• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія

Період подачі пропозицій

до закінчення періоду залишилося 3 дні (до 15.12.25 00:00)

8 000 000.00 UAH з ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
03
дн
13
год
19
хв
07
сек
Довідка МВС Пов'язаний план
Оплата за участь: 4 080.00 UAH
Період оскарження: 02.12.2025 11:28 - 12.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: f94c6f9840bd41fd92e0b102153fe22d
Ідентифікатор запиту: UA-2025-12-02-005667-a.b1
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Оскарження вимоги щодо КЕП (Кваліфікований електронний підпис) Тендерною документацією Розділ ІІІ, п. 5 встановлена вимога :"Ведення господарської діяльності з постачання електричної енергії учасником закупівлі повинно повністю відповідати вимогам, що передбачені згідно постанови НКРЕКП від 27.12.2017 року № 1469 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу». та Додатку 5 тендерної документації «У складі тендерної пропозиції учасник надає гарантійний лист про відсутність порушень (з моменту отримання ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та по дату оголошення відкритих торгів з особливостями) Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469 (далі – Ліцензійні умови). Наведена у гарантійному листі інформація повинна бути достовірною та може бути перевірена замовником. У разі, якщо замовником буде виявлено, що учасник порушував вказані вище Ліцензійні умови, пропозиція такого Учасника буде відхилена.» Розділом ІІІ п. 5 та Додатком 5 передбачено що у складі тендерної пропозиції учасники повинні надати довідку щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля при виконанні умов Договору із постачання електричної енергії. Окрім цього, за вказаною довідкою учасники повинні надати свідоцтво, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з організації природоохоронних робіт та основних вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері охорони навколишнього природного середовища або документ про отримання знань на курсах, семінарах тощо в відповідних навчальних закладах/центрах тощо щодо організації природоохоронних робіт та основних вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері охорони навколишнього природного середовища. Розділ ІІІ. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції та Додаток 5 передбачає що учасник надає лист (інформацію) від уповноваженого органу про відсутність (не перебування) Учасника у переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції. Перелік осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції формується згідно Постанови КМУ № 622 від 22.07.2020.
Дата розгляду скарги: 17.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 09.12.2025 15:53
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365", Підлісний Юрій 380985886362 OFFICE@ENERGY365.COM.UA https://energy365.com.ua/uk/main

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 758b59b185f348c88d3013d4551bc64e
Заголовок пункту скарги: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ 365» (далі – Скаржник) здійснює господарську діяльність з постачання електричної енергії споживачу на підставі Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII та ліцензії, виданої Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469.
Комунальним некомерційним підприємством «Центральна міська лікарня» Гайворонської міської ради (далі – Замовник) затверджено тендерну документацію для проведення процедури відкритих торгів з особливостями на закупівлю електричної енергії на 2026 рік. Тендерна документація оприлюднена в електронній системі закупівель та містить, зокрема, Додаток 1 «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції», де передбачені умови, що оскаржуються Скаржником.
Скаржник має намір взяти участь у процедурі закупівлі, однак вважає, що окремі вимоги тендерної документації є дискримінаційними та не відповідають вимогам законодавства, зокрема, вимога щодо КЕП, Ліцензійних умов та надання документів про заходи із захисту довкілля.

II. Обґрунтування порушень та нормативно-правові акти
1. Оскарження вимоги щодо КЕП (Кваліфікований електронний підпис)
Порушення законодавства:
Згідно з Законом України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» № 2155-VIII (ст. 1, ч. 23), КЕП є різновидом удосконаленого електронного підпису на кваліфікованому сертифікаті. Закон не запроваджує розрізнення між КЕП і УЕП, вказуючи, що вони є рівнозначними за юридичною силою.
Вимога тендерної документації (Розділ ІІІ, п. 5) щодо використання КЕП без згадки про УЕП на кваліфікованому сертифікаті є надмірною і обмежує доступ учасників до тендеру, якщо вони використовують УЕП, що відповідає законодавчим вимогам.
Нормативні акти:
Згідно з частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII, «тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Також забороняється вимагати документальне підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих реєстрах або у відкритих даних». Вимога щодо використання тільки КЕП без згадування УЕП є дискримінаційною.
Закон України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» № 2155-VIII (ст. 1, ч. 23): «Кваліфікований електронний підпис є удосконаленим електронним підписом, що створюється з використанням кваліфікованого засобу електронного підпису та базується на кваліфікованому сертифікаті.»
Таким чином необхідно зобов'язати замовника внести зміни в тендерну документацію, дозволивши використання УЕП на кваліфікованому сертифікаті, оскільки він є рівнозначним за юридичною силою з КЕП.

2. Оскарження вимоги щодо Ліцензійних умов (Розділ ІІІ, п. 5) та Додатку 5
Тендерною документацією Розділ ІІІ, п. 5 встановлена вимога :"Ведення господарської діяльності з постачання електричної енергії учасником закупівлі повинно повністю відповідати вимогам, що передбачені згідно постанови НКРЕКП від 27.12.2017 року № 1469 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу». та Додатку 5 тендерної документації «У складі тендерної пропозиції учасник надає гарантійний лист про відсутність порушень (з моменту отримання ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу та по дату оголошення відкритих торгів з особливостями) Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469 (далі – Ліцензійні умови). Наведена у гарантійному листі інформація повинна бути достовірною та може бути перевірена замовником. У разі, якщо замовником буде виявлено, що учасник порушував вказані вище Ліцензійні умови, пропозиція такого Учасника буде відхилена.»
Порушення законодавства:
Вимога щодо надання гарантійного листа про відсутність порушень Ліцензійних умов, що є компетенцією НКРЕКП, є надмірною і не відповідає нормам Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII (ст. 17), оскільки порушення Ліцензійних умов не є підставою для відмови в участі в процедурі закупівлі.
Відповідно до постанови НКРЕКП № 1469 від 27.12.2017, перевірка Ліцензійних умов та їх порушення є виключно компетенцією НКРЕКП, а не замовника тендеру.
Закон України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII (ст. 17) передбачає що у разі, якщо учасник не відповідає вимогам, зазначеним у тендерній документації, його пропозицію відхиляють. Це стосується лише підстав, визначених законодавством.
Постанова НКРЕКП № 1469 від 27.12.2017: «Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу» регулюються і перевіряються НКРЕКП, а не замовником.
Враховуючи викладене підлягає виключенню вимога щодо гарантійного листа про відсутність порушень Ліцензійних умов, оскільки це не є підставою для відмови в участі в тендері.

3. Оскарження вимоги щодо заходів із захисту довкілля (Розділ ІІІ, п. 5) та Додаток 5
Розділом ІІІ п. 5 та Додатком 5 передбачено що у складі тендерної пропозиції учасники повинні надати довідку щодо застосування Учасником заходів із захисту довкілля при виконанні умов Договору із постачання електричної енергії. Окрім цього, за вказаною довідкою учасники повинні надати свідоцтво, що видане Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, або інший документ, що підтверджує отримання працівником учасника знань з організації природоохоронних робіт та основних вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері охорони навколишнього природного середовища або документ про отримання знань на курсах, семінарах тощо в відповідних навчальних закладах/центрах тощо щодо організації природоохоронних робіт та основних вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Порушення законодавства:
Вимога щодо надання документів про організацію природоохоронних робіт є надмірною і обмежує участь тих учасників, які можуть не мати відповідних сертифікатів або свідоцтв, але виконують вимоги екологічного законодавства.
Законодавство не передбачає обов'язок надання таких свідоцтв або документів для участі в публічних закупівлях.
Нормативні акти:
Закон України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII (ст. 5): «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.»
Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища»: не вимагає обов'язкового надання сертифікатів екологічної безпеки для участі в тендерах.

4. Оскарження вимоги щодо міжнародних санкцій (Розділ ІІІ, п. 5) та Додаток 5
Розділ ІІІ. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції та Додаток 5 передбачає що учасник надає лист (інформацію) від уповноваженого органу про відсутність (не перебування) Учасника у переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції. Перелік осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції формується згідно Постанови КМУ № 622 від 22.07.2020.
Порушення законодавства:
Вимога щодо надання інформації про відсутність учасника в переліку осіб, пов’язаних з терористичною діяльністю або до яких застосовано міжнародні санкції є обов'язком державних органів, а не учасників тендеру.
Законодавство не зобов'язує учасників надавати таку інформацію, оскільки це є компетенцією НКРЕКП та інших державних органів.
Нормативні акти:
Постанова КМУ № 622 від 22.07.2020: «Перелік осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, формується згідно Постанови КМУ № 622.»
Закон України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII (ст. 17): «Замовник не має права вимагати документи або інформацію, яка є в публічному доступі та міститься у відкритих реєстрах.»
Рішення:
Порушення прав та інтересів Скаржника.
Скаржник є ліцензованим постачальником електричної енергії, включеним до реєстру ліцензіатів НКРЕКП, та має право брати участь у процедурах закупівель електричної енергії на території України.
Оскаржувані вимоги щодо довідки про повну відсутність будь-яких порушень Ліцензійних умов, унеможливлюють участь Скаржника у процедурі закупівлі на рівних умовах з іншими учасниками, незважаючи на наявність чинної ліцензії і можливість забезпечити належну якість електричної енергії відповідно до ДСТУ EN 50160:2023.
За відсутності змін до тендерної документації Скаржник або змушений утриматися від подання пропозиції, або його пропозицію буде відхилено виключно через невідповідність дискримінаційним вимогам, не передбаченим законодавством.
Це порушує принципи недискримінації, рівного ставлення, відкритості та добросовісної конкуренції, встановлені ст. 5 Закону.
Таким чином, Замовник порушує:
• частину четверту статті 5 та частину четверту статті 22 Закону № 922;
• пункт 29 Особливостей (постанова КМУ № 1178);
• принципи добросовісної конкуренції, недискримінації учасників і максимальної економії бюджетних коштів.
Ці порушення безпосередньо зачіпають права та законні інтереси Скаржника як потенційного учасника процедури закупівлі.
Частина четверта статті 22 Закону № 922-VIII передбачає, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Також забороняється вимагати документальне підтвердження інформації, яка є публічною та міститься у відкритих реєстрах або у відкритих даних.
Пункт 29 Особливостей (Постанова № 1178) встановлює, що при закупівлі електричної енергії замовник не застосовує пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону № 922-VIII (щодо обладнання, матеріально-технічної бази, технологій та працівників відповідної кваліфікації) та не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом. Закон України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII,
Правила роздрібного ринку електричної енергії (постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 312), Кодекс систем розподілу (постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 310) та Ліцензійні умови НКРЕКП № 1469 регулюють діяльність постачальників електричної енергії, але не містять вимог щодо обов’язкового підтвердження учасником «відсутності будь-яких порушень Ліцензійних умов» як умови участі у публічних закупівлях.
Єдиним національним стандартом, який визначає технічні вимоги до якості електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності», який регулює параметри напруги, частоти та інші електротехнічні характеристики, але не містить вимог щодо отримання сертифікатів екологічної безпеки для участі в тендерах.
Пункт 29 Особливостей забороняє замовникам, які здійснюють закупівлю електричної енергії, встановлювати у тендерній документації вимоги до предмета закупівлі (електроенергії) та організації діяльності постачальника, що не передбачені національним стандартом.
Вимога щодо обов’язкового створення центру обслуговування споживачів: стосується не властивостей предмета закупівлі (електричної енергії), а організаційної структури учасника; по суті є вимогою до матеріально-технічної бази та персоналу (критерії статті 16 Закону № 922-VIII), застосування яких прямо заборонено пунктом 29 Особливостей до закупівель електроенергії; не передбачена жодною нормою ДСТУ EN 50160:2023.
Антимонопольний комітет України в узагальненнях послідовно зазначає, що вищезазначені вимоги: не випливають з ПРРЕЕ; суперечать пункту 29 Особливостей; порушують статтю 5 та частину четверту статті 22 Закону № 922-VIII.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації