• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Активна електрична енергія

Категорія Замовника: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зазначені у п. 1 ч. 1 ст.2 Закону. Пропозиції готуються українською мовою. Закупівля за кошти місцевого бюджету

Призупинено

3 996 000.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 02.12.2025 13:24 - 07.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: f8d5b8e02c744dbe895837fcdf49c011
Ідентифікатор запиту: UA-2025-12-02-009571-a.b1
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ 365» (далі – Скаржник) здійснює господарську діяльність з постачання електричної енергії споживачу на підставі Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII та ліцензії, виданої Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469. Мамаївською сільською радою Чернівецького району Чернівецької області затверджено тендерну документацію для проведення процедури відкритих торгів з особливостями на закупівлю електричної енергії на 2026 рік. Тендерна документація оприлюднена в електронній системі закупівель та містить, зокрема, Додаток 1 «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції», де передбачені умови, що оскаржуються Скаржником. Скаржник має намір взяти участь у процедурі закупівлі, однак вважає, що окремі вимоги тендерної документації є дискримінаційними та не відповідають вимогам законодавства, зокрема вимога щодо КЕП, а також вимога надання довідки від уповноваженого органу (ДПСУ) щодо зареєстрованих рахунків та системи оподаткування вимоги що оскаржуються: Оскарження вимоги щодо КЕП (Кваліфікований електронний підпис) Оскарження вимоги Додаток 2 п. 4 щодо надання Довідка/и від уповноваженого органу (ДПСУ), про інформацію щодо зареєстрованих рахунків учасника та про систему оподаткування учасника, виданою не раніше 4 кварталу 2025 року Оскарження вимоги щодо надання довідки щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля при виконанні умов Договору із постачання електричної енергії. Окрім цього, за вказаною довідкою учасники повинні надати свідоцтво, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з сучасних вимог до системи управління екологічною безпекою на об’єктах паливно – енергетичного комплексу або документ про освіту виданий ВНЗ (диплом з додатком) про вивчення курсу або дисципліни «Екологічна безпека на об’єктах паливно – енергетичного комплексу» або документ про отримання знань на курсах, семінарах тощо в відповідних навчальних закладах/центрах тощо про екологічну безпеку на об’єктах паливно – енергетичного комплексу.Додаток 2 п 18
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 17.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 09.12.2025 15:25
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365", Підлісний Юрій 380985886362 OFFICE@ENERGY365.COM.UA https://energy365.com.ua/uk/main

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: d4333c200a374f18ac041a14e06dcf3f
Заголовок пункту скарги: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: II. Обґрунтування порушень та нормативно-правові акти
1. Оскарження вимоги щодо КЕП (Кваліфікований електронний підпис)
Порушення законодавства:
Згідно з Законом України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» № 2155-VIII (ст. 1, ч. 23), КЕП є різновидом удосконаленого електронного підпису на кваліфікованому сертифікаті. Закон не запроваджує розрізнення між КЕП і УЕП, вказуючи, що вони є рівнозначними за юридичною силою.
Вимога тендерної документації (Розділ ІІІ, п. 5) щодо використання КЕП без згадки про УЕП на кваліфікованому сертифікаті є надмірною і обмежує доступ учасників до тендеру, якщо вони використовують УЕП, що відповідає законодавчим вимогам.
Нормативні акти:
Згідно з частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII, «тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Також забороняється вимагати документальне підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих реєстрах або у відкритих даних». Вимога щодо використання тільки КЕП без згадування УЕП є дискримінаційною.
Закон України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» № 2155-VIII (ст. 1, ч. 23): «Кваліфікований електронний підпис є удосконаленим електронним підписом, що створюється з використанням кваліфікованого засобу електронного підпису та базується на кваліфікованому сертифікаті.»
Таким чином необхідно зобов'язати замовника внести зміни в тендерну документацію, дозволивши використання УЕП на кваліфікованому сертифікаті, оскільки він є рівнозначним за юридичною силою з КЕП.

2. Оскарження вимоги Додаток 2 п. 4 щодо надання Довідка/и від уповноваженого органу (ДПСУ), про інформацію щодо зареєстрованих рахунків учасника та про систему оподаткування учасника, виданою не раніше 4 кварталу 2025 року.
Тендерною документацією Розділ ІІІ, п. 5 встановлена вимога :"Ведення господарської діяльності з постачання електричної енергії учасником закупівлі повинно повністю відповідати вимогам, що передбачені згідно постанови НКРЕКП від 27.12.2017 року № 1469 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу». та Додатку 5 тендерної документації «У складі тендерної пропозиції учасник надає гарантійний лист про відсутність порушень (з моменту отримання ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та по дату оголошення відкритих торгів з особливостями) Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469 (далі – Ліцензійні умови).
Наведена у гарантійному листі інформація повинна бути достовірною та може бути перевірена замовником. У разі, якщо замовником буде виявлено, що учасник порушував вказані вище Ліцензійні умови, пропозиція такого Учасника буде відхилена.»
Порушення законодавства:
Вимога щодо надання довідки від уповноваженого органу (ДПСУ) про інформацію щодо зареєстрованих рахунків учасника та про систему оподаткування, що повинна бути видана не раніше 4 кварталу 2025 року, є надмірною та створює непотрібні бар'єри для участі у тендері.
Законодавство не передбачає обов'язкову вимогу надання таких документів. Інформація, що стосується зареєстрованих рахунків та системи оподаткування, є публічною та доступною в офіційних реєстрах, тому вимога надавати окремі довідки є надмірною та суперечить принципам Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII, який встановлює вимогу, щоб тендерна документація не містила вимог, що обмежують конкуренцію.
Закон України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII (ст. 5) передбачає що «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.»
3. Оскарження вимоги щодо надання довідки щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля при виконанні умов Договору із постачання електричної енергії. Окрім цього, за вказаною довідкою учасники повинні надати свідоцтво, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з сучасних вимог до системи управління екологічною безпекою на об’єктах паливно – енергетичного комплексу або документ про освіту виданий ВНЗ (диплом з додатком) про вивчення курсу або дисципліни «Екологічна безпека на об’єктах паливно – енергетичного комплексу» або документ про отримання знань на курсах, семінарах тощо в відповідних навчальних закладах/центрах тощо про екологічну безпеку на об’єктах паливно – енергетичного комплексу.Додаток 2 п 18
Вимога щодо надання документів, що підтверджують знання з екологічної безпеки у вигляді свідоцтва або сертифікату, є надмірною і дискримінаційною з кількох причин:
Згідно з Закон України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII (ст. 5), тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Вимога надання свідоцтва, яке підтверджує знання екологічної безпеки, не є обов'язковою відповідно до чинного законодавства і створює дискримінаційні умови для учасників, які не мають доступу до таких сертифікатів, але здатні виконувати умови договору, дотримуючись вимог екологічного законодавства.
Відсутність вимоги в законодавстві: Законодавство не встановлює обов’язковість надання сертифікатів або свідоцтв щодо екологічної безпеки для участі в тендерах на постачання електричної енергії. Це свідчить про те, що вимога надання таких сертифікатів є надмірною і не повинна бути встановлена в тендерній документації. Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» (ст. 5) не вимагає, щоб учасники закупівлі мали конкретні екологічні сертифікати для участі в тендерах.
Дискримінаційний характер вимоги: Встановлення вимоги на надання свідоцтв або документів про отримання знань з екологічної безпеки фактично обмежує доступ учасників, які не мають таких сертифікатів, але мають досвід та кваліфікацію в інших формах. Це порушує принципи рівності та недискримінації, закріплені в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII.
Обґрунтування, чому сертифікати екологічної безпеки не є надмірними для учасників
Стандарти ДСТУ: Єдиним національним стандартом, який визначає технічні вимоги до якості електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності», що регулює параметри напруги, частоти та інші електротехнічні характеристики, але не містить вимог щодо отримання сертифікатів екологічної безпеки для участі в тендерах.
Необов'язковість сертифікації: Законодавство не містить вимоги щодо сертифікації екологічної безпеки для участі в тендерах на постачання електричної енергії. Вимога, яка включає обов'язкове надання свідоцтв або сертифікатів екологічної безпеки, є надмірною, оскільки екологічні норми регулюються іншими інститутами і контролюються через стандартні екологічні норми, а не через сертифікацію учасників закупівель.
Принципи Законодавства України про публічні закупівлі: Згідно з ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII, усі вимоги повинні забезпечувати рівний доступ до участі в тендерах. Встановлення вимоги надання сертифікатів про екологічну безпеку фактично створює дискримінаційні умови для учасників, які не мають таких сертифікатів, хоча вони можуть відповідати вимогам законодавства з екології.
Порушення прав та інтересів Скаржника.
Скаржник є ліцензованим постачальником електричної енергії, включеним до реєстру ліцензіатів НКРЕКП, та має право брати участь у процедурах закупівель електричної енергії на території України.
Оскаржувані вимоги щодо довідки про повну відсутність будь-яких порушень Ліцензійних умов, унеможливлюють участь Скаржника у процедурі закупівлі на рівних умовах з іншими учасниками, незважаючи на наявність чинної ліцензії і можливість забезпечити належну якість електричної енергії відповідно до ДСТУ EN 50160:2023.
За відсутності змін до тендерної документації Скаржник або змушений утриматися від подання пропозиції, або його пропозицію буде відхилено виключно через невідповідність дискримінаційним вимогам, не передбаченим законодавством.
Це порушує принципи недискримінації, рівного ставлення, відкритості та добросовісної конкуренції, встановлені ст. 5 Закону.
Таким чином, Замовник порушує:
• частину четверту статті 5 та частину четверту статті 22 Закону № 922;
• пункт 29 Особливостей (постанова КМУ № 1178);
• принципи добросовісної конкуренції, недискримінації учасників і максимальної економії бюджетних коштів.
Ці порушення безпосередньо зачіпають права та законні інтереси Скаржника як потенційного учасника процедури закупівлі.
Частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII передбачає, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Також забороняється вимагати документальне підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих реєстрах або у відкритих даних.
Пункт 29 Особливостей (Постанова № 1178) встановлює, що при закупівлі електричної енергії замовник не застосовує пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону № 922-VIII (щодо обладнання, матеріально-технічної бази, технологій та працівників відповідної кваліфікації) та не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом. Закон України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII,
Правила роздрібного ринку електричної енергії (постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 312), Кодекс систем розподілу (постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 310) та Ліцензійні умови НКРЕКП № 1469 регулюють діяльність постачальників електричної енергії, але не містять вимог щодо обов’язкового підтвердження учасником «відсутності будь-яких порушень Ліцензійних умов» як умови участі у публічних закупівлях.
Єдиним національним стандартом, який визначає технічні вимоги до якості електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності», який регулює параметри напруги, частоти та інші електротехнічні характеристики, але не містить вимог щодо отримання сертифікатів екологічної безпеки для участі в тендерах.
Пункт 29 Особливостей забороняє замовникам, які здійснюють закупівлю електричної енергії, встановлювати у тендерній документації вимоги до предмета закупівлі (електроенергії) та організації діяльності постачальника, що не передбачені національним стандартом.
Антимонопольний комітет України в узагальненнях послідовно зазначає, що вищезазначені вимоги: не випливають з ПРРЕЕ; суперечать пункту 29 Особливостей; порушують статтю 5 та частину четверту статті 22 Закону № 922-VIII.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження