019 «Управління якістю. Настанови щодо програм якості» (ISO 10005:2018, IDT) стосовно торгівлі електричною енергією (постачання електричної енергії). Сертифікат повинен містити QR-код, за яким існує можливість перевірити його дійсність на офіційному вебсайті органу з сертифікації систем менеджменту, що видав даний сертифікат.
У зв’язку з наведеним Скаржник реалізує право на оскарження тендерної документації до органу оскарження, передбачене статтею 18 Закону № 922-VIII.
Скаржник вважає, що ці вимоги є дискримінаційними, надмірними та не відповідають законодавству України щодо публічних закупівель.
Пов'язані документи:
Учасник
- 1. Тендерна документація за Особливостями.doc 09.12.2025 18:45
- 3. Додаток 2 до тендерної документації.docx 09.12.2025 18:45
- 4. Додаток 3 до тендерної документації.docx 09.12.2025 18:45
- 2. Додаток 1 до тендерної документації (1).docx 09.12.2025 18:45
- оголошення.pdf 09.12.2025 18:45
- 6. Додаток 5 до тендерної документації (2).docx 09.12.2025 18:45
- 5. Додаток 4 до тендерної документації.docx 09.12.2025 18:45
- Постанови НКРЄКП про надання ліцензії.pdf 09.12.2025 18:45
- Текст «ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf 09.12.2025 18:45
- Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг дл.pdf 09.12.2025 18:45
- Текст «ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf 09.12.2025 18:45
- Узагальнення практики розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель електричної енергії _ Антимонопольний комітет України.pdf 09.12.2025 18:45
- скарга Відділ культури, молоді і спорту Ємільчанської селищної ради.docx 09.12.2025 18:45
- sign.p7s 09.12.2025 18:45
- рішення від 11.12.2025 № 18331.pdf 11.12.2025 15:06
Дата прийняття скарги до розгляду:
09.12.2025 19:47
Дата розгляду скарги:
22.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
11.12.2025 15:06
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
aef530fc54124efaad5316980914fccd
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
1. Вимога щодо довідки про заходи із захисту довкілля (п. 7 Розділ 3) та Додаток 4, п. 23
Зміст вимоги:
У складі тендерної пропозиції учасник повинен надати довідку про застосування заходів із захисту довкілля при виконанні умов договору, а також свідоцтво/диплом щодо екологічної безпеки, видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з сучасних вимог до системи управління екологічною безпекою на об’єктах паливно-енергетичного комплексу.
Закон № 922-VIII та Особливості № 1178 не передбачають вимоги щодо наявності у постачальника спеціалізованого екологічного навчання працівників для участі в закупівлях електричної енергії. Це є вимога до внутрішніх процедур підприємства, яка не має відношення до технічних характеристик електричної енергії.
ДСТУ EN 50160:2023 визначає вимоги до якості електричної енергії, але не передбачає вимоги до екологічних сертифікатів чи освіти персоналу постачальника.
Частина 4 ст. 22 Закону № 922-VIII забороняє вимагати документальне підтвердження публічної інформації, яка міститься у відкритих реєстрах чи інших публічних джерелах, зокрема, про екологічну безпеку.
Вимога щодо надання сертифікатів/дипломів для працівників постачальника є надмірною та не передбачена законодавством як умова для участі в закупівлі електричної енергії.
2. Вимога щодо довідки ДПСУ про відсутність ознак ризиковості платника ПДВ (Додаток 4, п. 4)
Зміст вимоги:
У складі тендерної пропозиції учасник повинен надати довідку від ДПСУ про відсутність ознак ризиковості платника ПДВ, видану не пізніше 4 кварталу 2025 року.
Порушення ч. 4 ст. 22 Закону № 922-VIII: вимога надання довідки про ризиковість платника ПДВ є надмірною та не відповідає вимогам публічних закупівель, оскільки ця інформація є публічною і може бути перевірена безпосередньо замовником через електронні реєстри ДПСУ.
Вимога довідки про ризиковість платника ПДВ є непотрібною та не має відношення до якості електричної енергії, а отже є додатковим бар’єром для учасників.
Вимога щодо надання довідки про ризиковість платника ПДВ є незаконною, оскільки вона не передбачена ст. 17 Закону № 922-VIII та п. 29 Особливостей.
Порушення прав та інтересів Скаржника
Скаржник, як ліцензований постачальник електричної енергії, має право брати участь у тендері на рівних умовах. Оскаржувані вимоги:
Створюють необґрунтовані перешкоди для участі в тендері, змушуючи учасників надавати додаткові довідки, що не передбачені законом.
Встановлюють штучні бар’єри щодо перевірки публічної інформації через реєстри ДПСУ.
Ці вимоги порушують принципи недискримінації та пропорційності, що є суттєвим порушенням прав Скаржника.
3. Вимога Додатку 4, п. 31 Скановану копію оригіналу сертифікату учасника на систему енергетичного менеджменту згідно вимог стандарту ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» з урахуванням вимог ДСТУ ISO 50007:2020 (ISO 50007:2017, IDT) «Настанова щодо оцінювання та поліпшення енергетичних послуг для споживачів», чинного на дату розкриття тендерних пропозицій. Сертифікат повинний бути виданий Учаснику органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим органом по сертифікації (органом з оцінки відповідності). Копія звіту про аудит, що підтверджує проведення аудиту, складеного акредитованим НААУ органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим акредитованим НААУ органом по сертифікації (органом з оцінки відповідності), якщо дата реєстрації сертифікату на систему енергетичного менеджменту згідно вимог стандарту ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» з урахуванням вимог ДСТУ ISO 50007:2020 (ISO 50007:2017, IDT) «Настанова щодо оцінювання та поліпшення енергетичних послуг для споживачів» не пізніше, ніж один рік від дати складання звіту, або копія звіту про наглядовий аудит/технічний нагляд або інший документ, що підтверджує проведення аудиту, дата затвердження якого в акредитованому НААУ органі стандартизації, метрології та сертифікації або іншому акредитованому НААУ органі по сертифікації (органі з оцінки відповідності) не пізніше, ніж за один рік від дати розкриття тендерних пропозицій (якщо дата реєстрації сертифікату ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» з урахуванням вимог ДСТУ ISO 50007:2020 (ISO 50007:2017, IDT) «Настанова щодо оцінювання та поліпшення енергетичних послуг для споживачів») пізніше, ніж один рік від дати складання звіту). Сертифікат внутрішнього аудитора, виданий працівнику Учасника на підставі проходження навчання по програмі «Внутрішній аудит систем менеджменту» згідно до вимог ДСТУ ISO 19011:2019 (ISO 19011:2018, IDT), який підтверджує компетентність здійснення внутрішнього аудиту щодо ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT), та вимог положень ДСТУ ISO 50007:2020 (ISO 50007:2017, IDT)
Національні стандарти для електричної енергії, яка є предметом закупівлі ДК 021:2015 – 09310000-5 «Електрична енергія» чинними є, зокрема:
ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT) – прийнятий наказом ДП «УкрНДНЦ» від 04.12.2023 № 330, набрав чинності з 08.12.2023 (у частині технічних параметрів – як стандарт якості напруги) та з 01.03.2025 як нова редакція для Кодексу систем розподілу.
ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення» – чинний з 01.01.1998, встановлює терміни та поняття стосовно якості електричної енергії.
Вимога щодо сертифікації системи енергетичного менеджменту за стандартом ДСТУ ISO 50001 є необов’язковою для учасників публічних закупівель електричної енергії, якщо така сертифікація не є визначеною вимогою в рамках конкретної закупівлі. Законодавство України не вимагає від учасників наявності таких сертифікатів як умови для участі в закупівлях електричної енергії, а також не передбачає обов'язкове сертифікування за стандартами ISO в цій галузі.
Порушення принципів пропорційності та недискримінації:
Встановлення вимоги щодо сертифікації системи енергетичного менеджменту є надмірним обмеженням, яке дискримінує учасників, які можуть постачати електричну енергію за відповідними технічними характеристиками, але не мають сертифікації за стандартами ISO. Такі вимоги не співвідносяться з предметом закупівлі, оскільки не стосуються ані якості, ані технічних характеристик електричної енергії, що є предметом цієї закупівлі.
Вимога сертифікації за ДСТУ ISO 50001 не є частиною мінімальних кваліфікаційних критеріїв, визначених Законом України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII чи Постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022 (Особливості закупівлі електричної енергії). Встановлення додаткових вимог до кваліфікації учасників у частині сертифікацій, які не випливають з законодавства, порушує принципи рівності та недискримінації учасників.
4. Вимога Додатку 4, п. 35 Сертифікат, виданий на ім’я учасника органом з сертифікації систем менеджменту про те, що система управління щодо програм якості впроваджена та повністю функціонує у відповідності до ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015; ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю. Вимоги» з урахованням ДСТУ ISO 10005:2019 «Управління якістю. Настанови щодо програм якості» (ISO 10005:2018, IDT) стосовно торгівлі електричною енергією (постачання електричної енергії). Сертифікат повинен містити QR-код, за яким існує можливість перевірити його дійсність на офіційному вебсайті органу з сертифікації систем менеджменту, що видав даний сертифікат.
Дана вимога порушукє законодавство та принципів публічних закупівель
Невідповідність вимог предмету закупівлі
Закупівля стосується постачання електричної енергії, що є товарною категорією (електрична енергія) та має специфікації, визначені в рамках ДСТУ EN 50160:2023 (характеристики напруги електропостачання). У той же час, вимога щодо надання сертифікату на систему управління якістю за стандартом ISO 9001 стосується внутрішнього управління підприємства і не має прямого відношення до характеристик постачаної електричної енергії.
ISO 9001:2018 — це міжнародний стандарт щодо системи управління якістю, що застосовується до будь-якої організації, яка бажає продемонструвати свою здатність постачати продукцію та послуги, які відповідають вимогам споживачів і регуляторним вимогам. Проте, цей стандарт не передбачає наявність сертифікації для постачальників електричної енергії. Вимога щодо надання цього сертифікату є непотрібною для участі в тендері, оскільки вона не пов’язана з якістю та технічними характеристиками електричної енергії, що є предметом закупівлі.
Порушення принципів пропорційності та недискримінації
Згідно з ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII, вимоги до учасників не повинні створювати надмірних бар'єрів для участі в тендері. Вимога надання сертифікату на систему управління якістю за ISO 9001 є непропорційною вимогою, оскільки це не стосується безпосередньо предмета закупівлі (електричної енергії).
Вимога на надання сертифікатів ISO 9001 може призвести до недискримінації учасників, що постачають електричну енергію, але не мають сертифікації за ISO 9001. Згідно з п. 29 Особливостей, вимога до сертифікації не має відношення до предмета закупівлі, а тому є дискримінаційною, оскільки її виконання вимагає від учасників надмірних ресурсів та витрат на отримання сертифікатів, що не є вимогою щодо якості самого товару — електричної енергії.
Вимога, що перевищує вимоги нормативно-правових актів
Ніякі нормативно-правові акти, які регулюють ринок електричної енергії, не передбачають обов’язковість сертифікації за ISO 9001 для учасників тендеру з постачання електричної енергії. Постанова КМУ № 1178 від 12.10.2022 (Особливості) та ПРРЕЕ (Правила роздрібного ринку електричної енергії) не встановлюють обов’язкової сертифікації систем управління якістю ISO 9001 для постачальників енергетичних послуг.
Встановлення вимоги щодо сертифікації, яка не є передбачена законодавством, призводить до порушення законних прав учасників, які можуть відповідати технічним вимогам закупівлі електричної енергії, але не мають ISO 9001.
Невиправдане використання сертифікаційного процесу як додаткового кваліфікаційного критерію
Встановлення вимоги надання сертифіката ISO 9001 фактично є неправомірним додатковим кваліфікаційним критерієм, оскільки ці сертифікати стосуються внутрішніх процесів підприємства, а не безпосередньо якості електричної енергії, що закуповується. Це не відповідає вимогам Закону № 922-VIII, оскільки закон дозволяє застосовувати тільки вимоги до якості енергетичних послуг, а не сертифікацію внутрішнього управління компанією.
Скаржник, як ліцензований постачальник електричної енергії, має право брати участь у тендері на рівних умовах. Оскаржувані вимоги:
Створюють бар’єри для участі, примушуючи учасників отримувати сертифікацію за ISO 9001, яка не має відношення до предмета закупівлі (електричної енергії).
Надмірні вимоги щодо сертифікації створюють дискримінаційні умови для учасників, які мають відповідні технічні характеристики електричної енергії, але не мають сертифікації ISO 9001.
Порушують принципи недискримінації, пропорційності та доступності за ст. 5 Закону № 922-VIII та ч. 4 ст. 22 цього Закону.
Зміст вимоги:
У складі тендерної пропозиції учасник повинен надати довідку про застосування заходів із захисту довкілля при виконанні умов договору, а також свідоцтво/диплом щодо екологічної безпеки, видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з сучасних вимог до системи управління екологічною безпекою на об’єктах паливно-енергетичного комплексу.
Закон № 922-VIII та Особливості № 1178 не передбачають вимоги щодо наявності у постачальника спеціалізованого екологічного навчання працівників для участі в закупівлях електричної енергії. Це є вимога до внутрішніх процедур підприємства, яка не має відношення до технічних характеристик електричної енергії.
ДСТУ EN 50160:2023 визначає вимоги до якості електричної енергії, але не передбачає вимоги до екологічних сертифікатів чи освіти персоналу постачальника.
Частина 4 ст. 22 Закону № 922-VIII забороняє вимагати документальне підтвердження публічної інформації, яка міститься у відкритих реєстрах чи інших публічних джерелах, зокрема, про екологічну безпеку.
Вимога щодо надання сертифікатів/дипломів для працівників постачальника є надмірною та не передбачена законодавством як умова для участі в закупівлі електричної енергії.
2. Вимога щодо довідки ДПСУ про відсутність ознак ризиковості платника ПДВ (Додаток 4, п. 4)
Зміст вимоги:
У складі тендерної пропозиції учасник повинен надати довідку від ДПСУ про відсутність ознак ризиковості платника ПДВ, видану не пізніше 4 кварталу 2025 року.
Порушення ч. 4 ст. 22 Закону № 922-VIII: вимога надання довідки про ризиковість платника ПДВ є надмірною та не відповідає вимогам публічних закупівель, оскільки ця інформація є публічною і може бути перевірена безпосередньо замовником через електронні реєстри ДПСУ.
Вимога довідки про ризиковість платника ПДВ є непотрібною та не має відношення до якості електричної енергії, а отже є додатковим бар’єром для учасників.
Вимога щодо надання довідки про ризиковість платника ПДВ є незаконною, оскільки вона не передбачена ст. 17 Закону № 922-VIII та п. 29 Особливостей.
Порушення прав та інтересів Скаржника
Скаржник, як ліцензований постачальник електричної енергії, має право брати участь у тендері на рівних умовах. Оскаржувані вимоги:
Створюють необґрунтовані перешкоди для участі в тендері, змушуючи учасників надавати додаткові довідки, що не передбачені законом.
Встановлюють штучні бар’єри щодо перевірки публічної інформації через реєстри ДПСУ.
Ці вимоги порушують принципи недискримінації та пропорційності, що є суттєвим порушенням прав Скаржника.
3. Вимога Додатку 4, п. 31 Скановану копію оригіналу сертифікату учасника на систему енергетичного менеджменту згідно вимог стандарту ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» з урахуванням вимог ДСТУ ISO 50007:2020 (ISO 50007:2017, IDT) «Настанова щодо оцінювання та поліпшення енергетичних послуг для споживачів», чинного на дату розкриття тендерних пропозицій. Сертифікат повинний бути виданий Учаснику органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим органом по сертифікації (органом з оцінки відповідності). Копія звіту про аудит, що підтверджує проведення аудиту, складеного акредитованим НААУ органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим акредитованим НААУ органом по сертифікації (органом з оцінки відповідності), якщо дата реєстрації сертифікату на систему енергетичного менеджменту згідно вимог стандарту ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» з урахуванням вимог ДСТУ ISO 50007:2020 (ISO 50007:2017, IDT) «Настанова щодо оцінювання та поліпшення енергетичних послуг для споживачів» не пізніше, ніж один рік від дати складання звіту, або копія звіту про наглядовий аудит/технічний нагляд або інший документ, що підтверджує проведення аудиту, дата затвердження якого в акредитованому НААУ органі стандартизації, метрології та сертифікації або іншому акредитованому НААУ органі по сертифікації (органі з оцінки відповідності) не пізніше, ніж за один рік від дати розкриття тендерних пропозицій (якщо дата реєстрації сертифікату ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» з урахуванням вимог ДСТУ ISO 50007:2020 (ISO 50007:2017, IDT) «Настанова щодо оцінювання та поліпшення енергетичних послуг для споживачів») пізніше, ніж один рік від дати складання звіту). Сертифікат внутрішнього аудитора, виданий працівнику Учасника на підставі проходження навчання по програмі «Внутрішній аудит систем менеджменту» згідно до вимог ДСТУ ISO 19011:2019 (ISO 19011:2018, IDT), який підтверджує компетентність здійснення внутрішнього аудиту щодо ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT), та вимог положень ДСТУ ISO 50007:2020 (ISO 50007:2017, IDT)
Національні стандарти для електричної енергії, яка є предметом закупівлі ДК 021:2015 – 09310000-5 «Електрична енергія» чинними є, зокрема:
ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT) – прийнятий наказом ДП «УкрНДНЦ» від 04.12.2023 № 330, набрав чинності з 08.12.2023 (у частині технічних параметрів – як стандарт якості напруги) та з 01.03.2025 як нова редакція для Кодексу систем розподілу.
ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення» – чинний з 01.01.1998, встановлює терміни та поняття стосовно якості електричної енергії.
Вимога щодо сертифікації системи енергетичного менеджменту за стандартом ДСТУ ISO 50001 є необов’язковою для учасників публічних закупівель електричної енергії, якщо така сертифікація не є визначеною вимогою в рамках конкретної закупівлі. Законодавство України не вимагає від учасників наявності таких сертифікатів як умови для участі в закупівлях електричної енергії, а також не передбачає обов'язкове сертифікування за стандартами ISO в цій галузі.
Порушення принципів пропорційності та недискримінації:
Встановлення вимоги щодо сертифікації системи енергетичного менеджменту є надмірним обмеженням, яке дискримінує учасників, які можуть постачати електричну енергію за відповідними технічними характеристиками, але не мають сертифікації за стандартами ISO. Такі вимоги не співвідносяться з предметом закупівлі, оскільки не стосуються ані якості, ані технічних характеристик електричної енергії, що є предметом цієї закупівлі.
Вимога сертифікації за ДСТУ ISO 50001 не є частиною мінімальних кваліфікаційних критеріїв, визначених Законом України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII чи Постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022 (Особливості закупівлі електричної енергії). Встановлення додаткових вимог до кваліфікації учасників у частині сертифікацій, які не випливають з законодавства, порушує принципи рівності та недискримінації учасників.
4. Вимога Додатку 4, п. 35 Сертифікат, виданий на ім’я учасника органом з сертифікації систем менеджменту про те, що система управління щодо програм якості впроваджена та повністю функціонує у відповідності до ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015; ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю. Вимоги» з урахованням ДСТУ ISO 10005:2019 «Управління якістю. Настанови щодо програм якості» (ISO 10005:2018, IDT) стосовно торгівлі електричною енергією (постачання електричної енергії). Сертифікат повинен містити QR-код, за яким існує можливість перевірити його дійсність на офіційному вебсайті органу з сертифікації систем менеджменту, що видав даний сертифікат.
Дана вимога порушукє законодавство та принципів публічних закупівель
Невідповідність вимог предмету закупівлі
Закупівля стосується постачання електричної енергії, що є товарною категорією (електрична енергія) та має специфікації, визначені в рамках ДСТУ EN 50160:2023 (характеристики напруги електропостачання). У той же час, вимога щодо надання сертифікату на систему управління якістю за стандартом ISO 9001 стосується внутрішнього управління підприємства і не має прямого відношення до характеристик постачаної електричної енергії.
ISO 9001:2018 — це міжнародний стандарт щодо системи управління якістю, що застосовується до будь-якої організації, яка бажає продемонструвати свою здатність постачати продукцію та послуги, які відповідають вимогам споживачів і регуляторним вимогам. Проте, цей стандарт не передбачає наявність сертифікації для постачальників електричної енергії. Вимога щодо надання цього сертифікату є непотрібною для участі в тендері, оскільки вона не пов’язана з якістю та технічними характеристиками електричної енергії, що є предметом закупівлі.
Порушення принципів пропорційності та недискримінації
Згідно з ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII, вимоги до учасників не повинні створювати надмірних бар'єрів для участі в тендері. Вимога надання сертифікату на систему управління якістю за ISO 9001 є непропорційною вимогою, оскільки це не стосується безпосередньо предмета закупівлі (електричної енергії).
Вимога на надання сертифікатів ISO 9001 може призвести до недискримінації учасників, що постачають електричну енергію, але не мають сертифікації за ISO 9001. Згідно з п. 29 Особливостей, вимога до сертифікації не має відношення до предмета закупівлі, а тому є дискримінаційною, оскільки її виконання вимагає від учасників надмірних ресурсів та витрат на отримання сертифікатів, що не є вимогою щодо якості самого товару — електричної енергії.
Вимога, що перевищує вимоги нормативно-правових актів
Ніякі нормативно-правові акти, які регулюють ринок електричної енергії, не передбачають обов’язковість сертифікації за ISO 9001 для учасників тендеру з постачання електричної енергії. Постанова КМУ № 1178 від 12.10.2022 (Особливості) та ПРРЕЕ (Правила роздрібного ринку електричної енергії) не встановлюють обов’язкової сертифікації систем управління якістю ISO 9001 для постачальників енергетичних послуг.
Встановлення вимоги щодо сертифікації, яка не є передбачена законодавством, призводить до порушення законних прав учасників, які можуть відповідати технічним вимогам закупівлі електричної енергії, але не мають ISO 9001.
Невиправдане використання сертифікаційного процесу як додаткового кваліфікаційного критерію
Встановлення вимоги надання сертифіката ISO 9001 фактично є неправомірним додатковим кваліфікаційним критерієм, оскільки ці сертифікати стосуються внутрішніх процесів підприємства, а не безпосередньо якості електричної енергії, що закуповується. Це не відповідає вимогам Закону № 922-VIII, оскільки закон дозволяє застосовувати тільки вимоги до якості енергетичних послуг, а не сертифікацію внутрішнього управління компанією.
Скаржник, як ліцензований постачальник електричної енергії, має право брати участь у тендері на рівних умовах. Оскаржувані вимоги:
Створюють бар’єри для участі, примушуючи учасників отримувати сертифікацію за ISO 9001, яка не має відношення до предмета закупівлі (електричної енергії).
Надмірні вимоги щодо сертифікації створюють дискримінаційні умови для учасників, які мають відповідні технічні характеристики електричної енергії, але не мають сертифікації ISO 9001.
Порушують принципи недискримінації, пропорційності та доступності за ст. 5 Закону № 922-VIII та ч. 4 ст. 22 цього Закону.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації, виключивши із Додатку 1, п. 7 Розділ 3 та Додаток 4, п. 23 вимогу щодо надання довідки про заходи із захисту довкілля разом із сертифікатами/дипломами з екологічної безпеки для працівника як дискримінаційної. Зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації, виключивши дискримінаційні вимоги Додатку 4, п. 4— вимога щодо довідки ДПСУ про відсутність ознак ризиковості платника ПДВ, виданої не пізніше 4 кварталу 2025 року. Зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації, виключивши дискримінаційні вимоги Додатку 4, п. 31 Скановану копію оригіналу сертифікату учасника на систему енергетичного менеджменту згідно вимог стандарту ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» з урахуванням вимог ДСТУ ISO 50007:2020 (ISO 50007:2017, IDT) «Настанова щодо оцінювання та поліпшення енергетичних послуг для споживачів», чинного на дату розкриття тендерних пропозицій. Сертифікат повинний бути виданий Учаснику органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим органом по сертифікації (органом з оцінки відповідності). Копія звіту про аудит, що підтверджує проведення аудиту, складеного акредитованим НААУ органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим акредитованим НААУ органом по сертифікації (органом з оцінки відповідності), якщо дата реєстрації сертифікату на систему енергетичного менеджменту згідно вимог стандарту ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації, виключивши дискримінаційні вимоги Додатку 4, п. 35 щодо Сертифікату, який виданий на ім’я учасника органом з сертифікації систем менеджменту про те, що система управління щодо програм якості впроваджена та повністю функціонує у відповідності до ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015; ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю. Вимоги» з урахованням ДСТУ ISO 10005:2019 «Управління якістю. Настанови щодо програм якості» (ISO 10005:2018, IDT) стосовно торгівлі електричною енергією (постачання електричної енергії).