• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Електрична енергія

Категорія Замовника: п.3 ч.4. ст.2 Закону України "Про публічні закупівлі" (юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі). Закупівля здійснюється відповідно до п.14 Постанови КМУ №1178 від 12.10.2022 року “Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.”Під час проведення процедур закупівель всі документи, що готуються Учасниками - резидентами України, викладаються українською мовою.

Кваліфікація

від початку періоду пройшов робочий день

4 444 256.10 UAH з ПДВ
Період оскарження: 02.12.2025 16:25 - 07.12.2025 00:00
Скарга
Скасована
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: f2d64c60ab9c4cf7bbb9254812563d38
Ідентифікатор запиту: UA-2025-12-02-017126-a.a1
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Комунальною установою «Центр з обслуговування закладів та установ освіти Берестинської міської ради» (далі – Замовник) затверджено тендерну документацію на закупівлю електричної енергії (код ДК 021:2015 – 09310000-5 «Електрична енергія»). Тендерна документація складається з основного тексту та додатків, у тому числі Додатку 4.1 «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником, що визнаний Переможцем» та Додатку 5 (перелік документів у складі тендерної пропозиції). Згідно з Додатком 4.1 до тендерної документації, Учасник, що визнаний переможцем, до дати укладення договору повинен надати, зокрема, документи, що підтверджують створення власного окремого структурного підрозділу на території м. Харкова або Харківської області, або створення робочого місця на території м. Харкова або Харківської області для посадової особи, на яку буде покладено забезпечення дотримання порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів відповідно до пунктів 8.3.6 та 8.3.17 Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі – ПРРЕЕ). Серед таких документів прямо названо копію чи оригінал наказу про призначення, договір оренди або договір власності на приміщення. Згідно із Додатком 5 (на який посилається Додаток 4.1), учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати: довідку про наявність власного окремого структурного підрозділу на території м. Харкова або Харківської області або посадової особи з робочим місцем у м. Харкові/Харківській області (з зазначенням адреси, режиму роботи, контактів тощо); у разі відсутності такого підрозділу чи посадової особи – гарантійний лист про створення відповідного підрозділу або робочого місця на території м. Харкова або Харківської області до укладання договору. Скаржник вважає, що наведені вимоги є дискримінаційними, не відповідають Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (далі – Закон № 922-VIII), Особливостям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, та спеціальному енергетичному законодавству, а отже підлягають скасуванню органом оскарження.
Пов'язані документи: Учасник
Причина: Скарга скасована суб'єктом оскарження
Дата скасування: 04.12.2025 09:33
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365", Підлісний Юрій 380985886362 OFFICE@ENERGY365.COM.UA https://energy365.com.ua/uk/main

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 6126d2b33738429e8f215370cd64d983
Заголовок пункту скарги: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Аналіз вимог Додатку 4.1 та Додатку 5 щодо структурного підрозділу/робочого місця в м. Харкові або Харківській області
1. Суть оскаржуваних вимог
Згідно з пунктом 4 Додатку 4.1 до тендерної документації, Учасник, що визнаний переможцем, до укладення договору повинен надати документи, що підтверджують створення ним власного окремого структурного підрозділу на території м. Харкова або Харківської області, або створення робочого місця на території м. Харкова або Харківської області для посадової особи, на яку буде покладено забезпечення дотримання порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів відповідно до пунктів 8.3.6 та 8.3.17 ПРРЕЕ. Як документи прямо названі: копія або оригінал наказу про призначення, договір оренди або договір власності на приміщення.
Додаток 5 (перелік документів у складі тендерної пропозиції) додатково передбачає:
вимогу надати довідку про наявність власного окремого структурного підрозділу на території м. Харкова або Харківської області або посадової особи з робочим місцем на території м. Харкова або Харківської області із зазначенням адреси, режиму роботи, контактних даних тощо;
вимогу надати гарантійний лист, що у разі відсутності такого підрозділу/посадової особи на момент подання пропозиції учасник створить відповідний підрозділ/робоче місце на території м. Харкова або Харківської області до укладання договору.
Таким чином, незалежно від поточної організації роботи зі споживачами (наявність контакт-центрів, дистанційних каналів зв’язку, підрозділів в інших регіонах тощо), участь у закупівлі поставлена у залежність від наявності або обов’язкового створення фізичного підрозділу/робочого місця саме в м. Харкові або Харківській області.
2. Невідповідність ПРРЕЕ (пункти 8.3.6 та 8.3.17)
Пункти 8.3.6 та 8.3.17 ПРРЕЕ, на які посилається Замовник, дійсно встановлюють обов’язки постачальника щодо організації роботи зі споживачами:
пункт 8.3.6 визначає загальні вимоги щодо розгляду звернень, скарг, претензій та проведення особистого прийому;
пункт 8.3.17 передбачає, що обов’язок створити центр обслуговування споживачів (клієнтів) покладається лише на постачальників, які обслуговують 50 000 і більше споживачів; для інших постачальників достатньо виділення відповідного структурного підрозділу або посадової особи, без конкретних вимог щодо місцезнаходження такого підрозділу/посадової особи.
ПРРЕЕ не містять вимоги створювати структурні підрозділи на території кожної області, де є споживачі постачальника, а тим більше не вимагають від постачальника створення підрозділу саме в конкретному місті (у цьому випадку – Харків) як умови можливості постачання електроенергії споживачу.
Отже, посилання Замовника на пункти 8.3.6 та 8.3.17 ПРРЕЕ не може слугувати правовою підставою для встановлення обов’язку створення структурного підрозділу/робочого місця саме в м. Харкові або Харківській області.
3. Порушення пункту 29 Особливостей (Постанова № 1178)
Пункт 29 Особливостей забороняє замовникам, які здійснюють закупівлю електричної енергії, встановлювати у тендерній документації вимоги до предмета закупівлі (електроенергії) та організації діяльності постачальника, що не передбачені національним стандартом.
Вимога щодо обов’язкового створення структурного підрозділу/робочого місця на території конкретної області:
стосується не властивостей предмета закупівлі (електричної енергії), а організаційної структури учасника;
по суті є вимогою до матеріально-технічної бази та персоналу (критерії статті 16 Закону № 922-VIII), застосування яких прямо заборонено пунктом 29 Особливостей до закупівель електроенергії;
не передбачена жодною нормою ДСТУ EN 50160:2023.
Узагальнення практики АМКУ щодо закупівель електроенергії (22.02.2024) містить численні приклади визнання дискримінаційними вимог тендерної документації про наявність центру обслуговування споживачів, підрозділу або call-центру саме в конкретній області. Комітет послідовно зазначає, що такі вимоги:
не випливають з ПРРЕЕ;
суперечать пункту 29 Особливостей;
порушують статтю 5 та частину четверту статті 22 Закону № 922-VIII.
Отже, вимоги Додатку 4.1 і Додатку 5 щодо обов’язкової наявності/створення структурного підрозділу або робочого місця саме в м. Харкові або Харківській області мають ті самі ознаки порушень, що вже неодноразово констатувалися АМКУ в аналогічних ситуаціях.
4. Порушення принципів недискримінації та пропорційності (стаття 5 і частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII)
Встановлюючи вимогу про створення/наявність структурного підрозділу/робочого місця саме на території м. Харкова або Харківської області, Замовник:
фактично надає перевагу постачальникам, які вже мають розвинену географічну присутність у цій області (наприклад, місцевим чи регіональним компаніям) на шкоду постачальникам з інших регіонів;
ускладнює або унеможливлює участь у процедурі тих постачальників, які здійснюють діяльність відповідно до ПРРЕЕ та Ліцензійних умов, але організували роботу із споживачами у централізований спосіб (наприклад, через єдиний центр обслуговування у іншому місті, call-центр, дистанційні канали тощо);
створює додатковий фінансовий та організаційний тягар (необхідність оренди приміщення, найму персоналу, адміністративних витрат) не обумовлений предметом закупівлі (постачання електроенергії) і не передбачений законом.
Такий підхід суперечить принципу пропорційності: вимоги тендерної документації мають бути необхідними та достатніми для досягнення мети закупівлі; у даному випадку забезпечення розгляду звернень/скарг/претензій споживачів може бути досягнуто менш обтяжливими засобами, передбаченими ПРРЕЕ (наприклад, призначення відповідальної посадової особи чи підрозділу незалежно від їх місця знаходження, за умови доступності для споживачів).
Верховний Суд у згаданих рішеннях (№ 160/5735/19, № 160/16553/20) визначив, що встановлення вимог тендерної документації, які не мають належного нормативного обґрунтування, звужують коло учасників та не відповідають принципу пропорційності, є підставою для визнання таких вимог незаконними
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації